PROTOKÓŁ nr 18/2020 z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 17 czerwca 2020 roku o godz. 16.30 w Sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.
Posiedzenie Komisji otworzyła i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Katarzyna Erenc - Szpek. Przewodnicząca stwierdziła, że na 8 członków Komisji w obradach bierze udział 7 członków Komisji (radny Chudzicki spóźnił się 60 min). Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, którą stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Proponowany porządek obrad:
Ad.2 Przedstawienie porządku obrad. Pani Przewodnicząca Komisji na wniosek Pana radnego Kuszaka wniosła autopoprawką wykreślenie punktu 4 z porządku obrad z uwagi na to, że jest on spójny z programem sesji.
Zmianę do porządku obrad przyjęto jednogłośnie „za” 7 głosami.
Porządek obrad przyjęto jednogłośnie „za” 7 głosami.
Ad.3 Przyjęcie protokołu z majowego posiedzenia Komisji
Protokół przyjęto 5 głosami „za”
Ad. 5 Letni wypoczynek dzieci i młodzieży.
W związku z zaplanowanym na dzień 18 czerwca posiedzeniem Komisji i jednym z punktów posiedzenia dotyczącym wypoczynku letniego, przekazuję informacje o planowanych formach wypoczynku letniego w 2020 r. w gminnych placówkach oświatowych
Przedszkole nr I im. Kubusia Puchatka w Rogoźnie - dyżur w lipcu Przedszkole nr 2 im. Bajkowy Świat w Rogoźnie - dyżur w sierpniu Przedszkole im. Słoneczne Skrzaty w Parkowie - dyżur w sierpniu
Ad. 6, 7, 8 i 9 Sprawozdanie z działalności GOPS.
Pani Kierownik Ewelina Kowalska przedstawiła sprawozdania.
Cel Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadania ogólne
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując na zasadzie partnerstwa z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi. Do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej należą:regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, domy pomocy społecznej, placówki specjalistycznego poradnictwa w tym rodzinnego, placówki opiekuńczo – wychowawcze, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej. Pomoc osobom i rodzinom udzielana jest odpowiadającym celom i możliwościami pomocy społecznej.
Zadania gminy:
Podstawy do udzielenia pomocy:
Kryterium dochodowe Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2018 r., kryterium dochodowe wynosi:
W sytuacjach uzasadnionych (tj. w szczególnych przypadkach przy jednoczesnym wystąpieniu przesłanek do korzystania ze wsparcia) pomoc jest udzielana osobom i rodzinom przekraczającym kryterium dochodowe.
Pracownicy:
W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej zatrudnionych było łącznie : 32 osoby, 31,25 etatu.
Baza lokalowa Ośrodka. Od 21 listopada 2016 roku baza lokalowa zmieniła się, Ośrodek Pomocy Społecznej mieści się przy ulicy Kościuszki 41 B.
2. Praca socjalna
Praca socjalna to działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi. Praca socjalna to interdyscyplinarna działalność, która wymaga od pracowników socjalnych Gminy Rogoźno współpracy z:
Pracownikiem socjalnym może zostać osoba posiadająca specjalistycznie wykształcenie lub przygotowanie zawodowe określone w art. 116 ustawy o pomocy społecznej.
Zadania pracownika socjalnego: 1) praca socjalna; 2) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń; 3) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań; 4) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy; 5) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej; 6) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych; 7) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa; 8) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin; 9) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
Przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny jest zobowiązany: 1) kierować się zasadami etyki zawodowej; 2) kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia; 3) przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę; 4) udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy; 5) zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny; 6) podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.
Narzędzia pracy socjalnej:
Przy bardzo dużym obciążeniu zawodowym i odpowiedzialności pracownik socjalny ma bardzo mało narzędzi, które może wykorzystywać w swojej pracy. Z wyjątkiem pomocy finansowej udzielanej przez GOPS musi liczyć na swoje umiejętności i „narzędzia miękkie”, tj. motywowanie i wspieranie. Na pracowniku socjalnym ciąży swego rodzaju odpowiedzialność społeczna, gdyż mieszkańcy Gminy oczekują rozwiązania wszystkich problemów mieszkańców i wyeliminowaniu patologii, co nie jest zadaniem pracownika socjalnego. Poprzez motywowanie i wspieranie klienta mogą skłaniać go do zmiany, co jest niezmiernie trudne, gdyż w przeważającej większości mieszkańcy naszej Gminy oczekują wyłącznie wsparcia finansowego, a nie zmiany, co często stoi w konflikcie z oczekiwaniami klienta a zadaniem pracownika socjalnego. Znamiennym jest to, że trzeba mieć świadomość, o prawie jednostki do samostanowienia co musi zostać uszanowane przez pracownika socjalnego. Dlatego pracownik socjalny powinien by odporny, zdecydowany, asertywny, cierpliwy, a przede wszystkim musi umieć dostosować swoje zachowanie do środowiska z jakim w danej chwili pracuje. Jest to zawód dla osób lubiących pracę z ludźmi, chcących pomagać innym, chociaż równocześnie zajęcie to wymaga dużej odporności na sytuacje stresowe, samozaparcia, zdecydowania i umiejętności chłodnej oceny sytuacji, co często trzeba zrobić w krótkim czasie, bez dłuższego namysłu biorąc także pod uwagę trafność decyzji. Pracownik socjalny musi kierować się dobrem klienta, co często ów klienci odbierają zupełnie odwrotnie twierdząc, że pracownik GOPS jest niezdolny do okazania emocji i cechuje się arogancją. Na takie właśnie sytuacje przygotowany musi być pracownik socjalny.
3. Klienci Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Prawo do świadczeń z pomocy społecznej, jeżeli umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, przysługuje osobom według ustawy o pomocy społecznej. Osoby i rodziny, korzystające z pomocy społecznej, zobowiązane są do współpracy z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej. Nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną lub wykonywania prac społecznie użytecznych, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, lub nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego przez osobę zatrudnioną, a także marnotrawienie przyznanych świadczeń, ich celowe niszczenie, bądź marnotrawienie własnych zasobów finansowych oraz ich nieracjonalne wykorzystywanie może stanowić podstawę do ograniczenia lub odmowy przyznania świadczeń albo przyznanie pomocy w formie niepieniężnej. Również odmowa zawarcia kontraktu socjalnego lub nie wywiązywanie się z uzgodnień zawartych w kontrakcie może spowodować ograniczenie lub odmowę przyznania świadczenia. Osoby i rodziny, korzystające ze świadczeń pomocy społecznej, są zobowiązane poinformować o każdej zmianie swojej sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń. Świadome wprowadzenie w błąd pracownika socjalnego może spowodować zmianę decyzji na niekorzyść strony oraz zwrot nienależnie pobranych świadczeń. Świadczenia nienależnie pobrane podlegają zwrotowi, niezależnie od dochodu rodziny. Beneficjenci ośrodka przyjmują różne postawy. Często są to również osoby roszczeniowe lub w oporze. Przychodzą do ośrodka z negatywnym nastawieniem, krzyczą, są konfliktowi, stosują szantaż a także straszą. Twierdzą, że wszystko im się należy, wymagają natychmiastowego rozpatrzenia sprawy i podjęcia decyzji przy jednoczesnym odmawianiu współpracy z pracownikiem socjalnym. Z takimi osobami należy umieć rozmawiać, przede wszystkim pracownik socjalny musi spowodować, aby roszczeniowy klient wyciszył się i uspokoił. Duża ilość klientów to klienci ośrodka którzy przyjmują postawę bezradnych, zagubionych i wystraszonych. Wówczas pracownik socjalny ma za zadanie motywować klienta do podejmowania działań mogących zmienić sytuację rodzinną.
A. Analiza rodzin objętych pomocą – powód przyznania pomocy w 2019 roku.
B. Analiza rodzin objętych pomocą – jak długo objęte są pomocą w 2019 roku.
4. Tryb udzielania pomocy
Tryb przyznania świadczenia z pomocy społecznej składa się z następujących etapów:
Pracownik socjalny w ciągu 14 dni roboczych od daty złożenia wniosku o pomoc, przeprowadza wywiad środowiskowy. Brak zgody na przeprowadzenie wywiadu jest równoznaczne z rezygnacją z pomocy. Strona występująca o pomoc powinna zgromadzić dokumenty stanowiące podstawę ustalenia jej danych personalnych, stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej i materialnej. W trakcie przeprowadzania wywiadu środowiskowego, w porozumieniu z klientem ustalany jest plan pomocy. Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy mogą zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej. Sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby i rodziny ustala się na podstawie zebranych dokumentów i diagnozy.
Wyżej opisana procedura jest trybem formalnym, gdzie konieczne staje się wydanie decyzji administracyjnej. Trybem mniej formalnym jest poradnictwo, nie wydaje się decyzji administracyjnej. W wielu przypadkach klienci bądź rodziny znajdujące się w kryzysie oczekują rozmowy, wsparcia, informacji o sposobach postępowania lub wskazania możliwych rozwiązań. Wówczas pracownik odpowiednio do sytuacji udziela pomocy z zachowaniem obowiązujących norm i przepisów.
5. Świadczenia GOPS
5.1. Świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny
Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów i zaliczce alimentacyjnej.
A) zasiłki rodzinne
Wnioski na świadczenie 500+, dobry start 300, zasiłek rodzinny i fundusz alimentacyjny można składać : od lipca 2020r. : - elektronicznie poprzez portal empatia, bankowość elektroniczną oraz portal pue ZUS od sierpnia 2020r.: - elektronicznie poprzez portal empatia, bankowość elektroniczną oraz portal pue ZUS - za pośrednictwem poczty polskiej - w formie papierowej (osobiście) Kwoty świadczeń: - świadczenie wychowawcze 500+ - 500,00 zł - świadczenie dobry start - 300,00 zł jednorazowo - zasiłki rodzinne :
Dodatki do zasiłku rodzinnego:
– na pokrycie wydatków związanych z nauką w szkole poza miejscem zamieszkania w sytuacji zamieszkania w tej miejscowości – 113 zł, – na pokrycie wydatków związanych z dojazdem do miejscowości, w której znajduje się szkoła – 69 zł,
Świadczenia opiekuńcze:
Kryterium dochodowe zasiłki rodzinne:
Kryterium dochodowe specjalny zasiłek opiekuńczy:
B) FUNDUSZ ALIMENTACYJNY Prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego ustala się na okres zasiłkowy tj. od miesiąca października br. do miesiąca września roku następnego. Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na nowy okres zasiłkowy są przyjmowane - od dnia 1 sierpnia 2019 roku, natomiast wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na nowy okres zasiłkowy składanych drogą elektroniczną - od dnia 1 lipca 2019 roku. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinienie przekracza kwoty 800,00 zł. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500 zł na każdą z osób uprawnionych.
KWOTY WYPŁACONYCH ŚWIADCZEŃ
C) zasiłki rodzinne Kwoty wypłaconych świadczeń (stan na 31.12.2019r.) :
Liczba rodzin (stan na 31.12.2019r.) :
Liczba dzieci (stan na 31.12.2019r.) :
D) fundusz alimentacyjny Kwota wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego na osoby uprawnione w okresie od 01.01.2019r. do 31.12.2019r. – wyniosła 900 940,00 zł. Liczba rodzin, w których pobrane było świadczenie z funduszu alimentacyjnego na dzień 31.12.2019r. wyniosła 97 (maksymalnie w ciągu roku 118 rodzin). Liczba osób uprawnionych do świadczenia z funduszu alimentacyjnego na dzień 31.12.2019r. wyniosła 170 (maksymalnie w ciągu roku 202 osoby uprawnione).
Podejmujemy następujące działania wobec dłużników alimentacyjnych:
Zmiany w świadczeniu 500+ i funduszu alimentacyjnym od nowego okresu zasiłkowego.
A) zasiłki rodzinne
B) Fundusz alimentacyjny ZMIANY W OKRESIE ŚWIADCZENIOWYM 2020/2021
Próg dochodowy – świadczenia z funduszu alimentacyjnego będą przysługiwać, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekroczy kwoty 900 zł. Dodatkowo zostanie wprowadzona zasada „złotówka za złotówkę”. Będzie miała zastosowanie, gdy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie przekroczy kwotę 900 zł o kwotę nie wyższą niż kwota świadczeń z funduszu (przysługująca danej osobie uprawnionej w okresie świadczeniowym, na które ustalane jest prawo do tego świadczenia). Świadczenie nie będzie przysługiwało, jeżeli jego wysokość ustalona zgodnie z powyższą zasadą będzie niższa niż 100 zł. Nowe przepisy w tym zakresie będą obowiązywały od 1 lipca 2020 r. Faktycznie jednak będą miały zastosowanie przy ustalaniu świadczeń na okres świadczeniowy rozpoczynający się od 1 października 2020 r.
5.2. Zasiłek okresowy
Zasiłek okresowy przysługuje w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów zabezpieczenia społecznego:
Zgodnie z art.38 ustawy o pomocy społecznej wysokość zasiłku okresowego wynosi:
Żaden zasiłek okresowy, zgodnie z art.38 uops nie może być niższy niż 20,00 zł. Na zasiłek okresowy wydaliśmy 160 decyzji.
W 2019 roku na zasiłki okresowe wydaliśmy kwotę: 96.000,00 zł – środki z Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego W 2019 roku na zasiłki okresowe wydaliśmy kwotę: 24.000,00 zł – środki własne
5.3. Zasiłek celowy i specjalny celowy
W celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może by przyznany zasiłek celowy, w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu , a także kosztów pogrzebu. Zasiłek celowy może być przyznany również osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie albo rodzinie o dochodach przekraczających kryterium dochodowe może być przyznany specjalny zasiłek celowy w wysokości nie przekraczającej odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny, który nie podlega zwrotowi.
W 2019 roku na zasiłki celowe wydaliśmy kwotę: 255.123,65 zł z tego 154.131,00 zł zasiłki celowe specjalne. Na zasiłek celowy wydaliśmy 528 decyzje, natomiast na zasiłek celowy specjalny 918 decyzje.
Jako Ośrodek ponosimy odpłatność za osoby bezdomne z naszej Gminy znajdujące się w Ośrodkiem Monar Markot w Gościejewie i Rożnowicach. Na terenie gminy Rogoźno około 32 osoby to osoby nie mające stałego schronienia. Osoby te w ciągu całego roku kalendarzowego pojawiają się na Ośrodkach Markotu. Uzależnione to jest pory roku i warunków pogodowych. W 2018 roku zmianie uległy przepisy – zobowiązani byliśmy do podpisania umowy ze schroniskami i noclegowniami, nie są wymagane umowy z ogrzewalniami. Jako Ośrodek mamy podpisaną umowę z Markotami Gościejewo i Rożnowice. Każda osoba bezdomna otrzymuje skierowanie, następnie przeprowadzany jest wywiad środowiskowy i podpisywany kontrakt socjalny. Osobę bezdomną możemy umieścić w innej placówce dla osób bezdomnych ze względu na okoliczności – np. choroba, czy roszczeniowość osoby bezdomnej.
Osoby bezdomne ponoszą procent odpłatność za swój pobyt zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Rogoźnie z 30.10.2018 roku.
W 2019 roku na schronienie wydaliśmy kwotę 141.485,90 zł dla 29 osób. Koszt miesięczny za jedną osobą to około 1.260,00 zł.
Gmina zobowiązana jest także do zorganizowania pochówku osób nie posiadających ubezpieczenia. W roku 2019 dokonaliśmy pochówku 2 osób w kwocie 6.847,00 zł
5.4. Zasiłek stały
Zasiłek stały przysługuje :
W roku 2019 prawo do zasiłku stałego miało 92 osób. Maksymalna kwota zasiłku stałego to 645,00 zł. Kwota wydana na zasiłki stałe w 2019 roku to 440.095,46 zł
5. 5. Zwykłe i specjalistyczne usługi opiekuńcze
W 2019 roku Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie świadczyło usługi opiekuńcze u 45 osób oraz u 1 osoby były to specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi. W roku bieżącym CIS świadczył dotychczas usługi opiekuńcze w 30 środowiskach oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi u 1 osoby. Dwie opiekunki środowiskowe zatrudnione przez tutejszy Ośrodek w 2019 r. świadczyły usługi opiekuńcze w 6 środowiskach. W roku bieżącym opiekunki GOPS świadczyły usługi w 13 środowiskach. Stawka godzinowa: Zgodnie z umową zawartą z Centrum Integracji Społecznej na 2019 rok stawka za jedną godzinę usług wynosiła 12,50 zł, natomiast stawka ta w roku bieżącym wynosi 14,50 zł za godzinę. Zakres czynności obowiązujący przy realizacji usług opiekuńczych obejmuje: - Czynności higieniczno – lecznicze: zmiana bielizny pościelowej, pranie lub oddawanie do prania bielizny osobistej lub pościelowej, przesłanie łóżka, mycie i kąpiel, pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych, pielęgnacja zlecona przez lekarza, mierzenie temperatury, podawanie leków, układanie chorego w łóżku i pomoc przy zmianie pozycji, zapobieganie powstawaniu odleżyn i odparzeń. - Czynności gospodarcze: utrzymywanie czystości w pomieszczeniach osoby wymagającej opieki, utrzymywanie w czystości sprzętu sanitarnego i gospodarczego używanego przy świadczeniu usług, przynoszenie opału i rozpalanie w piecu, zakup artykułów spożywczych i innych potrzebnych w gospodarstwie domowym, pomoc w przygotowaniu posiłku z uwzględnieniem diety zaleconej przez lekarza, pomoc przy spożywaniu posiłków, załatwianie spraw urzędowych. - Czynności opiekuńcze: wykonywanie koniecznych czynności, których chory nie może wykonać samodzielnie, pisanie listów, czytanie prasy, zachęcanie chorego do zajmowania się pracami ręcznymi, organizowanie choremu rozrywek kulturalnych, wykonywanie innych prac zleconych przez Zamawiającego. - Prowadzenie dokumentacji: uzupełnianie kontrolek czasu pracy, prowadzenie zeszytów wykazujących wydatki związane z zakupem art. Spożywczych gospodarczych, z wyszczególnieniem daty, pobranej kwoty, rodzajem i ilością zakupionych towarów oraz kwotę pozostającą.
Tabela kosztów usług opiekuńczych
Wydatki za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze podlegają zwrotowiw części lub całości od świadczeniobiorcy, jeżeli dochód na osobę w rodzinie przekracza kryterium dochodowe, o którym mowa w art.8 ust 1 ustawy o pomocy społecznej. Kwota wydana na usługi opiekuńcze i usługi specjalistyczne w 2019 roku wyniosła 285.412,00 zł. Kwota wydana na usługi specjalistyczne z zaburzeniami psychicznymi w 2019 roku wynosiła 494.925,00 zł Usługi świadczyła firma LOGOPEDIS u 45 osób.
5.6. Pobyt w Domu Pomocy Społecznej
Osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.
Odpłatność za pobyt w DPS ponosi osoba umieszczona w wysokości nie większej niż 70% posiadanego dochodu. Następnie jej najbliższa rodzina w ramach umowy i deklarowanej kwoty. Jeżeli rodzina uchyla się od konieczności parcytypowania w kosztach a jej dochód przekracza 300% kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą przekracza 2.103,00 zł, natomiast na osobę w rodzinie dochód przekracza 1.584,00 zł.) Gmina ma prawo zająć ustawową nadwyżkę. Obecnie dwie rodziny partycypują w kosztach utrzymania mieszkańca w DPS. W przypadku uzasadnionym, tj. ponoszeniu kosztów za pobyt w DPS lub ośrodku wsparcia, z powodu długotrwałej choroby, bezrobocia, niepełności, klęski żywiołowej, ekologicznej lub zdarzenia losowego, można zwolnić członków rodziny osoby umieszczonej z ponoszenia opłaty. W takim przypadku, lub w przypadku, gdy odpłatność wnoszona przez osobę umieszczoną i jej rodzinę jest niewystarczająca Gmina obligatoryjnie ponosi odpłatność za pobyt mieszkańca w DPS. Obowiązek ten jest w pełni finansowanym ze środków własnych. W 2019 roku Ośrodek opłacał pobyt w Domach Pomocy Społecznej za 21 osób. Średnio za 1 osobę ponosimy koszt 2.500,00 zł. W 2019 roku skierowane były 4 osoby. Obecnie jedna osoba czeka w kolejce na umieszczenie w DPS. Kwota na 2019 rok to 645.974,57 zł. Osoby umieszczone są Chodzieży, Mościszki, Łężeczki, Żadkowo, Piłka Zamyślin, Chwałkowo, Chumiętki, Mielżyn, Nowa Wieś, Pleszew Koszt utrzymania mieszkańca w DPS to około 3.500,00 zł.
5.7. Pomoc rzeczowa
GOPS w Rogoźnie regularnie uczestniczy w przekazywaniu darów rzeczowych, udostępnianych przez mieszkańców naszej Gminy. Przekazane dary to: sprzęt AGD, RTV, meble pokojowe i kuchenne, tapczany, łóżeczka, kołdry, poduszki, odzież, obuwie, zabawki, książki, wózki dziecięce, foteliki samochodowe, pampersy, pościele dziecięce, garnki itp. Przekazanie odbywa się na zasadzie zgłoszenia przez darczyńcę chęci przekazania przedmiotów asystentom rodziny. Asystenci selekcjonują osoby, które mogą potrzebować danych przedmiotów. Sprzęt odbierają i przekazują asystenci lub sami zainteresowani po uzyskaniu niezbędnych danych.
5.8. Poradnictwo specjalistyczne – porady prawne
Poradnictwo specjalistyczne – prawne świadczone jest przez Ewelinę Kapelę. Pomoc prawna świadczona jest beneficjentom Ośrodka w sprawach z zakresu:
Bardzo często udzielane porady znacznie wykraczają poza wskazane obszary, gdyż chcemy pomagać w sytuacjach, gdy pomoc jest potrzebna, a posiadamy możliwość ją zapewnić. W 2019 roku udzielono 691 porad. Porady prawne udziela Pani Ewelina Kapela przy ulicy Fabrycznej 5.
5.9. Pomoc żywnościowa, Pomoc Państwa w Zakresie Dożywiania
FEAD Program dobrowolny, jedynym kryterium jest kryterium dochodowe:
W programie 2018/2019 bierze udział 973 osoby to jest 361 rodzin.
Produkty otrzymane w ramach programu 2019 to na 1 os.
- cukier – 4kg, - buraczki -1,05kg, - fasola biała- 3,6 kg, - groszek z marchewką – 3,6kg, - gołąbki – 1,7kg, - kabanosy – 0,12kg, - kasza gryczana -3kg, - koncentrat pomidorowy – 1,6kg, - makaron – 4,5kg, - makaron kukurydziany – 0,5kg, - miód – 0,4kg, - mleko – 7l, - olej – 2l, - pasztet – 0,64kg, - powidła – 1,8 kg, - makrela w oleju – 1,7kg, - ryż – 3kg, - ser – 2,4kg, - szynka drobiowa – 3kg, - szynka wieprzowa – 2,1kg.
Osoba prowadząca obsługę programu to Karina Szorcz – logistyka, magazyn, ewidencja magazynowa , sprawozdawczość, bieżące kontakty z PBŻ. Przyjmowanie wniosków i wydawanie skierowań – wszyscy pracownicy socjalni wg rejonów.
5.9 Dożywianie W 2019 r. dożywianie działało w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. Na jego realizację przeznaczono 350 000 zł.
Program ma charakter modułowy: 1. Moduł dla dzieci i młodzieży 2. Moduł dla osób dorosłych. 3. Moduł organizacji stołówek oraz miejsc spożywania posiłków w szkołach. Pomoc społeczna działa w 1 i 2 module.
Kryterium dochodowe w 2019 r. na osobę samotnie gospodarującą wynosiło 701,00 zł x 150%= 1051,50 zł, na osobę w rodzinie- 528,00 zł x 150%= 792,00 zł.
Dożywianie od 2019 r. realizowane jest na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych- zlecenia pomiędzy jednostkami przez: Rogozińskie Centrum Kultury. Stawka dzienna jednego dania gorącego z dowozem we wskazane miejsce wynosiła 10,00 zł brutto, natomiast wydawane na miejscu 7,50 zł brutto.
W 2019 r. korzystało 303 osoby, w tym 211dzieci i 92 dorosłych.
Dodatkowo współpracowaliśmy z SP Nr 2 w Rogoźnie- stawka 5,00 zł, SP Nr 3 w Rogoźnie- stawka 4,80 zł, Przedszkolem Nr 1 i 2 w Rogoźnie oraz Przedszkolem w Parkowie- stawka w przedszkolach jednego dania gorącego wynosiła 3,00 zł. Czworo uczniów korzystało dożywiania w szkołach poza Gminą Rogoźno- tj. Szamotułach i Objezierzu, gdzie obowiązywała stawka 6,00 zł, Gołańczy- stawka 4,00 zł oraz Owińskach- 5,00 zł.
5.10. Pomoc w zakresie udostępniania i zakupu sprzętu rehabilitacyjnego
W zasobach Ośrodka znajduje się sprzęt rehabilitacyjny który zostaje wydany na zasadzie użyczenia.
Użyczony sprzęt
Za pośrednictwem Ośrodka w 2018 roku 1 klient GOPS uzyskał z Narodowego Funduszu Zdrowia w Poznaniu „Karty Zaopatrzenia miesięcznego” na pieluchomajtki. Realizacją tego zadania zajmuje się Pani Karina Szorcz.
5.11. Pomoc osobom dotkniętych przemocą na podstawie gminy Rogoźno, Zespół Interdyscyplinarny
W dniu 1 sierpnia 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, która powołała Zespoły Interdyscyplinarne. Zespół Interdyscyplinarny to grupa specjalistów podejmująca się współpracy celem udzielenia pomocy podopiecznemu lub całej rodzinie. Działania Zespołu skierowane są do rodzin znajdujących się w kryzysie, dotkniętej problemem przemocy w rodzinie. Zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Rogoźna do Zespołu powołane zostały 29 osoby. W 2019 roku zarejestrowano 25 Niebieskie Karty. Spotkania odbywały się z ofiarami przemocy jak i osobami podejrzanymi o jej stosowanie. Realizujemy również Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2014 – 2019.
5.12. Działania Ośrodka Pomocy Społecznej skierowane do seniorów – Klub Seniora
Klub Seniora obsługiwany jest przez pracownika zatrudnionego na ½ etatu, którego praca polega na obsłudze Klubu w godzinach jego funkcjonowania tj. od 15.00 do 19.00. W tym czasie pracownik organizuje czas wolny seniorom, organizowane są spotkania okolicznościowe, wyjazdy , wycieczki, etc. W miesiącu grudniu każdego roku organizujemy wigilię dla samotnych. Uczestniczy w niej około 100 osób. Pomieszczenie które zajmujemy na potrzeby klubu otrzymaliśmy znajduje się w byłej szkole Agrobiznesu. Nie ponosimy odpłatności na wynajem. Członkami klubu Seniora jest 21 osób. Nie wszystkie osoby przychodzą regularnie ze względu na wiek i warunki pogodowe.
5.13. Letni wypoczynek dzieci
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rogoźnie pośredniczy w wyjazdach kolonijnych dzieci na zasadzie selekcji dzieci i zbierania dokumentów. W roku 2019 dzieci z naszej gminy uczestniczyły w następujących koloniach:
6. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Asystent rodziny wspiera rodzinę, pomaga w znalezieniu rozwiązań dla problemów z jakimi dana rodzina się boryka. Nie rozwiązuje ich za rodzinę, nie bierze odpowiedzialności za błędy rodziny, stara się je wskazywać i proponować rozwiązania. To rodzina decyduje co jest dla niej najlepsze i co jest zgodne z normami społecznymi. Asystent rodziny pomaga w tym, co jest możliwe do osiągnięcia przez rodzinę. Nie narzuca, lecz proponuje i wskazuje możliwości rozwiązań sytuacji trudnych.
Na czym polega praca asystenta rodziny
Zgodnie z art.15.1. Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do zadań asystenta rodziny należy w szczególności: 1) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, o którym mowa wart.11 ust.1; 2) opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej; 3) udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego; 4) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych; 5) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych; 6) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi; 7) wspieranie aktywności społecznej rodzin; 8) motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych; 9) udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej; 10) motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych; 11) udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych; 12) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin; 13) prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci; 13a) realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. Poz. 1860); 14) prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną; 15) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny podmiotowi, o którym mowa wart.17 ust.1; 16) monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną; 17) sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach; 18) współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny; 19) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa wart.9a ustawy z dnia 29lipca 2005r. O przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2015 r. poz.1390), lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.
Ilość rodzin z którymi pracują asystenci rodziny
Zgodnie z art.15.1. Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej liczba rodzin, z którymi jeden asystent rodziny może w tym samym czasie prowadzić pracę, jest uzależniona od stopnia trudności wykonywanych zadań, jednak nie może przekroczyć 15. Zatrudnieni asystenci współpracowali z 29 rodzinami. Pierwszy asystent pracuje z 9 rodzinami, drugi 11 rodzinami, trzeci z 9 rodzinami.
Jako Ośrodek ponosimy odpłatność za dzieci umieszczone w pieczy zastępczej tj. dom dziecka i rodziny zastępcze. 10% - 1 rok pobytu dziecka 30% - 2 rok pobytu dziecka 50% - 3 lata pobytu dziecka
Odpłatność:
Za 34 dzieci opłacaliśmy pobyt w 2019 roku.
Dzieci umieszczane są w pieczy zastępczej z powodu bardzo dużej niewydolności wychowawczej rodziców. W wielu przypadkach jest to sprzężone z nadużywaniem alkoholu. Zdarzają się sytuacje, że dzieci wracają do rodzin biologicznych, ale są to sporadyczne przypadki. Sąd decyduje o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej oraz o jego powrocie do rodziny biologicznej.
8. Karta Dużej Rodziny – założone w 2019 roku
- 60 podpisanych porozumień (Rogozińska Karta Dużej Rodziny) – 4 porozumienia
9. Inne działania podejmowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
Jako Ośrodek Pomocy Społecznej uczestniczyliśmy w 2019 roku w akcji Paka dla Dzieciaka. Uczestniczymy w uroczystościach szkolnych, wigiliach, spotkaniach organizacji pozarządowych. W roku minionym udało nam się również przygotować wigilię. Pracownicy Ośrodka uczestniczą w szkoleniach tematycznych, spotkaniach i konferencjach.
Po przedstawionym materiale przez panią kierownik Ewelinę Kowalską pan Zaranek zapytał, czy wzrosło założenie niebieskich kart w okresie COVID-19? Pani kierownik potwierdziła. Pani radna Kolanowska zapytała, kiedy taka karta jest anulowana? Pani Ewelina Kowalska wskazał, że jest to moment kiedy istnieją przesłanki, że przemoc już nie występuje. Radny Hubert Kuszak zapytał, czy istnieją takie sytuacje, gdzie rodziny same zgłaszają się po pomoc z powodu zaistnienia przemocy? Pani kierownik poinformowała, że nadal jest to wstydliwy problem i są to bardzo rzadkie sytuacje. Radny Sebastian Kupidura zapytał, czy coś się zmieniło w PFRON-ie ponieważ, jeden z mieszkańców nie otrzymał pomocy? Pan Zaranek z racji tego, że jest tam członkiem poinformował, że pomoc jest udzielana w zależności od grupy inwalidzkiej, od rodzaju niepełnosprawności oraz zgłoszonych wniosków.
W dalszej części pani Katarzyna Erenc – Szpek wróciła do pkt 5 ponieważ głos w tym punkcie zajęła pani Stachowiak, która przedstawiła następujące dane:
Wykaz złożonych wniosków do budżetu z GKRPA na 2020 rok
Planowanie formy wypoczynku letniego w gminie
Ad. 10 Zaopiniowanie materiałów i projektów uchwał na najbliższą sesję Rady Miejskiej. Komisja omówiła następujące uchwały:
a) wyrażenia zgody na sprzedaż działki nr 88/6, położonej w Słomowie, gm. Rogoźno (obręb SŁOMOWO), przeznaczonej do zbycia na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, b) wyrażenia zgody na sprzedaż działki nr 483/5, położonej w Rogoźnie przy Al. Marsz. Piłsudskiego (obręb ROGOŹNO), przeznaczonej do zbycia na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej c) wyrażenia zgody na sprzedaż działki nr 483/11, położonej w Rogoźnie przy ul. Wojska Polskiego (obręb ROGOŹNO), przeznaczonej do zbycia na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, d) wyrażenia zgody na sprzedaż działki nr 483/12, położonej w Rogoźnie przy ul. Wojska Polskiego (obręb ROGOŹNO), przeznaczonej do zbycia na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, e) wyrażenia zgody na sprzedaż działki nr 1824/1, położonej w obrębie ROGOŹNO – ul. Mała Poznańska, w trybie przetargowym f) wyrażenia zgody na sprzedaż działek nr: 133/4, 133/5, 133/6, 133/7, 133/8, 133/9 i 133/10, położone w obrębie ROGOŹNO – rejon ul. Topolowej, w trybie przetargowym, g) wyrażenia zgody na sprzedaż działki nr 387/5, położonej w obrębie JARACZ – Jaracz, gm. Rogoźno, w trybie przetargowym, h) wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego – ul. Kościelna 2/2a w Rogoźnie (obręb ROGOŹNO), w trybie bezprzetargowym, i) wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego – ul. Kościuszki 32/5 w Rogoźnie (obręb ROGOŹNO), w trybie bezprzetargowym, j) wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu użytkowego – ul. Rynkowa 21/8 w Rogoźnie (obręb ROGOŹNO), w trybie przetargowym, k) wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżawy gruntów położonych na terenie gminy Rogoźno l) wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości gminnej w trybie bezprzetargowym – działki nr 31/1 położonej w Nienawiszczu. m) wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości gminnej w trybie bezprzetargowym – część działki nr 1676/4 położonej w Rogoźnie. n) wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości gminnej w trybie bezprzetargowym – część działki nr 1222/5 położonej w Rogoźnie. o) wyrażenia zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystwanego do kąpieli p) ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Rogoźno na rok szkolny 2020/2021. r) udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na zakup sprzętu i aparatury medycznej dla SP ZOZ w Obornikach. s) zmiany uchwały w sprawie pomocy finansowej dla Powiatu Obornickiego t) możliwości dofinansowania przez Gminę Rogoźno przebudowy drogi powiatowej nr 2030P u) zmian w budżecie Gminy Rogoźno na rok 2020, w) zmian w WPF na lata 2020-2037. Ad. 11 Wolne głosy i wnioski. Pan Zbigniew Chudzicki zaproponował, żeby wydać książkę z okazji stulecia Klubu Sportowego Wełna, dodał że bardzo chętnie wspomoże tą inicjatywę. Pani Tomaszewska zobowiązała się, że urząd może się tym zająć zapraszając przy tym radnego do współpracy. Pani przewodnicząca wspomniała, tez że 2020 jest rokiem Księdza Klawka i z tej okazji zapytała, czy będzie coś organizowane? Pani kierownik poinformowała, że to co jest zaplanowane to będzie zrobione, a że rok jeszcze się nie skończył to pewne rzeczy będą zrealizowane. Pan Kuszak zwrócił uwagę na konieczność wymiany regulaminu przy placu zabaw przy rondzie, ponieważ jest nieczytelny, oraz poprosił o skoszenie zarośli na wszystkich małych skrzyżowaniach odchodzących od ul. Południowej. Pan kierownik Andrzejczak wskazał, że wykaszanie dopiero co się zaczęło i pewnie będzie to zrealizowane. Na koniec pan radny Kupidura powrócił do tematu utylizowania strzykawek. Kierownik Piątkowski poinformował, że po wysłanym piśmie do sanepidu nie otrzymał jeszcze informacji zwrotnej.
Ad. 12 Zakończenie Pani Przewodnicząca Komisji zakończyła posiedzenie komisji o godz. 19.00 Protokołowała Anna Mazur
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||