PROTOKÓŁ nr LIV/2017 z LIV Sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 27 grudnia 2017 r. o godz. 14.00
z LIV Sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w 27 grudnia 2017 r. o godz. 14.00 w Sali Urzędu Miejskiego w Rogoźnie. Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Henryka Janusa.
I. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Henryk Janus, który trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego, otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom. Po powitaniu Pań i Panów Radnych, Pana Burmistrza, Pani Z-cy Burmistrza, Pani Skarbnik przystąpiono do realizacji porządku obrad. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 15 radnych. Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Lista obecności radnych z sesji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista obecności gości z sesji stanowi załącznik nr2 do niniejszego protokołu. Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył Wiceprzewodniczącego Rady M. Kutkę.
II Proponowany porządek obrad:
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie, po wprowadzeniu w pkt 6 i) uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Rogoźna w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz j) uchwały w sprawie ogłoszenia roku 2018 Rokiem Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości oraz 100-lecia wybuchu Powstania Wielkopolskiego.
Ad. 3 Wręczenie Tytułu Zasłużonego dla Ziemi Rogozińskiej Panu Maciejowi Tyrakowskiemu długoletniemu pracownikowi Ośrodka Doradztwa Rolniczego z oddziałem w Rogoźnie Kapituła przyznała tytuł „Zasłużonego dla Ziemi Rogozińskiej”. W tym momencie nastąpiło uroczyste wręczenie tytułu i wpis do księgi.
Ad. 4 Przyjęcie protokołu z LII i LIII nadzwyczajnej sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie. Protokół z sesji LII i LIII zostały przyjęte jednogłośnie.
Ad. 5 Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna. Pan radny Adam Nadolny poprosił pana przewodniczącego o podanie nowego nr telefonu. Pan przewodniczący Janus odpowiedział, że to pytanie jest zadane nie w tym punkcie, jednak podał nr telefonu 785-099-001.
Ad. 6 Podjęcie uchwał w następujących sprawach:
Ad. 7 Podjęcie uchwał w sprawie planów pracy na 2018 rok:
Ad. 8 Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
W zastępstwie:
Ostatnie posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej W posiedzeniu uczestniczyli: Burmistrz Roman Szuberski, Zastępca Burmistrza Renata Tomaszewska, Przewodniczący Rady Miejskiej Henryk Janus, Sekretarz Marek Jagoda, Skarbnik Maria Kachlicka, Kierownik Roman Piątkowski, sołtys sołectwa Owczegłowy Krystyna Gromanowska. Komisja obradowała w pełnym składzie. Pierwszym z głównych tematów posiedzenia było przedstawienie informacji dotyczącej funkcjonowania świetlic wiejskich na terenie gminy Rogoźno. Temat zreferowała Skarbnik Maria Kachlicka. Było to głównie informacje związane z kwestiami finansowymi. Sprawozdania z działalności członkowie Komisji otrzymali od sołtysów w wersji papierowej i elektronicznej. Drugim tematem, którym na posiedzeniu zajmowała się komisja, była praca nad planem pracy Komisji na rok 2018, który zostanie zaprezentowany na dzisiejszej sesji Rady Miejskiej. Podczas posiedzenia zaopiniowano także projekty uchwał na dzisiejszą sesję Rady Miejskiej.
Dnia 15 grudnia 2017 roku w sali nr 20 Urzędu Miejskiego odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej w składzie:
Omówione zostały trzy tematy:
W pierwszym temacie po przeprowadzonej analizie otrzymanych dokumentów przygotowanych przez zastępcę skarbnika Gminy Rogoźno, Izabele Kaniewską na temat zastosowanych zwolnień i umorzeń podatkowych w I półroczu 2017 roku i obrotach na kontach analitycznych, komisja stwierdza że zastosowano zwolnienia z podatków na kwotę 40880,00 zł oraz umorzono podatki na sumę 26.142,93 zł. Komisja nie stwierdziła żadnych nadużyć.
W drugim temaciekomisja stwierdziła, żeśrodki na wyjazdy i delegacje służbowe w Urzędzie Miejskim za okres od 01.01.2017 roku do 30.11.2017 roku wyniosły:
Komisja Rewizyjna nie stwierdziła nieprawidłowości co do analizy poszczególnych delegacji i szkoleń.
Po rozpatrzeniu skargi : zapoznaniu się przedstawionej stronie Burmistrza Rogoźna oraz zapoznaniu się ze skargą Pana Zbigniewa M. oraz zapoznaniu się z decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, Komisja w składzie pięciu osób stwierdziła, że skarga jest niezasadna. UZASADNIENIE:
Ostatnie posiedzenie Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa odbyło się 19 grudnia 2017 roku w sali nr 20, Urzędu Miejskiego, ul. Nowa 2 w Rogoźnie. W obradach uczestniczyli: Burmistrz Roman Szuberski, z-ca Burmistrza Renata Tomaszewska, z-ca Skarbnika Izabela Kaniewska, Kierownik Roman Piątkowski. Komisja obradowała w pełnym składzie. Realizując porządek obrad komisja pracowała nad planem pracy KGFiR na 2018 rok, który zostanie przedstawiony na sesji Rady Miejskiej. Następnie radni zapoznali się z projektami uchwał i materiałami na najbliższą sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie. Radni, którzy brali udział w posiedzeniu KGFiR nie zgłosili żadnych wniosków.
Ad. 9 Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Miejskiej.
Ad. 10 Interpelacje i zapytania radnych. BRAK
Ad. 11 Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. BRAK
Ad. 12 Wolne głosy i wnioski. Pan radny Krzysztof Ostrowski zapytał pana burmistrza, czy podniesienie opłaty za śmieci jest poprzedzone kalkulacją i czy gmina będzie musiała do śmieci dopłacać? Pan burmistrz Szuberski odpowiedział, że kalkulacja owszem była wykonana, z wyliczeń tych wynika, że będzie brakowało ok 100 – 200 tys zł, ale jeżeli ściągalność należności za ubiegłe lata będzie wyglądała tak jak obecnie, to gmina nie dołoży nic lub będzie lekki niedobór. Pan Adam Nadolny powiedział, iż bardzo cieszy się z faktu, że radny tak martwi się o gospodarkę śmieciową i przy okazji pan radny zapytał, jak wygląda sytuacja gruzu w Koralewie? Pan radny Ostrowski odpowiedział, że na ten drodze zostało wysypane 120 ton tłucznia i nie należy przerzucać się argumentami, natomiast zapytanie o śmieci wynika z faktu, iż pan Ostrowski jest mieszkańcem tej gminy i radnym. Pan Ostrowski dodał, że niepotrzebnie pani z-ca burmistrza wraz z sołtysem wykrzykuje na sesji Rady Powiatu, że to pan Zimny jest najlepszym radnym, że pan Ostrowski nie dba o swoją gminę. Radny dodał, że nie uprawia polityki wyborczej na razie. Pan radny Nadolny podkreślił w swojej wypowiedzi 120 ton na kilka kilometrów!!!?, a były odcinki 1 km i wysypane 200 ton, więc nie ma o czym rozmawiać – dodał. Pan sołtys Słomowa – Kazimierz Krakowiak – powiedział, że jest zwykłym sołtysem, żadnej polityki nie uprawia, a jedynie dba o komfort i bezpieczeństwo mieszkańców. Pan radny Nadolny poprosił pana Ostrowskiego o wyjaśnienie kwestii sesji powiatowej. Pan Krzysztof Ostrowski powiedział, że pani Tomaszewska razem z przewodniczącym i panem Wojciechowskim przyjechali na sesję powiatu. Pani Z-ca burmistrza skierowała w stronę pana Ostrowskiego zarzuty, że co to za radny, który nie dba o swoją gminę, ale jest super radny, który pozyskał więcej środków dla gminy. Pan Ostrowski dodał, że radny powiatowy powinien dbać o interes całego powiatu, a to że na terenie Ryczywołu jest wiadukt, który musiał zostać wyremontowany – to nie jest radnych wina. Należy rządzić tym co się ma, powiedział pan Ostrowski i uzupełnił, że poświęcił święta do objechania dróg by zobaczyć jak to w gminie wygląda. Pan radny Nadolny powiedział, że najlepiej wszystko pokazują liczby. 1-2 mln w Ryczywole, w Rogoźnie za 1 mln, a pan Zimny zabiega o to by dać cos swoim mieszkańcom. Pan radny Nadolny zapytał, co pan Ostrowski zrobić dla mieszkańców Parkowa w poprzedniej kadencji?, mieszkańcy i tak zweryfikują to, co zostało zrobione. Pan radny powiatu powiedział, że pan Nadolny szasta liczbami, trzy duże inwestycje były zaplanowane, pierwsza z nich była w Rogoźnie, przetargi wyszły ok 60% więcej niż kosztorys, kolejne wyszły na 0 i należy realnie patrzeć, a nie tylko liczby są ważne. Pan burmistrz Roman Szuberski poprosił o odpowiedź na pytanie: ile km dróg i chodników zostało wykonane na terenie gmin Oborniki, Ryczywaół, a ile w Rogoźnie, bo wtedy to będzie obraz prawdziwy? Pan radny Nadolny zwrócił uwagę panu Ostrowskiemu na słownictwo oraz na to że budżet uchwala cała rada i ta rada pochyliła się nad problemami co niektórych mieszkańców. Pan radny Sebastian Kupidura uzupełnił, że ta duża inwestycja w Rogoźnie opiewała na ponad 3 mln 600 tys zł, ale z tego powiat dołożył tylko 424 tys zł, a pozostała kwota miała zostać w gminie Rogoźno, a powiat się do tego nie przyczynił. Pani z-ca burmistrza Renata Tomaszewska – powiedziała, że należałoby zakończyć tą dyskusję, ponieważ ona do niczego nie prowadzi, a wizyta na sesji rady powiatu była podyktowana sprawom szpitala. Natomiast ton i wypowiedź była kierowana do radnych powiatowych z gminy Rogoźno, a gratulacje złożone radnemu z ziemi ryczywolskiej były za skuteczność, ponieważ porównując liczby i kwoty, które zostały wydatkowane w poszczególnych gminach to dysproporcje są bardzo duże. Na gminę Oborniki wydatkowano ok 4 mln 700 tys, na gminę Ryczywół 4 mln 800 tys, a na gminę Rogoźno 1 mln 900 tys zł. Pan Krzysztof Ostrowski powiedział, że ciepła w jego rodzinie jest naprawdę dużo, a jeżeli jedzie gdzieś samochodem, to jedzie z cała rodziną. A co do tych liczb: 2 x 300 tys dach, a powiat to nie tylko drogi, ale też i inne wydatki. Pan radny Paweł Wojciechowski zapytał, co się dzieje w kwestii budowy chodnika „Za jeziorem”, ponieważ przez cztery lata powiat nie zrobił nic, a jedynym działaniem było przekazanie środków przez gminę Rogoźno na wykonanie projektu, obiecano że zostanie złożony wniosek na dofinansowanie – a nie zostało to zrobione. Pan Ostrowski powiedział, że w obecności pana przewodniczącego, pana Wojciechowskiego i pani skarbnik pan starosta powiedział, że są zaplanowane trzy inwestycje, a na inwestycje „za jeziorem” powiatu nie stać, można zrobić tak że powiat odda gminie swoje miejsce w kolejce o środki, a powiat się „coś” dołoży, jednak nie będą to wielkie pieniądze. Pan przewodniczący Henryk Janus powiedział, że były dwie koncepcje – pierwsza za 500 tys lub druga – za 1 mln 800 tys z odwodnieniem, na projekt gmina wyłożyła 40 tys zł, projekt miał być ukończony do września, żeby można było zgłosić go do Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – niestety nie ma projektu i nie ma zgłoszenia. Pan radny Hubert Kuszak zapytał pana burmistrza, kiedy można się spodziewać pierwszych prac związanych z rewitalizacją Placu Karola? Pan burmistrz odpowiedział, że w miesiącu styczniu. Pan radny Jarosław Łatka zapytał co z ulicami Długą i Seminarialną? Pan burmistrz Roman Szuberski powiedział, że ostateczny ranking nie został ogłoszony. Rząd zmniejszył ok. 300 mln mniej w skali kraju, a to przełoży się na ponad 20 mln mniej na Wielkopolskę i może stać się tak, że dla gminy pieniędzy zabraknie. Pan radny dopytał, czy jeżeli nie będzie dofinansowania, to czy jest możliwość podzielenia tej inwestycji na dwa etapy? Pan Szuberski odpowiedział, że należałoby się zastanowić, ponieważ ta inwestycja jest kosztorysowo bardzo droga – ponad 6 mln zł – do tematu można wrócić, po ukazaniu się listy rankingowej. Kolejne pytanie radnego dotyczyło kiedy i w jakiej formie mieszkańcy otrzymają informację o podwyżce śmieci? Pan Roman Szuberski odpowiedział, że taka informacja już jest przygotowywana i wysyłana najpierw do zarządców, następnie do mieszkańców. Pan radny Maciej Kutka podziękował za przychylność i poparcie, wykonanie inwestycji pt. „Plac zabaw”. Pani radna Erenc – Szpek również podziękowała za pierwszy element skateparku.
Ad. 13 Zakończenie. Sesja zwołana w trybie nadzwyczajnym została zakończona trzykrotnym uderzeniem laski przez pana przewodniczącego o godz. 15;40. Protokołowała – Anna Mazur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||