Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Zarządzenia Burmistrza 2013: Zarządzenie Nr 99/2013 Burmistrza Rogoźna z dnia 01 lipca 2013 r. w sprawie karty audytu wewnętrznego

ZARZĄDZENIE Nr  OR.0050.1.99.13

ZARZĄDZENIE BURMISTRZA ROGOŹNA

z dnia 1 lipca  2013 roku

 

w sprawie karty audytu wewnętrznego.

 

Na podstawie art. 274 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania  audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 21, poz. 108), Komunikatu Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006r. Nr 16 w sprawie ogłoszenia „Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych i Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych”  (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 9, poz.70) oraz Standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych ogłoszonych w Komunikacie nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. ( Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz.84).

z a r z ą d z a m co następuje:

 

§ 1.

Wprowadzam Kartę Audytu Wewnętrznego opisującej zasady prowadzenia Audytu Wewnętrznego w Gminie Rogoźno stanowiącą załącznik  do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2.

Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy.

 

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 


Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia nr OR.0050.1.99.2013

 

 

KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

 

Rozdział 1

Przepisy ogólne

 

§ 1.

Ilekroć w niniejszej karcie jest mowa o:

1)       Burmistrz – należy przez to rozumieć Burmistrza Rogoźna;

2)       jednostce  – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Rogoźnie oraz jednostki organizacyjne Gminy Rogoźno.

3)       audytorze – należy przez to rozumieć audytora wewnętrznego;

4)       karcie – należy przez to rozumieć kartę audytu wewnętrznego;

5)       ustawie – należy przez to rozumieć ustawę o finansach publicznych.

 

§ 2.

Niniejsza karta stanowi zespół wewnętrznych uregulowań prawnych, w oparciu o które prowadzony jest audyt wewnętrzny w jednostce.

 

 

Rozdział 2

Ogólne cele i zasady audytu wewnętrznego

 

§ 3.

1.       Rola audytu polega na wykrywaniu i oszacowaniu potencjalnego ryzyka, mogącego się pojawić w ramach działalności jednostki oraz na badaniu i ocenianiu adekwatności, skuteczności i efektywności systemów kontroli wewnętrznej mających na celu eliminowanie lub ograniczenie takiego ryzyka.

2.       Audyt wewnętrzny poprzez niezależną i obiektywną ocenę systemów zarządzania i kontroli funkcjonujących w jednostce wspiera Burmistrza w realizacji celów i zadań.

3.       Audyt obejmuje czynności o charakterze zapewniającym i doradczym. Podstawowe znaczenia mają czynności o charakterze zapewniającym. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane o ile ich cel i zakres nie naruszają zasady obiektywizmu i niezależności audytu.

4.       Audyt wewnętrzny poprzez czynności doradcze przyczynia się do usprawniania funkcjonowania jednostki.

 

Rozdział 3

 

  Zakres audytu wewnętrznego

 

§4.

1. Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną oceną, której celem jest wspieranie Burmistrza w  realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.

2. Ocena, o której mowa w ust. 1, dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w jednostce poprzez:

1.       przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych;

2.       ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych jednostki oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy;

3.       ocenę zabezpieczenia mienia jednostki;

4.       ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów jednostki;

5.       przegląd programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania jednostki z planowanymi wynikami i celami;

6.       ocenę procedur i praktyk sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej;

7.       ocenę dostosowania działań jednostki do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli.

 

 

Rozdział 4

 

Sprawozdawczość

 

§ 5.

1.     Audytor sporządza sprawozdanie z audytu wewnętrznego, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.

2.     Sposób i tryb przekazania sprawozdania określają odrębne przepisy.

3.     Jeżeli w trakcie przeprowadzania audytu audytor dostrzeże znamiona czynów, które według jego oceny kwalifikują się do wszczęcia postępowania w zakresie dyscypliny finansów publicznych, postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, wówczas zawiadamia o tym fakcie Burmistrza.

 

 

Rozdział 5

 

Prawa i obowiązki audytora

 

§ 6.

Audytor w zakresie wykonywanych zadań:

1)       jest uprawniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego we wszystkich obszarach działalności jednostki;

2)       ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów i materiałów, do pomieszczeń jednostki, do wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;

3)       ma zagwarantowane prawo dostępu do pomieszczeń jednostki z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;

4)       ma prawo żądać od kierownika i pracowników jednostki  informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego;

5)       może z własnej inicjatywy składać wnioski, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki;

6)       nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli wewnętrznej w jednostce, ale poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego, wspomaga kierownika jednostki we właściwej realizacji tych procesów;

7)       nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę pozwalającą mu zidentyfikować znamiona przestępstwa;

8)       nie może przyjmować takich czynności, które wchodzą w zakres zarządzania jednostką oraz przeprowadzać audytu w jednostce, w której wykonywał czynności operacyjne w okresie dwóch lat poprzedzających termin audytu;

9)       w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z audytorami zewnętrznymi, a także z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli oraz innych instytucji kontroli.

 

 

Rozdział 6

 

Zasady działania w odniesieniu do niezależności

 

§ 7.

1.     Audyt wewnętrzny w jednostce organizacyjnej prowadzi w sposób niezależny i obiektywny audytor wewnętrzny.

2.     Audytor podlega bezpośrednio Burmistrzowi, który zapewnia organizacyjną odrębność wykonywanych przez audytora zadań określonych w karcie.

3.     Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.

4.     Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań.

5.     Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczony. Burmistrz powinien być niezwłocznie powiadomiony o wszelkich próbach ograniczenia zakresu audytu.

6.     Audytor postępuje zgodnie z przepisami prawa, Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach  sektora finansów publicznych i Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego.

 

 

Rozdział 7

 

Relacje z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi

 

§ 8.

1.     Podczas planowania i wykonywania zadań audytowych, bierze się pod uwagę, o ile jest to możliwe, plan czynności kontrolnych i sprawdzających, wykonywanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne tak, aby uniknąć niepotrzebnego nakładania się kontroli i audytów.

2.     Dokumentacja z przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym sprawozdania i notatki z czynności sprawdzających, udostępniane są Najwyższej Izbie Kontroli i innym instytucjom kontrolnym za pośrednictwem Burmistrza.

 

drukuj pobierz pdf