Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej: Protokół nr 20/2016 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 21 października 2016 roku o godz. 16.30 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie

PROTOKÓŁ nr 20/2016

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 21 października 2016 roku o godz. 16.30 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie, ul. Nowa 2.

 

Posiedzenie Komisji otworzyła i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji K. Erenc – Szpek. Przewodniczący K. Erenc – Szpek stwierdziła, że na 4 członków Komisji w obradach bierze udział 4 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, którą stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Przystąpiono do omówienia przedstawionego porządku obrad.

Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
  5. Kontrola funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogoźnie.
  6. Sprawy bieżące
  7. Wolne głosy i wnioski.
  8. Zakończenie.

 

Ad. 1 i 2 Otwarcie obrad, stwierdzenie quorum.

Przewodnicząca Katarzyna Erenc – Szpek otworzyła obrady komisji i stwierdziła, że na 4 członków komisji, udział w obradach bierze 4 członków komisji.

 

Ad. 3 Przyjęcie porządku obrad.

Komisja nie wniosła zmian do porządku obrad.

 

Przystąpiono do punktu 4 – przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

Protokół został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 5. Kontrola funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogoźnie.

Pani przewodnicząca Katarzyna Erenc – Szpek poprosiła na początek o krótkie zreferowanie programu „500+”.

Informacje przedstawiła pani Hanna Lis.

1. Podstawy prawne programu 500+

  • Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci
  • Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 lutego 2016 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenie wychowawcze
  • Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 lutego 2016 r. w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczenia wychowawczego

2. Informacje ogólne o programie 500+

Program 500+ to pierwsze tak szerokie i systemowe wsparcie polskich rodzin. Jest to zadanie finansowane z budżetu państwa.  W danym roku koszty na obsługę świadczenia wychowawczego wynoszą 2%. 500+ to świadczenie wychowawcze w wysokości 500 zł na dziecko na częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka.  Z pomocy korzystają rodzice oraz opiekunowie dzieci do 18 roku życia.

Świadczenie wychowawcze 500 zł nie jest liczone do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia, dotyczy to w szczególności świadczeń z pomocy społecznej, funduszu alimentacyjnego, świadczeń rodzinnych, dodatków mieszkaniowych, stypendiów dla uczniów i studentów.

 

3. Komu przysługuje 500+

Pomoc wychowawczą otrzymywać mogą rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni dziecka. Otrzymają je zarówno małżeństwa, rodzice samotni i rodzice w nieformalnych związkach. W przypadku dzieci adoptowanych świadczenie będzie przysługiwać rodzicom adopcyjnym na takich samych zasadach jak w przypadku dzieci biologicznych. Gdy rodzic porzuca dziecko sąd ma 24 godziny by umieścić dziecko w pieczy zastępczej. W takiej sytuacji rodzic biologiczny nie otrzyma wsparcia finansowego. Dzieciom, które znajdują się w tzw. pieczy zastępczej, 500 zł nie  przysługuje. Dla rodzin zastępczych przeznaczono inną pomoc z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w którym obok dodatków wsparcie wynosi nie mniej niż 660 zł (rodziny spokrewnione) oraz 1000 zł (rodziny niespokrewnione). Jeżeli rodzice są po rozwodzie świadczenie przysługuje temu z rodziców, który z dzieckiem zamieszkuje i na którego utrzymaniu dziecko się znajduje. Rodziny niepełne, obok świadczenia wychowawczego mogą też otrzymać świadczenia wypłacane z Funduszu Alimentacyjnego czy specjalny dodatek z ustawy o świadczeniach rodzinnych. Jeśli dzieckiem lub dziećmi opiekują się oboje rodzice lub opiekunowie, świadczenie otrzymuje tylko jedno z nich. Jeżeli rodzina obok dzieci z poprzednich związków posiada jeszcze wspólne dziecko do składu rodziny wliczane są wszystkie dzieci.

 

4. Kryteria dochodowe i system przyznawania

Każda rodzina z minimum dwojgiem niepełnoletnich dzieci otrzymują 500 zł na drugie i każde kolejne dziecko. Rodziny z dochodem na osobę poniżej 800 zł netto, lub 1200 zł netto w przypadku dziecka niepełnosprawnego, otrzymują także wsparcie na pierwsze lub jedyne dziecko. Dochód jest wyliczany tak jak w ustawie o świadczeniach rodzinnych. Dochód na członka rodziny liczymy, sumując wszystkie dochody jej członków uzyskane w roku bazowym – teraz jest to 2014 rok - i dzieląc na liczbę osób pozostających w składzie rodziny. Są to dochody opodatkowane (rozliczane w Urzędzie Skarbowym) oraz dochody nieopodatkowane (np. alimenty, stypendia, dochody z gospodarstwa rolnego). Jeżeli w 2014 roku członek rodziny nie osiągał dochodów a potem podjął zatrudnienie należy to udokumentować (zaświadczenie od pracodawcy). Jeżeli dochód z 2014 roku został utracony także należy dostarczyć dokumenty pozwalające na jego odliczenie (świadectwo pracy, PIT od pracodawcy za 2014 rok itp.). Jeśli w trakcie pobierania świadczenia nastąpi uzyskiwanie nowego dochodu, mające wpływ na prawo do świadczenia (np. podjęcie zatrudnienia, nabycie uprawnień do renty), należy o tym fakcie niezwłocznie powiadomić organ wypłacający (w przypadku zwiększenia dochodu świadczenie nie będzie przysługiwać na pierwsze lub jedyne dziecko od miesiąca następującego po pierwszym miesiącu od miesiąca, w którym dochód został osiągnięty).  W składzie rodziny brane są pod uwagę pozostające na utrzymaniu dzieci do ukończenia 25 roku życia. Dodatkowo, wliczane też są dzieci, które ukończyły 25. rok życia, legitymujące się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, jeżeli w związku z tą niepełnosprawnością przysługuje świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy albo zasiłek dla opiekuna.

 

5. Terminy składania wniosków

Wnioski  można składać od 1 kwietnia 2016 r. tj. od momentu startu programu. Jeśli wniosek został złożony w ciągu pierwszych 3 miesięcy, rodzice dostali wyrównanie wstecz od 1 kwietnia. Do programu można dołączyć w dowolnym momencie. Coroczny okres rozliczeniowy będzie trwał od 1 października do 30 września następnego roku kalendarzowego Wnioski na kolejne okresy będą przyjmowane już od 1 sierpnia danego roku. Wnioski można składać w formie elektronicznej poprzez systemy bankowe, w formie papierowej oraz przez platformę e-puap.

 

6. Koordynacja

Rodziny przebywające poza granicami kraju otrzymują 500 zł, jeśli nie pobierają tam podobnego świadczenia. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przepisy o koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy przewidują inaczej. Rodzice składający wniosek o 500 zł na dziecko muszą informować o zmianie miejsca zamieszkania oraz o każdej innej zmianie mającej wpływ na prawo do pobierania wsparcia. Jeśli rodzic mieszka w innym państwie UE i tam złoży wniosek o wsparcie finansowe dla rodziny, tamtejszy organ informuje o tym marszałków województw w Polsce. Marszałek przekazuje te informacje do właściwej gminy. Jest to mechanizm, który od wejścia Polski do UE, tj. od ponad 11 lat funkcjonuje już w systemie świadczeń rodzinnych i eliminuje sytuacje jednoczesnego pobierania świadczeń w więcej niż jednym kraju. W naszej gminie w okresie od 1 kwietnia do  30 września zostało złożonych 17 wniosków, które zostały przekazane do Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu w celu ustalenia koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

 

7.  Wypłata 500+ w formie rzeczowej

Cel świadczenia wychowawczego wskazany jest w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. Celem tym, jest częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka, w tym z opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych. Ustawodawca, kierując się poszanowaniem autonomii rodziny przyjął, że ewentualna ingerencja w funkcjonowanie danej rodziny, może nastąpić tylko w wyjątkowych, kryzysowych sytuacjach. Ww. ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci zawiera jednak możliwe do zastosowania w nadzwyczajnych, wyjątkowych sytuacjach, mechanizmy zapobiegające marnotrawieniu świadczenia wychowawczego lub wydatkowaniu świadczenia niezgodnie z jego celem. Rozwiązania te określa art. 9 ww. ustawy, zgodnie z którym, w przypadku gdy osoba uprawniona do świadczenia wychowawczego marnotrawi wypłacane jej świadczenie wychowawcze lub wydatkuje je niezgodnie z celem, organ właściwy przekazuje należne osobie świadczenie wychowawcze w całości lub w części w formie rzeczowej lub w formie opłacania usług.

W przypadku marnotrawienia świadczenia wychowawczego, organ wypłacający to świadczenie może zatem zamienić jego wypłatę pieniężną na pomoc nie tylko w formie rzeczowej, tj. np. żywność, ubrania, lekarstwa, itp., ale także na pomoc rodzinie w formie opłacania usług, tj. np. opłacanie kursów językowych, żłobka, przedszkola, basenu, teatru, kosztów internatu, wykupienie obiadów, czy czynszu, itp.W przypadku posiadania przez gminny organ właściwy wypłacający świadczenie wychowawcze, informacji lub sygnałów o marnotrawieniu świadczenia wychowawczego lub wydatkowania niezgodnie z przeznaczeniem, w celu ustalenia faktycznej sytuacji danej rodziny, u takiej rodziny, zgodnie z art. 15 ww. ustawy, może zostać przeprowadzony przez pracownika socjalnego rodzinny wywiad środowiskowy. W przypadku potwierdzenia faktu marnotrawienia świadczenia wychowawczego lub wydatkowania niezgodnie z celem, powyższe rozwiązania pozwalają gminnemu organowi właściwemu, w każdej, konkretnej, indywidualnej sprawie, określić, jaka forma niepieniężna realizacji świadczenia wychowawczego będzie najbardziej właściwa dla danej rodziny. W naszej gminie wypłatą świadczenia wychowawczego w formie rzeczowej zostało objętych  10 rodzin, które wydatkowały środki pieniężne w niewłaściwy sposób  bądź niezgodnie z przeznaczeniem. W ww. rodzinach został przeprowadzony wywiad środowiskowy, który pozwolił zbadać i ocenić sytuację dochodową i materialną w danej rodzinie oraz potwierdzić fakt marnotrawienia środków pieniężnych z programu 500+.

 

8. Świadczenie wychowawcze w naszej gminie

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rogoźnie od 1 kwietnia 2016 r. realizuje nowe zadanie, jakim jest Program Rodzina 500+.

Do dnia 30 września 2016 r. wpłynęło 1621 wniosków, z czego 146 w formie elektronicznej. Po weryfikacji wniosków, które wpłynęły drogą elektroniczną okazało się, że kilka (11)  zawiera błędy. Aby wydać decyzję administracyjną należało w każdym przypadku błędnie wypełnionego wniosku wszcząć postępowanie w celu skorygowania nieprawidłowości. 17 wniosków zostało przekazanych do Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu celem zbadania koordynacji. Złożono 94 wnioski bez dochodu, z dochodem zostało złożonych 1499 wniosków. 

Do dnia 30 września wydano 1630 decyzji, z czego 1536 to decyzje przyznające świadczenie wychowawcze, natomiast w 32 przypadkach wydano decyzje odmowne, 28 decyzji zostało uchylonych, ,wydano 4 decyzję żadające zwrotu i 19 decyzji zmieniających, 11 umorzeń postępowania. Jeśli chodzi o wypłaty, to ogólna liczba wypłat od 1 kwietnia do 30 września 2016r. wyniosła łącznie 7 172 723,60 zł., tj. 14 345 wypłaconych świadczeń wychowawczych.

Liczba dzieci uprawnionych do pobierania świadczenia 500+ w naszej gminie wynosi obecnie 2395.  Liczba rodzin pobierających świadczenie 500+ w naszej gminie wynosi 1434.  Liczba rodzin posiadających wypłatę świadczenia wychowawczego w formie rzeczowej wynosi  10.

W załączeniu tabela obrazująca wypłaty świadczeń, przyjęte wnioski, wydane decyzję w rozliczeniu miesięcznym. W załączeniu również wzór wniosku 500+, wzór decyzji 500+ oraz miesięczne listy wyplat świadczenia wychowawczego.

Radny Bartosz Perlicjan zapytał jaki wpływ ma program „500+” na ilość i wysokość wniosków o zasiłki?

Pani kierownik Kowalska odpowiedziała, że o tej porze roku jest tendencja zwyżkowa, mimo programu „500+”, jest zapotrzebowanie na opał, zasiłki rodzinne się zwiększyły, pani Lis dodała, że na bank żywości też nie ma tendencji spatkowej.

Pani przewodnicząca zapytała, jaka jest procedura kontrolująca, czy rodzina dobrze wydatkuje pieniądze?

Pani kierownik odpowiedziała, że ze względu na to, że ludzie „są życzliwi” do GOPS-u docierają sygnały w sprawie wykorzystywania takich środków finansowych, wtedy pracownik socjalny idzie na wizję. Najczęściej są to rodziny znane ośrodkowi. Pracownik na takiej wizycie sporządza notatkę służbową z informacjami, które zastał, przekazuje to do świadczeń rodzinnych. Następnie świadczenia rodzinne dają jak gdyby zlecenie na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego i pracownik socjalny ponownie udaje się do tej rodziny by taki wywiad środowiskowy przeprowadzić.W części opisowej musza być zawarte informacje, czy rodzina prawidłowo wykorzystuje te pieniądze. Taka informacja wraca do świadczeń rodzinnych i wtedy jest wszczęte postępowanie, od którego taka osoba ma prawo się odwołać. Po uprawomocnieniu się takiego postepowania wydawana jest decyzja i świadczenie wypłacane jest w formie rzeczowej.

Pan radny Perlicjan zapytał, czy 2% zadeklarowanych środków wystarcza na pokrycie kosztów obsługi tego programu?

Pani kierownik Ewelina Kowalska odpowiedziała, że jest to wystarczające.

Pani radna Kolanowska zapytała, czy w zestawieniu 17 wniosków, które były weryfikowane w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej, to jest to związane z tym, by sprawdzić czy osoby te nie pobierają podwójnie tego zasiłku?

Pani Lis odpowiedziała, że tak są do wnioski wysłane do weryfikacji i jedna decyzja jest do wypłaty różnicy. Pani Lis dodała, że cztery decyzje dotyczą osób które musiały zwrócić świadczenie, z racji podjętej pracy i nie poinformowania ośrodka pomocy społecznej.

Następnie przedstawiony został fundusz alimentacyjny przez panią Agnieszkę Kostrzewską.

1. Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

- Rozporządzenie Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej z dnia 08 grudnia 2015r. w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego

- Kodeks postępowania administracyjnego

2. Informacje ogólne

Zasada pomocniczości nakłada na państwo obowiązek wspierania osób,  które nie są w stanie samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, a w szczególności dzieciom, osób ubogich, które nie są w stanie samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb i nie otrzymują należnego im wsparcia od osób należących do kręgu zobowiązanych wobec nich do alimentacji.

  Wspieranie osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej z powodu niemożności wyegzekwowania alimentów należy łączyć z działaniami zmierzającymi do zwiększenia odpowiedzialności osób zobowiązanych do alimentacji.

3. Komu przysługuje fundusz alimentacyjny

Osoba uprawniona- oznacza: osobę uprawnioną do alimentów od rodzica na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do ukończenia przez nią 18 roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia, albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności – bezterminowo.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują:

  1. obywatelom polskim;
  2. 2) cudzoziemcom:
    • jeżeli wynika to z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym,
    • przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej oraz zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650),
    • przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z uzyskaniem statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej.

 Świadczenia przysługują osobom, jeżeli zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres świadczeniowy, w którym otrzymują świadczenia z funduszu alimentacyjnego, chyba że dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.

 

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie przysługują, jeżeli osoba uprawniona:

- została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w pieczy zastępczej

- zawarła związek małżeński.

4. Kryterium dochodowe, system przyznawania świadczeń, terminy składania wniosków

 Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500 zł, na okres  świadczeniowy - oznacza to okres, na jaki ustala się prawo do świadczenia z funduszu alimentacyjnego, tj. od dnia 1 października do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego.

Ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz ich wypłata następują odpowiednio na wniosek osoby uprawnionej lub jej przedstawiciela ustawowego. Prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego ustala się na okres świadczeniowy począwszy od miesiąca, w którym wpłynął wniosek do organu właściwego wierzyciela, nie wcześniej niż od początku okresu świadczeniowego do końca tego okresu.

Wniosek wraz z załącznikami składa się w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby uprawnionej lub droga elektroniczną. Na nowy okres świadczeniowy wnioski są przyjmowane od dnia 1 sierpnia.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego wypłaca się w okresach miesięcznych. Decyzje w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego są natychmiast wykonalne, z wyjątkiem decyzji w sprawach dotyczących nienależnie pobranych świadczeń. Osoba, która pobrała nienależnie świadczenia, jest obowiązana do ich zwrotu wraz z ustawowymi odsetkami.

Dochód ustalany jest na podstawie dochodu z roku bazowego poprzedzającego okres świadczeniowy, sumując wszystkie dochody członków rodziny uzyskane w roku bazowym – aktualnie 2015r., dzieląc przez liczbę przepracowanych miesięcy a następnie przez liczbę wszystkich członków rodziny. Są to dochody opodatkowane (rozliczane w Urzędzie Skarbowym). Do tego dochodu dolicza się dochody nieopodatkowane np. alimenty, stypendia, dochody z gospodarstwa rolnego, ulga na dzieci,  itp.

W przypadku wystąpienia zmian w liczbie członków rodziny, uzyskania   dochodu spowodowane: zakończeniem urlopu wychowawczego, uzyskaniem prawa do zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych, uzyskaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, uzyskaniem zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej, z wyjątkiem renty przyznanej rolnikowi w związku z przekazaniem lub dzierżawą gospodarstwa rolnego, rozpoczęciem pozarolniczej działalności gospodarczej, uzyskaniem zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;

lub utraty dochodu - spowodowane uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego, utratą prawa do zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych, utratą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, utratą zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej, z wyjątkiem renty przyznanej rolnikowi w związku z przekazaniem lub dzierżawą gospodarstwa rolnego, wyrejestrowaniem pozarolniczej działalności gospodarczej, utratą zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej:

albo innych zmian mających wpływ na prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego osoba uprawniona albo jej przedstawiciel ustawowy, którzy złożyli wniosek o przyznanie świadczenia z funduszu są obowiązani do niezwłocznego powiadomienia o tym organu wypłacającego świadczenia, gdyż dochód przybyty doliczany jest do dochodu bazowego.

 

5. Działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych

W przypadku bezskuteczności egzekucji osoba uprawniona może złożyć do organu właściwego wierzyciela wniosek o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o bezskuteczności egzekucji zawierające informację o stanie egzekucji, przyczynach jej bezskuteczności oraz o działaniach podejmowanych w celu wyegzekwowania zasądzonych alimentów.

Wobec powyższego organ właściwy wierzyciela występuje z wnioskiem do organu właściwego dłużnika o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego. Po otrzymaniu wniosku lub przyznaniu prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego organ właściwy dłużnika:

- przeprowadza wywiad alimentacyjny, w celu ustalenia sytuacji rodzinnej, dochodowej i zawodowej dłużnika alimentacyjnego, a także jego stanu zdrowia oraz przyczyn niełożenia na utrzymanie osoby uprawnionej

- odbiera od niego oświadczenie majątkowe

- informuje dłużnika o przekazaniu do biura informacji gospodarczej informacji gospodarczej o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z wypłaconych świadczeń w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy.

- organ właściwy dłużnika przekazuje komornikowi sądowemu informacje mające wpływ na skuteczność prowadzonej egzekucji, w szczególności zawarte w wywiadzie alimentacyjnym oraz oświadczeniu majątkowym dłużnika alimentacyjnego.

- w przypadku gdy dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań z powodu braku zatrudnienia, organ właściwy dłużnika:

*zobowiązuje dłużnika alimentacyjnego do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy w przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny;

* informuje właściwy powiatowy urząd pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego.

- w przypadku gdy dłużnik alimentacyjny uniemożliwia przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego lub odmówił złożenia oświadczenia majątkowego, zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy, bez uzasadnionej przyczyny, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac na zasadach robót publicznych albo udziału w szkoleniu, stażu lub przygotowaniu zawodowym dorosłych

- organ właściwy dłużnika wszczyna postępowanie dotyczące uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych.

Decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych nie wydaje się wobec dłużnika alimentacyjnego, który przez okres ostatnich 6 miesięcy wywiązywał się w każdym miesiącu ze zobowiązań alimentacyjnych w kwocie nie niższej niż 50% kwoty bieżąco ustalonych alimentów.

Jeżeli decyzja o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych stanie się ostateczna, organ właściwy dłużnika:

- składa wniosek o ściganie za przestępstwo określone w art. 209 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny

-  po uzyskaniu z Centralnej Ewidencji Kierowców informacji, że dłużnik alimentacyjny posiada uprawnienie do kierowania pojazdami, kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego, dołączając odpis tej decyzji.

Na podstawie ww. wniosku, starosta wydaje decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy.

Jednakże, po otrzymaniu kolejnego wniosku o podjecie działań, dotyczącego tego samego dłużnika alimentacyjnego organ właściwy dłużnika przeprowadza z dłużnikiem alimentacyjnym wywiad alimentacyjny oraz odbiera od niego oświadczenie majątkowe.

 W przypadku gdy organ właściwy dłużnika ustali na podstawie wywiadu alimentacyjnego lub oświadczenia majątkowego, że sytuacja dłużnika alimentacyjnego nie uległa zmianie, lub w przypadku gdy dłużnik alimentacyjny uniemożliwi przeprowadzenie tego wywiadu lub  odmówi złożenia oświadczenia majątkowego, organ właściwy dłużnika nie informuje właściwego powiatowego urzędu pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego ani nie wszczyna postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych, jeżeli poprzednio wydana decyzja o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych pozostaje w mocy.

Uchylenie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy następuje na wniosek organu właściwego dłużnika skierowanego do starosty, gdy:

1) ustanie przyczyna zatrzymania prawa jazdy, o której mowa wyzej oraz dłużnik alimentacyjny przez okres ostatnich 6 miesięcy wywiązał się w każdym miesiącu ze zobowiązań alimentacyjnych w kwocie nie niższej niż 50% kwoty bieżąco ustalonych alimentów lub

2) nastąpi utrata statusu dłużnika alimentacyjnego.

Organ właściwy dłużnika informuje organ właściwy wierzyciela oraz komornika sądowego o podjętych działaniach wobec dłużnika alimentacyjnego oraz o ich efektach.

 

Działania podejmowane przez GOPS w Rogoźnie wobec osób zadłużonych w okresie świadczeniowym 2015/2016 r.(od 01.10.2015r. do 30.09.2016r.)

1.
wezwania na wywiad alimentacyjny
192
2.
przeprowadzone wywiady alimentacyjne plus odebrane oświadczenia majątkowe
96
3.
aktywizacja zawodowa w Powiatowym Urzędzie Pracy
21
4.
zobowiązanie dłużników do zarejestrowania się w PUP
33
5.
podjecie pracy przez dłużników
19
6.
wszczęcie postępowania w sprawie uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych
19
7.
wydanie decyzji o uznaniu za uchylającego się od zobowiązań
16
8.
umorzone postępowania
2
9.
wnioski do prokuratury
11
10.
wnioski do starostwa
1
11.
informacja do komornika i organu właściwego wierzyciela na podstawie art. 5a  niniejszej ustawy
18
12.
informacja do komornika, ze dłużnik przebywa w Zakładzie Karnym
10
13.
informacja do komornika o nowym adresie dłużnika
15
14.
informacja do komornika o posiadaniu przez dłużnika orzeczenia o niepełnosprawności 
2
15.
wniosek o udostępnienie informacji od Krajowego Rejestru Karnego
28
16.
wnioski do  o udostępnienie informacji o pobycie dłużnika do:  monarów, komorników itp.
65
17.
wydanie decyzji o wygaśnięciu decyzji o uznaniu za uchylającego się
4
18.
wnioski o przyłączenie do egzekucji do komornika
170
19.
wnioski o udzielenie informacji czy dłużnik posiada prawa jazdy
10

Liczba wydanych decyzji dla wierzycielek na okres  2015/2016 (od 01.08.2015r. do 30.09.2016r.)

  • przyznających świadczenia z funduszu alimentacyjnego- 175
  • odmowne 3
  • zmieniające 9
  • uchylające 21

Liczba wydanych decyzji dla wierzycielek 2016/2017 (od 01.08.2016r. do 30.09.2016r.)

  • przyznających świadczenia z funduszu alimentacyjnego - 120
  • odmowne 3

 

Liczba wierzycielek na dzień 30.09.2016r.  143  w tym osób uprawnionych 223.

Liczba dłużników alimentacyjnych na dzień 30.09.2016r. - 270 (w tym 116 z Zaliczki alimentacyjnej)

Stan zadłużenia z FA na dzień 30.09.2016r. - 5 508 283,02 zł

wpłaty ogółem FA od dnia 01.10.2008r. do 30.09.2016r. - 1 305 818,23 zł

wpłaty ogółem FA od dnia 01.01.2015r. do 31.12.2015r. - 248 056,81 zł

wpłaty ogółem FA od dnia 01.01.2016r do 30.09.2016r. - 205 302,78 zł

Liczba wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego - 782 268,70 zł

od 01.01.2016r. do 30.09.2016r.

Zaliczka alimentacyjna

Stan zadłużenia z ZA na dzień 30.09.2016r. - 1 023 338,25 zł

wpłaty ogółem dłużników do 30.09.2016r. - 224 204,75 zł

 

Pani przewodnicząca Katarzyna Erenc – Szpek podsumowała, że kwoty zadłużenia są zatrważające.

Pani kierownik Kowalska poinformowała komisję, że wystarczy wpłacić połowę należności alimentacyjnych i postępowanie w tej sprawie nie jest prowadzone. Pani Kowalska dodała, że kiedyś częściej stosowano odbieranie prawa jazdy i to było bardzo bolesne dla dłużników alimentacyjnych. Od roku 2012 – wpłaty roczne do funduszu alimentacyjnego to ponad 200 tys zł. Pani Kostrzewska powiedziała, że jeżeli jest raz wydana decyzja o zatrzymaniu prawa jazdy, to nie można jej powielać, bo ta decyzja jest cały czas w mocy, dlatego wniosków o zatrzymanie prawa jazdy nie jest w tej chwili tak dużo. Prawo jazdy może być zwrócone dopiero w momencie kiedy dłużnik zacznie spłacać swoje zobowiązania alimentacyjne.

Pani Longina Kolanowska zapytała, czy w innych powiatach, gminach radzą sobie inaczej z tym problemem alimentacyjnym?

Pani kierownik odpowiedziała, że w innych miejscowościach jest tak samo, ponieważ przepisy są jednoznaczne.

Pani Katarzyna Erenc – Szpek zapytała, czy mężczyźni częściej maja zasądzone alimenty, czy kobiety?

Pani Kostrzewska odpowiedziała, że owszem najczęściej są to mężczyźni, ale są w tej grupie i nieliczne kobiety.

Pan radny Bartosz Perlicjan zapytał panią kierownik, dlaczego fv za energię są z dwóch źródeł, czyli od ENEA i od straży pożarnej?

Pani kierownik GOPS-u odpowiedziała, że jest to spowodowane tym, iż piętro jest dzierżawione od straży pożarnej i straż obciąża GOPS, refakturą, a dół jest zasilana energią bezpośrednio z ENEA.

Ostatnie pytanie radnego dotyczyło, dlaczego usługi telekomunikacyjne są z różnych firm?

Pani kierownik odpowiedziała, że jedynie fax od samego początku by utrzymać nr stacjonarny jest z Orange, natomiast pozostałe nr są takie same jak urzędu by pozostać w jednej taryfie.

 

Ad. 6. Sprawy bieżące.

Brak

 

Ad. 7. Wolne głosy i wnioski.

Brak

 

Ad. 8. Zakończenie.

Komisja swoje obrady zakończyła o godz. 18:00, protokołowała Anna Mazur.

 

 

drukuj pobierz pdf