Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Uchwały Rady Miejskiej 2014-2018: Uchwała nr XXI/191/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 stycznia 2016 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno

UCHWAŁA NR XXI/191/2016

RADY MIEJSKIEJ W ROGOŹNIE

z dnia 27.01.2016 r.

 

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 i art. 40, 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1515 z póź.zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity Dz.U. z 2013 r. poz. 1399 z póź.zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Obornikach, Rada Miejska w Rogoźnie uchwala, co następuje:

 

§ 1.

Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno,

stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna.

§ 3.

Traci moc uchwałaNr XXVIII/207/2012 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2012 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno.

§ 4.

1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.


 

Załącznik do Uchwały Nr XXI/191/2016

Rady Miejskiej w Rogoźnie

z dnia 27.01.2016 r.

 

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno dotyczące:

1. wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

1) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych,

w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych

baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów

wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów

zielonych,

2) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku

publicznego,

3) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,

  1. rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

  1. średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych

źródłach,

  1. liczby osób korzystających z tych urządzeń,

  1. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

  2. innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

  3. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

  4. wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,

  5. wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

 

§ 2.

Regulamin obowiązuje:

1) właścicieli nieruchomości,

2) wykonawców robót budowlanych,

3) przedsiębiorców działających na terenie Gminy Rogoźno,

4) wszystkich korzystających z terenów będących własnością Gminy Rogoźno oraz z terenów użytku publicznego,

5) firmy wywozowe.

 

ROZDZIAŁ II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.

 

§ 3.

Zadania gminy:

1) gmina zapewnia czystość i porządek na terenie i tworzy warunki niezbędne do ich utrzymania;

2) gmina zapewnia budowę, utrzymanie i eksploatację regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;

3) gmina jest zobowiązana do zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów;

4) gmina zawiera umowę z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

 

§ 4.

Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

 

  1. Wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie, w Rozdziale III, pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

  2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:

  1. niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 2 – 14,

  2. przeterminowanych leków,

  3. chemikaliów,

  4. zużytych baterii i akumulatorów,

  5. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

  6. mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

  7. odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

  8. zużytych opon,

  9. odpadów zielonych,

  10. papieru, tektury,

  11. szkła,

  12. tworzyw sztucznych,

  13. metali,

  14. opakowań wielomateriałowych.

  1. Odpady określone w ust. 2 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie, w terminach i na zasadach wyznaczonych harmonogramem.

  2. Selektywna zbiórka odpadów wymienionych w ust. 2 pkt 9- 14 prowadzona jest w systemie workowym lub pojemnikowym i polega na segregacji odpadów przez mieszkańców Gminy u źródłaich powstawania.

  3. Odpady winny być czyste, pozbawione zawartości, zbierane i gromadzone w terminie niezwłocznym od chwili ich powstania.

  4. Uiszczanie opłat za odbieranie odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych następować będzie na zasadach ustalonych uchwałą Rady Miejskiej w Rogoźnie.

 

§ 5.

  1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do :

  1. uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego wzdłuż nieruchomości, podwórzy, bram, i przejść niezwłocznie po ich pojawieniu się,

  2. gromadzenie uprzątniętego błota, śniegu i lodu w sposób umożliwiający swobodne bezpieczne poruszanie się pieszych,

  3. usunięcia śliskości na chodniku położonym wzdłuż nieruchomości niezwłocznie po jej pojawieniu się poprzez odlodzenie i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych ( np. posypanie piaskiem).

§ 6.

Zakazuje się:

  1. Magazynowania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych poza miejscami do tego przeznaczonymi;

  2. Umieszczania w pojemnikach do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla oraz substancji toksycznych i żrących oraz innych odpadów, takich jak: odpady budowlane i rozbiórkowe, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, które należy zbierać oddzielnie i usuwać na zasadach określonych w niniejszej uchwale;

  3. Umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych odpadów pochodzących z działalności gospodarczej;

 

§ 7

  1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

  1. niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,

  2. dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji,

  3. że mycie dotyczy nadwozia samochodu.

 

  1. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

  1. niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

  2. że naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw,

  3. że naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

 

 

ROZDZIAŁ III

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

 

§ 8.

  1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych.

  2. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

  1. kosze uliczne o pojemności od 20 do 80 l;

  2. pojemniki na odpady zmieszane o pojemności od 110 l do 7000 l;

  3. pojemniki lub worki na odpady biodegradowalne;

  4. worki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury, opakowań wielomateriałowych o pojemności min. 110 l; w przypadku zabudowy wielorodzinnej dopuszcza się korzystanie z pojemników o pojemności do 2500l;

  5. kontenery przeznaczone na odpady budowlane;

  6. pojemniki przeznaczone na przeterminowane lekarstwa;

  7. pojemniki na zużyte baterie.

  1. Ustala się minimalną pojemność urządzeń do gromadzenia odpadów, uwzględniającą następujące normy:

  1. dla gospodarstwa domowego liczącego od 1 do 4 osób należy przewidzieć pojemnik na odpady o pojemności 120 l;

  2. gospodarstwo domowe liczące od 5 do 8 osób ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemnik o pojemności 240 l;

  3. gospodarstwa domowe liczące powyżej 8 osób mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania wg norm zapisanych w pkt 1 i 2;

  4. zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane w pkt 1);

  5. właściciele domków letniskowych w zabudowie rekreacji indywidualnej zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w jeden pojemnik o pojemności 120 l, a w przypadku ustawienia w pobliżu nieruchomości kontenerów zbiorczych, gromadzić odpady w tych kontenerach;

  6. prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, kultury i in., zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb dostosowanych do cyklu odbioru oraz ilości powstających odpadów, tak by nie dopuścić do przepełniania się pojemników i spełniać wymagania określone w niniejszym regulaminie.

  1. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić do pojemników lub worków oznaczonych kolorem:

  1. brązowym/czarnym – odpady ulegające biodegradacji,

  2. żółtym –tworzywa sztuczne, metal,

  3. zielonym - szkło (białe i kolorowe),

  4. niebieskim– papier, tekturę, opakowania wielomateriałowe.

  1. Odpady kuchenne i zielone ulegające biodegradacji należy gromadzić do pojemników/ worków na frakcję organiczną. Dopuszcza się możliwość posiadania przez mieszkańców przydomowych kompostowników.

  2. Do gromadzenia przeterminowanych lekarstw służą oznakowane pojemniki, rozstawione w aptekach. Adresy aptek będą podawane do publicznej wiadomości. Przeterminowane leki można również przekazać do stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Studzieńcu.

  3. Odpady w postaci zużytych baterii i akumulatorów należy przekazać podmiotowi odbierającemu odpady podczas organizowanych zbiórek odpadów niebezpiecznych, lub gromadzić w oznakowanych pojemnikach rozstawionych w placówkach handlowych, placówkach oświatowych, w Urzędzie oraz do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

  4. Odpady wielkogabarytowe oraz opony nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania, należy wystawić je przed wejściem na teren nieruchomości lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości, z którego odbierane są przez podmiot uprawniony, zgodnie z harmonogramem.

  5. Odpady z remontów, prowadzonych we własnym zakresie, należy zbierać w workach lub kontenerach wynajętych od przedsiębiorcy odbierającego odpady, które będą usuwane w ramach usługi dodatkowej za odrębną opłatą.

  6. Do gromadzenia odzieży i tekstyliów służą pojemniki przedsiębiorcy prowadzącego zbiórkę odzieży używanej, oznakowane, rozstawione na terenie Gminy.

  7. Chemikalia oraz inne odpady niebezpieczne należy przekazywać do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w tym mobilnych, zgodnie z harmonogramem.

  8. Sprzęt elektryczny i elektroniczny należy dostarczyć do punktów zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. Nr 180, poz. 1495) tzn. w przypadku zakupu nowego sprzętu należy oddać zużyty sprzęt tego samego rodzaju sprzedawcy w sklepie lub hurtowni, albo przekazać podmiotowi uprawnionemu lub przekazywać do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zgodnie z harmonogramem.

 

§ 9

Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny

odpadów komunalnych na drogach publicznych:

  1. w terenie niezabudowanym – 20 L, usytuowane w odległości co najmniej 10 km od kolejnego

urządzenia;

  1. w terenie zabudowanym – od 20 L do 80 L usytuowane w odległości co najmniej 200 m od kolejnego urządzenia.

 

ROZDZIAŁ IV

Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 10

  1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

  2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich urządzeniach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady.

  3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnić pracownikom firmy odbierającej odpady dostęp do urządzeń w których gromadzone są odpady komunalne w dniach i godzinach ustalonych według harmonogramu wywozu, lub obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

  4. Właściciele nieruchomości zgłaszają osobiście lub telefonicznie niewłaściwe świadczenie usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

 

§ 11

  1. Ustala się następującą częstotliwość odbierania zmieszanych odpadów komunalnych z terenów nieruchomości:

    1. dla budynków w zabudowie jednorodzinnej - nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

    2. dla budynków w zabudowie wielorodzinnej:

      1. położonych na obszarze miasta Rogoźna będących w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w Rogoźnie – nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu

      2. położonych na obszarze miasta Rogoźna liczących powyżej 40 osób- nie rzadziej niż raz w tygodniu,

      3. położonych na obszarze miasta Rogoźna liczących do 40 osób – nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

      4. położonych na terenach wiejskich liczących powyżej 150 mieszkańców- nie rzadziej niż raz w tygodniu,

      5. położonych na terenach wiejskich liczących do 150 mieszkańców – nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

    3. dla szkół - nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

    4. dla obiektów użyteczności publicznej - nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

    5. dla żłobków i przedszkoli - nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

    6. dla lokali gastronomicznych – nie rzadziej raz w tygodniu,

    7. dla lokali handlowych - nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

    8. z targowisk – codziennie,

    9. dla zakładów produkcyjnych, rzemieślniczych i usługowych – nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

    10. hoteli i innych obiektów noclegowych - nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

    11. dla ogrodów działkowych - nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu,

    12. dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie,

    z koszy ulicznych - nie rzadziej niż raz w tygodniu.

  2. Odpady komunalne zbierane selektywnie u źródła na terenach:

1)       zabudowy jednorodzinnej gromadzone w workach, będą odbierane z terenów nieruchomości jeden raz w miesiącu,

2) dla budynków w zabudowie wielorodzinnej:

położonych na obszarze miasta Rogoźna będących w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w Rogoźnie – nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

położonych na obszarze miasta Rogoźna liczących do 40 osób – nie rzadziej niż raz w miesiącu,

położonych na obszarze miasta Rogoźna liczących powyżej 40 osób- nie rzadziej niż co

dwa tygodnie,

położonych na terenach wiejskich liczących do 150 mieszkańców – nie rzadziej niż raz w miesiącu,

położonych na terenach wiejskich liczących powyżej 150 mieszkańców- nie rzadziej niż co dwa tygodnie,

3) dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku nie rzadziej niż raz na miesiacu,

4)   z pozostałych terenów nie rzadziej niż raz w miesiącu.

 

  1. Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będą odbierane z terenów nieruchomości dwa razy do roku na wiosnę oraz w jesieni, zgodnie z harmonogramem,

  2. Odpady z remontów budowlanych i rozbiórkowych będą odbierane w miarę potrzeb, według zgłoszeń właścicieli nieruchomości, w ramach usługi dodatkowej.

  3. Odpady zielone – suche liście i trawa, gałęzie itp. będą odbierane w miesiącach od kwietnia do listopada co dwa tygodnie.

  4. Odzież i tekstylia będą odbierane w miarę potrzeb, przez przedsiębiorcę prowadzącego zbiórkę odzieży używanej.

  5. Przeterminowane leki oraz zużyte baterie i akumulatory będą odbierane w miarę potrzeb, w zależności od zapełniania się pojemników w aptekach i innych miejscach, miedzy innymi do PSZOK.

  6. Odpady niebezpieczne i chemikalia będą odbierane w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych w tym mobilnych, zgodnie z harmonogramem .

  7. Stacjonarny Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych zlokalizowany w Studzieńcu przyjmuje co najmniej takie odpady komunalne jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i energetyczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone, odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne.

 

§ 12

  1. Sposób pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

  1. właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są zobowiązani do złożenia

deklaracji o wysokości opłaty za odbiór odpadów komunalnych,

2)       odpady komunalne zbierane selektywnie i nieselektywnie, będą odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmiot uprawniony;

3)       właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić urządzenia wypełnione odpadami w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;

4)       odpady wielkogabarytowe muszą być wystawione w terminie przewidzianym w harmonogramie przed wejściem na teren nieruchomości lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu w zabudowie wielorodzinnej;

5)       odpady budowlane muszą być złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nie utrudniającym korzystania z nieruchomości, lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej.

  1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

  2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na dwa miesiące, z zastrzeżeniem ust. 2.

  3. Opróżnianie zbiorników przydomowych oczyszczalni osadów ściekowych wynika z ich instrukcji eksploatacji, jednak nie rzadziej niż raz do roku.

  4. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do udokumentowania wykonywania obowiązków wskazanych w § 12. W tym celu okazują, na żądanie Straży Miejskiej w Rogoźnie (legitymujących się upoważnieniem Burmistrza Rogoźna), umowy z przedsiębiorcami, oraz dowody (faktury, rachunki) płacenia za takie usługi.

  5. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przechowywania dokumentów wymienionych w ust. 1 przez okres dwóch lat od daty ich wystawienia.

 

 

ROZDZIAŁ V

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

 

§ 13

  1. W celu wypełnienia wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami Gmina Rogoźno w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów, ograniczenia ilości odpadów oraz ich negatywnego oddziaływania na środowisko podejmuje następujące działania:

    1)objęcie zorganizowanym systemem odbioru odpadów komunalnych w tym selektywną zbiórką wszystkich mieszkańców gminy,

2)  intensyfikacja działań edukacyjno – informacyjnych promujących odpowiednie sposoby

postępowania z odpadami,

3) promowanie wykorzystywania produktów wytwarzanych z materiałów służących do ponownego

użycia lub przetworzenia,

4) całkowite wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów.

  1. W zakresie działań wspomagających postępowanie z odpadami w zakresie odbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów podejmuje następujące działania:

1) kontrole podmiotów prowadzących działalność w zakresie odbioru, transportu, odzysku i

unieszkodliwiania odpadów,

2) wspieranie wdrażania efektywnych ekonomicznie i ekologicznie technologii odzysku i

unieszkodliwiania odpadów,

3) dostosowanie sposobu zbierania odpadów komunalnych dla przyjętego w regionalnym zakładzie

zagospodarowania odpadów komunalnych technologii przetwarzania odpadów komunalnych,

4)   ograniczenie ilości składowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji poprzez

promowanie kompostowania,

5) gospodarka odpadami na terenie gminy opiera się na Międzygminnym Składowisku Odpadów

Komunalnych Sp. z o.o. w Wągrowcu, w której Gmina posiada udziały.

6) zmieszane odpady komunalne, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczone do

składowania oraz odpady ulegające biodegradacji muszą być zbierane i przetwarzane w ramach

regionu I do którego należy Gmina Rogoźno oraz w wyznaczonych dla tego regionu Regionalnych

Instalacjach Zagospodarowywania Odpadów Komunalnych lub Instalacjach zastępczych.

 

ROZDZIAŁ VI

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem
terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

 

§ 14

 

  1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.

  2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.

  3. Zabronione jest pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz.

 

ROZDZIAŁ VII

Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

 

§ 15

  1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.

  2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:

1)       zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały,

2)       nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości,

3)       nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór.

4)       Pszczoły powinny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości – w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich.

  1. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny mieszkaniowe oraz w obrębie istniejącej zabudowy budynkami wielolokalowymi.

 

ROZDZIAŁ VIII

 

Przepisy końcowe

 

§ 16

Traci moc uchwałaNr XXVIII/207/2012 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 grudnia 2012 roku w sprawie

przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno.

 

§ 17

1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

 

UZASADNIENIE

do uchwały Nr XXI/191/2016

Rady Miejskiej w Rogoźnie

z dnia 27.01.2016

 

Proponowana zmiana uchwały wynika z Ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2015 r. poz. 87) opublikowanej 17 stycznia 2015 r. ( zwanej dalej nowelizacją ). Nowelizacja wprowadza zmiany przepisów w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2013 r. poz. 1399).

W wyniku potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców Gminy Rogoźno wydłużono okres odbierania odpadów zielonych. Odpady te będą odbierane w sezonie wegetacyjnym tj. od miesiąca kwietnia do listopada co dwa tygodnie. Biorąc pod uwagę obowiązki gminy w zakresie gospodarki odpadami oraz lokalne uwarunkowania dokonano zmiany w zakresie częstotliwości pozbywania się odpadów z terenu zabudowy wielorodzinnej.

 

drukuj pobierz pdf