nazwa dokumentu: Skargi i wnioski | |
SKARGI I WNIOSKI
Ogólne informacje dotyczÄ…ce skarg i wniosków
Przedmiot skargi lub wniosku Przedmiotem skargi może być w szczególnoÅ›ci zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadaÅ„ przez wÅ‚aÅ›ciwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworzÄ…dnoÅ›ci lub interesów skarżących, a także przewlekÅ‚e lub biurokratyczne zaÅ‚atwianie spraw. Natomiast przedmiotem wniosku mogÄ… być w szczególnoÅ›ci sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworzÄ…dnoÅ›ci, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony wÅ‚asnoÅ›ci, lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci. O tym, czy pismo jest skargÄ… albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnÄ™trzna.
Kto może złożyć skargę lub wniosek Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
W jakiej formie można wnosić skargi i wnioski Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Co powinna zawierać skarga lub wniosek Skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko (nazwę) oraz adres skarżącego (wnioskodawcy). W przypadku gdy skargi i wnioski nie zawierają ww. danych, pozostawia się je bez rozpoznania.
Termin zaÅ‚atwienia skargi lub wniosku Organ wÅ‚aÅ›ciwy do zaÅ‚atwienia skargi lub wniosku powinien zaÅ‚atwić skargÄ™ lub wniosek bez zbÄ™dnej zwÅ‚oki, nie później jednak niż w ciÄ…gu miesiÄ…ca. O sposobie zaÅ‚atwienia skargi lub wniosku zawiadamia siÄ™ skarżącego (wnioskodawcÄ™). W przypadku niezaÅ‚atwienia skargi w ww. terminie, organ wÅ‚aÅ›ciwy do zaÅ‚atwienia skargi jest obowiÄ…zany zawiadomić skarżącego, podajÄ…c przyczyny zwÅ‚oki i wskazujÄ…c nowy termin zaÅ‚atwienia skargi. Natomiast w razie niemożnoÅ›ci zaÅ‚atwienia wniosku w ww. terminie, wÅ‚aÅ›ciwy organ obowiÄ…zany jest w tym terminie zawiadomić wnioskodawcÄ™ o czynnoÅ›ciach podjÄ™tych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie zaÅ‚atwienia wniosku. Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu zaÅ‚atwienia wniosku sÅ‚uży prawo wniesienia skargi w trybie okreÅ›lonym w Dziale VIII Kodeksu postÄ™powania administracyjnego.
Rozpatrzenie skargi lub wniosku Rozpatrzenie skargi lub wniosku nastÄ™puje po uzyskaniu stanowisk merytorycznych wydziaÅ‚ów lub jednostek organizacyjnych oraz w miarÄ™ potrzeb dokumentacji prowadzonej przez komórki organizacyjne UrzÄ™du / jednostki organizacyjne, których zarzuty/zagadnienia dotyczÄ…. Skarga winny zawierać zwiÄ™zÅ‚e i rzeczowe okreÅ›lenie zarzutu / problemu. Jeżeli z treÅ›ci skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa siÄ™ wnoszÄ…cego skargÄ™ lub wniosek do zÅ‚ożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaÅ›nienia lub uzupeÅ‚nienia, z pouczeniem, że nieusuniÄ™cie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania. | |
informacje wprowadził: | Norbert Michalski |
informacje wytworzył: | WOiSO |
data dodania: 29 Kwietnia 2018 |
data modyfikacji: Mariusz £anucha / 2009-04-06 06:38:56 |
data wyworzenia: WOiSO / 29 Kwietnia 2018 |