Tytuł sprawy:
|
Podatek rolny
|
Miejsce załatwienia sprawy:
|
Urząd Miejski w Rogoźnie
Wydział Finansowy
Biuro nr 4
tel. 785 009 431
fax. 067 26 18 075
Biuro nr 5
tel. 785 009 434
fax. 067 26 18 075
|
Podstawowe informacje:
|
Przedmiotem opodatkowania podatkiem rolnym są grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku rolnego są:
- właściciel,
- posiadacz samoistny,
- użytkownik wieczysty,
- posiadacz gruntów (gdy grunty stanowią własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz gdy grunty gospodarstwa rolnego zostały wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent strukturalnych)
Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał tytuł prawny do gruntów lub objęcie gruntów w posiadanie. Obowiązek podatkowy w podatku rolnym wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Terminy płatności podatku rolnego
Wszyscy podatnicy płacą podatek rolny w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. W przypadku, gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Sposoby płatności podatku rolnego
-
- przelewem na rachunek organu podatkowego
- gotówką w kasie;
- w przypadku osób fizycznych również w drodze inkasa.
W związku ze zmianami do ustawy Ordynacja podatkowa obowiązującymi od dnia 01.01.2006 roku – zgodnie z art. 63 tej ustawy (Dz. U. z 2019 r. , poz.900 ze zm.), podstawy opodatkowania oraz kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
|
Wymagania i potrzebne dokumenty
|
- NIP lub PESEL, Akt własności bądź posiadania, użytkowania
- informacje na podatek rolny oraz informacje o gruntach (osoby fizyczne) w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego (załącznik IR-1 i ZIR),
- deklaracje na podatek rolny (osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej) w terminie do dnia 15 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku (załącznik DR-1 i ZDR).
Wniosek o udzielenie ulgi podatkowej przewidzianej w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj.: umorzenia, odroczenia, rozłożenia na raty):
- wniosek o udzielenie ulgi podatkowej (określenie rodzaju ulgi, jakiej wniosek dotyczy wraz z uzasadnieniem i udokumentowaniem okoliczności powołanych we wniosku)
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- przedłożenie zaświadczeń o pomocy de minimis lub informacji o otrzymanej pomocy publicznej z okresu 3 ostatnich lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, rolnicy, osoby prawne
- lub oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy publicznej.
Wniosek o wydanie zaświadczenia (o niezaleganiu w podatkach lub o stanie zaległości podatkowych, o figurowaniu w ewidencji podatników, wielkości gospodarstwa, powierzchni użytków rolnych):
- wniosek o wydanie zaświadczenia, uiszczenie opłaty skarbowej.
|
Gdzie odebrać formularze:
|
Wydział Finansowy, biura nr 4, 5
Strona internetowa Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Rogoźnie
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej - Rozporządzenie Ministra Finansów (Dz. U. z 2019, poz. 1105)
|
Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
|
Bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciagu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, natomiast wydanie zaświadczenia do 7 dni, od dnia złożenia wniosku.
|
Opłaty:
|
Opłaty skarbowe:
- 21 zł od zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości podatkowych,
- 17 zł od pozostałych zaświadczeń (z wyjątkiem zwolnionych).
|
Tryb odwoławczy:
|
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Burmistrza Rogoźna w terminie 14 dni od dnia odbioru decyzji. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.
|
Podstawa prawna:
|
- Ustawa z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 roku, poz. 900 ze zm.)
- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2017 roku, poz. 1892 ze zm.)
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 362 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019r. w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny (Dz. U. z 2019r, poz. 1105)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 czerwca 2019r. w sprawie sposobu przesyłania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. U. z 2019r, poz. 1153)
- Uchwała nr LXXII/729/2022 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów podatku rolnego
|
Dokumenty:
|
|