PROTOKÓŁ nr 39/2018 z posiedzenia Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 28 maja 2018 roku o godz. 16:15 w sali Urzędu Miejskiego przy ul. Nowej 2 w Rogoźnie
Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Adam Nadolny. Wiceprzewodniczący stwierdził, że na 8 członków Komisji w obradach bierze udział 7 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Proponowany porządek obrad:
Ad. 3 Przyjęcie porządku obrad. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 4 Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia KGFiR Protokół został przyjęty przez członków komisji – jednogłośnie.
Ad. 5 Szkody łowieckie na terenie Gminy Rogoźno. Pan Przewodniczący oddał głos panu inspektorowi Wojciechowi Kramerowi, który poinformował o zmianach w ustawie „Prawo łowieckie”, dodał że szacowanie szkód to obowiązek scedowany na jednostki pomocnicze wójta i burmistrza, a w tym wypadku są to sołtysi. Pan radny Henryk Janus powiedział, że na ostatnim spotkaniu sołtysów zostali oni poinformowani, że sołtysi muszą być w komisji, ponieważ w przeciwnym razie może nie dojść do szacowania. Pan Kramer powiedział, że za organizację szacowania odpowiedzialny jest wójt, burmistrz i pracownik wyznaczony w urzędzie. Pan sekretarz Jagoda przytoczył przepis, w którym mowa jest o tym, ze szacowanie ze strony gminy dokonuje jednostka pomocnicza. Pan Kossowski dodał, że szacowania wykonywane są na dotychczasowych zasadach wbrew przepisom, które są niedoprecyzowane.
Ad. 6. Stan czystości jezior, rzek i wód gruntowych na terenie Gminy Rogoźno. Jeziora zajmują znaczną powierzchnię terenu gminy. Największym z nich jest Jezioro Budziszewskie (177,14 ha) - typowo rynnowe jezioro o maksymalnej głębokości 14 m, długości 4.600 m i maksymalnej szerokości 520 m. Długość linii brzegowej wynosi 9.700 m, brzegi porośnięte są wąskim pasem trzcin. Poza Jeziorem Budziszewskim w gminie znajduje się również siedem innych: Rogozińskie (148,20 ha), Prusieckie (72,65 ha), Nienawi-skie Duże (29,65 ha). Czarne (24,76 ha), Małe (lub Wydarte, 16,45 ha), Boguniewskie (9,65 ha) i Nienawiskie Małe (6,21 ha). W 2016 przeprowadzono badania stanu jakości wód Jeziora Budziszewskiego i Je-ziora Rogozińskiego oraz przepływającej przez nie rzeki Małej Wełny. Badania przeprowadził Zakład Ochrony Wód Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poniżej przedstawione zostały wyniki tych badań. Rzeka Mała Wełna przepływa przez tereny rolnicze, narażona jest na dopływ zanieczyszczeń obszarowych z pól uprawnych, przede wszystkim wysokich ładunków związków biogennych, powodujących eutrofizację wód. Dodatkowym czynnikiem jest położenie w jej pobliżu kilku większych miejscowości (Łubowo, Kiszkowo, Działyń, Kłecko, Skoki, Rogoźno), stanowiących potencjalne źródło dopływu zanieczyszczeń punkto-wych. Z dostarczonych próbek wody, pobranych z rzeki i położonych w jej biegu jezior, 29 września 2016 r. wynika, że rzeczywiście wody te należą do przeżyźnionych, hipertroficznych. Badania przeprowadzono na kilku stanowiskach badawczych, zlokalizowanych mw następujących miejscach, uszeregowanych zgodnie z kierunkiem przepływu wody: Mata Wełna powyżej Jeziora Budziszewskieeo Woda Małej Wełny dopływającej do Jeziora Budziszewskiego charakteryzuje się wysoką żyznością. Wartości sestonu (zawiesin ogólnych), azotu amonowego, azotu Kjeldahla, fosforanów rozpuszczonych i fosforu ogólnego wykraczają poza normy dla dobrego stanu ekologicznego. Świadczy to o zanieczyszczaniu Małej Wełny niedostatecznie oczyszczonymi ściekami, dopływającymi na odcinku między Jeziorem Rościńskim a Jeziorem Budziszewskim. Stężenie chlorofilu-a jest podwyższone, jednak znacznie niższe niż w badanych jeziorach. Niesiony z wodami rzecznymi fitoplankton pochodzi głównie z Jeziora Rościńskiego, gdyż dominują w nim gatunki typowo jeziorne. Jest on bardzo zróżnicowany pod względem taksonomicznym, a jednocześnie niezbyt liczny, co wskazuje na dość dobry stan tego je-ziora. W jego składzie dominują centryczne okrzemki i drobne zielenice, z widocznym udziałem złotowiciowców, typowe dla niezbyt żyznych jezior eutroficznych. Skład ten wpłynął na dość wysoką wartość indeksu planktonowego IFPL 0,52, który wskazuje na umiarkowany stan ekologiczny rzeki. W składzie fitoplanktonu obecny jest jednak również Planktothrix agardii z sinic. Intensywnie namnaźa się on w Jeziorze Budziszewskim, przyjmującym wody Małej Wełny. Jezioro Budziszewskie Jest to stosunkowo duże jezioro rynnowe, o powierzchni 163 ha, głębokości maksy-malnej 14 m i gł. średniej 4,8 m. Znajduje się ono pod bezpośrednim wpływem przepły-wającej przez nie rzeki Małej Wełny, o bardzo żyznych wodach. Oprócz ścieków i zanie-czyszczeń z pól niesie ona również wodę z kompleksu stawów rybnych pod Skokami, co negatywnie oddziałuje na jakość wód jeziornych głównie w okresie jesiennym, w trakcie spuszczania wody i odłowu ryb. Wszystkie te czynniki spowodowały silną eutrofizację je-ziora. Objawia się ona wysokimi stężeniami związków biogennych oraz sinicowymi zakwi-tami wody. Stężenie azotu ogólnego rośnie wzdłuż osi podłużnej jeziora, co związane jest z jednej strony ze zwiększaniem się stężeń azotu amonowego, wydzielanego z odtlenio-nego dna, z drugiej strony - z rosnącym stężeniem azotu organicznego, spowodowanym namnażaniem się sinic planktonowych oraz przyżyciowym wydzielaniem produktów przemiany materii przez mikroorganizmy. Na procesy te rzutują silnie osady denne, które bogate są w materię organiczną produkowaną przez fitoplankton jeziorny, ale również nanoszoną w dużych ilościach każdej jesieni w trakcie spuszczania wody ze stawów ryb-nych. Ponieważ jest to jezioro stratyfikowane termicznie, stężenie azotu ogólnego w jego wodach nie powinno przekraczać 1,5 mg N/l. Na wszystkich stanowiskach w obrębie Jezio-ra Budziszewskiego stężenie to nie mieściło się więc w dobrym stanie ekologicznym, a w pobliżu wypływu przekraczało normy dla II klasy jakości wód ok. 3- krotnie. Również stę-żenie fosforu należało do bardzo wysokich. Wprawdzie w stosunku do stężenia w dopły-wającej Małej Wełnie uległo ono w jeziorze obniżeniu (wskutek wykorzystywania przez fitoplankton), to jednak nadal mieściło się w przedziale 0,214-0,242 mg P/l, przekraczając 3-krotnie normę dla dobrego stanu ekologicznego, wynoszącą 0,080 mg P/l. Przewodnictwo elektrolityczne, informujące o stężeniu jonów soli rozpuszczalnych w wodzie, zmniejsza się wzdłuż osi podłużnej jeziora z 536 do 531 jiS/cm, co wskazuje na ich pobieranie przez fitoplankton, rozwijający się w toni wodnej. Wartości te są nadal stosunkowo wysokie, wskazując na zaawansowany stan trofii, jednak mieszczą się w normie dla dobrego stanu ekologicznego. Odczyn wody jest zasadowy, świadcząc o intensywnym wykorzystywaniu nie tylko wolnego dwutlenku węgla, ale również kwaśnych węglanów w procesie produkcji pierwotnej fitoplanktonu. Wobec obecności wysokich stężeń mineralnych frakcji azotu i fosforu w jeziorze, to właśnie węgiel mineralny jest czynnikiem ograniczającym wielkość produkcji pierwotnej. Stymuluje to rozwój sinic, które wykształciły przystosowania do korzystania z CO2, pochodzącego z kwaśnych węglanów. O wielkości biomasy wytwarzanego fitoplanktonu mówi stężenie chlorofilu-a oraz zawartość sestonu, czyli zawiesiny organizmów w toni wodnej. Obydwa te wskaźniki wykazują bardzo wysokie wartości. Stężenie chlorofilu-a rośnie wzdłuż osi podłużnej jeziora, co mo-że sugerować dodatkowe zasilanie toni wodnej w biogeny z osadów dennych. Nie wykluczony jest również dopływ zanieczyszczeń z brzegu - z ośrodków wypoczynkowych lub zabudowań wiejskich. Wysokie wartości stężeń chlorofilu-a w jeziorze wskazują na zły stan ekologiczny jeziora (V klasa jakości). Potwierdza to dominacja sinic w składzie gatunkowym fitoplanktonu oraz dominujący gatunek Planktothrix agardhii, znany z wydzielania do wody bardzo niebezpiecznych toksyn. W myśl Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2011 r. (Dz.U. 258, Poz. 1549) jezioro to powinno być wyłączone z rekreacyjnego użytkowania, ze względu na zagrożenie dla zdrowia ludzi. Mała Wełna miedzy Jeziorem Budziszewskim a Jeziorem Rogozińskim Z Jeziora Budziszewskiego wypływa bardzo żyzna woda, o czym świadczą wysokie stężenia azotu ogólnego wynoszące 3,77 mg N/l i fosforu ogólnego - 1,121 mg P/l. Woda ta zawiera bardzo dużo organicznej zawiesiny (seston 22,8 mg s.m./l), stanowiącej głównie fitoplankton, rozwijający się w jeziorze (chlorofil-a 110 jxg/l). W trakcie przepływu wody do mostu Szulca (3 km biegu rzeki) zachodzi bardzo intensywny proces jej samooczyszczania. Kręty bieg rzeki spowalnia jej nurt, dzięki czemu zawiesiny są łatwo zatrzymywane na ro-snących w rzece makrofitach, odfiltrowywane są przez faunę bezkręgowców naroślinnych i bentosowych rozkładane przez bakterie i grzyby wodne. Potwierdzeniem tego jest silne obniżenie (o połowę) wartości chlorofilu-a oraz sestonu. Jednocześnie bardzo silnie zmniejsza się stężenie fosforanów i fosforu ogólnego (prawie 4-krotnie) oraz nieznacznie stężenie azotu ogólnego. Ponieważ Mała Wełna do ujścia do Jeziora Rogozińskiego ma do pokonania jeszcze odległość ok. 1 km, jakość jej wód ulega tam dalszej poprawie. Z po-wyższego wynika, że odcinek rzeki między jeziorami spełnia bardzo ważną rolę ochronną dla niżej położonego Jeziora Rogozińskiego przed napływem sinic z Jeziora Budziszewskiego. Należy więc zachować obecny stan koryta rzecznego i żyjące w nim organizmy, gdyż ich usunięcie i udrożnienie przepływu spowoduje napływ dużego ładunku materii organicznej w postaci fitoplanktonu sinicowego oraz związków biogennych, szczególnie fosforu. W trakcie prac melioracyjnych na rzece doszłoby również do silnego zmętnienia wody osadami znajdującymi się w korycie i wniesienie z wodą rzeczną tego ładunku do Jeziora Rogozińskiego. Mogłoby to spowodować gwałtowne zużycie tlenu w części wlotowej Małej Wełny do jeziora i doprowadzić nawet do śnięcia ryb. Jezioro Rogozińskie Pomimo pozytywnych zmian jakości wody w trakcie jej przepływu z Jeziora Budzi-szewskiego, jest ona nadal złej jakości, o czym świadczy wysokie stężenie chlorofilu oraz zdominowanie fitoplanktonu przez sinice. Stężenia fosforu rozpuszczonego i ogólnego obniżone w rzece, ulegają silnemu zwiększeniu już w płytkiej początkowej części jeziora. Wysoka temperatura sprzyja szybkiej mineralizacji materii organicznej w osadach dennych i odtlenieniu głębszych jego warstw, co prowadzi do wydzielania fosforu do toni wodnej. W trakcie przepływu wody przez jezioro dochodzi do ponownego, stopniowego obniżenia tych wskaźników, w wyniku ich pobierania przez fitoplankton. Stężenie chlorofilu-a, będącego miarą biomasy fitoplanktonu, również obniża się wzdłuż długiej osi jeziora, wskazując na rolę Małej Wełny jako najważniejszego źródła zanieczyszczenia jeziora. Zapewne drugim, ale również bardzo istotnym źródłem biogenów, są osady denne jeziora. Tzw. zasila-nie wewnętrzne jeziora z osadów dennych ma szczególnie ważne znaczenie w okresie letnim, kiedy wysoka temperatura wód sprzyja nagrzewaniu się osadów i szybkiej mineralizacji zawartej w nich materii organicznej. W tym czasie zwykle maleje wpływ zasilanie ze zlewni, gdyż zmniejsza się wymywanie z gleb (obecność szaty roślinnej na polach) oraz natężenie przepływu wody w rzece. Bardzo wysokie stężenia chlorofilu-a w jeziorze oraz skład fitoplanktonu zdominowanego przez sinice, wskazują na zły stan ekologiczny Jeziora Rogozińskiego. Potwierdzają to stężenia azotu i fosforu ogólnego, które ok. 2-krotnie przekraczają wartości przewidziane dla stanu dobrego. Sieć rzeczna na terenie gminy ma łączną długość 59 km, w tym na długości 10 km przepływa przez jeziora. Największą rzeką jest Wełna, przepływająca przez gminę na obszarze 29 km, zmieniając się stopniowo z rzeki nizinnej w rzekę o charakterze górskim. Inne rzeki: Mała Wełna, Flinta, Struga Sokołowska, Rudka. Stan czystości rzek występujących na terenie gminy Rogoźno kontroluje Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu. Wyniki prowadzonych badań jakości wód z 2014 roku przedstawiono poniżej. Rzeka Wełna Stan ekologiczny rzeki był słaby. Przyczyną takiej oceny był element biologiczny - fitobentos. Ocenę potwierdziły elementy fizykochemiczne: BZTs, azot amonowy, azot Kjeldahla, azot ogólny, fosforany i fosfor ogólny, które przekraczały wartości graniczne dla stanu dobrego. Stwierdzono niespełnianie wymagań postawionych obszarom ochroniony Flinta Wody rzeki Flinty zaliczono do wód o umiarkowanym stanie ekologicznym. Podstawą takiej oceny był element biologiczny - fitobentos. Wody nie spełniały wymagań, określonych dla obszarów chronionych; przypisano im zły stan. Największe punktowe źródło zagrożenia dla wód stanowi miejscowość Ryczywół. Strum Sokołowska Stan ekologiczny wód określono jako umiarkowany, mimo bardzo dobrego stanu badanego elementu biologicznego - fitobentosu. O takiej ocenie zadecydowały elementy fizyko-chemiczne: ogólny węgiel organiczny, azot Kjeldahla. Konsekwencją oceny stanu ekologicznego jest przypisanie wodom złego stanu. Dla wód Strugi Sokołowskiej nie zostały spełnione wymagania dla obszarów chronionych Rudka Badania wskazały na osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego. Zadecydował o tym element biologiczny - fitobentos. Wobec braku oceny stanu chemicznego nie można ocenić stanu wód. Gospodarka wodnościekowa na terenie Gminy Rogoźno Od wielu lat priorytetem w działaniach samorządu lokalnego było podejmowanie działań zmierzających do uporządkowania gospodarki ściekowej w gminie. Podjęte przez Gminę Rogoźno zadanie związane z budową kanalizacji sanitarnej dla aglomeracji Rogoźna okazało się zadaniem niezwykle trudnym. Inwestycje służące ochro-nie środowiska są bardzo kosztowne i przerastają możliwości finansowe samorządów. Brak środków w budżetach gmin oraz ograniczony, szczególnie w pierwszym okresie funkcjonowania odrodzonych samorządów, dostęp do środków pomocowych, spowodował, że ambitne plany i zamierzenia należało weryfikować i dzielić na etapy. Pomimo trudności Gmina podejmowała działania zmierzające do osiągnięcia celu. Przedsięwzięcie zrealizowano w czterech etapach, zakończenie pierwszego etapu nastąpiło w 2003r, natomiast ostatniego w roku 2013. Łącznie w okresie realizacji w/w inwestycji Gmina Rogoźno wybudowała nowoczesną oczyszczalnię ścieków, blisko 55 km sieci kanalizacji sanitarnej oraz prawie 1300 przyłączy. Przybliżona łączna wartość zrealizowanych inwestycji wyniosła około 54,85 min zł. Finalny efekt realizacji ostatniego etapu inwestycji to możliwość podłączenia do sieci kanalizacyjnej budynków zamieszkałych przez ponad 3500 mieszkańców. Według danych na dzień 31.12.2015 r. łączna liczba umów zawartych na odprowadzanie ścieków do nowej kanalizacji wynosiła 607 i obejmowała 2874 użytkowników, co stanowi 81,72% przewidywanej liczby użytkowników sieci, określonej we wniosku na do-finansowanie. W latach 2016-2017 szczególnie zaakcentowana została kwestia kontroli częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych. Jest to kolejny po wybudowaniu i uruchomieniu systemu zbiorczego odbioru i oczyszczania ścieków, etap działań zmierzających do poprawy jakości wód powierzchniowych oraz ogólnego stanu środowiska. Jednym z powodów wzmożenia aktywności w tym zakresie było silne skażenie wód jeziora Nienawiszcz Mały, którego skutki udało się zneutralizować jednak wymagało to kosztownej rekultywacji. Jako główną przyczynę skażenia wskazuje się zrzut ścieków bytowych. W konsekwencji powyższego wdrażany jest ścisły monitoring bilansu wodnościekowego na terenie gminy. Obszary nie posiadające dostępu do kanalizacji sanitarnej zostały objęte programem kontroli częstotliwości opróżniania zbiorników na nieczystości ciekłe prowadzonej przez straż miejską. W roku 2016 przeprowadzono kontrolę w miejscowościach: Biniewo, Boguniewo, Nienawiszcz, Nienawiszcz działki rekreacyjne I i II, Słomowo, Szczyt-no, Nowy Młyn, Budziszewko - ośrodek wypoczynkowy Orsa. Ponadto rozpoczęto kontro-le w miejscowościach - Budziszewko, Studzienice i Pruśce. Przeprowadzone kontrole przyniosły wymierne skutki, na punkcie zlewnym ścieków, odnotowano wyraźny wzrost ilości dowożonych ścieków. Kontrole będą ponawiane. W celu poprawy stanu gospodarki wodnościekowej oraz wsparcia mieszkańców w modernizacji istniejących i budowie nowych urządzeń, przyjęto uchwałę nr XLIII/410/2017 z dnia 14 lipca 2017 r, w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie części kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Rogoźno. Nabór na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków odbywa się w trybie ciągłym. W roku 2017 złożono 35 wniosków, z których zrealizowano 23 na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 63 468,96 zł. W roku 2018 do końca kwietnia złożono 27 wniosków. Na fali szeroko zakrojonych działań w zakresie czystości wód podjęto również per-spektywiczne prace nad ustaleniem stanu faktycznego, przyczyn oraz potencjalnych kierunków działań w sprawie rekultywacji jezior Rogozińskiego i Budziszewskiego oraz rzeki małej Wełny. W ramach podjętych czynności przeprowadzono badania laboratoryjne wód, w wyniku których ustalono silne zanieczyszczenie biogenami. W poszukiwaniu me-tod rozwiązania problemu czystości jezior nawiązano współpracę ze środowiskami naukowo akademickimi specjalizującymi się w tej tematyce. Istotnym czynnikiem mającym wpływ na zakres działań jest fakt, że jeziora jak i rzeka nie są własnością gminy, zatem ograniczone są też możliwości bezpośredniego odziaływania na ich stan. Nie mniej stan czystości wód jest niezmiernie istotny dla samorządu gminy. Kolejnym etapem prac zmierzających do poprawy stanu czystości jezior jest podjęcie za zgodą organów właścicielskich działań mających na celu rekultywację zdegradowanych zbiorników. W dniu 29 grudnia 2017 r. Marszałek Województwa Wielkopolskiego na wniosek Gminy Rogoźno wydał pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie do wód powierzchniowych Jeziora Budziszewskiego i Jeziora Rogozińskiego substancji hamujących rozwój glonów. W ostatnim czasie wykonany został podwójny zabieg mobilnej aeracji pulweryzacyjnej z precyzyjną inaktywacją fosforu na powierzchni obu jezior przy użyciu chlorku magnezu. W kolejnych etapach rekultywacji jezior uruchomiona zostanie stała strefa inaktywacji fosforu na dnie obu jezior położona na głębokości powyżej 5 m za pomocą preparatu SINOBENT, nastąpi również intensywne zarybianie zbiornika naryb-kiem szczupaka, sandacza i suma oraz uruchomiony zostanie aerator pulweryzacyjny na Jeziorze Rogoźno. Zabiegi rekultywacyjne będą wykonywane zgodnie z harmonogramem prac określonym w pozwoleniu wodnoprawnym do końca 2020 roku. Celem prowadzonych działań rekultywacyjnych zbiorników wodnych jest przede wszystkim poprawa jakości wód Jeziora Rogozińskiego i Jeziora Budziszewskiego oraz przywrócenie dawnych ich cech użytkowych i przyrodniczych poprzez ograniczenie ich widocznych skutków degradacji. Osiągnięty efekt przyczyni się do wzrostu atrakcyjności turystycznej akwenów i stworzy warunki do wypoczynku i rybołówstwa, bowiem dodatkowym efektem stanie się poprawa warunków bytowania ichtiofauny zamieszkującej jeziora. Pan radny Sebastian Kupidura zapytał, kto zarybiał jezioro? Pan burmistrz Roman Szuberski poinformował radnych, że zarybianie nastąpiło z urzędu, natomiast metoda zarybienia została określona w decyzji środowiskowej. Pan radny Janus zapytał, jaki koszt był tego zarybienia? Pan Szuberski poinformował, że za kwotę ok 27 tys zł wpuszczono 37 tys sztuk szczupaka. Pan radny Paweł Wojciechowski zapytał, czy zostały już wykonane próbki czystości wody ? Pani burmistrz Tomaszewska, powiedziała, że próbki takie wykonywane są krótko przed sezonem. Radni dyskutowali nad problemem przepławki i jazu. Pan burmistrz powiedział, że w związku z przyjętym porozumieniem z Wodami Polskimi będzie ten temat rozwiązywany.
Ad. 7. Sytuacja i stan leśnictwa na terenie Gminy Rogoźno w nadleśnictwach: Durowo, Łopuchówko i Oborniki. Stan lasów Nadleśnictwa Durowo na terenie gminy Rogoźno: Gospodarka leśna nadleśnictwa prowadzona jest w oparciu o Plan urządzenia lasu Nadleśnictwa Durowo na okres od 1 stycznia 2012r. do 31 grudnia 2021r. zatwierdzony przez Ministra Środowiska 5.04.2012r. Na terenie gminy Rogoźno znajdują się leśnictwa: Olszyna, Owczegłowy oraz Przysieka.
W kompleksie Olszyna występują 2 strefy ochronne ptaków chronionych: bielika i kani rudej. Etat pozyskania drewna jest ustalany dla całego nadleśnictwa (nie ma podziału na jednostki administracyjne) i wynosi on 89% przyrostu drewna na pniu w okresie 10 letnim. Skład gatunkowy drzewostanów użytkowanych zrębowo sukcesywnie zmierza Stan sanitarny lasów jest aktualnie dobry, lokalnie występują szkody w wywrotach od silnych wiatrów. Wywroty są na bieżąco usuwane z lasu a w przypadku wystąpienia szkód powierzchniowych następuje dolesienie powstałych luk. Od kilkunastu lat w Polsce występuje zamieranie jesionu wyniosłego. Na terenie Nadleśnictwa Durowo powierzchnie takie zastępowane są innymi gatunkami liściastymi: dąb, wiąz. Po okresie wzmożonego występowania owadów pierwotnych drzewostanów liściastych z rodziny miernikowców (głównie piędzik przedzimek) i oprysków ochronnych od zeszłego roku widać wyraźną poprawę ulistnienia dębów. Od zeszłego roku wzrosło zagrożenie od szkodników wtórnych: kornika drukarza, kornika modrzewiowca oraz rytownika pospolitego. Na terenach leśnych wystawiane są pułapki feromonowe na te owady w celach monitoringu zagrożenia, a drzewa zasiedlone są na bieżąco usuwane. Lasy na terenie gminy Rogoźno są objęte planem ochrony ppoż. lasu. Wiąże się to
Wyrządzane są zasadniczo przez gatunki z rodziny jeleniowatych (sarna oraz jeleń). Polegają one na spałowaniu (obdzieranie zębami kory drzew), czemchaniu (wycieranie scypułu w gałęzie i korę drzew) oraz zgryzaniu tegorocznych przyrostów i pączków młodych drzewek. Koncentracja zwierzyny płowej występuje w obydwu dużych kompleksach leśnych na terenie gminy tj. w Leśnictwach Olszyna i Owczegłowy. Nadleśnictwo Durowo zabezpiecza uprawy leśne przed szkodami poprzez grodzenie upraw, smarowanie upraw repelentami oraz palikowanie pojedynczych drzewek. Dzięki tym zabiegom szkody w lesie mają rozmiar gospodarczo znośny. W dniach 27-28 lutego br. na terenie Nadleśnictwa w wylosowanych obszarach miała miejsce inwentaryzacja zwierzyny metodą liczenia bezpośredniego tyralierą. Na teren gminy Rogoźno przypadły 2 takie miejsca w leśnictwie Olszyna i w leśnictwie Przysieka. Podczas inwentaryzacji stwierdzono wyższe stany zwierząt łownych niż stwierdzano do tej pory, przez co zwiększono roczne plany łowieckich na sezon 2016/2017 oraz będzie to miało wpływ na wieloletnie łowieckie plany hodowlane na okres 2017-2026. Nadleśnictwo Łopuchówko gospodaruje na powierzchni 827 ha lasów, z czego 757 ha to teren Leśnictwa Buczyna oraz 70 ha - Leśnictwo Długa Goślina. Dla wymienionych obszarów obowiązuje Plan Urządzania lasu na okres 2008-2017. Obecnie trwają prace nad kolejną rewizją Planu Urządzania Lasu dla Nadleśnictwa, a tym samym dla opisanych obszarów. Projekt planu jest opracowywany na lata 2018-2027, Nadleśnictwo Łopuchówko jest po Komisji Założeń Planu. Na terenie Gminy Rogoźno znajdują się następujące formy ochrony przyrody: rezerwat przyrody Buczyna – 15,71 ha, obszar chronionego krajobrazu Dolina Wełny i Rynna Gołaniecko-Wągrowiecka o powierzchni ogólnej 696,54 ha oraz obszar Natura 2000 „Buczyna w Długiej Goślinie” o powierzchni ogólnej 694,72 ha. Przy północnej granicy zasięgu, poza terenem zarządzanym przez Nadleśnictwo, położone jest Jezioro Nienawiskie o powierzchni 20,65 ha i średniej głębokości ok. 4 m. Aktualny stan lasów położonych na terenie Gminy Rogoźno jest dobry i brak jest jakichkolwiek zagrożeń ze świata owadów i grzybów mogących mieć bezpośredni wpływ na trwałość istniejących lasów. Zjawisko zamierania sosny i świerka spowodowane ubiegłoroczną suszą w mniejszym stopniu dotyczy drzewostanów rosnących na trenie leśnictwa Buczyna i Długa Goślina, do tej pory zarejestrowano około 50 ha drzewostanów uszkodzonych w stopniu słabym. Natomiast szkody spowodowane przez tą grupę czynników na pozostałej części Nadleśnictwa są wysokie i szacowane na około 10 tys. m3 drewna głównie sosnowego. Problemem w gospodarce łowieckiej jest nadmierna ilość zwierzyny. Stanowi temu sprzyjają wielkopowierzchniowe uprawy kukurydzy oraz jedyne na terenie nadleśnictwa uprawy Miscantusa stanowiące bardzo dobrą osłonę i ostoję dla zwierzyny przez cały rok. Wysokie stany zwierzyny na dzień dzisiejszy to problem w skali całego kraju, a nawet Europy. Na terenie gminy Rogoźno Nadleśnictwo Łopuchówko leży skrawek północny Ośrodka Hodowli Zwierzyny Kąty, cześć obwodu łowieckiego Rogacz i Dzik. Powierzchnia całego OHZ Kąty to 10,06 tys. ha w tym w Gminie Rogoźno 1,78 tys. ha. Powierzchnia szkód w uprawach rolnych przypadających w OHZ w sezonie 2015/2016 wynosi 71,40 ha powierzchni zredukowanej, koszt wypłaconych odszkodowań 202 tys. zł . Nadleśnictwo ponosi rokrocznie znaczne koszty związane z zabezpieczeniem przed szkodami upraw i młodników , w 2016 roku na terenie OHZ Kąty koszty te wyniosły ponad 100 tys. zł. Ponad to Nadleśnictwo inwestuje środki w koszty zabezpieczenia upraw rolnych przed zwierzyną, w 2016 roku na terenie OHZ Kąty – 36 zł. W roku gospodarczym 2015/2016 pozyskano na terenie OHZ Kąty 47 sztuk jelenia, 37 sztuk danieli, 141 sztuk sarny, 285 dzików. W naszym zasięgu – całego Nadleśnictwa jest 16 obwodów łowickich z czego dwa obce (tzn. większa część obwodu leży na terenie innego nadleśnictwa). Z pozostałych obwodów : 11 jest dzierżawionych przez KŁ, a 3 stanowią OHZ (177 Kąty oraz 178,180 AR). Na terenie całego Nadleśnictwa pozyskano w sezonie 2015/2016 jelenie: 722, daniele: 661, sarny: 718, dziki: 2125. Jako ostatni swoje sprawozdanie przedstawił pan Wojciech Kramer ze Starostwa Powiatowego w Obornikach. Zgodnie z ustawą o lasach z dnia 28 września 1991 r. uwzględniając zmiany jakie nastąpiły w poszczególnych art. .ww ustawy. Starosta Obornicki prowadzi bezpośredni nadzór nad lasami ( gospodarką leśną) niestanowiącymi własności Skarbu Państwa. Co znaczy nadzór bezpośredni?. Zgodnie z art.5 ust.3 Starosta może w drodze porozumienia, powierzyć prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w tym wydawanie decyzji administracyjnych nadleśniczemu lasów Państwowych. Starosta Obornicki tego nadzoru nie powierzył Nadleśniczym. Powodem tego stanu jest fakt, że lasy niestanowiące własności Skarbu Państwa Powiatu Obornickiego położone są w rejonie działania 5 Nadleśnictw tj. Nadleśnictwo - Oborniki, Krucz, Sarbia, Durowo i Łopuchówko. Duże rozdrobnienie uniemożliwiło by prawidłową kontrolę oraz realizację zadań, które i tak muszą być w tym zakresie wykonywane przez Starostę. Przekazanie nadzoru nad gospodarką leśną Nadleśniczym wiąże się z przekazaniem środków finansowych z zebranych informacji średnia kwota, którą należało by przekazać Nadleśnictwom to 35 zł. za 1ha prowadzonego nadzoru. Na obszarze naszego powiatu znajduje się 1450 ha lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa a więc koszt powierzonego nadzoru wyniósł by 50,750 zł. Lasy niestanowiące własności Skarbu Państwa to lasy: osób fizycznych, Kościołów, Kółek Rolniczych, Spółdzielni Produkcyjnych, Spółek i Gmin. Zadania jakie należy wykonać w lasach określone są w uproszczonych planach urządzenia lasów lub inwentaryzacji stanu lasów. W ramach prowadzonego nadzoru Starosta zleca na swój koszt opracowanie uproszczonych planów Urządzenia Lasów lub inwentaryzację stanu lasów należących do osób fizycznych pozostali właściciele lasów zlecają opracowanie tych planów na swój koszt. Uproszczone Plany Urządzenia lasów sporządzane są na okres 10 lat i stanowią podstawę gospodarki w lasach niestanowiących własności Skarbu Pństwa. Starosta po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie Nadleśniczego, zatwierdza uproszczony plan urządzenia lasu i nadzoruje jego wykonanie. Aktualne uproszczone plany urządzenia lasu obejmują 1232ha,. Lasy niestanowiące własności Skarbu Państwa położone są na terenie 3 gmin: gmina Oborniki - 675 ha gmina Rogoźno -390 ha gmina Ryczywół - 385 ha r- m- 1450 ha w tym 1220 ha lasów osób fizycznych, 70 ha spółdzielni produkcyjnych, 50 ha kościołów i 110 ha lasów gminnych. Na powierzchni 1430 ha lasów jest około 600 właścicieli lasów powierzchnie gospodarstw leśnych od 0.04 ha do 70 ha. W 2016 roku w nadzorowanych lasach pozyskano 2944m3 drewna grubizny w tym w Gminie Rogoźno 413 m3, trzebieże wykonywane są na powierzchni ok. 60 ha. Starosta dokonuje odbioru drewna i wystawia świadectwa legalności pochodzenia drewna czynność ta wykonywana jest w miejscu pozyskania lub w obrębie gospodarstwa. W 2015 roku wystawianych zostało 118 świadectw legalności pochodzenia drewna. Odnowień wykonano na powierzchni 4.0 ha. W 2002 i 2003 na podstawie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia na terenie powiatu obornickiego zalesiono 121 ha gruntów rolnych. Zalesienia były finansowane przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, plany zalesień przygotowywały właściwe terytorialnie nadleśnictwa decyzje o przeznaczeniu gruntu do zalesienia oraz po ocenie udatności uprawy leśnej decyzje o prowadzeniu uprawy leśnej wydawał Starosta. Od czerwca 2002 roku wypłacane są ekwiwalenty - 38 a obecnie 37 właścicielom za prowadzenie upraw leśnych w wysokości 150 zł. za 1ha uprawy o powierzchni do 10 ha + waloryzacja miesięcznie. Ekwiwalenty wypłacane będą przez 20 lat .W 2016 roku po waloryzacji kwota za 1ha uprawy do 10 ha wynosi 203,55 zł. 67,86 zł - uprawa o powierzchni 10 do 20 ha, 305,31 zł. - ekwiwalent podwyższony o 50% za likwidację gospodarstwa rolnego i 152,66 zł. ekwiwalent obniżony o 25% w przypadku nabycia prawa do emerytury lub renty, Starosta w grudniu każdego roku podpisuje z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa aneks do umowy dotyczący otrzymywania środków na ekwiwalenty na następny rok. W kwietniu każdego roku po otrzymaniu z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wartości zwaloryzowanych stawek ekwiwalentu za 1 ha zalesionej powierzchni, i naliczane są kwoty jakie wypłacane są miesięcznie właścicielom zalesionych powierzchni do dnia 15 miesiąca poprzedzającego początek kwartału Starosta składa wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie środków finansowych na wypłaty ekwiwalentów należnych właścicielom gruntów rolnych za wyłączenie tych gruntów z upraw rolnych i prowadzenie upraw leśnych. Powierzchnie upraw za które wypłacane są ekwiwalenty są bardzo zróżnicowane od 0.40 do 16.00 ha. Łowiectwo Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 roku Starosta wydzierżawia kołom łowieckim obwody łowieckie polne - obwód łowiecki polny to obszar, w którym grunty leśne stanowią mniej niż 40% ogólnej powierzchni tego obszaru. Na teranie naszego powiatu starosta wydzierżawia obwody łowieckie polne 8 kołom tj:
Łączna powierzchnia wydzierżawianych gruntów wynosi 41,695 ha. W załączeniu sposób naliczania opłat za dzierżawę obwodów łowieckich polnych. Opłaty naliczane są wg stawek gminnych za 1 dt. Przekazywane przez poszczególne Koła łowieckie kwoty są rozdzielane przez Starostwo i przekazywane gminą i 5 Nadleśnictwą.
Zadrzewienia W zakresie zadrzewień wydano 138 decyzji na usunięcie drzew i krzewów. Wydanie decyzji związane jest każdorazowo z wyjazdem w teren. Rybactwo Śródlądowa W 2016 roku: Wydano 148 karty wędkarskie Zarejestrowano 14 szt. sprzętu pływającego do połowu ryb Powiatowa Społeczna straż Rybacka liczyła - 25 członków Przeprowadzono - 27 kontrole Udzielono - 8 upomnień Skontrolowano - 143 wędkujących. Na zakończenie tematu została poruszona kwestia śmieci wielogabarytowych zalegająca w lasach. Przedstawiciele nadleśnictw zobowiązali się do wzmożenia patroli, a pan burmistrz zaproponował pomoc w sprzątaniu lasów za pomocą CIS-u.
Ad. 8. Wykonanie budżetu Gminy Rogoźno za rok 2016 – absolutorium dla burmistrza Rogoźna. Powyższe dane przedstawiła pani skarbnik Maria Kachlicka. Ad. 9. Zaopiniowanie materiałów na najbliższą sesje Rady Miejskiej: Uchwały zostały przedstawione przez odpowiednie osoby, zreferowane i wzięte pod uwagę wszelkie uwagi wniesione przez radnych. Ad. 10. Wolne glosy i wnioski. Pan radny Paweł Wojciechowski zapytał, czy odbywa się równanie dróg ? Pan burmistrz poinformował, że było kilka dni przerwy, jednak obecnie prace trwają nadal w miejscach gdzie warunki na to pozwalają. Pan radny Roman Kinach zapytał, jaka kwota została już wydana na równanie? Pani skarbnik odpowiedziała, że jest to ponad 283 tys zł. Pan Krzysztof Nikodem poprosił o wyjaśnienie odpowiedzi na jego wniosek dotyczący zamontowania progu zwalniającego na Rudzie. Radny nie zgodził się z tym, że we wniosku nie było podanej lokalizacji progu, jednak był jego koszt. Pani skarbnik powiedziała, że w tej chwili na budowę progów zwalniających w budżecie nie ma środków, a na ten cel należy doliczyć koszty projektowe. Po rozmowie telefonicznej z panem kierownikiem Andrzejczakiem pan Nikodem otrzymał odpowiedź, że koszt takiego progu zwalniającego to ok. 10 tys zł. Pani radna Ewa Wysocka zapytała, kiedy będzie przegląd placów zabaw? Pan burmistrz poinformował radną, że wszystko jest w trakcie napraw i konserwacji. Radna dopytała, czy jest pozwolenie na budowę wiaty w Boguniewie? Pan Andrzejczak odpowiedział, że jest błąd w kategorii budynku na mapie i w projekcie i w związku z tym projektant został wezwany do usunięcia tego błędu. Pan radny Henryk Janus przedstawił potrzebę przyjęcia opinii w sprawie planu ochrony Promenady. Opinia zostanie przygotowana na najbliższą sesję. Radni zapoznali się ponownie z pismem z WIOŚ-u w sprawie podjęcia uchwały dotyczącej przejęcia od właścicieli nieruchomości obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych. Odpowiedź zostanie przygotowana w najbliższym czasie zawierająca informację, że gmina rozważa możliwość budowy kanalizacji, a reszta nieczystości zużywana jest dla potrzeb rolniczych. Pan radny Roman Kinach zgłosił wniosek o zamontowanie barierek ochronnych na zakręcie ul. Garbackiej z Wojska Polskiego. Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Pan Janus zgłosił wniosek w sprawie ścięcia suchych topoli na drodze S-11 i przy drodze Gościejewo – Karolewo. Następnie radni dyskutowali o możliwości poszerzeniu wjazdu obok Orlenu, tj wyjazd z ul. Fabrycznej na ul. Piłsudskiego. Po krótkiej dyskusji radni postanowili wystosować pismo do Marszałka z prośbą o wizję tego miejsca. Radny Janus zwrócił uwagę pana burmistrza o możliwość wzięcia udziału w programie, który umożliwia dofinansowanie rewitalizacji strzelnicy. Burmistrz Szuberski powiedział, że ten rok jest mało prawdopodobny na realizację tego projektu z racji obciążonego budżetu.
Ad. 11. Zakończenie. Posiedzenie komisji zostało zakończone o godz. 19.00 – protokołowała – Anna Mazur. | |