PROTOKÓŁ nr 35/2018 z posiedzenia Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 29 stycznia 2018 roku o godz. 16:15 w sali nr 20 w Urzędzie Miejskim w Rogoźnie
Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Adam Nadolny. Przewodniczący A. Nadolny stwierdził, że na 8 członków Komisji w obradach bierze udział 8 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Proponowany porządek obrad:
Ad. 4 Przyjęcie porządku obrad. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 5. Realizacja usług w zakresie oświetlenia dróg i miejsc publicznych oraz konserwacji urządzeń elektrycznych na terenie Gminy Rogoźno. Pan przewodniczący KGFiR zapoznał radnych z kosztami oświetlenia i kosztami konserwacji urządzeń elektrycznych. W odpowiedzi na pismo znak: BR.0012.1.29.2017 z dnia 29.12.2017 r. informuję co następuje:
Ad. 6 Zaopiniowanie materiałów i projektów uchwał na najbliższą sesję Rady Miejskiej. Uchwały omówił pan kierownik Roman Piątkowski, pani skarbnik Maria Kachlicka i kierownik Paweł Andrzejczak:
Ad. 7 Wolne głosy i wnioski. Komisja przystąpiła w tym punkcie do wyrażenia opinii w sprawie przydzielenia środków finansowych na konserwacje zabytków. Jako pierwszy glos zabrał pan radny Roman Kinach pytając co jest do zrobienia w kościele w Parkowie? Pan radny Adam Nadolny odpowiedział, że jest to elewacja zewnętrzna wokół kościoła, ok. 10 metrów wysokości. Pan radny Henryk Janus zwrócił uwagę, że jest wniosek z Prusiec na 90 tys. zł, koszt 125 tys. zł pozostała kwota 35 tys. zł to wkład finansowy parafii. Jak zmniejszymy dotację to co się z planu wykona, pół dachu, pół konstrukcji dachu, pół wymiany pokrycia dachu? Parafia Pruśce przy dofinansowaniu 90 tys. zł ma środki na zakończenie remontu dachu w jednym roku. Pan radny Wojciechowski poprosił panią skarbnik o przedstawienie zestawienia sprawozdania dofinansowania remontów, dla wszystkich kościołów w gminie w tej kadencji. Pani skarbnik przedstawiła kwoty wydatkowane na dofinansowanie remontów na poszczególne kościoły w VII kadencji samorządu.
Pan radny Kinach zgłosił swój wniosek o podziale 30 tys zł dla kościoła w Parkowie i 70 tys zł dla kościoła w Pruścach. Pan radny Janus powiedział, że jeżeli Pruśce w jednym roku miałyby skończyć swoje prace, to jednomyślna opinia KSSOiK jest bardziej zasadna, i wnioskuje o podział środków, 90 tys. zł na Pruśce i 10 tys. zł na Parkowo. Tym bardziej że parafia w Parkowie dostaje środki co roku, i gdyby teraz otrzymała 30 tys. zł wykorzystałaby więcej niż kościół św. Ducha jak również św. Wita w tej kadencji. Kościół św. Wita powinien otrzymać nieporównywalnie więcej pieniędzy, ponieważ jest największa parafią. Pan przewodniczący Nadolny podkreślił, że w Parkowie są dwa kościoły, a parafia św. Wita ma o wiele więcej parafian. Pan radny Bartosz Perlicjan powiedział, że jeżeli ktoś składa wniosek o dofinansowanie to należy mu się pomoc i tak jest w tym przypadku i zapytał, dlaczego Pruśce wcześniej nie wnioskowały? Pan radny Nikodem podkreślił, że Pruśce nigdy nie korzystały z dofinansowania, natomiast gdyby teraz przekazać im całą kwotę dotacji to będą zrobione wszystkie założone prace a nie ich połowa, tym bardziej że dachu nie można remontować w części. Jak się rozbierze krokwie, to trzeba go skończyć. Radna Ewa Wysocka zasugerowała, że jeżeli ksiądz w Parkowie otrzyma 30 tys zł, to zbyt wiele prac nie wykona. Pan radny Paweł Wojciechowski powiedział, że propozycja pana radnego Romana Kinacha jest niesprawiedliwa, a proboszczowie z innych kościołów nie składali wniosków, żeby nie wchodzić sobie w paradę, obecnie pieniądze miały dostać parafie, które dotąd takiego dofinansowania nie miały. Pan Kinach powiedział, że z tego co mu wiadomo ksiądz z parafii św. Wita żadnych pieniędzy w tym roku nie chce. Pan radny Janus powiedział, że wcześniej uzgodniono tak, że dostanie na 2016 rok Parkowo i nie będzie składało wniosku na 2017 rok. W 2017 roku wnioski złożyły cztery kościoły, mimo uzgodnień również Parkowo, dlatego zostały zwiększone środki do 200 tys. zł. W 2018 roku ponownie złożyło Parkowo. Jeśli mówimy o Parafii św. Wita to nie jest to jeden kościół, gdyż są jeszcze kaplice w Tarnowie i Gościejewie. W związku z tym pan radny Janus poparł swoje uprzednio wypowiedziane zdanie, że zasadny jest podział taki jakiego dokonała KSSOiK oraz poparł zdanie kolegi radnego Krzysztofa Nikodema. Pan przewodniczący Adam Nadolny poprosił radnych najpierw o zagłosowanie nad propozycją pana Romana Kinacha – czyli 30 tys. zł dla Parkowa i 70 tys. zł dla Prusiec – za tym wnioskiem zagłosowało 3 radnych. Druga propozycja dotyczyła przekazania 90 tys zł dla Prusiec i 10 tys dla Parkowa – i również za tą propozycja zagłosowało trzech radnych. Wobec tego radni wyrazili opinie pozytywną dotyczącą dofinansowania w 2018 roku, remontów kościołów w kwocie 100 tys. zł., jednak bez podziału środków finansowych. W dalszej części komisji pani radna Wysocka zapytała pana kierownika Pawła Andrzejczaka, co może zaproponować w sprawie nieprzejezdnych dróg? Pan kierownik odpowiedział, że póki nie zejdzie woda – to równanie nie będzie miało sensu. Dodatkowo musza być przepusty udrożnione. Pani radna wskazał miejsca, gdzie droga jest zupełnie nieprzejezdna (tj. obok pani Sikorskiej w Studzieńcu, Pani Wronki w Nienawiszczu). Pan radny Krzysztof Nikodem złożył wniosek w sprawie wycięcia drzewa przy wjeździe do Dziewczej Strugi i przestawienie znaku z nazwą miejscowości, ponieważ zasłania wyjazd na drogę nr 11. Następnie wywiązała się krótka dyskusja na temat zakupu równiarki, którą wywołał pan radny Kinach. Stwierdził, on że zamiast pieniędzy wydawanych na równanie dróg obcym podmiotom, za te środki można by zakupić równiarkę i przyuczyć pracownika z CIS do takich prac. Następnie pan radny Janus zgłosił brak znaku dla pieszych przy hotelu pana Dąbrowskiego oraz zainterweniował w sprawie złożonego pisma do biura rady przez panią Ewę Malinowską dotyczącego braku dojazdu do ul. Kolejowej. Pan kierownik Andrzejczak powiedział, że zajmie się sprawą po nadejściu lepszych warunków pogodowych. Należy również powtórzyć wniosek o zamontowaniu znaku „STOP” przy wyjeździe z ul. Potulickiej na drogę nr 241 w Rogoźnie, gdyż w odpowiedzi z 16 listopada 2015 otrzymaliśmy informację, że wniosek zostanie zrealizowany w pierwszej połowie 2016 roku.
Ad. 8 Zakończenie. Posiedzenie komisji zakończone zostało o godz. 18.00 – protokołowała Anna Mazur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||