Zarządzenie Nr 125/2010 Burmistrza Rogoźna z dnia 12 listopada 2010 roku w sprawie: projektu Budżetu Gminy Rogoźno na 2011 rok Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami) zarządzam, co następuje: § 1. Ustalam: 1. Projekt budżetu gminy na 2011 r. w pełnej szczegółowości w zakresie dochodów i wydatków, w formie projektu uchwały budżetowej Rady Miejskiej w Rogoźnie wraz z załącznikami stanowiący załącznik Nr 1. 2. Uzasadnienie do projektu budżetu, zgodnie z załącznikiem Nr 2. 3. Materiały informacyjne stanowiące załącznik Nr 3. § 2. Niniejsze zarządzenie przedkładam: 1. Radzie Miejskiej w Rogoźnie. 2. Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Poznaniu Zespół Zamiejscowy w Pile, celem zaopiniowania. § 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 125/2010 Burmistrza Rogoźna z dnia 12 listopada 2010 roku w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Rogoźno na 2011 rok Projekt Uchwały Nr .......... Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia ............................. w sprawie: uchwalenia budżetu Gminy Rogoźno na 2011 rok Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „d” i pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 212, 214, 215, 222, 235-237, 258 i 264 ust.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz.1240 ze zmianami) Rada Miejska uchwala, co następuje: § 1. Ustala się łączną kwotę dochodów budżetu na 2011 rok w wysokości 52.331.347 zł z tego: 1) dochody bieżące w kwocie 39.929.274 zł 2) dochody majątkowe w kwocie 12.402.073 zł w tym: środki na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 2 w kwocie 10.896.073 zł zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały. § 2. Ustala się łączną kwotę wydatków budżetu na 2011 rok w wysokości 56.252.435 zł zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały. z tego: 1) wydatki bieżące w wysokości 38.706.503 zł 2) wydatki majątkowe w wysokości 17.545.932 zł w tym: a) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 2, w części związanej z realizacją zadań gminy w kwocie 16.814.832 zł zgodnie z załącznikiem Nr 4 do uchwały. § 3. 1. Deficyt budżetu w kwocie 3.921.088 zł zostanie sfinansowany z kredytów i pożyczek na rynku krajowym
zgodnie z załącznikiem Nr 3 do uchwały. § 4. Tworzy się rezerwy: 1. ogólną w wysokości 68.900 zł 2. celowe w wysokości 101.100 zł, z tego: 1) na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego 101.100 zł. § 5. Określa się plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w kwocie 6.031.896 zł zgodnie z załącznikiem Nr 5 do uchwały. § 6. Określa się plan dochodów i wydatków związanych z realizacją własnych zadań gmin w kwocie 404.122 zł zgodnie z załącznikiem Nr 6 do uchwały. § 7. Ustala się zestawienie planowanych kwot dotacji udzielonych z budżetu Gminy w kwocie 3.531.300 zł z tego: 1) dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych na zadania bieżące 2.842.400 zł, 2) dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych na zadania bieżące 688.900 zł zgodnie z załącznikiem Nr 7 do uchwały. § 8. Określa się plan przychodów i kosztów zakładu budżetowego: 1) przychody 1.733.031 zł 2) koszty 1.734.890 zł zgodnie z załącznikiem Nr 8 do uchwały. § 9. Wyodrębnia się plan dochodów i wydatków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska na 2011 rok zgodnie z załącznikiem Nr 9 do uchwały. § 10. Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w kwocie 259.000 zł przeznacza się na realizację programu rozwiązywania problemów alkoholowych w kwocie 251.400 zł oraz na realizację zadań określonych w programieprzeciwdziałania narkomanii w kwocie 7.600 zł zgodnie z załącznikiem Nr 10 do uchwały. § 11. 1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu. 2. Ustala się fundusz sołecki w formie zestawienia wydatków z podziałem kwot oraz określeniem przedsięwzięć do realizacji dla poszczególnych sołectw na ogólną kwotę 202.225 zł zgodnie z załącznikiem Nr 11 do uchwały. § 12. Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych w wysokości 6.318.000, w tym na: 1) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu Gminy w kwocie 1.000.000 zł. § 13. Upoważnia się Burmistrza Rogoźna do: 1) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych: a) na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu do wysokości 1.000.000 zł, b) o których mowa w art.89 ust 1 kt 2-4 ustawo o finansach publicznych z dnia 28 sierpnia 2009 roku do wysokosci 5.318.000 zł; 2) dokonywania zmian w budżecie polegających na przeniesieniach w planie wydatków: a) wynagrodzeń ze stosunku pracy między paragrafami i rozdziałami w ramach działu, b) majątkowych między zadaniami w ramach działu jednorazowo do kwoty 10.000 zł, 3) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do dokonywania przeniesień planowanych wydatków między paragrafami, rozdziałami w ramach działu, 4) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, 5) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach. § 14. Określa się sumę, do której Burmistrz Rogoźna może samodzielnie zaciągać zobowiązania w wysokości 2.500.000 zł. § 15. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna. § 16. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 01.01.2011 roku i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 125 /2010 Burmistrza Rogoźna z dnia 12 listopada 2010 roku w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Rogoźno na 2011 rok Uzasadnienie do projektu budżetu Gminy Rogoźno na 2011 rok
I. Wstęp. Projekt budżetu został opracowany przy założeniu, że średnioroczna inflacja w 2011 roku wyniesie 2,3% przy uwzględnieniu wzrostu podstawowej stawki podatku Vat o 1 %. Średnio roczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń dla nauczycieli przyjęto w wysokosci 2,33%, dla pozostałych pracowników nie przyjęto wzrostu wynagrodzeń. Budżet Gminy Rogoźno opracowano w pełnej szczegółowości na podstawie Uchwały Nr LV/389/2010 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 czerwca 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Rogoźno. Dochody budżetu zaplanowane zostały wg działów, rozdziałów i paragrafów zgodnie z otrzymanymi pismami od dysponentów: 1. Pismo Ministra Finansów z dnia 12.10.2010 r. Nr ST3-4820-26/2010 o projektowanej subwencji ogólnej w kwocie - 14.955.085 zł z tego: a) część wyrównawcza – 3.996.196,- w tym: - kwota podstawowa – 2.818.765,- - kwota uzupełniająca – 1.177.431,- b) część równoważąca – 224.883,- c) część oświatowa – 10.734.006,- oraz planowane udziały gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych na 2011 rok – 5.963.873,- 2. Pismo Wojewody Wielkopolskiego z dnia 21.10.2010r. nr FB.I-3.3010-18/10 o wysokości dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej i dotacji na realizację zadań własnych na 2011 rok – 6.433.198,- oraz prognozowane na 2011 rok dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w ogólnej kwocie 53.100 zł. 3. Pismo Krajowego Biura Wyborczego- Delegatura w Pile z dnia 05.10.2010r.nr DPL3101-21/10 o kwocie dotacji na prowadzenie stałego rejestru wyborców w 2011 r. – 2.820,- Projekt budżetu został opracowany w działach, rozdziałach, paragrafach na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. (Dz.U. Nr 38, poz. 207). W dziale 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, rozdziale – 75615 – Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych i rozdziale – 75616 – Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych, dochody zaplanowano z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2010r. w stosunku do pierwszego półrocza 2009r., które wzrosły o 2,6% (Komunikat Prezesa GUS z dnia 13.07.2010r. M.P. Nr 51 poz.688). Stawki z 2010 r. zostały przeliczone tym samym wskaźnikiem wzrostu, co zostało przedstawione w projektach uchwał o podatkach i opłatach lokalnych na 2011 rok, które zostały uchwalone na Sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie w dniu 27 października 2010 roku: 1) Uchwała Nr LIX/428/2010 w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na rok 2011, 2) Uchwała Nr LIX/430/2010 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów podatku na rok 2011, 3) Uchwała Nr LIX/431/2010 w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych na 2011 rok, 4) Uchwała Nr LIX/432/2010 w sprawie ustalenia opłaty targowej, poboru opłat w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso. II. Dochody Plan dochodów budżetu gminy na 2011 rok przyjęto na kwotę – 52.331.347 zł w tym dochody: 1) majątkowe 12.402.073 zł z tego: · Wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności – 6.000 zł · Wpływy z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – 1.500.000 zł · Środki na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków z funduszy strukturalnych i Funduszu spójności – 10.896.073 zł (zgodnie z zawartymi umowami z Samorządem Województwa Wielkopolskiego) do n/w zadań: - „Budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków etap II oraz separatorów na wlotach - „Modernizacja i remont świetlicy wiejskiej w Parkowie z wyposażeniem oraz zagospodarowaniem otoczenia” – 247.499 zł ( refundacja za 2010 rok). - „Modernizacja i remont świetlicy wiejskiej w Grudnie z wyposażeniem oraz zagospodarowaniem otoczenia” –104.501 zł (refundacja za 2011 rok). - „Modernizacja i remont świetlicy wiejskiej w Gościejewie z wyposażeniem oraz zagospodarowaniem otoczenia” – 153.515 zł (refundacja za 2011 rok). - „Budowa boiska do piłki nożnej w Słomowie” – 119.262 zł (refundacja za 2011 rok). 2) bieżące 39.929.274 zł w tym w szczególności: · dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami – 6.031.896 zł · dotacje na realizację własnych zadań bieżących – 404.122 zł W poszczególnych działach plan dochodów przedstawia się następująco: W dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo zaplanowano kwotę –18.500 zł. Kwota ta obejmuje dochody z dzierżawy gruntów rolnych i rekreacyjnych oraz dochody z tytułu dzierżawy obwodów łowieckich. Wykonanie na dzień 30 września 2010 roku wynosiło 16.258,24 zł oraz należności 1.752,17 zł, nadpłaty 634,46 zł. Przyjęto do budżetu w/w kwotę na podstawie przewidywanego wykonania dochodów na koniec 2010 roku. Dotyczą one dochodów z tytułu zezwoleń na połów ryb na jeziorach gminnych. Zostały zaplanowane na poziomie przewidywanego wykonania na koniec 2010 roku. Cennik opłat za wędkowanie na Jeziorach Nienawiszcz Duży i Mały ustalony został Zarządzeniem Nr 1 Burmistrza Rogoźna z dnia 3 stycznia 2005 r. ze zmianą. W dziale 600 – Transport i łączność dochody zaplanowano w wysokości 2.000,- zł. Zaplanowana kwota dotyczy wpływów za zajęcie pasa drogowego ustalana na podstawie ustawy o drogach publicznych. Wykonanie na koniec III kwartału 2010 roku wyniosło 3.094,30 zł. W dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa dochody zaplanowano na kwotę – 1.574.880 zł. Ø Wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości – 34.000 zł, wg imiennego wykazu osób zobowiązanych do uiszczenia w/w opłaty. Ø Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze – 13.880 zł. Dochody z tego tytułu zaplanowano na podstawie zawartych umów. Ø Wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności – 6.000 zł Wykonanie za 3 kwartały 2010 roku wynosiło 5.459,08 zł. Ø Wpływy z odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – 1.500.000 zł W 2011 roku planuje się sprzedaż 21 działek budowlanych od 981 do Do planu przyjęto wartość szacunkową nieruchomości. Ø Pozostałe odsetki – 6.000 zł Dotyczą ratalnej sprzedaży nieruchomości. Wykonanie za 3 kwartały 2010 roku wynosi 5.543,46 zł, należności wymagalne 7.197,90 zł. Ø Wpływy z różnych dochodów – 15.000 zł dotyczą planowanych dochodów z tytułu zwrotu kosztów wycen ponoszonych w związku ze złożonymi wnioskami o wykupy nieruchomości. W dziale 750 - Administracja publiczna dochody zaplanowane w kwocie - 124.800 zł. w tym: Ø Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie przyznane przez dysponenta – 118.700- zł. Ø Grzywny, mandaty i inne kary pieniężne od osób fizycznych – 2.000 zł Wykonanie za 3 kwartały wyniosło 2.023,60 zł, należności wymagalne 6.934 zł. Ø Wpływy z różnych opłat – 3.500,- zł - obciążenia za prywatne rozmowy telefoniczne pracowników, - sprzedaż specyfikacji, wykonanie dochodów za 3 kwartały 2010 roku wynosi 3.015,20 zł. Ø Wpływy z różnych dochodów – 600 zł Dotyczy zwrotu wynagrodzenia należnego płatnikowi za terminowe odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wypłatę zasiłków z ubezpieczenia społecznego. Wykonanie za 3 kwartały 2010 roku wynosi 676,37 zł. W dziale 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa przyjęto kwotę - 2.820 zł – dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami przyznana przez Krajowe Biuro Wyborcze na prowadzenie stałego rejestru wyborców. W dziale 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem zaplanowano kwotę – 15.080.707 zł, w tym: 1. Wpływ z podatku dochodowego od osób fizycznych opłacony w formie karty podatkowej - 40.000,-zł. Wykonanie na dzień 30.09.2010r. wynosiło – 34.337,34 zł, należności wymagalne 42.195,88 zł. Dochody realizowane przez Urzędy Skarbowe. Przyjęto do planu 2011 r. prognozowane wykonanie dochodów za 2010 rok. 2. Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych - 3.847.762 zł w tym: · podatek od nieruchomości - 2.923.984 zł Do przeliczenia podatku od nieruchomości na 2011 rok zastosowano uchwalone stawki podatku Uchwałą Nr LIX/428/2010 przez Radę Miejską w Rogoźnie w dniu 27 października 2010 roku. Obliczenia podatku od nieruchomości od osób prawnych dokonano na podstawie symulacji tj. wszystkie elementy składowe podatku pomnożono przez uchwaloną stawkę na 2011 rok oraz umniejszono o ulgi, zwiększono o wysokość odroczonego podatku za lata poprzednie, których termin zapłaty przypada na 2011 rok tj. 76.098 zł. Po wyliczeniu podatek od nieruchomości przyjęto w ww. kwocie, która jest wyższa o 226.515 zł od planowanych dochodów w 2010 roku. · podatek rolny – 113.886 zł Uchwalono obniżenie średniej ceny skupu żyta do celów podatku rolnego na 2011 rok do kwoty 31 zł – Uchwała Nr LIX/430/2010 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 października 2010 roku. Hektary przeliczeniowe wynoszą 1.541,63 (Wyliczenie stawki: 31,- x 2,5q = 77,50 zł za ha przeliczeniowy. Obliczenie planowanego podatku: · podatek leśny – 104.000 zł (Wyliczenie: średnia cena sprzedaży drewna wg Komunikatu GUS na 2011 rok wynosi 154,65 zł/m2 x 0,220 = 34,02 zł/ha. Obowiązująca stawka 34,02 na 2011 rok - Lasy pozostałe powierzchnia 2.162,8021 x 34,02 = 73.578,53 zł - Lasy ochronne powierzchnia 1.788,4202 x ½ stawki w/w 30.421,03 zł Razem 103.999,56 zł Podatek leśny przyjęto w kwocie 104.000 zł. · podatek od środków transportowych – 15.892 zł (przyjęto do planowania ilość zarejestrowanych pojazdów oraz uchwalone stawki na 2011 rok – Uchwałą Nr LIX/431/2010 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 października 2010 roku). · podatek od czynności cywilnoprawnych – 150.000 zł Kwota zaplanowanych dochodów jest wyższa od planu 2010 r. o 40.000 zł. Wykonanie do 30.09.2010 r. wynosi 137.501,41 zł. Dochody otrzymywane od Urzędów Skarbowych. · rekompensaty utraconych dochodów w podatkach i opłatach lokalnych – 540.000 zł ustalono na podstawie wniosku o przekazanie kwoty rekompensującej utracone dochody z tytułu zwolnień określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych za I półrocze 2010r. i prognozowanych dochodów z tego tytułu w 2011 roku. 3. Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilno-prawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych – 4.509.072 zł w tym: · podatek od nieruchomości – 3.145.512 zł Obliczenia podatku od nieruchomości w osobach fizycznych dokonano na podstawie symulacji tj. wszystkie elementy składowe podatku pomnożono przez uchwalone stawki na 2011 rok oraz spłatę należności wymagalnych z lat poprzednich w kwocie 58.855 zł. · podatek rolny – 551.587 zł (Wyliczenie: = 619.184,38 minus ulgi i zwolnienia w podatku w wysokości – 67.597,00 = 551.587,38 zaplanowano kwotę 551.587 zł · podatek leśny – 6.192 zł (Wyliczenie: powierzchnia 182,0181 x 34,02 = 6.192,26 zł. Przyjęto do planu 6.192 zł. W/w. podatek nie obejmuje lasów ochronnych.) · podatek od środków transportowych – 235.781 zł (przyjęto do planowania ilość zarejestrowanych pojazdów oraz uchwalone stawki · podatek od spadków i darowizn – 85.000 zł (przyjęto w wysokości wykonanie za 3 kwartały 2010 roku, które wynosi 79.974,40 zł oraz prognozowanego wykonania na koniec 2010 roku. Dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe. · wpływy z opłaty targowej – 85.000 zł Wykonanie dochodów za 3 kwartały 2010 roku wynosi 62.407 zł. Przyjęto do budżetu na 2011 rok prognozowane wykonanie dochodów z tego tytułu w 2010 roku wg stawek uchwalonych na 2011 rok – Uchwałą Nr LIX/432/2010 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 października 2010 roku. · podatek od czynności cywilnoprawnych – 400.000 zł Podatek od czynności cywilno - prawnych został przyjęty do projektu budżetu na podstawie obowiązujących ustaw oraz wykonania za 3 kwartały 2010 roku, które wynosi 401.614,50 zł. Dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe. 4. Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw zaplanowano w wysokości – 470.000 zł, w tym: · wpływy z opłaty skarbowej – 50.000 zł Wykonanie za 3 kwartały 2010 roku wynosi 41.661 zł. · wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu w wysokości 259.000 zł. Wykonania za 3 kwartały 2010 roku wynosi 276.943,10 zł w tym jednorazowe zezwolenia na sprzedaż alkoholu wynosiły 11.093,75 zł. · wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw 161.000 zł Zaplanowana kwota dotyczy opłat planistycznych w wysokości należności pozostałych do zapłaty wg stanu na dzień 30.09.2010r. tj. 151.262,65 zł. Wszczęte postępowanie egzekucyjne daje możliwość wyegzekwowania tej kwoty · Udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa zaplanowano · podatek dochodowy od osób fizycznych – 5.963.873 zł wg pisma dysponenta z Ministerstwa Finansów, · podatek dochodowy od osób prawnych na poziomie – 200.000 zł. Wykonanie za 3 kwartały 2010 roku w/w podatku wynosi 178.529,97 zł. Dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe. 5. Pobór podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych w wysokości 50.000,- zł, w tym: · Wpływy z różnych opłat – 10.000 zł dotyczą zwrotu kosztów upomnienia, wykonanie dochodów za 3 kwartały 2010 roku z tego tytułu wyniosły 7.779,29 zł, należności pozostałe do zapłaty 760 zł. Do budżetu 2011 roku przyjęto w wysokości prognozowanego wykonania dochodów 2010 roku. · Odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat – 40.000 zł Wykonanie do 30.09.2010 r. wynosiło 33.031,94 zł. Do budżetu 2011 roku przyjęto prognozowane wykonanie tych dochodów na koniec okresu sprawozdawczego roku 2010. W dziale 758 – Różne rozliczenia zaplanowano kwotę 17.281.767 zł. Ø subwencja oświatowa – 10.734.006 zł Ø subwencja wyrównawcza – 3.996.196 zł, która składa się z dwóch części - podstawowej w kwocie 2.818.765,- - uzupełniającej w kwocie 1.177.431,- Ø subwencja równoważąca – 224.883 zł. Przyjęte kwoty subwencji zostały podane przez dysponenta – Ministerstwo Finansów. Ø różne rozliczenia finansowe – 2.326.682 zł - dochody dotyczą pozostałych odsetek – bankowych 200.000 wykonanie za 3 kwartały 2010 roku wynosi 156.388,58zł. Od 2011 roku obowiązuje nowa umowa z bankiem na obsługę bieżącą budżetu gminy wybranym w drodze zamówień publicznych z bardzo korzystnym oprocentowaniem środków na rachunkach bankowych. - Wpływy z różnych dochodów w kwocie 2.126.682 zł, dotyczą zwrotu naliczonego podatku Vat od nowo budowanych środków trwałych w części służącej sprzedaży opodatkowanej. Po zakończeniu realizacji zadania zostanie zawarta umowa cywilno – prawna na odpłatną dzierżawę ze spółką ze 100 % udziałem gminy w związku z powyższym gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wysokość podatku naliczonego przypadająca do zwrotu została ustalona na podstawie harmonogramu realizacji zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków etap II oraz separatorów na wlotach do Jeziora Rogozińskiego i rzeki Wełny aglomeracji Rogoźno” oraz ustawowego terminu zwrotu podatku naliczonego tj. za: I kwartał, II kwartał i III kwartał 2011 roku od robót budowlano – montażowych w zakresie kanalizacji sanitarnej 1.267.312 zł, od robót budowlano – montażowych w zakresie rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków 778.140 zł, od nadzoru inwestycyjnego w ramach usług Inżyniera Kontraktu 76.153 zł, od działań informacyjno – promocyjnych 5.077 zł. W dziale 801 – Oświata i wychowanie zaplanowano kwotę 708.062 zł Dotyczy ona: · Wpływów od rodziców z tytułu odpłatności za utrzymanie dzieci w przedszkolach w wysokości 159.643 zł · Dochodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 30.391 zł Ustalono na podstawie zawartych umów. · Wpływów z różnych dochodów w wysokości 20.448 zł Przyjęto do wyliczenia liczbę osób korzystających ze stołówek szkolnych (osoby dorosłe) x stawka dzienna x ilość dni korzystania z posiłków. · Wpływy z usług w wysokości 479.580 zł · Otrzymane spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej 18.000 zł, tj. w wysokości podpisanej umowy darowizny z przeznaczeniem na sfinansowanie posiłków dla dzieci z najuboższych rodzin. Zaplanowane dochody dotyczą szkół podstawowych, przedszkoli, gimnazjów i stołówek szkolnych z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych oraz umów o podobnym charakterze, wpływów z różnych dochodów, odpłatności za obiady, zwrotu części kosztów eksploatacyjnych w przedszkolach wpłacanych przez rodziców (opłata stała) wg stawek obowiązujących, ustalonych Uchwałą Rady Miejskiej Nr XLVIII/442/98 z dnia 28.05.1998r. W dziale 852 – Pomoc społeczna – dochody zaplanowano w kwocie – 6.371.738 zł. Przyjęto kwoty dochodów wskazanie przez dysponenta tj. Wojewodę Wielkopolskiego w kwocie 6.314.498 zł. Są to dotacje na: · świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego – 5.847.442 zł · składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach w centrum integracji społecznej – 18.335 zł w tym na: - zadania zlecone 5.765,- - własne zadania bieżące 12.570,- · zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – 138.402 zł · zasiłki stałe – 135.352 zł · ośrodki pomocy społecznej – 117.798 zł · usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze – 57.169 zł. Dochody własne w kwocie 57.240 zł z tytułu: · usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych – 36.000 zł · należnych dochodów jst związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami w wysokości 40% planowany dochodów z tytułu świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Planowana kwota dochodów budżetu państwa 53.100 zł x 40% = 21.240 zł. W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dochody zaplanowano w kwocie 10.521.296 zł z tytułu: · dotacji celowej w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5. ust.1 pkt 3 oraz ust 3 pkt 5 i 6 – 10.271.296 zł na podstawie zawartej umowy w dniu 13.09.2010 roku z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu o dofinansowanie Projektu pt. ”Budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków etap II oraz separatorów na wlotach do Jeziora Rogozińskiego i rzeki Wełny aglomeracji Rogoźno” realizowanej w latach 2007-2013 z WRPO. W/w kwota dotyczy refundacji za 2010 rok 568.467 zł oraz zaliczek wg harmonogramu realizacji przedsięwzięcia na 2011 rok 9.702.829 zł. · wpływów z różnych opłat za korzystanie ze środowiska – 250.000 zł. Wykonanie dochodów z tego tytułu za 3 kwartały 2010 roku wyniosło 232.618,09 zł. W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – dochody zaplanowano w kwocie 505.515 zł. Dochody zaplanowano na podstawie podpisanych umów z Urzędem Marszałkowskim w Poznaniu w 2010 roku na realizację zadań inwestycyjnych: 1) „Modernizacja i remont świetlicy wiejskiej w Parkowie z wyposażeniem oraz zagospodarowaniem otoczenia” – 247.499 zł ( refundacja za 2010 rok). 2) „Modernizacja i remont świetlicy wiejskiej w Grudnie z wyposażeniem oraz zagospodarowaniem otoczenia” –104.501 zł (refundacja za 2011 rok). 3) „Modernizacja i remont świetlicy wiejskiej w Gościejewie z wyposażeniem oraz zagospodarowaniem otoczenia” – 153.515 zł (refundacja za 2011 rok). Dofinansowanie zaplanowano w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych. W dziale 926 – Kultura fizyczna i sport – dochody zaplanowano w kwocie 119.262 zł. Dochody zaplanowano na podstawie podpisanej umowy z Urzędem Marszałkowskim w Poznaniu w 2009 roku o dofinansowaniu zadania inwestycyjnego w części dotyczącej realizacji w 2011 roku: 1) „Budowy boiska do piłki nożnej w Słomowie” – 119.262 zł (refundacja za 2011 rok). Dofinansowanie zaplanowano w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych. Szczegółowy plan dochodów został przedstawiony w załączniku nr 1 i nr 5; 6; w części planu dotacji otrzymanych do budżetu gminy oraz nr 9 i 10. W poszczególnych pozycjach dochodów uzasadniono sposób kalkulacji przyjętych wartości, które są realne do wykonania w 2011 roku. III. Wydatki Wydatki ogółem zaplanowano na kwotę – 56.252.435 zł. W zakresie wydatków zaplanowano wydatki na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i inne zlecone ustawami 6.031.896 zł, zadania własne 32.674.607 zł, oraz wydatki majątkowe 17.545.932 zł. 1. Wydatki bieżące zaplanowano w wysokości – 38.706.503 zł, w tym: 1) Wydatki jednostek budżetowych 27.202.936 zł a) wynagrodzenia i składki od nich naliczone 17.889.540 zł b) wydatki związane z realizacją statutowych zadań 9.313.396 zł 2) Dotacje na zadania bieżące 3.531.300 zł 3) Świadczenia na rzecz osób fizycznych 7.372.267 zł 4) Obsługę długu Gminy 600.000 zł 2. Wydatki majątkowe zaplanowano na kwotę 17.545.932 zł w tym: 1) wydatki na programy finansowane ze środków funduszy strukturalnych w części związanej z realizacją zadań gminy w kwocie 16.814.832 zł 2) zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego w kwocie 250.000 zł. W poszczególnych działach wydatki zaplanowano następująco: W dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo zaplanowano kwotę – 16.000 zł w tym: Ø Izby rolnicze 16.000 zł - 2% planowanych wpływów z podatku rolnego przekazywanego Izbie Rolniczej – (wyliczenie 665.473,- x 2% = 13.309,46 zaplanowano w wysokości wyższej uwzględniając zobowiązania z 2010 r. oraz zapłacone odsetki od nieterminowych wpłat podatku rolnego uwzględniane przy odprowadzaniu 2% wpływów zgodnie z art.35 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 roku o izbach rolniczych j.t. Dz.U Ø Pozostała działalność 1.000 zł - zakup usług pozostałych 1.000 zł na wydatki związane z koniecznością opracowania ekspertyz związanych ze zdarzeniami losowymi w rolnictwie. W dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo, kwota wynosi – 20.000 zł: Ø wynagrodzenia bezosobowe - 3.900,- Ø zakup materiałów (zarybianie jezior) - 14.000,- Ø zakup energii - 1.600,- Ø zakup usług pozostałych (utrzymanie strażnicy rybackiej) - 500,- W tym dziale przyjęto wydatki na poziomie planu 2010 roku za wyjątkiem zakupu energii dla której przyjęto wskaźnik wzrostu o 14,29% w związku z ogrzewaniem pomieszczeń strażnicy energią elektryczną. W dziale 600 – Transport i łączność, kwota wynosi – 1.005.543 zł: Ø w rozdziale Drogi publiczne gminne 1.005.543 zł na: · zakup materiałów – 32.658,- w tym: - zakup znaków pionowych 18.000,- - środki jednostek pomocniczych 14.658,- (fundusz sołecki) · zakup usług remontowych – 150.000,- - remonty cząstkowe dróg bitumicznych 150.000,- · zakup usług związanych z utrzymaniem dróg gminnych – 418.785,- w tym: - środki jednostek pomocniczych – 28.785,- (fundusz sołecki) - wydatki na utrzymanie dróg w okresie zimy 150.000,-, - oznakowanie poziome ulic 30.000,-, - profilowanie dróg gruntowych 120.000,-, - naprawa i regulacja kratek ulicznych 20.000,-, - naprawa przepustów 20.000,- - desykacja krzewów i koszenie poboczy 30.000,- - czyszczenie kanalizacji deszczowej 20.000,- Przyjęto w/w wartości na podstawie poniesionych wydatków z dwóch lat poprzedzających rok budżetowy. · różne opłaty i składki dotyczą opłat za umieszczenie urządzeń w pasie drogowym oraz ubezpieczenie dróg gminnych („OC”) – 5.000,- · wydatki inwestycyjne – 391.100,- „Budowa ulic Seminarialnej, Długiej i Nowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” · Wydatki na zakupy inwestycyjne – 8.000,- na realizację przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego - sołectwa Parkowo z przeznaczeniem na zakup dwóch wiat przystankowych. W dziale 630 – Turystyka zaplanowano wydatki w kwocie – 127.000 zł na wykonanie wyposażenia czterech placów zabaw na terenach wiejskich. Zadanie będzie realizowane przy udziale środków z programu „Rozwój obszarów wiejskich”, ocena złożonych w 2010 roku wniosków została przesunięta na miesiąc styczeń 2011 roku. W budżecie 2011 roku zaplanowano środki własne. W dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa zaplanowano wydatki w kwocie – 591.900 zł na: Ø zadania związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami 591.900 zł z tego na: - wyceny, podziały, ogłoszenia o przetargach, koszty notarialne – 100.000,- - podatek od nieruchomości – 30.000,- - pozostałe podatki na rzecz budżetów jst – 500 zł, - opłaty na rzecz budżetów jst – 1.400 zł (wieczyste użytkowanie gruntów od skarbu Państwa wg posiadanych decyzji) - odszkodowania za grunty przejęte pod drogami na podstawie decyzji podziałowych, które uprawomocnią się w 2011 roku – 300.000,- - odszkodowania za brak dostarczenia lokali socjalnych dla osób fizycznych i prawnych – 120.000,- zaplanowano na podstawie przewidywanego wykonania wydatków na koniec 2010 roku oraz uwzględniono wzrost kosztów z tego tytułu o 9,09%. - zakup gruntów – 40.000,- W dziale 710 – Działalność usługowa wydatki w kwocie – 198.000 zł dotyczą: Ø opracowań geodezyjnych i kartograficznych 186.000 zł w tym na: - wynagrodzenia bezosobowe dla komisji urbanistycznej – 6.000,- - sporządzanie projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz lokalizacji inwestycji celu publicznego – 50.000,- - opracowanie planów zagospodarowania przestrzennego na terenie Gminy Rogoźno – 130.000,- Ø opieki nad mogiłami i grobami wojennymi 12.000 zł W dziale 750 – Administracja publiczna zaplanowana kwota wynosi - 3.515.053 zł. Dotyczy ona wydatków na zadania bieżące związane z funkcjonowaniem Urzędu Miejskiego, Rady Miejskiej, promocji Gminy i pozostałej działalności dotyczącej wydatków dla przewodniczących jednostek pomocniczych gminy. W tym zaplanowano: Ø wydatki na zadania zlecone – 118.700 zł Ø diety i bieżące wydatki Rady Miejskiej – 267.800 zł Ø wydatki na administrację (Urzędy Gmin) – 2.999.453 zł w tym: - wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 2.262.773,- (według umów o pracę i stanu zatrudnienia na dzień 30.09.2010r.) - odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 62.780- - świadczenia na rzecz osób fizycznych 4.200,- - wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych 41.000.- - wydatki remontowe 27.500,- (konserwacja sprzętu biurowego oraz windy) - wydatki rzeczowe 601.200 (w tym leasing za zakup komputerów 35.267,64 oraz prowizje bankowe 70.000,-) Ø promocja jst – 65.500 zł w tym: - zakup materiałów 23.000,- - zakup usług pozostałych 42.500,- Ø pozostała działalność – 63.600 zł w tym: - diety dla przewodniczących jednostek pomocniczych 63.000,- (wysokość ustalona na podstawie Uchwały Nr XI/76/2007 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 czerwca 2007 roku), - ubezpieczenie OC (sołtysów) 600,- (na podstawie zawartej polisy ubezpieczeniowej) W dziale 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa – wydatki w kwocie – 2.820 zł stanowią wydatki na zadania zlecone związane z prowadzeniem stałego rejestru wyborców z przeznaczeniem na wynagrodzenia i pochodne od nich naliczone. W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – zaplanowano kwotę – 598.973 zł, z czego przypada na: Ø Komendy wojewódzkie Policji – 15.000,- Na realizację zadań z Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi Ø Ochotnicze straże pożarne – 341.505,- w tym: - środki jednostek pomocniczych – 23.544,- (przedsięwzięcia funduszu sołeckiego) Wydatki w tym rozdziale zaplanowano na bieżące utrzymanie w gotowości bojowej jednostek ochotniczych straży pożarnych. Ø Obrona cywilna – 14.300,- Ø wydatki na utrzymanie Straży Miejskiej - 228.168,- - wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 195.738,- - świadczenia na rzecz osób fizycznych 1.550,- - odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 4.380,- - wydatki rzeczowe 26.500,- (łącznie z utrzymaniem i eksploatacją samochodu specjalnego - służbowego) W dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem zaplanowano kwotę – 153.000 zł tj.: - wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne - 90.000,- - zakup materiałów i wyposażenia - 7.000,- - Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek - 1.000,- - zakup usług pozostałych - 40.000,- - koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego - 10.000,- - szkolenia pracowników - 5.000,- W dziale 757 – Obsługa długu publicznego ujęto wydatki z tytułu spłaty odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie – 600.000 zł, w bankach: - Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu - Bank Spółdzielczy w Czarnkowie - ING Bank Śląski w Poznaniu - od kredytu w rachunku bieżącym budżetu na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetowego, - od planowanego kredytu na pokrycie wydatków inwestycyjnych w roku 2011. Do obliczenia wysokości odsetek przyjęto WIBOR w wysokości obowiązującej na dzień 29.10.2010 roku (3,62%) plus marżę od 0.7 – 1,6 p.p. wynikającą z zawartych umów kredytowych przy uwzględnieniu terminów spłat rat kredytów i pożyczek z harmonogramów, a od nowo planowanych przyjęto marżę w wysokości 2,40 punktu procentowego. Do obliczenia obsługi długu z tytułu preferencyjnych pożyczek z WFOŚ i GW przyjęto oprocentowanie w wysokości 3%, dla kredytów 6%. W dziale 758 – Różne rozliczenia zaplanowano rezerwę ogólną i celową w wysokości – 170.000 zł w tym: Ø Rezerwa ogólna na wydatki nieprzewidziane 68.900 zł (Wydatki budżetu 52.252.435 zł x 0,1% = 52.252,44 zł – przyjęto 68.900 zł) Ø Rezerwa celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego (rezerwa na w/w cel winna wynosić zgodnie z art.26 ust.4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym do 0,5 % wg następującego wyliczenia: - wydatki budżetu 52.252.435 zł minus wydatki inwestycyjne 17.545.932 zł, minus wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 17.889.540 zł, minus wydatki na obsługę długu 600.000 zł = 20.216.963 x 0,5%= 101.084,82 zł – przyjęto do budżetu kwotę 101.100 zł). W dziale 801 – Oświata i wychowanie zaplanowano wydatki w kwocie – 20.050.803 zł z tego: Ø szkoły podstawowe - 8.432.195,- Ø oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych - 992.048,- Ø przedszkola - 3.424.977,- w tym: - dotacja podmiotowa z budżetu dla niepublicznej jednostki systemu oświaty w kwocie 200.000 zł. Wysokość ustalono na podstawie zaplanowanych wydatków na przedszkola gminne z terenu miasta oraz ilości dzieci do nich uczęszczających ustalając koszt utrzymania 1 ucznia i mnożąc przez stawkę należnej dotacji w wysokości 75% na 1 ucznia w przedszkolu niepublicznym. Do przedszkola niepublicznego uczęszcza 25 uczniów. Ø gimnazja - 5.113.289,- w tym: - dotacja celowa przekazywana dla powiatu w kwocie – 1.505.000 zł. W dniu 10 lutego 2000r. podpisano porozumienie pomiędzy Gminą Rogoźno a Zarządem Powiatu Obornickiego. Zgodnie z §3 porozumienia gmina Rogoźno przekazuje środki na utrzymanie Gimnazjum Nr 2 w Rogoźnie. Podstawą podpisania porozumienia jest fakt, że Gimnazjum Nr 2 wchodzi w skład Zespołu Szkół, którego organem prowadzącym jest Powiat Obornicki, - dotacja podmiotowa z budżetu dla niepublicznej jednostki systemu oświaty w kwocie 323.900 zł. Od września 2010 roku w społecznym gimnazjum prowadzonym przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Liceum Ogólnokształcącego im. Przemysława II w Rogoźnie kontynuuje naukę 48 uczniów. Od września 2011 roku planuje się, że naukę podejmie 50 uczniów. Ø dowożenie uczniów do szkół - 764.000,- Ø zespoły obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół - 563.038,- Ø Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli - 83.931,- W/w kwota została obliczona zgodnie z art.70a ustawy Karta Nauczyciela w wysokości 1% od wynagrodzeń po umniejszeniu wynagrodzeń pracowników obsługi i administracji. Ø Stołówki szkolne i przedszkolne - 543.624,- Ø pozostała działalność w kwocie - 133.701,- tj.: - zakup materiałów i wyposażenia – 7.844,- w tym: środki jednostek pomocniczych – 7.844,- (przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego) - odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów 125.857,- (obliczony na podstawie obowiązujących zasad zgodnie z Kartą Nauczyciela) W dziale oświata i wychowanie łączne wydatki zaplanowane dotyczą: - zakupów inwestycyjnych - wymienione w załączniku nr 4 w wysokości 12.000 zł, - wynagrodzeń i pochodnych od nich naliczone w kwocie 13.509.026 zł, - odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w kwocie 411.705 zł, - zakupów środków żywności w wysokości 497.580 zł, - dotacji celowej w wysokości 1.505.000 zł, - dotacji podmiotowych w wysokości 523.900 zł, - realizacji przedsięwzięć z funduszu sołeckiego 7.844 zł - pozostałych rzeczowych bieżących wydatków w kwocie 3.583.748 zł. Wydatki w porównaniu do planu obowiązującego na dzień 30.09.2010 roku wzrosły o 5,83% w tym wzrost wynagrodzeń o 11,29% z tytułu planowanej podwyżki dla nauczycieli od miesiąca września 2010 roku oraz zwiększonej liczby zasiłków zdrowotnych na poratowanie zdrowia. Odnotowano spadek o 5,46% wydatków rzeczowych z tytułu ograniczenia środków na prace remontowe ze względu na przygotowanie i wdrażanie priorytetowego przedsięwzięcia jakim jest skanalizowanie znacznej części gminy. W dziale 851 – Ochrona zdrowia zaplanowana kwota wydatków – 249.000,-zł Ø Zwalczanie narkomanii – 7.600,- zł Ø Przeciwdziałanie alkoholizmowi na zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości – 236.400,-. W przypadku nie wykorzystania w 2010 roku środków, różnica zostanie wprowadzona do budżetu po zakończeniu roku sprawozdawczego po stronie wydatków, zgodnie z art.182 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zaplanowano dotacje: · w kwocie 10.000 zł (podział środków zostanie dokonany po rozstrzygnięciu ofert złożonych przez organizacje w ramach konkursu na dane zadanie). Zaplanowano następujące zadania: - ogólnorozwojowe zajęcia dla młodych ratowników 2.000,- - szkolenie żeglarskie dzieci i młodzieży 2.000,- - nieobozowa akcja letnia dla harcerzy 2.000,- - wakacyjne warsztaty twórczości 2.000,- - wakacyjne warsztaty, rekolekcje dla osób niepełnosprawnych 2.000,- · na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 151.420 zł · zakupy materiałów do realizacji programów 13.700 zł · zakup środków żywności 10.900 zł · zakup energii 8.000 zł · zakup usług remontowych 10.000 zł · zakup usług pozostałych 27.800 zł · zakup usług dostępu do sieci Internet 750 zł · opłaty z tytułu usług telefonicznych (telefon zaufania) 1.800 zł · podróże służbowe krajowe 2.030 zł Wydatki w tym dziale zaplanowano na podstawie przygotowanego projektu Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Narkomanii na 2011 rok, który zostanie przedstawiony do uchwalenia na sesji budżetowej. Ø Pozostała działalność - 5.000,- dotyczy: organizacji badań profilaktycznych dla mieszkańców naszej gminy. W dziale 852 – Pomoc społeczna wydatki zaplanowano na kwotę - 7.983.456 zł, na następujące zadania: Ø Świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 5.847.442,- (w tym dotacja na zadania zlecone 5.847.442,-) Ø Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne - 18.335,- (w tym dotacja na zadania zlecone 5.765 ,-, dotacja na zadania bieżące 12.570,-) Ø Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - 258.402,- (w tym: dotacja na zadania własne 138.402,-) Ø Dodatki mieszkaniowe - 470.000,- Ø Zasiłki stałe - 135.352,- (w tym: dotacja na zadania własne 135.352) Ø Ośrodki pomocy społecznej (utrzymanie) - 830.600,- (w tym: dotacja na zadania własne 117.798,-) Ø Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze - 314.243,- (w tym: dotacja na zadania zlecone 57.169,-) Ø Pozostała działalność - 109.082,- · Dożywianie dzieci - 93.000,- · Utrzymanie Klubu Seniora - 16.082,- Ogółem wydatki na zadania zlecone i własne w w/w dziale przyznane przez dysponenta wynoszą 6.314.498 zł (zadania zlecone – 5.910.376,- , zadania własne 404.122,-), pozostała kwota to wydatki ze środków własnych gminy w wysokości – 1.668.958,- w tym: · wypłaty dodatków mieszkaniowych - 470.000,- /środki własne/ · wydatki z budżetu gminy dla jednostki budżetowej GOPS – 1.198.958,- (ze środków budżetu Gminy). W dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza, wydatki wynoszą – 536.161 zł, w tym: Ø Wydatki na zadania związane z utrzymaniem świetlic szkolnych 459.069 zł w tym na wynagrodzenia i pochodne od nich naliczone w kwocie 414.514 zł, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 20.233 zł i pozostałe wydatki rzeczowe w kwocie 24.322 zł. Ø Pomoc materialna dla uczniów 73.965 zł Ø Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli 3.127 zł obliczone zgodnie z art. 70a Karty Nauczyciela, od wynagrodzeń po umniejszeniu wynagrodzeń pracowników obsługi i administracji. Wydatki w dziale 801 – Oświata i wychowanie oraz w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza wynoszą – 20.586.964 zł w tym sfinansowane: · Subwencja oświatowa - 10.734.006,- · Środki własne - 9.845.114,- · Fundusz sołecki - 7.844,- środki jednostek pomocniczych RAZEM: - 20.586.964,- W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, zaplanowana kwota wynosi - 18.081.532 zł, w tym: Ø Gospodarka ściekowa i ochrona wód – 16.204.832,- w tym: · Zadanie z ochrony środowiska 5.000,- (czyszczenie wlotów kanalizacji deszczowej do zbiornika wodnego) · Zadanie inwestycyjne 16.199.832,- (realizacja projektu w ramach WRPO pn. ”Budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków etap II oraz separatorów na wlotach do Jeziora Rogozińskiego i rzeki Wełny aglomeracji Rogoźno”) Ø Gospodarka odpadami – 460.000,- w tym: · zadania z ochrony środowiska 210.000,- (zakup pojemników do zbiórki selektywnej, remont zbiornika odpadów na wysypisku śmieci w Studzieńcu, zbiórka odpadów wielkogabarytowych i niebezpiecznych) · wniesienie udziałów do spółki prawa handlowego tj. Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Wągrowcu , w której Gmina jest udziałowcem – 250.000,- Ø Oczyszczanie miast i wsi – 356.000,- Ø Utrzymanie zieleni w miastach i gminach – 161.800,- w tym: · środki jednostki pomocniczej 1.800,- na przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego, · przedsięwzięcia z ochrony środowiska 30.000,- (zakładanie nowych skwerów zielonych) · pozostałe środki z budżetu na utrzymanie zieleni 130.000,- Ø Schroniska dla zwierząt – 45.000,- (przyjęto w wysokości planu 2010 roku ze względu na zmniejszoną ilość dostarczanych zwierząt do schroniska w porównaniu z latami poprzednimi tj. 2008-2010. Ø Oświetlenia ulic, placów i dróg – 807.900,- w tym: środki jednostek pomocniczych – 7.900,- na przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego · zakup energii zaplanowano na kwotę – 550.000,- (zaplanowano wzrost wydatków o 5,77% w porównaniu do planu 2010 roku). · zakup usług pozostałych – 257.900,- - przedsięwzięcia funduszu sołeckiego związanego z wykonaniem dodatkowych punktów oświetlenia drogowego oraz wykonanie projektu 7.900,- - konserwację urządzeń oświetleniowych, naprawy bieżące 220.000,- - montaż i wymiana oświetlenia świątecznego 30.000,-. Ø Wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska – 10.000 zł z przeznaczeniem na opłaty naliczane i odprowadzane do Urzędu Marszałkowskiego za odprowadzanie wód opadowych do zbiorników wodnych wg należnych opłat za II półrocze 2010 roku. Ø Pozostała działalność – 36.000 zł w tym: · Edukacja ekologiczna promująca ochronę środowiska 15.000,- · Zakup energii (woda zdroje uliczne) 21.000,- W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, kwota wydatków wynosi – 1.781.109 zł. Obejmuje ona: Ø Dotację dla Rogozińskiego Centrum Kultury, ogółem - 1.272.400,- z tego: · Dotacja dla Ośrodka Kultury - 675.200,- · Dotacja dla Biblioteki - 257.000,- · Dotacja dla Muzeum - 340.200,- Ø Pozostałe środki zatwierdzone przez zebrania wiejskie na przedsięwzięcia określone w funduszu sołeckim na ogólną kwotę 60.709 zł, oraz środki na bieżące utrzymanie świetlic z budżetu zaplanowano: Ø Zakup energii - 20.000,- Ø Zakup materiałów 5.000,- Ø Zakup usług pozostałych 2.000,- Ø Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych 421.000 zł z przeznaczeniem na: - Modernizację i remont świetlicy wiejskiej w Grudnie z wyposażeniem oraz zagospodarowaniem otoczenia 171.000,- - Modernizację i remont świetlicy wiejskiej w Gościejewie z wyposażeniem oraz zagospodarowaniem otoczenia 250.000,- Na podstawie zawartych umów w dniu 09.11.2010r. z Województwem Wielkopolskim o dofinansowaniu w/w zadań z programu „Rozwój obszarów wiejskich”. W dziale 926 – Kultura fizyczna i sport zaplanowano kwotę – 571.085 zł, w tym na: Ø obiekty sportowe 290.100,- - bieżące utrzymanie boiska – Orlik 2012 96.100,- (przyjęto kalkulację kosztów wynagrodzeń i pochodnych na okres 10 miesięcy, pozostałe wydatki stałe na 12 miesięcy 2011 roku). - wydatki inwestycyjne – 194.000,- na „Budowę boiska do piłki nożnej w Słomowie” Realizacja drugiej części projektu przypadająca do realizacji na 2011 rok, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu z 2009 roku. Ø Pozostała działalność 280.985 zł dotyczy zabezpieczenia środków na: · dotacje na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych z zakresu kultury fizycznej - 155.000,- na następujące zadania: - organizacja zajęć żeglarskich 36.000,- - organizacja zajęć w piłkę nożną 36.000,- - organizowanie i prowadzenie zajęć z zakresu patriotyczno - obronnego wychowania młodzieży 6.500,- - zapewnienie bezpieczeństwa na wodach gminy 25.000,- - prowadzenie zajęć sportowo – rekreacyjnych 33.000,- - organizowanie zajęć o charakterze profilaktycznym, szkolenia ratownicze, upowszechnianie nauki pływania 18.500,- podział środków zostanie dokonany po rozstrzygnięciu ofert w ramach konkursu na dane zadanie, złożonych przez organizacje na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Został opracowany projekt uchwały w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadań sprzyjających rozwojowi sportu, który na podstawie Uchwały Nr LVII/395/2010 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 25 sierpnia 2010 roku został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej w celu przeprowadzenia konsultacji z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących ich statutowych działalności. Po przeprowadzonych konsultacjach w/w projekt zostanie przedstawiony pod obrady Rady Miejskiej w miesiącu grudniu br. W projekcie budżetu na 2011 roku nie zaplanowano dotacji na podstawie przepisów ustawy o sporcie. Ø na przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego zaplanowano kwotę 48.985,- Ø na bieżące wydatki związane z zakupami materiałów, usług pozostałych zaplanowano na kwotę ogółem 47.000 zł w tym zaplanowano wydatki związane z organizacją rozgrywek gminnej ligi piłki nożnej o Puchar Burmistrza, Ø wydatki na zakupy inwestycyjne zaplanowano kwotę 30.000 zł na wyposażenie placu zabaw w Parku Zwycięstwa w Rogoźnie. Szczegółowe zestawienie wydatków stanowi załącznik nr 2, nr 4, nr 5, nr 6, nr 7 w części „Dotacje udzielone z budżetu Gminy”, nr 9, nr 10, nr 11 do projektu uchwały oraz załączona tabela nr 1 do uzasadnienia. Zaplanowane wydatki zabezpieczają realizację zadań obligatoryjnych gminy w sposób oszczędny i celowy. Wydatki bieżące nie przekraczają dochodów bieżących. IV. Przychody i rozchody 1. Przychody W załączniku Nr 3 do uchwały zaplanowano przychody z tytułu pożyczek i kredytów na rynku krajowym w kwocie 5.318.000 zł. Zaplanowany kredyt dotyczy sfinansowania udziału własnego zadania inwestycyjnego pn. ”Budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków etap II oraz separatorów na wlotach do Jeziora Rogozińskiego i rzeki Wełny aglomeracji Rogoźno” 2. Rozchody Po stronie rozchodów ujęto kwotę - 1.396.912 zł zgodnie z harmonogramami spłat stanowiącymi załączniki do umów: Pożyczka WFOŚ i GW P-ń - 561.512,- Umowa pożyczki Nr 114/P/OW/I/05 z dnia 2.11.2005 r. na zadanie pn. „Budowa kanalizacji odcinającej dopływ ścieków do Jeziora Rogozińskiego i rzeki Wełny – etap I” (z wyłączeniem etapu Ia) na kwotę 3.351.487,06 w tym: 2005 r. – 1.364.261,17 2006 r. – 1.987.225,89 3.351.487,06 Spłatę pożyczki zaplanowano od 2006 roku do 2012 roku. Rata 140.378,- x 4 kwartały = 561.512,- Kredyt BS Czarnków O/Rogoźno 103.400,- W roku 2008 zaciągnięto kredyt na sfinansowanie deficytu budżetu gminy w wysokości 620.000 zł. Spłatę kredytu zaplanowano na okres 6 lat tj. od 2009- 2014. Kredyt ING Bank Śląski w Poznaniu 732.000,- W 2009 roku zaciągnięto kredyt na sfinansowanie deficytu budżetu gminy w wysokości 7.320.000 zł. Spłatę kredytu zaplanowano na okres 10 lat tj. od 2010 -2019 roku. 3. Deficyt budżetu Na 2011 rok zaplanowano deficyt budżetowy w kwocie 3.921.088 zł.
Dochody ustalono na kwotę 52.331.347 zł Wydatki ustalono na kwotę 56.252.435 zł Wynik budżetu: - 3.921.088 zł V. Informacje dodatkowe
1. Zakład budżetowy Gmina Rogoźno posiada jeden zakład gospodarki mieszkaniowej tj. Zarząd Administracyjny Mienia Komunalnego. · Planowane przychody w wysokości – 1.733.031 zł Są to przychody z następujących wpływów: - z najmu i dzierżawy lokali użytkowych 265.404 zł - wpływy z usług dotyczący lokali mieszkalnych 1.451.812 zł - pozostałe odsetki 10.000 zł - wpływy z różnych dochodów 5.815 zł · Planowane koszty w wysokości – 1.734.890 zł dotyczące: - wynagrodzeń i pochodnych 336.091 zł - koszty majątkowe 8.500 zł na zakupy sprzętu informatycznego - pozostałe koszty bieżące 1.390.299 zł z tego dotyczy: o zakup energii 336.587,- o zakup usług remontowych 289.580,- o zakup usług pozostałych 597.803,- o pozostałe wydatki 166.329,- Różnica pomiędzy przychodami a kosztami wynosi minus 1.859 zł, o którą zostały zmniejszone planowane środki obrotowe na koniec 2011 roku. 2. Fundusz sołecki Po stronie wydatków zaplanowano środki na przedsięwzięcia jednostek pomocniczych (sołectwa) w kwocie – 202.225 zł Na podstawie Uchwały LI/368/2010 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 31 marca 2010 roku w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2011 roku sołectwa złożyły wnioski do projektu budżetu w ustawowym terminie tj. do 30.09.2010r. Rozdysponowanie w/w środków na przedsięwzięcia w poszczególnych działach, rozdziałach i paragrafach przedstawia załącznik Nr 11 do projektu uchwały. Na terenie Gminy Rogoźno znajduje się 17 sołectw. Zestawienie kwot oraz przedsięwzięć dla poszczególnych sołectw na 2011 rok przedstawiono w tabeli Nr 1 do uzasadnienia. Kwoty zostały ustalone na podstawie wyliczenia kwoty bazowej wg poniższego wzoru: Kb = 37.364.736,29 (dochody bieżące z 2009 roku) / 17.588 (liczba mieszkańców gminy na 31.12.2009r.) = 2.124,44 Kwota funduszy nie jest: 1) mniejsza niż dwukrotność kwoty bazowej 2) większa niż dziesięciokrotność kwoty bazowej w pozostałych przypadkach wysokość funduszu została obliczona
Fundusz = (2 + liczba mieszkańców danego sołectwa na 30.06.2010 / 100) x kwota bazowa W sołectwach Parkowo i Pruśce ograniczono naliczenie funduszu do dziesięciokrotności kwoty bazowej tj. 21.244 zł.
załączniki do projektu uchwały Rady Miejskiej w Rogoźnie w sprawie uchwalenia Budżetu Gminy na 2011 rok
Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 125/2010 Burmistrza Rogoźna z dnia 12 listopada 2010 roku Informacja do projektu budżetu Na podstawie § 4 ust.3 Uchwały Nr LV/389/2010 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 czerwca 2010 roku przedkładam wraz z projektem budżetu następujące materiały informacyjne: 1) wykonanie dochodów budżetu Gminy Rogoźno za 2010 rok – stan na dzień 30.09.2010 roku w porównaniu z projektem planu dochodów na 2011 rok oraz przewidywane wykonanie dochodów na koniec 2010 roku w szczegółowości do działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej informacji, 2) wykonanie wydatków budżetu Gminy Rogoźno za 2010 rok – stan na dzień 30.09.2010 roku w porównaniu z projektem planu wydatków na 2011 rok oraz przewidywane wykonanie wydatków na koniec 2010 roku w szczegółowości do działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej informacji, 3) informację o sytuacji finansowej Gminy ze szczególnym uwzględnieniem aktualnego stanu zadłużenia, a także prognozy zadłużenia w roku budżetowym oraz kolejnych latach. Prognoza długu na lata 2010-2023 roku stanowi załącznik nr 3 do niniejszej informacji. Ad.1 Dochody na koniec III kwartału wykonano w 77,82%, prognozowane wykonanie na koniec 2010 roku wyniesie 99,70%. Dochody bieżące na 2011 rok zaplanowano na poziomie niższym niż plan obowiązujący na dzień 30.09.2010r. o 3,79%, natomiast dochody majątkowe wyższe o 773,47% tj. kwota 12.402.073 zł w tym dochody ze sprzedaży majątku w kwocie 1.506.000 zł. Przewidywane wykonanie dochodów na koniec 2010 roku z poszczególnych źródeł przedstawia się następująco:
W przewidywanym wykonaniu dochodów na koniec 2010 roku przyjęto wykonanie dochodów z tytułu subwencji, dotacji w wysokości 100%, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych na poziomie 94,27% przyjmując do kalkulacji, że wysokość otrzymanych zaliczek za okres od października do grudnia będą w wysokości otrzymanej za miesiąc wrzesień 2010 r. Dochody pozostałe z tytułu podatków i opłat przyjęto wykonanie na 30 września br. uwzględniając należności wynikające z czwartej raty płatności, która przypada na dzień 15 listopada 2010 roku. Ad.2 Wydatki na koniec III kwartału wykonano w 70,21 %, prognozowane wykonanie wydatków na koniec 2010 roku wyniesie 97,32%. Przy kalkulacji uwzględniono zaangażowanie planu wydatków z tytułu umów już zawartych oraz realizację zadań rozpoczętych i planowanych do wykonania w okresie od października do grudnia 2010 roku. Przewidywane wykonanie wydatków w szczegółowości klasyfikacji budżetowej przedstawiono w załączniku nr 2 do informacji, natomiast zbiorcze zestawienie w podziale na wydatki bieżącei majątkowe w n/w tabeli:
Ad. 3 Informacja o stanie finansowym Gminy Gmina Rogoźno w latach poprzednich prowadziła aktywną politykę kredytową. Na dzień 30 września 2010 roku zadłużenie Gminy wynosiło 8.106.639,06 zł, po spłacie raty w miesiącu grudniu 2010 roku w wysokości 140.378 zł zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2010 roku wyniesie 7.966.261,06 zł. Poziom zadłużenie w latach 2011 -2013 wzrośnie ze względu na konieczność sfinansowania części udziału własnego przy realizacji projektu „Budowa kanalizacji odcinającej dopływ ścieków etap II oraz separatorów na wlotach do Jeziora Rogozińskiego i rzeki Wełny aglomeracji Rogoźno” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu III „Środowisko Przyrodnicze” Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie została zawarta z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu w dniu 13 września 2010 roku. Całkowita wartość projektu wynosi 39.452.102,39 zł w tym koszty kwalifikowane 31.169.095,16 zł. Dofinansowanie w kwocie nieprzekraczającej 23.464.094,83 zł, co stanowi nie więcej niż 75,28% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. Koszty niekwalifikowane wynoszą 8.283.007,23 zł. Łączny udział Gminy w realizacji projektu wyniesie 15.988.008,56 zł. W związku z powyższym na lata 2011 – 2013 zaplanowano kredyt w wysokości 9.989.000 zł na sfinansowanie udziału własnego. W roku 2011 – 5.318.000 zł, w roku 2012 – 2.445.000 zł, w roku 2013 – 2.226.000 zł. Do końca 2010 roku planuje się ogłosić postępowanie w celu udzielenia zamówień publicznych na usługi inżyniera Kontraktu oraz wykonanie robót budowlanych: - kanalizacji sanitarnej wraz z separatorami - rozbudowę oczyszczalni ścieków. Po zakończeniu procedury przetargowej w/w wartości mogą ulec zmianie. Planowane spłaty rat kredytów i pożyczek wobec poszczególnych podmiotów oraz stany zadłużenia w poszczególnych latach zostały przedstawione w załączniku nr 3 do niniejszej informacji i kształtują się następująco:
Wskaźniki zadłużenia oraz obsługi tych zobowiązań, liczony jako stosunek obsługi kredytówi pożyczek do dochodów ogółem zachowuje bezpieczne wartości w stosunku do wymogów prawnych wyznaczonych ustawą o finansach publicznych z 2005 roku oraz zachowuje prawidłowe relacje wynikające z art. 243 ustawy o finansach publicznych z 2009 roku w prognozowanym okresie od 2011-2023 roku. Gmina realizując przyszłe zadania inwestycyjne może nadal zaciągać zobowiązania dłużne tylko na realizację przedsięwzięcia, jakim dla naszej gminy jest budowa kanalizacji sanitarnej. Inwestycja ta przyczyni się do realizacji długo oczekiwanego scenariusza rozwoju lokalnego. Te argumenty zadecydowały o zahamowaniu wszelkich nowych prac inwestycyjnych na najbliższe 3 lata poza uwzględnionymi już w WPF. Do priorytetów polityki finansowej i gospodarki budżetowej Gminy na najbliższe lata należy zaliczyć stałe monitorowanie płynności finansowej i zdolności kredytowej Gminy. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||