Uchwała Nr XX/162/2019 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 30 października 2019 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 18a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.) oraz art. 229 pkt 3 i art. 237 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.) Rada Miejska w Rogoźnie uchwala, co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu skargi Pani Anny M. na działanie organu wykonawczego i po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Rogoźnie w sprawie zarzutów podniesionych w skardze, uznaje się skargę za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.
§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miejskiej w Rogoźnie do zawiadomienia skarżącej o wyniku rozpatrzenia skargi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
W dniu 22 lipca 2019 r. do Urzędu Miejskiego w Rogoźnie wpłynęła skarga Pani Anny M., nadesłana drogą e-mail, na działania szeregu organów wykonawczych gmin i powiatów. W skardze Pani Anna M. podniosła, że cyt.:
Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.), rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. Z uwagi na to, przedmiotowa skarga została skierowana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Rogoźnie i była głównym tematem podczas posiedzenia tej Komisji w dniu 30 września 2019 r. W toku rozpatrywania skargi, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przeprowadziła wnikliwą analizę sprawy i uznała, że zarzuty podnoszone w skardze są bezzasadne. Powyższe z uwagi na to, że zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro[1]. Oznacza to, że przy udzielaniu takich zamówień i konkursów nie mają zastosowania przepisy Prawa zamówień publicznych, w tym dotyczące wnoszenia środków ochrony prawnej (odwołanie, skarga) – za Nowicki Józef Edmund. „Art. 4. W: Prawo zamówień publicznych. Komentarz, wyd. IV.” Wolters Kluwer Polska, 2019. Ustawodawca uznał, że do zamówień o stosunkowo niskiej wartości niecelowe jest stosowanie pełnego zakresu sformalizowanej procedury udzielania zamówień. Wybór wykonawcy zamówień publicznych, których wartość nie przekracza 30 000 euro, poprzez wysłanie zapytań ofertowych do ograniczonej liczby podmiotów wykonujących usługę, jest uznanym trybem wyboru wykonawcy, dopuszczonym we wzorze regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej tej kwoty, przygotowanym przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych[2]. Dla takich zamówień, Burmistrz Rogoźna zarządzeniem nr OR.0050.1.91.2014 z dnia 26 maja 2014 r. wprowadził w Urzędzie Miejskim w Rogoźnie regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30 000 euro. Zgodnie z tym regulaminem:
Przy czym ustawa Prawo zamówień publicznych nie określa wymogów dotyczących zamówień publicznych, których wartość nie przekracza 30 000 euro, a ponadto rozwiązanie wprowadzone zarządzeniem Burmistrza Rogoźna jest zgodne ze wzorem regulaminu dla zamówień o stosunkowo niskiej wartości (tj. do równowartości 30 000 euro), dostępnym na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych, w którym przewidziane zostało stosowanie zapytań ofertowych do określonej grupy wykonawców. Zatem odnosząc się do zarzutu podniesionego w skardze, że „Organ wykonawczy wyżej wskazanych jednostek samorządu terytorialnego w okresie od 01.01.2018 r. zawierał umowy na usługę prowadzenia audytu wewnętrznego (poniżej progu zamówień publicznych 30 000 Euro) bez ogłoszeń na stronach BIP zmniejszając przez to możliwy krąg wykonawców (…)” należy wskazać, że zarzut ten jest bezzasadny, ponieważ:
na to zapytanie ofertowe wpłynęło łącznie dziesięć ofert. Odnosząc się do zarzutu Skarżącej, że Burmistrz Rogoźna w regulaminie zamówień publicznych do 30 000 euro zawarł możliwość skierowania zapytania ofertowego do np. 3 podmiotów wykonujących usługę (…), należy ponownie wskazać, że takie rozwiązanie jest zgodne ze wzorem regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty 30 000 euro, dostępnym na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Z kolei odnosząc się do zarzutu, że Burmistrz Rogoźna w regulaminie zamówień publicznych do 30 000 euro nie zawarł obowiązku umieszczania na stronach BIP zapytania ofertowego, gdy usługa może być świadczona przez wielu wykonawców, a zamówienie nie jest realizowane w trybie niezwłocznym, a także, iż na stronie BIP nie są upublicznianeinne zamówienia publiczne, należy stwierdzić, co następuje:
Z uwagi na powyższe, Rada Miejska w Rogoźnie uznała przedmiotową skargę za bezzasadną. Pouczenie: zgodnie z art. 239 § 1 kpa, w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego. [1] Średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych wynosi 4,3117 – rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2477). [2] Wzór regulaminu dostępny na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych pod adresem (wg stanu na dzień 24.09.2019 r.): https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/wzorcowe-dokumenty/wzorcowe-regulaminy | |