Protokół nr 6/2019 VI Sesja w dniu 29 stycznia 2019 Obrady rozpoczęto 29 stycznia 2019 o godz. 16:00, a zakończono o godz. 23:54 tego samego dnia. W posiedzeniu wzięło udział 14 członków.
Obecni: 1. Zbigniew Tomasz Chudzicki 2. Katarzyna Erenc-Szpek 3. Henryk Janus 4. Roman Kinach 5. Longina Maria Kolanowska 6. Sebastian Mirosław Kupidura 7. Hubert Kuszak 8. Maciej Adam Kutka 9. Jarosław Łatka 10. Adam Nadolny 11. Krzysztof Nikodem 12. Bartosz Perlicjan 13. Paweł Wojciechowski 14. Ewa Teresa Wysocka 15. Łukasz Andrzej Zaranek
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. 2. Przyjęcie porządku obrad. Pan radny Hubert Kuszak poprosił o wykreślenie pkt 3 z powodu braku naniesienia zmian w protokołach IV i V. Głosowano wniosek w sprawie:wykreślenia punktu 3 z porządku obrad. (H.Kuszak). Wyniki głosowania ZA: 12, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 2, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (12) Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek WSTRZYMUJĘ SIĘ (2) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Adam Nadolny NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Pan radny Zbigniew Chudzicki wniósł zapytanie do porządku obrad dotyczące nowej uchwały w spr. Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Pan przewodniczący poinformował radnego, że uchwała dopiero zostanie wniesiona do porządku obrad. Następnie pan przewodniczący poinformował radnych, iż porządek zostaje rozszerzony o następujące uchwały: - projektu Statutu Gminy Rogoźno, - zmiany Uchwały Nr LXX/612/2018 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 30 października 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania - wyboru przedstawiciela Gminy do SP ZOZ, - Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, Pan radny Chudzicki poprosił o wyjaśnienie dlaczego data na załączniku podpiętym do uchwały jest z 13 sierpnia 2018 roku, pan przewodniczący zapoznal się z pismem 27 sierpnia a uchwała procedowana jest w styczniu 2019 roku? Pan Maciej Kutka wyjaśnił, że to nie jest moment na takie wyjaśnienia. Jednak mimo wszystko pan Chudzicki poprosił o wyjaśnienie, skąd wynika takie zaniechanie i dodał, że radni nie mieli okazji zapoznać się z treścią tej uchwały? Pan Kutka powiedział, że zaniechanie wynika z winy poprzednika pana Henryka Janusa. Wobec tego pan Chudzicki skierował swoje pytanie tej samej treści do pana Henryka Janusa. Pan Kupidura wyjaśnił radnemu Chudzickiemu, że obecnie procedowany jest porządek obrad, a nie uchwała – są obecni na sesji goście i rada powinna się trzymać porządku sesji. Pan radny Kupidura złożył wniosek o zamknięcie dyskusji. Pan Chudzicki dodał, że jest wybrany przed społeczeństwo i ma prawo wiedzieć skąd wynika opóźnienie? Pan Kupidura zwrócił się do pana przewodniczącego o przejście do głosowania nad wnioskiem Głosowano wniosek w sprawie: w sprawie zamknięcia dyskusji i przejście do przyjęcia porządku obrad. (S. Kupidura). Wyniki głosowania ZA: 8, PRZECIW: 6, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (8) Henryk Janus, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka PRZECIW (6) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Longina Maria Kolanowska, Adam Nadolny, Bartosz Perlicjan, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Głosowano wniosek w sprawie: Przyjęcie porządku obrad.. Wyniki głosowania ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 1, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (13) Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek WSTRZYMUJĘ SIĘ (1) Zbigniew Tomasz Chudzicki NIEOBECNI (1) Roman Kinach
3. Przyjęcie protokołu z IV i V sesji VIII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie. (punkt zdjęto z porządku obrad)
4. Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna. Pani Przewodnicząca Rady Powiatu Renata Tomaszewska odczytała podziękowanie pani Starosty Zofii Koteckiej za udział w rozbudowie szpitala. Pan Przewodniczący podziękował radny za „cegiełkę” w rozbudowie szpitala. Pan radny Wojciechowski sprostował informację dot. podziękowań za rozbudowę szpitala , ponieważ kwoty przekazane na szpital są większe, a 1 mln zł RM przekazała na zakup budynku Agrobiznesu z przeznaczeniem tych środków na szpital, natomiast łączna kwota to ponad 2 mln zł. Pani Przewodnicząca powiedziała, że jeżeli chodzi o środki na szpital, to zostały przedstawione te faktyczne, natomiast środki za Agrobiznes to umowa tzw „niepisana”.
5. Informacja o aktualnej sytuacji w zakresie zimowego utrzymania dróg. Pierwszą informację przedstawiła pan Andrzej Baranowski z GDDKiA. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Poznaniu, w odpowiedzi na pismo z Nr BR.0002.5.2019 z dnia 02 stycznia 2019 r. informuje : Zgodnie z Zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad nr 53 z dnia 13.10.2015 r. odnośnie „Wytycznych zimowego utrzymania dróg" i nr 50 z dnia 09.09.2015 r. w sprawie standardów zimowego utrzymania dróg krajowych oraz zatwierdzonym „Planem zimowego utrzymania dróg na rok 2018/2019":
Kolejna informcja została przedstawiona przez ZDP.
Organizacja zimowego utrzymania dróg jest przygotowana zgodnie z Zarządzeniem nr 46 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25.10.1994 w sprawie zasad odśnieżania i usuwania gołoledzi na drogach publicznych oraz zgodnie z Zarządzeniem Nr 7/2010 Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 15.10.2010. W październiku 2018 r. projekt zimowego utrzymania dróg powiatowych został opracowany i rozesłany. Przedstawiono go i omówiono na posiedzeniach Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w dniu 12 grudnia 2018 oraz Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w dniu 7 grudnia 2018 r. Nie zgłoszono zastrzeżeń do tego dokumentu. Drogi główne i wyznaczone odcinki dróg pełniących funkcję dróg zbiorczych są utrzymywane wg. IV standardu pozostałe drogi zbiorcze i wyznaczone odcinki dróg pełniących funkcje lokalnych są utrzymywane wg, V standardu, pozostałe odcinki dróg lokalnych wg. VI standardu. Odcinki dróg zbiorczych i lokalnych o nawierzchni gruntowej (około 60 km) nie są objęte planem zimowego utrzymania i będą utrzymywane w VII standardzie. W sezonie zimowym 2018/2019 akcja zimowa będzie prowadzona wzorem lat ubiegłych przy wykorzystaniu 9 pługów odśnieżnych i 5 piaskarek. Do usuwania zasp będziemy dysponowali 8 jednostkami ciężkiego sprzętu oraz jednym - własnym pługiem wirnikowym. Na akcję zimową zaplanowano środki na poziomie 300 tys.zł, a na placach w Rogoźnie i Obornikach wg. stanu na 31 grudnia 2018 mieliśmy zgromadzone 993 tony mieszaniny (średnia wieloletnia to zuzycie około 1206 ton). Podobnie jak w latach ubiegłych w Zarządzie Dróg Powiatowych w Obornikach nie ma całodobowych dyżurów, a ewentualne uwagi można zgłaszać w godzinach pracy ZDP tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00 pod numerem telefonu 67 26193 07 Firmy realizujące w formie zleconej zadania w zakresie zimowego utrzymania nie pobierają opłat za gotowość, a zgodnie z zawartymi umowami są zobowiązane przystąpić do działania w terminie od 45 do 55 min. Pani radna Kolanowska wniosła kilka pytań dotyczących porządku na chodnikach przy posesjach prywatnych. Pan dyrektor ZDP poinformował, że wynika to z przepisów porządkowych. Kolejnym sprawozdawcą był pan kierownik Paweł Andrzejczak. W miesiącu grudniu 2018 roku za prowadzenie akcji została wystawiona faktura przez CIS na kwotę: 5.99930 zł, natomiast ZUKiT za prowadzenie akcji w grudniu, fakturę na kwotę 7.448,55 zł złożył już w roku 2019.
Po tym sprawozdaniu radni dyskutowali na temat odśnieżania chodników. Pan radny Krzysztof Nikodem poruszył kwestię ceny 19 gr i 0,34 gr i zapytał skąd wynika taka różnica? Pan Andrzejczak odpowiedział, że różnica wynika z odśnieżania i usuwania piasku z chodników i dodał, że należy też dodać do kosztów CIS prace ręczne. Pan radny Chudzicki zapytał ile jest środków na ten rok, a ile zostało wydanych w 2018? Pan kierownik poinformował, że z zawartych umów do kwietnia 2019 jest to kwota 150 tys zł, a wszystko zależy od aury jaka będzie, natomiast na tę chwilę raporty są na 120h i one spływają na koniec każdego miesiąca. Pan radny Chudzicki dodał, że jeżeli się nic nie wydarzy to 150 tys na „akcję zima” powinno wystarczyć. Pan kierownik wskazał, iż nikt tego nie przewodzi, bo plany wiążą się z rzeczywistością. Pan radny Nadolny podsumował, iż jeżeli są umowy z dwiema firmami czyszczącymi, to przyszłościowo będzie porównanie. Pan radny Kupidura zapytał, czy istnieje wykaz jaka firma, jakie sprząta ulice? Pan Andrzejczak powiedział, że w najbliższym czasie pojawi się taki wykaz. Pan Krzysztof Nikodem zapytał, jaki sprzęt posiada CIS do odśnieżania? Kierownik wskazał, że są to dwa ciągniczki z plugami i ręczne odśnieżanie. Pan Janus dodał, że jeżeli będzie ciężka zima to wyjdzie bardzo drogo licząc po 0,34 gr. Pan radny Nikodem wyjaśnił, że jeżeli obie firmy, z którymi gmina ma umowę miały tę sama stawkę to nie można tego porównywać z firmą, która dysponuje ciężkim sprzętem. Pan kierownik wyjaśnił, że odśnieżane są tylko chodniki.Pan radny Wojciechowski zapytał jak wygląda odśnieżanie samych dróg polnych? Pan Andrzejczak poinformował, że w wykazie nie ma takiej pozycji. Radny dopytał jak wygląda takie odśnieżanie? Pan kierownik wyjaśnił, że jest to odśnieżanie, sypanie piasku i soli.Pan radny Nadolny wyjaśnił, że pan Wojciechowski dużo rzeczy jeszcze nie widział, ponieważ w zeszłym roku taka usługa na drodze polnej była. Pan Wojciechowski powiedział, że dziwi się, iż takie rzeczy wykonuje się na drogach polnych. Radna Ewa Wysocka dodał, że jak długo żyje nie widziała dotąd sypania piasku na drogach polnych. Pan radny Krzysztof Nikodem zagłębiając się w temat zapytał, jak się przekłada 700 zł wynagrodzenia, czy pracownik w CIS otrzymuje 100 zł za 1 h? Pan kierownik wyjaśnił, że nie nadzoruje tej jednostki. Pan burmistrz dodał, że powierzchnia sprzątana nadzorowana jest przez straż miejską, do kosztów dochodzą jeszcze ZUS, sprzęt i inne koszty i takie rzeczy można wyjaśnić na komisji.
Ad. 6 Sprawozdanie z programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Gminie Rogoźno. Powyższy temat przedstawiła pani kierownik GOPS Ewelina Kowalska, a materiał stanowi załącznik do protokołu. Pan radny Adam Nadolny zapytał, gdzie jest granica kiedy zakłada się „niebieska kartę”? Pani kierownik odpowiedziała, że jest to trudne pytanie bo każdy ma inną naturę. Radny kontynuując dalej zapytał, czy były przypadki, że żona pod wpływem męża wycofała procedurę „niebieskiej karty”? Pani Kowalska poinformowała, że były takie przypadki i jest to częste. Pan radny dopytując, chciał uzyskac odpowiedź na pytanie czy osoby „niebieskiej karty” to najczęściej klasa robotnicza, średnia, osoby świata polityki? Pani Ewelina Kowalska odpowiedziała, że brak jest takiej analizy, ale taka sytuacja może dotyczyc każdego. Pan przewodniczący Kutka zapytał, kto jest upoważniony do złożenia „niebieskiej karty”? Pani kierownik odpowiedziała, że jest to policja, lekarz, GOPS i szkoła.
Ad. 7 Podjęcie uchwał w następujących sprawach: Głosowano w sprawie:
a)wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego ul. Wielka Poznańska 50/11 w Rogoźnie, w trybie bezprzetargowym, Wyniki głosowania ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (14) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
b) wyrażenia zgody na sprzedaż zabudowanej nieruchomości - Budziszewko 36, gm. Rogoźno, w trybie bezprzetargowym, Głosowano w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż zabudowanej nieruchomości - Budziszewko 36, gm. Rogoźno, w trybie bezprzetargowym,. Wyniki głosowania ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (14) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
c) nadania nazwy ulicy, Głosowano w sprawie: nadania nazwy ulicy,. Wyniki głosowania ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (14) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
d) zmieniająca uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Rogoźno, Głosowano w sprawie: zmieniająca uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Rogoźno,. Wyniki głosowania ZA: 12, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 2, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (12) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek WSTRZYMUJĘ SIĘ (2) Henryk Janus, Paweł Wojciechowski NIEOBECNI (1) Roman Kinach
e) Statutu Gminy Rogoźno Pan przewodniczący Maciej Kutka podziękował radnym, którzy uczestniczyli w spotkaniach roboczych dotyczących zmian w statucie i oddal głos panu sekretarzowi Markowi Jagodzie. Pan sekretarz przedstawił projekt uchwały wraz z naniesionymi zmianami przez radnych i dodał że pewne wątpliwości co do tych zmian ma radca prawny pan Piotr Płoszczyca, który powiedział, że jego wątpliwości dotyczą projektu w par. 1, 22 i kontroli Komisji Rewizyjnej spółek gminnych. Radca dodał, że w niektórych sytuacjach Rada wchodzi w kompetencje burmistrza. Pan burmistrz Szuberski dodał, że rano był jeszcze analizowany statut i zapis o kontrolowaniu spółek gminnych jest niezgodny z ustawą o samorządzie gminnym art. 18a ust.1. oraz par 22 bo akt wyższej rangi precyzuje jak należy postępować z przesyłkami oraz ust3 dot. obiegu korespondencji. Pan burmistrz zaproponował o wykreślenie tych zmian. Pan radny Janus powiedział, że na szkoleniu organizowanym w Rosnówku był poruszony temat nowej ustawy o samorządzie i tam prowadzący wskazali, że po raz pierwszy będzie można kontrolować spółki gminne i jeśli zostanie przyjęty a zostanie podważony przez wojewodę to wojewoda ten punkt unieważni, a przykładem jest statut Obornik. Radny dalej odniósł się do par. 22 projektu statutu,iż jeżeli zapis pozostanie w tej formie to wskazywać to będzie, że statut jest jakby konstytucją gminy, a instrukcja kancelaryjna nie jest ustawą. Pan radny Zbigniew Chudzicki zgodził się z większością poprawek, natomiast wskazał swoje wątpliwości dotyczące nowej Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, a mianowicie głos przewodniczącego rozstrzygający przy równej liczbie oddanych głosów, czy przypadkiem nie jest to dyskryminacja głosu radnego? Pan sekretarz Jagoda powiedział, że wystąpił z zapytaniem w tej sprawie do WKISS-u i otrzymał odpowiedź, że są różne rozstrzygnięcia wojewodów w tym zakresie – bo wojewodowie traktują ten dodatkowy glos przewodniczącego, jako nierówność, a co za tym idzie niezgodność z Konstytucją. Chociaz pan dr Szewczyk wyjaśnił, iż ustawa tak daleko nie ingeruje i być może wojewoda taki zapis może uwzględnić. Pan przewodniczący przypomniał, iż takie pytanie padło na szkoleniu przeprowadzonym w urzędzie i pan, który to szkolenie prowadził nie widział przeciwwskazań. Pan radny Łukasz Zaranek dopytał, czy taki zapis rozciąga się też na wiceprzewodniczącego, ponieważ w sytuacji kiedy przewodniczący nie uczestniczy w obradach może być sytuacja, że obrady będzie prowadził wiceprzewodniczący i będzie sytuacja patowa i czy wówczas takie same kompetencje ma wiceprzewodniczący? Pan Chudzicki dodał, czy glos pana przewodniczącego Kupidury jest bardziej ważny niż np. pana radnego Nadolnego? Pan Piotr Ploszczyca przytoczył, że podobna sytuację miał kilkanaście lat temu tworząc statut powiatu i wtedy został on uchylony poprzez podobny zapis ale przynależny do przewodniczącego rady. Pan radny Nikodem powiedział, że spotkaniach zapisy dotyczące kontrolowania spółek były szeroko dyskutowane i jeżeli wojewoda to uchyli to trudno, ale powinny się te zapisy w statucie znaleźć. Pan radny Łukasz Zaranek powiedział, że nie otrzymał odpowiedzi na swoje pytanie dotyczącego, tego czy kompetencja dodatkowego głosu rozciąga się na wiceprzewodniczącego komisji? Pan Sebastian Kupidura powiedział, że w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji, jeżeli nie ma przewodniczącego komisji to zakłada się to nie ma 4 członków komisji a jest 3, więc nie może być równej liczby głosów, natomiast wiceprzewodniczący nie uzyskuje tych uprawnień. Pan przewodniczący Kutka skierował pytanie do pana radcy prawnego, czy wiceprzewodniczący przejmuje kompetencje przewodniczącego komisji? Pan Płoszczyca odpowiedział, że patrząc na wykładnię systemową to można taką teorię przyjąć. Pan Zaranek wskazał, że statut tworzony jest na lata i czy nie lepiej byłoby zmienić zapis, w ten sposób, że „głosem decydującym jest głos prowadzącego obrady”? Pan przewodniczący Kutka powiedział, że tak naprawdę to niczego nie zmienia. Radca dodał, że należy patrzeć na przepisy jakiekolwiek. Pan sekretarz powiedział, że wniosek pana Zaranka jest zasadny do par 42 Regulaminu Rady, gdy ani przewodniczący ani wiceprzewodniczący nie sa w stanie przewodniczyć obradom komisji to wtedy przewodniczący rady prowadzi obrady. Pan radny Janus poinformował, że przewodniczący rady prowadzi komisje kiedy nie ma przewodniczącego ani zastępcy, ale jeśli będzie na komisji przewodniczący i zastępca, a wykluczą członka ze względu na interes prawny – to wtedy nie ma qurum i nie ma komisji. Pan Maciej Kutka dodał, że to jest zupełnie inna sytuacja. Pan radny Nadolny zgłosił uwagę do par. 25 ust. 6 – pytając, jaki to będzie dokument? Pan Maciej Kutka odpowiedział, że będzie to legitymacja. Radny zaproponował, że może to być zaświadczenie komisji. Pan Paweł Wojciechowski powiedział, że w dotychczas funkcjonującym statucie był ten sam zapis i nie ma potrzeby zmiany. Pan Janus uzasadnił, że legitymacja jest dokumentem pamiątkowym. Radny Sebastian Kupidura odnosząc się do Regulaminu KSWiP zaproponował dodatkowy paragraf i poprosił pana sekretarza i radcę, o opinię czy takowe zapisy mogą pozostać: par 6 ust. 1 – „członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość, ust. 2 w sprawach wyłączenia członków komisji decyduje pisemnie przewodniczący, ust. 3 o wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje Rada Gminy, ust. 4 w sprawach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 KPA”. Pan sekretarz powiedział, że przedstawione przepisy wymagają głębszej analizy, natomiast rodzą dwie wątpliwości: pierwsza – wynika z art. 27 KPA, jeśli chodzi o rozpatrywanie skarg, a druga sytuacja wynika z zakresu tego zapisu – ponieważ zaproponowanie, że członkowie komisji zostają wyłączeni, gdy zajdzie podejrzenie stronniczości to przewodniczący bierze na swoje barki bardzo dużą odpowiedzialność. Wobec czego pan sekretarz poddał pod wątpliwość wprowadzenie tego zapisu do projektu. Radca dodał, że polskie prawo nie zna doprecyzowanych zwrotów. Pan Adam Nadolny zwrócił uwagę, iż ponoć jest demokracja, a to co proponuje pan radny Kupidura to wygląda jak dyktat, a dodatkowo radny jest bardzo głodny władzy, a za stronniczość to i radny Kupidura uznałby mijanie się z kimś na chodniku. Pan radny Zaranek uzasadnił, że kłóciło by się to z par. 26 ust. 1 projektu, bo nie można radnemu ograniczać pracy w komisjach. Pan radny Kupidura powiedział, że nie zgadza się ze swoimi przedmówcami, bo chodzi tu o wykluczenie, bo jeżeli chodzi o interes prawny to ten członek i tak jest wykluczony i tak. Co do pana radnego Nadolnego – pan Kupidura zwrócił się z prośbą, aby przestał rzucać takie aluzje, bo czy jeżeli mija się z kimś na chodniku, to już musi być wróg? I dodał, że taki sposób interpretowania jest niedopuszczalny, a wypowiedzi radnego Nadolnego z komisji przyrównał do komuny. Pan radny Zaranek powiedział, że zapis zaprezentowany przez pana Kupidurę można odnieść do Komisji Rewizyjnej, kiedy będzie kontrolowany fundusz sołecki i wyłączony zostanie sołtys. Pan radny Adam Nadolny przyznał się do stwierdzenia cyt” przyznaje się, taki zapis funkcjonował za komunę i przewodniczącego głos liczył się podwójnie”, a skoro jest demokracja to radny stwierdził, że ma prawo do własnego zdania. Pan przewodniczący Kutka dyskutował przez moment z radcą prawnym o zapisie Statutu w par. 40 ust. 2 i par 41. Wątpliwość dotyczyła głosowania tajnego, jednak pan Płoszczyca powiedział, że nie był proszony na żadną komisję i na gorąco nie będzie analizował problemu. Pan Sebastian Kupidura powtórzył problem par 40 i 41 jednak pan Piotr Płoszczyca po raz drugi powtórzył, że nadzór wojewody poprzedniego zapisu w statucie nie odrzucił więc i tym razem nie powinien być uchylony. Pan sekretarz dodał, że jego zdaniem zapis powinien się ograniczyć do głosowani tajnego przewidzianego w ustawie o samorządzie gminnym.
Głosowano wniosek w sprawie: o 10 minut przerwy (H.Kuszak). Wyniki głosowania ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (14) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Głosowano wniosek w sprawie: dopisanie w Statucie Gminy Rogoźno w parag. 25 ust. 6 słów: legitymacji radnego. (A. Nadolny). Wyniki głosowania ZA: 7, PRZECIW: 7, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (7) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Longina Maria Kolanowska, Maciej Adam Kutka, Adam Nadolny, Bartosz Perlicjan, Łukasz Andrzej Zaranek PRZECIW (7) Henryk Janus, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Głosowano wniosek w sprawie: wykreślenie w parag. 21 ust. 2 statutu i parag. 1 ust. 1 regulaminu komisji rewizyjnej słów: " i spółek gminnych".. Wyniki głosowania ZA: 6, PRZECIW: 8, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (6) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Longina Maria Kolanowska, Adam Nadolny, Bartosz Perlicjan, Łukasz Andrzej Zaranek PRZECIW (8) Henryk Janus, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Głosowano wniosek w sprawie: o wykreślnie z paragr. 41 ust. 3 Regulaminu RM.. Wyniki głosowania ZA: 8, PRZECIW: 6, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (8) Henryk Janus, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka PRZECIW (6) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Longina Maria Kolanowska, Adam Nadolny, Bartosz Perlicjan, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Głosowano wniosek w sprawie: zastąpienia słowa "komisji" słowem "obrad" w parag. 5 ust. 2 załącznika nr 6 "Zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.". Wyniki głosowania ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (14) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Głosowano wniosek w sprawie: w parag. 22 wykreślić ust. 2 i 3 Statutu Gminy i w to miejsce wprowadzić ust. 2, który brzmi: " korespondencja adresowana do Rady Miejskiej lub Radnych rejestrowana w punkcie kancelaryjnym Urzędu, kierowana jest do Biura Rady najpóźniej w następnym dniu roboczym.". Wyniki głosowania ZA: 9, PRZECIW: 2, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 3, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (9) Henryk Janus, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka PRZECIW (2) Katarzyna Erenc-Szpek, Adam Nadolny WSTRZYMUJĘ SIĘ (3) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Longina Maria Kolanowska, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Głosowano w sprawie: Statutu Gminy Rogoźno. Wyniki głosowania ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (14) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
f) zmiany Uchwały Nr LXX/612/2018 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 30 października 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania
W dyskusji wzięli udział: - Ewelina Kowalska Głosowano w sprawie: zmiany Uchwały Nr LXX/612/2018 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 30 października 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania. Wyniki głosowania ZA: 11, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 2, BRAK GŁOSU: 1, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (11) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Adam Nadolny, Bartosz Perlicjan, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek WSTRZYMUJĘ SIĘ (2) Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem BRAK GŁOSU (1) Paweł Wojciechowski NIEOBECNI (1) Roman Kinach
g) wyboru przedstawiciela Gminy do Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Obornikach Głosowano w sprawie: wyboru przedstawiciela Gminy do Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Obornikach - Henryk Janus. Wyniki głosowania ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 1, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (13) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek WSTRZYMUJĘ SIĘ (1) Henryk Janus NIEOBECNI (1) Roman Kinach
h) regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków Głosowano w sprawie: regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Wyniki głosowania ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (14) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
i) zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasenta i wynagrodzenia za inkaso, Pan radny Henryk Janus zaproponował w imieniu klubu wniesienie poprawek do tego projektu uchwały i zaproponował 35% wysokości inkasa i ważność uchwały od 1 marca do 31 grudnia żeby zobaczyć jak to będzie działało. Pan Krzysztof Nikodem w imieniu swojego klubu „Dla dobra Naszej Gminy”, zaproponował taką samą zmianę czyli wynagrodzenie 35% za zebrane inkaso. Pan radny Wojciechowski zapytał, kto będzie kontrolował prawidłowość opłaty ? Burmistrz poinformował, że jest to kontrola wewnętrzna i straż miejska. Pan radny Nadolny poprosił o 3 min przerwy. Pan przewodniczący wyraził zgodę. Pan radny Nadolny zaproponował „krakowskim targiem” 40%. Przewodniczący powiedział, że jest to uczciwe. Radny Nikodem poprosił o wyjaśnienie jaki zakres obowiązków będzie wykonywał Opus do umowy do inkaso. Pani skarbnik poinformowała, że to nie jest uchwała o obowiązkach operatora targowiska. Pan Janus zapytał, czy uchwały łącznie z zakresem prac nie powinny być razem podjęte? Pani skarbnik powiedziała, że do 1 marca jest czas i regulamin będzie przedłożony później. Pan Chudzicki dodał, czy za 35% Opus poradzi sobie z zadaniami, odwołała się również do klubu sportowego Wełny, gdzie zyski z targowiska były znacznie większe wpływy i opinia radnego dotyczyła 50-60%. Radny Nikodem odpowiedział, że do tego momentu jakoś wystarczało. Radny Chudzicki zapytał, czy wystarczy na sprzątanie? Burmistrz Szuberski poprosił o wycofanie niniejszej uchwały, uzasadniając to brakiem akceptacji działań podmiotów ekonomii społecznej. Pan radny Zaranek poprosił o 5 minut przerwy - przewodniczący wyraził zgodę. Po przerwie głos zabrała pani kierownik Gromanowska informując jak działa CIS i OPUS z prośbą o to, by nie deptać to co robią ludzie w spółdzielni. Pan Janus poparł wniosek radnego Nadolnego o 40%.Pan Nadolny dodał, że tym ludziom w spółdzielni należy pomóc, a nie rzucać kłody, dlatego radny wycofał swój wniosek. Pan Nikodem powiedział, że nie ma nic przeciwko temu że podmioty takie jak CIS i Opus istnieją, ale jest problem w tym, że ci ludzie zarabiają tak mało a ich pracę wycenia się tak bardzo drogo. Pani zastępca burmistrza - Renata Tomaszewska zapytała radnego, gdzie był gdy wyjaśniano zasady tworzenia i działalności tych podmiotów? I wyjaśniła jak ci ludzie funkcjonują. Radny Janus poprosił o 3 min przerwy - pan przewodniczący wyraził zgodę. Po przerwie pan radny Henryk Janus poprosił o wycofanie uchwały z porządku obrad. Pan przewodniczący skierował swoje pytanie do sekretarza dotyczące tego, czy burmistrz posiada uprawnienia do wycofania projektu z porządku obrad? Pan sekretarz powiedział, że tak. Pan radny Janus zgłosił wniosek formalny o 2 min przerwy. Wniosek został przyjęty. Po przerwie pan przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie zdjęcia projektu uchwały z porządku obrad na wniosek radnego Janusa. Radni w głosowaniu nie przyjęli powyższego. Pan radny Chudzicki powiedział, że obecne obrady Rady są smutne, dlatego, że niektóre klubu chcą ograniczyć władzę burmistrza, pierwszy raz zrobiły to w momencie przyjmowania budżetu, a po raz drugi obecnie i dodał, że brakuje współpracy. Radny Nadolny ocenił, że w całej tej sytuacji radny Janus jest „spiritus mowells” wychodzi w kompetencje urzędników, burmistrza, a teraz w momencie skargi na Radę Miejską nawet w kompetencje wojewody i zaproponował, by Henryk Janus kandydował do parlamentu. Pan przewodniczący Kutka zaproponował głosowanie o przeniesienie tego punktu na następne obrady Rady Miejskiej. Pan Łatka zaproponował dalsze procedowanie projektu uchwały. Pan przewodniczący zaproponował 3 min przerwy. Po przerwie pan Janus zaproponował wg klubów radnych propozycję by uchwała obowiązywała od 1 marca do 31 grudnia - poprawka została przyjęta w całości.
Głosowano wniosek w sprawie: o zdjęcie punktu 6 ppkt) i z porządku obrad. Wyniki głosowania ZA: 6, PRZECIW: 8, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (6) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Longina Maria Kolanowska, Adam Nadolny, Bartosz Perlicjan, Łukasz Andrzej Zaranek PRZECIW (8) Henryk Janus, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Głosowano wniosek w sprawie: w paragr 7 uchwała wchodzi w życie z dniem 1 marca 2019 r. i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2019 r. oraz podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.. Wyniki głosowania ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (14) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek NIEOBECNI (1) Roman Kinach
Głosowano w sprawie: zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasenta i wynagrodzenia za inkaso,. Wyniki głosowania ZA: 12, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 2, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1 Wyniki imienne: ZA (12) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka, Łukasz Andrzej Zaranek WSTRZYMUJĘ SIĘ (2) Henryk Janus, Krzysztof Nikodem NIEOBECNI (1) Roman Kinach
j) zmian w budżecie Gminy Rogoźno na rok 2019, Pan radny Krzysztof Nikodem złożył wniosek o zabezpieczenie kwoty po 10 tys na trzy sołectwa w programie „odnowa wsi”z par dotyczącego równania dróg. Pan radny Nadolny zapytał, czy w tym roku drogi będą równane, skoro umniejsza się ten paragraf? Radny Nikodem powiedział, że propozycja na komisji była, a pani skarbnik powiedziała, że można tylko zdjąć z tego paragrafu, właściwie pożyczyć. Radny Janus dodał, że na sesji budżetowej zostało dołożone 30 tys zł. Pan Krzysztof Nikodem powiedział, że każde dołożenie środków na drogi będzie popierana, ponieważ sam mieszka przy drodze gruntowej i wie jakie z tym wiążą się problemy. Wniosek pana Nikodema o zabezpieczeniu 30 tys zł został przyjęty. Pan radny Nikodem stwierdził, że jest mu przykro, że 4 radnych głosowało przeciw zamknięciu drogi sołectwom w startowaniu w takim programie jak „odnowa wsi”. Głosowano w sprawie: autopoprawki nr 1. Wyniki głosowania ZA: 12, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 1, NIEOBECNI: 2 Wyniki imienne: ZA (12) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka BRAK GŁOSU (1) Hubert Kuszak NIEOBECNI (2) Roman Kinach , Łukasz Andrzej Zaranek
Głosowano wniosek w sprawie: zmniejszenia wydatków o kwotę 30 tys zł z działu 600 rozdziału 60016 z paragrafu 4300 z przeznaczeniem na udział własny gminy w planowanych wnioskach składanych przez sołectwa w Programie Odnowa Wsi - w związku z powyższym zwiększa się wydatki o kwotę 30 tys zł w dziale 010 w rodziale 01095 w paragrafie 4300.. Wyniki głosowania ZA: 9, PRZECIW: 4, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2 Wyniki imienne: ZA (9) Henryk Janus, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka PRZECIW (4) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Longina Maria Kolanowska, Adam Nadolny NIEOBECNI (2) Roman Kinach , Łukasz Andrzej Zaranek
Głosowano w sprawie: zmian w budżecie Gminy Rogoźno na rok 2019,. Wyniki głosowania ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2 Wyniki imienne: ZA (13) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka NIEOBECNI (2) Roman Kinach , Łukasz Andrzej Zaranek
k) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2019-2037. Głosowano w sprawie: autopoprawki nr 1. Wyniki głosowania ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2 Wyniki imienne: ZA (13) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka NIEOBECNI (2) Roman Kinach , Łukasz Andrzej Zaranek
Głosowano w sprawie: zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2019-2037.. Wyniki głosowania ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2 Wyniki imienne: ZA (13) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Katarzyna Erenc-Szpek, Henryk Janus, Longina Maria Kolanowska, Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Adam Nadolny, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Paweł Wojciechowski, Ewa Teresa Wysocka NIEOBECNI (2) Roman Kinach , Łukasz Andrzej Zaranek
8. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym. 28-29.12 – Obchody 100. Rocznicy Wybuchu Powstania Wielkopolskiego 02.01 – Spotkanie Noworoczne Zarządu Oddziałowej Sekcji Emerytów i Rencistów Związku Nauczycielstwa Polskiego w Rogoźnie 05.01 – Spotkanie Noworoczne organizowane przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego (Paweł Wojciechowski) 05.01 – Koncert Kolęd Społecznej Szkoły Muzycznej I stopnia w Rogoźnie 05.01 – II Turniej Piłki Nożnej Halowej o Puchar Sztabu WOŚP 06.01 – Charity Basket Tournament 09.01 – I spotkanie robocze dotyczące nowego Statutu Gminy Rogoźno 10.01 – konsultacje społeczne w sprawie S11 (Paweł Wojciechowski) 11.01 – spotkanie opłatkowo-noworoczne organizowane przez Zarząd Oddziału Miejsko- Gminnego ZOSP RP w Rogoźnie 11.01 – Koncert Noworoczny Orkiestry Dętej im. E. Korybalskiego w Rogoźnie 12.01 – Gminny Turniej Piłki Siatkowej „Wspieramy WOŚP” 13.01 – 27 Finał WOŚP Rogoźno 15.01 – V sesja Rady Miejskiej w Rogoźnie zwołana w trybie nadzwyczajnym 15.01 – szkolenie radnych organizowane przez WOKISS 16.01 – Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze połączone ze Spotkaniem Noworocznym i Dniem Babci i Dniem Dziadka organizowane przez Zarząd Koła „Rofama” Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Rogoźnie 17.01 – uroczystość podsumowania modernizacji i rozbudowy SPZOZ w Obornikach 17.01 – szkolenie RODO 17.01 – II spotkanie robocze dotyczące nowego Statutu Gminy Rogoźno 18.01 – Spotkanie Noworoczne połączone z Dniem Babci i Dniem Dziadka organizowane przez Zarząd Rejonowy Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Rogoźnie 20.01 – „Grajmy Dalej” – dokończenie Światełka Do Nieba, przerwanego tragiczną śmiercią Prezydenta Gdańska – Pawła Adamowicza 22.01 – III spotkanie robocze dotyczące nowego Statutu Gminy Rogoźno 24.01 – posiedzenie Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury 26.01 – Spotkanie Noworoczne Związku Sybiraków w Rogoźnie 26.01 – Uroczysta Gala Szlachetnej Paczki rejonu Powiatu Obornickiego 27.01 – Zimowy Turniej Szachowy 28.01 – posiedzenie Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
II posiedzenie posiedzenie Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie VIII kadencji odbyło 24 stycznia 2019 roku w Środowiskowym Domie Samopomocy w Rogoźnie. W posiedzeniu uczestniczyli: Burmistrz Roman Szuberski, Sekretarz Marek Jagoda, Z-ca Skarbnika Izabella Kaniewska, Kierownik ŚDS Zofia Jurszo, Kierownik GOSP Ewelina Kowalska, Dyrektor ZAMK Marek Mysłek, Kierownik Roman Piątkowski, członkowie KSSOiK oraz radni innych komisji. W posiedzeniu Komisji uczestniczyło 9 radnych, przy nieobecności radnego Adama Nadolnego. Pierwszym tematem posiedzenia było zapoznanie się z działalnością ŚDS. Pani Kierownik Zofia Jurszo odprowadziła obecnych na posiedzeniu Komisji, a następnie omówiła działalność ŚDS. Drugim tematem, którym na posiedzeniu zajmowała się komisja, było omówienie Sprawozdania z realizacji programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Gminie Rogoźno, który przedstawiła p. Ewelina Kowalska Kierownik GOPS. Trzeci temat obejmował informacje o zasobach mieszkaniowych Gminy Rogoźno, przedstawiony przez p. Marka Mysłka Dyrektora ZAMK. Podczas posiedzenia zaopiniowano także projekty uchwał na dzisiejszą sesję Rady Miejskiej. Radny Zbigniewa Chudzicki zgłosił wniosek o podwyższenie stawki czynszu mieszkań socjalnych na ul. Fabrycznej. Komisja w wyniku głosowania (3 głosy ZA, 3 PRZECIW, 2 WSTRZYMUJĄCE) nie przyjęła wniosku skierowanego do Burmistrza Rogoźna. W punkcie wolne głosy i wnioski Radni zgłosili wnioski dot. równania dróg.
5.01. – Halowy turniej piłkarski w Rogoźnie– Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy 7.01. – Rada Sołecka w Gościejewie 9.01. – Spotkanie robocze w UM dotyczące nowelizacji Statutu Gminy Rogoźno. 10.01. – Konsultacje społeczne w Obornikach, dotyczące budowy odcinka Chludowo- Parkowo, drogi S-11. 11.01. – Spotkanie noworoczne jednostek OSP Gminy Rogoźno, w Ośrodku za Jeziorem. - Koncert Noworoczny Rogozińskiej Orkiestry Dętej im. Edmunda Korybalskiego. 13.01. – Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – sala RCK. 15.01. – IV Sesja Rady Miejskiej w Rogoźnie - Szkolenie dla radnych - WOKiSS – dr Krzysztof Drozdowicz 17.01. – Szkolenie dot. RODO - II Spotkanie robocze w UM dotyczące nowelizacji Statutu Gminy Rogoźno. 19.01. – Walne Zebranie Sprawozdawcze OSP Gościejewo. 22.01. – III - Spotkanie robocze w UM dotyczące nowelizacji Statutu Gminy Rogoźno. 24.01. – KSSOiK w Środowiskowym Domu Samopomocy w Rogoźnie. 25.01. – KSWiP. 28.01. – KGFiR. Uczestniczyło 5 członków komisji. Goście zaproszeni: burmistrz, z-ca burmistrza, sekretarz, skarbnik, kierownik Andrzejczak, przedstawiciel ENEA 1. Praca nad projektem Statutu Gminy Rogoźno 2. Realizacja usług w zakresie oświetlenia dróg i miejsc publicznych oraz konserwacji urządzeń elektrycznych na terenie Gminy Rogoźno. Przedstawiciel Enea Oświetlenie nie przybył. 3.Omówienie projektów uchwał i materiałów na dzisiejszą sesję. 4.Wolne głosy i i wnioski: omówiono wniosek p. Kamila Walęsiaka dot. dofin. wydania książki pt."Motorowodne Rogoźno".
KGFiR przyjęła nast. wnioski: - Ewa Wysocka:- budowa (z budżetem starostwa) sygnalizacji świetlnej z radarowym pomiarem prędkości na przejściu dla pieszych na drodze powiatowej nr 2029P w Studzieńcu. - wycinka krzewów w Budziszewku - Krzysztof Nikodem: - Przekazać przez Panią Kierownik GOPS, wyjaśniające pismo, dotyczące znacznego wzrostu opłat za usługi opiekuńcze i usługi opiekuńcze - osobom korzystającym. - Wydzielić w budżecie 30 tys. zł na dofinansowanie do wniosków do Wielkopolskiej Odnowy Wsi. - Henryk Janus - montaż lustra w PGR Gościejewo przy drodze nr 272511P. - wycinka krzewów ręczna - Gościejewo droga nr 27252 nr 27250P od bud nr 108 do bud. 109. - odrosty przy lipach - wycinka krzewów ręczna- Owieczki II - skrzyżowanie drogi 273520P z drogą nr 272513P - brak widoczności przy wyjeździe z drogi nr 273520P.
Pierwsze posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji odbyło się w dniu 10 grudnia 2018r. W posiedzeniu uczestniczyli: Burmistrz Roman Szuberski, Z-ca Burmistrza Renata Tomaszewska, Sekretarz Marek Jagoda, Kierownik Wydziału Paweł Andrzejczak.
Głównym tematem spotkania było rozpatrzenie skargi na Burmistrza Rogoźna z dnia 19 września 2018r. Komisja obradowała w pełnym czteroosobowym składzie. Na początku posiedzenia Przewodniczący oddał głos Sekretarzowi w celu przedstawienia skargi. Następną osobą, która zajęła stanowisko w tej sprawie był Pan Paweł Andrzejczak, który poinformował Komisję, że posiada dodatkowe pisma dotyczące tej skargi i może je przedstawić na następnym posiedzeniu Komisji. Następnie Przewodniczący Sebastian Kupidura przedstawił wstępny regulamin i plan pracy KS,WiP na pierwszy kwartał 2019 roku, po czym przerwał obrady Komisji. Komisja wznowiła pracę w przedmiotowej sprawie 17.12.2018r. Z wszystkich zebranych dokumentów jasno wynikało, że osoba skarżąca nie otrzymała w terminie odpowiedzi na swój wniosek. Mieszkaniec Gminy napisał cztery pisma adresując je do Urzędu Miasta ul. Nowa 2 w Rogoźnie i dopiero po upływie ponad trzech miesięcy otrzymał pierwszą odpowiedź. Przewodniczący na posiedzeniu Komisji w dniu 28 grudnia 2018r. otrzymał pismo od osoby wnoszącej sprawę, że wycofuję swoją skargę. W związku z tym Komisja przychyliła się jednogłośnie do prośby osoby skarżącej i na tym zakończyła obrady. Pan przewodniczący wypowiedział się, że ma żal do pana sekretarza, że nie zgłosił uwagi, iż są źle prowadzone obrady komisji. Dodał, że nie ma współpracy pomiędzy urzędem, a radnymi. Pan sekretarz powiedział, że widocznie pan radny był na innej komisji, dodał iż padło 3-krotne stwierdzenie, „czy komisja jest właściwa do procedowania nad skargą”, tłumacząc dalej pan Jagoda powiedział o swojej wątpliwości wyłączenia z obrad członka komisji i zaproponował odsłuchanie części nagrania. Burmistrz wskazał, iż bynajmniej raz powiedział o wątpliwości kompetencyjnej - dodał, iż czeka dalej na pytania od pana Kupidury do przekazania panu radcy i nie można mówić o braku współpracy. Pan radny Sebastian Kupidura uściślił pytaniem, czy pan sekretarz choć raz zapytał: „ że nie proceduje pan wg art. 18 ppkt B? Dodał, że nie padło z ust że gmina to organ niewłaściwy. Pan sekretarz sprostował, że używając słów „mam wątpliwość”, co dałoby dodanie słów „wg art. 18”? Dalej pan sekretarz stwierdził, że pan Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji przygotowywał regulamin, a jeśli tak, to czy spojrzał w ustawę o samorządzie gminnym, bo tam jest treść przepisu 18B. Radny Chudzicki złożył wniosek formalny o zamknięcie dyskusji, tłumacząc że należy uszanować czas gości. Pan radny Adam Nadolny dodał, że pan radny Kupidura powinien mieć pewną wiedzę pełniąc taką funkcję. Pan przewodniczący zarządził 5 minut przerwy. Po przerwie wniosek pana Chudzickiego został przyjęty.
Głosowano wniosek w sprawie: w sprawie zakończenia dyskusji . Wyniki głosowania ZA: 7, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 3, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 5 Wyniki imienne: ZA (7) Zbigniew Tomasz Chudzicki, Henryk Janus, Maciej Adam Kutka, Jarosław Łatka, Krzysztof Nikodem, Bartosz Perlicjan, Ewa Teresa Wysocka WSTRZYMUJĘ SIĘ (3) Sebastian Mirosław Kupidura, Hubert Kuszak, Paweł Wojciechowski NIEOBECNI (5) Katarzyna Erenc-Szpek, Roman Kinach , Longina Maria Kolanowska, Adam Nadolny, Łukasz Andrzej Zaranek
9. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Miejskiej.
10. Interpelacje i zapytania radnych. Interpelacje pana radnego Henryka Janusa. Proszę o przedstawienie radnym na najbliższej sesji odpowiedzi na pytania:
W związku z pogarszającą się czystością powietrza, należy monitorować jego aktualny stan i przedstawiać wyniki mieszkańcom poprzez ogólnodostępne aplikacje internetowe np. „Kanarek" lub „Arly" lub strony internetowe. Aktualne zanieczyszczenia powietrza, można sprawdzać poprzez stacje pomiarowe z czujnikiem laserowym i modemem GSM oraz wbudowaną kartą SIM. Aby mieszkańcy gminy mieli taką możliwość, wnioskuję aby zakupić jedną stację pomiarową zamontowaną w Rogoźnie (np. na budynku urzędu), a w następnej kolejności w kilku sołectwach, np. w Gościejewie, Pruścach, Studzieńcu, Parkowie. Z informacji uzyskanych w gminach, które zakupiły czujniki pyłów (szczególnie na pyły PM1, PM2,5 i PM 10) wynika, że koszt zakupu (montaż samodzielny z dostępem do prądu 230V) jednej stacji wynosi ok. 1700 zł. Aktualne oraz archiwalne ogólnodostępne wskazania czystości powietrza, ze stacji pomiarowej, są dostępne w aplikacjach, bez opłaty abonamentowej. Uważam, że zakupu można dokonać ze środków budżetu gminy z Działu „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska", po wprowadzeniu„wolnych środków". Interpelacje pani radnej Ewy Wysockiej: „W imieniu mieszkańców Boguniewa zwracam, się z prośbą o zabezpieczenie w budżecie gminy z wolnych środków, odpowiedniej kwoty na dokumentacje wraz z wykonaniem zadania pt: - BUDOWA OŚWIETLENIA W MIEJSCOWOŚCI BOGUNIEWO wzdłuż drogi powiatowej nr. 139/1.
Jednocześnie informuję iż dokumentacja, projektowo-kosztorysowa była już wykonana w 2011r. z środków funduszu sołectwa Boguniewo.”
1.Budowa sygnalizacji świetlnej spowalniającej ruch ( z radarowym pomiarem prędkości) w Studzieńcu. Interpelacje pana radnego Krzysztofa Nikodema.
Proszę również o zweryfikowanie przyczyny zaistniałej sytuacji gdyż inwestycja ta kosztowała Gminę a co za tym idzie Jej mieszkańców ogromne środki pieniężne i inwestycja ta winna być wykonana solidnie na wiele lat a incydenty tego typu nie powinny mieć miejsca
„Proszę o odpowiedz, kto projektował i wykonywał organizację mchu na ul. Mała Poznańska. Wjazd na tę ulicę od strony Stadionu jest oznakowany znakiem B-43 Strefa ograniczonej prędkości. Każdy wyjazd z tej ulicy jest potwierdzony znakiem B-44 koniec strefy ograniczonej prędkości. Wjazd w tę ulicę od strony Placu Karola nie jest oznakowany żadnym ograniczeniem. Czy jest to prawidłowy sposób oznakowania czy należy go zmienić lub uzupełnić ? W moim rozumowaniu stosując się do istniejącego oznakowania w jedną stronę tą ulicą dopuszcza się jazdę z prędkością 30 km/godz w drugą natomiast 50 km/godz lub 60 w zależności od pory dnia i nocy.” „W imieniu mieszkańców Dziewcza Struga PROSZĘ 111 o zainstalowanie pojemnika na śmieci na parkingu przy drodze gminnej prowadzącej do wsi.” „W imieniu mieszkańców Nowy Młyn proszę o zainstalowanie lampy wraz z wysięgnikiem na istniejącym słupie w Miejscowości Nowy Młyn. Działka nr 122”.
Interpelacja radnego Łukasza Zaranka: „W związku z ogłoszonym przez Ministerstwo Obrony Narodowej Konkursem Ofert pn. „Strzelnica w powiecie" na dofinansowanie zadań związanych z: budową lub remontem strzelnic umożliwiających prowadzenie zorganizowanego szkolenia strzeleckiego, w szczególności wśród dzieci i młodzieży, członków organizacji proobronnych i żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz funkcjonariuszy formacji uzbrojonych niewchodzących w skład tych Sił zwracam się z wnioskiem o rozważenie możliwości skorzystania z dotacji na rozbudowę strzelnicy miejskiej w Rogoźnie. Konkurs obejmuje dwa warianty, z których najrealniejszy dla naszej gminy wydaje się WARIANT I, w ramach którego można ubiegać się o dofinansowanie do 400.000 złotych przy udziale środków własnych na poziomie (minimum) 20%. Termin składania ofert w w/w Konkursie mija 20 lutego br. Obserwując rozwój strzelectwa w Rogoźnie: od lat prężnie działające Bractwo Kurkowe "Rogoża", z bogatą, kultywowaną od dekad, tradycją, a także powstałą niedawno organizację pozarządową GROT Rogoźno i zainteresowanie Mieszkańców tą formą aktywności, uważam za zasadne podjęcie działań związanych z pozyskaniem środków zewnętrznych na ten cel.”
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. Wiceprzewodniczący Kuszak odczytał odpowiedzi na interpelację pana Janusa oraz pana Chudzickiego. W odpowiedzi na Interpelację Radnego Rady Miejskiej w Rogoźnie Zbigniewa Chudzickiego z dnia 29 grudnia 2018 roku przekazanej pismem znak: BR.0003.3.2019 z dnia 02.01.2019 r., w sprawie „ustawienia 2 lamp oiwietleniowych na ulicy majora Biskupskiego" informuję, te przedmiotowe zadanie nie znajduje się wśród zadań, na które zostały zabezpieczone środki budżetowe roku 2019. Ponieważ zgłoszone zadanie zalicza się do zadań inwestycyjnych, wymaga one opracowania dokumentacji budowlanej i uzyskania pozwolenia na budowę. Dlatego zadanie winno znaleźć się planie wydatków majątkowych. Umieszczenie zadania będzie możliwe w przypadku pojawienia się nowych irodków, które Rada Miejska zechce przeznaczyć na przedmiotowe zadanie. Ze swej strony, w przypadku pojawienia się nowych środków, przy proporcji zmiany w budżecie Gminy, postaram się zawnioskować do Rady Miejskiej o wpisanie przedmiotowego zadania do planu wydatków majątkowych i zabezpieczenie środków na jego realizację. Odpowiadając na pismo z dnia 2 stycznia 2019 r. znak BR.0003.2.2019 przekazujące interpelację radnego Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 grudnia 2017 r. dot. utworzenia punktu potwierdzającego profil zaufany, uprzejmie informuję, co następuje: Kwestie dotyczące profilu zaufanego uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji z dnia 10 września 2018 r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego (Dz.U. poz. 1760). Profil zaufany to podpis elektroniczny do podpisywania podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych. To potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w intemecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt — poza jego właścicielem — nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna. Profil zaufany można założyć przez:
Z uwagi na powyższe, aby wyjść naprzeciw mieszkańcom i ułatwić składanie wniosków do podmiotów publicznych drogą elektroniczną, przygotowywany jest wniosek do Ministra Cyfryzacji o wyrażenie zgody na pełnienie przez Urząd Miejski w Rogoźnie funkcji punktu potwierdzającego profil zaufany.
12. Wolne głosy i wnioski. W tym punkcie pan Kamila Walensiaka, który powiedział że jego zamiarem jest wydanie książki natemat sportów motorowodnych, poprosił o dofinansowanie wydanie książki i pomoc w kwocie 4tys zł. Pan przewodniczący wraz z panią skarbnik poinformowali, że muszą się zastanowić nad formą pomocy, ponieważ pomoc z gminy nie może być przekazana osobie fizycznej.
13. Zakończenie Obrad sesji zakończono o godz. 23.57, trzykrotnym uderzeniem „Laską Przewodniczącego” przez pana Macieja Kutkę. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||