Uchwała Nr XXXIV/313/2016
Rady Miejskiej w Rogoźnie
z dnia 28 grudnia 2016 roku
w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2017 rok
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. 2016 r. poz. 446 z późn. zm) oraz art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (j.t. Dz. U. 2016 r. poz. 487 z poźn. zm) i Uchwały Nr XXXII/211/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 listopada 2008 roku w sprawie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Rogoźno na lata 2008-2020
Rada Miejska w Rogoźnie uchwala, co następuje :
§ 1. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2017 rok stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Nr XXXIV/313/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2017 rok
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH GMINY ROGOŹNO NA 2017 ROK
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
- Preliminarz zadaniowy do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2017 r
- Diagnoza lokalna w zakresie spożywania napojów alkoholowych, problemów alkoholowych oraz problemów związanych z zażywaniem środków psychoaktywnych
- Cele programu.
- Zadania Gminnego Programu :
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- Zapewnienie warunków działania / pracy GKRPA w Rogoźnie
- Współpraca z instytucjami w zakresie współrealizacji zadań wynikających z Gminnego Programu i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Monitorowanie stanu problemów alkoholowych w rodzinie.
- Sposoby realizacji zadań.
- Finansowanie programu
- Sposób sprawozdawania
- Zadania Programu
- Programy Profilaktyczne i świetlice opiekuńczo- wychowawcze
- Akcja letnia
Wprowadzenie
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2017 określa sposób realizacji zadań własnych gminy wynikających z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 487).
Polityka rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie Gminy Rogoźno prowadzona jest zgodnie z kierunkami określonymi w niniejszym programie, który jest kontynuacją działań w tym zakresie prowadzonych w latach poprzednich.
Aktami prawnymi regulującymi kwestie realizacji działań z przedmiotowego zakresu są:
- Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015,
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011-2015,
- Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Rogoźno
- Diagnoza Zjawiska przemocy oraz Innych Zagrożeń Społecznych z Gminy Rogoźno z roku 2016
Gminę zamieszkuje 17 883 osób, w tym dzieci i młodzież.
Stopa bezrobocia w powiecie obornickim wynosi 6,6 % (liczba zarejestrowanych bezrobotnych z terenu gminy Rogoźno: 501 osób)
Rynek alkoholowy:
Ilość punktów sprzedaży napojów alkoholowych w 2015 r (ogółem 74) w tym:
do spożycia poza miejscem sprzedaży wg zawartości alkoholu:
- do 4,5 % - 64
- od 4,5% do 18 % - 53
- powyżej 18 % - 47
W roku 2015 wydanych zostało po uprzednim uzyskaniu opinii GKRPA 49 zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz 4 ezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.
I. Preliminarz zadaniowy do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2017 rok.
Dochody: 291 600,00 zł
Wydatki: 291 600,00 zł
- Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych. Organizacja festynów, mitingów grup „AA” – 10.000,00 zł
- Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychologicznej i prawnej, obsługa i utrzymanie Punktu Konsultacyjnego. Poprawa funkcjonalności działających świetlic opiekuńczo – wychowawczych – 78.440,00 zł
- Zakup materiałów na potrzeby komisji i grup wsparcia – 12.000,00 zł
- Finansowanie pracy świetlic opiekuńczo – wychowawczych dla dzieci z rodzin zagrożonych patologią społeczną. Wakacyjny program wycieczkowy, obóz sportowy – 50.472,00 zł
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń, fundacji, instytucji służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych – 77.000,00 zł
- Koszty funkcjonowania GKRPA, delegacje, szkolenia członków - 63.688,00 zł
II. Diagnoza lokalna w zakresie spożywania napojów alkoholowych oraz problemów alkoholowych:
1. Dane o miejscach i formach pomocy dla osób z problemem alkoholowym,
W ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego dla osób z problemem uzależnienia i przemocy w rodzinie udzielono pomocy 293 osobom w tym:
- 75 osobom uzależnionym od leków, narkotyków, hazardu, alkoholu, sterydów
- 23 porady osobom współuzależnionym
- 52 porady osobom z przemocy domowej, po wypadkach, osobom bezdomnym, dzieciom które weszły w konflikt z prawem, dzieciom z trudnościami wychowawczymi,
- 32 porady osobom chorym psychicznie (w tym depresja paranoidalna, anoreksja, psychozy, próby samobójcze) z kryzysów rodzinnych, dla celów rentowych (6 osób przebadano psychologicznie i wydano opinię, były to osoby o niskim statusie materialnym, 3 osoby skierowano na leczenie odwykowe w zakładzie zamkniętym –Charcice, Piecewo, Gniezno Markot Rożnowice, Kościan)
- Przeprowadzono 20 interwencji kryzysowych (próby samobójcze, śmierci członka rodziny, napad i wypadki samochodowe.
- Przeprowadzono 27 terapie rodzinne
- Odbyły się dyżury AA – przyjęto 50 osób
Ponadto udzielono 1308 porad prawnych dotyczących następujących problemów: prawa pracy, kodeksu rodzinnego i cywilnego, problemów rozkładu życia małżeńskiego, świadectw pracy i niezdolności do pracy, alimentacji na rzecz najbliższych członków rodziny, Sporządzono 334 pisma – nie były finansowane ze środków GKRPA.
Od stycznia do grudnia 2015 roku działały następujące grupy samopomocowe i terapeutyczne:
- Poniedziałek - Rodzinna Grupa Wsparcia (dyżur psychologa i prawnika)
- Wtorek – Dyżur prawnika, Grupa terapeutyczna dla dzieci małych, Grupa ALANON
- Środa – Grupa AA „Przemysław”, dyżur prawnika, Grupa profilaktyczna zapobiegająca trudnościom szkolnym,
- Czwartek – Grupa wsparcia dla Dzieci i Młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych, Grupa AA „Odnowa”, dyżur prawnika
- Piątek – dyżur psychologa, dyżur AA, Grupa Wsparcia dla Młodzieży Niepełnosprawnej
- Sobota - otwarte mityngi AA
Razem więc w Punkcie Konsultacyjnym działało 7 grup samopomocowych
2. Dane nt. stanu lecznictwa odwykowego :
- liczba sporządzonych Niebieskich Kart - 36
- liczba osób motywowanych do podjęcia leczenia odwykowego – 84 osób
- liczba spraw skierowanych do sądu -7
- dane pozyskane ze statystyk Policji -
Z danych Komisariatu Policji w Rogoźnie (stan za 2013r.) wynika, że we wszystkich przypadkach podjętych interwencji stwierdzono, większość osób w stosunku do których interwencję podjęto, były pod wpływem alkoholu.
Dane te są następujące: |
2012 |
2013 |
2014 |
Ilość przeprowadzonych interwencji- interwencje domowe- interwencje w miejscach publicznych |
116128859 |
20612751776 |
19383051633 |
Ilość osób przewiezionych do Izby Wytrzeźwień w Poznaniu- z interwencji domowych- z interwencji w miejscach publicznych |
87457 |
1556590 |
--------------- |
Ilość prowadzonych spraw o kierowanie w stanie nietrzeźwym- samochodem art. 178a § 1 KK- rowerem art. 178a § 2 KK |
5148 |
47110 |
1613 |
Ilość prowadzonych spraw o fizyczne i moralne znęcanie się art. 207 §1 KK- zakończonych aktem oskarżenia- umorzonych (sprawy wycofane) |
13103 |
11---------- |
-----146 |
Ilość nieletnich względem, których skierowano materiały do Sądu Rodzinnego i Nieletnich- ilość nieletnich |
45 |
40 |
58 |
Rodzaj przestępstw (wykroczenia pod wpływem środków odurzających) dane za 2015 rok.
- 31 osób prowadziło pojazdy w stanie nietrzeźwości
- 20 osób prowadziło pojazdy na drodze publicznej po użyciu alkoholu
- 5 przypadków zakłócenia porządku publicznego
- 1 przypadek podejmowania czynności zawodowych pod wpływem alkoholu
- 310 przestępstw kryminalnych
- 49 czynów karalnych podejmowanych przez nieletnich
- 116 zatrzymanych do wytrzeźwienia
- Dane ze struktur pomocy społecznej,
Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogoźnie pomoc dla rodzin z powodu: |
2012r. |
2014r. |
2015r. |
ubóstwa |
422 |
532 |
474 |
bezrobocia |
288 |
333 |
269 |
długotrwałej choroby |
422 |
486 |
490 |
bezradności |
132 |
158 |
152 |
niepełnosprawności |
239 |
259 |
271 |
bezdomności |
72 |
71 |
74 |
alkoholizmu |
50 |
59 |
59 |
trudności w przystosowaniu się po opuszczeniu ZK |
27 |
21 |
20 |
narkomanii |
6 |
8 |
8 |
inne możliwe lokalne dane |
|
|
|
Populacje osób, u których występują różne kategorie problemów uzależnień (dane szacunkowe wg. PARPA)
|
W Polsce 38,5 mil |
W gminie Rogoźno |
uwagi |
Liczba osób uzależnionych od alkoholu |
ok. 2-3% populacji |
ok. 800 tys. |
330 |
|
Dorośli żyjący w otoczeniu alkoholika (współmałżonkowie, rodzice) |
ok. 4% populacji |
ok. 1,5 mln |
600 |
|
Dzieci wychowujące się w rodzinach alkoholików |
ok. 4% populacji |
ok. 1,5 mln |
720 |
|
Osoby pijące ryzykownie i szkodliwie |
13% populacji |
ponad 2 mil |
2000 |
|
Kobiety doznając przemocy (w tym fizyczna, psychiczna, ekonomiczna) |
18% populacji |
6900000 |
3240 |
|
|
|
|
|
|
III. Cele gminnego programu
1. Cele nadrzędne:
- ograniczenie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży,
- zmniejszenie rozmiarów istniejących problemów alkoholowych i narkotykowych w tym dopalaczy wśród osób dorosłych,
- zmniejszenie liczby zachowań agresywnych i przemocy w rodzinie o podłożu alkoholowym,
2. Cele szczegółowe:
- opóźnienie wieku inicjacji alkoholowej przez dzieci i młodzież,
- zmniejszenie liczby indywidualnych zagrożeń wynikających z picia alkoholu i zażywania substancji psychoaktywnych
- zmniejszenie liczby nietrzeźwych kierowców,
- zwiększenie liczby osób leczonych w placówkach lecznictwa odwykowego,
- zwiększenie liczby sprzedawców kontrolujących wiek osób kupujących alkohol
IV. Zadania gminnego programu
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
- współpraca z placówkami leczenia uzależnień, z których korzystają mieszkańcy Miasta i Gminy Rogoźno
- dofinansowanie programów terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych,
- dofinansowanie programów związanych z przemocą w rodzinie,
- dofinansowanie działalności punktu konsultacyjnego dla osób z problemem alkoholowym i przemocy w rodzinie w Rogoźnie
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
- finansowanie/dofinansowanie działalności świetlic socjoterapeutycznych, opiekuńczo-wychowawczych i innych struktur dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym,
- dofinansowanie wybranych programów terapeutycznych dla osób współuzależnionych oraz dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym i problemem przemocy w rodzinie,
- współdziałanie w zakresie procedury „Niebieska Karta”,
- dofinansowanie programów terapeutycznych dla dzieci – ofiar przemocy,
- uruchomienie/współfinansowanie/sfinansowanie miejsc bezpiecznych przesłuchań, przyjaznych dziecku, ofierze przemocy, tzw. „Niebieskiego Pokoju”
- finansowanie wyjazdów dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym i przemocy
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych
- dofinansowanie realizacji przez nauczycieli programów profilaktycznych dla uczniów w szkołach Gminy Rogoźno w ramach szkolnego programu profilaktyki,
- finansowanie programów i zajęć mających na celu kształtowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży wobec alkoholu, m.in. poprzez: promowanie zdrowego stylu życia, zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży,
- wspieranie edukacji rodziców i wychowawców w zakresie pomocy młodzieży w utrzymaniu abstynencji oraz kształtowaniu atmosfery społecznej negującej nadmierne używanie alkoholu
- promowanie/wspieranie/dofinansowanie programów profilaktyki z elementami zajęć sportowych w zakresie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży, stanowiących alternatywę wobec używania napojów alkoholowych w Gminie Rogoźno
- finansowanie interdyscyplinarnych szkoleń na temat przemocy w rodzinie,
- współpraca z lokalnymi mediami w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy w rodzinie,
- wspieranie kampanii i szkoleń na temat przeciwdziałania przemocy,
- finansowanie/organizowanie szkoleń dla przedsiębiorców handlujących alkoholem,
- prowadzenie lokalnych kampanii edukacyjnych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych, organizowanie festynów, obchodów lokalnych dni np. trzeźwości, światowego dnia FAS, debat w lokalnych mediach,
- działalność na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców i bezpieczeństwa w miejscach publicznych,
- organizowanie szkoleń członków Komisji i osób aspirujących do pracy w tych strukturach (obowiązek ustawowy).
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
- współpraca z instytucjami i podmiotami pozarządowymi, organizacjami sportowymi, kulturalno-oświatowymi i innymi w zakresie realizacji zajęć z zakresu profilaktyki
- wsparcie merytoryczne wspólnoty AA i grup wsparcia
- Zapewnienie warunków działania/pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rogoźnie
- zabezpieczenie lokalowe i finansowe pracy GKRPA.
V. Współpraca z instytucjami w zakresie współrealizacji zadań wynikających z gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:
- Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu
- Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
- Sądy
- Komisariat Policji w Rogoźnie
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Rogoźnie
- Szkoły i inne placówki oświatowe z terenu miasta i gminy Rogoźno
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rogoźnie
- Parafie gminy Rogoźno
- Służby zdrowia
- Organizacje pozarządowe
- inne
VI. Monitorowanie stanu problemów alkoholowych na terenie Gminy
- Zbieranie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących problemów alkoholowych, w tym przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Policja, GOPS, GKRPA)
- Dokonanie diagnozy opartej na cyklicznych, rzetelnych badaniach problemów i zjawisk związanych z nadużywaniem alkoholu przez dzieci, młodzież gminy Rogoźno, realizują podległe Gminie szkoły w ramach szkolnego programu profilaktyki
- Gromadzenie bazy danych o miejscach i formach pomocy dla osób z problemem alkoholowym (zasoby na terenie gminy Rogoźna)
- Pozyskiwanie danych nt. liczby interwencji domowych, liczby przestępstw,
- danych dotyczących przestępczości nieletnich oraz liczby wypadków drogowych spowodowanych przez „nietrzeźwych” i ich ofiar za pośrednictwem Komisariatu Policji w Rogoźnie
- Współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w celu pozyskiwania przydatnych danych do diagnozy problemów alkoholowych w gminie
Wskaźniki monitoringu
- Liczba osób zmotywowanych do podjęcia leczenia i objętych leczeniem z gminy Rogoźno
- Liczba osób objętych działaniami pomocowymi - z grup ryzyka, osoby zagrożone wykluczeniem społecznym w gminie Rogoźno
- Liczba dzieci, młodzieży objętych działaniami profilaktycznymi, edukacyjnymi i informacyjnymi w gminie Rogoźno
- Liczba rodziców uczestniczących w działaniach edukacyjnych, prowadzonych przez szkoły i placówki oświatowe w gminie Rogoźno zwykle ok. 50% liczby uczniów w szkole
- Liczba odbiorców projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe w gminie Rogoźno (to ma wynikać z rozliczeń organizacji, które otrzymały środki w ramach konkursów)
- Liczba osób korzystających z placówek interwencji kryzysowej, porad udzielanych w punktach konsultacyjnych w gminie Rogoźno
- Liczba i efektywność kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych w gminie Rogoźno
VII. Sposoby realizacji zadań
- Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest koordynowana przez GKRPA
- Zadania realizowane są przez:
- Zlecanie zadań jednostkom miejskim/gminnym, placówkom oświatowym w drodze konkursów ofert
- Zakupy i zlecenia zewnętrzne:
- poprzez konkursy ofert
- poprzez zamówienia publiczne
- bez stosowania ustawy prawo zamówień publicznych
Obsługę administracyjną i prawną Komisji prowadzi gmina Rogoźno.
VIII. Finansowanie programu
Gminny Program realizowany będzie przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych planowanych w budżecie Miasta/Gminy, pozyskiwanych zgodnie z art. 9 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Określa je preliminarz wydatków opracowany na dany rok, zgodny z projektem budżetu Gminy w dziale 851 – ochrona zdrowia, w rozdziale 85154 - przeciwdziałanie alkoholizmowi.
Niewykorzystane środki przeznaczone na realizację Programu przesuwa się jako środki niewygasające na realizację zadań wymagających kontynuacji w roku następnym do momentu uprawomocnienia się nowego Gminnego Programu.
Zasady wynagradzania członków komisji
- Członek komisji otrzymuje miesięczny ryczałt w wysokości 600 zł
- Przewodniczący, otrzymuje miesięczny ryczałt w wysokości 700 zł
- Za każdy dyżur Zespołu interwencyjnego jego członek nie otrzymuje wynagrodzenia
- Za każde posiedzenie zespołu problemowego jego członek nie otrzymuje wynagrodzenia
- Za każdorazowe reprezentowanie komisji w sądzie w sprawach inicjowanych przez Komisję jej członek nie otrzymuje wynagrodzenia
- Członkowie GKRPA nie będący pracownikami Urzędu otrzymują zwrot kosztów podróży na zasadach obowiązujących w Urzędzie Gminy Rogoźno
IX. Sposób sprawozdawania.
Sprawozdanie finansowe i merytoryczne z realizacji Programu, będące integralną częścią rocznego sprawozdania budżetowego, przedstawianego Radzie Miejskiej w Rogoźnie przedstawia Burmistrza Rogoźna.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 487) do zadań własnych gminy należy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych. Według art. 41 ust 2 cytowanej ustawy, realizacja ww. zadań prowadzona jest w formie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, uchwalanego corocznie przez Radę Miejską w Rogoźnie. |