PROTOKÓŁ nr 5 /2015 z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 21 maja 2015 roku o godz. 16.30 w ZEAPO na ul. Krótkiej.
Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Łukasz Zaranek. Przewodniczący Ł. Zaranek stwierdził, że na 7 członków Komisji w obradach bierze udział 7 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, którą stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Przystapiono do omówienia przedstawionego porządku obrad.
Przystąpiono do punktu 3 - protokół został przyjęty 7 głosami ,,za”, w obecności 7 radnych.
Przystąpiono do punktu 4 - Projekty organizacyjne szkół. Informacje przedstawiła pani L. Pijanowska
W Szkole Podstawowej nr 3 w Rogoźnie ze względu na zwiększenie ilości dzieci w klasach pierwszych zaplanowano dodatkowy oddział klasy pierwszej.
Aby zapewnić wszystkim dzieciom pięcioletnim miejsca w przedszkolach i oddziałach przy szkołach podstawowych zaplanowano uruchomienie dodatkowego oddziału dla dzieci pięcioletnich w Przedszkolu nr 2 w Rogoźnie. Dla dodatkowej grupy pięciolatków przeznaczono pomieszczenie sali gimnastycznej, które zostanie w czasie ferii letnich zaadoptowane na potrzeby dzieci. Zostaną wykonane łazienki oraz szatnia, natomiast umeblowanie sali przekaże Szkoła Podstawowa nr 3, w której nie będzie oddziału przedszkolnego. Z dodatkowej sali będzie korzystała grupa dzieci pięcioletnich realizujących podstawę programową w czasie 5 godzin. Takie rozwiązanie gwarantuje wywiązanie się gminy z obowiązku zapewnienia dzieciom pięcioletnim roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. W Gimnazjum nr 1 zaplanowano 1 oddział klas pierwszych. Jedenastu nauczycieli zatrudnionych w Gimnazjum nr 1 nie ma zapewnionego pełnego etatu w tym 8 nauczycieli ma zagwarantowane uzupełnienie zatrudnienia w innych placówkach. Z jednym nauczycielem zostanie rozwiązana umowa o pracę, ponieważ w Gimnazjum nr 1 nie ma możliwości zapewnienia zatrudnienia w wymiarze 0,5 etatu zgodnie z kwalifikacjami, jednak nauczyciel ten ma możliwość zatrudnienia zgodnie z kwalifikacjami na ułamkowych częściach etatu w 6 placówkach. Ponadto udało się w tym roku szkolnym zatrudnić na zastępstwo 2 nauczycieli zwolnionych z likwidowanego Zespołu Szkół Agrobiznes oraz zapewniono dla jednego nauczyciela uzupełnienie etatu oraz dopełnienie etatów dwóm specjalistom z Zespołu Szkół. Poziom zatrudnienia pracowników niepedagogicznych planowany jest na poziomie ubiegłego roku szkolnego, jednak z trzema emerytowanymi pracownikami z dniem 1 września 2015r. zostanie rozwiązana umowa o pracę.
W tabeli przedstawia się ogólne informacje o planowanej organizacji pracy placówek oświatowych w roku szkolnym 2015/2016. Arkusze organizacji na 2015/2016 nie zostały jeszcze zatwierdzone przez p.Burmistrza. Termin zatwierdzenia upływa dopiero 30 maja.
L. Pijanowska dopowiedziała, że z dyrektorami była propozycja żeby zapewnić uczniom zajęcia logopedyczne po 2 godziny zajęć w zerówkach oraz w pierwszych klasach na wniosek dyrektorów, natomiast w przedszkolach zaplanowana jest realizacja podstawy programowej z języka angielskiego, dlatego, że od 1 września jest obowiązek w podstawie programowej. Radny Z. Chudzicki zapytał czy coś wiadomo na temat naboru klas sportowych? L. Pijanowska odpowiedziała, że nabór trwa i nie wiadomo o ile będzie osób zainteresowanych klasą sportową, w związku z tym planowy jest 1 oddział klasy sportowej piłka siatkowa i piłka nożna czyli dziewczęta osobno i chłopcy osobno. Radny Z. Chudzicki zapytał czy obowiązkiem zatrudnienia w klasie sportowej jest trener II klasy i instruktor danej specjalizacji? L. Pijanowska odpowiedziała, że Ministerstwo podało informację do publicznej wiadomości, że jest projekt zmian w kwalifikacjach. Jeśli chodzi o klasy sportowe to są zaostrzenia.
Radny Z. Chudzicki zapytał co jest powodem, że do Gimnazjum nr 1 jest tak mało chętnych? Co się stanie w przyszłym roku będzie nabór tylko na jeden oddział i zostanie tylko trzy oddziały? L. Pijanowska odpowiedziała, że jeżeli jest zatrudnienie przez mianowanie to rozwiązuje się stosunek pracy i płaci się doprawy albo stawia się w stanie czynnym gdzie gmina i tak ponosi koszty aczkolwiek nie może wchodzi w kompetencje Burmistrza. Powodem najprawdopodobniej jest spadek uczniów z tego rocznika. Problem też ten dotyka szkół ponadgimnazjalnych. Przystąpiono do pkt 5 - Informacja z wykonania budżetu za rok 2014. Budżet gminy na 2014 rok został uchwalony 18 grudnia 2013 roku, który był zmieniany piętnaście razy (9 Zarządzeniami i 6 uchwałami). Po dokonanych zmianach realizacja budżetu przedstawia się następująco: 1. Dochody w wysokości 53.777.393,99 zł ( 102,01%) nadwyżka kwotowa 1.059.235,76 w tym: dochody bieżące 49.167.366,56 zł (103,11%)nadwyżka kwotowa 1.482.119,57zł) dochody majątkowe 4.610.027,43 zł (91,60%) (-422.883,81zł) 2. Wydatki w wysokości 51.136.717,32 (95,18%) niewykonanie kwotowe 2.591.890,93zł w tym: wydatki bieżące 45.556.082,95 zł (95,88%) wydatki majątkowe 5.580.634,37 zł (89,78%) 3. Nadwyżka budżetu 2.640.676,67 4. Przychody ogółem 2.665.161,30 zł 5. Rozchody 1.654.549,98 zł
Jak wcześnie powiedziała, dochody zostały wykonane w 102,01%. Na ten wskaźnik zaważyło kilka pozycji: sprzedaż nieruchomości wraz z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności – 134,09% (udział w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych –104,07% (344.362,61), dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe -194,38 % (399.819,74) oraz dochody z podatku od nieruchomości 108,61% (661.538,74 zł). Budżet gminy jest także zasilany przez różne dotacje celowe: zadania zlecone wykonano w 95,47% oraz zadania własne w wysokości 97,61%.
Wydatki zostały wykonane na poziomie 95,88%. Jest to wskaźnik porównywalny z rokiem 2013 (96,36%). Różnica między wykonaniem dochodów 102,01%, a wykonaniem wydatków 95,88% wynosi 6,13 pkt. Jest to relacja prawidłowa. Niepełne ale bezpieczne wykonanie wydatków przyczyniło się do powstania tzw. „osadu środków” (3051.287,99), które w części wykorzystaliśmy Szczególną grupą wydatków, są wydatki majątkowe, które zostały zrealizowane w 89,78% na plan 6.215.843,32 zł, wykonano 5.580.634,37 zł. Stanowi to relację w stosunku do wykonanych wydatków 10,91%. Wynik zupełnie przyzwoity jak na możliwości naszej gminy. Zadań inwestycyjnych w 2014 roku (28) było mniej niż w roku 2013- (37), a więcej niż 2012 – (12); 2011 – (16). Za to sprawniej i solidnej przebiegały poszczególne procesy inwestycyjne. Wreszcie najważniejszy problem, problem długu gminy. Zadłużenie gminy na koniec 2014 roku wyniosło 13.100.001,24 zł w tym zadłużenie wobec banków krajowych 8.688.000 zł z tego wobec:
oraz wobec WFOŚ i GW 4.411.601,24 zł Wskaźnik zadłużenia na koniec 2014 roku wyniósł 24,36 do wykonanych dochodów. Wskaźnik spłaty kapitału wyniósł 3,08% natomiast wraz z obsługą długu 4,00% Na dzień 31.12.2014 roku gmina nie posiadała zobowiązań wymagalnych. Wszystkie raty kredytów wraz z odsetkami były spłacane w terminach objętych harmonogramem.
Jednym z elementów sprawozdania z wykonania budżetu za 2014 rok jest informacja o stanie mienia Gminy na dzień 31.12.2014 roku, w której przedstawiono stan księgowy majątku. Gmina posiada:
Gmina jest udziałowcem w:
Wartość wniesionych udziałów wynosi 8.954.575 zł, W informacji przedstawiono również dokonane zmiany w stanie mienia komunalnego za okres od 31.12.2013r. do dnia 31.12.2014 roku. Bilans z wykonania budżetu Gminy Rogoźna na dzień 31.12.2014 roku zamknął się sumą bilansową w wysokości 4.655.041,66 zł. Po stronie aktywów wykazano:
Po stronie pasywów wykazano:
Przedstawione dane w sprawozdaniu z wykonania budżetu oraz w bilansie są zgodne ewidencją księgową Organu. Łączny bilans jednostek budżetowych i zakładu budżetowego sporządzony na dzień 31.12.2014 roku zamknął się sumą bilansową w wysokości 111.173.031,52 zł. Wartośćnetto aktywów trwałych wyniosła 101.660.395,68 zł, które wzrosły w stosunku do BO Aktywa obrotowe na dzień 31.12.2014 roku wynosiły 9.512.635,84 zł wzrost w stosunku do BO wynosi 17,74%. Po stronie pasywów Fundusz wynosi na BZ 102.067.318,45 zł i wzrosły w stosunku do BO o 1,92%, Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania wynosiły 7.988.747,76 zł, wzrost w stosunku do BO wynosi 35,95%, Fundusze specjalne wyniosły 1.102.148,32 zł, zmalały w stosunku do BO o 0,72% Rozliczenia międzyokresowe przychodów wynosiły 14.816,99 zł, tj. spadek do BO o 81,32%. W łącznym rachunku zysków i strat sporządzony zbiorczo dla jednostek budżetowych i zakładu budżetowego na dzień 31.12.2014 roku wykazano zysk netto w wysokości 10.408.144,84 zł i jest zgody z pozycją A.II pasywa bilansu. W rachunku zysków i strat zostały zaprezentowane:
Zestawienie zmian w funduszu jednostki sporządzony łącznie dla jednostek budżetowych wykazuje stan funduszu na BO, zmniejszenia, zwiększenia, wynik finansowy netto na koniec okresu oraz stan funduszu na koniec roku 2014, który wynosi 102.067.318,45 zł.
Tak w krótkim zarysie przedstawia się sprawozdanie z realizacji budżetu Gminy za 2014 rok. Był to rok trudny, stałe monitorowanie realizacji dochodów i wydatków przyczyniło się do prawidłowego ukształtowania się podstawowych relacji budżetu tj. wydatki bieżące nie przekroczyły dochodów bieżących w związku z tym wystąpiła nadwyżka operacyjna w wysokości 3.611.283,61 zł (49.167.366,56 zł -45.556.082,95 zł) . Na posiedzeniach komisji Rady Miejskiej mieliście Państwo okazję do szczegółowego zapoznania
Sprawozdania zostały pozytywnie ocenione przez zespół orzekający RIO. Dlatego w imieniu Burmistrza w oparciu o wymienione materiały wnoszę do Wysokiej Rady o zatwierdzenie za 2014 rok:
Przystąpiono do pkt 6 - Zaopiniowanie materiałów i projektów uchwał na najbliższą sesję Rady Miejskiej. a) projekt uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej nr 2 w Rogoźnie - projekt przedstawiła Pełnomocnik ds. oświaty L. Pijanowska, b) uchylenia uchwały Nr XXXV/308/2001 Rady Miejskiej Rogoźna z dnia 23 sierpnia 2001 r., - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski, c) uchylenia uchwały Nr XLII/280/2009 Rady Miejskie w Rogoźnie z dnia 24 czerwca 2009 r., - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski. d) zmian w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2015 rok, – projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka, e) enie pomocy finansowej Gminy Miasta Piła – projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka. f) określenia zasad dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków – projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka. g) wprowadzenia zmian w budżecie – projekt przedstawiła p. skarbnik M. Kachlicka. h) zmian w Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rogoźno na lata 2015 – 2025 – projekt przedstawiła Skarbnik M. Kachlicka.
,,Następnie komisja przystąpiła do wydania opinii”: 1),,Komisja Spraw Społecznych Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie pozytywnie zaopiniowała wniosek złożony przez Parafię Rzymsko – Katolicką p.w. Ducha Świętego w Rogoźnie, w sprawie udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane po wejściu w życie uchwały. Wyżej wymieniona opinia został przyjęta - 6 głosy ,,za” w obecności 6 radnych. 2),,Komisja Spraw Społecznych Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie negatywnie zaopiniowała wniosek złożony przez Zastępcę Burmistrza Obornik, w sprawie budowy nowego schroniska dla bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Oborniki dot; ,,AZOREK”.” Wyżej wymieniona opinia został przyjęta - 6 głosy ,,przeciw” w obecności 6 radnych. 3) Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie wnioskuje do Burmistrza Rogoźna o przyznanie pomocy finansowej w kwocie 5.000 zł dla pana Jacka Kędzierskiego na odbudowę spalonej stolarni w dniu 03 maja 2015 r. Wyżej wymieniona opinia został przyjęta - 6 głosy ,,przeciw” w obecności 6 radnych.
Przystąpiono do pkt 7 - Wolne głosy, wnioski, komunikaty. Pani L. Pijanowska zapytała Burmistrza jak rozw2iąże problem z parkowaniem na ul. Krótkiej przy przedszkolu? Burmistrz odpowiedział, że z końcem maja będzie zmiana organizacja ruchu.
Posiedzenie zakończono o godz. 19:00 Protokół sporządziła: D. Ślachciak Rogoźno, dnia 17 maja 2015 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||