Uchwała Nr XXXVI/352/2017 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 lutego 2017r.
w sprawie pozostawienia środków obrotowych za rok 2016 samorządowego zakładu budżetowego Zarząd Administracyjny Mienia Komunalnego w Rogoźnie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) oraz art.15 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j.Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§1.Postanawia się odstąpić od obowiązku wpłaty do budżetu gminy i pozostawić ustaloną na dzień 31 grudnia 2016 roku nadwyżkę środków obrotowych za rok sprawozdawczy 2016 w wysokości 7.546,86 zł w Zarządzie Administracyjnym Mienia Komunalnego w Rogoźnie.
§ 2.Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna.
§ 3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie do Uchwały nr XXXVI/352/2017 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 lutego 2017 roku
Powstała w Zarządzie Administracyjnym Mienia Komunalnego nadwyżka środków obrotowych za rok 2016 w kwocie 7.546,86 zł jest wynikiem braku należnych wpłat środków pieniężnych od najemców lokali. Nadwyżka środków obrotowych stanowi różnicę pomiędzy należnymi przychodami z tytułu czynszu, a kosztami związanymi z bieżącą eksploatacją budynków, pokrywanymi ze środków własnych, które ujęte są w planie finansowym zakładu budżetowego. Nadwyżka środków obrotowych wynikła z faktu, iż Zarząd Administracyjny Mienia Komunalnego posiada duże należności od najemców, którzy nieterminowo wpłacają należności lub ich całkowicie nie uiszczają. Wobec dłużników posiadających duże zaległości wszczęte są postępowania sądowe i komornicze. Jednakże spłaty są nieznaczne. W wielu przypadkach postępowania komornicze zostały umorzone ze względu na nieskuteczność ściągalności. W przypadku posiadania przez zarząd faktycznych należności – przypisów, można by było wykonać w większym zakresie prace remontowo- konserwacyjne w lokalach, a wówczas nie powstała by różnica pomiędzy należnymi przychodami a poniesionymi kosztami. Art.15 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j.Dz.U z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.) stanowi, że samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej. Należy zaznaczyć, ze w znaczeniu faktycznym „nadwyżka środków obrotowych” nie jest tożsama z posiadaniem środków na koncie bankowym, bowiem jest to tylko pojęcie z kategorii finansowych, w związku z dużymi zaległościami w płatnościach ze strony należności bieżących po stronie najemców, W pewnym sensie nadwyżka ma charakter wirtualny. Pozostawienie nadwyżki środków obrotowych w Zarządzie Administracyjnym Mienia Komunalnego pozwoli na częściowe zaspokojenie bieżących potrzeb w zakresie eksploatacji administrowanych zasobów mieszkaniowych. Dotyczy to w szczególności pokrycia kosztów z tytułu dostawy mediów /woda, ścieki, energia elektryczna, energia cieplna, odbiór nieczystości stałych/. Konieczność zwrotu nadwyżki środków obrotowych przyczyni się do zwiększenia już istniejącego zadłużenia wobec kontrahentów, co spowoduje konieczność pokrycia zadłużenia przez budżet gminy.
| |