UCHWAŁA NR XLII/404/2017 RADY MIEJSKIEJ W ROGOŹNIE z dnia 26 czerwca 2017 r.
w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół stacji kolejowej Parkowo
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zmianami) oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) Rada Miejska w Rogoźnie uchwala, co następuje:
§ 1.
- Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół stacji kolejowej Parkowo, zwany dalej „planem”, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno”, uchwalonego Uchwałą Rady Miejskiej w Rogoźnie nr XLVI/324/2009 z dnia 25 listopada 2009 r.
- Granicę obszaru objętego planem miejscowym określa rysunek planu.
- Integralnymi częściami uchwały są:
- rysunek planu, zatytułowany „Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół stacji kolejowej Parkowo” wraz z wyrysem ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno – w skali 1:1000 – załącznik nr1;
- rozstrzygnięcie Rady Miejskiej w Rogoźnie w sprawie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wyłożonego do publicznego wglądu, stanowiące załącznik nr 2;
- rozstrzygnięcie Rady Miejskiej w Rogoźnie o sposobie realizacji zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania, stanowiące załącznik nr 3.
ROZDZIAŁ 1 Przepisy ogólne
§ 2. Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:
- budynku garażowo - gospodarczym – należy przez to rozumieć budynek garażowy, gospodarczy lub garażowo - gospodarczy;
- dachu stromym –należy przez to rozumieć dach o kącie nachylenia połaci dachowych powyżej 12º;
- nieprzekraczalnej linii zabudowy – należy przez to rozumieć linię określoną rysunkiem planu, wyznaczającą obszar, na którym dopuszcza się usytuowanie zabudowy;
- powierzchni całkowitej zabudowy – należy przez to rozumieć sumę powierzchni wszystkich kondygnacji nadziemnych mierzonych po obrysie wszystkich budynków;
- powierzchni zabudowy – należy przez to rozumieć, wyrażony w procentach, stosunek powierzchni zabudowanej budynkami do powierzchni działki;
- przepisach odrębnych – należy przez to rozumieć przepisy ustaw wraz z aktami wykonawczymi.
§ 3. Następujące oznaczenia graficzne na rysunku planu są obowiązującymi ustaleniami planu:
- granica obszaru objętego planem;
- linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania;
- przeznaczenie terenów oznaczone symbolami graficznymi i literowymi;
- nieprzekraczalne linie zabudowy;
- obiekty wpisane do gminnej ewidencji zabytków.
§ 4. Ustala się następujące przeznaczenie terenów:
- teren kolejowy, oznaczony symbolem kk;
- teren parkingu publicznego, oznaczony symbolem KD-Lt;
- tereny dróg publicznych – klasa dojazdowa, oznaczone symbolami 1KD-D, 2KD-D;
- teren zabudowy usługowej, oznaczony symbolem U;
- tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej, oznaczone symbolami 1MN/U, 2MN/U.
§ 5. W zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego ustala się:
- lokalizację budynków zgodnie z wyznaczonymi na rysunku planu nieprzekraczalnymi liniami zabudowy, przy czym od strony dróg żadna część budynku nie może przekroczyć wyznaczonej linii zabudowy w kierunku linii rozgraniczającej drogę o więcej niż:
- okap, gzyms, balkon, zadaszenia nad wejściami – 1,5 m,
- taras, schody zewnętrzne, pochylnia – odległość wynikającą z przepisów odrębnych, określających odległości obiektów budowlanych od krawędzi jezdni;
- dopuszcza się lokalizację urządzeń infrastruktury technicznej przed wyznaczonymi na rysunku planu liniami zabudowy;
- zakazuje się sytuowania tymczasowych obiektów budowlanych, z wyjątkiem lokalizacji obiektów tymczasowych wyłącznie na czas trwania budowy;
- ustala się ogólne zasady podziału terenów:
- minimalne powierzchnie nowo wydzielanych działek budowlanych zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały,
- nie obowiązują minimalne powierzchnie nowo wydzielanych działek budowlanych w przypadku:
- realizacji sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- wydzielania dojść i dojazdów,
- regulacji granic pomiędzy nieruchomościami i powiększenia działki budowlanej.
§ 6. W zakresiezasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu ustala się:
- zakaz lokalizowania przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko określonych w przepisach odrębnych z wyjątkiem inwestycji celu publicznego;
- w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego – nakaz wytwarzania energii dla celów grzewczych wyłącznie na bazie paliw charakteryzujących się najniższymi wskaźnikami emisji, z dopuszczeniem odnawialnych źródeł energii;
- w zakresie ochrony przed hałasem:
- nakaz zachowania dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w przepisach odrębnych, na terenach oznaczonych symbolami MN/U jak dla terenów mieszkaniowo-usługowych,
- nakaz ograniczania emisji hałasu z terenów objętych planem w sposób zapewniający zachowanie akustycznych standardów jakości środowiska na terenach podlegających ochronie akustycznej zlokalizowanych w sąsiedztwie;
- w zakresie gospodarowania odpadami – nakaz gromadzenia i zagospodarowania odpadów zgodnie z regulaminem utrzymania porządku i czystości w gminie oraz przepisami odrębnymi;
- w zakresie zagospodarowania mas ziemnych:
- nakaz wykorzystania mas ziemnych, spełniających standardy jakości gleb lub ziemi, uzyskanych w wyniku prac ziemnych na terenach ich powstawania do ukształtowania terenu, w tym dla urządzania zieleni towarzyszącej inwestycjom,
- dopuszczenie usuwania nadmiarów mas ziemnych poza obszary planu zgodnie z przepisami odrębnymi.
§ 7. W zakresie zasad kształtowania krajobrazu ustala się nakaz kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały.
§ 8. W zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, w tym krajobrazów kulturowych, oraz dóbr kultury współczesnej ustala się:
- w zakresie ochrony zabytków:
- nakaz zachowania obiektów zabytkowych ujętych w gminnej ewidencji zabytków, oznaczonych na rysunku planu:
- budynku dworca kolejowego,
- domu dróżnika,
- nakaz uwzględnienia wytycznych konserwatorskich dla obiektów ujętych w gminnej ewidencji zabytków:
- zachowanie bryły budynku i kształt dachu,
- zakaz zastosowania zewnętrznego ocieplenia ścian budynków z elewacjami ceglanymi lub z dekoracją architektoniczną,
- nakaz zachowania lub odtworzenia elewacji zewnętrznych na podstawie zachowanych elementów lub ikonografii detalu architektonicznego, a także układu elewacji oraz kształtu okien,
- zakaz stosowania blachy imitującej dachówkę lub gontu papowego jako pokrycia dachu,
- nakaz dostosowania kolorystyki elewacji do historycznych tendencji kolorystycznych występujących na danym terenie;
- nie określa się zasad ochrony dóbr kultury współczesnej z uwagi na brak takich obiektów na obszarze objętym planem.
§ 9. W zakresie wymagań wynikających z potrzeby kształtowania przestrzeni publicznych na terenach oznaczonych symbolami KD-Lt, 1KD-D, 2KD-D ustala się nakaz kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały.
§ 10. W zakresie granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie na podstawie przepisów odrębnych, w tym terenów górniczych, a także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, obszarów osuwania się mas ziemnych, krajobrazów priorytetowych określonych w audycie krajobrazowym oraz planach zagospodarowania przestrzennego województwa, ustala się nakaz uwzględnienia ograniczeń określonych w przepisach odrębnych, wynikających z położenia części terenów objętym planem w granicach:
- obszaru Natura 2000 „Puszcza Notecka” PLB300015 zgodnie z rysunkiem planu;
- obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Wełny i Rynna Gołaniecko-Wągrowiecka” zgodnie z rysunkiem planu.
§ 11. Nie określa się szczegółowych zasad i warunków scalania i podziału nieruchomości objętych planem miejscowym w rozumieniu przepisów odrębnych.
§ 12. W zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy, ustala sięnakaz zgłaszania do Szefostwa Służb Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP wszelkich projektowanych budowli o wysokości równej i większej niż 50,0 m n.p.t. przed wydaniem pozwolenia na budowę.
§ 13. W zakresiezasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej ustala się:
- W zakresie komunikacji:
- nakaz zachowania istniejącego układu komunikacyjnego z dopuszczeniem jego rozbudowy zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały i przepisami odrębnymi,
- obsługę komunikacyjną terenów objętych planem:
- dla terenu oznaczonego symbolem KD-Lt– poprzez zjazdy z drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczonej symbolem 1KD-D,
- dla terenu oznaczonego symbolem kk – poprzez zjazdy z dróg publicznych klasy dojazdowej oznaczonych symbolami 1KD-D i 2KD-D,\
- dla terenów oznaczonych symbolami 1MN/U i U– poprzez zjazdy z drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczonej symbolem 1KD-D oraz poprzez parking publiczny oznaczony symbolem KD-Lt,
- dla terenu oznaczonego symbolem 2MN/U – poprzez zjazdy z drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczonej symbolem 2KD-D;
- wyznaczenie stanowisk postojowych na terenie parkingu publicznego oznaczonego symbolem KD-Lt, służących do obsługi przystanku kolejowego,
- minimalną liczbę stanowisk postojowych dla samochodów osobowych zlokalizowanych w obrębie własnej działki na terenach oznaczonych symbolami 1MN/U, 2MN/U:
- 2 stanowiska postojowe – na każdy lokal mieszkalny,
- 5 stanowisk postojowych – na każde 100 m² powierzchni użytkowej lokali usługowych,
- nakaz wyznaczenia odpowiedniej ilości stanowisk postojowych dla pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową zgodnie z przepisami odrębnymi;
- W zakresie zaopatrzenia w wodę:
- zaopatrzenie w wodę z sieci wodociągowej,
- zachowanie istniejącej sieci wodociągowej, z możliwością jej przebudowy oraz rozbudowy,
- nakaz zapewnienia wody dla celów przeciwpożarowych;
- W zakresie odprowadzenia ścieków:
- odprowadzenie ścieków do kanalizacji sanitarnej,
- do czasu budowy kanalizacji sanitarnej dopuszcza się odprowadzanieścieków do szczelnych, atestowanych zbiorników bezodpływowych, z których ścieki będą wywożone przezkoncesjonowanego przewoźnika do oczyszczalni ścieków,
- dopuszczenie lokalizacji lokalnych przepompowni ścieków;
- W zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych:
- docelowe odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej,
- dopuszczenie zagospodarowania wód opadowych i roztopowych na własnym terenie do czasu budowy kanalizacji deszczowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami odrębnymi;
- W zakresie zaopatrzenia w gaz – docelowe podłączenie terenów objętych planem do sieci gazowej;
- W zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną:
- zachowanie istniejącej sieci elektroenergetycznej, z możliwością jej przebudowy oraz rozbudowy,
- dopuszczenie lokalizacji nowych linii elektroenergetycznych,
- dopuszczenie lokalizacji stacji transformatorowych z zapewnieniem dostępu do drogi publicznej.
- W zakresie infrastruktury technicznej związanej z obsługą linii kolejowej – dopuszczenie lokalizacji nowych oraz zachowania istniejących sieci i urządzeń, z możliwością ich przebudowy oraz rozbudowy.
§ 14. Nie określa się sposobu i terminu tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów.
§ 15. W zakresie granic terenów zamkniętych i ich stref ochronnych ustala się położenie części obszaru objętego planem oznaczonego na rysunku planu w granicach terenu zamkniętego wyznaczonego przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie przepisów odrębnych.
ROZDZIAŁ 2 Przepisy szczegółowe
§ 16. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem kk:
- zachowuję się fragment istniejącej linii kolejowej nr 354 Poznań POD – Piła Główna wraz z obiektami i urządzeniami wchodzącymi w skład przystanku kolejowego „Parkowo” z możliwością ich przebudowy, rozbudowy i nadbudowy przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie i wymogów wynikających z przepisów odrębnych;
- dopuszcza się lokalizację obiektów budowlanych i urządzeń technicznych przeznaczonych do obsługi linii kolejowej oraz przewozu osób i rzeczy, w tym w szczególności:
- peronów wraz z zadaszeniami,
- przejść nadziemnych i podziemnych,
- przejazdu kolejowego,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- dojść, dojazdów i placów manewrowych,
- ekranów akustycznych;
- ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
- wskaźnik intensywności zabudowy:
- maksymalny – 0,30,
- minimalny – 0,001,
- maksymalna powierzchnia zabudowy – 30%,
- minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki – 10%;
- ustala się zasady sytuowania i parametry zabudowy:
- maksymalna wysokość – nie więcej niż 10,0 m,
- dowolna geometria dachu,
- pokrycie dachów stromych: dachówka, materiały imitujące dachówkę w kolorach od brunatnego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy.
§ 17. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem KD-Lt:
- ustala się lokalizację parkingu publicznego służących do obsługi przystanku kolejowego,
- dopuszcza się lokalizację:
- miejsc postojowych dla samochodów osobowych i rowerów,
- dojazdów, chodników i ścieżek rowerowych,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- zieleni urządzonej;
- zakazuje się lokalizacji budynków;
- ustala się minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki – 0%.
§ 18. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolami 1KD-D, 2KD-D:
- ustala się szerokość w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu;
- dopuszcza się lokalizację:
- chodników i ścieżek rowerowych,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- miejsc postojowych,
- zieleni urządzonej.
§ 19. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem U:
- zachowuję się istniejący budynek dworcowy przystanku kolejowego „Parkowo” ujęty w gminnej ewidencji zabytków z możliwością jego remontu przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie i wymogów wynikających z przepisów odrębnych;
- dopuszcza się lokalizację:
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- dojść, dojazdów i placów manewrowych;
- ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu;
- wskaźnik intensywności zabudowy:
- maksymalny – 0,90,
- minimalny – 0,10,
- maksymalna powierzchnia zabudowy – 30%,
- minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 10%;
- ustala się zasady sytuowania i parametry zabudowy:
- maksymalna wysokość – nie więcej niż 15,0 m,
- maksymalna liczba kondygnacji – trzy kondygnacje nadziemne,
- geometria dachu – dachy strome dwu- lub wielospadowe o nachyleniu 25° – 50°,
- pokrycie dachów stromych: dachówka w kolorach od brunatnego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy.
§ 20. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolami 1MN/U, 2MN/U:
- dopuszcza się zachowanie istniejących budynków i z możliwością ich przebudowy, rozbudowy i nadbudowy przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie i wymogów wynikających z przepisów odrębnych;
- dopuszcza się lokalizację:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych,
- budynków usługowych,
- budynków mieszkalno - usługowego,
- budynków garażowo - gospodarczych,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- dojść, dojazdów i miejsc postojowych;
- ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
- wskaźnik intensywności zabudowy:
- maksymalny – 0,40,
- minimalny – 0,10,
- maksymalna powierzchnia zabudowy – 20%,
- minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 40%;
- ustala się zasady sytuowania i parametry projektowanych budynków:
- maksymalna wysokość:
- budynku mieszkalnego jednorodzinnego, budynku mieszkalno - usługowego i budynku usługowego – nie więcej niż 10,0 m,
- budynku garażowo - gospodarczego – nie więcej niż 4,0 m,
- maksymalna liczba kondygnacji:
- dla budynku mieszkalnego jednorodzinnego, budynku mieszkalno - usługowego i budynku usługowego – dwie kondygnacje nadziemne,
- dla budynku garażowo - gospodarczego – jedna kondygnacja nadziemna,
- dopuszcza się podpiwniczenie budynków,
- geometria dachu:
- dla budynku mieszkalnego jednorodzinnego, budynku mieszkalno - usługowego i budynku usługowego – dachy strome dwu- lub wielospadowe onachyleniu 22° – 45°,
- dla budynków garażowo - gospodarczego – dowolna,
- pokrycie dachów stromych: dachówka, materiały imitujące dachówkę w kolorach od brązowego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy,
- pokrycie elewacji:
- elewacje wykończone tynkiem, drewnem, cegłą,
- zakaz stosowania na elewacji paneli z tworzyw sztucznych i blach,
- kolorystyka elewacji budynków w odcieniach bieli oraz kolorów szarych, piaskowych, beżowych,
- nakaz stosowania jednakowej kolorystyki nowych obiektów w obrębie działki budowlanej;
- ustala się minimalną powierzchnię nowo wydzielanej działki budowlanej – 1000 m2.
ROZDZIAŁ 3 Przepisy końcowe
§ 21. Ustala się stawkę służącą naliczaniu jednorazowych opłat, o jakich mowa w art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) w wysokości 30%.
§ 22. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna.
§ 23. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
- Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XLII/404/2017 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 czerwca 2017 r.
ROZSTRZYGNIĘCIE RADY MIEJSKIEJ W ROGOŹNIE
w sprawie: rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół stacji kolejowej Parkowo wyłożonego do publicznego wglądu.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073), rozstrzygnięcia Burmistrza Rogoźna w sprawie braku uwag wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół stacji kolejowej Parkowo wraz z prognozą oddziaływania na środowisko podczas wyłożenia do publicznego wglądu w dniach od 19 kwietnia 2017 r. do 10 maja 2017 r. oraz w okresie ich składania wyznaczonym do dnia 24 maja 2017 r., Rada Miejska w Rogoźnie nie rozstrzyga o sposobie ich rozpatrzenia.
- Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XLII/404/2017 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 czerwca 2017 r.
ROZSTRZYGNIĘCIE RADY MIEJSKIEJ W ROGOŹNIE
w sprawie: o sposobie realizacji zapisanych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół stacji kolejowej Parkowo inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania
Na podstawie art. 20 ust 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073), art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 4465 ze zmianami) i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zmianami), Rada Miejska w Rogoźnie rozstrzyga co następuje:
§ 1. Sposób realizacji zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej:
- Zapisane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół stacji kolejowej Parkowo inwestycje z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy to inwestycje z zakresu komunikacji – projektowany parking publiczny.
- Inwestycje te będą realizowane w następujący sposób:
- zgodnie z przepisami prawa materialnego i finansowego w tym zakresie;
- za podstawę przyjęcia realizacji wyżej wyznaczonych zadań, które należą do zadań własnych stanowić będą zapisy Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rogoźno;
- określenie terminów przystąpienia i zakończenia realizacji tych zadań, ustalone będzie według kryteriów i zasad przyjętych przy konstruowaniu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rogoźno;
- inwestycje realizowane mogą być etapowo w zależności od wielkości środków przeznaczonych na inwestycje.
§ 2. Zasady finansowania zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, zgodnie z przepisami o finansach publicznych. Finansowanie inwestycji będzie odbywać się poprzez:
- wydatki z budżetu gminy,
- współfinansowanie środkami zewnętrznymi, poprzez budżet gminy w ramach m.in.:
- dotacji Unii Europejskiej,
- dotacji samorządu województwa,
- dotacji i pożyczek z funduszy celowych,
- kredytów i pożyczek bankowych,
- innych środków zewnętrznych.
- udział inwestorów w finansowaniu w ramach porozumień o charakterze cywilno - prawnym lub w formie partnerstwa publiczno-prywatnego – „PPP”.
UZASADNIENIE DO UCHWAŁY NR XLII/404/2017 RADY MIEJSKIEJ W ROGOŹNIE z dnia 26 czerwca 2017 r. w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół stacji kolejowej Parkowo
Prace nad planem wykonano w oparciu o Uchwałę Nr XXV/237/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół stacji kolejowej Parkowo.
Przedmiotem planu miejscowego jest ustalenie przeznaczenia oraz zasad zagospodarowania terenów położonych w rejonie węzła przesiadkowego Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na obszarze miejscowości Parkowo. W planie wyznaczono teren kolejowy, teren parkingu publicznego, tereny dróg publicznych – klasa dojazdowa, teren zabudowy usługowej oraz tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej.
Plan zawiera część tekstową, graficzną oraz rozstrzygnięcia i uzasadnienie. Plan nie narusza ustaleń „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno”, uchwalonego Uchwałą Rady Miejskiej w Rogoźnie nr XLVI/324/2009 z dnia 25 listopada 2009 r., i jest zgodny z przepisami odrębnymi. Czynności formalno-prawne udokumentowane są w sporządzonej dokumentacji prac planistycznych.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wymogi określone w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073):
- wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;
- walory architektoniczne i krajobrazowe – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, maksymalnej i minimalnej intensywność zabudowy jako wskaźnika powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, minimalnego udziału procentowego powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalnej wysokości zabudowy oraz linii zabudowy i gabarytów obiektów;
- wymagania ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu;
- wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, w tym krajobrazów kulturowych, oraz dóbr kultury współczesnej;
- wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby osób niepełnosprawnych – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy;
- walory ekonomiczne przestrzeni – poprzez ustalenie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem prognozy skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego;
- prawo własności – poprzez ustalenie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem stanu prawnego gruntów;
- potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy;
- potrzeby interesu publicznego – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie wymagań wynikających z potrzeby kształtowania przestrzeni publicznych;
- potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej, w szczególności sieci szerokopasmowych – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
- zapewnienie udziału społeczeństwa w pracach nad studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz planem zagospodarowania przestrzennego województwa, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej – poprzez zapewnienie możliwości składania wniosków i uwag do projektu planu miejscowego zgodnie z wymogami art. 17 ust. 1 i 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073);
- zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych – poprzez przeprowadzenie procedury planistycznej zgodnie z wymogami art. 17 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073);
- potrzeby zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody, do celów zaopatrzenia ludności – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wymogi określone w art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) dotyczące ustalania przeznaczenia terenu lub określania potencjalnego sposobu zagospodarowania i korzystania z terenu z uwzględnieniem:
- interesu publicznego i prywatnego, w tym zgłaszanych w postaci wniosków i uwag, zmierzających do ochrony istniejącego stanu zagospodarowania terenu, jak i zmian w zakresie jego zagospodarowania – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem potrzeb realizacji inwestycji celu publicznego oraz rozstrzygnięcie wniosków i uwag składanych do projektu planu miejscowego zgodnie z wymogami art. 17 ust. 1 i 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073);
- analiz ekonomicznych, środowiskowych i społecznych – poprzez sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko i prognozy skutków finansowych z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnej w zakresie wyznaczania nowych terenów przeznaczonych pod zainwestowanie.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wymogi określone w art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) dotyczące uwzględnienia wymagań ładu przestrzennego, efektywnego gospodarowania przestrzenią oraz walorów ekonomicznych przestrzeni w przypadku sytuowania nowej zabudowy w zakresie:
- kształtowania struktur przestrzennych przy uwzględnieniu dążenia do minimalizowania transportochłonności układu przestrzennego – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej do dróg publicznych;
- lokalizowania nowej zabudowy mieszkaniowej w sposób umożliwiający mieszkańcom maksymalne wykorzystanie publicznego transportu zbiorowego jako podstawowego środka transportu – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem przebiegu sieci transportu publicznego;
- zapewniania rozwiązań przestrzennych, ułatwiających przemieszczanie się pieszych i rowerzystów – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenów pod drogi publiczne i parking z uwzględnieniem chodników i ścieżek rowerowych;
- dążenia do planowania i lokalizowania nowej zabudowy na obszarach o w pełni wykształconej zwartej strukturze funkcjonalno-przestrzennej, w granicach jednostki osadniczej w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141), w szczególności poprzez uzupełnianie istniejącej zabudowy – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów na obszarach zainwestowanych położonych w obrębie miejscowości Parkowo.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wyniki analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy Rogoźno, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073), przyjętej Uchwałą Nr XXX/280/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 21 września 2016 r. w sprawie: oceny aktualności Studium i Planów Miejscowych w Gminie Rogoźno, zgodnie z którą „Rada Miejska w Rogoźnie stwierdza (…) potrzebę sporządzania nowych i aktualizacji części z obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z założeniami Oceny aktualności Studium i Planów Miejscowych w Gminie Rogoźno”.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono ponadto wpływ na finanse publiczne, w tym budżet gminy, poprzez sporządzenie prognozy skutków finansowych, w której określono spodziewane dochody własne i wydatki gminy, w tym na wpływy z podatku od nieruchomości oraz na opłaty i odszkodowania, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) oraz wydatki związane z realizacją inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy. |