PROTOKÓŁ nr 37/2018
z posiedzenia Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 19 marca 2018 roku o godz. 16:15 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie, ul. Nowa 2
Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Adam Nadolny. Przewodniczący A. Nadolny stwierdził, że na 8 członków Komisji w obradach bierze udział 8 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Proponowany porządek obrad:
- Otwarcie obrad.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia KGFiR.
- Stan dróg w Gminie Rogoźno i informacja o realizacji obwodnicy Rogoźna
- Omówienie projektów uchwał i materiałów na najbliższą sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.
- Wolne głosy i wnioski.
- Zamknięcie obrad.
Ad. 3 Przyjęcie porządku obrad.
Porządek obrad został przyjęty bez uwag - jednogłośnie
Ad. 4 Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia KGFiR
Protokół został przyjęty przez członków komisji – 5 głosów „za” przy 1 „wstrzymującym się”.
Pan radny Henryk Janus skierował swoje pytanie do pana kierownika Romana Piątkowskiego i zapytał, jakie opony mogą być składowane na wysypisku? Pan kierownik powiedział, że jeżeli chodzi o opony to można je wystawić jako nadgabaryt, natomiast opony większe powinno się je wymienić w punkcie zakupu, ponieważ podmioty zajmujący się obrotem tego typu rzeczami powinny zapewnić ich odbiór.
Pan radny Wojciechowski powiedział, że np. w Wągrowcu firma zabierająca śmieci ma firmę, która zbiera takie rzeczy bezpłatnie i ta firma przeznacza opony na granulat. Pan radny Janus poprosił o sprawdzenie tej informacji.
Następnie pan radny Henryk Janus poruszył temat działek letniskowych i stawek w gminach obcych ?
Pan sekretarz Marek Jagoda przedstawił tabelę:
Gmina |
Odpady z nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe |
podstawa prawna |
Odpady komunalne |
podstawa prawna |
odpady zbierane w sposób |
odpady zbierane w sposób |
selektywny | nieselektywny |
selektywny | nieselektywny |
(w zł za domek letniskowy lub inną nieruchomość! |
(w zł za mieszkańca) |
Gmina Będzin |
44,00 |
69,00 |
uchwała nr XXX/244/2017 RM Będzina z 22.02.2017 |
11,00 |
15,00 |
uchwała nr XV/116/2015 RM Będzina z 16.12.2015 |
Gmina Łącko |
90,00 |
150,00 |
uchwała nr 94/XXXVIII/2017 RG Łącko z 29.09.2017 |
- |
- |
stawka w zależności od wielkości gospodarstwa domowego - uchwała nr 4/XXVI/2013 RG Łącko z 22.01.2013 |
Gmina Suwałki |
100,00 |
200,00 |
uchwała nr XXV/206/16 RG Suwałki z 29.11.2016 |
- |
- |
stawka w zależności od wielkości gospodarstwa domowego - uchwała nr 5/32/2015 RM Sandomierz z 25.02.2015 |
Gmina Firlej |
102,00 |
180,00 |
uchwała nr XV/84/15 RG Firlej z 14.12.2015 |
- |
|
stawka w zależności od wielkości gospodarstwa domowego - uchwała nr XXVI/127/2013 RG Firlej |
Gmina Kocierzew Południowy |
108,00 |
216,00 |
uchwała nr NR XXXV/182/17 RG Kocierzew Południowy z 28.12.2017 |
9,00 |
18,00 |
uchwała nr XXXV/182/17 RG Kocierzew Południowy z 28.12.2017 |
Miasto i Gmina Skępe |
108,00 |
153,00 |
uchwała nr XXIV/141/2016 RM w Skępem z 13.09.2016 |
12,00 |
18,00 |
stawka regresywna w zależności od ilości osób - uchwała nr XXX/188/2017 RM w Skępem z 30.01.2017 |
Gmina Serock |
120,00 |
240,00 |
uchwała nr 209/XXI/2016 RM w Serocku z 23.05.2016 |
10,00 |
20,00 |
uchwała nr 298/xxxiii/2013rm w Serocku z 25.02.2013 |
Gmina Zgierz |
159,96 |
239,94 |
uchwała nr XLII/568/17 RG Zgierz z 28.11.2017 |
12,00 |
18,00 |
uchwała nr XUI/567/17 RG Zgierz z 28.11.2017 |
Gmina Choczewo |
160,00 |
280,00 |
uchwała nr XXXH/189/16 RG Choczewo z 28.09.2016 |
9,00 |
18,00 |
uchwała nr NR XIX/96/15 RG Choczewo z 13.11.2015 |
Gmina Sierakowice |
200,00 |
300,00 |
uchwała nr XXXVI/468/17 RG Sierakowice z 28.11.2017 |
16,00 |
24,00 |
stawka regresywna w zależności od ilości osób - uchwała nr XXXVI/467/17 RG Sierakowice z 28.11.2017 |
Gmina Rogoźno |
220,00 |
360,00 |
uchwała nr XXXIII/307/2016 RM w Rogoźnie z 29.11.2016 |
10,00 |
20,00 |
uchwala nr UII/495/2017 RM w Rogoźnie z 16.12.2017 |
Miasto Gdańsk |
264,60 |
477,00 |
uchwała nr XXI/592/16 RM Gdańska z 31.03.2016 |
- |
- |
stawka w zależności od wielkości lokalu mieszkalnego - uchwała nr V/43/2015 RM Gdańska z 29.01.2015 |
Źródło: uchwały rad gmin - w BIP |
|
Pan radny Adam Nadolny powiedział, że gmina Rogoźno ma stawki wysokie i nie można przy nich majstrować. Pan radny Henryk Janus powiedział, że skoro jest ściągalność 107% a mówi się, że będzie trzeba przy obecnych stawkach dołożyć 180 tys zł, to gdzie jest nadwyżka? Pani skarbnik powiedziała, że nadwyżka jest w wolnych środkach obrotowych. Pan Janus zaznaczył, że jeżeli jest 400 tys z latami poprzednimi to praktycznie gmina do śmieci nie powinna dokładać. Pani skarbnik uzupełniła, że pod warunkiem, iż te środki będą przeznaczone tylko na odpady komunalne.
Ad. 5. Stan dróg w Gminie Rogoźno i informacja o realizacji obwodnicy Rogoźna
Pan przewodniczący odstąpił od omawiania w/w punktu, argumentując, iż jest on tematem sesji.
Ad. 8 Omówienie projektów uchwał i materiałów na najbliższą sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.
- Gminnego Programu Opieki nad Zwierzętami Bezdomnymi oraz Zapobiegania Bezdomności Zwierząt na terenie Gminy Rogoźno w 2018 roku, projekt uchwały przedstawił pan kierownik Roman Piątkowski,
- Wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu lokalu użytkowego, projekt uchwały przedstawił pan kierownik Roman Piątkowski,
- podziału Gminy Rogoźno na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w okręgu wyborczym, projekt uchwały przedstawił pan sekretarz Marek Jagoda, pan radny Henryk Janus zwrócił uwagę na błąd w numeracji Gościejewo 80 i poprosił pana sekretarza o zweryfikowanie tej sprawy,
- podziału Gminy Rogoźno na obwody głosowania, ustalenia ich granic, numerów oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych, , projekt uchwały przedstawił pan sekretarz Marek Jagoda, pan radny Henryk Janus zapytał jaka jest ilość członków komisji i kto zgłasza? Pan sekretarz odpowiedział, że jest to 8 osób, a zgłaszać mogą kolejne osoby,
- udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków (Parafia Rzymskokatolicka pw. Św. Stanisława Bp. w Pruścach), projekt przedstawiła pani skarbnik Maria Kachlicka, informując, że KSSOiK zgłosiła wniosek o dołożenie do Parkowa 30 tys zł,
- udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków(Parafia Rzymskokatolicka pw. N.M.P. Królowej Świata i św. Małgorzaty w Parkowie),
- udzielenia pomocy finansowej Gminie Piła, projekt przedstawiła pani skarbnik Maria Kachlicka, pan Henryk Janus zapytał, czy środki niewykorzystane wracają do budżetu? Pani skarbnik powiedziała, że nie i będzie to wpływ na wysokość kolejnej dotacji w roku 2019 – dodatkowo wzrastają koszty przyjęcia osób nietrzeźwych, pan radny Krzysztof Nikodem zapytał, czy można to jakoś rozwiązać? Pani Kachlicka odpowiedziała, że jeżeli nie będzie uchwały to policja będzie musiała uporać się sama z problemem osób nietrzeźwych, radny Janus zapytał ile osób było do Piły przewiezionych? Pani skarbnik powiedziała że 85,
- zmian w Gminnym Programie Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na 2018 rok,
- pomocy finansowej dla Powiatu Obornickiego, projekt przedstawiła pani skarbnik Maria Kachlicka
- zmiany uchwały nr LVII/529/2018 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 lutego 2018 roku w sprawie pomocy finansowej dla Powiatu Obornickiego, projekt przedstawiła pani skarbnik Maria Kachlicka
- zmian w budżecie Gminy Rogoźno na rok 2018, projekt przedstawiła pani skarbnik Maria Kachlicka. Pan radny Janus zapytał z czego sa pieniądze na Centrum Sportu ? Pani skarbnik poinformowała, że z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybołówstwa. Pan radny Krzysztof Nikodem odniósł się do kwestii zaciągniętego kredytu w kwocie 2 mln 100 tys zł podkreślając, że w obecnej chwili dofinansowania nie ma na drogę Seminarialna i Długą, a kredyt jest dzielony na inne zadania – i określił to jako niegospodarność. Pan Sebastian Kupidura poprosił o rozczytanie kwoty 2 mln 300 tys zł ? Pani skarbnik odpowiedziała radnemu, że na tą kwotę składają się paragrafy 623, 605, 622 i cały rozdział 851 i 854. Pan radny Nikodem wracając do tematu kredytu powiedział, że nikt z radnych prywatnie nie robiłby takich ruchów z kredytem. Pan radny Sebastian Kupidura w sprawie boiska wielofunkcyjnego zapytał panią skarbnik z czego wynika rok 2019? Pani Kachlicka odpowiedziała, że dofinansowanie jest w roku 2019.
- zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2018-2037.
Ad. 9 Wolne głosy i wnioski.
Pani radna Ewa Wysocka przedstawiła wniosek z prośbą o pomoc finansową w formie dotacji celowej dla Powiatu Obornickiego w kwocie 50 tys zł z przeznaczeniem na dofinansowanie zadania pt. „Inteligentna sygnalizacja świetlna”. Pan radny Kupidura zapytał, czy to jest sygnalizacja spowalniająca, czy tylko dla pieszych? Pani radna odpowiedziała, że ta sygnalizacja jest taka sama jak w Pruścach. Pan sekretarz dodał, że nie wiadomo czy powiat zawarł tą inwestycję w swojej uchwale. Pan radny Kinach zauważył, że to jest teren zabudowany i jest już znak ograniczający prędkość, natomiast pan Janus odpowiedział, że taki znak jest w każdej miejscowości natomiast jeżeli będzie czerwone światło to kierowca będzie musiał się zatrzymać. Pan przewodniczący Nadolny poddał wniosek pod głosowanie:
4 radnych „za” wnioskiem, „przeciw” 2 radnych i „wstrzymujących się” 2 radnych.
Kolejny wniosek złożony przez panią radną dotyczył pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Powiatu Obornickiego w kwocie 100 tys zł z przeznaczeniem na dofinansowanie zadania pt budowa chodnika przy drodze powiatowej w Boguniewie. Wniosek nie uzyskał poparcia radnych. („za” 2 radnych, „przeciw” 4 radnych, „wstrzymujących się” 2 radnych). Kolejnym wnioskiem, który uzyskał jednogłośnie poparcie był wniosek złożony przez państwa Kowalskich, a dotyczący wykupu działki należącej do ARR, a stanowiący działkę dojazdową do ich posesji. Komisja uznała wniosek jako zasadny. Pan radny Janus przedstawił radnym komisji pismo posła „Kukiz 15” z prośbą o podjęcie uchwały mającej na celu wstrzymanie przekazywanie środków dla Izb Rolniczych oraz złożył wniosek o spowodowanie przejezdności drogi na Olszynę i inne, które zostały zniszczone w wyniku przejeżdżania ciężkich aut, które dowoziły towar na budowę torowiska. Wniosek został przyjęty jednogłośnie.
W dalszej części pan radny Roman Kinach złożył wniosek o tabliczkę informacyjną z numeracją „od – do” na początku ul. Leśnej, podobny wniosek złożył pan Krzysztof Nikodem w imieniu pani sołtys Tarnowa. Pan radny Kinach powiedział również o złym stanie nawierzchni na moście na Wójtostwo oraz o naprawę przyczółków i zgłosił to jako wniosek. Wszystkie powyższe wnioski zostały przyjęte przez komisje jednogłośnie. Na zakończenie radni dyskutowali nad przyszłością ośrodka Za Jeziorem, ponieważ państwo Czarneccy złożyli pismo, w którym oferują chęć jego wydzierżawienia na 15-20 lat. Radni zastanawiali się nad możliwością jego sprzedaży i ogłoszeniem przetargu. Wspólnie doszli do wniosku, że ośrodek ten nie może działać bez administratora.
Ad. 10 Zakończenie.
Komisja zakończyła swoje posiedzenie o godz. 18:00, protokołowała Anna Mazur. |