ZARZĄDZENIE Nr OR.0050.1.99.13 ZARZĄDZENIE BURMISTRZA ROGOŹNA z dnia 1 lipca 2013 roku w sprawie karty audytu wewnętrznego. Na podstawie art. 274 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 21, poz. 108), Komunikatu Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006r. Nr 16 w sprawie ogłoszenia „Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych i Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 9, poz.70) oraz Standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych ogłoszonych w Komunikacie nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. ( Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz.84). z a r z ą d z a m co następuje: § 1. Wprowadzam Kartę Audytu Wewnętrznego opisującej zasady prowadzenia Audytu Wewnętrznego w Gminie Rogoźno stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia. § 2. Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy. § 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia nr OR.0050.1.99.2013 KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO Rozdział 1 Przepisy ogólne § 1. Ilekroć w niniejszej karcie jest mowa o: 1) Burmistrz – należy przez to rozumieć Burmistrza Rogoźna; 2) jednostce – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Rogoźnie oraz jednostki organizacyjne Gminy Rogoźno. 3) audytorze – należy przez to rozumieć audytora wewnętrznego; 4) karcie – należy przez to rozumieć kartę audytu wewnętrznego; 5) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę o finansach publicznych. § 2. Niniejsza karta stanowi zespół wewnętrznych uregulowań prawnych, w oparciu o które prowadzony jest audyt wewnętrzny w jednostce. Rozdział 2 Ogólne cele i zasady audytu wewnętrznego § 3. 1. Rola audytu polega na wykrywaniu i oszacowaniu potencjalnego ryzyka, mogącego się pojawić w ramach działalności jednostki oraz na badaniu i ocenianiu adekwatności, skuteczności i efektywności systemów kontroli wewnętrznej mających na celu eliminowanie lub ograniczenie takiego ryzyka. 2. Audyt wewnętrzny poprzez niezależną i obiektywną ocenę systemów zarządzania i kontroli funkcjonujących w jednostce wspiera Burmistrza w realizacji celów i zadań. 3. Audyt obejmuje czynności o charakterze zapewniającym i doradczym. Podstawowe znaczenia mają czynności o charakterze zapewniającym. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane o ile ich cel i zakres nie naruszają zasady obiektywizmu i niezależności audytu. 4. Audyt wewnętrzny poprzez czynności doradcze przyczynia się do usprawniania funkcjonowania jednostki. Rozdział 3 Zakres audytu wewnętrznego §4. 1. Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną oceną, której celem jest wspieranie Burmistrza w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. 2. Ocena, o której mowa w ust. 1, dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w jednostce poprzez: 1. przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych; 2. ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych jednostki oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy; 3. ocenę zabezpieczenia mienia jednostki; 4. ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów jednostki; 5. przegląd programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania jednostki z planowanymi wynikami i celami; 6. ocenę procedur i praktyk sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej; 7. ocenę dostosowania działań jednostki do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli. Rozdział 4 Sprawozdawczość § 5. 1. Audytor sporządza sprawozdanie z audytu wewnętrznego, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego. 2. Sposób i tryb przekazania sprawozdania określają odrębne przepisy. 3. Jeżeli w trakcie przeprowadzania audytu audytor dostrzeże znamiona czynów, które według jego oceny kwalifikują się do wszczęcia postępowania w zakresie dyscypliny finansów publicznych, postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, wówczas zawiadamia o tym fakcie Burmistrza. Prawa i obowiązki audytora § 6. Audytor w zakresie wykonywanych zadań: 1) jest uprawniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego we wszystkich obszarach działalności jednostki; 2) ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów i materiałów, do pomieszczeń jednostki, do wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej; 3) ma zagwarantowane prawo dostępu do pomieszczeń jednostki z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej; 4) ma prawo żądać od kierownika i pracowników jednostki informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego; 5) może z własnej inicjatywy składać wnioski, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki; 6) nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli wewnętrznej w jednostce, ale poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego, wspomaga kierownika jednostki we właściwej realizacji tych procesów; 7) nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę pozwalającą mu zidentyfikować znamiona przestępstwa; 8) nie może przyjmować takich czynności, które wchodzą w zakres zarządzania jednostką oraz przeprowadzać audytu w jednostce, w której wykonywał czynności operacyjne w okresie dwóch lat poprzedzających termin audytu; 9) w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z audytorami zewnętrznymi, a także z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli oraz innych instytucji kontroli. Rozdział 6 Zasady działania w odniesieniu do niezależności § 7. 1. Audyt wewnętrzny w jednostce organizacyjnej prowadzi w sposób niezależny i obiektywny audytor wewnętrzny. 2. Audytor podlega bezpośrednio Burmistrzowi, który zapewnia organizacyjną odrębność wykonywanych przez audytora zadań określonych w karcie. 3. Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka. 4. Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań. 5. Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczony. Burmistrz powinien być niezwłocznie powiadomiony o wszelkich próbach ograniczenia zakresu audytu. 6. Audytor postępuje zgodnie z przepisami prawa, Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych i Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego. Rozdział 7 Relacje z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi § 8. 1. Podczas planowania i wykonywania zadań audytowych, bierze się pod uwagę, o ile jest to możliwe, plan czynności kontrolnych i sprawdzających, wykonywanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne tak, aby uniknąć niepotrzebnego nakładania się kontroli i audytów. 2. Dokumentacja z przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym sprawozdania i notatki z czynności sprawdzających, udostępniane są Najwyższej Izbie Kontroli i innym instytucjom kontrolnym za pośrednictwem Burmistrza. | |