ZARZĄDZENIE NR OR.0050.1.31.2013.SMI Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. w sprawie organizacji kontroli zarządczej w Gminie Rogoźno Na podstawie art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001, Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w związku z art. 68 i art. 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r.o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.) zarządzam co następuje: § 1. Wprowadzam regulamin organizacji kontroli zarządczej, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia. § 2. Wykonanie zarządzenia powierzam koordynatorowi Zespołu ds. Analizy Ryzyka oraz kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Rogoźno. § 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI REGULAMIN ORGANIZACJI KONTROLI ZARZĄDCZEJ w Gminie Rogoźnie § 1
1) jednostka – rozumie się przez to jednostki organizacyjne Gminy Rogoźno podległe Burmistrzowi, 2) kontrola – jest to czynność polegająca na sprawdzeniu stanu faktycznego i porównaniu ze stanem wymaganym (wyznaczonym) w normach prawnych, technicznych, ekonomicznych, regulaminach i instrukcjach, 3) czynności pokontrolne - sporządzenie protokołu kontroli, formułowaniu wniosków i zaleceń pokontrolnych mających na celu zlikwidowanie nieprawidłowości, a także usprawnienie prac kontrolowanej jednostki. 4) kontrola zarządcza – prowadzona w jednostkach stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, 5) kontrola instytucjonalna – rozumie się przez to kontrolę przeprowadzaną przez komórki organizacyjne, powołane specjalnie do tego celu przez kierownika jednostki oraz wykonywaną przez niezależne instytucje ustawowo do tego upoważnione (np. RIO, NIK, PIP), 6) kontrola funkcjonalna – przez co należy rozumieć kontrolę wykonywaną w ramach nadzoru przez osoby pełniące funkcje kierownicze oraz wyznaczonych urzędników w ramach powierzonych im szczególnych obowiązków pracowniczych, 7) samokontrola – jest to kontrola, do której zobowiązany jest każdy pracownik bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy. Polega ona na bieżącym kontrolowaniu prawidłowości wykonywania własnej pracy z uwzględnieniem postanowień zawartych w procedurach wewnętrznych, regulaminie organizacyjnym oraz obowiązków wynikających z posiadanego zakresu przydzielonych obowiązków, upoważnień i powierzonej odpowiedzialności, 8) samoocena dokonywana przez pracownika to ocena swojej wiedzy, umiejętności i pracy, 9) informacja zarządcza – to taka informacja (pisemna), która ma wpływ na całokształt pracy jednostki a w szczególności na proces podejmowania decyzji, która może powodować, wymuszać lub modyfikować określone zachowania mające na celu prawidłowe funkcjonowanie jednostki, 10) zalecenie pokontrolne – jest to wskazanie polecenia podjęcia działania lub zaniechania zmierzającego do usunięcia wskazanej nieprawidłowości z obowiązującym stanem prawnym i procedurami wewnętrznymi jednostki 11) wniosek pokontrolny – jest to propozycja wprowadzenia zmiany w kontrolowanej jednostce, mające na celu usprawnienie lub poprawę organizacji pracy. 12) pojęcie procedury - oznacza takie zaprogramowanie przez kierownika jednostki sposobu funkcjonowania jednostki regulaminach wewnętrznych i w instrukcjach wydanych na podstawie przepisów prawnych aby postępowanie pracowników było zgodne nie tylko z obowiązującymi ustawowymi regulacjami prawnymi, lecz również ze standardami kontroli. 13) procedury obowiązujące w jednostce nazywa się procedurami kontroli, które należy rozumieć w dwojakim znaczeniu: a) jako zaprogramowany przez kierownika jednostki (w obowiązującym regulaminie lub instrukcji wewnętrznej) sposób realizacji określonych zadań, stanowiący dla pracowników jednostki sposób postępowania, a dla osób kontrolujących są to procedury kontroli zarządczej, b) jako wielopoziomową kontrolę dowodu księgowego poprzez - celowość dokonania zakupu i sposobu jego sprawdzenia pod względem merytorycznym (zastosowany tryb ustawy prawo zamówień publicznych) poprzez przyjęcie mienia na stan jednostki, sprawdzenie dowodu pod względem formalno – rachunkowym, dokonanie kontroli przez głównego księgowego do zatwierdzenia wypłaty przez kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej, zgodnie z instrukcją sporządzania, obiegu, kontroli i archiwizowania dowodów księgowych oraz przyjętą przez jednostkę zasad (polityki) rachunkowości. 14) procedury finansowe – są to procedury wynikające bezpośrednio z ustawy o finansach publicznych i z ustawy o rachunkowości oraz wydanych na ich podstawie rozporządzeń wykonawczych. 15) dokumentowanie operacji finansowych i gospodarczych - należy rozumieć wszystkie operacje finansowe i gospodarcze a także inne znaczące zdarzenia powinny być rzetelnie dokumentowane w celu umożliwienia prześledzenia każdej operacji finansowej, gospodarczej lub zdarzenia od samego początku, w trakcie ich trwania i po zakończeniu, 16) procedury merytoryczne – są to procedury i zasady określające sposób realizacji statutowych zadań jednostki oraz wynikające z zasad regulujących jego pracę w obowiązujących aktach prawnych oraz innych wytycznych i uregulowaniach zewnętrznych i wewnętrznych. 17) ryzyko – jest to prawdopodobieństwo, że wystąpi określone zdarzenie, (działanie lub brak działania) i może ono niekorzystnie wpłynąć na osiągnięcie założonego celu (albo zadania bądź projektu) również w zakresie edukacyjnym. Jego skutkiem oprócz zagrożenia realizacji założonego celu (odchylenie od stanów oczekiwanych) może być również szkoda w majątku lub wizerunku jednostki albo utrata szansy poprzez niewykorzystanie wszystkich możliwości (osiągnięcie mniej niż to było możliwe). Odnosi się zawsze do zdarzeń przyszłych. 18) analiza ryzyka – jest to proces, w którym identyfikuje się ryzyko i dokonuje jego oceny pod kątem możliwości wystąpienia. 19) zarządzanie ryzykiem – jest to system metod i działań zmierzających do obniżenia ryzyka do akceptowalnego poziomu, obejmuje identyfikowanie i ocenę ryzyka oraz reagowanie na nie (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie). Proces zarządzania ryzykiem obejmuje ryzyko występujące we wszystkich procesach decyzyjnych i na każdym szczeblu zarządzania. 20) obszar ryzyka – oznacza każdy obszar działania jednostki (zadanie, proces, zagadnienie, problem) w którym może zaistnieć ryzyko. 21) czynniki ryzyka są to cechy charakterystyczne dla danego procesu, które wskazują na możliwość wystąpienia zdarzenia mogącego niekorzystnie wpłynąć na osiągnięcie określonego celu. § 2
1) zapoznania podległych pracowników ze Standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych zawartymi w Komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. MF nr 15, poz. 84) oraz z treścią niniejszego Regulaminu, 2) zorganizowania i zapewnienia adekwatnego, skutecznego i efektywnego systemu kontroli zarządczej w jednostce, uwzględniającego specyfikę i charakter jednostki, 3) składania Burmistrzowi Rogoźna w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku informacji o sposobie zorganizowania i funkcjonowania kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanej jednostki, według wzoru zawartego w załączniku nr 1 do Regulaminu
§ 3
§ 4 Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków Burmistrza oraz kierowników jednostek przy współpracy z Zespołem ds Analizy Ryzyka. § 5 Kontrolę zarządczą sprawowaną przez Burmistrza i kierowników jednostek stanowią również:
1) urzędniczym kierowniczym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu, 2) urzędniczym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Regulaminu, Wypełnione kwestionariusze samooceny w formie papierowej przekazuje się Koordynatorowi Zespołu ds. Analizy Ryzyka.
§ 6
1) zgodności działalności wszystkich pracowników jednostki z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi (regulaminami, instrukcjami, zakresami obowiązków i upoważnieniami), 2) skuteczności i efektywności działania, 3) wiarygodności wszystkich sprawozdań, 4) ochrony zasobów (m. in. pracowników, mienia, infrastruktury, danych osobowych), 5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania, 6) efektywności i skuteczności przepływu informacji, 7) minimalizowanie ryzyk (zarządzanie ryzykiem), 8) stosowanie skutecznych mechanizmów kontroli, 9) bieżące monitorowanie, ocena i prowadzenie działań korygujących w zakresie sposobu funkcjonowania kontroli zarządczej.
§ 7 Kontrola zarządcza jest narzędziem zarządzania i służy ocenie działalności jednostki pod kątem realizacji wyznaczonych celów i zadań. § 8 Kontrola zarządcza stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia:
§ 9 Etapy postępowania kontrolnego, niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu obejmują:
§ 10 Stosuje się dwa tryby przeprowadzania kontroli:
§ 11
§ 12
1) przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków, 2) badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych, 3) prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur dotyczących procesów, o których mowa w pkt 2. § 13
Załącznik Nr 1 do Regulaminu stanowiącego Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI (nazwa i adres jednostki) INFORMACJA O SPOSOBIE ZORGANIZOWANIA I FUNKCJONOWANIA KONTROLI ZARZĄDCZEJ ZA ROK …............
(data i podpis kierownika jednostki) 1 W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „NIE” w kolumnie nr 4, proszę podać przyczyny oraz planowany termin uwzględnienia danego zagadnienia w systemie kontroli zarządczej.
Załącznik Nr 2 do Regulaminu stanowiącego Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI KWESTIONARIUSZ SAMOOCENY pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowniczym Lp. ZAGADNIENIE TAK NIE UWAGI 1. 2 3. 4. 5. 1. Czy pracownicy Pani/Pana znają regulamin organizacyjny mają świadomość wartości etycznych obowiązujących przy wykonywaniu powierzonych zadań? 2. Czy Pan/Pani wie jak należy się zachować, w przypadku gdy będzie Pan/Pani świadkiem poważnych naruszeń zasad etycznych ? 3. Czy w Pani/Pana są ustalone wymagania w zakresie wiedzy, umiejętności i doświadczenia konieczne do wykonywania zadań na poszczególnych stanowiskach pracy (np. zakresy obowiązków, opisy stanowisk)? 4. Czy zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Pani/Pana został określony w formie pisemnej? 5. Czy przy zmianie zadań wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy dokonywane są aktualizacje opisów stanowisk? 6. Czy pracownicy posiadają wiedzę i umiejętności konieczne do skutecznego realizowania przez nich zadań? 7. Czy struktura jest dostosowana do aktualnych jej celów i zadań? 8. Czy w Pani/ Pana tworzy się plany szkoleń pracowników? 9. Czy pracownicy Pani/Pana mają zapewniony rozwój kompetencji zawodowych (szkolenia, konferencje, studia itp.)? 10. Czy pracownicy Pani/Pana Wydziału znają podstawowe cele i szczegółowe zadania Urzędu ? 11. Czy dla Pani/Pana zostały wyznaczone w bieżącym roku cele i zadania oraz czy wskazano osoby odpowiedzialne za ich wykonanie? 12 Czy cele i zadania na bieżący rok mają określone mierniki, wskaźniki bądź inne kryteria, za pomocą których można sprawdzić czy cele i zadania zostały zrealizowane? 13. Czy prowadzi Pan/Pani w udokumentowany sposób identyfikacje występujących zagrożeń/ryzyk, które mogą przeszkodzić w realizacji celów i zadań ? 14. Czy podejmowane są działania w celu zmniejszenia wystąpienia zidentyfikowanych zagrożeń/ryzyk? 15. Czy pracownicy w Pana/Pani mają bieżący dostęp do procedur/instrukcji ? 16. Czy w Pani/Pana zostały zapewnione mechanizmy służące utrzymaniu ciągłości działalności na wypadek awarii? 17. Czy dokumentacja jest w odpowiedni sposób zabezpieczona? 18. Czy w odniesieniu do dokonywanych operacji finansowych występują niżej wymienione mechanizmy kontroli, tj.: - rzetelne i pełne dokumentowanie oraz rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych, - zatwierdzanie operacji finansowych przez osoby upoważnione, - weryfikacja operacji finansowych przed i po ich realizacji? 19. Czy istniejący system przekazywania informacji zapewnia osobom zarządzającym i pracownikom otrzymywanie informacji w odpowiedniej formie i czasie? 20. Czy funkcjonuje efektywny system wymiany ważnych informacji z podmiotami zewnętrznymi? 21. Czy pracownicy mają możliwość swobodnego zgłaszania sugestii w zakresie usprawniania działań? 22. Czy organizowane są spotkania, podczas których omawiane są istotne problemy, ryzyka, słabości kontroli zarządczej? 23. Czy dokonuje Pani/Pan monitoringu skuteczności poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej, umożliwiając w ten sposób bieżące rozwiązywanie zidentyfikowanych problemów? 24. Czy zalecenia audytu wewnętrznego oraz kontroli wewnętrznej i zewnętrznej są analizowane i wdrażane ? 25 Czy Pani/Pan zna podstawowe cele i najważniejsze zadania Gminy Rogoźno ? 26 Czy w przypadku prowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów jest prowadzony właściwy nadzór dokumentów ?
Załącznik Nr 3 do Regulaminu stanowiącego Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI
KWESTIONARIUSZ SAMOOCENY pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym
(data i podpis pracownika)
Załącznik Nr 4 do Regulaminu stanowiącego Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI
Cele kontroli zarządczej
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||