PROTOKÓŁ nr 17/2016 z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 16 czerwca 2016 roku o godz. 16.30 w Urzędzie Miejskim.
Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Łukasz Zaranek. Przewodniczący Ł. Zaranek stwierdził, że na 7 członków Komisji w obradach bierze udział 7 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, którą stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu. Przystąpiono do omówienia przedstawionego porządku obrad.
Ad. 1. Rozpoczęcie posiedzenia, przywitanie gości, stwierdzenie quorum. Posiedzenie rozpoczął przewodniczący komisji pan Łukasz Zaranek, po powitaniu gościu stwierdził, że komisja jest władna do podejmowania decyzji i wydawania opinii.
Ad. 2. Przedstawienie porządku obrad. Przewodniczący komisji przedstawił zaplanowany porządek obrad, do którego radni nie wnieśli zmian – został on jednogłośnie przyjęty.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia KSSOiK. Protokół z poprzedniego posiedzenia komisji członkowie przyjęli – jednogłośnie.
Ad. 4. Informacja o realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej. W ramach wykonania Programu realizowane są następujące cele:
Cel I Prowadzenie poradnictwa i interwencji kryzysowej w zakresie przeciwdziałania przemocy
Cel II Oddziaływania korekcyjno-edukacyjno-terapeutyczne
Cel III Prowadzenie zajęć korekcyjno-terapeutycznych dla sprawców przemocy (dzieci i dorosłych)
Cel IV Pomoc rodzinom w których występuje przemoc
Cel V Zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa
Cel VI Informowanie środowiska lokalnego o formach pomocy da osób dotkniętych przemocą w rodzinie i osób stosujących przemoc
Cel VII Poszerzanie i aktualizowanie wiedzy wśród różnych grup zawodowych i społecznych na temat przemocy
Pozostałe działania na rzecz rodzin dotkniętych problemem przemocy w rodzinie Zespół Interdyscyplinarny i Grupa Robocza Liczba założonych Niebieskich Kart A w roku 2015 to 36, w tym założonych przez funkcjonariuszy Policji 13, przez uprawnionych pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogoźnie 23. Ogólna liczba osób dotknięta przemocą w rodzinie: 44, w tym:
Zespół Interdyscyplinarny w roku 2015 zbierał się 3 razy. Podczas posiedzeń omówiono problem przemocy w 31 rodzinach, łączna liczba osób, którym udzielono pomocy 52:
Grupa Robocza zbierała się 36 razy, udzielono pomocy 50 osobom, w tym:
Podczas posiedzeń Grupy Roboczej wypełniono 26 formularzy Niebieskich Kart C oraz 8 formularzy Niebieskich Kart D. We wszystkich rodzinach, w których założono Niebieską Kartę pracownicy socjalni Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej prowadzili comiesięczny monitoring, z którego sporządzali notatki służbowe. W ramach dodatkowych działań w roku sprawozdawczym w 7 rodzinach wprowadzono asystenta rodziny. Zarówno pracownicy socjalni jak i asystenci rodziny świadczą poradnictwo rodzinne, zawodowe i socjalne.
Finansowanie działań Podmioty realizujące działania w związku z przemocą w rodzinie realizują je w ramach budżetu ustawowego oraz środków z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Działania członków Zespołu Interdyscyplinarnego i Grupy Roboczej nie są wynagradzane, co wynika z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Diagnoza stanu występowania zjawiska przemocy Diagnoza stanu występowania zjawiska przemocy została sporządzona na podstawie analizy Niebieskich Kart A. Tabela 1.
Źródło: opracowanie własne Analizując tabelę 1. można zauważyć, że przeważająca część zjawisk rejestrowana jest w obszarze miejskim, aż 78% przypadków a 22% przypadków na obszarze wiejskim (wykres 1). Znacząca ilość występujących aktów przemocy występuje w małżeństwie oraz w konkubinacie. W 45% przypadków ofiarą była żona a w 10% konkubina. Duży odsetek ofiar stanowią dzieci, aż 25% (wykres 2). Na 39 sprawców przemocy 23 jest uzależniona od alkoholu lub środków psychoaktywnych. Można więc wysnuć tezę, że w znacznym stopniu występowanie przemocy w rodzinie w Gminie Rogoźno ma związek ze spożywaniem alkoholu i środków psychoaktywnych. Analizując Niebieskie Karty A tylko w 2 przypadkach stwierdzono, że ofiarą przemocy jest wyłącznie dziecko, w tym praca z rodziną w 1 przypadku nie potwierdziła stosowania przemocy wobec dziecka. Dzieci w naszej Gminie są krzywdzone zazwyczaj, kiedy stają w obronie matki lub opowiadają się po stronie krzywdzonej matki, nie są więc bezpośrednim celem sprawcy. Należy mieć jednak na uwadze, że dziecko będące obserwatorem przemocy, kiedy ofiarą jest matka a sprawcą ojciec, jest też ofiarą przemocy. W roku 2015 zanotowano tendencję spadkową w rejestracji Niebieskich Kart, gdyż w roku 2014 wypełniono ich 41 a w roku sprawozdawczym 36.
Wnioski na dalsze lata realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Analizując zebrany materiał i sposób realizacji zadań oraz ilość rejestrowanych przypadków przemocy w rodzinie można stwierdzić, że Program realizowany jest w odpowiedni sposób przez instytucje realizujące. W związku z trudną specyfiką problemu przemocy w rodzinie i konieczności prawidłowych oddziaływań utworzono w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Rogoźnie komórkę ds. przemocy w rodzinie, do której oddelegowano dwóch pracowników socjalnych. Daje to gwarancję lepszej pracy na rzecz rodzin. Należy zauważyć, że na 36 zarejestrowanych Niebieskich Kart zanotowano 39 sprawców i 44 ofiary. Dla żadnej z tych osób nie są realizowane specjalistyczne oddziaływania terapeutycznie. Podobnie jest w przypadku dzieci. Terapia dla sprawców przemocy powinna być realizowana przez powiat. Z powodu braku środków finansowych terapia nie odbywa się. W Gminie Rogoźnie nie odbywa się terapia dla ofiar przemocy prowadzona przez terapeutę ds. przemocy.
Potrzeby Niezbędnym do dalszej, kompleksowej realizacji Programu oraz kompleksowej pomocy rodzinie będzie prowadzenie specjalistycznej terapii dla ofiar i sprawców. Oddziaływania specjalistyczne rozumiane są przez zatrudnienie terapeuty ds. przemocy. Pan radny Zbigniew Chudzicki zapytał o procedurę rejestracji „niebieskiej karty” w przypadku rodziny, w której istnieje podejrzenie występowania przemocy? Pani kierownik odpowiedziała, że jeżeli jest to przemoc szkolna, to każdy nauczyciel ma obowiązek założenia niebieskiej karty, natomiast jeżeli jest to informacja z terenu, że występuje przemoc w rodzinie, to taka karta również jest zakładana, zwoływany jest zespół, który omawia sytuacje rodziny, następnie powoływana jest grupa robocza i wtedy przewodniczący przekazuje do tej grupy roboczej dokumentację – i wtedy grupa robocza pracuje z ta rodziną. Pani radne Erenc – Szpek zapytała, kto prowadzi porady psychologiczno – pedagogiczne, które zawarte są w materiałach w pierwszym celu? Pani kierownik odpowiedziała, że to były dane zbierane z punktu konsultacyjno – informacyjnego z poradni psychologiczno – pedagogicznej, bo tam też są rodziny objęte taką forma pomocy. Drugie pytanie pani radnej dotyczyło celu szóstego, a mianowicie wydanych ulotek dotyczących przemocy? Pani kierownik poinformowała, że nie ma przy sobie informacji by odpowiedzieć. Pan radny Jarosław Łatka zapytał o nowe zadanie, wspierania rodzin dotkniętych przemocą, które proponuje GOPS, a pytanie dotyczyło czy będzie ono organizowane przez Gminną Komisję? Pani kierownik odpowiedziała, że jest to projekt unijny na dwa lata. Poradnia zajmie się jednym z elementów tego programu, czyli osobami uzależnionymi i współuzależnionymi, natomiast GOPS będzie organizatorem tego projektu, jednak musi zostać w tej kwestii ogłoszony konkurs i wyłoniona firma będzie organizowała to zadanie. Drugim sprawozdawcą była pani Iwona Nowak, w zastępstwie nieobecnej pani Marii Stachowiak, Przewodniczącej GKRPA. Przedstawiony materiał stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Pan radny Łatka do przedstawionego materiału poprosił o wytłumaczenie dat, skąd się wziął rok 2011,2012, skoro omawiany jest rok poprzedni, czyli 2015? Pani Nowak wyjaśniła, że jest to kontynuacja zaczętych projektów. Kolejne pytanie radnego dotyczyło, dlaczego zlikwidowano poradnictwo pedagogiczne? Pani Nowak odpowiedziała, że zapewne spowodowane jest to brakiem środków. Pani radne Erenc – Szpek poprosiła o przedstawienie jak wygląda współpraca poradni z GOPS-em? Pani Ewelina Kowalska odpowiedział, że to GOPS, kieruje osoby zgłaszające się na grupy wsparcia lub na leczenie. Pan radny Zbigniew Chudzicki poprosił o wyjaśnienie, na czym polega interwencja kryzysowa dla dzieci w trudnej sytuacji rodzinnej? Pani Nowak odpowiedziała, że polega na pomocy. Pan radny dopytał, czy jest to sytuacja kryzysowa, że już się tam cos poważnego dzieje? Pani Nowak odpowiedział, że dzieci otrzymują pomoc psychologiczna w takiej sytuacji niezależnie od tego, gdzie i w jakim momencie ta przemoc się zaczyna objawiać. Są to przypadki spontaniczne i nagłe. Ostatnim sprawozdawcą był komendant polisji w Rogoźnie, pan Piotr Warnke, poinformował komisję, że w pierwszym półroczu 2015 roku w obrębie działania Ogniwa Kryminalnego na tym polu znalazło się ogółem 25 spraw, w tym:
Natomiast w pierwszym półroczu 2016 roku (do 06.06 br) zarejestrowano ogółem 8 spraw, w tym:
Ponadto funkcjonariusze Zespołu Prewencji Komisariatu Policji w Rogoźnie uczestniczyli regularnie w spotkaniach Zespołu Interdyscyplinarnego, a także grupy roboczej tego zespołu. I tak, w 2015 roku odbyły się:
Natomiast w pierwszym półroczu 2016 roku, do dnia 06.06.2016 roku odbyły się:
W zakresie działania Zespołu Prewencyjnego tut. Jednostki Policji w w/w okresie prowadzonych jest 6 „niebieskich” kart oraz przeprowadzono 118 interwencji domowych związanych z przemocą w rodzinie. W zestawieniu z rokiem 2015 kiedy to prowadzono 17 „niebieskich” kart i przeprowadzono 18 tego typu interwencji należy stwierdzić że założony kierunek działań prewencyjnych jest właściwy i przynosi znaczące efekty. A zatem, reasumując. W wyniku przeprowadzonej analizy w/w statystyk należy zauważyć znaczący systematyczny spadek postępowań przygotowawczych w zakresie przestępstw związanych z przemocą w rodzinie. Przyczyn tej pozytywnej tendencji należy upatrywać przede wszystkim w działaniach prewencyjnych mających na celu zapobieganie tego typu przestępstwom poprzez wczesną reakcję na każdy sygnał o przemocy domowej i uświadamianie społeczeństwa o skutkach oraz konsekwencjach tego przestępstwa.
Ad. 5. Letni wypoczynek dzieci i młodzieży. Planowane formy wypoczynku letniego w placówkach oświatowych Gminy Rogoźno Lato 2016
Letni wypoczynek dzieci i młodzieży przedstawiła ponownie pani Iwona Nowak – informacja w załączeniu. Pani Ewelina Kowalska odpowiedziała, że do tej chwili nie jest w posiadaniu żadnych informacji odnośnie organizowania kolonii przez jakiekolwiek ze stowarzyszeń, czy organizacji z terenu Rogoźna. W związku z rozbieżnością danych dostarczonych komisji – pani Nowak na większość pytań nie potrafiła udzielić odpowiedzi. Pani Nowak poinformowała członków komisji, że Stowarzyszenie „Baranek”, organizuje letni wypoczynek dzieci i młodzieży – ze środków pozyskanych z gminy, ze sołectwa, z gminnej komisji, ze środków pozyskanych z wynajmu świetlic, a przedsięwzięcia te podzielone są na kilka zadań, każdy projekt będzie osobno rozliczany. Pan radny Jarosław Łatka zapytał o pierwsze cztery punkty w przedstawionym wykazie, czy gminna komisja współfinansuje te zadania? Pani Nowak odpowiedziała, że nie jest to finansowane ze środków budżetowych poszczególnych przedszkoli. Pan radny Chudzicki dodał, że letni wypoczynek przedszkoli finansowany jest dlatego ze środków budżetowych ponieważ przedszkola te pełnia dyżury i poprosił o komentarz w tej sprawie radną Longinę Kolanowską. Jednak pan radny Łatka nie zakwestionował mechanizmu dyżurów przedszkoli, jednak ich finansowania i uiszczenia tej informacji w materiałach GKRPA. Pani Kolanowska poinformował, że wygląda to tak, że zazwyczaj w tym okresie wakacyjnym jest polowa dzieci, które uczęszczają do przedszkoli, jest pełniony dyżur po dwa tygodnie w każdym z nich i rodzic, ma prawo wybrać do którego z tej placówki pośle swoje dziecko.
Ad. 6. Zaopiniowanie materiałów i projektów uchwał na najbliższą sesję RadyMiejskiej.
Korzystając z obecności pana kierownika Pawła Andrzejczaka, pan przewodniczący Łukasz Zaranek poprosił o wyjaśnienie kwestii schodów przy RCK, a co jest również w zmianach budżetowych. Pan kierownik poinformował, że RCK, zlecało projekt w 2012 roku, w związku ze złym zaprojektowaniem schody nie zostałyby odebrane przez staż, projekt został przeprojektowany i w miesiącu marcu tego roku, schody zostały rozebrane i na koszt projektanta zostały zlecone odwierty geodezyjne i okazało się, że na głębokości 2,20 dopiero jest grunt nośny. Koszty są o wiele wyższe, ale w związku z tym, że RCK wybierało wykonawcę projektu, to dyrektor może domagać się zwrotu kosztów.
Ad. 7. Wolne głosy, wnioski, komunikaty. Pan radny Zbigniew Chudzicki zapytał pana kierownika Andrzejczaka, czy lampy na ulicy Seminarialnej będą jednoramienne? Pan kierownik odpowiedział, że na skrzyżowaniu ulicy Długiej i Seminarialnej, będą podwójne, a reszta informacji będzie przekazana radnym za parę dni. Pan radny Chudzicki dodał, o projekcie „Pięknieje wieś” i o siedmiu sołectwach, które złożyły wnioski. Pan kierownik uzupełnił, że gmina nie miała limitu sołectw, ale był limit środków finansowych. Pan kierownik poprosił wszystkie sołectwa, które wyraziły chęc wzięcia udziału w tym projekcie, żeby napisały na wzorze wniosku, jaki składany jest do marszałka swoje projekty. Komisja weryfikowała wnioski na tej samej zasadzie co urząd marszałkowski. Dlatego Pruśce, Owczegłowy i Parkowo zostały zgłoszone do marszałka. Jako ostatni głos zabrał radny Łatka pytając o kwestię powodów jakie zaistniały w kwestii odwołania konkursu na dyrektorów? Radny dodał, że procedura była ogłoszona, składane dokumentacje były – nie ma zarządzenia burmistrza odwołującego procedurę, nie ma powodów na jakiej podstawie pan burmistrz to zrobił, nie było komisji, natomiast kandydaci dowiedzieli się o odwołaniu dzień przed. Pan sekretarz Jagoda odpowiedział radnemu, że z tego co się orientuje, konkurs już został ponownie ogłoszony, natomiast cały problem sytuacji leży po stronie kuratorium, które nie wskazało swoich przedstawicieli do komisji do każdego postępowania. Pan Łatka odpowiedział, że zna inną wersję tej informacji, a mianowicie, że kuratorzy byli wytypowani, znali terminy i byli gotowi tego dnia przyjechać na postępowanie konkursowe. Dodał, że brakowało na stronie zarządzenia pana burmistrza dotyczącego powołania komisji, brakuje zarządzenia odwołującego poprzednią procedurę – a jest tylko informacja o konkursach i nowych konkursach, a nie ma informacji jaki jest powód, a oferenci byli oburzeni dlaczego dowiadują się telefonicznie na ostatnia chwilę. Następnie dodał, że oferenci złożyli koperty, w których były badania lekarskie – i wydatek 60 – 70 zł leży po stronie oferenta. W związku z powyższym radny zapytał, czy dokumentacja, która została złożona, została też komisyjnie zniszczona i gmina naraziła oferenta na kolejne badanie? Pan sekretarz Jagoda odpowiedział, że ta dokumentacja nie została zniszczona, natomiast pani burmistrz miała skontaktować się z kuratorium i uzyskać informację, jak wyglądać ma sprawa z zaświadczeniem lekarskim w tej konkretnej sytuacji, jeżeli takie zaświadczenie było wystawiane miesiąc temu. Radny Łatka zapytał wprost, czy sekretarz sądzi, czy ta dokumentacji powinna być zniszczona? Sekretarz odpowiedział, że nie rozważał tego. Na zakończenie pan radny Łatka podkreślił, że może dojść do takiej sytuacji, że jeżeli oferent nie \przedłoży nowego zaświadczenia lekarskiego, to komisja konkursowa z tego właśnie powodu, może kandydata odrzucić. Pan radny Chudzicki, zapytał pana sekretarza, czy jest w stanie powiedzieć ile osób wchodzi w skład komisji oprócz kuratorium i członków z urzędu? Sekretarz odpowiedział, że ogólna liczba członków może wynosić 12 osób, natomiast pan Łatka uzupełnił, że są to 2 osoby z kuratorium, z rady rodziców 2 osoby, z rady pedagogicznej, ze związków zawodowych oraz 3 osoby z urzędu. Pan radny stwierdził, że o dokładne informacje dopyta pana burmistrza na sesji.
Ad. 8. Zakończenie. Komisja zakończyła swoje obrady o godz. 18:00, protokołowała Anna Mazur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||