Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł nieważność załącznika do uchwały Rady Miejskiej w Rogoźnie Nr XXXVIII/207/2012 z dnia 19 grudnia 2012 r. w zakresie obejmującym § 2, § 5 ust.3, 6,7, 6 ust. 1 i 3, § 7 ust. 1 i 5, § 8, § 16, § 17 ust. 3 i 4, ust. 5 pkt 2 i 3 oraz ust. 6 i 7, § 19 do 22 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i prządku - ze względu na istotne naruszenie prawa
Uchwała Nr XXVIII/207/2012 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r., poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Obornikach, Rada Miejska w Rogoźnie uchwala, co następuje: § 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno, stanowiący załącznik do uchwały. § 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna. § 3. Traci moc uchwała nr XLIV/320/2006 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 29 marca 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno (Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego Nr 76, poz. 1910). § 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Załącznik do Uchwały Nr XXVIII/207/2012 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2012 r. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno Rozdział I Postanowienia ogólne § 1. Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno dotyczące:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych, b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach, b) liczby osób korzystających z tych urządzeń;
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
a) nieruchomości gruntowe (zabudowane lub niezabudowane), które ze względu na przeznaczenie gospodarcze dzielą się na: b) nieruchomości budynkowe, c) nieruchomości lokalowe (lokale mieszkalne i lokale użytkowe);
a) papier i tekturę, b) odzież i tekstylia z materiałów naturalnych (50%), c) odpady z terenów zielonych, d) odpady kuchenne i ogrodowe, e) drewno (50%), f) odpady wielomateriałowe (40%), g) frakcję drobną < 10 mm (30%);
§ 3.
1) właścicieli nieruchomości; 2) wykonawców robót budowlanych; 3) przedsiębiorców działających na terenie Gminy Rogoźno; 4) wszystkich korzystających z terenów będących własnością Gminy Rogoźno oraz z terenów użytku publicznego; 5) firmy wywozowe. ROZDZIAŁ II Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości. § 4.
1) gmina zapewnia czystość i porządek na terenie i tworzy warunki niezbędne do ich utrzymania; 2) gmina zapewnia budowę, utrzymanie i eksploatację regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych; 3) gmina jest zobowiązana do zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów; 4) gmina zawiera umowę z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. § 5. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 2 – 14, 2) przeterminowanych leków, 3) chemikaliów, 4) zużytych baterii i akumulatorów, 5) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, 6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, 7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych, 8) zużytych opon, 9) odpadów zielonych, 10) papier, tektura, 11) szkła, 12) tworzywa sztucznego, 13) metali, 14) opakowań wielomateriałowych.
§ 6.
§ 7. Zakazuje się:
§ 8.
1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym; 2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej.
§ 9
1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego, 2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji, 3) że mycie dotyczy nadwozia samochodu.
1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych, 2) że naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw, 3) że naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości. ROZDZIAŁ III Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania § 10.
1) kosze uliczne o pojemności od 20 do 80 l; 2) pojemniki na odpady zmieszane o pojemności od 110 l do 7000 l; 3) pojemniki lub worki na odpady biodegradowalne; 4) worki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury, opakowań wielomateriałowych o pojemności min. 110 l; w przypadku zabudowy wielorodzinnej dopuszcza się korzystanie z pojemników o pojemności do 2500l; 5) kontenery przeznaczone na odpady budowlane; 6) pojemniki przeznaczone na przeterminowane lekarstwa; 7) pojemniki na zużyte baterie.
1) dla gospodarstwa domowego liczącego od 1 do 4 osób należy przewidzieć pojemnik na odpady o pojemności 120 l; 2) gospodarstwo domowe liczące od 5 do 8 osób ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemnik o pojemności 240 l; 3) gospodarstwa domowe liczące powyżej 8 osób mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania wg norm zapisanych w pkt 1 i 2; 4) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane w pkt 1) ; 5) właściciele domków letniskowych w zabudowie rekreacji indywidualnej zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w jeden pojemnik o pojemności 120 l, a w przypadku ustawienia w pobliżu nieruchomości kontenerów zbiorczych, gromadzić odpady w tych kontenerach; 6) prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, kultury i in., zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb dostosowanych do cyklu odbioru oraz ilości powstających odpadów, tak by nie dopuścić do przepełniania się pojemników i spełniać wymagania określone w niniejszym regulaminie.
1) do pojemników lub worków oznaczonych kolorem: a) brązowym/czarnym – odpady ulegające biodegradacji; b) żółtym –tworzywa sztuczne, metal, c) zielonym - szkło (białe i kolorowe); d) niebieskim– papier, tekturę, opakowania wielomateriałowe.
§ 11
1) w terenie niezabudowanym – 20 L, usytuowane w odległości co najmniej 10 km od kolejnego urządzenia; 2) w terenie zabudowanym – od 20 L do 80 L usytuowane w odległości co najmniej 200 m od kolejnego urządzenia. ROZDZIAŁ IV Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego § 12 1) Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości. 2) Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich urządzeniach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady. 3) Właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnić pracownikom firmy odbierającej odpady dostęp do urządzeń w których gromadzone są odpady komunalne w dniach i godzinach ustalonych według harmonogramu wywozu, lub obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd. § 13 1. Ustala się następującą częstotliwość odbierania zmieszanych odpadów komunalnych z terenów nieruchomości: a) dla budynków w zabudowie jednorodzinnej - nie rzadziej niż co dwa tygodnie, b) dla budynków w zabudowie wielorodzinnych - nie rzadziej niż 2 razy w tygodniu, c) dla szkół - nie rzadziej niż co dwa tygodnie, d) dla obiektów użyteczności publicznej - nie rzadziej niż co dwa tygodnie, e) dla żłobków i przedszkoli - nie rzadziej niż co dwa tygodnie, f) dla lokali gastronomicznych – nie rzadziej raz w tygodniu, g) dla lokali handlowych - nie rzadziej niż co dwa tygodnie, h) z targowisk – codziennie, i) dla zakładów produkcyjnych, rzemieślniczych i usługowych – nie rzadziej niż co dwa tygodnie, j) hoteli i innych obiektów noclegowych - nie rzadziej niż co dwa tygodnie, k) dla ogrodów działkowych - nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu, l) z koszy ulicznych - nie rzadziej niż raz w tygodniu. 2. Odpady komunalne zbierane selektywnie u źródła na terenach: a) zabudowy jednorodzinnej gromadzone w workach, będą odbierane z terenów nieruchomości jeden raz w miesiącu, b) zabudowy wielorodzinnej gromadzone w pojemnikach, będą odbierane z terenów nieruchomości nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu, c) z pozostałych terenów nie rzadziej niż raz w miesiącu. 3. Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będą odbierane z terenów nieruchomości dwa razy do roku na wiosnę oraz w jesieni, zgodnie z harmonogramem, 4. Odpady z remontów budowlanych i rozbiórkowych będą odbierane w miarę potrzeb, według zgłoszeń właścicieli nieruchomości, w ramach usługi dodatkowej. 5. Odpady zielone – suche liście i trawa, gałęzie itp. będą odbierane w okresie od kwietnia do października co dwa tygodnie. 6. Odzież i tekstylia będą odbierane w miarę potrzeb, przez przedsiębiorcę prowadzącego zbiórkę odzieży używanej. 7. Przeterminowane leki oraz zużyte baterie i akumulatory będą odbierane w miarę potrzeb, w zależności od zapełniania się pojemników w aptekach i innych miejscach. 8. Odpady niebezpieczne i chemikalia będą odbierane w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych w tym mobilnych, zgodnie z harmonogramem . § 14
1) odpady komunalne zbierane selektywnie i nieselektywnie, będą odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmiot uprawniony; 2) właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić urządzenia wypełnione odpadami w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach; 3) odpady wielkogabarytowe muszą być wystawione w terminie przewidzianym w harmonogramie przed wejściem na teren nieruchomości lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu w zabudowie wielorodzinnej; 4) odpady budowlane muszą być złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nie utrudniającym korzystania z nieruchomości, lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej.
ROZDZIAŁ V Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami § 15
1) w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów, ograniczenia ilości odpadów oraz ich negatywnego oddziaływania na środowisko: a) objęcie zorganizowanym systemem odbioru odpadów komunalnych w tym selektywną zbiórką wszystkich mieszkańców gminy, b) intensyfikacja działań edukacyjno – informacyjnych promujących odpowiednie sposoby postępowania z odpadami, c) promowanie wykorzystywania produktów wytwarzanych z materiałów służących do ponownego użycia lub przetworzenia, d) całkowite wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów.
a) kontrole podmiotów prowadzących działalność w zakresie odbioru, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, b) wspieranie wdrażania efektywnych ekonomicznie i ekologicznie technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów, c) dostosowanie sposobu zbierania odpadów komunalnych dla przyjętego w regionalnym zakładzie zagospodarowania odpadów komunalnych technologii przetwarzania odpadów komunalnych, d) ograniczenie ilości składowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji poprzez promowanie kompostowania oraz udział w budowie Międzygminnego Składowiska Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. w Wągrowcu e) gospodarka odpadami na terenie gminy opiera się na Międzygminnym Składowisku Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. w Wągrowcu, oraz Składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Studzieniec, f) zmieszane odpady komunalne, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczone do składowania oraz odpady ulegające biodegradacji muszą być zbierane i przetwarzane w ramach regionu I do którego należy Gmina Rogoźno oraz w wyznaczonych dla tego regionu Regionalnych Instalacjach Zagospodarowywania Odpadów Komunalnych lub zastępczych takich Instalacjach. § 16 Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są w miarę możliwości do kontroli nieruchomości położonych na terenie Gminy Rogoźno pod względem wywiązywania się właścicieli posesji z obowiązku segregacji odpadów na terenie nieruchomości oraz zgłaszania tych nieprawidłowości lokalnym jednostkom samorządowym, lub obowiązku prowadzenia selektywnego zbierania segregowanych odpadów komunalnych od poszczególnych właścicieli nieruchomości. ROZDZIAŁ VI Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę § 17
1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras dużych i olbrzymich bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe, 2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
1) pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz, 2) wpuszczanie psów do piaskownic i na place zabaw dla dzieci, 3) wprowadzanie psów do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, szpitali, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, których administracje wprowadziły ten zakaz (z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych).
ROZDZIAŁ VII Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich § 18
1) zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały, 2) nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości, 3) nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór. 4) Pszczoły powinny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości – w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich.
ROZDZIAŁ VIII Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania § 19 Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia w miarę potrzeb deratyzacji na terenie nieruchomości. § 20 Termin i obszar przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji wyznacza Burmistrz Rogoźna. ROZDZIAŁ IX Przepisy końcowe § 21 Kontrolę wykonywania i przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu sprawuje Burmistrz Rogoźna za pośrednictwem Straży Miejskiej, lub wyznaczonych pracowników Urzędu. § 22 Kto nie przestrzega przepisów zawartych w nin. Regulaminie podlega karze grzywny, a postępowanie toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie. § 23 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. | |