Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Uchwały Rady Miejskiej 2018-2024: Uchwała Nr XXI/181/2019 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno

UCHWAŁA NR XXI/181/2019

Rady Miejskiej w Rogoźnie

z dnia 27.11.2019 r.

 

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40, 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U.2019 r., poz. 506 z późn. zm.) oraz art.4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t.j. Dz.U.2019 r., poz.2010 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego powiatowego Inspektora Sanitarnego w Obornikach, Rada Miejska w Rogoźnie uchwala, co następuje:

 

§ 1 Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno.

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

§ 2 Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno dotyczące:

  1. wymagań w zakresie:
    1. selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych obejmującego: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady;
    2. selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie takich odpadów komunalnych: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady wielomateriałowe, bioodpady, odpady niebezpieczne, przeterminowane leki i chemikalia, odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstające w gospodarstwach domowych w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych;
    3. uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;
    4. mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
  2. rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników i worków oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
    1. średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach;
    2. liczby osób korzystających z tych pojemników lub worków.
  3. utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
  4. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
  5. innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
  6. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniami lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
  7. wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia.

 

§ 3

  1. Regulamin obowiązuje:
    1. właścicieli nieruchomości;
    2. wykonawców robót budowlanych;
    3. przedsiębiorców działających na terenie Gminy Rogoźno;
    4. wszystkich korzystających z terenów będących własnością Gminy Rogoźno oraz z terenów użytku publicznego;
    5. firmy wywozowe.

 

ROZDZIAŁ II

Wymagania  w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

 

§ 4

  1. Gmina zapewnia czystość i porządek na swoim terenie i tworzy warunki niezbędne do ich utrzymania, w szczególności :
    1. tworzy warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnia wykonanie tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych;
    2. zapewnia budowę, utrzymanie i eksploatację regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;
    3. obejmuje wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy selektywnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;
    4. nadzoruje gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
    5. organizuje przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów;
    6. zawiera umowę z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

 

§ 5

  1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
    1. wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie, w Rozdziale III, pojemniki i worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
    2. przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnie ścieków bytowych;
    3. zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z niniejszym Regulaminem;
    4. gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;
  2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:
    1. niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, z zastrzeżeniem pkt 2-16;
    2. papier, tektura;
    3. metale;
    4. tworzywa sztuczne;
    5. szkło;
    6. opakowania wielomateriałowe;
    7. bioodpady
    8. przeterminowane leki;
    9. chemikalia;
    10. niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstające w gospodarstwach domowych w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek;
    11. zużyte baterie i akumulatory;
    12. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
    13. meble i inne odpady wielkogabarytowe;
    14. zużyte opony;
    15. budowlanych i rozbiórkowych.
  3. Odpady określone w ust. 2 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zebranych selektywnie, w terminach i na zasadach wyznaczonych harmonogramem.
  4. Selektywna zbiórka odpadów wymienionych w ust. 2 pkt. 2-7 prowadzona jest w systemie workowym lub pojemnikowym i polega na segregacji odpadów przez mieszkańców Gminy u źródła ich powstawania.
  5. Odpady powinny być czyste, pozbawione zawartości, zbierane i gromadzone w terminie niezwłocznym od chwili ich powstania.
  6. Uiszczanie opłat za odbieranie odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych następować będzie na zasadach ustalonych uchwała Rady Miejskiej w Rogoźnie.

 

§ 6

  1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
    1. uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości;
    2. gromadzenie uprzątniętego błota, śniegu i lodu w sposób umożliwiający swobodne i bezpieczne poruszanie się pieszych;
    3. usunięcia śliskości na chodniku położonym wzdłuż nieruchomości niezwłocznie po jej pojawieniu się poprzez odlodzenie i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych (np. posypanie piaskiem);
    4. wystawiania pojemników i worków z odpadami komunalnymi przed posesją do godz. 7.00 w dniu odbioru odpadów.

 

§ 7

  1. Zakazuje się:
    1. magazynowania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych poza miejscami do tego przeznaczonymi;
    2. umieszczania w pojemnikach do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, substancji toksycznych i żrących oraz innych odpadów, takich jak: odpady budowlane i rozbiórkowe, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstające w gospodarstwach domowych w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, które należy zbierać oddzielnie i usuwać na zasadach określonych w niniejszej uchwale;
    3. umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych odpadów pochodzących z działalności gospodarczej.   

 

§ 8

  1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
    1. niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;
    2. dokonywanie tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;
    3. że mycie dotyczy nadwozia samochodu.
  2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
    1. niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych;
    2. że naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw;
    3. że naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

 

§ 9 Właściciel nieruchomości może zgłosić telefonicznie lub osobiście w Urzędzie Miejskim w Rogoźnie, w godzinach urzędowania,  przypadki niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne lub przez prowadzącego Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.

 

ROZDZIAŁ III

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

 

§ 10

  1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenia nieruchomości w urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych.
  2. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:
    1. kosze uliczne o pojemności od 20 do 80 l;
    2. pojemniki na odpady zmieszane o pojemności od 110 do 7000 l;
    3. pojemniki lub worki na bioodpady;
    4. worki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury, opakowań wielomateriałowych o pojemności min. 110 l; w przypadku zabudowy wielorodzinnej dopuszcza się korzystanie z pojemników o pojemności do 2500 l;
    5. kontenery przeznaczone na odpady budowlane;
    6. pojemniki przeznaczone na przeterminowane lekarstwa;
    7. pojemniki na zużyte baterie.
  3. Ustala się minimalną pojemność urządzeń do gromadzenia odpadów, uwzględniającą następujące normy:
    1. dla gospodarstwa domowego liczącego od 1 do 4 osób należy przewidzieć pojemnik na odpady o pojemności 120 l;
    2. gospodarstwo domowe liczące od 5 do 8 osób ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemnik o pojemności 240 l;
    3. gospodarstwa domowe liczące powyżej 8 osób mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania wg norm zapisanych w pkt 1) i 2);
    4. zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywne zapisy w pkt. 1);
    5. właściciele domków letniskowych w zabudowie rekreacji indywidualnej zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w jeden pojemnik o pojemności 120 l, a w przypadku ustawienia w pobliżu nieruchomości kontenerów zbiorczych, gromadzić odpady w tych kontenerach;
    6. prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, kultury i in., zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb dostosowanych do swych indywidualnych potrzeb dostosowanych do cyklu odbioru oraz ilości powstających odpadów, tak by nie dopuścić do przepełnienia się pojemników i spełniać wymagania określone w niniejszym Regulaminie.
  4. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić do pojemników lub worków oznaczonych kolorem:
    1. brązowym/czarnym – bioodpady;
    2. żółtym – tworzywa sztuczne, metale;
    3. zielonym – szkło (białe i kolorowe);
    4. niebieskim – papier, tekturę, opakowania wielomateriałowe.
  5. Bioodpady należy gromadzić w pojemnikach lub workach na frakcję organiczną. W przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi dopuszcza się możliwość kompostowania w przydomowym kompostowniku, który musi zapewnić prawidłowy proces biodegradacji w okresie całego roku oraz nie może stwarzać uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich.
  6. Do gromadzenia przeterminowanych lekarstw służą oznakowane pojemniki, rozstawione w aptekach. Adresy aptek będą podawane do publicznej wiadomości. Przeterminowane leki można również przekazywać do stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.
  7. Odpady w postaci zużytych baterii i akumulatorów należy przekazać podmiotowi odbierającemu odpady podczas organizowanych zbiórek odpadów niebezpiecznych, lub gromadzić w oznakowanych pojemnikach rozstawionych w palcówkach handlowych, placówkach oświatowych, w Urzędzie oraz do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.
  8. Odpady wielkogabarytowe oraz opony nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania , należy wystawić je przed wejściem na teren nieruchomości lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości, z którego odbierana są przez podmioty uprawnione, zgodnie z harmonogramem lub dostarczyć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.
  9. Odpady z remontów, prowadzonych we własnym zakresie, należy dostarczyć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu, w ilości nie przekraczającej 200  kg/gospodarstwo domowe/rok.
  10. Do gromadzenia odzieży i tekstyliów służą pojemniki przedsiębiorcy prowadzącego zbiórkę odzieży używanej, oznakowane, rozstawione na ternie gminy.
  11. Chemikalia oraz inne odpady niebezpieczne należy przekazać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu albo do punktów mobilnych, zgodnie z harmonogramem.
  12. Sprzęt elektryczny i elektroniczny należy dostarczyć do punktów zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2018.1466 t.j. z dnia 2018.08.01 z późn. zm.) tzn. w przypadku nabycia sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, dystrybutor obowiązany jest do nieodpłatnego odbioru zużytego sprzętu tego samego rodzaju w sklepie lub hurtowni, albo przekazać podmiotowi uprawnionemu zgodnie z harmonogramem lub dostarczyć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu,.
  13. Odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstające w gospodarstwach domowych w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek należy przekazać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.

 

§ 11

  1. Ustala się usytuowanie i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych:
    1. w terenie niezabudowanym – 20 l, usytuowane w odległości nie większej niż 10 km od kolejnego urządzenia;
    2. w terenie zabudowanym – od 20 l do 80 l usytuowane w odległości nie większej niż 200 m od kolejnego urządzenia.

 

ROZDZIAŁ IV

Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 12

  1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
  2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich urządzeniach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady.
  3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnić pracownikom firmy odbierającej odpady dostęp do urządzeń, w których gromadzone są odpady komunalne w dniach i godzinach ustalonych według harmonogramu wywozu, lub obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd. Odbiór odpadów odbywał się będzie w godz. 7:00 – 22:00.  
  4. Właściciel nieruchomości zgłaszają osobiście lub telefonicznie niewłaściwe świadczenie usługi przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.
  5. W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym Burmistrza oraz właściciela nieruchomości. Burmistrz na podstawie powiadomienia wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – stosując stawki opłaty podwyższonej.

 

§ 13

  1. Ustala się następującą częstotliwość odbierania zmieszanych odpadów komunalnych z terenów nieruchomości:
    1. dla budynków w zabudowie jednorodzinnej – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
    2. dla budynków w zabudowie wielorodzinnej:
      1. położonych na obszarze miasta Rogoźna będących w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w Rogoźnie – nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu;
      2. położonych na obszarze miasta Rogoźna liczących powyżej 40 osób – nie rzadziej niż raz w tygodniu;
      3. położonych na obszarze miasta Rogoźna liczących do 40 osób – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
      4. położonych na terenach wiejskich liczących powyżej 150 mieszkańców – nie rzadziej niż raz w tygodniu;
      5. położonych na terenach wiejskich liczących do 150 mieszkańców – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
    3. dla szkół – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
    4. dla obiektów użyteczności publicznej – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
    5. dla żłobków i przedszkoli – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
    6. dla lokali gastronomicznych – nie rzadziej niż raz w tygodniu;
    7. dla lokali handlowych – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
    8. z targowisk – codziennie;
    9. dla zakładów produkcyjnych, rzemieślniczych i usługowych – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
    10. hoteli i innych obiektów noclegowych – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
    11. dla ogrodów działkowych – nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu;
    12. dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października włącznie, przez pozostałą część roku nie rzadziej niż raz w miesiącu,
    13. z koszy ulicznych – nie rzadziej niż raz w tygodniu.
  2. Odpady komunalne zbierane selektywnie u źródła na terenach:
    1. zabudowy jednorodzinnej gromadzone w workach, będą odbierane z terenów nieruchomości jeden raz w miesiącu;
    2. dla budynków w zabudowie wielorodzinnej:
      1. położonych na obszarze miasta Rogoźna będących w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w Rogoźnie – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
      2. położonych na obszarze miasta Rogoźna liczących powyżej 40 osób – nie rzadziej niż raz w miesiącu;
      3. położonych na obszarze miasta Rogoźna liczących do 40 osób – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
      4. położonych na terenach wiejskich liczących powyżej 150 mieszkańców – nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
      5. położonych na terenach wiejskich liczących do 150 mieszkańców – nie rzadziej niż raz w miesiącu;
    3. dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku – nie rzadziej niż raz na miesiąc;
    4. z pozostałych terenów nie rzadziej niż raz w miesiącu.
  3. Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będą odbierane z terenów nieruchomości co najmniej dwa razy do roku: na wiosnę i jesień, zgodnie z harmonogramem lub mogą być dostarczone bezpośrednio do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.
  4. Odpady z remontów budowlanych i rozbiórkowych będą odbierane w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.
  5. Bioodpady odbierane będą
    1. nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, w okresie od kwietnia do października włącznie oraz nie rzadziej niż wraz na miesiąc przez pozostałą część roku dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz dla nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe,
    2. nie rzadziej niż raz na tydzień, w okresie od kwietnia do października włącznie oraz nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie przez pozostałą część roku dla nieruchomości wielolokalowych.
  6. Odzież i tekstylia odbierane będą w miarę potrzeb, przez przedsiębiorcę prowadzącego zbiórkę odzieży używanej.
  7. Przeterminowane leki oraz zużyte baterie i akumulatory będą odbierane w miarę potrzeb, w zależności od zapełniania się pojemników w aptekach i innych miejscach, m. in. w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.
  8. Odpady niebezpieczne i chemikalia będą odbierane w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu oraz podczas zbiórki odpadów wielkogabarytowych i niebezpiecznych , zgodnie z haromonogramem.
  9. Odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstające w gospodarstwach domowych w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek będą odbierane w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.
  10. Stacjonarny Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych zlokalizowany w Studzieńcu przyjmuje co najmniej takie odpady komunalne jak: przeterminowane leki, chemikalia, odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstające w gospodarstwach domowych w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe.      

 

§ 14

  1. Sposób pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:
    1. właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są zobowiązani do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za odbiór odpadów komunalnych,
    2. odpady komunalne zbierane selektywnie i nieselektywnie, będą odbierane od właścicieli nieruchomości przez uprawniony podmiot,
    3. właściciele nieruchomości, którzy zobowiązali się gromadzić bioodpady w kompostowniku, mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w kompostownik przydomowy oraz kompostować w nim bioodpady. Właścicieli tych zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
    4. właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić urządzenie wypełnione odpadami w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach,
    5. odpady wielkogabarytowe muszą być wystawione w terminie przewidzianym w harmonogramie przed wejściem na teren nieruchomości lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu w zabudowie wielorodzinnej,
    6. odpady budowlane muszą zostać złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nie utrudniającym korzystanie z nieruchomości, lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej, lub dostarczone do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.
  2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
  3. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości, co najmniej raz na dwa miesiące, z zastrzeżeniem ust.2.
  4. Opróżnianie zbiorników przydomowych oczyszczalni z osadów ściekowych wynika z ich instrukcji eksploatacji, jednak nie rzadziej niż raz do roku.
  5. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do udokumentowania wykonywania obowiązków wskazanych w § 13. W tym celu okazują, na żądanie Straży Miejskiej w Rogoźnie ( legitymujących się upoważnieniem Burmistrza Rogoźna), umowy z przedsiębiorcami, oraz dowody (faktury, rachunki) wykonania takich usług.
  6. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przechowywania dokumentów wymienionych w ust.5 przez okres dwóch lat od daty ich wystawienia.

 

ROZDZIAŁ V

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

 

§ 15

  1. W celu wypełnienia wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami Gmina Rogoźno w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów, ograniczeniu ilości odpadów oraz ich negatywnego oddziaływania na środowisko podejmuje następujące działania:
    1. objęcie zorganizowanym systemem odbioru odpadów komunalnych w tym selektywną zbiórką wszystkich mieszkańców gminy, 
    2. intensyfikacja działań edukacyjno-informacyjnych promujących odpowiednie sposoby postępowania z odpadami,
    3. promowanie wykorzystywania produktów wytwarzanych z materiałów służących do ponownego użycia lub przetworzenia,
    4. całkowite wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów.
  2. W zakresie działań wspomagających postępowanie z odpadami w zakresie odbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów podejmuje następujące działania:
    1. kontrole podmiotów prowadzących działalność w zakresie odbioru, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
    2. wspieranie wdrażania efektywnych ekonomicznie i ekologicznie technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
    3. dostosowanie sposobu zbierania odpadów komunalnych dla przyjętych w regionalnym zakładzie zagospodarowania odpadów komunalnych technologii przetwarzania odpadów komunalnych,
    4. ograniczenie ilości składowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji poprzez promowanie kompostowników,
    5. gospodarka odpadami na terenie gminy opiera się na Międzygminnym Składowisku Odpadów Komunalnych sp. z o. o. w Wągrowcu, w której Gmina jest udziałowcem,

 

ROZDZIAŁ VI

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku:

 

§ 16

  1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.
  2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.
  3. Zabronione jest pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz.

 

ROZDZIAŁ VII

Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

 

§ 17

  1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.
  2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:
    1. zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały,
    2. nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości,
    3. nie dopuszczać do powstania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór,
    4. pszczoły powinny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości – w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich.
  3. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod treny mieszkaniowe oraz w obrębie istniejącej zabudowy budynkami wielolokalowymi.

 

ROZDZIAŁ VIII

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia

 

§ 18 Właściciele nieruchomości obowiązani są do stałego tępienia szczurów i innych niebezpiecznych gryzoni w obrębie swojej nieruchomości.

 

§ 19 Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna.

 

§ 20 Traci moc uchwała Nr XXI/191/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27.01.2016 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno.

 

§ 21 Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r., po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.   

 


 

UZASADNIENIE

Proponowana zmiana uchwały wynika  ze zmiany Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 poz. 2010 ze zm.), w której to wprowadzono zmiany przepisów dot. rodzajów odpadów komunalnych odbieranych w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Studzieńcu oraz częstotliwości odbioru odpadów komunalnych. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego z uwagą dotyczącą określenia wymagań w zakresie wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenie. Wymagania te zostały uzupełnione. 

W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały uważa się za zasadne.          

 

 

drukuj pobierz pdf