Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z sesji Rady: PROTOKÓŁ nr LXVIII/2018 z LXVIII Sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie, odbytej w dniu 29 sierpnia 2018 r. o godz. 16:00 w RCK w Rogoźnie

PROTOKÓŁ nr LXVIII/2018

z LXVIII Sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie, odbytej w dniu 29 sierpnia 2018 r. o godz. 16:00 w RCK w Rogoźnie

 

I. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Henryk Janus, który trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego, otworzył sesję i przewodniczył jej obradom. Po powitaniu Pań i Panów Radnych, Wiceprzewodniczącej Sejmiku Województwa Wielkopolskiego p. Mirosławy Rutkowskiej-Krupki, prof. dr hab. Ryszarda Gołdyna z UAM w Poznaniu, Przewodniczącego Rady Powiatu Obornickiego p. Gustawa Wańkowicza, Burmistrza Rogoźna p. Romana Szuberskiego, Zastępcy Burmistrza Rogoźna p. Renaty Tomaszewskiej, sołtysów, a także pozostałych zaproszonych gości, przystąpiono do realizacji porządku obrad. Przewodniczący Rady p. Henryk Janus stwierdził, na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w sesji bierze udział 13 radnych, a Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Przewodniczący poinformował również, że dwóch radnych zgłosiło, że przyjdą po rozpoczęciu sesji. Lista obecności Radnych z sesji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista obecności gości z sesji stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu. Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie, do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady a wyznaczył Wiceprzewodniczącego Rady Pawła Wojciechowskiego.

 

II. Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z LXVI sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie.
  4. Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna.
  5. Przygotowanie placówek oświatowo-wychowawczych do realizacji zadań w nowym roku szkolnym.
  6. Stan czystości rzek, jezior i wód gruntowych na terenie gminy Rogoźno:
    • wystąpienia gości,
    • dyskusja.
  7. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:
    1. uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż działek nr 2408/6 i 2408/12, położonych w obrębie Rogoźno – ul. Skrajna, w trybie przetargowym,
    2. uchwała w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy działki nr 33/3, położonej w Biniewie, gm. Rogoźno (obręb Pruśce),
    3. uchwała w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności działki nr 1387, położonej w Rogoźnie przy ul. Krótkiej,
    4. uchwała w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy gruntów położonych na terenie gminy Rogoźno,
    5. uchwała w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Rogoźno,
    6. uchwała w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania,
    7. uchwała w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie Gminy Rogoźno sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,
    8. uchwała w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
    9. uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2018 rok,
    10. uchwała w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Rogoźno na lata 2018-2037.
  8. Sprawozdanie i stopień zaawansowania prac związanych z przebudową Pl. Karola Marcinkowskiego w Rogoźnie.
  9. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
  10. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Miejskiej.
  11. Interpelacje i zapytania radnych.
  12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  13. Wolne wnioski i informacje.
  14. Zakończenie.

 

ad. 2. Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący RM w Rogoźnie przystąpił do punktu 2, tj. przyjęcie porządku obrad. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie, po wprowadzeniu w punkcie 7 trzech uchwał:

  • pod literą i) uchwały zmieniającej uchwałę nr LVII/529/2018 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 lutego 2018 roku w sprawie pomocy finansowej dla Powiatu Obornickiego, przez co przesunięciu uległa numeracja następnych uchwał,
  • pod literą l) uchwały w sprawie przyjęcia apelu związanego z planowaną budową obwodnicy Rogoźna,
  • oraz pod literą m) uchwały w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia udzielających schronienia osobom bezdomnym z terenu Gminy Rogoźno.

 

ad. 3.Przyjęcie protokołu z LXVI sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie.

Protokół z LXVI sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie został przyjęty jednogłośnie, przy obecności 13 radnych.

 

ad. 4.Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna.

Przewodniczący RM w Rogoźnie Henryk Janus otworzył punkt 4. porządku obrad i zwrócił się o zadawanie pytań. Przewodniczący poinformował, że na pytania odpowiadała będzie także Wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Wielkopolskiego p. Mirosława Rutkowska-Krupka.

P. radny Zbigniew Chudzicki zadał pytanie Przewodniczącemu Rady Powiatu Obornickiego, na jakim etapie jest wniosek na rozwój infrastruktury sportowej szkół powiatowych, tj. dla renowacji boiska przy Zespole Szkół Cegielskiego oraz Liceum Ogólnokształcącym w Rogoźnie? P. Gustaw Wańkowicz odpowiedział, że nie ma żadnych informacji ze strony ministerstwa, informacja ma się ukazać w pierwszej połowie września.

Głos zajęła Wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Wielkopolskiego p. Mirosława Rutkowska-Krupka, która przywitała obecnych oraz przypomniała, że od 1 do 31 października można składać wnioski na budowę ścieżek rowerowych przy drogach wojewódzkich, przy dofinansowaniu 50%, przy czym warunkiem jest ruch pojazdów przy tych drogach minimum 3 tys. na dobę. Poinformowała również, że w drugiej połowie 2020 roku przewidziane jest wdrożenie systemu informacji przestrzennej dla Województwa Wielkopolskiego. 10 września br. jest sesja nadzwyczajna Sejmiku dot. ogrodów działkowych, natomiast 17 i 18 września odbędzie się pierwszy kongres gospodarczy Województwa Wielkopolskiego.

Wiceprzewodnicząca Sejmiku wskazała, że jeśli chodzi o obwodnicę Rogoźna, w opracowaniu jest koncepcja projektowa z terminem wykonania do 30 listopada br., w budżecie Województwa przewidziane jest na to 37,5 mln zł, lecz prawdopodobnie kwota realizacyjna będzie ponad dwukrotnie większa, z uwagi na znaczny wzrost cen ze strony wykonawców. Gdy ta kwota będzie znacznie wyższa, będzie problem z współfinansowaniem inwestycji ze środków unijnych.

Wiceprzewodnicząca Sejmiku wskazała, że niedawno było obchodzone 20-lecie funkcjonowania samorządu województwa, stąd Sejmik Województwa Wielkopolskiego podjął m.in. uchwałę o ufundowaniu sztandaru i hejnału dla samorządu Województwa.

Przewodniczący H. Janus zapytał się o drogę Krajenka-Wysoka, czy ta droga wyprzedziła obwodnicę Rogoźna? Wiceprzewodnicząca Sejmiku odpowiedziała, że za jej kadencji w Sejmiku działała zarówno dla wprowadzenia obwodnicy Rogoźna do Wieloletniej Prognozy Inwestycyjnej, a także za drogą Krajenka-Wysoka. Obwodnica Rogoźna byłaby na dalszym etapie realizacyjnym, gdyby na etapie postępowania w RDOŚ w Poznaniu nie pojawiła się opinia o gniazdowaniu ptaków chronionych, przez co trzeba było zmienić koncepcję przebiegu tej drogi.

 

ad. 5. Przygotowanie placówek oświatowo-wychowawczych do realizacji zadań w nowym roku szkolnym.

Przewodniczący p. Henryk Janus otworzył punkt 5 porządku obrad „Przygotowanie placówek oświatowo-wychowawczych do realizacji zadań w nowym roku szkolnym” i przekazał głos w tym zakresie p. Renacie Tomaszewskiej – Zastępcy Burmistrza Rogoźna i Pełnomocnikowi Burmistrza ds. Oświaty.

P. Renata Tomaszewska – Zastępca Burmistrza Rogoźna i Pełnomocnik ds. Oświaty przedstawiła stan przygotowania placówek oświatowych do roku szkolnego 2018/2019. Informację w tym zakresie radni otrzymali w formie pisemnej.

P. Renata Tomaszewska wskazała, że placówki oświatowe są gotowe na nowy rok szkolny, chociaż w niektórych kończą się prace remontowe. Wszystkie placówki przedłożyły również w terminie aneksy do arkuszy organizacyjnych.

P. Renata Tomaszewska przedstawiła informacje o tym, ilu uczniów i dzieci rozpocznie rok szkolny w gminnych placówkach oświatowych, ilości oddziałów w placówkach, a także jakie najważniejsze remonty zostały przeprowadzone. P. Renata Tomaszewska poinformowała, że: dla Szkoły Podstawowej nr 2 w Rogoźnie w tym roku Szkoła będzie korzystała z pomieszczeń Liceum Ogólnokształcącego, żeby zapewnić komfortowe warunki dla wszystkich oddziałów i ograniczyć dwuzmianowość. Dwa oddziały klasy ósmej będą korzystały z pomieszczeń LO, na podstawie porozumienia ze Starostwem Powiatowym. Również będziemy korzystali z Sali gimnastycznej Zespołu Szkół im. Cegielskiego, na podstawie porozumienia z Powiatem.

W SP2 zatrudnionych zostało nowych 12 nauczycieli, są w tym również etaty cząstkowe, w tym również nauczyciele z Liceum Ogólnokształcącego w Rogoźnie oraz nauczyciele z Zespołu Szkół im. H. Cegielskiego. W okresie ferii letnich w SP2 wykonano m.in. remont wraz z wymianą instalacji elektrycznej w budynku przy ul. Małej Poznańskiej, wymalowano dwie sale lekcyjne, dokonano renowacji elewacji budynku przy ul. Wielkiej Poznańskiej 36. W dniu dzisiejszym p. Dyrektor SP 2 poinformowała, że w trakcie prac końcowych remontowych stwierdzono, że w zakresie instalacji elektrycznej przewody miedziane łączą się z przewodami aluminiowymi, modernizacja będzie wymagała środków finansowych.

W SP3 remonty były zaawansowane w związku z przystosowaniem budynku dawnego Gimnazjum nr 1 na potrzeby wychowania wczesnoszkolnego. Wszystkie oddziały 1-3 będą miały swoje klasy w budynku przy ul. Kościuszki. Wybudowano tam plac zabaw. Zostały wymienione okna w nowym budynku przy ul. Kościuszki, a pomieszczenie gospodarczo-sportowe zostało zagospodarowane na bibliotekę, do tego pomieszczenia doprowadzono internet. Wymalowano klasy w „czerwonym” budynku przy ul. Kościuszki, a także korytarz w nowym budynku. W najbliższym czasie odnowienia wymaga elewacja. W budynku przy ul. Seminarialnej m.in. wymalowano korytarz na parterze, wymalowano i wymieniono wykładziny w części klas.

W SP w Gościejewie dokończono wymianę instalacji elektrycznej, zarówno w budynkach w Tarnowie, jak i Gościejewie. Pani Dyrektor skorzystała też z programu usuwania eternitu i w ramach tego programu został usunięty eternit z dachu wiaty w Tarnowie. Obecnie p. Dyrektor stara się pozyskać pokrycie na tą wiatę.

W SP w Pruścach w okresie letnim dostosowano łazienki dla potrzeb osób niepełnosprawnych, wymalowano korytarz szkolny i nastąpiła adaptacja pomieszczenia na bibliotekę, żeby uzyskać salę lekcyjną.

W SP w Budziszewku dokonano modernizacji części kanalizacji sanitarnej na zewnątrz budynku. Nie udało się przeprowadzić remontu schodów, które wymagają kapitalnego remontu. Te schody będzie trzeba wykonać przed zimą, schody muszą być kapitalnie przebudowane.

W SP w Parkowie wykonano remonty: montaż awaryjnego oświetlenia ewakuacyjnego w całym budynku szkoły, zgodnie z zaleceniem PSP w Obornikach, naprawa dachu na części głównej budynku szkoły, a także m.in. wymalowano sufit na drugim piętrze.

W przedszkolach były mniejsze remonty. W Przedszkolu nr 1 p. Dyrektor sukcesywnie wymienia okna w budynku, wymalowano klatkę schodową. W Przedszkolu nr 2 m.in. wykonano nową instalację oświetleniową i gniazda, z wymianą oświetlenia na led w Sali nr 2. W Przedszkolu w Parkowie wymieniono podłogi w trzech salach, gabinecie intendenta i dyrektora, odświeżono pomieszczenie kuchenne.

P. Renata Tomaszewska poinformowała również, że remonty w placówkach oświatowych przeprowadzone w trakcie wakacji nie wyczerpują całego zakresu. Placówki oświatowe mieszczą się w budynkach starych, wymagających nakładów. Przyszły rok budżetowy będzie rokiem, na który dyrektorzy szkół złożą duże zapotrzebowanie na remonty. P. Renata Tomaszewska wskazała, że istotne są te wszystkie prace i działania, które związane są z bezpieczeństwem dzieci, jak instalacje elektryczne w budynkach, a także schody w SP w Budziszewku, oraz boisko szkolne przy SP2. Boisko szkolne przy SP2 czeka na dofinansowanie z programu ministerialnego.

P. Renata Tomaszewska podziękowała dyrektorom szkół i przedszkoli za ogromne zaangażowanie w czasie wakacji letnich i ich wysiłek i czas poświęcony przygotowaniem placówek do nowego roku szkolnego.

 

ad. 6. Stan czystości rzek, jezior i wód gruntowych na terenie gminy Rogoźno.

Przewodniczący Henryk Janus otworzył punkt 6. porządku obrad „Stan czystości rzek, jezior i wód gruntowych na terenie gminy Rogoźno” oraz zwrócił się do p. Romana Szuberskiego – Burmistrza Rogoźna o przekazanie informacji w tym zakresie.

P. Roman Szuberski – Burmistrz Rogoźna przedstawił informację o realizowanych przez Gminę Rogoźno działaniach, mających na celu zapewnienie poprawy czystości wód. Burmistrz wskazał, że wody płynące są własnością Skarbu Państwa. Ze strony Gminy Rogoźno zrealizowana została inwestycja w postaci budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz przebudowy oczyszczalni ścieków, które wpłynęły na zwiększenie ilości podłączeń sanitarnych do tej sieci oraz zwiększenie ścieków, które trafiają do oczyszczalni ścieków. Burmistrz poinformował, że również na skutek kontroli oraz zwiększenia ilości podłączeń, zwiększyła się ilość ścieków przekazywanych do oczyszczalni. W ramach kontroli prowadzono politykę informacyjną dla mieszkańców.

Burmistrz poinformował również o działaniach podjętych w ramach oczyszczania jezior – jeziora Rogoźno oraz jeziora Budziszewskiego. Do działań przystąpiono po zatruciu i rekultywacji jeziora Nienawiszcz Mały. W tym zakresie prowadzone były również badania stanu wody przez pracowników UAM w Poznaniu oraz Uniwersytetu Przyrodniczego.

W tym miejscu Przewodniczący przekazał głos p. prof. Ryszardowi Gołdynowi z Zakładu Ochrony Wód Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. P. prof. Ryszard Gołdyn poinformował, że na dzień dzisiejszy stan wód jeziora Nienawiszcz Mały jest dobry. W tym roku ruszyła rekultywacja jezior Rogoźno i Budziszewskiego. Jeziora te są na przepływie rzeki Małej Wełny, która ma ponad 80 km długości i dużą zlewnię, która jest wykorzystywana przede wszystkim rolniczo. Jezioro Budziszewskie jest typowym i dosyć głębokim jeziorem rynnowym. Ostatnimi laty gmina Skoki została podłączona do nowej oczyszczalni ścieków, która została podłączona bezpośrednio do Warty. To jezioro jest rekultywowane na dwa sposoby inaktywacja fosforu w strefie dopływu oraz biomanipulacja – zarybienie szczupakiem. Podjęte działania prowadzą do poprawy jakości wody. Nad jeziorem Budziszewskim znajdują się ośrodki letniskowe oraz prywatne budynki letniskowe, część z nich, jak w Grzybowie, znajduje się w bezpośrednim zbliżeniu do brzegu jeziora. Jezioro Rogoźno jest jeziorem rynnowym płytkim, co sprawia, że bardzo silnie nagrzewa się dno, co powoduje, że mikroorganizmy znajdujące się w osadach dennych i w konsekwencji dominację fitoplanktonu, wraz z zakwitami sinic. W ubiegłym roku wystąpił silny zakwit sinic. Żeby poprawić ten stan podjęto rekultywację trzema metodami: inaktywacja fosforu w strefie dopływu, biomanipulacja – zarybienie szczupakiem oraz inaktywacja fosforu w toni wodnej. W Owczegłowach jest kilkadziesiąt domków położonych bezpośrednio przy linii brzegowej jeziora Rogoźno. W wyniku podjętych działań rekultywacyjnych poprawia się jakość wody, wartość średnia poprawy przejrzystości wody w jeziorze Rogoźno i jeziorze Budziszewskim jest wyraźnie, blisko dwukrotnie większa, niż w roku ubiegłym. Nastąpiła poprawa w zakresie stężeń azotu w jeziorze Budziszewskim oraz jeziorze Rogoźno.

Prof. R. Gołdyn poinformował, że stężenia fosforu w jeziorze Rogoźno wyraźniej zmniejszają się, niż w jeziorze Budziszewskim, co wynika z prowadzenia intensywniejszej rekultywacji trzema metodami na jeziorze Rogoźno. W przypadku fitoplanktonu – w jeziorze Rogoźno ilość fitoplanktonu jest ponad dwukrotnie większa, niż w ubiegłym roku. W przypadku zooplanktonu zauważono wyraźne poprawienie stosunku zmiany zooplanktonu w obu jeziorach, zwłaszcza w jeziorze Rogoźno. Nastąpiło również zmniejszenie chlorofilu, zwłaszcza w zakresie próbek pobranych przy mieście Rogoźno. W zakresie wydzielania fosforu z osadów dennych, to dzięki rekultywacji widać wyraźną różnicę na korzyść. To początek rekultywacji, która powinna trwać przynajmniej trzy lata.

Większa poprawa jakości wody jest w jeziorze Rogoźno, niż w Budziszewskim, z uwagi na intensywniej prowadzoną rekultywację. W przyszłości ważne byłoby, żeby zintensyfikować rekultywację jeziora Budziszewskiego, co poprawi również jakość wody w jeziorze Rogoźno. W obecnym roku, pomimo bardzo upalnego lata, widać znaczną poprawę jakości wód w tych jeziorach. Ważne jest, żeby w jeziorze pojawiła się roślinność zanurzona, która przejmuje tą funkcję, którą obecnie spełniamy rekultywując jezioro. Już w tym roku w jeziorze Rogoźno stwierdzono, że pojawiły się pierwsze rośliny podwodne.

Na pytanie p. radnego Adama Nadolnego jak długo może trwać taka rekultywacja, p. prof. R. Gołdyn odpowiedział, że każde jezioro jest indywidualnym zbiornikiem wodnym i trudno przewidzieć po jakim okresie uzyska się dobrą jakość wody. Były przypadki, że woda w jeziorze poprawiła się w ciągu 3 lat, a w niektórych przypadkach nawet kilkanaście. Przykładowo dla jeziora Durowskiego w Wągrowcu rekultywacja trwa 10 lat. W przypadku jeziora Budziszewskiego i jeziora Rogoźno, dużo zależy od ograniczenia biogenów wpływających ze zlewni.

Burmistrz Roman Szuberski poinformował, że trwają rozmowy z Gminą Skoki, aby tamta gmina wykonała małą oczyszczalnię rzeczną na wlocie rzeki Mała Wełna do jez. Budziszewskiego. Ponadto Burmistrz podjął działania, aby poprawiać stan wód razem z podmiotem Wody Polskie, który zarządza tymi zbiornikami w imieniu Skarbu Państwa. Ma to wpłynąć na ilość biogenów wpływających do jez. Budziszewskiego.

Na pytanie p. radnego Sebastiana Kupidury, czy jaz na rzece Mała Wełna przeszkadza w oczyszczaniu jezior, Burmistrz Roman Szuberski poinformował, że o tym rozmawiał już z przedstawicielem Wód Polskich. Prof. R. Gołdyn odpowiedział, że spiętrzenie wody, bezpośrednio po podpiętrzeniu wpływa na pogorszenie jakości wody. Spowodowane jest to kontaktem wody z materią organiczną, która jest na obrzeżach zbiornika, materia organiczna się rozkłada. Ta sprawa poprawia się po mniej więcej 5 latach, kiedy nie ma już materii organicznej w płytkim litoralu, gdyż się ona mineralizuje i wtedy jest obserwowana poprawa jakości wody, ponieważ dzięki temu, że działa zastawka mamy większą objętość wody, co powoduje rozcieńczenie zanieczyszczeń spływających ze zlewni. Zastawka mogła mieć negatywny wpływ na samym początku jej wybudowania. Obecnie ta zastawka jest dłużej, niż 5 lat i obecnie to działanie zapory raczej jest pozytywne. Inna sprawa to przepławka, która nie działa zbyt dobrze i ryby mogą migrować tylko w ograniczonym zakresie. Upusty denne buduje się z reguły w dużych zbiornikach retencyjnych, natomiast w małych robi się przelew górny. Jeśli chodzi o jakość wody w jeziorze to lepszy byłby przepływ dolny, aby odprowadzać wody naddenne, ale to wiąże się z zanieczyszczeniem tego, co jest poniżej jeziora, w tym przypadku rzeki Wełny. Na to, aby zanieczyszczone wody odprowadzić poza jezioro, trzeba mieć stosowną zgodę ochrony środowiska, żeby odprowadzać wody naddenne do rzeki poniżej. To kwestia przerzucenia zanieczyszczonych wód w inne miejsce.

Na pytanie p. radnego Krzysztofa Nikodema na temat inwestycji prowadzonej w m. Ruda i swojego pisma w tej sprawie, p. Burmistrz odpowiedział, że skierowane zostało pismo do podmiotu odpowiadającego za wody płynące, czyli do Wód Polskich oraz do inspektora ochrony środowiska, a także wszczęto postępowanie administracyjne i zostało skierowane pismo do właściciela działki, jaka jest ta ziemia i czy są stosowne badania. Była również kontrola wewnętrzna przeprowadzona przez kontrolę wewnętrzną w UM w Rogoźnie.

Na pytanie p. radnego Bartosza Perlicjana o wyrzucanie śmieci przez kajakarzy korzystających z rzeki Wełna, Burmistrz Roman Szuberski poinformował, że do wszystkich przedsiębiorców mających kajaki zostały skierowane pisma, żeby dopilnować czystości rzeki. Ponadto Burmistrz skontaktował się z Wodami Polskimi, zwracając im uwagę na konieczność należytego utrzymania porządku wzdłuż rzeki Wełny. Ponadto będą prowadzone wyrywkowe kontrole przez Straż Miejską w tym zakresie.

W tym miejscu Przewodniczący zarządził osiem minut przerwy.

 

ad. 7. Podjęcie uchwał w następujących sprawach (…).

Przewodniczący p. Henryk Janus otworzył punkt „Podjęcie uchwał w następujących sprawach (…)” i przekazał w tym zakresie głos wnioskodawcom.

a)           uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż działek nr 2408/6 i 2408/12, położonych w obrębie Rogoźno – ul. Skrajna, w trybie przetargowym,

Projekt uchwały przedstawił p. Kierownik Roman Piątkowski. Radni nie mieli uwag do uchwały. W głosowaniu 11 radnych było za, radni jednogłośnie, przy 11 obecnych, przyjęli przedmiotową uchwałę.

b)           uchwała w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy działki nr 33/3, położonej w Biniewie, gm. Rogoźno (obręb Pruśce),

Projekt uchwały przedstawił p. Kierownik Roman Piątkowski. Radni nie mieli uwag do uchwały. W głosowaniu 12 radnych było za, radni jednogłośnie, przy 12 obecnych, przyjęli przedmiotową uchwałę.

c)            uchwała w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności działki nr 1387, położonej w Rogoźnie przy ul. Krótkiej,

Projekt uchwały przedstawił p. Kierownik Roman Piątkowski. Radni nie mieli uwag do uchwały. W głosowaniu 13 radnych było za, radni jednogłośnie, przy 13 obecnych, przyjęli przedmiotową uchwałę.

d)           uchwała w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy gruntów położonych na terenie gminy Rogoźno,

Projekt uchwały przedstawił p. Kierownik Roman Piątkowski. Radni nie mieli uwag do uchwały. W głosowaniu 13 radnych było za, radni jednogłośnie, przy 13 obecnych, przyjęli przedmiotową uchwałę.

e)           uchwała w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Rogoźno,

Projekt uchwały przedstawił p. Kierownik Roman Piątkowski. Radni nie mieli uwag do uchwały. W głosowaniu 13 radnych było za, radni jednogłośnie, przy 13 obecnych, przyjęli przedmiotową uchwałę.

f)             uchwała w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania,

Projekt uchwały przedstawiła p. Kierownik GOPS w Rogoźnie Ewelina Kowalska. Radni nie mieli uwag do uchwały. W głosowaniu 14 radnych było za, radni jednogłośnie, przy 14 obecnych, przyjęli przedmiotową uchwałę.

g)           uchwała w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie Gminy Rogoźno sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,

Projekt uchwały przedstawiła p. Przewodnicząca GKRPA w Rogoźnie Maria Stachowiak. Odległości przewidziane w tej uchwale są zgodne z ustawą. Radni nie mieli uwag do projektu uchwały. W wyniku głosowania 11 radnych było za podjęciem uchwały, 0 przeciw, 2 wstrzymujących, przy 13 obecnych, uchwała została przyjęta.

h)           uchwała w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

 

Projekt uchwały przedstawiła p. Przewodnicząca GKRPA w Rogoźnie Maria Stachowiak.

Przewodniczący H. Janus zaproponował, aby w uchwale zrobić rezerwę co do ilości zezwoleń, żeby w przyszłości móc zwiększyć ilość wydanych zezwoleń, żeby nie ograniczać możliwości nowym podmiotom uzyskiwania zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Przewodniczący p. Henryk Janus zadał pytanie, co z piwem o zawartości alkoholu powyżej 4,5% i przedstawił wniosek, aby w § 1 pkt 2 wykreślić słowa „z wyjątkiem piwa”. P. Przewodnicząca Maria Stachowiak wskazała, że zgodnie z ustawą ilości zezwoleń ustalają radni. P. radny Bartosz Perlicjan wskazał, że są trzy rodzaje zezwoleń na sprzedaż alkoholu i uchwała powinna to odzwierciedlać. P. radny Adam Nadolny wskazał, że według opinii zdecydowanej większości sołectw należy pozostawić ilość zezwoleń bez zmian, co ma służyć poprawie działań związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi, a alkoholizm powoduje różne nieszczęścia w rodzinach. Przewodniczący Henryk Janus wskazał, że każde sołectwo pisało o własnym sołectwie i żeby nie było, że jeden dostaje zezwolenie, a drugi nie. P. Przewodnicząca Maria Stachowiak wskazała, że celem ustawy jest zmniejszanie ilości punktów sprzedaży alkoholu. P. radny Adam Nadolny wskazał, że mamy przeciwdziałać, a nie wprowadzać bardzo dużą ilość miejsc sprzedaży alkoholu. P. Przewodniczący Henryk Janus wskazał, że do dnia dzisiejszego nie osiągnięto maksymalnej ilości punktów z obecnie obowiązującej uchwały i żeby nie blokować przedsiębiorcom możliwości uzyskania koncesji. P. radny Krzysztof Nikodem przyznał rację p. radnemu Adamowi Nadolnemu, że celem ustawy jest ograniczenie ilości punktów sprzedaży alkoholu i żeby pozostawić stan taki jaki jest, sołectwa wypowiedziały się, żeby pozostawić ilość punktów na takim samym poziomie. W tym miejscu udzielono głosu p. Sołtys Krystynie Gromanowskiej, która wskazała, że na zebraniach wiejskich podnoszono, żeby pozostawić taką ilość, jaka jest obecnie. P. Przewodnicząca Maria Stachowiak poinformowała, że w takiej sytuacji nowa osoba mogłaby uzyskać zezwolenie, gdyby któreś z wydanych zwolniło się. P. radny Sebastian Kupidura wskazał, żeby nie zablokować np. przy Placu Karola Marcinkowskiego możliwości sytuowania nowych punktów sprzedaży alkoholu i żeby również wziąć pod uwagę to, że gmina Rogoźno się rozwija. Przewodniczący H. Janus zaproponował dodanie 10% do każdej pozycji w projekcie uchwały, będzie wtedy zapas niewykorzystany, ale to będzie na przyszłość. P. radna Longina Kolanowska zaproponowała, żeby zwiększyć w projekcie uchwały ilość koncesji na piwo. Przewodniczący H. Janus zaproponował, żeby zwiększyć ilość koncesji na piwo do 70, żeby był zapas na następne lata, a dla pozostałych alkoholi również zwiększyć w stosunku do ilości wydanych zezwoleń. P. Wiceprzewodniczący Paweł Wojciechowski wskazał, że nowy sklep sieciowy, który chciałby otworzyć się w Rogoźnie, to taki nowy przedsiębiorca ucieknie, gdy nie dostanie koncesji, stąd ważne jest zachowanie zapasu koncesji. P. radny A. Nadolny wskazał, że jeśli otworzy się następny sklep sieciowy, to od razu wypadnie kilka małych, gdyż małe sklepy nie wytrzymają konkurencji z dużym.

Przewodniczący H. Janus zaproponował, żeby w § 1 pkt 1 projektu uchwały wpisać „oraz piwo” zamiast „na piwo”, w głosowaniu 12 radnych było za, 0 przeciw, 2 wstrzymujących, przy 14 obecnych.

Przewodniczący H. Janus zaproponował, aby w § 1 pkt 2 projektu uchwały wykreślić słowa „z wyjątkiem piwa”. P. radny Bartosz Perlicjan zaproponował pozostawienie tego zapisu, gdyż jest zgodny z ustawą.

Przewodniczący H. Janus zaproponował, żeby w § 1 pkt 1 projektu uchwały wpisać „do 70 zezwoleń”, w zarządzonym głosowaniu przy 6 głosach radnych za, 0 przeciw i 8 wstrzymujących się, w obecności 14 radnych – wniosek został przyjęty.

Przewodniczący H. Janus zaproponował, aby w § 1 pkt 2 wpisać 55 zezwoleń; za propozycją 4 radnych, 7 osób przeciw, 3 wstrzymujących się, propozycja nie została przyjęta.

Przewodniczący H. Janus zaproponował, aby w § 1 pkt 2 wpisać 54 zezwolenia; za propozycją 4 radnych, 7 przeciw, 3 wstrzymujących się, wniosek nie został przyjęty.

Radny Bartosz Perlicjan zaproponował wpisanie w § 1 pkt 2 uchwały 52 zezwoleń; za propozycją 3 radnych, 7 przeciw, 4 wstrzymujących się, wniosek nie został przyjęty.

Wiceprzewodniczący Paweł Wojciechowski złożył wniosek formalny o 5 min. przerwy, za przyjęciem wniosku formalnego było 9 radnych, 0 przeciw, 5 wstrzymujących się. Przewodniczący ogłosił 5 minut przerwy.

Po przerwie radny Bartosz Perlicjan wskazał, że jego zdaniem powinno się trochę zwiększyć ilość zezwoleń, gdyż gmina się rozwija, patrząc czy to na miasto, czy na wioski, a zawsze można zmniejszyć ilość zezwoleń. Duży procent dochodu dla przedsiębiorcy to jest alkohol, a przy tym są inne produkty. Radny zaproponował, aby do każdych z pozostałych punktów uchwały dodać po 5 zezwoleń i w § 1 pkt 2 wpisać 55 zezwoleń; za propozycją 4 radnych, 7 osób przeciw, 3 wstrzymujących się, wniosek nie został przyjęty.

Przewodniczący Henryk Janus zaproponował wpisanie w § 1 pkt 2 liczby 53 zezwoleń. W wyniku głosowania nad tą propozycją za 4 radnych, 7 przeciw, 3 wstrzymujących się, wniosek nie został przyjęty.

Radny Krzysztof Nikodem przytoczył informację ze szkolenia dot. kwestii zezwoleń na sprzedaż alkoholu dot. środków finansowych dokładanych na walkę z alkoholizmem, środki na wdrażanie programów mających przeciwdziałać alkoholizmowi i skutków wypadków, przestępstw i inne znacznie przewyższają wpływy do budżetu Państwa z tytułu akcyzy i innych opłat za sprzedaż alkoholu. Do walki z alkoholizmem dokłada się 20 mld. złotych rocznie w stosunku do opłat wpływających z tytułu sprzedaży alkoholu.

P. radna Longina Kolanowska zaproponowała, aby w § 1 pkt 2 i 3 pozostawić na tym samym poziomie, tj. w § 1 pkt 2) – 50 zezwoleń, a w pkt 3) – 48 zezwoleń. Przewodniczący wskazał, że w ten sposób głosuje się przeciwko przyszłym przedsiębiorcom. W wyniku głosowania za wnioskiem było 7 radnych, przeciw 2, wstrzymało się 4 radnych. Wniosek o wpisanie w § 1 pkt 2) 50 zezwoleń, a w pkt 3) 48 zezwoleń został przyjęty.

Przewodniczący H. Janus przeszedł do § 2 uchwały, tj. do ustalenia liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży. Przewodniczący zaproponował dla § 2 pkt 1 uchwały, obecnie na taką sprzedaż alkoholu do 4,5% oraz piwa jest 14 zezwoleń, aby zwiększyć ilość zezwoleń o 3, tj. do 17, żeby umożliwić działanie ogródkom piwnym. W wyniku głosowania nad tą propozycją za 11 radnych, 0 przeciw, 2 wstrzymujących się, przy 13 radnych obecnych. Wniosek został przyjęty.

Przewodniczący zaproponował dla § 2 pkt 2 uchwały, tj. dla ilości zezwoleń na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa), dla wydanych obecnie 6 zezwoleń, zwiększyć ilość zezwoleń do 8. W wyniku głosowania nad tą propozycją: za 4 radnych, 6 przeciw, 3 wstrzymujących się, przy 13 radnych obecnych. Wniosek nie został przyjęty.

Radny Łukasz Zaranek zaproponował w § 2 pkt 2 zostawić na takim poziomie, jaki jest obecnie, czyli 6. W wyniku głosowania nad tą propozycją: za 7 radnych, 3 przeciw, 3 wstrzymujących się, przy 13 radnych obecnych. Wniosek został przyjęty.

Przewodniczący zaproponował dla § 2 pkt 3 uchwały, tj. dla ilości zezwoleń na sprzedaż alkoholu powyżej 18%, dla wydanych obecnie 6 zezwoleń, zwiększyć ilość zezwoleń do 8. W wyniku głosowania nad tą propozycją: za 4 radnych, 4 przeciw, 5 wstrzymujących się, przy 13 radnych obecnych. Wniosek nie został przyjęty.

Radny K. Nikodem zaproponował, aby w § 2 pkt 3 pozostawić na takim poziomie, ile wydanych jest obecnie zezwoleń. Przewodniczący wskazał, że jeśli przyjmiemy tą propozycję, to nie powstanie żadna restauracja, ani bar z alkoholem. W wyniku głosowania nad tą propozycją: za 2 radnych, 4 przeciw, 7 wstrzymujących się, przy 13 radnych obecnych. Wniosek nie został przyjęty.

P radny Roman Kinach złożył wniosek, aby w § 2 pkt 3 wprowadzić 7 zezwoleń. W wyniku głosowania nad tą propozycją: za 4 radnych, 4 przeciw, 5 wstrzymujących się, przy 13 radnych obecnych. Wniosek nie został przyjęty.

Przewodniczący H. Janus zaproponował wprowadzenie w § 2 pkt 3 uchwały 9 zezwoleń. W wyniku głosowania nad tą propozycją: za 3 radnych, 5 przeciw, 5 wstrzymujących się, przy 13 radnych obecnych. Wniosek nie został przyjęty.

Radny S. Kupidura wskazał, że w tym punkcie mowa o restauracjach, a do nich nikt nie idzie, żeby się napić, idzie tam posiedzieć i się najeść.

Przewodniczący H. Janus zaproponował wprowadzenie w § 2 pkt 3 uchwały 10 zezwoleń. W wyniku głosowania nad tą propozycją: za 5 radnych, 5 przeciw, 3 wstrzymujących się, przy 13 radnych obecnych. Wniosek nie został przyjęty.

Radny K. Nikodem zaproponował pozostawienie takiej ilości zezwoleń, jaka obecnie jest, czyli 6. Przewodniczący zadał pytanie r.pr. Piotrowi Płoszczycy, czy można ponownie głosować nad ilością zezwoleń, która już wcześniej była zaproponowana i nie została przyjęta. R.pr. odpowiedział, że wracamy do projektu uchwały i to możliwe. Radny Ł. Zaranek złożył wniosek formalny o reasumpcję głosowania nad propozycją 6 zezwoleń. Radca prawny odpowiedział, że reasumpcja głosowania byłaby wtedy, gdyby głosowanie było nieprawidłowe, natomiast w tym przypadku jest możliwe ponowienie głosowania. Radny Sebastian Kupidura zaproponował przełożenie dyskusji i podjęcia uchwały na następną sesję.

Radny Roman Kinach ponowił wniosek o wpisanie w § 2 pkt 3 ilości 7 zezwoleń. Radny S. Kupidura zaproponował przeniesienie głosowania na następną sesję.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad propozycją radnego K. Nikodema, aby w § 2 pkt 3 pozostawić 6 zezwoleń. Za było 4 radnych, przeciw 4 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Wniosek nie został przyjęty.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad propozycją radnego R. Kinacha, aby w § 2 pkt 3 ustalić 7 zezwoleń. Za było 4 radnych, przeciw 4 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Wniosek nie został przyjęty.

P. Wiceprzewodniczący Maciej Kutka zaproponował przeniesienie tego projektu uchwały na sesję w trybie nadzwyczajnym. W wyniku głosowania nad wnioskiem formalnym – 7 radnych za, przeciw – 2 radnych, wstrzymało się 5 radnych. Wniosek został przyjęty.

Przewodniczący zamknął ten punkt oraz wskazał, że w tym zakresie będzie sesja w trybie nadzwyczajnym.

i)             zmieniająca uchwałę nr LVII/529/2018 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 lutego 2018 roku w sprawie pomocy finansowej dla Powiatu Obornickiego

Projekt uchwały przedstawiła p. Skarbnik Gminy Rogoźno Maria Kachlicka. P. radny Krzysztof Nikodem zadał pytanie, czy Powiat Obornicki ma drugą połowę środków na zadanie przebudowa drogi powiatowej na odcinku ul. Za Jeziorem w Rogoźnie i chęć wykonania tego. P. Burmistrz wskazał, że wola po stronie Powiatu jest, jeśli tylko będzie techniczna możliwość takiego wykonania. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych ma dokładnie ustalić warunki techniczne. P. radny Krzysztof Nikodem wskazał, żeby nie zamrażać środków, jeśli zadanie nie będzie ruszone przez Powiat. P. Wiceprzewodniczący Paweł Wojciechowski poinformował o wycince przez Powiat drzew oraz że Powiat zobligował się wykonać zadanie i Powiat zadeklarował, że dołoży środków.

W wyniku głosowania, za przyjęciem projektu uchwały 13 radnych, 0 przeciw, 1 wstrzymujący. Uchwała została przyjęta.

j)             uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2018 rok,

Projekt uchwały przedstawiła p. Skarbnik Gminy Rogoźno Maria Kachlicka, w tym treść trzech autopoprawek do projektu uchwały.

Autopoprawka nr 1 została przyjęta wynikiem głosów radnych: 12 za, 0 przeciw, 2 wstrzymujących.

Po przedstawianiu przez p. Skarbnik autopoprawki nr 2, radny K. Nikodem zadał pytanie, na czym polega budowa drogi Pruśce etap 1. Burmistrz odpowiedział, że obecnie ceny budowy dróg kształtują się niekorzystnie dla samorządów. Nie będziemy tej drogi przepłacać i zrobimy ją w części, a na resztę będziemy ubiegać się o środki zewnętrzne. Dwa lata temu cena za budowę ul. Fabrycznej w Rogoźnie wypadła bardzo korzystnie i była ona zrobiona ze środków zewnętrznych. Jak mówiła p. Wiceprzewodnicząca Sejmiku, cena za budowę obwodnicy Rogoźna wg dzisiejszych stawek wykonawców może być ponad dwa razy wyższa, niż wartość kosztorysowa. W GDDKiA w Poznaniu z wielu inwestycji rezygnują, gdyż ceny wykonawców znacznie przekraczają wartości kosztorysowe. Przykładowo dziś inwestycja przebudowy Placu Karola Marcinkowskiego byłaby prawdopodobnie o 3-4 miliony droższa. Radny K. Nikodem wskazał, że nie ma dofinansowania na ul. Długą i Seminarialną. Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o zwrot, to nie będzie ich w przyszłym roku, gdyż dofinansowanie jest z programu rozwoju dróg lokalnych i inwestycja musiałaby być zrealizowana w danym roku, dlatego droga Długa-Seminarialna musiałaby być wykonana jeszcze w tym roku. Z tych środków byłby ograniczony czas wykonania tego zadania do listopada tego roku. Trzeba rozróżnić, co to pożyczka unijna, a co to kredyt. Pożyczka unijna jest o wiele bardziej korzystna dla Wieloletniej Prognozy Finansowej jest to bardzo korzystny sposób finansowania, gdyż oprocentowanie to 0,57% w skali roku i jest znacznie poniżej inflacji, przez pierwsze trzy lata nie spłaca się pożyczki, a później będą raty w wysokości ok 400 tys. rocznie. Gdyby policzyć wcześniejsze kredyty i wcześniej budowane drogi, to brało się kredyt w banku komercyjnym i się oddawało prawie jeszcze raz tyle. Gdyby zaciągnąć kredyt to nie moglibyśmy wykonywać innych zadań. Natomiast przy tej pożyczce, spłacanie rat w wysokości ok 400 tys. rocznie, to nie będzie duże obciążenie. To jedna z najlepszych form i takich pożyczek unijnych w tym samorządzie nie było. Nawet gdybyśmy dostali zwrot, to dostalibyśmy tylko na część, a na resztę trzeba byłoby zaciągnąć kredyt i spłata rat tego kredytu byłaby taka, że ten budżet by tego nie uciągnął.

P. Zasępca Burmistrza Renata Tomaszewska odpowiedziała, że wiele społeczeństwa korzysta z kredytów czy pożyczek. Poinformowała również, że jeśli chodzi o zmniejszenie diet, to radny K. Nikodem swoim głosem wycofał wniosek dot. diet.

Burmistrz wskazał jeszcze, że nie wszystkie jednostki mogą taką pożyczkę unijną dostać, a jej oprocentowanie jest niewielkie, gdyż 0,57% w skali roku. Jeśli zauważy się wzrost cen, to obecnie całość inwestycji na Plac Karola Marcinkowskiego byłaby w skali 11-12 mln złotych. Z takich pożyczek powinny korzystać czy spółdzielnie mieszkaniowe, czy inne podmioty, gdyż można taką pożyczkę uzyskać np. na termomodernizację, a kwota tej pożyczki nie może być mniejsza niż 100 tys. zł. To oprocentowanie nam nie wzrośnie. Pożyczka Jessica 2 jest bardzo korzystna i rozkłada się ją na wiele lat. Oprocentowanie tej pożyczki jest znacznie poniżej inflacji. Gdyby wziąć pod uwagę dzisiejsze ceny, to na przebudowie Placu Karola Marcinkowskiego prawdopodobnie zyskaliśmy na tej inwestycji 3-4 mln złotych. Tak samo z przebudową ul. Fabrycznej w bardzo dobrym okresie ogłoszony był przetarg i dostaliśmy wtedy 50% zwrot z budżetu państwa i jeszcze drugie 50% było ze zwrotu podatku VAT. Czyli praktycznie ul. Fabryczną zrobiliśmy za darmo.

Radny Adam Nadolny wskazał, że te pieniądze nie zostały przejedzone i będą wybudowane inne rzeczy, jak chodniki, których już nie będzie trzeba robić w następnej kadencji. Dla firm budowlanych przyjdą chude lata i mam nadzieję, że priorytetem w następnej kadencji będzie budowa ul. Długiej i Seminarialnej. Nie można zarzucać Burmistrzowi, że czegoś nie zrobił, obecnie z koniunktury wynikają duże ceny, które oferują wykonawcy na budowę dróg. W obecnej kadencji zrobiono bardzo dużo, chyba najwięcej zrobiono z dotychczasowych kadencji i należy się uznanie i panu Burmistrzowi i Radzie Miejskiej, i urzędnikom, że były podejmowane rozsądne decyzje, zatem nie krytykujmy, a wspólnie pracujmy dla dobra mieszkańców.

Burmistrz Roman Szuberski dodał, że pieniędzmi gospodaruje się oszczędnie, przykładowo przy remoncie Szkoły Podstawowej nr 2 zaoszczędzono ok 100 tys. zł, gdyż był on realizowany przez Centrum Integracji Społecznej za cenę niższą o 100 tys. zł w stosunku do , przy przebudowie budynku pod środowiskowy dom samopomocy zyskano ok. 400 tys. zł. Pożyczka Jessica 2 na Plac Karola Marcinkowskiego, przy oprocentowaniu rocznym znacznie poniżej poziomu inflacji, będzie minimalnym obciążeniem dla budżetu.

Radny Krzysztof Nikodem powiedział, że w jego przypadku kredyt był wzięty nie do konsumpcji, lecz do rozwoju działalności.

Burmistrz odpowiedział, że organem stanowiącym jest Rada Miejska i jest to propozycja klubu radnych i jeśli radni byliby przeciwni realizacji jakichś zadań, to należy wystąpić z takim wnioskiem.

Autopoprawka nr 2 przyjęta w stosunku 10 za, 0 przeciw, 4 wstrzymujących się.

Autopoprawka nr 3 przyjęta przez radnych: 12 za, 0 przeciw, 2 wstrzymujących się, przy 14 obecnych.

P. Skarbnik przedstawiła projekt uchwały po tych trzech autopoprawkach. Nie było pytań do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2018 rok. Uchwała została przyjęta przez radnych: 11 za, 0 przeciw, 3 wstrzymujących się.

k)            uchwała w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Rogoźno na lata 2018-2037,

Projekt uchwały przedstawiła p. Skarbnik Gminy Rogoźno Maria Kachlicka, w tym treść dwóch autopoprawek do projektu uchwały.

Autopoprawka nr 1 została przyjęta przez radnych: 11 za, 0 przeciw, 3 wstrzymujących się, przy 14 obecnych.

Autopoprawka nr 2 została przyjęta przez radnych: 11 za, 0 przeciw, 3 wstrzymujących się, przy 14 obecnych.

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały po tych autopoprawkach. Brak uwag do projektu uchwały. Uchwała została podjęta przez radnych: 11 za, 0 przeciw, 3 wstrzymujących się, przy 14 obecnych.

l)             uchwała w sprawie przyjęcia apelu związanego z planowaną budową obwodnicy Rogoźna,

Treść uchwały w sprawie przyjęcia apelu, wraz z jej uzasadnieniem przedstawił Sekretarz Gminy Rogoźno Marek Jagoda. Radni nie mieli uwag do projektu uchwały. Uchwała została przyjęta jednogłośnie, tj. 13 radnych za przy 13 obecnych.

m)          w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia udzielających schronienia osobom bezdomnym z terenu Gminy Rogoźno

Projekt uchwały przedstawiła p. Kierownik GOPS w Rogoźnie Ewelina Kowalska. Uchwała została przyjęta jednogłośnie, tj. 13 radnych za przy 13 obecnych.

 

ad. 8. Sprawozdanie i stopień zaawansowania prac związanych z przebudową Pl. Karola Marcinkowskiego w Rogoźnie.

Przewodniczący H. Janus otworzył punkt sprawozdanie i stopień zaawansowania prac związanych z przebudową Placu Karola Marcinkowskiego w Rogoźnie oraz udzielił w tym zakresie głosu p. Kierownikowi Pawłowi Andrzejczakowi.

P. Kierownik P. Andrzejczak przedstawił wygląd Muzeum w Rogoźnie po jego remoncie. Co do Pl. Karola Marcinkowskiego, to roboty jeszcze trwają. Planowany odbiór końcowy jest na 5 września br., wszystko będzie zależało od tego, jak poszczególne etapy prac zostaną ukończone. Ostatnio został ułożony trawnik. Wykonana została płyta fontanny i czekamy na ekipę, która będzie montowała dysze do fontanny oraz instalowała program kierujący tymi dyszami. Będą zamontowane barierki oddzielające plac od drogi i kosze.

Na pytanie p. Przewodniczącego p. Kierownik odpowiedział, że obecnie, do czasu przyjęcia się roślin, działa nawadnianie kropelkowe, a później będzie się ono uruchamiało w zależności od ilości deszczu. W ramach systemu nawadniania są też wysuwane dysze.

Na pytanie radnego Jarosława Łatki, p. Kierownik odpowiedział, że reklama na placu została zdemontowana.

Radny Hubert Kuszak poinformował, że do sterowania fontanną będzie zainstalowany czujnik wiatru.

 

ad. 9. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący otworzył punkt „Informacja Przewodniczącego RM i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym” oraz wskazał, że zostały radnym przedłożone sprawozdania w tym zakresie.

Na pytanie p. radnego Jarosława Łatki, kto wchodził w skład delegacji do Czorsztyna p. Przewodniczący odpowiedział, że m.in. wchodził on oraz p. Zastępca Burmistrza i dwie inne osoby reprezentujące Gminę i jechali własnym samochodem.

 

ad. 10. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Miejskiej.

Przewodniczący Rady H. Janus otworzył punkt „Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Miejskiej” oraz przekazał głos Burmistrzowi. Burmistrz wskazał, że sprawozdanie przekazał radnym w formie pisemnej.

Na pytanie p. radnego Jarosława Łatki, Burmistrz wskazał tematykę nadzwyczajnego zgromadzenia MSOK w Kopaszynie, jak sprawozdanie z bieżącej działalności, omówienie zadania dot. budowy nowego PSZOK-u w Kopaszynie oraz, że Burmistrz na tym zgromadzeniu poruszył sprawę przetargu, który ma się odbyć na odbiór odpadów, gdyż już dwukrotnie MSOK w Kopaszynie przekroczył ilość odbieranych odpadów.

 

ad. 11. Interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący otworzył punkt „Interpelacje i zapytania radnych” oraz poinformował, że do dnia dzisiejszego nie wpłynęły interpelacje radnych, oraz zwrócił się, czy któryś z radnych ma interpelację.

P. radny Hubert Kuszak wniósł interpelację, żeby przedłożyć zestawienie tabelaryczne ilości interpelacji wniesionych w obecnej kadencji przez wszystkich radnych.

 

ad. 12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący otworzył punkt „Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych” oraz przekazał głos p. Wiceprzewodniczącemu Maciejowi Kutce, który odczytał treść odpowiedzi na interpelację p. Huberta Kuszaka dot. studzienek. Radny H. Kuszak wskazał, że odpowiedź nie jest na temat i zwrócił się o ponowne udzielenie odpowiedzi. Burmistrz wskazał, że jeśli chodzi o studzienki kanalizacyjne, to do tej pory było to realizowane przez różne podmioty, obecnie Burmistrz zwrócił się do Aquabellis, żeby w Spółce była grupa zajmująca się studzienkami, w tym w soboty i niedziele. Ponadto ma to w swoich obowiązkach Straż Miejska, która ma sprawdzać, czy studzienki kanalizacyjne nie są uszkodzone, czy też nie zapadają się. Strażnicy zostaną dodatkowo zmobilizowani, aby sprawdzać studzienki kanalizacyjne. Radny H. Kuszak wskazał, że w podniesionej przez niego sprawie nie chodziło o studzienkę kanalizacyjną, lecz telekomunikacyjną. Burmistrz odpowiedział, że za uszkodzone studzienki odpowiada ich właściciel i jeśli informacja będzie, to Straż Miejska będzie reagowała i stosowna informacja trafi do właściciela studzienki. Radny S. Kupidura poinformował, że po wskazaniu przez niego około rok temu uszkodzenia studzienki kanalizacyjnej, reakcja była szybka i studzienka została naprawiona.

 

ad. 13. Wolne wnioski i informacje.

Radny J. Łatka zadał pytanie, czy harmonogram równania dróg, oraz zgłosił naprawę ulic: Długiej, Diamentowej i Kwarcowej, gdyż od Prezesa Aquabellisu nie dostał informacji, kiedy będzie przywrócony stan na drodze Diamentowej, oraz zadał pytanie, na jakim etapie jest wykaszanie poboczy. Wskazał również, że w poniedziałek ENEA wymieniała dwa słupy na Rudzie, było tam gniazdo bocianie, które zostało zrzucone na dół i radny zwrócił się o interwencję w tej sprawie. Przewodniczący RM wskazał, że słyszał, że gniazdo zostało zdjęte, a nie zrzucone. Radny złożył też wniosek, aby na ul. Polnej były ujęte w montażu tego oświetlenia.

Burmistrz odpowiedział, że ostatnio mieliśmy sesję nadzwyczajną i zostały wtedy wprowadzone środki na równanie dróg gruntowych i utwardzanie gruzem oraz na wykaszanie poboczy. W pierwszej kolejności poszły miejscowości w okolicy Kaziopola, gdzie mają być dożynki, później Ruda. Jest w tym zakresie harmonogram, dostępny w Wydziale Inwestycji i Rozwoju. Przewodniczący wskazał, że w zakresie równania dróg firma czeka za lepszymi warunkami, gdyż jest za sucho, a jeśli chodzi o wykaszanie poboczy jest zlecenie i środki finansowe na to i im później wykoszenie będzie wykonane przed zimą, tym mniej pobocza zarosną.

Radny J. Łatka zapytał się, czy będzie coś robione przy ul. Długiej, bo dziury są coraz większe. Burmistrz odpowiedział, że obecnie jest ogłoszony przetarg na budowę odcinka ul. Seminarialnej i zobaczymy, jak rozstrzygnie się ten przetarg. W ul. Długiej wybijają się dziury, jest to też wina kierowców, którzy czasami zbyt szybko po tej drodze jeżdżą i wybijają dziury. W najbliższych tygodniach, jeśli będą odpowiednie warunki, ta droga będzie wyrównana.

Radny H. Kuszak zadał pytanie o oświetlenie przejścia przy RCK w Rogoźnie. Burmistrz odpowiedział, że sprawę prowadzi Wydział Inwestycji i Rozwoju i zostanie to sprawdzone.

Radny H. Kuszak podziękował za montaż barier przy pumptracku oraz zadał pytanie dot. możliwości odbioru gruzu. Zastępca Burmistrza R. Tomaszewska poinformowała, że po zmianie przepisów odbiór gruzu może nastąpić tylko przez specjalistyczne pojazdy, przez firmę, które ma stosowne zezwolenie. Samochody te muszą być odpowiednio oznakowane. P. Burmistrz zaproponował, żeby na następną komisję zaprosić osoby zajmujące się odbieraniem odpadów. Przewodniczący wskazał, że o tym dyskutował z pracownikami Urzędu Miejskiego zajmujących się odpadami i nie doszli do konsensusu i uważa, że firma odbierająca odpady powinna odbierać gruz czy styropian, który przywiozą do niego sami mieszkańcy. Radny Adam Nadolny stwierdził, że dotychczas mieszkańcy na wsiach nie mieli problemu w tym zakresie. Poinformował, że poprosi przedsiębiorcę odbierającego odpady i pracowników Urzędu na posiedzenie Komisji Gospodarki.

Radny Adam Nadolny zadał pytanie radnemu Krzysztofowi Nikodemowi, jakie środki finansowe Gmina uzyskuje za banery reklamowe wywieszone na płocie przy świetlicy wiejskiej w Garbatce, która jest własnością gminy. Radny Krzysztof Nikodem odpowiedział, że z tego tytułu nie ma żadnych środków finansowych ani dla sołectwa ani dla gminy, był festyn i ta firma przywiozła jakieś gadżety dla dzieci i w podziękowaniu tamten baner powiesili. Radny K. Nikodem wskazał, że zawieszenie reklam nie było uzgadniane z Urzędem Miejskim.

Radny Krzysztof Nikodem zadał pytanie, czy na dożynkach mają też być delegacje z sołectw z wieńcami i czy występ zespołu na dożynkach nie będzie za późno, a także, że kierownik RCK wysyła do firm zapytania o dofinansowanie dożynek i zadał pytanie, ile firm zadeklarowało taką pomoc i w jakiej kwocie. Zastępca Burmistrza R. Tomaszewska odpowiedziała, że organizatorem i reżyserem dożynek gminnych jest RCK w Rogoźnie i jest rzeczą oczywistą, że jeżeli są dożynki gminne wszystkie sołectwa na tych dożynkach prezentują się z wieńcami dożynkowymi. To są dożynki gminne, a nie jakieś prywatne. Jeśli chodzi o sponsoring, to nie wiem, na czym polega ten problem, dyrektor zwrócił się legalnie na piśmie do firm, zawiera z nimi umowy i rozlicza się z pozyskanych środków. Godzina występu zespołu jest związany z napiętym programem dożynek oraz odpowiednim światłem, zespół był już zamówiony pół roku wcześniej. Przewodniczący Rady H. Janus odpowiedział, że jeśli chodzi o godzinę występu, to RCK zawierało umowę z zespołem.

Radny Adam Nadolny stwierdził, że gdyby pieniądze za te powierzchnie pod reklamami na płocie świetlicy wiejskiej w Garbatce trafiały do budżetu gminy, to może dyrektor RCK nie musiałby szukać sponsorów.

Radny Sebastian Kupidura stwierdził, że z tego miejsca chce pochwalić dyrektora RCK za działania, gdyż nie siedzi za biurkiem i nie czeka na pieniądze, lecz wykonuje działania i aktywnie szuka różnych źródeł finansowania imprez.

Dyrektor RCK Marcin Matuszewski odpowiedział, że kwestia pism o sponsoring i sponsorowania imprez funkcjonuje powszechnie. Na imprezy jest budżet, ale kwestia sponsoringu zawsze umożliwia zrobienie czegoś więcej. Przykładowo jak mówiliśmy w Gościejewie, dożynki można byłoby zakończyć fajerwerkami i jeśli uda się sponsoring uzyskać, to może ktoś wyłoży kwotę, żeby np. takim elementem zakończyć dożynki. Jeśli będzie sugestia ze strony radnych, żeby nie występować o sponsoring np. w przypadku imprezy dożynkowej, to będę musiał się do tego dostosować.

Na pytanie Zastępcy Burmistrza Renaty Tomaszewskiej do radnego Krzysztofa Nikodema, czy korzystał pan ze sponsoringu w formie rzeczowej, czyli kiełbasa, karkówka, alkohol na festynach w Garbatce? Radny Krzysztof Nikodem wskazał, że nie zaprzecza, że kreatywność dyrektora RCK jest zła i chciał się tylko dowiedzieć, czy firmy zadeklarowały pomoc w stosunku do RCK. Radny Krzysztof Nikodem odpowiedział, że tak, jeżeli ktoś podarował na festyn cokolwiek, to oczywiście, że przyjmowaliśmy.

Na pytanie Zastępcy Burmistrza, czy to było bezinteresownie, czyli za nic, radny Krzysztof Nikodem odpowiedział, że bezinteresownie, wiszą teraz banery i jutro je zdejmę, bo widzę, że już przeszkadzają, nie ma żadnego problemu.

Na pytanie Zastępcy Burmistrza, jak jest pan w stanie potwierdzić wartość tej usługi w formie wywieszonych banerów, czy ma pan umowę na to, gdyż korzystał pan z mienia gminnego, K. Nikodem odpowiedział, że nie ma umowy.

Przewodniczący H. Janus stwierdził, że co do sesji w trybie nadzwyczajnym odnośnie projektu uchwały dot. ilości zezwoleń na sprzedaż alkoholu, termin sesji będzie musiał ustalić z p. Przewodniczącą GKRPA Marią Stachowiak.

P. Zastępca Burmistrza R. Tomaszewska poinformowała, że w dniu jutrzejszym przyjeżdża delegacja z Czorsztyna i zaprosiła wszystkich radnych na spotkanie z tą delegacją.

Radny Sebastian Kupidura zaprosił obecnych na 31 sierpnia na festyn dla dzieci w Spółdzielni Mieszkaniowej w Rogoźnie. Na pytanie Przewodniczącego odpowiedział, że atrakcje na tym festynie sponsorują radni z tego okręgu: Katarzyna Erenc-Szpek, Zbigniew Chudzicki i Sebastian Kupidura.

 

ad 14. Zakończenie.

Na tym Przewodniczący Henryk Janus zakończył sesję.

Sesja zakończyła się o godz. 20:50, protokołował Marek Jagoda.

 

drukuj pobierz pdf