PROTOKÓŁ nr XLVIII/2017 z XLVIII Sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 25 października 2017 r. o godz. 16.00
z XLVIII Sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w 25 października 2017 r. o godz. 16.00 w Sali Rogozińskiego Centrum Kultury w Rogoźnie, ul. II Armii W.P.1. Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Henryka Janusa.
I. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Henryk Janus, który trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego, otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom. Po powitaniu Pań i Panów Radnych, Pana Burmistrza, Pani Z-cy Burmistrza, Pani Skarbnik przystąpiono do realizacji porządku obrad. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 14 radnych. Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Lista obecności radnych z sesji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista obecności gości z sesji stanowi załącznik nr2 do niniejszego protokołu. Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył Wiceprzewodniczącego Rady M.Kutkę.
II Proponowany porządek obrad:
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad. Pan przewodniczący zaproponował usunięcie z ppkt h) uchwały w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego pomiędzy Gmina Oborniki, a Gminą Rogoźno w zakresie powierzenia zadania organizacji publicznego transportu zbiorowego i dodanie uchwały w sprawie rozpatrzenia ponownie uchwalonego wniosku sołectwa Budziszewko dotyczącego przeznaczenia środków funduszu sołeckiego w 2018 roku. Porządek został po tej zmianie przyjęty jednogłośnie.
Ad. 3. Przyjęcieprotokołuz XLVII - VII kadencji RadyMiejskiejwRogoźnie. Protokół z XLVII sesji został przyjęty przez radnych
Ad. 4. Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna. Pan sołtys Zbigniew Nowak zwrócił się do pana starosty z problemem zniszczonego przepustu i rowu melioracyjnego po zamontowaniu oczyszczalni ścieków w Budziszewku przy drugiej posesji przy sklepie. Pan Nowak poprosił o wyjaśnienie owej sytuacji na piśmie. Następnie pan radny Krzysztof Nikodem podziękował panu staroście i radnym za wsparcie finansowe na budowę chodnika w Garbatce. Pan Gustaw Wańkowicz zaprosił wszystkich radnych i gości na wzięcia udziału w uroczystościach z okazji 11-go Listopada oraz do udziału w turnieju strzeleckim.
Ad. 5. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych. W związku z art.24h ust.12 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016r., poz.446 ze zmianami), po dokonaniu analizy 31 oświadczeń majątkowych pan burmistrz poinformował, że nie stwierdził nieprawidłowości w złożonych oświadczeniach przez zastępcę burmistrza, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osoby zarządzające gminną osobą prawną, jak również przez osoby wydające decyzje administracyjne w moim imieniu. Jednocześnie poinformował, że wymienione osoby złożyły oświadczenia majątkowe w ustawowym terminie. Pismem z dnia 07 października 2016r. Nr KN-V.414.177.2017.1 adresowanym do Rady Miejskiej w Rogoźnie, Wojewoda Wielkopolski poinformował o złożonym przez Burmistrza oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej w wyznaczonym terminie oświadczeniach majątkowych, w których nie stwierdzono nieprawidłowości. Ponadto do dnia 21 października 2017r. od Naczelnika Urzędu Skarbowego w Obornikach nie wpłynęła informacja o stwierdzonych błędach w złożonych oświadczeniach majątkowych. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 24h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 201 r., poz. 446), po dokonaniu analizy 14 oświadczeń majątkowych przez Przewodniczącego RM, nie stwierdzono nieprawidłowości w złożonych oświadczeniach majątkowych przez radnych. Jednocześnie informuję, że Radni Rady Miejskiej w Rogoźnie złożyli oświadczenia majątkowe w ustawowym terminie. Pismem z dnia KN-V.414.177.2017.1 skierowanym do Rady Miejskiej w Rogoźnie, Wojewoda Wielkopolski poinformował o złożonych przez Burmistrza oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej w Rogoźnie w wyznaczonym terminie oświadczeniach majątkowych. W oświadczeniu pana burmistrza nie stwierdzono błędów, natomiast w oświadczeniu pana przewodniczącego w części A stwierdzono brak sprawowanej funkcji. stwierdzono nieprawidłowości. Ponadto do dnia 25 października 2017 r. nie wpłynęła informacja o stwierdzonych błędach w złożonych oświadczeniach majątkowych.
Ad. 6. Stan rolnictwa w Gminie Rogoźno. Informacja o stanie rolnictwa na terenie Gminy Rogoźno w roku 2017 Gmina Rogoźno posiada cechy gminy typowo rolniczej, co wynika ze znaczącego udziału użytków rolnych w strukturze przestrzennej gminy. W całym obszarze Gminy Rogoźno 62 % powierzchni stanowią użytki rolne, z tego około 90% to grunty orne. Łączna ilość gruntów rolnych na terenie Gminy wynosi około 13,5 tys. ha. Gospodarstwa rolne funkcjonujące na terenie Gminy w zdecydowanej większości mają charakter indywidualny. Średnia powierzchnia gospodarstwa rolnego w Gminie przekracza 12 ha. Najszerszą pod względem liczebności grupę stanowią gospodarstwa o powierzchni użytków rolnych w zakresie od 1 do 2 hektarów, co stanowi jednak, zaledwie 3% powierzchni wszystkich gospodarstw indywidualnych. Szczegółowe informacje na temat struktury wielkościowej i ilościowej indywidualnych gospodarstw rolnych zostały przedstawione w tabelach i wykresach zamieszczonych poniżej.
Tabela nr 1
Wykres nr 1 Liczba gospodarstw indywidualnych na terenie Gminy Rogoźno Wykres nr 2 Udział poszczególnych przedziałów wg wielkości gospodarstwa w ogólnej liczbie gospodarstw indywidualnych Wykres nr 3 Udział poszczególnych kategorii wielkościowych gospodarstw indywidualnych w łącznej powierzchni użytków.
Strukturę wielkościową gospodarstw indywidualnych należy uznać za korzystną. Zdecydowana większość (około 76%) z ogółu areału uprawnego gminy wchodzi w skład gospodarstw dużych, które z kolei stanowią ponad 25% wszystkich gospodarstw indywidualnych. Z kolei gospodarstwa najmniejsze z przedziału 1-2ha, stanowiące najliczniejszą grupę pod względem ilościowym (28% z łącznej ilości gospodarstw), łącznie zajmują zaledwie 3% powierzchni gruntów będących w uprawie. Gospodarstwa duże tj. powyżej 15 ha, zazwyczaj znacznie przewyższają pod względem sprzętowym i technologicznym gospodarstwa mniejsze, co w sposób bezpośredni wpływa na jakość prowadzonych upraw, poprzez odpowiednie nawożenie oraz wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych uzyskują wyższe plony, natomiast zastosowanie nowoczesnego sprzętu znacznie obniża czasochłonność i koszty produkcji. W ten sposób rolnicy gospodarujący na większym areale mogą liczyć na znacznie wyższe wyniki ekonomiczne, co z kolei w sposób bezpośredni przekłada się na jakość życia ich rodzin. Po zmianach prawnych z ubiegłego roku wyraźnie zmniejszył się obrót ziemia rolną. Zmieniły się też zasady dzierżaw gruntów rolnych należących do ANR. Wprowadzono istotne preferencje dla gospodarstw mniejszych i rodzinnych. Istotny wpływ na sytuację rolnictwa w roku 2017, miały negatywne czynniki atmosferyczne. Wiosenne przymrozki uszkodziły część sadów, wymarzły plantacje jabłoni, grusz, śliw i innych drzew owocowych, w szacowanych przypadkach straty przekroczyły 70%. Złożono 2 wnioski o oszacowanie strat na łącznej powierzchni 11,12 ha. Szkody zostały oszacowane na kwotę 151 347,00zł. Obfite opady w lipcu i sierpniu spowodowały opóźnienie zbiorów z uwagi na podtopienie upraw, z tego też względu wystąpiły straty w zbiorach wynikające z gorszej jakości „przestałych” zbóż które stały się łamliwe i poprzerastane dotknięte również przez choroby grzybowe. Duże uwilgotnienie gleby w tym roku przyczynia się do tego, że spodziewane plonowanie będzie na bardzo dobrym poziomie, jednak mogą wystąpić trudności ze zbiorem oraz późniejszym przechowaniem zbiorów. Z uwagi na zróżnicowaną lokalizację gospodarstw na naszym terenie warunki panujące w tym roku nierównomiernie dotykają wszystkich rolników. Zatem są gospodarstwa, w których zbiory przeszły bez większych zakłóceń, są jednak również gospodarstwa silnie dotknięte trudnymi warunkami, w których znaczna część plonów uległa zniszczeniu a część upraw nie przyniesie żadnego plonu. Do Urzędu Miejskiego wpłynęło 75 wniosków o oszacowanie strat w produkcji rolnej z uwagi na podtopienie plantacji w wyniku nawalnych deszczy . Łączna powierzchnia upraw dotknięta stratami wyniosła 823,18 ha co stanowi około 7% łącznej powierzchni gospodarstw indywidualnych w Gminie. Łączna wielkość gospodarstw w których oszacowano straty wyniosła 3600,30ha. W tym na powierzchni 492,63ha stwierdzono szkody przekraczające 70% uprawy. Wielkość strat oszacowano na kwotę 1 791 606,71zł.Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, o przyznanie pomocy z tytułu wystąpienia strat będących skutkiem niekorzystnych warunków atmosferycznych mogą ubiegać się gospodarstwa, w których straty wyniosły ponad 30% średniej rocznej produkcji rolnej. Na podstawie ustalonego parametru wystąpienie strat przekraczających 30% produkcji gospodarstwa, stwierdzono w 12 gospodarstwach, które zwróciły się z wnioskami o oszacowanie szkód. Stwierdzenie wystąpienia strat przewyższających 30% produkcji uprawnia wnioskodawców do wystąpienia z wnioskami o przyznanie preferencyjnych kredytów bankowych na wznowienie produkcji dla gospodarstw rolnych i działów specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Niewielka liczba gospodarstw kwalifikujących się do przyznania pomocy, wynika z wysokości parametru ustanowionego wyżej wspomnianym rozporządzeniem Rady Ministrów. Ustalony rozporządzeniem poziom 30% odnosi się do produkcji całego gospodarstwa we wszystkich „dziedzinach” jego działalności, dlatego nawet bardzo wysokie straty w uprawach, nie upoważniały do skorzystania z pomocy w przypadkach gospodarstw, w których uprawy te generują mniej niż 30% średniego przychodu gospodarstwa z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody lub średniej z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji. Protokoły oszacowania strat mogą służyć rolnikom, którzy nie zakwalifikowali się do udzielenia pomocy jako dokumenty potwierdzające wystąpienie strat w innych sytuacjach, np.; w sprawach związanych z kontraktacją. Możemy mówić o wielkim szczęściu, że uniknęliśmy większych strat wywołanych nawałnicami, które w sierpniu nawiedziły sąsiednie regiony, gdzie zniszczeniu uległy nie tylko wielkie obszary upraw ale również majątek trwały gospodarstw (budynki, maszyny, domy). Przedstawiając informacje na temat stanu rolnictwa w Gminie Rogoźno, należy również wspomnieć o inwestycjach gminnych na wsiach zrealizowanych w roku 2017. Nie mają one co prawda bezpośredniego wpływu na strukturę i jakość upraw i hodowli, jednak w sposób pośredni istotnie wpływają na jakość życia na wsi, poprzez umożliwienie dostępu gospodarstw rolnych do podstawowych mediów oraz poprawę warunków komunikacyjnych.
Inwestycje infrastrukturalne Gminy Rogoźno na wsiach wykonane w latach 2016-2017:
Reasumując, dane zawarte w niniejszym opracowaniu należy uznać, że podobnie jak w latach ubiegłych, pomimo pozytywnych tendencji w zakresie struktury gospodarstw indywidualnych oraz ciągłego wzrostu inwestycji na wsiach, które prowadzą do polepszenia warunków bytowych w rolnictwie, w dalszym ciągu sytuacja ekonomiczna rolników indywidualnych dalece odbiega od pożądanych standardów i odległa jest od zakładanego zrównania szans i możliwości polskiego rolnictwa w kontekście gospodarki globalnej. Pan radny Zbigniew Chudzicki zapytał, czy i jakie środki finansowe trafiły do poszkodowanych w tegorocznych nawałnicach ? Na to pytanie odpowiedziała pani Ewelina Kowalska, która poinformowała że nie zgłoszono żadnych zniszczonych gospodarstw, natomiast jeśli chodzi o podopiecznych GOP-u to są dwie rodziny. Pomoc będzie udzielona w wysokości 30 tys, jednak środki z urzędu wojewódzkiego jeszcze nie wpłynęły.
II. Nadzór nad ochrona zdrowia zwierząt W ramach realizacji zadań z zakresu ochrony zdrowia zwierząt na terenie gminy Rogoźno, organy Inspekcji Weterynaryjnej sprawują nadzór nad następującymi podmiotami prowadzącymi w różnym zakresie działalność związaną ze zwierzętami: 1.Produkcja pasz wprowadzanych do obrotu wymagających rejestracji lub zatwierdzenia: 2 podmioty 2.Obrót paszami: 1 podmiot 3.Transport ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego: 4 podmioty 4.Hodowle stosujące w żywieniu zwierząt uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego: 1 podmiot 5.Punkty unasienniania zwierząt obrót materiałem biologicznym: 2 podmioty 6.Punkt kopulacyjny (ogier): 1 podmiot 7.Chów lub hodowla ryb: 3 podmioty (i^l podmiot w stosunku do 2016 r.) 8.Transport zwierząt wykonywany w związku z prowadzeniem innej działalności gospodarczej: 3 podmioty (^1 podmiot w stosunku do 2016 r.) 9.Zarobkowy transport zwierząt: 1 podmiot (1^1 podmiot w stosunku do 2016 r.) 10.Wystawy, pokazy, konkursy zwierząt: 1 podmiot (wystawy gołębi) 11.Obrót zwierzętami, pośrednictwo w obrocie lub skup zwierząt: 4 podmioty podmioty w stosunku do 2016 r.) Utrzymywanie zwierząt gospodarskich: 12.bydło: 107 stad (stan na koniec 2016 r./ 1s 6 stad w stosunku do 2015 r.) 13.koniowate: 45 posiadaczy/hodowców/opiekunów koniowatych utrzymujących łącznie 228 szt. koni 14.drób rzeźny: brojlery kurze 6 podmiotów 15.drób hodowlany (produkcja jaj wylęgowych): 1 podmiot 16.trzoda chlewna: 135 stad (stan na koniec 2016 r./ 4/ 20 stad w stosunku do 2015 r.) 17.owce: 5 stad 18.kozy: 6 stad (stan na koniec 2016 r./ ^ 1 stado w stosunku do 2015 r.) 19.pszczoły: 13 pasiek zgłoszonych do rejestru PLW w Obornikach jako utrzymywanie zwierząt gospodarskich, w celu umieszczania na rynku tych zwierząt lub produktów pochodzących z tych zwierząt lub od tych zwierząt 20.zwierzęta futerkowe: 1 podmiot Kontrole ww. podmiotów przeprowadzane są sukcesywnie, zgodnie z bieżącym harmonogramem kontroli na 2017r., a także w każdym przypadku gdy zaistnieje podejrzenie, że podmiot prowadzący działalność nadzorowaną nie spełnia wymagań. Kontrole przeprowadzone na terenie gminy Rogoźno w 2017r. wykazały przypadki niespełnienia warunków weterynaryjnych w przypadku 4 gospodarstw utrzymujących zwierzęta gospodarskie, jednakże zgodnie z wydanymi zaleceniami, usuwanie niezgodności jest w trakcie realizacji. Monitoring chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania: 21.gruźlica: badania przeprowadzono w 10 miejscowościach, badaniami objęte zostało 16 stad, łącznie zbadano 441 szt. bydła 22.białaczka: 75 prób (bydło) 23.bruceloza bydła: 70 prób (bydło) 24.pryszczyca: 0 próby (bydło) 25.choroba niebieskiego języka: 0 prób (bydło) 26.choroba pęcherzykowa świń: 1 próba (świnie) 27.klasyczny pomór świń (CSF): 2 próby (świnie), 8 prób (dziki padłe) 28.afrykański pomór świń (ASF): 8 prób (dziki padłe) 29.wysoce zjadliwa grypa ptaków: 0 prób (drób)
30.choroba Aujeszky: zbadano 135 stad (próby pobrano w 105 stadach, 20 stad to tzw. stada puste - brak obsady / łącznie pobrano 1023 próby / łączna ilość świń utrzymywanych w badanych stadach: 11028 szt.) 31.gorączka Q: 0 prób (owce) 32.IBR/IPV: 0 prób (bydło) 33.Salmonella: 0 prób (drób) Przeprowadzone badania dały ostatecznie wyniki ujemne. Ponadto do Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Obornikach zostało zgłoszone podejrzenie wystąpienia zgnilca amerykańskiego pszczół w pasiece zlokalizowanej w miejscowości Słomowo. Wykonany został przegląd w pasiece, pobrano łącznie 47 prób do badań w kierunku zgnilca amerykańskiego pszczół w pasiece, której dotyczyło zgłoszenie oraz 9 prób w pasiece należącej do tego samego właściciela, znajdującej się w tej samej miejscowości jednak w innej lokalizacji. Spośród łącznej liczby pobranych prób tj. 56 prób, stwierdzono 40 wyników dodatnich, w 14 próbach nie stwierdzono obecności Paenibacillus larwae, 2 próby były niezdatne do badań. PLW w Obornikach wyznaczył pasiekę w Słomowie jako ognisko zgnilca amerykańskiego pszczół. Prowadzone są działania zmierzające do likwidacji ogniska choroby. W 2017r. zgłoszono do Powiatowego Lekarza Weterynarii 141 przypadków padnięcia przeżuwaczy. Badania tych zwierząt w kierunku BSE wykluczyły chorobę. Przeprowadzono również 20 obserwacji psów i kotów w kierunku wścieklizny. Wszystkie zakończyły się wynikiem ujemnym. Ponadto do Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Obornikach zgłoszono następujące choroby zakaźne zwierząt podlegające obowiązkowi rejestracji stwierdzone w badaniach wykonanych w ramach nadzoru właścicielskiego:
Kontrole cross-compliance oparte są o podstawową ideę produkcji od „pola do stołu", która gwarantuje konsumentom, że rolnictwo zaspokaja oczekiwania społeczeństwa w zakresie produkcji bezpiecznej żywności przy zachowaniu zasad ochrony środowiska. Organem odpowiedzialnym za kontrole wzajemnej zgodności w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt, zdrowia zwierząt, bezpieczeństwa pasz i żywności w części dotyczącej produktów pochodzenia zwierzęcego jest Inspekcja Weterynaryjna. Kontrole prowadzane są według harmonogramu kontroli, który opracowany został na podstawie listy gospodarstw wytypowanych przez ARiMR. W roku 2017 z terenu gminy Rogoźno wytypowanych zostały 3 gospodarstwa.
Ważnym elementem działalności i realizacji przez Inspekcję Weterynaryjną zadań ustawowych jest prowadzony przez nią nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt. Inspekcja Weterynaryjna kontroluje gospodarstwa utrzymujące zwierzęta, sprawdzając przestrzeganie przepisów o ochronie zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstw utrzymujących świnie, cielęta i kury nieśne. W zakresie nadzoru nad humanitarną ochroną zwierząt terenowe organy Inspekcji Weterynaryjnej mają też obowiązek wydawania rolnikom zaświadczeń, że gospodarstwo spełnia minimalne warunki utrzymywania zwierząt (zapewnia dobrostan zwierząt) w zakresie, który jest niezbędny, by ubiegać się lub otrzymać pomoc finansową lub dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFORiGR). W 2017r. na terenie gminy Rogoźno przeprowadzono 5 kontroli w tym zakresie.
Organy Inspekcji Weterynaryjnej odgrywają podstawową rolę w zakresie bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego. Pozyskiwanie, chów, wytwarzanie, oczyszczanie, ubój, rozbiór, przetwarzanie, pakowanie, przepakowywanie, przechowywanie lub transport to czynności składowe „produkcji", nad którymi ma nadzór Inspekcja Weterynaryjna. Kontrole urzędowe są konieczne w celu sprawdzenia, że podmioty działające na rynku spożywczym stosują się do przepisów w zakresie higieny i bezpieczeństwa żywności. Powiatowy Lekarz Weterynarii w Obornikach prowadzi nadzór w gminie Rogoźno nad następującymi podmiotami: Ubój: 1 podmiot Rozbiór i przetwórstwo: 1 podmiot Przetwórstwo mięsa: 1 podmiot Zakład Przetwórstwa produktów mlecznych: 1 podmiot ( zawieszony od dnia 21.11.2014.)
Pan radny Adam Nadolny zapytał, czy przedstawiona choroba pszczół jest groźna? Pani Karmelita – Bach poinformowała radnego, że gnilec amerykański jest dość poważnym problemem, to jest choroba w czerwiu i ma tendencje powracającą, dlatego będzie organizowany przegląd pasiek. Pan radny Maciej Kutka zapytał, czy to jest niebezpieczne dla człowieka? Pani lekarz weterynarii odpowiedziała, że dla człowieka nie, jednak człowiek nie powinien spożywać produktów pochodzenia pszczelego. Pan radny Henryk Janus zapytał, czy to są choroby niwelowane z urzędu i czy choroba pszczół jest nową chorobą? Pani Magdalena Karmelita – Bach odpowiedziała, że tak są to choroby niwelowane z urzędu, natomiast jeśli chodzi o jej istnienie, to choroba jest znana od wielu lat. Pan radny Kutka zapytał, czy się ta choroba objawia? Pani Karmelita – Bach odpowiedziała, że plaster miodu inaczej się zapada i jest inny zapach. Pan sołtys Zbigniew Nowak zwrócił się do Powiatowego Lekarza Weterynarii na zwrócenie uwagi problemu ptasiej grypy.
Rejonowego Związku Spółek Wodnych w Wągrowcu z działalności Gminnej Spółki Wodno-Melioracyjnej Rogoźno za 2017 rok (I-IX). Gminna Spółka Wodno-Melioracyjna Rogoźno działa w oparciu o przepisy statutu Spółki Wodnej oraz znowelizowanego Prawa Wodnego. Jednostka ta zajmuje się organizacją oraz wykonawstwem konserwacji urządzeń wodno-melioracyjnych jakimi są urządzenia w postaci rowów melioracyjnych jak i konserwacja urządzeń podziemnych w postaci rurociągów wraz z ciągami drenarskimi. Na terenie objętym działalnością Gminnej Spółki Wodno-Melioracyjnej Rogoźno działa 9 sekcji. Każda z nich reprezentowana jest przez jej przewodniczącego. Środki finansowe, które przeznaczone są na konserwację urządzeń wodno-melioracyjnych pochodzą ze składek członkowskich. Uzyskanie tych środków poprzedzone jest zebraniami w poszczególnych sekcjach. Uczestnicy tych zebrań zgłaszają swoje uwagi czy propozycje, które w całej rozciągłości brane są pod uwagę. Tam też w drodze głosowania zapada propozycja co do wysokości składek udziałowych na dany rok. Po zakończonych zebraniach odbywają się Walne Zgromadzenia Delegatów. W tym dniu zatwierdzone zostają budżety poszczególnych sekcji wchodzących w skład Gminnej Spółki Wodno- Melioracyjnej Rogoźno. Po zakończeniu proceduralnych czynności omówionych powyżej następuje realizacja zadań konserwacji urządzeń wodno-melioracyjnych przyjętych na dany rok. Z reguły jednak rozpoczyna się ona od usuwania awarii drenarskich, które w tym roku wystąpiły i nadal występują w bardzo dużej ilości. Zgodnie z decyzją i uchwałą członków Spółki awarie te należy usunąć w pierwszej kolejności. Składki uchwalone przez rolników potrzebne do realizacji robót w GSWM Rogoźno przedstawiają się następująco: Średnia składka Gminnej Spółki Wodno- Melioracyjnej Rogoźno na 2017 roku wynosi 26,00 zł/ha. Ściągalność składek na dzień 30.09.2017 r. wynosi 65,51 %. Obszar Gminnej Spółki Rogoźno to 8.461,23 ha. W roku 2017 przeprowadzono następujące prace:
Gminna Spółka Wodno- Melioracyjna Rogoźno w 2017 roku otrzymała dotację
Aktualnie prace konserwacyjne są w toku realizacji, dlatego ostateczny bilans będzie widoczny na koniec 2017 roku. Zakres prac za 2017 rok zostanie przedstawiony po ich zakończeniu i rozliczeniu finansowym Gminnej Spółki Wodno- Melioracyjnej w Rogoźnie. W okresie wiosennym i letnim 2017 r. wystąpiły ulewy, które spowodowały straty w plonach. Susza, która wystąpiła w latach ubiegłych spowodowała zwiększoną ilość awarii drenarskich, ponieważ korzenie roślin szukając wilgoci w glebie sprawiły zarastanie tej sieci. Wiosną 2017 roku rozpoczęła się fala ulewnych deszczy, która uwidoczniła bardzo dużą ilość awarii drenarskich i zjawisko to występuje nadal. Prace w GSWM Rogoźno skierowane są na usuwanie tych awarii począwszy od wiosny po dzień dzisiejszy. Sytuacja ta wymusiła brak możliwości bieżącej konserwacji rowów co częściowo zostanie nadrobione późną jesienią lub zimą jeżeli pozwolą warunki atmosferyczne. Pan radny Adam Nadolny podziękował za dobra współpracę ze spółkami wodnymi. Pan Maciej Tyrakowski, który w grudniu będzie odchodził na zasłużoną emeryturę podziękował obecnemu burmistrzowi i byłemu burmistrzowi za stworzenie dobrych warunków do pracy, przyjemnej atmosfery.
Do podstawowych zadań KRUS, wynikających z ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, należą:
» realizacja własnego, dwuinstancyjnego systemu orzecznictwa lekarskiego w postępowaniu dowodowym do ustalenia prawa ubezpieczonych do świadczeń rentowych i odszkodowawczych, których przyznanie wymaga merytorycznej oceny stanu zdrowia lub oceny następstw wypadku w związku z pracą rolniczą. Orzeczenia wydają w pierwszej instancji lekarze rzeczoznawcy, w drugiej instancji - komisje lekarskie Kasy;
« prowadzenie nieodpłatnej, dobrowolnej rehabilitacji leczniczej dla osób uprawnionych do
Ubezpieczenie społeczne rolników uregulowane zostało ustawą z 20 grudnia 1990 roku (t.j. Dz,U.2016 poz, 277.2043) .Realizację zadań wynikających z ustawy powierzono odrębnej instytucji - Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Od 1997 roku KRUS prowadzi odrębny dwuinstancyjny system orzecznictwa lekarskiego w związku z ustalaniem prawa ubezpieczonych w KRUS do świadczeń zależnych od niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym lub medycznej oceny stanu zdrowia. 2 dniem wejścia Polski do UE Kasa realizuje zadania związane z koordynacją zabezpieczenia społecznego w krajach Unii Europejskiej. Kasa realizuje wiele dodatkowych zadań zleconych przez państwo, m.in. realizuje świadczenia
budżetowej, uzupełnionej dochodami ze składek ubezpieczonych rolników;
Emerytura rolnicza przysługuje ubezpieczonemu (rolnikowi, domownikowi), który spełnia łącznie następujące warunki:
Zgodnie że zadaniami wprowadzonymi przez ustawę z dnia 11 maja 20121*. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z2012r. poz. ^37) emerytura wcześniejsza będzie przyznawana tylko tym rolnikom, którzy wymienione wyżej warunki spełnią do dnia 3! grudnia 2017r. Do okresów podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, od których zależy prawo do emerytury rolniczej, zalicza się okresy:
Przepisy emerytalne to przepisy ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dź. U. z 2017r. poz. 1383 z późn. zm.). Placówka Terenowa K,RUS w Wągrowcu mieści się w strukturze organizacyjnej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i jest zarządzana przez Kierownik Placówki bezpośrednio podległego Dyrektorowi Oddziału Regionalnego w Poznaniu. Obsługuje ona 10 gmin /Miasto Wągrowiec, Gminę Wągrowiec, Gminę Gołańcz, Gminę Margonin, Gminę Szamocin, Gminę Budzyń, minę .Damasławek , Gminę Wapno , Gminę Rogoźno Gminę Mieścisko i Gminę Skoki / łącznie 4631 ubezpieczonych, w tym: 3355 płatników co jest widocznym spadkiem w porównaniu rok do roku ( na dzień 31.09.2017r.) W poprzednim okresie rozliczeniowym 4863 ubezpieczonych i 3509 płatników. W zakresie ubezpieczeń Placówka Terenowa KRUS w Wągrowcu realizuje m.in. następujące zadania:
Powyższe realizuje 11 osobowa załoga tutejszej placówki. Analizując dane dotyczące objęcia ubezpieczeniem społecznym rolników i wypłacanych im świadczeń możemy wywnioskować, że:
Konkludując spada liczba osób ubezpieczonych w KMJS zarówno na terenie działania Placówki Terenowej w Wągrowcu jak i na terenie gminy Rogoźno. Spadek liczby ubezpieczonych spowodowany jest między innymi zmianami przepisów emerytalnych jak również zwiększoną ofertą miejsc pracy poza rolnictwem i co z tym związane zmianą ubezpieczyciela.
Ze względu na duże zainteresowanie rolników przewiduje się zwiększoną ilości składanych wniosków w tym wcześniejszą emeryturę w IV kwartale 201 lx.
Wpływy składek na ubezpieczenie społeczne rolników pozostają na porównywalnym poziomie w latach 2014 , 2015 z2016r. i tak, na wymagane 100% PT KRUS w Wągrowcu uzyskała:
Obecftie zaobserwować możrią trudności w terminowym opłacaniu składek na ubezpieczenie W zakresie działań prewencyjnych dane przedstawiają się następująco:
Uczniów szkół rolniczych 2
Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa działa w oparciu o następujące ustawy: Ustawa o nasiennictwie z dnia 9 listopada 2012 roku (TJ. Dz.U. 2 2017 roku po2.633) Ustawa o ochronie roślin z dnia 18 grudnia 2003 (Tj. Dz.U. z 2016 roku poz. 2041 ze zm.) Ustawa o środkach ochrony roślin Z dnia B marca 2013 roku (Tj. Dz, U, z 2017 foku poz. 50) W ramach nadzoru nad wytwarzaniem, Oceną i obrotem materiałem siewnym, w związku z obowiązującym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2017 roku(Dz.U. z 2017 roku poz. 830) w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810 (gen odporności na omacnicę prósowiankę) na terenie powiatu obornickiego przeprowadzono 35 kontroli stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy (4 kontrole na terenie gminy Rogoźno. Kontrolowano dokumenty zakupu materiału siewnego kukurydzy (czy zakupione odmiany nie są odmianami zawierającymi gen MON 810 wymienionymi W Rozporządzeniu w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810). Pobrano 5 próbek do badań laboratoryjnych na obecność modyfikacji genetycznej. W żadnej nie stwierdzono obecności kukurydzy zmodyfikowanej linii MON810.W 2017 roku na terenie gminy Rogoźno przeprowadzono ocenę polową 19 plantacji na powierzchni 208 ha. Kwalifikowano zboża (pszenicę ozimą, jęczmień ozimy, owies), a także trawy (życicę trwałą i życicę mieszańcową), łubin wąskolistny i groch siewny. W ramach nadzoru nad zdrowiem roślin przeprowadzono 208 kontroli zdrowotności Na terenie gminy Rogoźno mamy w tej chwili 2 gospodarstwa, na które nałożona jest kwarantanna z powodu wystąpienia bakteriozy pierścieniowej ziemniaka (Clavihacter michiganensis ssp. sepedonicus) oraz 1 gospodarstwo, na które nałożona jest kwarantanna z powodu śluzaka (Ralstonia solanacearum). Gospodarstwa te w okresie trwania pięcioletniej kwarantanny są co roku kontrolowane pod kątem występowania samosiewów ziemniaka na porażonych polach, zdrowotności uprawianych ziemniaków, a także dezynfekcji sprzętu, którym pracował na porażonym polu. Od początku 2017 roku podmiotom działającym na terenie gminy Rogoźno wydano 8 świadectw fitosanitarnych potwierdzających zdrowotność roślin i produktów rolniczych eksportowanych do krajów trzecich. Rośliny i produkty roślinne eksportowane były na Ukrainę, do Norwegii, Izraela, Korei Południowej, Indonezji i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dla roślin sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej wystawiono 2763 paszporty roślin. W ramach prowadzonego przez PIORiN rejestru przedsiębiorców obejmującego producentów roślin szczególnie narażonych na choroby i szkodniki (ziemniaki, ozdobny i sadowniczy materiał szkółkarski) ' przeprowadzono 19 kontroli przedsiębiorców zarejestrowanych na terenie miasta i gminy Rogoźno. Od 2014 roku obowiązuje Rozporządzenie MRiRW z dnia 18 kwietnia 2013 roku w sprawie* wymagań integrowanej ochrony roślin (DzJU. z 2013 poz. 455). Integrowana ochrona roślin to sposób ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi polegający na wykorzystaniu wszystkich dostępnych metod ochrony roślin, w szczególności metod nie chemicznych, (tj. właściwa agrotechnika, uprawa odmian odpornych, stosowanie zrównoważonego nawożenia, stosowanie właściwego płodozmianu) w sposób minimalizujący zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska. Ważnymi narzędziami, wykorzystywanymi w integrowanej ochronie roślin są metodyki integrowanej ochrony roślin poszczególnych upraw, progi ekonomicznej szkodliwości patogenów (progi te określają, kiedy stosowanie chemicznej ochrony roślin staje się ekonomicznie opłacalne, tzn. przy jakiej liczebności organizmu szkodliwego dla roślin, straty, jakie może on spowodować, przewyższają koszty jego chemicznego zwalczania) oraz systemy wspomagania decyzji w ochronie roślin - systemy te, bazujące na znajomości biologii organizmów szkodliwych, wskazują optymalny termin wykonania chemicznych zabiegów ochrony roślin.
Informacja o stanie rolnictwa w gminie Rogoźno w 2017 roku Jesień 2016 nie rozpieszczała ozimin i nie należała do łatwych. Najpierw wrześniowa susza, później obfite październikowe opady. Opóźnienia w siewach i pozostałych zabiegach polowych poskutkowały tym, że stan ozimin odbiegał od ideału. Trudny początek miał także rzepak ozimy. Upalny wrzesień przy braku wilgoci w glebie był w wielu miejscach przyczyną słabszego początkowego rozwoju roślin. Na szczęście kondycja większości plantacji znacznie się poprawiła dzięki opadom październikowym. Szkodniki atakowały rośliny w różnym nasileniu. Lokalnie rolnicy mieli wyjątkowo duży problem z mszycami, pojawiły się intensywne naloty śmietki kapuścianej, czasem we znaki dały się pchełki ziemne. Ostatecznie jednak rzepak był w dobrej kondycji, w wielu miejscach rośliny osiągnęły przed zimowaniem optymalną na ten etap fazę rozwojową 8-10 liści. Wiosna dla większości roślin uprawnych w gminie Rogoźno przebiega w korzystnych warunkach atmosferycznych. W stosunku do lat ubiegłych wyższy poziom opadów atmosferycznych głównie w miesiącach maj i czerwiec korzystnie wpłynął na wzrost i rozwój większości roślin uprawnych. Zjawisko to było zauważalne przede wszystkim na glebach słabszych gminy, na których wegetację, a tym samym wysokość plonu w latach poprzednich limitowała występująca susza. Wyższe opady w miesiącu maju niekorzystnie wpłynęły na termin siewu kukurydzy szczególnie na glebach mocniejszych i niezmeliorowanych, na których w miejscach bardziej zagłębionych termin siewu kukurydzy mocno się opóźnił. Plantacje kukurydzy na tych powierzchniach były mocno opóźnione w rozwoju, a dość niska temperatura powietrza nie przyczynia się do szybkiego nadrobienia zaległości. Plony zbóż i rzepaku w gminie Rogoźno w 2017 roku wg szacunku doradcy rolników Pana Macieja Tyrakowskiego przedstawiają się następująco : w dt/1ha
Plony zbóż z plantacji nie dotkniętych klęską były w rzeczywistości wyższe, gdyż generalnie warunki do wzrostu i rozwoju były w 2017 roku korzystne. Na znacznym obszarze według szacunku w gminie Rogoźno nie zebrano w wyniku wystąpienia klęski około 350 ha zbóż i około 15 ha rzepaku. Niskie plony rzepaku 25dt/ha zaskoczyły wielu plantatorów, gdyż rzepak lepiej wyglądał niż ostatecznie plonował. Na stosunkowo niskie plony rzepaku generalnie miały wpływ niekorzystne warunki głównie w okresie wiosny. Po majowych przymrozkach w Gminie Rogoźno rozpoczęła się pierwsza fala składania wniosków o wyszacowanie szkód. W trakcie której 2 rolników zwróciło się o oszacowanie strat w sadach. Powierzchnia to 11,12ha, a szacunkowa wartość strat 151347zł. Do 27 września ARiMR przyjmowała od rolników wnioski o pomoc przymrozkową dla sadowników – wnioski mogli składać rolnicy, u których w gospodarstwach wystąpiły szkody wyższe niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej. Wysokość poniesionych strat musi być udokumentowana protokołem sporządzonym przez gminną komisję. Pomoc przysługuje jedynie do powierzchni upraw na której stwierdzono wystąpienie szkody większej niż 70%. Jeżeli co najmniej 50% powierzchni upraw w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej (z wyłączeniem łąk i pastwisk) nie było ubezpieczonych co najmniej od jednego z następujących ryzyk (huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, piorun, obsunięcie się ziemi, lawina, susza, ujemne skutki przezimowania lub przymrozki wiosenne) pomoc pomniejszana będzie o 50%. Kolejny raz komisja klęskowa szacowała starty po 11.08.2017r w wyniku deszczu nawalnego ucierpiało 75 gospodarstw. Powierzchnia dotknięta klęską to 823,18ha, powyżej 70% ponad połowa, 492,63ha. a szacunkowa wartość strat to 1 791 606,71zł. Maruderzy składają wnioski o wyszacowanie strat jaszcze teraz. Rolnicy, którzy posiadają protokół z oszacowania szkód powinni złożyć wniosek o pomoc wraz z załącznikami do końca października 2017 w BP ARiMR i mogą liczyć na 1000zł do 1ha dotkniętego klęską. Buraki cukrowe - wg Inspektora Cukrowni na terenie powiatu obornickiego plony są o 20 – 25 % wyższe niż w roku ubiegłym i wahają się w przedziale 800 – 1000 dt z 1 ha, ale zawartość cukru w korzeniach jest niższa niż w latach ubiegłych i wynosi 15,5 – 16,5%
Produkcja zwierzęca Dla rolników powiatu obornickiego zasadnicze znaczenie ma cena żywca wieprzowego – po wielu załamaniach cen wieprzowiny duża liczba gospodarstw ograniczyła produkcję lub całkowicie zlikwidowała produkcję trzody chlewnej. Sytuacja na rynku trzody chlewnej nadal jest niestabilna - w ciągu 10 miesięcy w okresie od stycznia do października 2017 roku cena netto 1 kg żywca wieprzowego wahała się od najniższej 4,50 zł do najwyższej 5,4 zł. Duże problemy mają także rolnicy, którzy nastawili się na produkcję żywca wołowego – mimo zniesienia w Polsce zakazu uboju rytualnego średnia cena netto 1 kg młodego bydła opasowego – buhajków kl. A w okresie od stycznia do października 2017w skupie wynosiła 6,64 zł. Sytuacja na rynku mięsa wołowego jest jednak bardziej stabilna niż w przypadku wieprzowin – aktualnie średnia cena netto skupu buhajków kl. A wynosi ok. 6,63 zł/kg. W produkcji mleka cena pomiędzy 1,3 a 1,55zł netto/1 l, jest gałęzią produkcji zwierzęcej najbardziej stabilną, gwarantując dobą płynność finansową. Większość rolników uważa, że mimo dopłat obszarowych, które uzyskali po wejściu Polski do UE ich sytuacja się nie poprawiła, bo niższe dopłaty niż państwach starej piętnastki i wzrost kosztów środków do produkcji sprawiają, że rolnictwo 12 nowych państwach UE staje się coraz mniej konkurencyjne na jednolitym rynku UE. Rolnicy z zainteresowaniem obserwowali we wrześniu wahania kursu euro do złotego, bo od niego zależą stawki dopłat jakie uzyskają w bieżącym roku w ramach dopłat bezpośrednich. Biorąc pod uwagę, że kurs euro do złotego przyjęty do wyliczenia stawek dopłat bezpośrednich wynosi 4,3042 planowane stawki dopłat w 2017 roku wynoszą Stawki płatności bezpośrednich za 2017 r.
Stawki dopłat do materiału siewnego są wyższe niż w ubiegłym roku :
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej i pieniądze płynące do polskiego rolnictwa w ramach Wspólnej Polityki Rolnej sprawia, że mimo trudnej sytuacji w rolnictwie część rolników planuje inwestycje, które pozwolą na modernizację technologii produkcji i ułatwią prace w gospodarstwie. Jednak sytuacja dochodowa większości gospodarstw rolnych nie pozwala na sfinansowanie inwestycji rozwojowych z własnych środków. Od 1 września Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa będzie: gospodarował nieruchomościami rolnymi Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa wydawał decyzje administracyjne dotyczące prywatnego obrotu gruntami rolnymi (UKUR), udzielał bezzwrotnej pomocy finansowej na utrzymanie infrastruktury na terenach wiejskich, współpracował z samorządami w zakresie nieodpłatnego przekazywania gruntów. sprawował nadzór właścicielski nad działalnością 41 spółek hodowli roślin i zwierząt o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej kontrolował pisemne umowy, dopłaty do prywatnego przechowywania oraz interwencyjnych zakupów i sprzedaży produktów rolnych na poszczególnych rynkach, w tym masła, odtłuszczonego mleka w proszku, zbóż i mięsa, handel zagraniczny, energia odnawialna w rolnictwie, wspieranie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych i żywnościowych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, administrował potencjałem produkcyjnym winorośli i wina, monitorował rynek cukru, zajmował się Funduszami Promocji, systemami jakości, wsparciem działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym, realizował programu dla szkół, wspierał pszczelarzy. Źródłem finansowania nakładów inwestycyjnych od 2015 roku oprócz środków własnych, mogą być kredyty preferencyjne udzielane na warunkach i zasadach wynikających z Rozporządzenia Rady Ministrów z 27.01.2015 roku. Aktualnie rolnicy mogą korzystać z następujących linii kredytowych: Linia MRcsk /częściowa spłata kapitału na zakup użytków rolnych przez młodych rolników/ – umożliwia ona sfinansowanie zakupu użytków rolnych rolnikom, którzy nie ukończyli 40 roku życia, posiadającym kwalifikacje zawodowe, rozpoczynającym prowadzenie gospodarstwa rolnego lub prowadzących je nie dłużej niż 12 miesięcy, na utworzenie lub powiększenie gospodarstwa do 300 ha, na okres nie krótszy niż 5 lat. Kwota kredytu nie może przekroczyć 90% wartości nakładów inwestycyjnych na gospodarstwo rolne i wynosić więcej niż 5 mln zł. Pomoc w formie częściowej spłaty kapitału w wysokości do 70 tys. euro i nie więcej niż 60% kwoty kredytu jest wypłacana jest w dwóch ratach, przy czym:
1. Kredyty klęskowe - Linia inwestycyjna K01 Linia obrotowa K02 Kredyty mogą zostać udzielone w terminie do 12 miesięcy od daty oszacowania szkód przez komisję powołaną przez wojewodę, jeżeli: szkody spowodowane przez niekorzystne zjawisko atmosferyczne wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji – w przypadku szkód w uprawach rolnych i zwierzętach gospodarskich.
3. Linia Z - kredyty na zakup użytków rolnych - 80% wartości nakładów inwestycyjnych i wynosić więcej niż 5 mln zł, Kredyt może zostać udzielony na zakup użytków rolnych, których przeznaczenie określone w planie zagospodarowania przestrzennego gminy jest rolnicze oraz gdy inwestycja ma na celu poprawę struktury agrarnej – na 15 lat ; 2 lata karencji w spłacie kapitału; oprocentowanie nie mniejsze niż 3 % 4. linia RR - kredyt na inwestycje w rolnictwie i w rybactwie śródlądowym może zostać udzielony maksymalnie na 15 lat, w tym 2 lata karencji na spłatę kapitału – oprocentowanie nie mniejsze niż 3% Kredyt może być przeznaczony na:
Kwota kredytu nie może przekroczyć:
5. Linia PR - kredyty na inwestycje w przetwórstwie produktów rolnych, ryb skorupiaków i mięczaków oraz na zakup akcji lub udziałów Zainteresowanie rolników kredytami preferencyjnymi jest aktualnie mniejsze niż w latach ubiegłych, co jest nie tylko efektem wyższego ich oprocentowania, ale także zdaniem wielu rolników małej opłacalności produkcji i niestabilności na rynkach produktów rolnych, co może utrudnić spłatę kredytu. Jednak z nowych linii kredytowych uruchomionych w 2017 roku skorzystają na pewno rolnicy planujący zakup użytków rolnych na powiększenie gospodarstw rolnych Ceny ziemi rolniczej systematycznie rosną - w Wielkopolsce średnie ceny gruntów rolnych należą do najwyższych w kraju – szczególnie duży wzrost cen miał miejsce w ostatnim roku – w efekcie ceny ziemi wg GUS obowiązujące przy udzielaniu kredytów od 2 października 2017 roku w wynoszą za 1 ha : 2017 rok
Ważnym źródłem finansowania inwestycji w gospodarstwach rolnych i modernizacji obszarów wiejskich są od 2004 roku fundusze UE płynące do Polski w ramach I i II filara Wspólnej Polityki Rolnej. W 2017 roku uruchomione zostały takie działania PROW 2014 2020 jak :
Rolnicy i mieszkańcy obszarów wiejskich oczekują wydania Rozporządzeń i uruchomienia następnych działań PROW na lata 2014 – 20 dotyczących takich obszarów jak rozwój rolnictwa i przetwórstwa, wzmacnianie przedsiębiorczości i wsparcie rozwoju terytorialnego obszarów wiejskich, transferu wiedzy i innowacji oraz wsparcie jakości produkcji. Dobre wykorzystanie funduszy PROW w latach 2014 – 20120 wymusza również zwiększenie zakresu zadań dla instytucji wspierających realizację celów Wspólnej Polityki Rolnej w państwach członkowskich – w tym procesie ważną rolę w realizacji celów WPR będą miały jednostki doradztwa rolniczego. W ramach PROW 2014 – 20 w działaniu TRANSFER WIEDZY i INNOWACJI będą realizowane poddziałania : a/ „Wsparcie kształcenia zawodowego i nabywanie umiejętności” oraz b/ „Wsparcie na demonstrację i działania informacyjne” w ich ramach będą finansowane
c/ „Wsparcie dla korzystających z usług doradczych” obejmuje
Wsparcie w ramach tego poddziałania obejmuje usługi doradcze w zakresie obowiązkowych wymogów dotyczących:
Wsparcie wyniesie
d/ „ Wsparcie szkoleń dla doradców” Zakres programu szkoleniowego: obejmuje obszary, w ramach których świadczone będą usługi doradcze dla rolników lub grupy rolników. Biorąc pod uwagę potrzeby doradcze rolników, specyfikę rolnictwa w powiecie obornickim oraz zadania uwzględniające cele Wspólnej Polityki Rolnej i polityki państwa polskiego wobec rolnictwa i obszarów wiejskich działalność Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, w tym Zespołu Doradczego w powiecie obornickim w 2017 i 2018 roku obejmuje następujące zadania:
Ad. 7 Podjęcie uchwał w następujących sprawach:
Ad. 8. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
Ostatnie posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbyło 19 października 2017 roku wUrzędzie Miejskim. W posiedzeniu uczestniczyli: Burmistrz Roman Szuberski, Zastępca Burmistrza Renata Tomaszewska, Skarbnik Izabela Kaniewska, Kierownik Roman Piątkowski oraz Z-ca Dyrektora RCK Angelika Pilarska i Inspektor Arkadiusz Radecki.Komisja obradowała w pełnym składzie. Pierwszym z głównych tematów posiedzenia było zapoznanie się z działalnością Muzeum Regionalnego w Rogoźni. Temat zreferowała Angelika Pilarska.. Drugim tematem posiedzenia było omówienie programów ochrona zabytków i opieki nad zabytkami w Gminie Rogoźno. Temat omówili: Arkadiusz Radecki oraz Roman Piątkowski. Podczas posiedzenia zaopiniowano także projekty uchwał na dzisiejszą sesję Rady Miejskiej. Komisja jednogłośnie przyjęła dwa wnioski Radnego Zbigniewa Chudzickiego:
Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa swoje posiedzenie miała w dniu 23 października 2017 roku w Urzędzie Miejskim. W pracach komisji udział wzięli: Pan Burmistrz Roman Szuberski, Pani v-ce Burmistrz Renata Tomaszewska, Pani Skarbnik Maria Kachlicka , Pan Kierownik wydziału Roman Piątkowski, radni członkowie komisji oraz protokolantka Pani Anna Mazur. Tematem przewodnim był stan rolnictwa na terenie gminy Rogoźno. Radni członkowie komisji otrzymali materiały ale w związku z tym , że temat komisji jest zbieżny z tematem sesji to dyskusje i ewentualne pytania radni przełożyli na dzisiejszą sesję. W dalszej kolejności radni zapoznali się z materiałami na sesję, które zreferowali: Pani Skarbnik Maria Kachlicka, Pan Kierownik Roman Piątkowski, Pani Burmistrz Renata Tomaszewska. W ostatniej części obrad radni zgłosili dwa wnioski: Radny Henryk Janus wnioskował o uhonorowanie Pana Macieja Tyrakowskiego tytułem Zasłużony dla Gminy Rogoźno za wieloletnią pracę na rzecz rolnictwa w naszej gminie. Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Pan Radny Krzysztof Nikodem wnioskował o wycięcie drzewa przy skrzyżowaniu drogi gminnej z drogą DK-11 w miejscowości Dziewcza Struga. Jest to wniosek do GDDKiA .Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Prace Komisji przebiegały sprawnie i w bardzo przyjaznej atmosferze. Komisja Rewizyjna w miesiącu październiku spotkała się dwukrotnie w składzie:
Nieobecny członek komisji - Roman Kinach. Omawianymi tematami komisji była analiza funkcjonowania GOPS w zakresie zasiłków udzielanych z budżetu Gminy Rogoźno oraz kontrola funkcjonowania OSP w Gminie Rogoźno Dnia 17.10.2017 rokuKR spotkała sięw siedzibie GOPS, kontrolując papiery dotyczące funkcjonowania GOPS w zakresie zasiłków udzielanych z budżetu Gminy Rogoźno. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych kierownik GOPS Pani Ewelina Kowalska przedstawiła Komisji specyfikę pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, jego cele i zadania. Szczegółowo udzieliła informacji i wyjaśniła zasady udzielania pomocy społecznej w zakresie: - przyznawania i wypłacania przyznanych świadczeń - pracy socjalnej - prowadzenia i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej - analizy i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z zakresu pomocy społecznej - udzielania pomocy zgodnie z wynikającymi potrzebami w środowisku lokalnym. Kierownik GOPS udzieliła informacji o zasadach gromadzenia niezbędnych dokumentów w celu rozpatrzenia wniosku o udzielenie pomocy. Po złożeniu wniosku o udzielenie pomocy następuje jego zarejestrowanie w rejestrze wniosków. Wniosek zostaje niezwłocznie przekazany pracownikowi merytorycznie odpowiedzialnemu za realizację wniosku. W przypadku wniosku o udzielenie pomocy, o której mowa w art. 7 ustawy o pomocy społecznej, wniosek zostaje przekazany pracownikowi socjalnemu z danego terenu, który zobowiązany jest przeprowadzić wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania w terminie 14 dni roboczych. Podczas wywiadu wnioskodawca zostaje poinformowany o konieczności złożenia dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku ( tj. dokument potwierdzający dochód rodziny, dokumenty potwierdzające wydatki związane z utrzymaniem mieszkania oraz inne potwierdzające trudną sytuację rodzinną, zaświadczenia lekarskie, faktury za zakup leków. ) Rozpatrzenie wniosku kończy wydanie pisemnej decyzji informującej o przyznaniu bądź odmowie pomocy. Bieżące funkcjonowanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zapewniają środki finansowe z budżetu gminy oraz środki z budżetu państwa. Na zasiłki ogółem wydatkowano w 2016 roku 518.930,56 zł: zasiłki celowe- kwota 300.000,00zł; zasiłki okresowe – kwota 22.000,00 zł; koszty schronienia – 66.930,56 zł; koszty dożywiania – 130.000,00zł. Od stycznia 2017 do 30 września 2017 roku wydano ilość decyzji:
Odmówiono przyznania pomocy w 20 przypadkach (strona formalna - brak dostarczenia dokumentów) Ilość rodzin objętych pomocą 547 w tym od 1 roku do 2 lat -38,od 2 lat do 3 lat – 30, 3 lata lub dużej 376, poniżej 1 roku – 103 rodziny
WNIOSKI: 1. Komisja stwierdza prawidłowość realizacji zadań własnych gminy oraz zadań zleconych przez administrację rządową z zakresu pomocy społecznej. Komisja zauważa duży profesjonalizm pracowników GOPS w prowadzeniu prac socjalnych polegających na przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych swych klientów oraz pomocy w rozwiązywaniu występujących problemów. 2. Komisja nie stwierdziła nieprawidłowości w gospodarce finansowo-ekonomicznej GOPS 3. Komisja stwierdza, iż w ramach wyżej wymienionych zadań pracownicy socjalni przeprowadzają rodzinne wywiady środowiskowe, prowadzą pełną dokumentację spraw, sporządzają opinie w oparciu, o które wydawane są skierowania i kwalifikacje do Centrum Integracji Społecznej, prowadzą korespondencje z instytucjami w zakresie przyznawania świadczeń oraz pracy socjalnej. W zakresie pracy socjalnej udzielają porad w indywidualnych sprawach osobom zwracającym się o taką pomoc. Sprawdzone dokumenty: Zasiłek okresowy:
Zasiłek schronienie:
Lista wypłat
Dnia 18.10.2017 roku KR w sali nr 20 Urzędu Miejskiego odbyła posiedzenie w obecności zaproszonych gości: burmistrza - Romana Szuberskiego, skarbnika gminy - Marii Kachlickiej i inspektora Sławomira Jamróz, którzy odpowiadali na pytania zadawane przez członków komisji na temat funkcjonowania OSP w Gminie Rogoźno. Liczba OSP na terenie Gminy Rogoźno -7 jednostek, w tym w Krajowym Systemie Ratowniczego Gaśniczym -4 jednostki: OSP Rogoźno(33 strażaków), Parkowo(22 strażaków), Gościejewo(21), Pruśce(18) poza KSRG 3 jednostki: OSP Owieczki(7), Budziszewko(16), Słomowo(12). Środki z Samorządu Gminy Rogoźno na dofinansowanie działalności OSP: zaplanowano 338000 zł, wykonano 536243 zł. Plan na rok 2017 to kwota 394000 zł WNIOSKI:W zakresie przeprowadzonej kontroli KR stwierdza że Ochotnicze Straże Pożarnicze na terenie Gminy Rogoźno zarządzane są prawidłowo. Pod względem wydatkowania środków budżetowych Komisja nie stwierdza nadużyć. Sprawdzone dokumenty: Wz nr 1471K3/7470/17 na sumę 198,29 Wz nr 1467K1/7470/17 na sumę 316,02 Katra drogowa pożarniczego pojazdu samochodowego 2017-09-01 do 2017-09-30
Ad. 9. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Miejskiej.
Pan radny Zbigniew Chudzicki zapytał pana burmistrza, kogo jest inicjatywa utworzenia sekcji kajakarskiej? Pan burmistrz Roman Szuberski odpowiedział, że pani Dylewska w trakcie pobytu w Rogoźnie, stwierdziła że jest to idealne miejsce żeby stworzyć warunki dzieciom do trenowania tej dyscypliny. Zrodził się pomysł, by cos takiego zorganizować i pani Dylewska zaoferowała się, że zajęcia będą prowadzone nieodpłatnie, a całość będzie realizowane z projektu Totolotka. Pan radny Kuszak zapytał, czy wobec tego pan burmistrz planuje w przyszłym budżecie zabezpieczyć środki dla kajakarzy? Pan Roman Szuberski odpowiedział, że będzie to jeszcze dyskutowane, jednak większość środków jest na ten cel przeznaczone z projektu. Pan radny Paweł Wojciechowski zapytał na jaka kwotę ostatecznie jest pożyczka „Jesica” i na jakich warunkach? Pan burmistrz powiedział, że termin zaciągnięcia pożyczki został odroczony do momentu rozstrzygnięcia przetargu.
Sprawozdanie burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej w Rogoźnie za okres od 27.09.2017 r. do 25.10.2017 r.
Ad. 10. Interpelacje i zapytania radnych. BRAK
Ad. 11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. BRAK
Ad. 12. Wolnegłosyiwnioski. Pan radny Hubert Kuszak zapytał, kiedy odbędzie się przetarg i o jaki termin przedłużą się roboty budowlane? Pan kierownik Paweł Andrzejczak odpowiedział, że otwarcie ofert nastąpi 10 listopada, więc rozpoczęcie robót w takim wypadku po wszelkich procedurach powinno być w połowie grudnia, natomiast zakończenie robót nie ulega zmianie – 28 września 2018 roku. Pan radny Chudzicki poprosił pana burmistrza o przyspieszenie założenia oświetlenia za Orlikiem ze względu bezpieczeństwa pieszych. Pan burmistrz Roman Szuberski wyjaśnił, że po rozmowie przeprowadzonej z panem Magdziarzem jest to związane ze złymi warunkami pogodowymi. Pan radny Kuszak poprosił o kilka słów na temat heraldyki. Pani z-ca burmistrza Renata Tomaszewska powiedziała, że cały czas są prowadzone rozmowy z komisją, symbole zostały już poprawione i urząd czeka na odpowiedź. Radny zapytał co się zmieniło i kiedy można się spodziewać ostatecznej odpowiedzi? Pani Renata Tomaszewska powiedziała, że komisja miała uwagi co do pieczęci i herbu w koronie. Odpowiedzi można się spodziewać do końca roku. Pan radny Znigniew Chudzicki zapytał o sytuację w zarządzie „Wełna”? Pan burmistrz powiedział, że drużyna do rozgrywek może być zgłoszona w okresie jesiennym, rozważa się utworzenie nowego podmiotu. Na ten moment funkcjonuje dotychczasowy zarząd, ponieważ jest związany umową. Na koniec pan radny Kuszak zapytał, czy schody ewakuacyjne są już zakończone? Pan burmistrz odpowiedział radnemu, że tak, obecnie trwają prace porządkowe.
Ad. 13. Zakończenie. Obrady sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie zakończono o godz. 19:00, protokołowała Anna Mazur. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||