Wydział Gospodarki Nieruchomościami,Rolnictwa i Ochrony ŚrodowiskaUrzędnik: Beata Ryga-KrysiakPokój nr: 17Tel:785-009-408Znak Sprawy: GRO.6220.17.2016.RKBData:20.10.2016 r.
Obwieszczenie
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14.06.1960r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm.) w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.) zawiadamia się strony postępowania o wydanym postanowieniu nr GRO.6220.17.2016.RKB, z dnia 20.10.2016r.,o treści
Postanowienie
Na podstawie art. 123 § 1, art. 141 ustawy z dnia 14.06.1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm.), art. 59 ust.1 pkt 2, art. 63 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
Postanawiam
- Stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na budowie nowego źródła ciepła dla gorzelni w m. Sierniki, gm. Rogoźno ( dz. 316/2), w ramach prowadzonego postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
- Określam zakres raportu, który powinien być zgodny z art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko z uwzględnieniem podanych poniżej zagadnień:
- opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:
- charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,
- główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,
- przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;
- opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
- opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
- opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być lokalizowane,
- opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;
- opis analizowanych wariantów, w tym:
- wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,
- wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
- określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;
- uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na:
- ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,
- powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,
- dobra materialne,
- zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,
- wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d,
- opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:
- istnienia przedsięwzięcia,
- wykorzystywania zasobów środowiska,
- emisji;
- opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
- analizę i ocenę możliwych zagrożeń i szkód dla zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w szczególności zabytków archeologicznych, w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia;
- wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich;
- przedstawienie zagadnień w formie graficznej;
- przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
- analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
- przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
- wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;
- streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;
- nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;
- źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.
- Ponadto w raporcie należy odnieść się do zagadnień, które zostały wskazane w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – znak sprawy WOO-IV.4240.1376.2016.MW.2 tj.:
- Z zakresu gospodarki odpadami:
- szczegółowy opis planowanej do zastosowania technologii wraz z przedstawieniem jej poszczególnych elementów na schematach technologicznych,
- podanie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania, przedstawienie ich rocznych ilości oraz szczegółowe opisanie miejsc i sposobów magazynowania odpadów,
- odniesienie się do wszystkich aktów prawnych dotyczących termicznego unieszkodliwiania odpadów,
- podanie rodzajów i ilości odpadów wytwarzanych na poszczególnych etapach przedsięwzięcia, tj. budowy, eksploatacji i likwidacji; szczegółowe opisanie sposobów i miejsc magazynowania poszczególnych rodzajów odpadów oraz przedstawienia ich dalszego zagospodarowania,
- szczegółowy opis zaplanowanych środków zapobiegających ewentualnemu zanieczyszczeniu środowiska gruntowo-wodnego w miejscach magazynowania odpadów,
- wykazanie, że inwestor będzie posiadał możliwości techniczne i organizacyjne pozwalające należycie wykonywać przetwarzania odpadów.
- Z zakresu ochrony powietrza:
- przedstawienie schematu technologicznego uwzględniającego wszystkie etapy procesu produkcji energii z wyszczególnieniem źródeł powstawania emisji,
- przedstawienie szczegółowego toku obliczeń wielkości emisji maksymalnych i rocznych do powietrza ze źródeł zorganizowanych i niezorganizowanych w celu weryfikacji wartości przyjętych do obliczeń i wprowadzonych do programu komputerowego,
- przedstawienie skumulowanego oddziaływania zakładu jako całości pod względem emisji tych samych zanieczyszczeń w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia ( z uwzględnieniem pracy biogazowni i gorzelni),
- przedstawienie obliczeń wielkości emisji z procesu technologicznego w oparciu o dopuszczalne standardy emisyjne średnio-dobowe i średnio-trzydziestominutowe oraz uwzględnienie ich w analizie modelowania poziomów stężeń substancji w powietrzu,
- omówienie uzyskiwanych wyników, tj. wartości stężeń substancji w powietrzu oraz przedstawienie w formie graficznej w postaci izolinii jednakowych stężeń,
- dołączenie do raportu pisma WIOŚ w Poznaniu w sprawie aktualnego stanu zanieczyszczenia powietrza w rozpatrywanym rejonie,
- przedstawienie rozwiązań minimalizujących emisje związane z rozładunkiem surowców,
- określenie maksymalnej wydajności instalacji,
- przedstawienie propozycji monitoringu spalin.
- Z zakresu ochrony przed hałasem
- wskazanie źródeł hałasu, czasu ich pracy w porze dziennej oraz nocnej, i na tej podstawie, zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy ooś określenie przewidywanej emisji hałasu do środowiska z terenu przedsięwzięcia,
- przedstawienie skumulowanego oddziaływania akustycznego pochodzącego z terenu planowanego przedsięwzięcia na najbliższe tereny objęte ochroną akustyczną w porze dnia i w porze nocy. W tym celu na załączniku graficznym należy nanieść i opisać wszystkie źródła hałasu z podziałem na źródła zewnętrzne i wewnętrzne; na załączniku należy uwzględnić także trasy przejazdów pojazdów oraz place manewrowe; ponadto należy podać poziom hałasu na granicy najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną,
- dołączenie informacji od właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanej instalacji, ze wskazaniem rodzajów terenów, o których mowa w art. 113, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r., prawo ochrony środowiska ( t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 672) i rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r., w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku ( t.j. Dz. U. z 2014., poz. 112), w szczególności należy określić odległości od planowanego przedsięwzięcia do najbliższych terenów, o których mowa w ww. aktach prawnych.
- w przypadku wystąpienia przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska określenie środków organizacyjnych, technicznych lub technologicznych ograniczających emisję hałasu co najmniej do poziomów dopuszczalnych.
- Z zakresu ochrony bioróżnorodności:
- Ocenić wpływ planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność i wyjaśnić, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.
- Z zakresu ochrony klimatu:
- Wyjaśnić, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany, proszę także ocenić odporność przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnić czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, susza, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu i proszę opisać ewentualne działania minimalizujące.
Uzasadnienie
W dniu 12 sierpnia 2016 r., Inwestor Grajan Sp. z o.o., Klotyldzin 5, 64-830 Margonin, działając przez Pełnomocnika Pana Piotra Sadowskiego zwrócił się z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie nowego źródła ciepła dla gorzelni w m. Sierniki, gm. Rogoźno ( dz. 316/2).
Planowane do realizacji przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane jako § 3 ust. 1 pkt 80, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 71), czyli przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu może być wymagane.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku (...) (t. j. Dz.U. z 2015 r., poz. 353 ze zm.), Burmistrz Rogoźna pismami z dnia 28 sierpnia 2016r., wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Obornikach oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.
Pismem z dnia 9 września 2016 r., znak ON.NS-60-80/2016 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Obornikach wyraził opinię, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest wskazane.
Pismem z dnia 13 września 2016 r., znak WOO-IV.4240.1376.2016.MW.2 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wyraził opinię co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i określił zakres raportu.
Po przeanalizowaniu stanowisk organów opiniujących, a w szczególności opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwzględniając łącznie uwarunkowania zawarte w art 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz.U. z 2015 r., poz. 353 ze zm.), w szczególności rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia nałożono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia i sporządzenia raportu.
Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie hali technologicznej wraz z obiektami towarzyszącymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną oraz budowie i montażu ekologicznej instalacji przetwarzania paliwa alternatywnego (także z odpadów). Instalacja powiązana będzie z gorzelnią i biogazownią realizowaną w sąsiedztwie przez inny podmiot. Obiektami towarzyszącymi będą m.in. budynki, boksy, wiaty, powierzchnie utwardzone, place manewrowe, parkingi, drogi dojazdowe. W zakładzie energia w postaci pary produkowana będzie przez instalację przetwarzania paliwa alternatywnego w tym z odpadów (główne odpady o kodach 19 12 12 i 19 12 10). Przepustowość instalacji szacuje się na 25 000 Mg/ rocznie i 85,7 Mg/dobę. Głównymi elementami planowanej instalacji będą: magazyn buforowy paliwa stałego, system podawania paliwa, komora spalania, system odprowadzania żużli i popiołów, system oczyszczania gazów z komory spalania (dopalania), system schładzania gazów i odzyskiwania energii, generator pary, system oczyszczania spalin, system odprowadzania gazów oczyszczonych, a także niezbędne instalacje do przesyłu energii. Komora spalania działać będzie w temperaturze powyżej 800 °C.
Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie źródłem emisji substancji i energii do środowiska. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz planowaną do zastosowania technologię konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego. Wobec powyższego należy szczegółowo przeanalizować wpływ planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne, mając na uwadze planowane rozwiązania techniczne i technologiczne w zakresie gospodarki odpadami.
Eksploatacja inwestycji będzie związana z emisją substancji do powietrza. Uwzględniając rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia konieczna jest szczegółowa analiza jego wpływu na środowisko w zakresie ochrony powietrza. Ocena oddziaływania na środowisko wraz z analizą zastosowanych rozwiązań projektowych, w tym mających na celu ograniczenie emisji substancji do powietrza oraz ich wpływu na środowisku pozwoli stwierdzić, jak planowane przedsięwzięcie wpłynie na jakość powietrza w rejonie inwestycji oraz czy przedsięwzięcie spełniać będzie wymagania prawne w zakresie ochrony powietrza, tzn., czy poza terenem do którego inwestor posiada tytuł prawny zachowane zostaną dopuszczalne poziomy substancji w powietrzu. Ocenie należy poddać także możliwość kumulowania się oddziaływania planowanych instalacji z będącą w trakcie budowy gorzelnią i biogazowni.
W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne i zabudowa wielorodzinna. W ramach zakładu prowadzone będą operacje technologiczne stanowiące źródło emisji hałasu do środowiska. Hałas emitowany będzie przede wszystkim przez urządzenia zlokalizowane w budynku hali technologicznej oraz instalację do przetwarzania paliwa alternatywnego. Ponadto źródłem emisji hałasu będzie ruch pojazdów obsługujących planowaną instalację. Ocena oddziaływania na środowisko pozwoli wykazać czy planowane przedsięwzięcie spełniać będzie wymagania odnośnie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, określonych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r., w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz.112). W niniejszym postanowieniu wskazano na konieczność przedstawienia wpływu inwestycji na warunki akustyczne na terenach zabudowy mieszkaniowej innych terenach wymagających ochrony przed hałasem wskazanych w rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. W związku z tym, iż planowana inwestycja będzie powiązana z będącą w trakcie realizacji z gorzelnią i biogazownią w postanowieniu wskazano na konieczność przeanalizowania możliwości kumulowania się oddziaływania planowanych instalacji z instalacjami pracującymi na terenie gorzelni i biogazowni.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, na podstawie dostarczonych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu Dolina Wełny i Rynna Gołaniecko-Wągrowiecka, który obecnie nie ma obowiązujących zakazów. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty dolina Wełny PLH300043 oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Notecka PLB300015, oddalone o ok. 7 km od przedsięwzięcia.
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko. Raport powinien zawierać szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną przed hałasem, ochroną powietrza atmosferycznego, ewentualny wpływ na zmiany klimatu i bioróżnorodność, a także wpływu inwestycji na nieosiągniecie celów środowiskowych określonych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”.
Biorąc pod uwagę powyższe istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Mając na uwadze lokalizację planowanego przedsięwzięcia, skalę i zakres, w tym maksymalną dobową wydajność instalacji na poziomie 85,7 Mg, stwierdzono, że jego realizacja spowoduje zmiany w środowisku. Przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykaże czy inwestycja nie będzie powodować istotnych zmian i czy nie będzie miała negatywnego wpływu na środowisko przyrodnicze. Ponadto umożliwi ewentualne nałożenie obowiązków dotyczących minimalizacji, ograniczania oraz monitoringu oddziaływania na środowisko.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Burmistrza Rogoźna w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
Otrzymują:
- Strony postępowania art. 49 kpa
- tablica informacyjna Sołectwa
- tablica ogłoszeń Urzędu Miejskiego
- strona internetowa Urzędu Miejskiego
- Pełnomocnik Inwestora
- Aa.
|