Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa: Protokół nr 30/2013 z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej odbytego w dniu 17 czerwca 2013 r. o godz. 16.15 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie

PROTOKÓŁ nr 30/2013

z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 17 czerwca 2013 r. o godz. 16.15 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Andrzej Olenderski.

Nieobecni: radny A. Nadolny i radny R. Kinach.

radny H. Janus obecny od godz. 17.20.

Radny Z. Hinz obecny do godz. 18.20, radny M. Połczyński obecny do godz. 18.52.

Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, która stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Proponowany porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia Komisji GFiR.
  5. Sytuacja i stan leśnictwa na terenie Gminy Rogoźno w nadleśnictwach: Durowo, Łopuchówko i Oborniki

a)       podstawy prawne funkcjonowania Lasów Państwowych,

b)       organizacja i zarys historyczny Lasów Państwowych,

c)       prowadzenie gospodarki leśnej w wymiarze użytkowania wielofunkcyjnego i zrównoważonego Lasów Państwowych,

d)       wdrożenie projektów środowiskowych finansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa w Lasach Państwowych,

e)       formy ochrony przyrody w Lasach Państwowych,

f)        edukacja społeczeństwa jako jeden z głównych priorytetów Lasów Państwowych,

g)       turystyka i wypoczynek w Lasach Państwowych,

h)       gospodarowanie w lasach prywatnych.

  1. Wdrożenie systemu gospodarowania odpadami w celu utrzymania czystości i porządku w Gminie Rogoźno.
  2. Omówienie projektów uchwał i materiałów na najbliższą sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.
  3. Wolne głosy i wnioski. 
  4. Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący A. Olenderski stwierdził, że na 8 członków Komisji w obradach bierze udział 5 członków – Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków.

 

Wiceprzewodniczący P. Wojciechowski zwrócił uwagę, aby materiały i zaproszenia na posiedzenia Komisji były dostarczane terminowo.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 5 głosami „za” w obecności 5 członków Komisji.

 

Uwagi do protokołu nr 29/2013 zgłosił radny H. Janus.

Protokół wraz ze zgłoszonymi poprawki przyjęty jednogłośnie 5 głosami „za” w obecności 5 członków Komisji.

 

Przystąpiono do realizacji punktu 5 – sytuacja i stan leśnictwa na terenie Gminy Rogoźno w Nadleśnictwach: Durowo, Łopuchówko i Oborniki.

Informację o sytuacji i stanie Nadleśnictwa Łopuchówko przedstawił Zastępca Nadleśniczego Nadleśnictwa Łopuchówki T. Sobalak – informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Poinformował, że Nadleśnictwo Łopuchówko gospodaruje na powierzchni 827 ha lasów, z czego 757 ha stanowi teren Leśnictwa Buczyna oraz 70 ha - Leśnictwo Długa Goślina. W dniach 16.06 i 28.07.2012 r. wystąpiły bardzo silne huragany, w wyniku których doszło do wystąpienia znaczących szkód w drzewostanach wszystkich klas wieku. Klęska objęła trzy Leśnictwa: Gołaszyn, Starczanowo i Buczynę na powierzchni ok. 2000 ha. Największe szkody pod względem powierzchniowym, jak i masowym wystąpiły na terenie Buczyny. Na terenie Gminy Rogoźno w Leśnictwie Buczyna w ramach uprzątania wywrotów i złomów usunięto 43.300 m³ grubizny. Biorąc pod uwagę 10-letni etat cięć dla Leśnictwa Buczyna wynoszący 54.800 m³ usunięta masa stanowi 79% tej masy. Jesienią 2013 r. odnowiono 15 ha zrębów i 2,5 ha luk, wiosną 2013 r. 31 ha zrębów i 8 ha luk. Pozostałą powierzchnię planuje się odnowić jesienią 2013 r.

 

Informację o sytuacji i stanie leśnictwa na terenie Gminy Rogoźno przedstawił Nadleśniczy Nadleśnictwa Durowo Z. Thomas – informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Powiedział, że w zarządzie Nadleśnictwa Durowo na terenie Gminy Rogoźno jest 2.936 ha gruntów, w tym lasów 2.830 ha. Etat cięć wynosi 704.217 m³/ 10 lat. Średniorocznie pielęgnacją objęte są uprawy o powierzchni 428,56 ha. W ciągu 10 lat pielęgnuje się powierzchnię ok. 1,785 ha i odnawia się powierzchnię 1.123 ha gruntów w użytkowaniu rębnym. Nadleśnictwo na budowę trzech obiektów małej retencji otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej w łącznej kwocie 100 tys. zł.

 

W dalszej części posiedzenia informację o stanie Nadleśnictwa Oborniki przedstawił Zastępca Nadleśniczego Nadleśnictwa Oborniki K. Naparty.

Poinformował, że Nadleśnictwo Oborniki położone jest na obszarze 10 gmin. Nadleśnictwo Oborniki składa się z 13 leśnictw, o powierzchni ok. 13 tys. ha każde. Na terenie Gminy Rogoźno położonych jest ok. 1.800 ha gruntów Nadleśnictwa Oborniki. Blisko 80% Nadleśnictwa Oborniki objęte jest obszarem Natura 2000. Rocznie w szkółce leśnej nadleśnictwa wytwarzanych i wysadzanych jest ok. 2 mln sadzonek. Nadleśnictwo pozyskało dofinansowanie z Unii Europejskiej na budowę deszczowni na terenie szkółki leśnej oraz dróg leśnych.

 

Radny M. Połczyński zapytał czy na terenie Nadleśnictwa Oborniki występują gatunki zwierząt chronionych?

K. Naparty odpowiedział, że gatunkami chronionymi, które występują na terenie Leśnictwa Oborniki są: bocian czarny, orzeł bielik oraz kania ruda.

T. Sobalak poinformował, że w Nadleśnictwie Łopuchówko występuje orzeł bielik, kania ruda, jastrzębie, myszołowy, a także bocian czarny.

Radny Z. Hinz zapytał jak nadleśniczy oceniają budowę kanalizacji sanitarnej na terenie Puszczy Zielonka? Zapytał czy tak duża inwestycja jest dobrym zjawiskiem i jak wpłynie na turystykę leśną?

T. Sobalak powiedział, że obserwując zanieczyszczenie jezior na terenie Puszczy Zielonki, budowę kanalizacji uznać należy za dobrą inwestycję. Zwrócił uwagę, że zrzut ścieków do kanalizacji będzie bardzo drogi, ponieważ większość ścieków musi być tłoczona podciśnieniowo.

Radny Z. Hinz zapytał jakimi drogami w lesie może poruszać się grzybiarz?

T. Sobalak odpowiedział, że w lesie pojazdami można poruszać się wyłącznie po drogach publicznych.

Radny H. Janus zapytał czy drogi publiczne są oznakowane?

T. Sobalak odpowiedział, że ustawa nie nakłada obowiązku znakowania dróg publicznych przez nadleśnictwa.

Radny H. Janus zwrócił uwagę, że od kliku lat na drogach prowadzących do lasu stawiane są barierki.

K. Naparty poinformował, że ustawa stanowi iż  drogi leśne są drogami z ograniczonym ruchem. Ze względu na nieprzestrzeganie tej zasady nadleśnictwa zostały zmuszone ograniczyć możliwość wjazdu do lasów.

T. Sobalak wyjaśnił, że  barierki stawiane są w miejscach szczególnych, np. ostoja zwierzyny.

Radny Z. Hinz powiedział, że drogi publiczne w lasach powinny być oznakowane.

Radny H. Janus odpowiedział, że radny Z. Hinz ma racje, ponieważ drogi publiczne powinny być oznakowane, bo osoba wjeżdżająca  do lasu nie wie czy porusza się drogą publiczną.

Radny A. Jóźwiak zapytał czy ile osób rocznie odwiedza Nadleśnictwo Łopuchówko?

T. Sobalak powiedział, że nie może udzielić precyzyjnej odpowiedzi na to pytanie. Z pewnością nadleśnictwo rocznie odwiedza kilka tysięcy turystów.

Radny Z. Hinz zapytał czy w innych samorządach odbywają się dyskusje poświęcone leśnictwu?

Z. Thomas wyjaśnił, że w pewne gminy są zainteresowane sprawami leśnictwa, natomiast innych samorządowców temat ten nie interesuje.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał jaka jest sytuacja ekonomiczna nadleśnictw? Zapytał w jaki sposób i w jakiej wysokości realizowana jest sprzedaż drewna przez nadleśnictwa?

Z. Thomas wyjaśnił, że Lasy Państwowe są samowystarczalne finansowo. Nadleśnictwa otrzymują środki państwa wyłącznie na realizację zadań zleconych. Dodał, że utworzony jest fundusz leśny, który służy wyrównywaniu sytuacji finansowej nadleśnictw.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał jaka część drewna sprzedawana jest na rynek krajowy, a jaka na eksport?

K. Naparty odpowiedział, że ponad 90% drewna sprzedawane jest na rynek krajowy. 

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy nadleśnictwa mogą pozyskiwać środki z UE na ochronę pewnych gatunków zwierząt i roślin?

Radny A. Jóźwiak zapytał, czy Lasy Państwowe otrzymują środki z UE na ochronę pewnych gatunków roślin i zwierząt?

Z. Thomas wyjaśnił, że finansowana jest restytucja cisa i brykini. Dofinansowanie dotyczy wyłącznie materiału nasadzeniowego.

K. Naparty powiedział, że nadleśnictwa mogą pozyskać z UE środki na ochronę głuszca, żubra oraz wilków.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy ze środków z UE można było pozyskać pieniądze na odtworzenie lasów, które zostały zniszczone przez huragany?

K. Naparty wyjaśnił, że nadleśnictwa mogły pozyskiwać środki z UE na ten cel. Obecnie nadleśnictwa odtwarzają lasy z własnych środków, ponieważ środki na ten cel zostały wykorzystane.

Zastępca Burmistrza zapytał czy absolwenci techników leśnych mają możliwość zatrudnienia w nadleśnictwach? Zapytał czy nadal rozważana jest koncepcja prywatyzacji Lasów Państwowych?

K. Naparty wyjaśnił, że w polskich lasach pracuje ok. 25 tys. Leśników. Analizując strukturę zatrudnienia ocenia się iż w ciągu najbliższych 10-ciu lat będą potrzebni nowi pracownicy. W Nadleśnictwie Oborniki średnio co 2-3 lata zwalnia się etat.

Z. Thomas poinformował, że na staż zatrudniane są wyłącznie osoby z wykształceniem wyższym, ponieważ poziom kadry jest tak wysoki. Dodał, że forma zarządzania lasami może się zmienić, ale z pewnością będą one własnością Skarbu Państwa.

Radny H. Janus zapytał kto odpowiada za usuwanie zwierząt, które zginęły w wypadkach drogowych?

Z. Thomas odpowiedział, że padłe zwierzę jest odpadem. Właściciel terenu odpowiada za odpady, dlatego padłe zwierzę leżące na drodze gminnej, musi zostać usunięte przez gminę.

Radny M. Połczyński zaprosił na msze św. dla osób niepełnosprawnych, która odbędzie się 30.06 br. w parku w Siernikach.

 

Następnie ogłoszono 10 min. przerwy.

 

Po przerwie przystąpiono do realizacji punktu 6 - wdrożenie systemu gospodarowania odpadami, w celu utrzymania czystości i porządku w Gminie Rogoźno.

Informację o stanie realizacji wdrożenia nowego systemu, jakim jest system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rogoźno przedstawiła inspektor Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM w Rogoźnie B. Ryga.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy został wyłoniony podmiot, który będzie odbierał od mieszkańców odpady?

Burmistrz Rogoźna odpowiedział, że podmiot zajmujący się odbieraniem od mieszkańców odpadów nie został wyłoniony, ponieważ Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA S.A. wskazało jako podwykonawcę zakład budżetowy z Szamocina. Zgodnie z przepisami zakład budżetowy nie może świadczyć usług poza gminą, która go powołała. Dodał, że początkowo chciano odrzucić ofertę złożoną przez WPO ALBA S.A., jednak na spotkaniu z arbitrem zamówień publicznych uzyskano informację, iż nie ma podstaw do odrzucenia oferty. Poinformował, że sprawa w ciągu najbliższego tygodnia zostanie rozstrzygnięta. Jeżeli po rozstrzygnięciu przetargu któraś z firm złoży odwołanie, to od 01.07.2013 r. wybór podmiotu odbierającego odpady zostanie dokonany z tzw. wolnej ręki.

Przewodniczący A. Olenderski zapytał jakie sprawy były poruszane na spotkaniu udziałowców Międzygminnego Składowiska Odpadów Komunalnych w Wągrowcu?

Burmistrz Rogoźna poinformował, że Dyrektor i Zarząd składowiska opracowują dokumentację zamienną na budynek kompostowni i linię sortowniczą. Na 26.06.2013 r. zaplanowane jest Walne Zgromadzenie Wspólników, na którym prawdopodobnie zostanie zgłoszony wniosek o odwołanie  z funkcji Dyrektora MSOK. Gmina oraz Miasto Wągrowiec zwróciły się do Gminy Rogoźno z prośbą o wyrażenie zgody na możliwość składowania odpadów na składowiski w Studzieńcu, jednak zgoda nie została wydana. Nowy planowany termin zakończenia budowy składowiska odpadów wyznaczony został na połowę 2014 r. W przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Rogoźno wskazano iż mają być one dostarczane na składowisko w Studzieńcu, które będzie działało do czasu wybudowania regionalne instalacji. 

Przewodniczący A. Olenderski zapytał czy istnieje zagrożenie iż MSOK będzie potrzebowało od Gminy Rogoźno środków finansowych na swoją działalność?

Burmistrz Rogoźna odpowiedział, że zagrożenie takie istnieje ponieważ budowa nowego składowiska jest opóźniona, a dotychczasowe składowisko w najbliższym czasie zostanie zamknięte. Jeżeli składowisko nie będzie przyjmowało odpadów, to nie będzie miało środków pieniężnych na swoje utrzymanie.

Radny H. Janus zapytał jaka stawka za odbiór odpadów zostanie nałożona na mieszkańców, którzy dotychczas nie złożyli deklaracji?

Inspektor B. Ryga odpowiedziała że zostanie im naliczona stawka za odpady niesegregowane. Radny H. Janus zapytał jak rozumieć zapis, że ,,zasady dostarczenia, finansowego rozliczenia i forma własności pojemników do zmieszanych odpadów komunalnych, pozostaną wyłącznie po stronie wykonawcy i właścicieli nieruchomości"?

Inspektor B. Ryga wyjaśniła, że w Regulaminie utrzymania czystości i porządku w Gminie Rogoźno zawarto ilości i wielkości pojemników na poszczególne rodzaje odpadów komunalnych. Dodała, że wyposażenie nieruchomości w pojemnik jest obowiązkiem właściciela nieruchomości, natomiast firma odbierająca odpady będzie mogła odpłatnie dostarczyć mieszkańcom pojemnika na odpady zmieszane.

Radny H. Janus zapytał ile osób zadeklarowało selektywną zbiórkę odpadów?

Inspektor B. Ryga odpowiedziała, że na dzień dzisiejszy ok. 10% mieszkańców zadeklarowało iż nie będzie segregowało odpadów. Zwróciła uwagę, że mieszkańcy cały czas składają korekty deklaracji, więc nie można podać precyzyjnej liczby osób które będą prowadziły selektyną zbiórkę odpadów. 

Radny H. Janus zapytał czy od 1.07.2013 r. będą obowiązywać stawki przyjęte przez Radę Miejską?

Inspektor B. Ryga poinformowała, że obowiązywać będą dwie stawki. 8 i 14 zł od osoby. Zwróciła uwagę, że koszt systemu nie dotyczy wyłącznie kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów, ale trzeba doliczyć także koszty administracyjne funkcjonowania systemu. Poinformowała, że w obowiązujących stawkach nie zostały wliczone koszty funkcjonowania punktów selektywnych, których obowiązek utworzenia nakłada ustawa.

Radny H. Janus zapytał czy firma odbierająca odpady będzie uiszczała opłatę za składowanie odpadów wysypisku w Studzieńcu?

Inspektor B. Ryga odpowiedziała, że przetarg ogłoszony był na odbiór i zagospodarowanie odpadów, a więc opłatę za składowisku uiszczać będzie firma, która zostanie wyłoniona w przetargu.

 

W dalszej części posiedzenia przystąpiono do realizacji punktu 7 – omówienie projektów uchwał i materiałów na najbliższą sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie bezprzetargowym przedstawił Burmistrz Rogoźna B. Janus.

Uwag nie było.

 

Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr VI/40/2011 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 23 lutego 2011 r. przedstawił Kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska R. Piątkowski.

Radny H. Janus zapytał czy prace w sprawie sporządzenia planu zostały rozpoczęte?

Kierownik WGNRiOŚ odpowiedział, że wstępny projekt planu został opracowany, ponieważ musiał zostać przesłany do zatwierdzenia przez właściwe organy.

 

Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2013 rok przedstawiła Zastępca Skarbnika Gminy I. Kaniewska.

Radny P. Wojciechowski zapytał czym spowodowane jest niskie wykonanie dochodów z tytułu podatku od czynności cywilno-prowanych?

Zastępca Skarbnika wyjaśniła, że w planie budżetu przyjęto wpływy z tytułu podatku od czynności cywilno-prawnych na poziomie roku 2012. Ze względu na bardzo niskie wykonanie dochodów z tego tytułu na dzień 31.05 br. dokonano korekty planu.

 

Przystąpiono do realizacji punktu 8 – wolne głosy i wnioski.

Wiceprzewodniczący P. Wojciechowski zgłosił wniosek do Zarządu Dróg Powiatowych, w sprawie ustawienia znaków drogowych ostrzegawczych A-17 w m. Stare. Dodał, że z wnioskiem o ustawienie znaków zwrócił się p. Ł. Zaranek.

Radny H. Janus powiedział, że przystanek autobusowy ustawiony jest na drodze gminnej, a nie powiatowej.

Wiceprzewodniczący P. Wojciechowski powiedział, że autor wniosku chciał, aby znaki zostały ustawione na drodze powiatowej.

Wniosek został przyjęty 3 głosami "za" w obecności 4 członków Komisji. Radny H. Jasnus nie brał udziału w głosowaniu, ponieważ uważał iż jest to wniosek błędny.

Burmistrz Rogoźna poinformował, że w dniu 27.06.2013 r. odbędzie się nabożeństwo połączone z poświęceniem odnowionej Figury Matki Bożej Niepokalanego Poczęcia.

 

Posiedzenie zakończono o godz. 19.50

Protokół sporządziły: M. Markiewicz

mgr P. Grabowska

Rogoźno, dnia 31 lipca 2013 r.

 

drukuj pobierz pdf