Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Ogłoszenia Burmistrza Rogoźna: Obwieszczenie Burmistrza Rogoźna o odmowie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie nowego źródła ciepła dla gorzelni w m. Sierniki (znak : GRO.6220.17.2016.RKB)

Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Sporządziła: Natalia Kaniewska
Pokój nr: 17 Tel:785-009-408
Znak Sprawy: GRO.6220.17.2016.RKB
Data: 02.11.2017 r.

 

Obwieszczenie

            Na podstawie art. 49  ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U.  z 2017 r., poz. 1257) w związku z art. 74 ust. 3  ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1405) zawiadamia się strony postępowania o wydanej decyzji znak: GRO.6220.17.2016.RKB, z dnia 2 listopada 2017 r., o treści:

 

DECYZJA

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80 ust.1, 2, art.82, ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1405), a także § 3 ust. 1 pkt 80 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 71), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257) po rozpatrzeniu

 

wniosku Inwestora Grajan Sp. z o.o., Klotylidzin 5, 64-830 Margonin dla przedsięwzięcia polegającego na budowie nowego źródła ciepła dla gorzelni w m. Sierniki, gm. Rogoźno (dz. 316/12, 316/13)

orzekam

odmówić wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego  na budowie nowego źródła ciepła dla gorzelni w m. Sierniki, gm. Rogoźno (dz. 316/12, 316/13)

 

Uzasadnienie

            Wnioskiem z dnia 12 sierpnia 2016 r. Inwestor Grajan Sp. z o.o., Klotyldzin 5, 64-830 Margonin, zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie nowego źródła ciepła dla gorzelni w m. Sierniki, gm. Rogoźno.

            Planowane do realizacji przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane jako § 3 ust. 1 pkt 80, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 71), czyli przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu może być wymagane.

            Zgodnie z art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku (...) (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1405), Burmistrz Rogoźna pismami z dnia 28 sierpnia 2016r., wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Obornikach oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.

            Pismem z dnia 9 września 2016 r., znak ON.NS-60-80/2016 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Obornikach wyraził opinię, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest wskazane.

            Pismem z dnia 13 września 2016 r., znak  WOO-IV.4240.1376.2016.MW.2 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wyraził opinię co do konieczności przeprowadzenia oceny  oddziaływania inwestycji na środowisko i określił zakres raportu.

            Po przeanalizowaniu stanowisk organów opiniujących, a w szczególności opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwzględniając łącznie uwarunkowania zawarte w art 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku (…) (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1405), w szczególności rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia nałożono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia i sporządzenia raportu.

            Pisami z dnia 19 stycznia 2017 r. Burmistrz Rogoźna zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, o uzgodnienie warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora w Obornik o zaopiniowanie środowiskowych uwarunkowań planowanej inwestycji. Do ww. wniosków dołączono raport o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia, opracowany w grudniu 2016 r. przez Biuro Rzeczoznawstwa o Ekonomii Środowiska CODEX Sadowski i Wspólnicy Spółka Jawna, kopie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, oraz informacje, że dla terenu objętego wnioskiem nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

            W toku prowadzonego postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 22 lutego 2017 r. wezwał Inwestora do uzupełnienia raportu w zakresie gospodarki wodno- ściekowej, ochrony powietrza, gospodarki odpadami oraz ochrony przed hałasem, a także zwrócił się do Burmistrza Rogoźna o wyjaśnienie, jakie jest faktyczne i planowane zagospodarowanie i wykorzystanie terenów otaczających przedsięwzięcie. Pismem z dnia 6 marca 2017 r. Burmistrz Rogoźna przedstawił stosowne wyjaśnienia. W związku z obszernym zakresem uzupełnień Pełnomocnik Inwestora czterokrotnie zwracał się o wydłużenie terminu na złożenie uzupełnienia raportu. Ostatecznie Inwestor uzupełnił raport 21 lipca 2017 r.

            Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie planowane przedsięwzięcie polegać ma na budowie hali technologicznej wraz z obiektami towarzyszącymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną oraz budowie i  montażu instalacji przetwarzania paliwa alternatywnego (także  z odpadów) wewnątrz hali. Instalacja powiązana będzie z gorzelnią i biogazownią realizowaną w sąsiedztwie przez inny podmiot. Obiektami towarzyszącymi będą m.in. budynki, boksy, wiaty, powierzchnie utwardzone (place manewrowe, parkingi, drogi dojazdowe), a także instalacja elektryczna, wodociągowa, kanalizacyjna. W zakładzie energia w postaci pary produkowana będzie przez instalację przetwarzania paliwa alternatywnego w tym z odpadów. Przepustowość instalacji szacuje się na 25 000 Mg/rocznie i 85,7 Mg/dobę. Głównymi elementami planowanej instalacji wewnątrz hali o powierzchni do 2000 m2 będą: węzeł dostarczania i magazynowania paliwa, węzeł termicznego przekształcania, węzeł odzysku energii  z chłodnią wentylatorową, węzeł oczyszczalnia spalin, węzeł usuwania ubocznych produktów spalania, instalacje i systemy towarzyszące (m. in. system kontroli emisji, aparatura kontrolno-pomiarowa i automatyka, węzeł zasilania w wodę technologiczną, system gospodarki ściekowej, sprężonego powietrza i energii elektrycznej z niezależnym zasilaniem awaryjnym), niezbędne instalacje przesyłu ciepła do miejskiej sieci ciepłowniczej. Głównymi elementami planowanej instalacji będą: magazyn buforowy paliwa stałego, system podawania paliwa, komora spalania, system odprowadzania żużli i popiołów, system  oczyszczania gazów z kamory spalania, system schładzania gazów i odzyskiwania energii, generator pary, system oczyszczania spalin, system odprowadzania gazów oczyszczonych, a także niezbędne instalacje do przesyłu energii.

            Hala technologiczna z instalacją do przetwarzania paliwa alternatywnego ma znajdować się na działce 316/12. Na działce 316/13 planowane są instalacje i urządzenia związane z przesyłem energii w postaci pary wodnej do instalacji gorzelni. Całość planowanego przedsięwzięcia obejmie obszar do powierzchni maksymalnie 1,5 ha.

            Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w wezwaniu z 22 lutego 2017 r.  przedstawił zastrzeżenia do przeprowadzonej analizy w zakresie ochrony środowiska. Wskazał, iż przedstawione w raporcie wielkości emisji zanieczyszczeń z instalacji termicznego spalania odpadów nie są reprezentatywne, z uwagi na nieznany dokładnie skład odpadów. Ponadto zaznaczył, iż podane w raporcie wskaźniki odnosiły si do spalania odpadów niebezpiecznych, które w przedmiotowej instalacji nie miału być spalane. W związku z powyższym Regionalny Dyrektor w wezwaniu zażądał jednoznacznego wskazania czy w instalacji będą również spalane odpady niebezpieczne, co jest istotne z punktu spełnienia wymagań przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 21 stycznia 2016 r. w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia procesu termicznego przekształcenia odpadów oraz sposobów postępowania z odpadami powstałymi w wyniku tego procesu (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 108). Inwestor w uzupełnieniu do raportu ostatecznie nie odpowiedział na powyższe zapytanie. Z uwagi na charakter instalacji, sprawdzenie dotrzymania obowiązujących dla niej standardów emisyjnych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów i instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz.1546), możliwe będzie dopiero po uruchomieniu instalacji. W związku z powyższym zasadne jest przyjęcie do analizy wielkości emisji wynikającej z wartości standardów emisyjnych.

            Ponadto Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w wezwaniu wskazał , iż skuteczność suchej metody odsiarczania i redukcji kwaśnych związków takich jak: SO2, SO3, HCI, HF nie przekracza 40%, a w raporcie złożono 99%. Jednoczenie wyjaśnił, iż przyjęta w raporcie do analizy rozprzestrzeniania zanieczyszczeń do powietrza temperatura spalin na wylocie emitora jest zbyt niska zwłaszcza dla przyjętego suchego systemu oczyszczania spalin, za którym temperatura winna być rzędu 120-140 ºC, a nie jak wskazano w raporcie 20 ºC. W uzupełnieniu do raportu w analizie rozprzestrzeniania zanieczyszczeń, mimo zastrzeżeń Regionalnego Dyrektora, nie uwzględniono właściwej temperatury spalin na wylocie z emitora. Z uwagi na fakt, iż w raporcie brak było informacji odnoście redukcji tlenków azotu NOX Regionalny Dyrektor wezwał Inwestora o wskazanie rodzaju metody redukcji i ewentualne podanie rodzaju czynnika redukującego lub rodzaju katalizatora, a w przypadku metod absorpcyjnych o zweryfikowanie informacji odnośnie powstawania ścieków przemysłowych. Na powyższe zastrzeżenia Inwestor w uzupełnieniu do raportu przedstawił obliczenia wielkości emisji zakładając jednak skuteczność oczyszczania spalin wynoszącą 99%. Standardy emisyjne określone w ww. rozporządzeniu dotyczą instalacji już wyposażonych w system oczyszczania, a więc pomniejszenie emisji wyliczonej w oparciu o te standardy jeszcze o 99% jest błędne i znacznie zaniża otrzymane wyniki.

            W przypadku metali ciężkich należało natomiast przyjąć założenie najmniej korzystne, tj. że emitowany może być tylko jeden pierwiastek (dany metal może samodzielnie wypełnić standard), a stężenia pozostałych mogą wynieść zero. Dla takiego samego założenia należało obliczyć odpad ołowiu i kadmu.  Inwestor w uzupełnieniu nie odniósł się do tej kwestii, czego dowodem jest przedstawiona ponowna analiza. Ponadto Regionalny Dyrektor w wezwaniu zaznaczył, iż dla 3% czasu pracy instalacji w ciągu roku należy przyjąć do obliczeń emisji wartości standardów emisyjnych z kolumny A (załącznik nr 7 rozporządzenia w sprawie standardów emisyjnych dla a niektórych rodzajów instalacji) i wykonać obliczenia rozprzestrzeniania substancji w powietrzy z uwzględnieniem tych emisji. Kwestia ta została pominięta w uzupełnieniu do raportu, a na dodatek przyjęty został jeden podokres czasu emisji wynoszący 8760h. Powyższa praktyka przezorności poprzez przejmowanie obliczeń wielkości emisji i do analizy rozprzestrzeniania zanieczyszczeń do powietrza najmniej korzystnych założeń została w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu utrwalona na podstawie wieloletnich doświadczeń z tego rodzaju instalacjami. Przedstawione w uzupełnieniu do raportu informacje oraz obliczenia budzą dużą wątpliwość zarówno pod względem faktycznym, jak i prawnym.

            W uzupełnieniu do raportu nie udzielono odpowiedzi odnośnie wyposażenia linii termicznego przekształcania odpadów w komin awaryjny i ewentualnego wyjaśnienia sposobu zabezpieczenia go w warunkach normalnej pracy instalacji i gwarancji, że nie będzie występowała z niego emisja nieoczyszczonych spalin do powietrza. Nie udzielono również odpowiedzi na pytania odnośnie sposobu przechowywania substratów i reagentów wykorzystywanych w procesach oczyszczania spalin oraz nie wyjaśniono, czy procesy związane z ich przeładunkiem do zbiorników magazynowych, jak i samo ich magazynowanie będą związane z emisją substancji do powietrza. W odpowiedzi na powyższe Inwestor opisał zabezpieczenia przed emisją paliwa wykorzystywanego do procesu termicznego przekształcenia odpadów. Nie wyjaśniono również czy na projektowanym emitorze spalin z linii termicznego przekształcania odpadów przygotowane zostanie stanowisko pomiarowe i zainstalowane zostaną króćce pomiarowe. Ponadto, w uzupełnieniu do raportu nie udzielono dokładnych i jasnych odpowiedzi odnośnie zastosowanej technologii nie opisano wystarczająco szczegółowo rozwiązań np. w zakresie zastosowania palników pomocniczych ich liczby i mocy cieplnej czy rodzaju paliwa, jakim będą zasilane. Przedstawione w uzupełnieniu schematy technologicznie instalacji są przykładowymi schematami, które jak wskazał w uzupełnieniu Inwestor, mogą się znacznie różnić od wybranej ostatecznie instalacji.

            Należy stwierdzić, iż przedstawione w uzupełnieniu obliczenia nie pozwalają w sposób jednoznaczny stwierdzić, czy planowana inwestycja nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnych wartości odniesienia w powietrzu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (t.j. Dz. U. z 2010 r., nr 16, poz. 87) poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny oraz, czy będą dotrzymane standardy jakości powietrza określone w rozporządzeniu Ministra Środowisku z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1031).

            Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wezwał Inwestora również o uzupełnienie raportu w zakresie wskazania parametrów akustycznych i lokalizacji głównych źródeł hałasu oraz o przedstawienie czytelnych załączników graficznych obrazujących rozmieszczenie tych źródeł. Ponadto, organ wezwał o przedłożenie czytelnego załącznika graficznego do analizy akustycznej umożlwiającego ocenę wpływu inwestycji na środowisko zakresie emisji hałasu. W treści uzupełnienia Inwestor wskazał główne źródła hałasu jednakże nie załączył ani lokalizacji głównych źródeł hałasu związanych z planowaną inwestycją na schemacie zagospodarowania terenu, ani nie przedłożył załącznika graficznego do analizy akustycznej. Raport zawiera zatem braki uniemożliwiające kompleksową ocenę wpływu planowanej inwestycji na środowisko. .

       Ponadto Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wezwał Inwestora o uzupełnienie raportu w zakresie gospodarki odpadami. W uzupełnieniu nie wskazano sposobów i miejsc magazynowania odpadów przewidzianych do spalania, nie wskazano również miejsc magazynowania odpadów na etapie eksploatacji oraz nie przedstawiono sposobów zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego w miejscach magazynowania odpadów na etapie eksploatacji oraz nie przestawiono sposobów zabezpieczenia środowiska gruntowo- wodnego w miejscach magazynowania odpadów na etapie eksploatacji. Powyższe uniemożliwia ocenę wpływu przedmiotowej inwestycji n środowisko gruntowo-wodne.

      Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem  z dnia 20.09.2017 r. znak: WOO-I-4242.21.2017.KB.10, odmówił uzgodnienia warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia ze względu na raport, który zawierał braki uniemożliwiające kompleksową ocenę wpływu planowanej inwestycji na środowisko.

      Jednocześnie Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Obornikach pismem z dnia 20 lutego 2017 r. znak sprawy ON.NS-60-5/2017 zaopiniował środowiskowe uwarunkowania dla przedmiotowego przedsięwzięcia uważając, że inwestycja nie powinna spowodować negatywnego oddziaływania na życie i zdrowie ludzi, jeżeli będzie zrealizowana zgodnie z przepisami ochrony środowiska o warunkami określonymi w opracowanym raporcie.

      Kierując się stanowiskiem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz na podstawie zebranych dokumentów oraz uzyskanych uzgodnień, można stwierdzić, że odmowa wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zabezpieczy środowisko naturalne oraz mieszańców żyjących w najbliższym sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia przed ewentualnym negatywnym jego wpływem. Mając powyższe na uwadze Burmistrz Rogoźna orzekł jak w sentencji.

 

Pouczenie

  1. Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26  za pośrednictwem Burmistrza Rogoźna, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
  2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
  3. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
  4. Oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania może być złożone dopiero po wydaniu decyzji.
  5. Zrzeczenie  się prawa do wniesienia odwołania ma taki skutek, że decyzji nie można będzie zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. 

 


 

  • Załącznik do decyzji znak: GRO.6220.17.2016.RKB z dnia 2.11.2017 r.

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

       Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie hali technologicznej wraz z obiektami towarzyszącymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną oraz budowie i  montażu instalacji przetwarzania paliwa alternatywnego (także  z odpadów) wewnątrz hali. Instalacja powiązana będzie z gorzelnią i biogazownią realizowaną w sąsiedztwie przez inny podmiot. Obiektami towarzyszącymi będą m.in. budynki, boksy, wiaty, powierzchnie utwardzone (place manewrowe, parkingi, drogi dojazdowe), a także instalacja elektryczna, wodociągowa, kanalizacyjna. W zakładzie energia w postaci pary produkowana będzie przez instalację przetwarzania paliwa alternatywnego w tym z odpadów. Przepustowość instalacji szacuje się na 25 000 Mg/rocznie i 85,7 Mg/dobę. Głównymi elementami planowanej instalacji wewnątrz hali o powierzchni do 2000 m2 będą: węzeł dostarczania i magazynowania paliwa, węzeł termicznego przekształcania, węzeł odzysku energii  z chłodnią wentylatorową, węzeł oczyszczalnia spalin, węzeł usuwania ubocznych produktów spalania, instalacje i systemy towarzyszące (m. in. system kontroli emisji, aparatura kontrolno-pomiarowa i automatyka, węzeł zasilania w wodę technologiczną, system gospodarki ściekowej, sprężonego powietrza i energii elektrycznej z niezależnym zasilaniem awaryjnym), niezbędne instalacje przesyłu ciepła do miejskiej sieci ciepłowniczej. Głównymi elementami planowanej instalacji będą: magazyn buforowy paliwa stałego, system podawania paliwa, komora spalania, system odprowadzania żużli i popiołów, system  oczyszczania gazów z kamory spalania, system schładzania gazów i odzyskiwania energii, generator pary, system oczyszczania spalin, system odprowadzania gazów oczyszczonych, a także niezbędne instalacje do przesyłu energii.

       Hala technologiczna z instalacją do przetwarzania paliwa alternatywnego ma znajdować się na działce 316/12. Na działce 316/13 planowane są instalacje i urządzenia związane z przesyłem energii w postaci pary wodnej do instalacji gorzelni. Całość planowanego przedsięwzięcia obejmie obszar do powierzchni maksymalnie 1,5 ha.

 

 

drukuj pobierz pdf