Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska ObwieszczenieNa podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257) w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1405) zawiadamia się strony postępowania o wydanej decyzji znak: GRO.6220.17.2016.RKB, z dnia 2 listopada 2017 r., o treści:
DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80 ust.1, 2, art.82, ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1405), a także § 3 ust. 1 pkt 80 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 71), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257) po rozpatrzeniu
wniosku Inwestora Grajan Sp. z o.o., Klotylidzin 5, 64-830 Margonin dla przedsięwzięcia polegającego na budowie nowego źródła ciepła dla gorzelni w m. Sierniki, gm. Rogoźno (dz. 316/12, 316/13) orzekam odmówić wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie nowego źródła ciepła dla gorzelni w m. Sierniki, gm. Rogoźno (dz. 316/12, 316/13)
Uzasadnienie Wnioskiem z dnia 12 sierpnia 2016 r. Inwestor Grajan Sp. z o.o., Klotyldzin 5, 64-830 Margonin, zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie nowego źródła ciepła dla gorzelni w m. Sierniki, gm. Rogoźno. Planowane do realizacji przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane jako § 3 ust. 1 pkt 80, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 71), czyli przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu może być wymagane. Zgodnie z art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku (...) (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1405), Burmistrz Rogoźna pismami z dnia 28 sierpnia 2016r., wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Obornikach oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Pismem z dnia 9 września 2016 r., znak ON.NS-60-80/2016 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Obornikach wyraził opinię, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest wskazane. Pismem z dnia 13 września 2016 r., znak WOO-IV.4240.1376.2016.MW.2 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wyraził opinię co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i określił zakres raportu. Po przeanalizowaniu stanowisk organów opiniujących, a w szczególności opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwzględniając łącznie uwarunkowania zawarte w art 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku (…) (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1405), w szczególności rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia nałożono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia i sporządzenia raportu. Pisami z dnia 19 stycznia 2017 r. Burmistrz Rogoźna zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, o uzgodnienie warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora w Obornik o zaopiniowanie środowiskowych uwarunkowań planowanej inwestycji. Do ww. wniosków dołączono raport o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia, opracowany w grudniu 2016 r. przez Biuro Rzeczoznawstwa o Ekonomii Środowiska CODEX Sadowski i Wspólnicy Spółka Jawna, kopie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, oraz informacje, że dla terenu objętego wnioskiem nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W toku prowadzonego postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 22 lutego 2017 r. wezwał Inwestora do uzupełnienia raportu w zakresie gospodarki wodno- ściekowej, ochrony powietrza, gospodarki odpadami oraz ochrony przed hałasem, a także zwrócił się do Burmistrza Rogoźna o wyjaśnienie, jakie jest faktyczne i planowane zagospodarowanie i wykorzystanie terenów otaczających przedsięwzięcie. Pismem z dnia 6 marca 2017 r. Burmistrz Rogoźna przedstawił stosowne wyjaśnienia. W związku z obszernym zakresem uzupełnień Pełnomocnik Inwestora czterokrotnie zwracał się o wydłużenie terminu na złożenie uzupełnienia raportu. Ostatecznie Inwestor uzupełnił raport 21 lipca 2017 r. Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie planowane przedsięwzięcie polegać ma na budowie hali technologicznej wraz z obiektami towarzyszącymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną oraz budowie i montażu instalacji przetwarzania paliwa alternatywnego (także z odpadów) wewnątrz hali. Instalacja powiązana będzie z gorzelnią i biogazownią realizowaną w sąsiedztwie przez inny podmiot. Obiektami towarzyszącymi będą m.in. budynki, boksy, wiaty, powierzchnie utwardzone (place manewrowe, parkingi, drogi dojazdowe), a także instalacja elektryczna, wodociągowa, kanalizacyjna. W zakładzie energia w postaci pary produkowana będzie przez instalację przetwarzania paliwa alternatywnego w tym z odpadów. Przepustowość instalacji szacuje się na 25 000 Mg/rocznie i 85,7 Mg/dobę. Głównymi elementami planowanej instalacji wewnątrz hali o powierzchni do 2000 m2 będą: węzeł dostarczania i magazynowania paliwa, węzeł termicznego przekształcania, węzeł odzysku energii z chłodnią wentylatorową, węzeł oczyszczalnia spalin, węzeł usuwania ubocznych produktów spalania, instalacje i systemy towarzyszące (m. in. system kontroli emisji, aparatura kontrolno-pomiarowa i automatyka, węzeł zasilania w wodę technologiczną, system gospodarki ściekowej, sprężonego powietrza i energii elektrycznej z niezależnym zasilaniem awaryjnym), niezbędne instalacje przesyłu ciepła do miejskiej sieci ciepłowniczej. Głównymi elementami planowanej instalacji będą: magazyn buforowy paliwa stałego, system podawania paliwa, komora spalania, system odprowadzania żużli i popiołów, system oczyszczania gazów z kamory spalania, system schładzania gazów i odzyskiwania energii, generator pary, system oczyszczania spalin, system odprowadzania gazów oczyszczonych, a także niezbędne instalacje do przesyłu energii. Hala technologiczna z instalacją do przetwarzania paliwa alternatywnego ma znajdować się na działce 316/12. Na działce 316/13 planowane są instalacje i urządzenia związane z przesyłem energii w postaci pary wodnej do instalacji gorzelni. Całość planowanego przedsięwzięcia obejmie obszar do powierzchni maksymalnie 1,5 ha. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w wezwaniu z 22 lutego 2017 r. przedstawił zastrzeżenia do przeprowadzonej analizy w zakresie ochrony środowiska. Wskazał, iż przedstawione w raporcie wielkości emisji zanieczyszczeń z instalacji termicznego spalania odpadów nie są reprezentatywne, z uwagi na nieznany dokładnie skład odpadów. Ponadto zaznaczył, iż podane w raporcie wskaźniki odnosiły si do spalania odpadów niebezpiecznych, które w przedmiotowej instalacji nie miału być spalane. W związku z powyższym Regionalny Dyrektor w wezwaniu zażądał jednoznacznego wskazania czy w instalacji będą również spalane odpady niebezpieczne, co jest istotne z punktu spełnienia wymagań przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 21 stycznia 2016 r. w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia procesu termicznego przekształcenia odpadów oraz sposobów postępowania z odpadami powstałymi w wyniku tego procesu (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 108). Inwestor w uzupełnieniu do raportu ostatecznie nie odpowiedział na powyższe zapytanie. Z uwagi na charakter instalacji, sprawdzenie dotrzymania obowiązujących dla niej standardów emisyjnych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów i instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz.1546), możliwe będzie dopiero po uruchomieniu instalacji. W związku z powyższym zasadne jest przyjęcie do analizy wielkości emisji wynikającej z wartości standardów emisyjnych. Ponadto Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w wezwaniu wskazał , iż skuteczność suchej metody odsiarczania i redukcji kwaśnych związków takich jak: SO2, SO3, HCI, HF nie przekracza 40%, a w raporcie złożono 99%. Jednoczenie wyjaśnił, iż przyjęta w raporcie do analizy rozprzestrzeniania zanieczyszczeń do powietrza temperatura spalin na wylocie emitora jest zbyt niska zwłaszcza dla przyjętego suchego systemu oczyszczania spalin, za którym temperatura winna być rzędu 120-140 ºC, a nie jak wskazano w raporcie 20 ºC. W uzupełnieniu do raportu w analizie rozprzestrzeniania zanieczyszczeń, mimo zastrzeżeń Regionalnego Dyrektora, nie uwzględniono właściwej temperatury spalin na wylocie z emitora. Z uwagi na fakt, iż w raporcie brak było informacji odnoście redukcji tlenków azotu NOX Regionalny Dyrektor wezwał Inwestora o wskazanie rodzaju metody redukcji i ewentualne podanie rodzaju czynnika redukującego lub rodzaju katalizatora, a w przypadku metod absorpcyjnych o zweryfikowanie informacji odnośnie powstawania ścieków przemysłowych. Na powyższe zastrzeżenia Inwestor w uzupełnieniu do raportu przedstawił obliczenia wielkości emisji zakładając jednak skuteczność oczyszczania spalin wynoszącą 99%. Standardy emisyjne określone w ww. rozporządzeniu dotyczą instalacji już wyposażonych w system oczyszczania, a więc pomniejszenie emisji wyliczonej w oparciu o te standardy jeszcze o 99% jest błędne i znacznie zaniża otrzymane wyniki. W przypadku metali ciężkich należało natomiast przyjąć założenie najmniej korzystne, tj. że emitowany może być tylko jeden pierwiastek (dany metal może samodzielnie wypełnić standard), a stężenia pozostałych mogą wynieść zero. Dla takiego samego założenia należało obliczyć odpad ołowiu i kadmu. Inwestor w uzupełnieniu nie odniósł się do tej kwestii, czego dowodem jest przedstawiona ponowna analiza. Ponadto Regionalny Dyrektor w wezwaniu zaznaczył, iż dla 3% czasu pracy instalacji w ciągu roku należy przyjąć do obliczeń emisji wartości standardów emisyjnych z kolumny A (załącznik nr 7 rozporządzenia w sprawie standardów emisyjnych dla a niektórych rodzajów instalacji) i wykonać obliczenia rozprzestrzeniania substancji w powietrzy z uwzględnieniem tych emisji. Kwestia ta została pominięta w uzupełnieniu do raportu, a na dodatek przyjęty został jeden podokres czasu emisji wynoszący 8760h. Powyższa praktyka przezorności poprzez przejmowanie obliczeń wielkości emisji i do analizy rozprzestrzeniania zanieczyszczeń do powietrza najmniej korzystnych założeń została w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu utrwalona na podstawie wieloletnich doświadczeń z tego rodzaju instalacjami. Przedstawione w uzupełnieniu do raportu informacje oraz obliczenia budzą dużą wątpliwość zarówno pod względem faktycznym, jak i prawnym. W uzupełnieniu do raportu nie udzielono odpowiedzi odnośnie wyposażenia linii termicznego przekształcania odpadów w komin awaryjny i ewentualnego wyjaśnienia sposobu zabezpieczenia go w warunkach normalnej pracy instalacji i gwarancji, że nie będzie występowała z niego emisja nieoczyszczonych spalin do powietrza. Nie udzielono również odpowiedzi na pytania odnośnie sposobu przechowywania substratów i reagentów wykorzystywanych w procesach oczyszczania spalin oraz nie wyjaśniono, czy procesy związane z ich przeładunkiem do zbiorników magazynowych, jak i samo ich magazynowanie będą związane z emisją substancji do powietrza. W odpowiedzi na powyższe Inwestor opisał zabezpieczenia przed emisją paliwa wykorzystywanego do procesu termicznego przekształcenia odpadów. Nie wyjaśniono również czy na projektowanym emitorze spalin z linii termicznego przekształcania odpadów przygotowane zostanie stanowisko pomiarowe i zainstalowane zostaną króćce pomiarowe. Ponadto, w uzupełnieniu do raportu nie udzielono dokładnych i jasnych odpowiedzi odnośnie zastosowanej technologii nie opisano wystarczająco szczegółowo rozwiązań np. w zakresie zastosowania palników pomocniczych ich liczby i mocy cieplnej czy rodzaju paliwa, jakim będą zasilane. Przedstawione w uzupełnieniu schematy technologicznie instalacji są przykładowymi schematami, które jak wskazał w uzupełnieniu Inwestor, mogą się znacznie różnić od wybranej ostatecznie instalacji. Należy stwierdzić, iż przedstawione w uzupełnieniu obliczenia nie pozwalają w sposób jednoznaczny stwierdzić, czy planowana inwestycja nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnych wartości odniesienia w powietrzu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (t.j. Dz. U. z 2010 r., nr 16, poz. 87) poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny oraz, czy będą dotrzymane standardy jakości powietrza określone w rozporządzeniu Ministra Środowisku z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1031). Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wezwał Inwestora również o uzupełnienie raportu w zakresie wskazania parametrów akustycznych i lokalizacji głównych źródeł hałasu oraz o przedstawienie czytelnych załączników graficznych obrazujących rozmieszczenie tych źródeł. Ponadto, organ wezwał o przedłożenie czytelnego załącznika graficznego do analizy akustycznej umożlwiającego ocenę wpływu inwestycji na środowisko zakresie emisji hałasu. W treści uzupełnienia Inwestor wskazał główne źródła hałasu jednakże nie załączył ani lokalizacji głównych źródeł hałasu związanych z planowaną inwestycją na schemacie zagospodarowania terenu, ani nie przedłożył załącznika graficznego do analizy akustycznej. Raport zawiera zatem braki uniemożliwiające kompleksową ocenę wpływu planowanej inwestycji na środowisko. . Ponadto Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wezwał Inwestora o uzupełnienie raportu w zakresie gospodarki odpadami. W uzupełnieniu nie wskazano sposobów i miejsc magazynowania odpadów przewidzianych do spalania, nie wskazano również miejsc magazynowania odpadów na etapie eksploatacji oraz nie przedstawiono sposobów zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego w miejscach magazynowania odpadów na etapie eksploatacji oraz nie przestawiono sposobów zabezpieczenia środowiska gruntowo- wodnego w miejscach magazynowania odpadów na etapie eksploatacji. Powyższe uniemożliwia ocenę wpływu przedmiotowej inwestycji n środowisko gruntowo-wodne. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem z dnia 20.09.2017 r. znak: WOO-I-4242.21.2017.KB.10, odmówił uzgodnienia warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia ze względu na raport, który zawierał braki uniemożliwiające kompleksową ocenę wpływu planowanej inwestycji na środowisko. Jednocześnie Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Obornikach pismem z dnia 20 lutego 2017 r. znak sprawy ON.NS-60-5/2017 zaopiniował środowiskowe uwarunkowania dla przedmiotowego przedsięwzięcia uważając, że inwestycja nie powinna spowodować negatywnego oddziaływania na życie i zdrowie ludzi, jeżeli będzie zrealizowana zgodnie z przepisami ochrony środowiska o warunkami określonymi w opracowanym raporcie. Kierując się stanowiskiem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz na podstawie zebranych dokumentów oraz uzyskanych uzgodnień, można stwierdzić, że odmowa wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zabezpieczy środowisko naturalne oraz mieszańców żyjących w najbliższym sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia przed ewentualnym negatywnym jego wpływem. Mając powyższe na uwadze Burmistrz Rogoźna orzekł jak w sentencji.
Pouczenie
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie hali technologicznej wraz z obiektami towarzyszącymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną oraz budowie i montażu instalacji przetwarzania paliwa alternatywnego (także z odpadów) wewnątrz hali. Instalacja powiązana będzie z gorzelnią i biogazownią realizowaną w sąsiedztwie przez inny podmiot. Obiektami towarzyszącymi będą m.in. budynki, boksy, wiaty, powierzchnie utwardzone (place manewrowe, parkingi, drogi dojazdowe), a także instalacja elektryczna, wodociągowa, kanalizacyjna. W zakładzie energia w postaci pary produkowana będzie przez instalację przetwarzania paliwa alternatywnego w tym z odpadów. Przepustowość instalacji szacuje się na 25 000 Mg/rocznie i 85,7 Mg/dobę. Głównymi elementami planowanej instalacji wewnątrz hali o powierzchni do 2000 m2 będą: węzeł dostarczania i magazynowania paliwa, węzeł termicznego przekształcania, węzeł odzysku energii z chłodnią wentylatorową, węzeł oczyszczalnia spalin, węzeł usuwania ubocznych produktów spalania, instalacje i systemy towarzyszące (m. in. system kontroli emisji, aparatura kontrolno-pomiarowa i automatyka, węzeł zasilania w wodę technologiczną, system gospodarki ściekowej, sprężonego powietrza i energii elektrycznej z niezależnym zasilaniem awaryjnym), niezbędne instalacje przesyłu ciepła do miejskiej sieci ciepłowniczej. Głównymi elementami planowanej instalacji będą: magazyn buforowy paliwa stałego, system podawania paliwa, komora spalania, system odprowadzania żużli i popiołów, system oczyszczania gazów z kamory spalania, system schładzania gazów i odzyskiwania energii, generator pary, system oczyszczania spalin, system odprowadzania gazów oczyszczonych, a także niezbędne instalacje do przesyłu energii. Hala technologiczna z instalacją do przetwarzania paliwa alternatywnego ma znajdować się na działce 316/12. Na działce 316/13 planowane są instalacje i urządzenia związane z przesyłem energii w postaci pary wodnej do instalacji gorzelni. Całość planowanego przedsięwzięcia obejmie obszar do powierzchni maksymalnie 1,5 ha.
| |