Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag
Strona główna » Ogłoszenia Burmistrza Rogoźna » Decyzja GRO.6220.25.2023.WW
A A A

Ogłoszenia Burmistrza Rogoźna: Decyzja GRO.6220.25.2023.WW

 

     

  Rogoźno, dnia 04 października 2023 r.

 

Znak spraw: GRO.6220.25.2023.WW

 

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 1
i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), w związku
z § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
(t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) w zw. z § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko z dnia 10 sierpnia 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1724) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku firmy PEVE 6 Sp. z o.o., ul. J.K. Chodkiewicza 7/1C, 85-065 Bydgoszcz, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na "Budowa do 34 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 34 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 182/1, 182/2 w obrębie Pruśce w gminie Rogoźno".

Stwierdzam

 

  1.         I.            Brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,
    dla przedsięwzięcia polegającego na "Budowa do 34 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 34 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 182/1, 182/2 w obrębie Pruśce w gminie Rogoźno".

 

  1.     II.        Wskazać na konieczność spełnienia następujących warunków realizacji
    i eksploatacji przedsięwzięcia:
    1. Pod farmę fotowoltaiczną o mocy do 34 MW wraz z jej infrastrukturą przeznaczyć do 14,8 ha działek nr ewid. 182/1 i 182/2 obręb Pruśce, gmina Rogoźno.
    2. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów.
    3. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia oraz ruch pojazdów prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 - 22.00.
    4. Miejsca składowania materiałów budowlanych, pryzm ziemi i postoju ciężkiego sprzętu oraz tymczasowe drogi przejazdu ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.
    5. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:

—     pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;

—     nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu;

—    podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem;

—    nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.

  1. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
  2. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
  3. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
  4. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
  5. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w okresie od 1 sierpnia do końca lutego.
  6. Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej.
  7. Do mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę, bez dodatku detergentów.
  8. Na farmie fotowoltaicznej zainstalować do 17 stacji transformatorowych - do 2 transformatorów w każdej stacji - umieścić w prefabrykowanych, betonowych budynkach lub stalowych kontenerach. W przypadku transformatorów olejowych zastosować szczelne misy mogące pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. W przypadku transformatorów suchych zastosować szczelne posadzki.
  9. Posadowić do 17 kontenerowych, bateryjnych magazynów energii. Kontenery wyposażyć w szczelne posadzki.
  10. Stacje transformatorowe oraz magazyny energii zamontować nie bliżej niż 85 m od granicy terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nr 092 na wnioskowanych działkach.

 

Integralną częścią decyzji jest charakterystyka przedsięwzięcia.

 

UZASADNIENIE

 

Wnioskiem z dnia 24.05.2023 r. (data wpływu: 29.05.2023 r.), Inwestor którym jest firma PEVE 6 Sp. z o.o., ul. J.K. Chodkiewicza 7/1C, 85-065 Bydgoszcz, zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na "Budowa do 34 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 34 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 182/1, 182/2 w obrębie Pruśce w gminie Rogoźno".

Wnioskodawca w dniu 07.06.2023 r. do tutejszego Urzędu przesłał poprawną kartę informacyjną przedsięwzięcia, płyty CD oraz mapę ewidencyjną z wyłączeniem terenu, na którym istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, który wyklucza takowe przedsięwzięcie.

Do wniosku zostały dołączone niezbędne dokumenty wymienione w art. 74 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.).

 Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć wymienionych
w § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. b, tj, do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania  na środowisko (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1049 ze zm.), organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  jest Burmistrz.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.), zawiadomieniem z dnia
13.06.2023 r. inwestor PEVE 6 Sp. z o.o., ul. J.K. Chodkiewicza 7/1C, 85-065 Bydgoszcz, został poinformowany o wszczęciu postępowania.

Na podstawie art. 73 ust. 1 oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r.
poz. 1094 ze zm.) w związku z art. 49 oraz art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.), Burmistrz Rogoźna obwieszczeniem z dnia 13.06.2023 r. poinformował strony o wszczęciu postępowania.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Rogoźna pismami z dnia 13.06.2023 r., wystąpił do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.

Burmistrz Rogoźna w dniu 13.06.2023 r. oświadczył, że będąca, Inwestorem w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach firma PEVE 6 Sp. z o.o., ul. J.K. Chodkiewicza 7/1C, 85-065 Bydgoszcz nie jest podmiotem zależnym od jednostki samorządu terytorialnego, rozstrzygającej w przedmiotowej sprawie w rozumieniu art. 64 ust. 2a ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.).

Na podstawie art. 74 ust. 3, art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) w związku z art. 49, a także § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.), Burmistrz Rogoźna obwieszczeniem z dnia 13.06.2023 r. poinformował strony o zwróceniu się do organów, biorących udział w przedmiotowym postępowaniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 13.06.2023 r. Burmistrz Rogoźna zwrócił się do Sołtysa Sołectwa Pruśce o wywieszenie na tablicy ogłoszeń załączonych obwieszczeń o wszczęciu postępowania oraz o zwróceniu się do organów biorących udział w postępowaniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Dyrektor Regionalnego Zarządu Zlewni w Poznaniu w opinii z dnia 19.06.2023 r. (data wpływu: 30.06.2023 r.) znak PO.ZZŚ.4.4901.315.2023.JD.1 stwierdził, że nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu w opinii z dnia  23.06.2023 r. (data wpływu: 26.06.2023 r.) znak DN-NS.9011.1398.2022 stwierdził, że przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenie raportu nie jest konieczne z punktu widzenia higienicznego i zdrowotnego.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 29.06.2023 r. znak WOO-IV.4220.776.2022.GL.1, wezwał Burmistrza Rogoźna do złożenia wyjaśnień w sprawie oraz Wnioskodawcę  do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Burmistrz Rogoźna w dniu 03.07.2023 r. wezwał Inwestora w celu uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia, następnie w dniu 12.07.2023 r. Burmistrz Rogoźna ponownie wezwał do uzupełnień inwestora.

W dniu 10.07.2023 Inwestor zwrócił się do tutejszego urzędu z wnioskiem o udostępnienie informacji na temat zakończonych procedur dotyczących wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla farm fotowoltaicznych oraz farm wiatrowych. W dniu 14.07.2023 r. Burmistrz Rogoźna udzielił odpowiedzi na wniosek.

Wnioskodawca w związku z wezwaniem z dnia 12.07.2023 r. pismem z dnia 27.07.2023 r. (data wpływu: 31.07.2023 r.) przysłał uzupełnienie k.i.p., które zostało przesłane do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w dniu 02.08.2023 r.. W piśmie zawarta było również odpowiedź Burmistrza Rogoźna na wezwanie wyżej wymienionego organu z dnia 29.06.2023 r.

Inwestor w zawiązku z wezwaniem z dnia 03.07.2023 r., pismem z dnia 03.08.2023 r. (data wpływu: 07.08.2023 r.) przesłał uzupełnienie k.i.p., które w dniu 10.08.2023 r. Burmistrz Rogoźna przesłał do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który w dniu 23.08.2023 r. (data wpływu: 24.08.2023 r.) postanowił wyrazić opinię w sprawie, znak WOO-IV.4220.776.2022.GL.2 i uznał, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko argumentując to w odniesieniu do poszczególnych uwarunkowań. Jednakże w swojej opinii zawarł warunki i wymagania konieczne do uwzględniania w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co zostało zawarte w warunkach niniejszej decyzji. 

Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2 i 4, ust 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), Burmistrz Rogoźna w dniu 28.08.2023 r., zwrócił się do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu  i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, z prośbą o ponowne wydanie opinii na podstawie kompletnego materiału dowodowego co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla niniejszego przedsięwzięcia.

Na podstawie art. 74 ust. 3, art. 64 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) w związku z art. 49, a także § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.), Burmistrz Rogoźna obwieszczeniem z dnia 28.08.2023 r. poinformował strony o ponownym zwróceniu się do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu o wydanie ponownej opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 28.08.2023 r. Burmistrz Rogoźna zwrócił się do Sołtysa Sołectwa Pruśce o wywieszenie na tablicy ogłoszeń załączonego obwieszczenia o zwróceniu się do organów biorących udział w postępowaniu tj. Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu o ponowne wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Dyrektor Regionalnego Zarządu Zlewni w Poznaniu w opinii z dnia 04.09.2023 r. znak PO.ZZŚ.4.4901.315.2023.JD.2, podtrzymał swoją opinię wyrażoną w piśmie z dnia 19.06.2023 r., znak PO.ZZŚ.4.4901.315.2023.JD.1, w której nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na  środowisko.

Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu w opinii z dnia  07.09.2023 r. znak DN-NS.9011.647.2023 stwierdził, że ustalenia zawarte w opinii z 23.06.2023 r., znak DN-NS.9011.647.2023 pozostają aktualne.

Biorąc pod uwagę przedstawione w karcie informacyjnej rozwiązania techniczne
i technologiczne, rodzaj i usytuowanie oraz skalę oddziaływania planowanego zakresu zmian, jak również po zasięgnięciu opinii organów ochrony środowiska i inspekcji sanitarnej co do konieczności sporządzenia raportu oddziaływania inwestycji na środowisko, Burmistrz Rogoźna odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko w związku z art. 49 oraz art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, Burmistrz Rogoźna pismem z dnia 11.09.2023 r. zawiadomił strony postępowania zakończeniu postępowania oraz o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do materiałów zgromadzonych w przedmiotowej sprawie.

W dniu 28.08.2023 r. Burmistrz Rogoźna zwrócił się do Sołtysa Sołectwa Pruśce o wywieszenie na tablicy ogłoszeń załączonego obwieszczenia o zakończeniu postępowania oraz o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do materiałów zgromadzonych w przedmiotowej sprawie.

W toku postępowania, we wskazanym terminie, żadna ze stron biorąca udział
w postępowaniu administracyjnym nie wniosła uwag i wniosków. W związku z odstąpieniem od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, postępowanie
w przedmiotowej sprawie nie wymagało zapewniania możliwości udziału społeczeństwa.

Ponieważ w toku postępowania nie została przeprowadzona ocena oddziaływania
na środowisko, zgodnie z art. 84 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.), w niniejszej decyzji stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Burmistrz Rogoźna zakwalifikował przedmiotowe przedsięwzięcie do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839 z późn. zm.) to jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

Na podstawie art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), uzasadnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, niezależnie od wymagań wynikających z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, powinno zawierać: w przypadku gdy nie została przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko - informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1, uwzględnionych przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094), przeanalizowano: rodzaj, skalę i cechy przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia
z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska m.in. względem obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000, a także wpływ na krajobraz.

Mając na uwadze kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia, inwestycja zlokalizowana będzie na działce o nr ewid. 182/1 oraz 182/2, w obrębie Pruśce, w gminie Rogoźno. Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie do 34 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 34 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Całkowita powierzchnia działek, na której planowane jest przedsięwzięcie wynosi 21,42 ha. W ramach planowanego przedsięwzięcia zamierza się zagospodarować część obszaru - ok. 14,8 ha.

Powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, gdyż to określa skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz sposób zagospodarowania terenu. Zgodnie z k.i.p. w północnej części terenu przedsięwzięcia, na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego posadowiona zostanie jedynie infrastruktura techniczna w postaci podziemnych okablowań i droga dojazdowa. Inwestor nie wyklucza realizacji przedsięwzięcia w formie niezależnych instalacji o dowolnych konfiguracjach mocy przy nie przekraczaniu mocy maksymalnej. Natomiast, tereny objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego podlegają wyłączeniu związanego z przebiegiem linii energetycznej oraz południowy fragment działki nr 182/2.

Wnioskodawca planuje przyłączyć przedmiotową farmę fotowoltaiczną do sieci elektroenergetycznej. Jeśli chodzi o instalacje, to przewiduje się zainstalowanie do 153 000 paneli fotowoltaicznych, montowanych na stalowo-aluminiowych stelażach. Nie wyklucza się montowania paneli dwustronnych. Wysokość całkowita instalacji nad ziemią do 5 m. Zainstalowanych zostanie do 170 sztuk inwerterów w systemie rozproszonym pod panelami. Planuje się zamontowanie do 17 stacji transformatorowych oraz do 17 bateryjnych magazynów energii umieszczonych w kontenerach. Dopuszcza się zamontowanie do dwóch transformatorów w każdej stacji transformatorowej. Magazyny energii zostaną ulokowane w pobliżu stacji transformatorowych. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się możliwość wykonania dróg o nawierzchni gruntowej. Planowana jest budowa niezbędnej infrastruktury naziemnej i podziemnej, a także położenie linii kablowych i przyłącza elektroenergetycznego.

Mając na uwadze, rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż na terenie przedsięwzięcia nie będą występowały zorganizowane źródła emisji substancji do powietrza, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Źródłem emisji o charakterze niezorganizowanym będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie przedsięwzięcia, jednakże serwisowanie farmy w fazie eksploatacji i ruch pojazdów z tym związany będzie miał znikomy wpływ na jakość powietrza. W momencie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Jednak będzie to oddziaływanie okresowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d i e ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) na podstawie przedłożonej dokumentacji oraz ogólnodostępnych danych teleinformatycznych stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedmiotowe przedsięwzięcie to grunty orne. W oparciu o k.i.p. oraz ogólnodostępne dane teleinformatyczne ustalono, że najbliższe tereny chronione akustycznie znajdują się na działce objętej wnioskiem nr 182/1. Jest to zabudowa zagrodowa. Należy zauważyć, że przedsięwzięcie ze względu na istnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zostanie zlokalizowane w odległości co najmniej 65 m od granicy terenów akustycznie chronionych. Źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania, aby ograniczyć uciążliwość akustyczną wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości.

Analiza k.i.p. wykazała, że Wnioskodawca nie przewiduje wyposażenia modułów fotowoltaicznych w wentylatory do chłodzenia ogniw. Na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia głównym źródłem emisji hałasu będzie praca transformatorów, zlokalizowanych w stacjach transformatorowych - do 2 sztuk transformatorów w każdej z 17 stacji oraz bateryjnych, kontenerowych magazynów energii - do 17 sztuk, a także inwerterów - do 170 sztuk umieszczonych w sposób rozproszony. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w uzupełnieniu karty informacyjnej przedsięwzięcia stacje kontenerowe i magazyny energii będą montowane co najmniej 85 m od terenów objętych zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nr 092 - Uchwała LIX/573/2021 z dnia 2021-12-30. W związku z powyższym zostaną one zlokalizowane ok. 150 m od granicy terenów akustycznie chronionych. Co uwzględniono powyższe w warunkach niniejszej decyzji. Mając na względzie skalę planowanego przedsięwzięcia, parametry akustyczne transformatorów, magazynów energii i inwerterów stosowanych na farmach fotowoltaicznych, ich lokalizację, liczbę i realizację zgodnie z warunkami zawartych w niniejszej decyzji, nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Nadto uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie prognozuje się, aby eksploatacja przedsięwzięcia mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448). W zakresie skumulowanego oddziaływania na klimat akustyczny należy zauważyć, że decydujący wpływ na jego kształtowanie w rejonie terenu zainwestowania mają istniejące elektrownie wiatrowe. W przedstawionej analizie akustycznej uwzględniono skumulowane oddziaływanie wszystkich elementów związanych z emisją hałasu: elektrownie fotowoltaiczne i wiatrowe, istniejących i planowanych do realizacji i ustalono, że nie dojdzie do przekroczenia standardów w zakresie klimatu akustycznego.

Mając na uwadze przepisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), zgodnie z  k.i.p. ustalono, że w otoczeniu przedmiotowych działek znajduje się jedna zrealizowana elektrownia słoneczna. Zlokalizowana jest na sąsiedniej działce w kierunku wschodnim, której powierzchnia wynosi ok. 3,6 ha. Z informacji posiadanych przez Burmistrza Rogoźna oraz zawartych w k.i.p. wynika, że najbliższe planowane do realizacji elektrownie słoneczne znajdują się w odległości 0,4 km w kierunku wschodnim i ok. 1 km w kierunku południowo-zachodnim.

W otoczeniu planowanego przedsięwzięcia funkcjonują także trzy elektrownie wiatrowe oddalone o ponad 50-880 m. Oświetlenie terenu elektrowni może przywabiać owady, a przez to może wzrosnąć atrakcyjność takiego miejsca dla nietoperzy jako żerowiska. Uwzględniając fakt obecności w pobliżu przedsięwzięcia elektrowni wiatrowych, nie można wykluczyć skumulowanego oddziaływania na nietoperze w przypadku ciągłego oświetlenia terenu elektrowni lub jej ogrodzenia w porze nocnej. Obecność elektrowni wiatrowych na trasie dolotu nietoperzy na teren żerowiska może zwiększać ryzyko kolizji nietoperzy z wiatrakami. W celu minimalizacji oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną nałożono w opinii warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej.

Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) należy uznać, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Biorąc pod uwagę treść i rodzaj złożonej dokumentacji, przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138).

Ze względu na położenie geograficzne, przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej w wyniku wystąpienia trzęsień ziem i powodzi. Zastosowanie bateryjnych magazynów energii może nieść ze sobą zwiększone niebezpieczeństwo pożarowe, aczkolwiek mając na uwadze stosowane rozwiązania techniczne i zabezpieczenia należy uznać, że zagrożenie to będzie ograniczone. Konstrukcja paneli, zastosowane materiały posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty oraz przyjęte rozwiązania techniczne, ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na postępujące zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co wpłynie na mitygację zmian klimatu.

Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), z karty informacyjnej przedsięwzięcia okazuje się, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z zapotrzebowaniem na wodę oraz koniecznością odprowadzania ścieków. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego prognozuje się korzystać z przetransportowanego na teren niniejszego przedsięwzięcia kontenera sanitarnego a ścieki wywożone będą wozem asenizacyjnym do oczyszczalni ścieków.

Co do usuwania brudu z paneli fotowoltaicznych, będą czyszczone na sucho za pomocą specjalnych szczot lub myte wodą za pomocą myjki ciśnieniowej i szczotki bez żadnych środków chemicznych. Uwzględniono powyższe w warunkach niniejszej decyzji.

Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne, ale będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. Wnioskodawca nie wyklucza zastosowania transformatora olejowego. W takim przypadku pod transformatorem zostanie zamontowana szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Prócz tego, wskazano, aby w przypadku zastosowania transformatora suchego zastosować szczelne posadzki. Na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia planowane magazyny energii stanowić będą baterie elektrochemiczne umieszczone w szczelnych kontenerach. Rozwiązania, ograniczające potencjalny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne, zostały zawarte w warunkach wskazanych w niniejszej decyzji.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. W trakcie eksploatacji wytwarzane będą jedynie odpady związane z pracami konserwatorskimi urządzeń technicznych. W przypadku awarii, która może wystąpić, mogą powstać odpady niebezpieczne. Odpady wytwarzane na etapie eksploatacji nie będą magazynowane na terenie przedsięwzięcia. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą prace budowlane. Powstaną wówczas głównie odpady opakowaniowe, mieszaniny metali i odpady z budowy, które będą zbierane selektywnie do odpowiednich pojemników, a następnie przekazywane do dalszego zagospodarowania. Część odpadów może być wytwarzana przez firmy świadczące usługi w myśl definicji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 z późn. zm.). Z kolei świadczący usługi, jako posiadacz odpadów, będzie obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami. Odpady, które będą wytwarzane na etapie likwidacji przedsięwzięcia, głównie w postaci zużytych urządzeń i mieszanin metali oraz baterii, przekazane zostaną uprawnionym podmiotom do dalszego zagospodarowania. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo- wodne w rejonie zainwestowania.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.)  ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, oraz obszarów przylegających do jezior i lasów. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska. Zgodnie z kartą informacyjną przedsięwzięcia, przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe, a także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia.

Na podstawie art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) ustalono, że realizacja przedsięwzięcia wiąże się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych, miedzy innymi takich jak: beton, kruszywo. Na potrzeby realizacji przedsięwzięcia niezbędne będzie także zużycie paliwa, energii elektrycznej oraz wody.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), zgodnie z przedstawionymi materiałami stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336, z późn. zm.), a najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Wełny PLH300043, oddalone o 5,6 km od przedsięwzięcia. Ponadto przedsięwzięcie zgodnie z mapą przebiegu korytarzy ekologicznych w Polsce opracowaną przez Zakład Badania Ssaków PAN w Białowieży (obecnie Instytut Biologii Ssaków) pod kierownictwem prof. dr. hab. Włodzimierza Jędrzejewskiego na zlecenie Ministerstwa Środowiska w ponadregionalnym korytarzu ekologicznym GKPnC-7E „Puszcza Notecka - Puszcza Zielonka".

W związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) ustalono, że inwestycja zlokalizowana będzie w granicach jednolitych części wód:

-  podziemnych JCWPd o kodzie GW600042, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym; jest ona monitorowana, a w odniesieniu do ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych została uznana za niezagrożoną; przeznaczona do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia; celem środowiskowym jest dobry stan ilościowy i dobry stan chemiczny;

-   powierzchniowych rzecznych JCWP o kodzie RW60001618699 - Wełna od Nielby do ujścia, która jest naturalną częścią wód, monitorowaną, o aktualnym złym stanie, a zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona; celem środowiskowym jest dobry stan ekologiczny oraz stan chemiczny: dla złagodzonych wskaźników [benzo(a)piren(w)] poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników - stan dobry. Termin osiągnięcia celu środowiskowego wyznaczono na okres po 2027 roku oraz do 2039 roku dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE; powierzchniowych rzecznych JCWP o kodzie RW6000181966979 - Mała Wełna od dopływu z Rejowca do ujścia, która jest silnie zmienioną częścią wód, monitorowaną, o aktualnym złym stanie, a zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona; celem środowiskowym jest dobry potencjał ekologiczny oraz dobry stan chemiczny. Termin osiągnięcia celu środowiskowego wyznaczono na 2027 rok

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym. W k.i.p. brak informacji o możliwej kolizji przedsięwzięcia z drzewami. W związku z tym, że przy północno-zachodniej granicy elektrowni rosną drzewa, w celu ochrony istniejącej szaty roślinnej i krajobrazu nałożono w niniejszej decyzji taki warunek, aby w związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów. W celu ochrony drzew nieprzeznaczonych do wycinki nałożono szereg warunków mających na celu ich zabezpieczenie przed mechanicznymi uszkodzeniami, naruszeniem statyki. Wycinki nie należy prowadzić niezależnie od tego czy na jej przeprowadzenie jest wymagane zezwolenie.

Co więcej, nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach polegający na takim zabezpieczaniu pni drzew, które zagwarantuje zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów. Optymalnym sposobem zabezpieczenia pni jest wygrodzenie drzew trwałym ogrodzeniem, np. metalowymi panelami ogrodzeniowymi. Taki sposób grodzenia odpowiednio chroni w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, w tym mchów, zwierząt i grzybów, w tym porostów oraz zapewnienia dostępu do schronień zwierząt.

W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się zabudowa zagrodowa, grunty rolne, zadrzewienia śródpolne oraz w odległości 50- 880 m 3 elektrownie wiatrowe. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia powierzchnia elektrowni pozostawiona zostanie do spontanicznego obsiewu przez roślinność z otaczających terenów. W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono w opinii warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Roślinność będzie wykaszana. Ponadto wpisano warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi, co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. Nie przewiduje się stosowania chemicznych środków ochrony roślin. Sieć energetyczna wykonana zostanie jako kablowa podziemna. Celem ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w niniejszej opinii nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. W celu ograniczenia efektu olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co pozwoli zmniejszyć oddziaływanie na ptaki. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym oraz realizację przedsięwzięcia na podstawie nałożonych w opinii warunków, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, częstotliwość, czas trwania, odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Mając na uwadze skalę, charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w opinii Burmistrza Rogoźna dla przedmiotowego przedsięwzięcia w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Należy wspomnieć, że zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (UE) 2022/2577 z dnia 22 grudnia 2022 r. ustanawiające ramy służące przyspieszeniu wdrażania rozwiązań w zakresie energii odnawialnej (Dz.U.UE.L.2022.335.36), planowanie, budowa i eksploatacja obiektów i instalacji produkujących energię ze źródeł odnawialnych, ich podłączenie do sieci, sama powiązana z nimi sieć i aktywa do magazynowania energii, są uznawane za leżące w nadrzędnym interesie publicznym oraz służące zdrowiu i bezpieczeństwu publicznemu przy ważeniu interesów prawnych w poszczególnych przypadkach(..)

Biorąc pod uwagę powyższe należało postanowić jak w sentencji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POUCZENIE

  • Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26 za pośrednictwem Burmistrza Rogoźna, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
  • Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję
  • Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
  • Oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania może być złożone dopiero
    po wydaniu decyzji.

 

Zgodnie z art. 72 ust. 3, 4 i 4a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) decyzję
o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b.

Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia,              w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w pierwszej instancji, stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Wniosek, o którym mowa w zdaniu drugim, składa się do organu nie wcześniej niż po upływie 5 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

 

 

Załączniki:

Charakterystyka całego przedsięwzięcia

 

 

Otrzymują:

  1. PEVE 6 Sp. z o.o.

Adres korespondencyjny:

Lisi Ogon, ul. Bydgoska 20

86-065 Łochowo

  1. Strony postępowania poprzez obwieszczenie na:
  • bip.rogozno.pl, tablicy ogłoszeń UM Rogoźno, tablica ogłoszeń sołectwa Pruśce

3.   Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska – art. 74 ust. 4

ul. Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań

4.   Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny – art. 74 ust. 4

            ul. Noskowskiego 23, 61-705 Poznań

5.   Państwowe Gospodarstwo Wodne

Wody Polskie – art. 74 ust. 4

ul. Szewska 1, 61-760 Poznań

6.   a/a

 

 

Załącznik nr 1

do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

nr GRO.6220.25.2023.WW z dnia 04.10.2023 r.

 

 

Charakterystyka przedsięwzięcia

 

Wnioskodawca w dniu 24.05.2023 r. (data wpływu: 29.05.2023 r.) zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Burmistrza Rogoźna, znak sprawy: GRO.6220.25.2023.WW. Przedsięwzięcie ma polegać na „Budowa do 34 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 34 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 182/1, 182/2 w obrębie Pruśce w gminie Rogoźno”.

W ramach przedsięwzięcia planuje się:

  • budowę 34 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 34 MW, które ma zająć powierzchnię do 21,42 ha,
  • na działkach nr ewid. 182/1, 182/2 w obrębie Pruśce, gmina Rogoźno,
  • farmy fotowoltaiczne są instalacjami bezobsługowymi, monitorowanymi i zarządzanymi zdalnie,
  • czynności obsługowe i serwisowe wymagające udziału człowieka będą wykonywane regularnie co pewien czas,
  • obszar pod panelami oraz między rzędami paneli stanowić będzie łąkę, czyli powierzchnię biologicznie czynną, która w dalszym ciągu będzie mogła być wykorzystywana rolniczo,
  • teren inwestycji na terenie Miejskiego Planu Zagospodarowania Przestrzennego 0092 zostanie wykorzystany wyłącznie na infrastrukturę techniczną, drogę wewnętrzną lub realizacje zjazdu oraz drogowa,
  • w obszarze przedmiotowej inwestycji występują następujące użytki i klasy bonitacyjne: R-IVa, W-RIVa, R-RV, R-RVI,
  • minimalna odległość inwerterów od terenów chronionych akustycznie wyniesie ok. 65 m.

Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r., poz. 1839 ze zm.) została zakwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Podczas eksploatacji zarówno oddziaływanie pola magnetycznego i pola elektrycznego będzie znikome, natomiast emisja hałasu nie spowoduje przekroczenia wartości normatywnych wynikających z przepisów prawa. Ponadto przedsięwzięcie podczas eksploatacji nie będzie negatywnie oddziaływać na warunki gruntowo-wodne. Infrastruktura elektrowni fotowoltaicznych będzie ogrodzona i niedostępna dla osób postronnych.

W przypadku zastosowania transformatora olejowego wyposażony on będzie w szczelną misę olejową, mogącą pomieścić 100 % ilości oleju znajdującej się w transformatorze. W tej pojemności uwzględnia się całkowity wyciek oleju oraz płyny z akcji gaśniczej. Ponadto transformator podlegał będzie okresowym przeglądom celem wykrycia ewentualnych usterek i nieszczelności. Panele fotowoltaiczne będą czyszczone na sucho za pomocą specjalnych szczot lub myte wodą za pomocą myjki ciśnieniowej i szczotki bez żadnych środków chemicznych.

Realizacja przedsięwzięcia wiąże się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych, miedzy innymi takich jak: beton, kruszywo. Na potrzeby realizacji przedsięwzięcia niezbędne będzie także zużycie paliwa, energii elektrycznej oraz wody.

 

 

drukuj pobierz pdf