Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej: Protokół nr 18/2016 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 17 sierpnia 2016 roku o godz. 16.30 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie

PROTOKÓŁ nr 18/2016

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 17 sierpnia 2016 roku o godz. 16.30 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie, ul. Nowa 2.

 

Posiedzenie Komisji otworzyła i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji K. Erenc – Szpek. Przewodniczący K. Erenc – Szpek stwierdziła, że na 4 członków Komisji w obradach bierze udział 4 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr1 do niniejszego protokołu. Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, którą stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu. Przystąpiono do omówienia przedstawionego porządku obrad.

 

Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
  5. Kontrola realizacji uchwały o utrzymaniu czystości w Gminie w zakresie gospodarowania odpadami.
  6. Sprawy bieżące
  7. Wolne głosy i wnioski.
  8. Zakończenie.

 

Ad. 1 i 2 Otwarcie obrad, stwierdzenie quorum.

Przewodnicząca Katarzyna Erenc – Szpek otworzyła obrady komisji i stwierdziła, że na 4 członków komisji, udział w obradach bierze 4 członków komisji.

 

Ad. 3 Przyjęcie porządku obrad.

Komisja nie wniosła zmian do porządku obrad.

 

Przystąpiono do punktu 4 – przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

Protokół został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 5. Kontrola realizacji uchwały o utrzymaniu czystości w Gminie w zakresie gospodarowania odpadami.

Temat został zreferowany przez pana kierownika Roman Piątkowskiego.

Podstawą prawną funkcjonowania systemu gospodarki odpadami jest ustawa z dnia 13 września 1996r.  o utrzymaniu  czystości i porządku w gminach  ( Dz. U. 2015r.,613 z póź.zm.).

 Zgodnie z  art. 3  ust. 2 pkt 10 ww. ustawy,  jednym z zadań Gminy  jest  dokonywanie corocznej  analizy  stanu  gospodarki  odpadami  komunalnymi,  w  celu  weryfikacji możliwości technicznych  i  organizacyjnych  Gminy w  zakresie gospodarowania  odpadami  komunalnymi.

 

II. Część ogólna.

  1. W okresie od 1 do 31 lipca 2013r., odpady komunalne z terenu Gminy Rogoźno odbierał Zakład  Usług  Komunalnych  i  Transportowych  Henryk  Siwiński  z siedzibą przy ul. Boguniewskiej 8, 64-610 Rogoźno- koszt realizacji usługi wyniósł zgodnie z podpisaną umową 128.000,00 zł.
  2. Od 01.08.2013r. do 30.06.2015r., odpady komunalne z terenu Gminy Rogoźno odbierała firma Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Alba S.A. ul. Ostrowskiego 7,  53-238 Wrocław- firma wybrana została w drodze przetargu nieograniczonego, kwota usługi na cały okres 2.576.000,00 zł, miesięczna stawka usługi wynosiła 112.000,00.
  3. Od 01.07.2015r. do 31.12.2015r., odpady komunalne z terenu Gminy Rogoźno odbierała firma Przedsiębiorstwo Wielobranżowe LS Plus Sp. z o.o. ul. Szałwiowa 34A/2, 62-064 Plewiska- kwota usługi na cały okres 667.440,00 zł, miesięczna stawka usługi 111.240,00 zł.
  4. Od 01.01.2016r. do 30.06.2016r., odpady komunalne z terenu Gminy Rogoźno odbierała firma Przedsiębiorstwo Wielobranżowe LS Plus Sp. z o.o. ul. Szałwiowa 34A/2, 62-064 Plewiska- kwota usługi na cały okres 667.440,00 zł, miesięczna stawka usługi 128 412,00 zł.
  5. Od 01.07.2016 roku do 31.12.2017 roku odpady komunalne z terenu Gminy Rogoźno odbiera Zakład  Usług  Komunalnych  i  Transportowych  Henryk  Siwiński  z siedzibą przy ul. Boguniewskiej 8, 64-610 Rogoźno- koszt realizacji usługi wyniesie 2.278 000,00 zł brutto ( wynagrodzenie całkowite za 18 miesięcy). Uchwałą nr  XXI/191/2016  Rady Miejskiej  w Rogoźnie  z  dnia  27.01.2016 roku  przyjęto  Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno, który § 11 mówi o częstotliwości i sposobie pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego między innymi z nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku. Uchwałą nr  XXI/192/2016  Rady Miejskiej w Rogoźnie  z dnia 27.01.2016 roku ustalono szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Rogoźno i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ponadto w sprawie ww uchwał, przed ich podjęciem  przeprowadzone zostały konsultacje społeczne w okresie od 20 listopada do 20 grudnia 2015 roku – opublikowane na stronie www.rogozno.pl. Do projektów uchwał w toku konsultacji nie zgłoszono żadnych uwag. Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2015 r. poz. 87) umożliwiła objęcie systemem nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku. W związku z objęciem przez Gminę Rogoźno  systemem odbierania odpadów komunalnych z domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe,  Rada Miejska podjęła uchwałę nr XXIV/224/2016 określającą ryczałtową roczną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustalona opłata ma charakter ryczałtowy, jej wysokość nie zależy ani od ilości osób przebywających, ani od czasu przebywania. Jest ona uśredniona dla wszystkich nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowych na terenie Gminy. Stawka opłaty rocznej ryczałtowej wynosi: - 250,00 zł;  jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny - 390,00 zł; jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
  6. Na  terenie wysypiska odpadów  komunalnych  w  Studzieńcu zlokalizowany został  tzw. PSZOK, czyli Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, gdzie mieszkańcy Gminy Rogoźno  mogą bezpłatnie  zostawić niżej wymienione selektywnie zebrane odpady problemowe: odpady niebezpieczne w tym przeterminowane leki, chemikalia, odpady zielone,  żarówki itp., zużyte baterie i akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielogabarytowe ( radia, telewizory, inny sprzęt elektroniczny, lodówki, zamrażarki, pralki, wirówki, zlewozmywaki, kuchenki gazowe, węglowe, inny sprzęt AGD, wanny, kabiny prysznicowe, brodziki itp., tapczany), zużyte opony.
  7. Pojemniki na zużyte baterie znajdują się m.in. w obiektach użyteczności publicznej, tj. Urzędzie Miejskim w Rogoźnie, placówkach oświatowych oraz w sklepach.
  8. W roku 2013 i 2014 zorganizowane zostały po 2 zbiórki odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.  W roku 2015 zorganizowano  2 zbiórki odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W roku 2016 w marcu zorganizowano zbiórkę odpadów wielkogabarytowych oraz sprzętu elektrycznego, elektronicznego, a także odpadów niebezpiecznych.
  9. W okresie od kwietnia do  października  każdego  roku  co dwa tygodnie odbierane były bezpośrednio  od mieszkańców odpady ulegające biodegradacji. Uchwałą Nr XXI/191/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie  z dnia 27.01.2016 roku przyjęty został Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rogoźno zmieniający częstotliwość odbioru  odpadów ulegających biodegradacji tj. od kwietnia do listopada.
  10. W roku 2015 od czerwca do września wywóz odpadów z tworzyw sztucznych i opakowaniowych odbywał się dwa razy w miesiącu. W roku bieżącym tj. 2016 również od czerwca do września wywóz odpadów z tworzyw sztucznych i opakowaniowych odbywa się dwa razy w miesiącu.
  11. W okresie obowiązywania nowego systemu gospodarki odpadami za pomocą strony internetowej oraz  ulotek,  mieszkańcy  są  informowani  o harmonogramie wywozu,  zmianie  firmy wykonującej usługi oraz innych  istotnych kwestiach związanych z gospodarowaniem odpadów.

 

III.  Ocena możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości   z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania. Na terenie Gminy Rogoźno do dnia 31.12.2015 roku funkcjonowała  instalacja zastępcza tj. wysypisko odpadów innych niż niebezpieczne w m. Studzieniec, na które trafiały  odpady zmieszane odebrane od mieszkańców Gminy Rogoźno. Od stycznia 2016 roku odpady komunalne zmieszane o kodzie 200301 kierowane są do RIPOK w Kopaszynie. Zużyty sprzęt elektroniczny oraz elektryczny zostaje zagospodarowany przez zakład ELEKTRORECYKLING, Bartosz Kubicki, ul. Kolejowa 36,64-300 Nowy Tomyśl Opakowania z papieru i tektury  przekazywane były do Wytwórni papieru toaletowego Ekoklan, Margonińska Wieś 34A, 64-830 Margonin. Odpady ulegające biodegradacji przekazywane były  Spółce  Wodno-Ściekowej  „GWDA”, ul. Na Leszkowie 4, 64-920 Piła do dnia 30.06.2015 roku, a od 01.07.2015 roku przekazywane były do  Regionalnej  Instalacji do  Przetwarzania  Odpadów  Komunalnych  RIPOK  w miejscowości Kopaszyn.  Odpady komunalne selektywnie  zebrane  od  01.07.2015 roku wykonawca tj. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe LS Plus Sp. z o.o. zagospodarowywał we własnym zakresie. Od lipca 2016 roku do grudnia 2017 roku. Zakład  Usług  Komunalnych  i  Transportowych  Henryk  Siwiński z siedzibą przy ul. Boguniewskiej 8,  64-610 Rogoźno odpady komunalne selektywnie zebrane będzie zagospodarowywał we własnym zakresie.

2. Ilość zebranych odpadów na terenie Gminy Rogoźno

Okres

Ilość zebranych odpadów zmieszanych (Mg)

Ilość zebranych tworzyw sztucznych (Mg)

Ilość zebranego szkła ( Mg)

Ilość zebranej makulatury (Mg)

Ilość zebranego bio (Mg)

Ilość odebranych odpadów wielkogabarytowych (Mg)

01.07-31.12.2013r.

1.653,824

60,66

87,74

17,33

36,29

31,48

01.01-31.12.2014r.

3.191,78

160,32

196,24

28,87

171,68

91,98

01.01-31.12.2015r.

3 413,35

193,37

206,22

50,39

230,46

89,20

3. Liczba mieszkańców:

Data

Liczba mieszkańców wg meldunku

Liczba mieszkańców na podstawie złożonej deklaracji

Liczba mieszkańców deklarujących zbiórkę selektywną

 Liczba mieszkańców deklarująca zbiórkę w sposób nieselektywny

31.12.2013r.

18.172

16.204

13.667

2.537

31.12.2014r.

17.948

16.113

13.707

2.406

31.12.2015r.

17.940

16.116

13.746

2.370

 4. Liczba nieruchomości: 

Data

Ogólna liczba nieruchomości na podstawie złożonej deklaracji

Liczba nieruchomości deklarująca zbiórkę selektywną

Liczba nieruchomości deklarująca zbiórkę w sposób nieselektywny

31.12.2013r.

3.214

2.429

785

31.12.2014r.

3.280

2.486

794

31.12.2015r.

3.364

2.481

883

5. Wyposażenie mieszkańców w worki: 

Okres

Ilość worków na tworzywo (szt.)

Ilość worków na szkło (szt.)

Ilość worków na makulaturę (szt.)

Ilość worków na bio (szt.)

01.07-31.12.2013r.

24.300

21.736

16.725

14.310

01.01-31.12.2014r.

54.756

23.600

              16.495

15.368

01.01-31.12.2015r.

86 623

39 455

        43 289

29 502


IV. Koszty obsługi systemu.

ROK 2013 - I półrocze- 729.536,96 zł, w tym:

Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych - 688.000,00 zł,

Koszty administracyjne - zakup artykułów biurowych, urządzeń, przesyłki itp. – 7.767,14 zł, Koszty pracownicze - 33.769,82 zł.

ROK 2014 - 1.469.128,73 zł;  w tym: Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych - 1.344.000,00 zł,

Koszty administracyjne - zakup artykułów biurowych, urządzeń, oprogramowanie, PSZOK – 15.051,50 zł,

Koszty pracownicze - 110.077,23 zł.

ROK 2015 -  1.503.036,43 zł; w tym:

Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych - 1.339.440,00 zł,

Koszty administracyjne- zakup artykułów biurowych, urządzeń, oprogramowanie -  20. 000,00zł,

Koszty pracownicze – 143. 596,43  zł.

W kosztach systemu nie ujęto kosztów związanych z wydatkami dot. opłat za energię elektryczną, wodę, ścieki, ogrzewanie, internet, usługi telekomunikacyjne.

 

V.  CZĘŚĆ FINANSOWA 

L. p.

Wyszczególnienie

Stan na 31.12.2013 r.

Stan na 31.12.2014 r.

Stan na 31.12.2015 r.

1.

Przypis opłaty

872.684,00 zł

1.729.894,00 zł

1.710.258,00 zł

2.

Wpłaty ogółem

804.206,63 zł

1.606.513,01 zł

1.604.424,12 zł

3.

Zaległości narastająco

72.264,00 zł

197.028,59 zł

309.416,47 zł

4.

Ściągalność opłaty ogółem

92,15 %

89 %

93,82 %

5.

Ściągalność opłaty danego roku

92,15 %

90 %

89,49 %

4.

Umorzenie zaległej opłaty

-

958,00 zł

2.748,00 zł

5.

Rozłożenie na raty zaległej opłaty

-

448,00 zł

4.339,60 zł

6.

Liczba wydanych decyzji w sprawie umorzenia zaległości

-

2 szt.

11 szt.

7.

Liczba wydanych decyzji w sprawie rozłożenia na raty zaległej opłaty

-

1 szt.

6 szt.

8.

Liczba wysłanych upomnień

306 szt.

655 szt.

435 szt.

Pani radna Longina Kolanowska zapytała, czy istnieją jakieś normy tonażowe, które można składać na wysypisko śmieci? Pani Skarbnik Kachlicka odpowiedziała, że nie ma takiej normy, a ile mieszkaniec wyprodukuje śmieci tyle należy oddać i tyle na bramce zostanie zapłacone, w zależności od ustalonej ceny. Pani Pijanowska zapytała, dalej czy istnieją kary za przekroczenie ilościowe odpadów?

Pan kierownik Roman Piątkowski odpowiedział, że zgodnie z ustawa gmina jest zobowiązana dążyć do obniżenia ilości odpadów biodegradowalnych w ogólnej masie odpadów. Według danych z 95 r. gmina powinna dążyć do obniżenia ilości składowanych odpadów zmieszanych w taki sposób aby osiągnąć pułap poniżej 50% w odniesieniu do odpadów wyprodukowanych w 1995 r. Zdaniem pana kierownika jest to karkołomna konstrukcja, ponieważ wszystkie gminy w kraju borykają się z tym problemem. Jednak po kontroli WIOŚ-u gmina Rogoźna wcale nie wypada najgorzej na tle innych gmin. Jednak problem polega na tym, że im więcej gmina odstawia makulatury, odpadów zielonych, tym większy jest stopień odzysku obliczany z tych dwóch parametrów i to jest idealny model. Należy dążyć do tego by jak najmniej masy organicznej było na kwaterę wysypiska, a miarą są odstawiane odpady wtórne – jest to szczególnie kłopotliwe dla terenów wiejskich, ponieważ one nie odstawiają odpadów zielonych. Na wskaźnik problemu ma również wpływ metoda sortowania tych śmieci. W Kopaszynie odbywa się to metodą mechaniczno – biologiczną i to powoduje, że jest 100% odzysk z biomasy.

Pani radna Katarzyna Erenc – Szpek zapytała, czy w naszej gminie istnieje podział na odpady suche i mokre? Pan kierownik odpowiedział, że nie stosuje się tego podziału w naszej gminie. Dalej pani przewodnicząca Erenc – Szpek zapytała, czy zgodnie z informacją w pkt 7 istnieje lista, lub wykaz, gdzie konkretnie ludzie mogą znaleźć pojemniki na zużyte baterie?

Pan kierownik Roman Piątkowski odpowiedział, że takie pojemniki znajdują się we wszystkich jednostkach gminnych, np. przedszkola, budynek urzędu – jednak w innych miejscach gmina nie ma wpływu, czy takie pojemniki, są czy mogą być, ale wykazu ani listy nie ma podanego do wiadomości publicznej, ale gmina może podjąć działania by taka lista znalazła się na stronie urzędu.

Pani radna Kolanowska zapytała, czy upomnienia są wysyłane tylko do osób prywatnych, czy również do instytucji? Pani skarbnik Kachlicka odpowiedziała pani radnej, że upomnieniami są objęte tylko osoby fizyczne. Problemy wspólnoty i np. spółdzielni mieszkaniowych gminy nie dotyczą – jest to ogólna deklaracja na podstawie, której gmina otrzymuje środki. Pan radny Bartosz Perlicjan zauważył, że w informacji jest różnica pomiędzy meldunkiem a złożoną deklaracją od mieszkańców, jak to się ma do ewidencji ilości nieruchomości? Pan kierownik Piątkowski odpowiedział, że liczba nieruchomości powstała na skutek złożonych deklaracji – a adres automatycznie był rejestrowany jako nieruchomość. Liczba nieruchomości jest wtórna do złożonych deklaracji. Pan Perlicjan dopytał, czy na tą chwile są takie nieruchomości, gdzie właściciel nie złożył deklaracji? W obecnej chwili te osoby, które nie złożyły deklaracji na bieżąco były „ścigane” do spełnienia tego obowiązku. Pan burmistrz dodał, że w tym roku pierwszy raz jest sytuacja z działkami rekreacyjnymi, które też zostały zobowiązane do płacenia za śmieci. Jest to kwota 250 zł na rok. Na tej płaszczyźnie powstała bardzo duża kontrowersja, ze względu na wysokość tej opłaty i z tymi nieruchomościami, które nie zgadzają się z wysokością tej opłaty może być problem. Należy pomyśleć nad zmianami, ale one będą na przyszły rok. Pan Perlicjan zapytał, jakie działania można podjąć wskutek rosnących zaległości rocznie w kwocie 100 tys. zł. Pani skarbnik odpowiedziała, że w tej chwili sukcesywnie wysyłane są tylko upomnienia, żeby wysłać nakaz zapłaty i wysłać do naczelnika urzędu skarbowego, należy przeprowadzić wywiad, czy takiej osobie jest z czego te pieniądze ściągnąć, czy ma rentę, emeryturę itp – przy jednej osobie wykonującej te czynności, nie jest się w stanie zrobić czynności dochodzeniowych. Pan radny zaproponował, by zatrudnić dodatkową osobę chociaż na pół etatu? Pani skarbnik poinformowała, że owszem rosną zaległości, minimum o 100 tys. rocznie jednak fizycznie nie ma miejsca na umieszczenie jeszcze jednej osoby w wydziale finansowym poza tym straż miejska nie ma takich kompetencji żeby mogła upominać mieszkańców. Koszt wysłania upomnienia jest tylko minimalnie niższy, od najniższej zaległości, a wynosi 11,60 zł. Pan radny Perlicjan zaproponował, że komornik, czy inna osoba zatrudniona czy na pół etatu, czy na umowę – zlecenie jest tańszy, niż wysyłanie i przygotowanie upomnień.

Pani radna Erenc – Szpek zapytała o kwestie sprzętu jaki posiada urząd do prac porządkowych i o kwestię porządkowania zimowego? Pani skarbnik odpowiedziała, że jeżeli chodzi o sprzęt do znajduje się on w garaży są to haczki, grabie, kosiarki i podkosiarki, a pracami dysponuje straż miejska, natomiast prace porządkowe zimą – tym dysponuje wydział inwestycyjny, a każdy mieszkaniec powinien zadbać osobno o wjazd na swoja posesję. Dalej radna zapytała jak wygląda sprawa psów? Pani skarbnik odpowiedziała, że każdy mieszkaniec jest zobowiązany sprzątać po swoim psie, kocie czy innym zwierzęciu, natomiast żadnych miejsc wytyczonych nie ma a tabliczki są dodatkowym kosztem dla gminy.

 

6. Sprawy bieżące.

Brak.

 

7. Wolne głosy i wnioski.

Brak.

 

8. Zakończenie.

Posiedzenie komisji zakończono o godz. 18:00, protokołowała Anna Mazur.

 

drukuj pobierz pdf