Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa: Protokół nr 22/2012 z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej odbytego w dniu 19 listopada 2012 r. w sali nr 20 UM w Rogoźnie

PROTOKÓŁ 22/2012

z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 19 listopada 2012 r. w sali nr 20 UM w Rogoźnie

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Andrzej Olenderski..

Nieobecny: radny H. Janus. 

Radny A. Nadolny uczestniczył w posiedzeniu od godz. 16.25. 

Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, która stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Proponowany porządek posiedzenia:

1.       Otwarcie obrad.

2.       Stwierdzenie quorum.

3.       Przyjęcie porządku obrad.

4.       Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia KGFiR.

5.       Stan bezrobocia a możliwości jego ograniczania:

a) efektywne współdziałanie Powiatowego Urzędu Pracy z podmiotami gospodarczymi w celu zwiększenia zatrudnienia osób bezrobotnych. 

6.       Stan bezpieczeństwa w Gminie Rogoźno:

a)       analiza funkcjonowania Komisariatu Policji w Rogoźnie:

- podstawowe wskaźniki pracy oraz tendencje wzrostowe i spadkowe przestępstw,

- współpraca z przedstawicielami samorządów i administracji w celu poprawy bezpieczeństwa obywateli.

b)       działalność Straży Miejskiej w Rogoźnie w zakresie:

- ochrony i bezpieczeństwa oraz porządku, ładu i estetyki w miejscach publicznych,

- nadzorowanie sprawności działania infrastruktury technicznej.

c)       działalność operacyjna Ochotniczej Straży Pożarnej w Rogoźnie w ramach:

- ochrony przeciwpożarowej i prowadzenia akcji ratowniczych.

d)       organizacja systemu zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej na szczeblu gminnym w celu realizacji:

- programów zapobiegawczych, przygotowawczych i reagowania. 

7.       Praca nad budżetem Gminy Rogoźno na 2013 rok:

a)       prezentacja projektu budżetu,

b)       dyskusja, wyjaśnienia i ewentualne wnioski Komisji. 

8.       Omówienie projektów uchwał i materiałów na najbliższą sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.

9.       Wolne głosy i wnioski. 

10.    Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący A. Olenderski stwierdził, że na 8 członków Komisji w obradach bierze udział 6 członków Komisji.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 6 głosami „za” w obecności 6 członków Komisji.

 

Protokół nr 21/2012 został przyjęty jednogłośnie 6 głosamizaw obecności 6 członków Komisji.

 

Przystąpiono do realizacji punktu 5 – stan bezrobocia a możliwości jego ograniczania.

Informacja o stanie bezrobocia w Gminie Rogoźno przedstawił Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Obornikach L. Juraszek.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy są możliwości współdziałania PUP w Obornikach z podmiotami gospodarczymi w celu zwiększenia zatrudnienia osób bezrobotnych?

Dyrektor PUP w Obornikach odpowiedział, że urząd współpracuje z podmiotami jakie się do niego zgłaszają oraz sam poszukuje firm. Oferuje się zatrudnianie na staże, dotacje, przygotowanie zawodowe i szkolenia dla bezrobotnych wg potrzeb zgłaszanych przez przedsiębiorców.

Radny M. Połczyński zapytał dlaczego bezrobotni nie mogą dopełniać wszelkich formalności w rogozińskim biurze PUP?

Dyrektor PUP w Obornikach wyjaśnił, że standardy obsługi osób bezrobotnych nie wymagają aby bezrobotni musieli stawiać się na „podpisy”. Osoba rejestrująca się po raz pierwszy jako bezrobotna w ciągu 7 dni musi zostać zaktywizowana, czyli otrzymać propozycję pracy lub szkolenia. Osoba bez prawa do zasiłku raz na 6 m-cy musi być zaktywizowana. Jeżeli pojawiają się oferty pracy to osoby bezrobotne są wzywane. Zajęcia aktywizacyjne oraz giełdy pracy często odbywają się w Rogoźnie. Bezrobotni dojeżdżający do Obornik mają w całości zwracane koszty dojazdów.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał za ile osób płacona jest składka zdrowotna, jeżeli PUP odprowadza ponad 1 mln zł?

Dyrektor PUP w Obornikach odpowiedział, że w Gminie Rogoźno bezrobotnych jest 811 osób, a zasiłek pobiera 166 osób. Dodał, że są osoby które rejestrują się jako bezrobotni po to tylko by mieć ubezpieczenie i móc przedłożyć stosowne zaświadczenie w ośrodku pomocy społecznej.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał w jakich zawodach jest najwięcej ofert pracy?

Dyrektor PUP w Obornikach poinformował, że najwięcej ofert pracy jest dla handlowców, pakowaczy, kucharzy w małej gastronomii.

Przewodniczący A. Olenderski powiedział, że przewiduje iż bezrobocie będzie wzrastać. Zapytał czy w ramach działalności PUP możliwe byłoby współdziałanie z przedsiębiorstwami w kwestii zapobieganiu bezrobociu? Zapytał czy którykolwiek z posłów interesował się poziomem bezrobocia w regionie?

Dyrektor PUP w Obornikach odpowiedział, że o poziom bezrobocia pytał w przeszłości poseł Stec. Raz w roku PUP przedstawia na sesji Rady Powiatu sprawozdanie ze swojej działalności. Członkowie Powiatowej Rady Zatrudnienia bardzo interesują się poziomem bezrobocia. Raz w roku PUP zwraca się do przedsiębiorców z prośbą o wskazanie zawodów, w jakich powinny być kształcone osoby bezrobotne.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał ile jest przypadków osób odmawiających przyjęcia oferty pracy?

Dyrektor PUP w Obornikach odpowiedział, że jest dużo przypadków gdy bezrobotni odmawiają przyjęcia oferty pracy.

Radny M. Połczyński zapytał ile wynosi okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych?

Dyrektor PUP w Obornikach odpowiedział, że okres pobierania zasiłku jest zróżnicowany. Na ogół zasiłek pobierany jest przez 6 m-cy, ale osoby powyżej 55 roku życia i matki samotnie wychowujące dzieci do lat 18-tu pobierają zasiłek przez 12 m-cy.

Radny R. Kinach zapytał czy więcej bezrobotnych nie można byłoby kierować na roboty publiczne?

Dyrektor PUP w Obornikach odpowiedział, że Gminie Rogoźno w dniu 15.11 br. sześć osób rozpoczęło pracę w ramach robót publicznych. 

Radny Z. Hinz powiedział, że wskaźnik bezrobocia w Powiecie Obornickim na tle innych powiatów nie jest najgorszy. Dodał, że uważa iż szkolenia dla bezrobotnych są bardzo potrzebne i PUP bardzo dobrze je realizuje. Sołtys Sołectwa Owczegłowy sygnalizował iż osoby bezrobotne z  sołectwa są zainteresowane odbyciem szkoleń. Zapytał ile osób w roku przyszłym będzie mogło być skierowane na prace publiczne, które mogliby wykonywać na terenie Gminy Rogoźno? Dodał, że mieszkańcy Gminy Rogoźno chcieliby aby rogozińskie biuro PUP działało w szerszym zakresie.

Dyrektor PUP w Obornikach powiedział, że Starosta podczas Powiatowej Rady Zatrudnienia poinformował iż PUP ma otrzymać w 2013 r. ok. 20 tys. zł więcej pieniędzy, aniżeli w roku bieżącym. Dodał, że PUP będzie składał wnioski o środki finansowe na aktywizację osób bezrobotnych. Podział środków finansowych w PUP opiniuje Powiatowa Rada Zatrudnienia, w której zasiada m. in. Burmistrz Rogoźna oraz radna R. Tomaszewska, którzy zawsze chcieli aby bezrobotni wykonywali prace publiczne. Corocznie na roboty publiczne przeznacza się ok. 100-150 tys. zł.

Radny Z. Hinz zapytał czy wielkość środków finansowych przeznaczanych na prace publiczne jest limitowana, czy też PUP samodzielnie rozdysponowuje przyznane mu pieniądze?

Dyrektor PUP w Obornikach odpowiedział, że projekt podziału środków finansowych przygotowuje PUP, a zatwierdza go Powiatowa Rada Zatrudnienia. Poinformował, że wszystkie zaświadczenie przygotowywane są w Obornikach i dowożone do biura w Rogoźnie, aby bezrobotni mogli je odbierać.

Burmistrz Rogoźna powiedział, że w tym roku osoby pracujące w ramach robót publicznych wykonały dużo pracy w gminie. Za osoby zatrudnione w ramach robót publicznych gmina zobowiązana jest do opłacenia składki ubezpieczenia społecznego, funduszu pracy, a resztę wynagrodzenia pokrywa urząd pracy. PUP musi wykazywać się efektywnością swojej działalności, dlatego Powiatowa Rada Zatrudnienia woli przekazywać większe fundusze na szkolenia dla bezrobotnych.

Dyrektor PUP w Obornikach powiedział, że efektywność Powiatu Obornickiego jest dobra i średnio wynosi ok. 61%.

Przewodniczący A. Olenderski czy środki finansowe przeznaczane na założenie działalności gospodarczej przez osoby bezrobotne są wystarczające?

Dyrektor PUP w Obornikach poinformował, że na dotacje na założenie działalności gospodarczej wydał 615 tys. zł. Osoba bezrobotna zobowiązana jest do rozliczenia się z przyznanej dotacji (przedłożenia stosownych faktur). Poinformował, że pracodawcy mogą otrzymać dotację na stworzenie stanowiska pracy, ale zobowiązani są do zatrudnienia bezrobotnego przez okres 2 lat.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy wśród bezrobotnych w Powiecie Obornickim są osoby posiadające polskie obywatelstwo, ale urodziły się poza Polską?

Dyrektor PUP w Obornikach odpowiedział, że wśród bezrobotnych są dwie rodziny repatryjantów. Pracodawcy składają dużo wniosków o zatrudnienie obcokrajowców, m. in. Ukraińców, Białorusinów, Rosjan, a nawet Uzbekistańczyków.

 

Następnie przystąpiono do realizacji punktu 6 – stan bezpieczeństwa w Gminie Rogoźno.

Informację o stanie bezpieczeństwa mieszkańców Gminy Rogoźno za okres od 1 stycznia do 1 października 2012 r. przedstawił Komendant Komisariatu Policji w Rogoźnie asp. Szt. P. Warnke.

Radny M. Połczyński powiedział, że wskaźnik wykrywalności przestępstw jest na wysokim poziomie. Zapytał czy grupy przestępcze jakie działały w gminie zostały rozbite?

Komendant KP w Rogoźnie odpowiedział, że wykrywalność przestępstw jest na bardzo wysokim poziomie. Grupy przestępcze zostały rozbite, a ich członkowie znajdują się lub oczekują na miejsce w zakładzie karnym. Grupy przestępcze zajmowały się przede wszystkim włamaniami do obiektów handlowych.

Radny M. Połczyński zapytał czy wobec sprzedawców napojów alkoholowych nieletnim były wyciągnięte konsekwencje i skierowano wnioski o ich ukaranie?

Komendant KP w Rogoźnie powiedział, iż sprzedaż alkoholu nieletnim jest przestęstwem i sporządzany jest akt oskarżenia. Dodał, że sprzedawczyni dobrowolnie poddała się karze.

Radny M. Połczyński pozytywnie ocenił działalność Komisariatu Policji w Rogoźnie.

Radny Z. Hinz powiedział, że uważa iż pouczenia tak samo skutkują jak nakładane mandaty. Na blisko 1000 mandatów wydano 19 pouczeń. Zapytał z czego wynika tak mała liczba pouczeń? Jako mieszkaniec Rogoźna obserwuje nasilanie się wykroczeń przeciwko porządkowi, które występują zwłaszcza w weekendy. Zapytał czy na wykroczenia przeciwko porządkowi nie powinno się zwrócić większej uwagi? Zwrócił uwagę, iż mieszkańcy jeżdżą rowerami po chodnikach, bo ze względu na duże natężenie ruchu na drogach boją się o swoje bezpieczeństwo.

Komendant KP w Rogoźnie poinformował, że jazda rowerem po chodniku jest wykroczeniem, jednak policjanci wiedzą jakie warunki panują na drogach w Rogoźnie. Politykę Komendy Głównej, Wojewódzkiej i Powiatowej Policji można nazwać “zero tolerancji”, ponieważ stwierdzono iż pouczenia nie odnoszą żadnych efektów. Obywatele uważają, iż mandaty nakładane są po to aby wspomóc budżet państwa, jednak po nałożeniu mandatu obserwuje się większy respekt do przepisów prawa. Rogoźno patrolowane jest przez policję, ale ze względu na problemy kadrowe trudno opracować grafik, który zapewnił by patrole dwuosobowe przez całą dobę. Płatne patrole finansowane przez Gminną Komisję Problemów Alkoholowych wspomagają policję w organizacji patroli prewencyjnych zmotoryzowanych.

Radny A. Jóźwiak zapytał do jakiej wartości zabór mienia traktowany jest jako wykroczenie, a do jakiej jako przestępstwo?

Komendant KP w Rogoźnie odpowiedział, że zabór mienia o wartości do 250 zł traktowany jest jako wykroczenia, a po przekroczeniu wspomnianej kwoty mówi się o przestępstwie.

Radny A. Jóźwiak zapytał czy wyprowadzanie psa rasy niebezpiecznej bez kagańca jest wyroczeniem przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu?

Komendant KP w Rogoźnie odpowiedział, że wyprowadzanie psa bez kagańca można uznać za wykroczenie, jeżeli zwierzę zachowuje się agresywnie.

Radny M. Połczyński zwrócił uwagę iż więcej patroli policji powinno być na wsiach.

Komendant KP w Rogoźnie poinformował, że patrole policji odbywają się na terenie całej gminy, ale gdy patrol odbywa się w mieście, to w tym samym czasie nie może być patrolu na wsiach.

Radny A. Olenderski zapytał z czego wynika niższa wykrywalność przestępstw kradzieży z włamaniem? Wskaźniki wykrywalności innych przestępstw są wynoszą nawet ponad 80%, a wykrywalność kradzieży z włamaniem wynosi tylko 59,3%.

Komendant KP w Rogoźnie zwrócił uwagę iż policja nie ma 100% wykrywalności przestępstw. Średnia wykrywalność przestępstw w Wielkopolsce wynosi 41-42%.

Przewodniczący A. Olenderski poprosił o scharakteryzowanie przestępczości osób nieletnich. Zapytał w jaki sposób można przeciwdziałać przestępstwą nieletnich dotyczących narkomanii?

Komendant KP w Rogoźnie poinformował, że przestępczość nieletnich jest zjawiskiem rosnącym. Co roku wzrasta liczba nieletnich sprawców czynów karalnych. Odnotowuje się również wzrost przestępstw związanych z narkomanią. Dodał, iż działania policji nie wystarczą aby zaradzić problemowi narkomanii. Ważnym ogniwem w walce są nauczyciele i pedagodzy, którzy mają bezpośredni kontakt z młodzieżą.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy przestępczość gospodarcza jest dużym zjawiskiem na terenie gminy?

Komendant KP w Rogoźnie wyjaśnił, że przestępstw gospodarcze to przede wszystkim oszustwa.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał jakie działania należałoby podjąć aby ograniczyć przestępczość?

Komendant KP w Rogoźnie poinformował, że wykrywalnością przestępstw zajmuje się ognowo kryminalne, które obecnie jest w fazie reorganizacji.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał ile mandatów karnych zostało wystawionych?

Komendant KP w Rogoźnie poinformował, że przeprowadzono 946 postępowań mandatowych. Średnia wartość mandatu wynosi 50 zł. Pieniądze z mandatów są przekazywane do funduszu centralnego.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał jak Komendant KP w Rogoźnie ocenia współprace z samorządem oraz właściwymi instytucjami?

Komendant KP w Rogoźnie współpracę ocenił bardzo dobrze.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy odbywają się wspólne patrole policji i straży miejskiej?

Komendant KP w Rogoźnie odpowiedział, że nie są prowadzone wspólne pstrole straży miejskiej i policji. Straż miejska mogłaby wspomóc policję w prowadzeniu płatnych patroli. Poinformował, że został złożony wniosek do budżetu gminy o udzielenie pomocy na remont komisariatu, gdyż jego wyposażenie jest w bardzo złym stanie.

Radny R. Kinach działalność policji ocenił jako dobrą. Zwrócił uwagę, że patrole policji są widoczne i odczuwalne.

Zastępca Burmistrza zwrócił uwagę na opieszałość sądów rodzinnych i na zdarzenia jakie mają miejsce w gimnazjach – lekceważenie nauczycieli.

Komendant KP w Rogoźnie powiedział, że policja zajmuje się każdym zgłoszeniem o znieważeniu funkcjonariusza publicznego lub nauczyciela, a sprawy kierowane są do rozpatrzenia przez sąd rodzinny. Gdy dochodzi do naruszenia nietykalności cielesnej lub znieważenia funkcjonariusza publicznego, sprawa rozpatrywana jest bardzo szybko. Dodał, że policja nie ma wpływu na działania sądów.

 

Następnie ogłoszono 10 minut przerwy.

 

Informację o stanie bezpieczeństwa mieszkańców gminy w 2012 r. przedstawił Komendant Straży Miejskiej w Rogoźnie J. Stępień.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy była potrzeba informowania mieszkańców o zagrożeniach?

Komendant Straży Miejskiej odpowiedział, że nie było sytuacji w której mieszkańcy byliby informowani o zagrożeniu.

Przewodniczący A. Olenderski zauważył iż w roku ubiegłym nałożono znacznie więcej mandatów, aniżeli w roku bieżącym. Zapytał czym spowodowana jest ta różnica?

Komendant Straży Miejskiej powiedział, że w kolejnych latach liczba nakładanych mandatów jest na podobnym poziomie, choć ich wartość jest zróżnicowana.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy była potrzeba aby sprawdzać wykonawów oczyszczania ulic, zbiórki selektywne, itp.?

Komendant Straży Miejskiej poinformował, że straż miejska zajmuje się także nadzorowaniem wykonawstawa niektórych umów jakie zawiera urząd.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał współpraca z policją w wykonywaniu niektórych obowiązków byłaby wskazana?

Komendant Straży Miejskiej powiedział, że uważa iż lepiej jest gdy straż miejska i policja samodzielnie wykonują swoje obowiązki.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy wszyscy mieszkańcy podłączeni są do kanalizacji sanitarnej?

Komendant Straży Miejskiej poinformował, że z I etapu budowy kanalizacji prawie wszyscy mieszkańcy podłączeni są do kanalizacji sanitarnej. Niepodłączony pozostało 40 studni. Zawory i pompy podciśnieniowe zostały zdemontowane i są składowane w Aqubellis. Obecnie ewidencjonowane są podłączenia na ul. Konieczyńskich.  

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy są problemy z utrzymaniem ładu i porządku w mieście?

Komendant Straży Miejskiej powiedział, że na bieżąco są kontrolowane miejsca w których są problemy z utzymaniem porządku. Najbardziej nefralgicznym punktem jest Plac Powstańców Wielkopolskich oraz ul. Kościelna.

Radny A. Jóźwiak zapytał czy nadzór nad pracownikami porządkującymi tereny zielone obejmuje również zbiórkę śmieci na poboczach dróg?

Komendant Straży Miejskiej odpowiedział, że porządkowanie terenów zielonych nie obejmuje zbiórki śmieci z poboczy dróg. Dodał, że zakres prac można rozszerzyć o porządkowanie dróg gminnych.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy byłaby potrzeba aby określona część miasta była monitorowana?

Komendant Straży Miejskiej odpowiedział, że monitorowaniem można by objąć teren Placu Powstańców Wielkopolskich.

Radny R. Kinach poinformował, że most na rzece Rudce nie jest oznakowany.

Komendant Straży Miejskiej powiedział, że na rzece Rudka jest kładka a nie most. Poprzez przewożenie ponad normatywnego tonażu ówczesny most został bardzo mocno zniszczony.

Radny A. Nadolny zapytał czy koła łowieckie partycypują w kosztach utylizacji potrąconych zwierząt leśnych?

Komendant Straży Miejskiej poinformował, że zgodnie z wytycznymi koła łowieckie nie mają obowiązku partycypacji w kosztach utylizacji zwierząt leśnych.

 

Informację o działalności Ochotniczej Straży Pożarnej w Rogoźnie złożył Wiceprezes OSP Rogoźno F. Kaczmarek.

Radny Z. Hinz zapytał jak przebiega współpraca pomiędzy OSP Rogoźno a PPSP w Obornikach?

Wiceprezes OSP Rogoźno odpowiedział, że źle nie ocenia współpracy pomiędzy jednostkami ochotniczych straży pożarnych a państwową strażą pożarną. W wypowiedzi poruszył sprawę finansowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, który nie ma nic wspólnego z finansowaniem państwowej straży pożarnej. 

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy wyznaczenie obszarów działalności poszczególnych jednostek dokonywane jest wyłącznie w Wielkopolsce, czy dotyczy całego kraju?

Wiceprezes OSP Rogoźno odpowiedział, że niektóre województwa nie przystąpiły do wdrażania obszarów działania poszczególnych jednostek.

 

Informację o działaniach podejmowanych przez gminę związanych z bezpieczeństwem mieszkańców w zakresie obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i spraw obronności przedstawił Podinspektor Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich A. Radecki.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy próbny alarm w zakresie klęski przeprowadzany jest systematycznie?

Pidinspektor WOiSO odpowiedział, że alarm w zakresie klęski nie był przeprowadzany, gdyż nie był ujęty w planie. Procedury określają jakie działania muszą zostać podjęte w konkretnej sytuacji. Próbne alarm przeprowadzane są na szczeblach województwa, a nie na szczeblu gminnym.  

Przewodniczący A. Olenderski stwierdził, że warto byłoby przeprowadzić próbny alarm aby sprawdzić funkcjonowanie całego systemu lub jego poszczególnych elementów, np. Łączność.

Podinspektor WOiSO poinformował, że odbywają się treningi sztabowe, które polegają na rozkodowywaniu przekazywanych informacji. Najbliśzy trening sztabowy ma się odbyć w dniu 5.12 br.

 

W dalszej części posiedzenia przystąpiono do realizacji punktu 7 – praca nad budżetem Gminy Rogoźno na 2013 rok.

a) Projekt budżetu Gminy Rogoźno na 2013 rok omówiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka.

b) dyskusja, wyjaśnienia i ewentualne wnioski Komisji.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał z jakiego powodu podatek od nieruchomości, będący zadaniem związanym z gospdarką gruntami i nieruchomościami zaplanowano na kwotę 382 tys. zł, skoro w roku poprzednim wynosił on 30 tys. zł?

Skarbnik Gminy wyjaśniła, że ze względu na zmianę przepisów gmina za drogi wewnętrzne sama sobie musi zapłacić podatek. Drogi publiczne są zwolnione od płacenia podatku od nieruchomości.

Radny Z. Hinz powiedział, że w dziale kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zaplanowano udzielenie dotacji celowej w kwocie 27.500 zł.

Skarbnik Gminy poinformowała, że wpłynęły dwa wnioski i zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Rogoźnie z 2008 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków można udzielić dotacji na ten cel. Jeden wniosek złożyła p. S. Szczepańska, a drugi Parafia Rzymsko-Katolicka p. w. św. Wita. Wniosek p. S. Szczepańskiej opiewał na kwotę 25 tys. zł, a parafia św. Wita nie określiła wartości prac.

Radny Z. Hinz powiedział, że w uzasadnieniu do projektu budżetu szczegółowo zostały przedstawione wydatki i dochody budżetu. Na ogół wszystkie wydatki pozostają na niezmienionym poziomie, z wyjątkiem oświaty i kilku działów w których trzeba było zwiększyć wydatki. Ocenił iż budzet jest trudny, można określić iż jest to budżet "na przetrwanie", ale został opracowany w sposób realistyczny. Można życzyć tylko aby był on realizowany bez żadnych poważnych zakłóceń.

Przewodniczący A. Olenderski przedstawił Komisji do zaopiniowania wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie prac remontowych i konserwacyjnych obiektów zabytkowych, które zostały złożone przez Parafię św. Wita oraz p. S. Szczepańską.

Burmistrz Rogoźna poinformował, iż planuje przeznaczyć dotację w wysokości 20 tys. dla Parafii św. Wita, i dotację w wysokości 7.500 zł dla p. S. Szczepańskiej. Proponowane kwoty dotacji wynikają z uchwały Rady Miejskiej w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

Radny P. Wojciechowski zapytał czy tylko dwa wnioski wpłynęły o udzielenie dotacji do prac wykonywanych w budynkach wpisanych do rejestru zabytków.

Skarbnik Gminy poinformowała, że zgodnie z podjętą uchwałą wpłynęły tylko dwa wnioski. Trzeci wniosek złożył radny o zabezpieczenie kwoty 50 tys. zł na prace restauratorskie w kościele w Wełnie, jednak wniosek ten nie spełnia wymogów wspomnianej uchwały.

Radny M. Połczyński zapytał jakiej klasy zabytkiem jest kościół św. Wita?

Skarbnik Gminy powiedziała, że kościół w Wełnie jest zabytkiem klasy "0", a w uchwale mówi się o wartości zabytkowej budynku.

Radny A. Jóźwiak zapytał czy są ograniczenia do jakiej wysokości można finansować prace w Parafii św. Wita?

Skarbnik Gminy wyjaśniła iż nie została określona maksymalna wysokość pomocy jakiej można udzielić. W uchwale zapisano iż pomoc można udzielić do 30% wartości szacowanych kosztów prac konserwatorskich, a w szczególnych przypadkach można udzielić wyższej dotacji nawet do 100% wartości prac.

Radny A. Nadolny poinformował, że kościół w Wełnie jest zabytkiem klasy "0", a Burmistrz Rogoźna poraz kolejny nie uznał wniosku o udzielenie pomocy dla tego zabytku. W roku ubiegłym wniosek został złożony, a Burmistrz Rogoźna go nie uznał. Koszt dotychczas wykonanych prac w Wełnie wynosi ok. 700 tys. zł i po raz kolejny nie zostaną przeznaczone żadne środki finansowe.

Skarbnik Gminy zwróciła uwagę, że gdyby wpłynął oficjalny wniosek o udzielenie dotacj ina sfinasowanie prac konserwatorskich Burmistrz Rogoźna musiałby go ująć w projekcie budżetu i przedłożyc do zaopiniowania przez Komisje. Wniosek o zabezpieczeniu środków złożył radny A. Nadolny, a nie parafia w Parkowie. Uchwała podana była do publicznej wiadomości, więc każdy może się z nią zapoznać. W uchwale określono jakie warunki musi spełniać składany wniosek o udzielenie dotacji.

Radny A. Nadolny powiedział, że w roku proboszcz parafii w Parkowie sładał wniosek, jednak  nie został on uwzględniony w budżecie gminy.

Skarbnik Gminy poinformowała, że w poprzednim roku nie udzielono żadnemu podmiotowi dotacji na prace konserwatorski lub restauratorskie.

Radny A. Nadolny powiedział, że nie należy się dziwić iż osoba którą została "odepchnięta" ponownie nie złożyła wniosku. Dodał, że na sesji budżetowej będzie zgłaszał wniosek o udzielenie dotacji dla kościoła w Wełnie.  

Skarbnik Gminy zwróciła uwagę, ze jeżeli radny będzie zgłaszał wniosek to powinien zostać przygotowany projekt uchwały w sprawie udzielenia wskazanemu podmiotowi dotacji na określony cel.

Przewodniczący A. Olenderski zaproponował, aby Komisja Gospdarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie pozytywnie zaopiniowała wnioski o przyznanie dotacji na rzecz p. S. Szczepańskiej i Parafii św. Wita w Rogoźnie.

Opinia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa pozytywną opinię o złożonych wnioskach przyjęła jednogłośnie 7 głosami "za" w obecności 7 członków Komisji. 

Komisja nie złożyła do projektu budżetu Gminy Rogoźno na 2013 r. żadnych wniosków.

Przewodniczący A. Olenderski poinformował, że zgodnie z wymogiem uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy, w ciągu 7 dni od otrzymania opinii pozostałych Komisji Rady Miejskiej, posiedzenie w sprawie wydania opinii o projekcie budżetu musi wydać Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa. W związku z tym kolejne posiedzenia Komisji odbędzie się w dniu 26.11.2012 r.

 

W dalszej części posiedzenia przystąpiono do realizacji punktu 8 – omówienie projektów uchwał i materiałów na najbliższą sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.

Projekt uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania przedstawiła Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej E. Kowalska.

Uwag nie było.

 

Projekt uchwały w sprawie Programu współpracy Gminy Rogoźno z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2013 przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka.

Uwag nie było.

 

Projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2013 rok przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka.

Skarbnik Gminy poprosiła radnych o poprawienie w podstawie prawnej numeru dziennika urzędowego, w jakim została opublikowana ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii – powinno być: tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 124 z późniejszymi zmianami.

Uwag nie było.

 

Projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka.

Uwag nie było.

 

Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Rogoźno na lata 2012-2025 przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka.

Radny M. Połczyński zwrócił uwagę iż w Wieloletniej Prognozie Finansowej nie został ujęty remont świetlicy w Owczegłowach, a remonty pozostałych świetlic zostały ujęte. Zapytał z jakich środków finansowych będzie finansowany jej remont.

Skarbnik Gminy poinformowała iż remont świetlicy w Owczegłowach będzie finansowany ze środków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

Projekt uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na rok 2013 przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka.

Uwag nie było.

 

Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2012 rok przedstawiła Skarbnik Gminy M. Kachlicka.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy znacząco zmniejszyły się wpływy z tytułu podatków?

Skarbnik Gminy poinformowała, że zaplanowane wpływy z niektórych podatków nie zostaną wykonane w 100%, ale są podatki których wykonanie przekracza plan. Wpływy z tytułu podatków od osób prawnych przewyższają plan.

 

Projekt uchwały w sprawie podziału Gminy Rogoźno na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w okręgu wyborczym przedstawiła Sekretarz Gminy I. Sip-Michalska.

Sekretarz Gminy poinformowała, że ze względu na wydane postanowienie Komisarza Wyborczego i stwierdzenie niezgodności z prawem Uchwały Nr XXVI/189/2012 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 24.10.2012 r. w sprawie podziału Gminy Rogoźno na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w okręgu wyborczym, Rada Miejska w Rogoźnie w terminie do 10.12.2012 r. została wezwana do zmiany uchwały, w części dotyczącej miasta Rogoźno.

Uwag nie było.

 

Przystąpiono do realizacji punktu 9 – wolne głosy i wnioski.

Radny M. Połczyński zgłosił wniosek do Zarządu Dróg Powiatowych w Obornikach o postawienie znaku ograniczenia prędkości do 40 km/h w miejscowości Wojciechowo, celem poprawy bezpieczeństwa mieszkańców – wniosek został przyjęty jednogłośnie 7 głosami „za” w obecności 7 członków Komisji.

Radny M. Połczyński zgłosił wniosek o wymalowanie przejścia dla pieszych na drodze wojewódzkiej nr 241 w miejscowości Marlewo. Wniosek motywował poprawą bezpieczeństwa młodzieży szkolnej udającej się na przystanek autobusowy – wniosek został przyjęty jednogłośnie 7 głosami „za” w obecności 7 członków Komisji.

Radny M. Połczyński w imieniu radnego H. Janusa zgłosił wniosek o poszerzenie brakującej części chodnika oraz montaż brakujących barierek ochronnych od Zespołu Szkół w Gościejewie do budynku nr 14 przy drodze krajowej nr 11 w miejscowości Gościejewo – wniosek został przyjęty jednogłośnie 7 głosami „za” w obecności 7 członków Komisji.

Radny A. Jóźwiak zapytał czy został wysłany wniosek do PKP S. A. o przycięcie suchych konarów drzew na stacji kolejowej w Parkowie.

Przewodniczący A. Olenderski odpowiedział, że wniosek nie został jeszcze wysłany, ale będzie to uczynione w najbliższym czasie. Poprosił Burmistrza Rogoźna o podjęcie działań w sprawie naprawy nieświecącej lampy w m. Ruda, stojącej w ciągu drogi krajowej nr 11.

Radny M. Połczyński zapytał czy została zgłoszona naprawa oświetlenia w m. Stare i m. Sierniki?

Burmistrz Rogoźna odpowiedział, że zajmie się sprawą oświetlenia w Rudzie. W sprawie oświetlenia w m. Stare i Sierniki zostało wysłane stosowne pismo, ale nie wie czy została wykonana naprawa.

Radny Z. Hinz zgłosił wniosek o wycięcie odrostów i zakrzaczeń rosnących przy drzewach lip, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241 w m. Rogoźno, na odcinku Alei Marszałka Piłsudskiego – wniosek został przyjęty jednogłośnie 7 głosami „za” w obecności 7 członków Komisji.

Radny R. Kinach zgłosił wniosek o postawienie znaku drogowego uwaga droga z pierwszeństwem przejazdu na skrzyżowaniu ul. Fabrycznej i Alei Marszałka Piłsudskiego – wniosek został przyjęty jednogłośnie 7 głosami „za” w obecności 7 członków Komisji.

Radny R. Kinach zgłosił wniosek o odnowienie tablicy informacyjnej „Rogoźno Wita” stojącej przy drodze wojewódzkiej nr 241, dla pojazdów jadących z kierunku Wągrowca – wniosek został przyjęty jednogłośnie 7 głosami „za” w obecności 7 członków Komisji.

Radny P. Wojciechowski zapytał czy od ostatniego spotkania w sprawie budynku ZSA Starosta Powiatu Obornickiego złożył Gminie Rogoźno nowe propozycje? Zapytał czy znane jest oficjalne stanowisko samorządu Gminy Ryczywół w sprawie rozbudowy szpitala?

Burmistrz Rogoźna odpowiedział, że Starosta żadnych nowych propozycji nie przedstawił. Dodał, że nie zna oficjalnego stanowiska Gminy Ryczywół w sprawie przekazania środków na rozbudowę szpitala powiatowego.

Radny P. Wojciechowski poinformował, że Rada Muzeum umówiona jest na spotkanie z proboszczem Parafii św. Wita w celu omówienia możliwości odnowienia figury stojącej przy rondzie. Zapytał kiedy zostaną zdemontowane reklamy stojące wokół figury oraz uregulowany status prawny gruntu, na którym ona stoi.

Burmistrz Rogoźna poinformował, że właściciel terenu prosił aby podział gruntu przeprowadzić po otrzymaniu przez niego pozwolenia na budowę. Obecnie figura oraz reklamy stoją na prywatnej działce, a nie gminnej. Proboszcz Parafii św. Wita ma zająć się renowacją figury i przeprowadzić zbiórkę pieniędzy na ten cel.

Radny P. Wojciechowski poinformował, że proboszcz Parafii św. Wita chciałby pozyskać środki z UE na renowację figury. Zapytał czy proboszcz może liczyć na pomoc urzędu w sprawie odnowienia figury?

Burmistrz Rogoźna odpowiedział, że urząd nie udzieli pomocy finansowej na renowację figury.

Radny P. Wojciechowski zwrócił uwagę, że parafie mogą ubiegać się o środki unijne w ramach małych projektów, jednak musi być właścicielem gruntu.

Radny M. Połczyński powiedział, że uważa iż jeżeli mieszkańcy zostaną poinformowani o zbiórce pieniędzy na odnowienie figury to przeznaczą środki na ten cel.

Radny Z. Hinz przypomniał, że wpłynęło pismo od Towarzystwa Przyjaciół Rogoźna, aby upamiętnić postać dr. S. Waliszewskiego. Owa tablica miałaby zwisnąć na budynku przy ul. W. Poznańska 16. Dodał, że dotychczas nie uzyskał stanowiska Rady Miejskiej w tej sprawie, ale uważa iż postać dr. S. Waliszewskiego powinna zostać upamiętniona. Dodał, że uważa iż tablica nie powinna zostać zamontowana na prywatnym budynku, tylko na budynku ówczesnego ośrodka zdrowia, w którym przez wiele lat pracował. Obecnie wspomniany budynek jest w posiadaniu Urzędu Marszałkowskiego, więc łatwiej będzie uzyskać zgodę na umieszczenie tablicy.

Radny R. Kinach powiedział, że uważa iż cel jest szlachetny, dlatego podjęte już działania powinny być kontynuowane.

Radny R. Kinach zapytał czy plac na ul. Kardynała S. Wyszyńskiego należy do gminy?

Burmistrz Rogoźna odpowiedział, że jest to teren prywatny.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał co się dzieje że chodniki są demontowane?

Burmistrz Rogoźna poinformował, że kładziona jest sieć światłowodowa.

 

Posiedzenie zakończono o godz. 20.45

Protokół sporządziła mgr P. Grabowska

Rogoźno, dnia 13 grudnia 2012 r.

 

drukuj pobierz pdf