ZARZĄDZENIE NR OR.0050.1.231.2013
Burmistrza Rogoźna
z dnia 16 grudnia 2013 roku
w sprawie: przygotowania i zapewnienia działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz gminnego systemu wykrywania i alarmowania w gminie Rogoźno. Na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r., Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.), art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89 poz. 590 późn. zm.) oraz § 3 pkt 6 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 r. Nr 96, poz. 850), § 4 pkt 1 lit d oraz § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 07 stycznia 2013r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz.U. z 2013r.poz.96), oraz zarządzenia nr 198/13 Wojewody Wielkopolskiego dnia 05 kwietnia 2013 roku w sprawie przygotowania i zapewnienia działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania w województwie wielkopolskim, § 3 pkt. 2 i 4 pkt. 2 zarządzenia Nr 4 / 2008 Starosty Obornickiego z dnia 18 stycznia 2008 roku w sprawie przygotowania i zapewnienia działania powiatowego systemu wczesnego ostrzegania oraz powiatowego systemu wykrywania i alarmowania w powiecie obornickim zarządza się, co następuje: § 1. W celu zapewnienia uzyskania informacji o zagrożeniach oraz ostrzegania i alarmowania ludności w sytuacji ich wystąpienia, tworzy się na terenie gminy Rogoźno: 1) System Wczesnego Ostrzegania (SWO) – funkcjonujący w czasie pokoju; 2) System Wykrywania i Alarmowania (SWA) – działający w stanie kryzysu i stanie wojny. § 2. Burmistrz Rogoźna – Szef Obrony Cywilnej Rogoźna sprawuje nadzór nad SWO i SWA za pomocą Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego. § 3. Do głównych zadań realizowanych w ramach działań systemów należą w szczególności: 1) wykrywanie, rozpoznawanie i monitorowanie zagrożeń, umożliwiające natychmiastowe stwierdzenie wzrostu poziomu zagrożenia w oparciu o przyjęte normy i standardy krajowe; 2) wykrywanie i określanie parametrów uderzeń Bronią Masowego Rażenia (NBC). 3) pobieranie próbek określanie rodzaju i stopnia skażenia, zakażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz , wody pitnej, wód powierzchniowych oraz gleby i powietrza; 4) oznaczanie stref niebezpiecznych; 5) opracowanie wniosków i propozycji dla właściwych organów kierowania obrony cywilnej; 6) powiadamianie właściwych służb, inspekcji i straży, organów administracji publicznej o zagrożeniach; 7) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia; 8) zabezpieczenie obiegu informacji za pośrednictwem dostępnych środków łączności; 9) opracowywanie ocen eksperckich stanu zagrożenia i przygotowywanie zaleceń postępowania ochronnego; 10) doradztwo specjalistyczne w zakresie ograniczania zasięgu i skutków oddziaływania zagrożeń; 11) wprowadzanie przedsięwzięć dotyczących ochrony przed zagrożeniami i związanych z tym stanów alarmowych zgodnie z wykazem przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego; 12) uruchamianie działań interwencyjnych; 13) wymiana informacji dotyczących nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi obrony cywilnej sąsiednich gmin oraz innymi jednostkami zgodnie z zaleceniami i obowiązującymi procedurami postępowania; 14) prowadzenie nasłuchu radiowej sieci ostrzegania. § 4. 1. W skład gminnych elementów powiatowego Systemu Wczesnego Ostrzegania (SWO) wchodzą: 1) Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego GCZK, 2) Sołtysi sołectw na terenie gminy (jednostki pomocnicze gminy). 3) Dyżurująca sieć specjalistycznych służb, inspekcji i straży: a) Komendy Powiatowej Policji, b) Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Obornikach, c) Ochotnicze straże pożarne z terenu gminy, d) Zarząd Dróg Powiatowych, e) Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej, f) Powiatowego Inspektora Weterynarii, g) Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, h) Posterunek Energetyczny ENEA o/ Rogoźno, i) Pogotowie Gazowe, 4) Komisariat Policji Rogoźno, 5) Straż Miejska 6) Środki masowego przekazu o zasięgu regionalnym: a) prasa lokalna, b) TV lokalna, 2. Włączenie jednostek i instytucji do gminnego SWO nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych zadań. 3. Podmioty są zobowiązane do wzajemnej wymiany informacji uzyskanych w toku wzajemnej działalności, mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń ludności lub środowiska. 4. Przekazywanie informacji należy realizować poprzez dostępną całodobowo sieć łączności radiotelefonicznej i komórkowej Burmistrza Rogoźna. 5. Zadania SWO: 1) Zbierani i weryfikacja oraz wstępna analiza informacji o możliwości wystąpienia zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz zagrożeń środowiska. 2) Pozyskiwanie informacji, co do rodzaju, miejsca i skali zaistniałych zagrożeń (w tym skażeń). 3) Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zbliżających się zagrożeniach poprzez pojedyncze syreny alarmowe, środki masowego przekazu (BIP, strona internetowa gminy, tablice, ogłoszeń) urządzenia nagłaśniające na pojazdach, itp. w zależności od skali zagrożenia. 4) Koordynacja likwidacji skutków zagrożeń. 6. Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego Burmistrza Rogoźna pełni wiodącą rolę w zakresie zbierania oraz przekazywania informacji w ramach SWO. 7. Schemat organizacyjny SWO oraz obiegu informacji przedstawia Załącznik nr.1 do niniejszego zarządzenia. § 5. 1. W skład gminnych elementów Wojewódzkiego Systemu Wykrywania i Alarmowania (SWA) wchodzą: 1) Wszystkie elementy gminne powiatowego SWO; 2) Drużyna wykrywania i alarmowania (DWA); 3) Punkty alarmowania (PA) - (we wszystkich sołectwach i zakładach); 4) środki masowego przekazu o zasięgu regionalnym; - prasa lokalna, - TV lokalna. 2. Zadania SWA: 1) Wykrywanie i rozpoznawanie skażeń; 2) Pobieranie próbek dotyczących skażenia i zakażenia produktów żywnościowych, wody, powietrza, gleby i przekazywanie ich do jednostek nadrzędnych; 3) Oznaczanie stref niebezpiecznych; 4) Wstępna prognoza skutków zagrożeń; 5) Przekazywanie danych o zagrożeniach (w tym skażeniach) do jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających; 6) Przekazywanie komunikatów i sygnałów alarmowych dla ludności oraz powiadamianie sił ratowniczych; 7) Określanie skutków zagrożeń oraz prognozowanie ich rozwoju; 8) Informowanie ludności o zalecanych sposobach postępowania; 9) Opracowywanie wniosków i propozycji dla organów kierowania w gminie; 10) Wymiana informacji z sąsiednimi gminami i innymi jednostkami organizacyjnymi według przyjętych procedur. 3. Schemat organizacyjny SWA oraz obiegu informacji przedstawia Załącznik nr.2 do niniejszego zarządzenia. § 6. 1. Burmistrz - Szef Obrony Cywilnej Gminy Rogoźno zapewnia nieprzerwaną pracę SWA, z chwilą jego uruchomienia, na swoim obszarze działania. 2. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania SWA, należy jego elementom organizacyjnym nadać status formacji obrony cywilnej lub obsady osobowe tych elementów reklamować od obowiązku czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny. § 7. 1. Informacje uzyskane w ramach działania systemów a dotyczące występowania zagrożeń wymagających szczególnych działań, w tym ostrzegania i alarmowania ludności, podmioty wymienione w § 4 ust.1. i § 5 ust. 1. niezwłocznie przekazują do gminnego centrum zarządzania kryzysowego. 2. Gminne centrum zarządzania kryzysowego przekazuje informację o uzyskanych danych o zagrożeniach i podjętych działaniach niezwłocznie do centrum zarządzania kryzysowego, funkcjonującego na wyższym i/lub niższym szczeblu administracji publicznej. § 8. Za przygotowanie elementów organizacyjnych systemów do realizacji zadań, o których mowa w § 3, odpowiedzialne są w zakresie swoich kompetencji organy i jednostki organizacyjne je tworzące, w szczególności przez: 1) Działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące: a) Aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu reagowania kryzysowego, b) doskonalenia procedur podnoszenia gotowości tych systemów – stosownie do poziomu zagrożeń, c) doskonalenia sposobów i procedur współdziałania w zakresie monitoringu, prognozowania, rozpoznawania i oceny sytuacji zagrożeń, d) organizacji i utrzymania łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach w warunkach pokoju lub stanach nadzwyczajnych, e) tworzenia warunków do preferencyjnego przekazu informacji w systemach, f) doskonalenia procedur uruchamiania i wdrażania zadań z wykazu Przedsięwzięć Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego; 2) Organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie: wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeń, systemów ochrony przed zagrożeniami, sposobów i metodyki dokonywania pomiarów, oceny sytuacji, usuwania skutków oraz prawnych rozwiązań ochrony przed zagrożeniami; 3) Organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie tych systemów i procedur oraz udział w takich ćwiczeniach i treningach. § 9. Organy administracji publicznej, tworzące SWA wymienione w § 5 ust.1 zorganizują ścisłą współpracę z elementami powiatowego SWA odpowiednio do swojego zakresu działania. § 10. Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego stanowi integralną część składową stanowiska kierowania Burmistrza Rogoźna. § 11. 1. Rozwinięcie SWA następuje w przypadku wprowadzenia stanu gotowości obronnej państwa, stanów nadzwyczajnych, czasu kryzysu oraz stanu gotowości obronnej państwa czasu wojny, a także w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie systemu przez: 1) Starostę – Szefa Obrony Cywilnej Powiatu – na terenie, co najmniej dwóch gmin lub obszarze całego powiatu; 2) Burmistrza – Szefa Obrony Cywilnej Gminy na terenie gminy. 2. Czas rozwinięcia SWA i osiągnięcia przez system gotowości do działania wynosi 48 godzin. Po rozwinięciu, jednostki SWA wykonują zadania na zasadzie dyżurów. § 12. 1. Do przekazywania ustalonych dla syren, dźwiękowych sygnałów alarmowych, należy wykorzystywać radiowy system włączania syren (RSWS), system własny gminy; rozgłaszanie poprzez urządzenia nagłaśniające na samochodach (OSP i Straż Miejska) oraz pojedyncze syreny alarmowe. 2. W celu sprawdzenia stanu technicznego urządzeń alarmowych, należy przeprowadzać głośną próbę syren w ramach prowadzonych treningów i zgodnie z harmonogramem ich realizacji lub w innych sytuacjach na podstawie stosownych poleceń właściwego terytorialnie organu administracji publicznej, stosowany sygnał dźwięk ciągły trwający 1 minutę.
W ramach powiatowego SWO i SWA prowadzona jest wymiana informacji z jednostkami Wojska, Policji, Straży Pożarnej, służb sanitarno-epidemiologicznych, ochrony środowiska, weterynaryjnych. Niezwłocznie przekazywane są dane dotyczące awarii, katastrof, skażeń, itp. oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń dla ludności i środowiska. § 14. Wykonanie zarządzenia oraz nadzór nad przygotowaniem systemów do realizacji zadań oraz wykonanie dokumentów normujących organizację systemów oraz organizację treningów dla elementów systemów, powierza się Kierownikowi Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich. § 15. Traci moc Zarządzenie nr 64/2008 Burmistrza Rogoźna z dnia 9 maja 2008 roku. sprawie: przygotowania i zapewnienia działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz gminnego systemu wykrywania i alarmowania w gminie Rogoźno. § 16. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. | |