PROTOKÓŁ nr 18/2016
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 17 sierpnia 2016 roku o godz. 16.30 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie, ul. Nowa 2.
Posiedzenie Komisji otworzyła i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji K. Erenc – Szpek. Przewodniczący K. Erenc – Szpek stwierdziła, że na 4 członków Komisji w obradach bierze udział 4 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr1 do niniejszego protokołu. Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, którą stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu. Przystąpiono do omówienia przedstawionego porządku obrad.
Proponowany porządek obrad:
Ad. 1 i 2 Otwarcie obrad, stwierdzenie quorum. Przewodnicząca Katarzyna Erenc – Szpek otworzyła obrady komisji i stwierdziła, że na 4 członków komisji, udział w obradach bierze 4 członków komisji.
Ad. 3 Przyjęcie porządku obrad. Komisja nie wniosła zmian do porządku obrad.
Przystąpiono do punktu 4 – przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia. Protokół został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 5. Kontrola realizacji uchwały o utrzymaniu czystości w Gminie w zakresie gospodarowania odpadami. Temat został zreferowany przez pana kierownika Roman Piątkowskiego. Podstawą prawną funkcjonowania systemu gospodarki odpadami jest ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. 2015r.,613 z póź.zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 ww. ustawy, jednym z zadań Gminy jest dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
II. Część ogólna.
III. Ocena możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. 1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania. Na terenie Gminy Rogoźno do dnia 31.12.2015 roku funkcjonowała instalacja zastępcza tj. wysypisko odpadów innych niż niebezpieczne w m. Studzieniec, na które trafiały odpady zmieszane odebrane od mieszkańców Gminy Rogoźno. Od stycznia 2016 roku odpady komunalne zmieszane o kodzie 200301 kierowane są do RIPOK w Kopaszynie. Zużyty sprzęt elektroniczny oraz elektryczny zostaje zagospodarowany przez zakład ELEKTRORECYKLING, Bartosz Kubicki, ul. Kolejowa 36,64-300 Nowy Tomyśl Opakowania z papieru i tektury przekazywane były do Wytwórni papieru toaletowego Ekoklan, Margonińska Wieś 34A, 64-830 Margonin. Odpady ulegające biodegradacji przekazywane były Spółce Wodno-Ściekowej „GWDA”, ul. Na Leszkowie 4, 64-920 Piła do dnia 30.06.2015 roku, a od 01.07.2015 roku przekazywane były do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych RIPOK w miejscowości Kopaszyn. Odpady komunalne selektywnie zebrane od 01.07.2015 roku wykonawca tj. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe LS Plus Sp. z o.o. zagospodarowywał we własnym zakresie. Od lipca 2016 roku do grudnia 2017 roku. Zakład Usług Komunalnych i Transportowych Henryk Siwiński z siedzibą przy ul. Boguniewskiej 8, 64-610 Rogoźno odpady komunalne selektywnie zebrane będzie zagospodarowywał we własnym zakresie. 2. Ilość zebranych odpadów na terenie Gminy Rogoźno
3. Liczba mieszkańców:
4. Liczba nieruchomości:
5. Wyposażenie mieszkańców w worki:
ROK 2013 - I półrocze- 729.536,96 zł, w tym: Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych - 688.000,00 zł, Koszty administracyjne - zakup artykułów biurowych, urządzeń, przesyłki itp. – 7.767,14 zł, Koszty pracownicze - 33.769,82 zł. ROK 2014 - 1.469.128,73 zł; w tym: Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych - 1.344.000,00 zł, Koszty administracyjne - zakup artykułów biurowych, urządzeń, oprogramowanie, PSZOK – 15.051,50 zł, Koszty pracownicze - 110.077,23 zł. ROK 2015 - 1.503.036,43 zł; w tym: Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych - 1.339.440,00 zł, Koszty administracyjne- zakup artykułów biurowych, urządzeń, oprogramowanie - 20. 000,00zł, Koszty pracownicze – 143. 596,43 zł. W kosztach systemu nie ujęto kosztów związanych z wydatkami dot. opłat za energię elektryczną, wodę, ścieki, ogrzewanie, internet, usługi telekomunikacyjne.
V. CZĘŚĆ FINANSOWA
Pani radna Longina Kolanowska zapytała, czy istnieją jakieś normy tonażowe, które można składać na wysypisko śmieci? Pani Skarbnik Kachlicka odpowiedziała, że nie ma takiej normy, a ile mieszkaniec wyprodukuje śmieci tyle należy oddać i tyle na bramce zostanie zapłacone, w zależności od ustalonej ceny. Pani Pijanowska zapytała, dalej czy istnieją kary za przekroczenie ilościowe odpadów? Pan kierownik Roman Piątkowski odpowiedział, że zgodnie z ustawa gmina jest zobowiązana dążyć do obniżenia ilości odpadów biodegradowalnych w ogólnej masie odpadów. Według danych z 95 r. gmina powinna dążyć do obniżenia ilości składowanych odpadów zmieszanych w taki sposób aby osiągnąć pułap poniżej 50% w odniesieniu do odpadów wyprodukowanych w 1995 r. Zdaniem pana kierownika jest to karkołomna konstrukcja, ponieważ wszystkie gminy w kraju borykają się z tym problemem. Jednak po kontroli WIOŚ-u gmina Rogoźna wcale nie wypada najgorzej na tle innych gmin. Jednak problem polega na tym, że im więcej gmina odstawia makulatury, odpadów zielonych, tym większy jest stopień odzysku obliczany z tych dwóch parametrów i to jest idealny model. Należy dążyć do tego by jak najmniej masy organicznej było na kwaterę wysypiska, a miarą są odstawiane odpady wtórne – jest to szczególnie kłopotliwe dla terenów wiejskich, ponieważ one nie odstawiają odpadów zielonych. Na wskaźnik problemu ma również wpływ metoda sortowania tych śmieci. W Kopaszynie odbywa się to metodą mechaniczno – biologiczną i to powoduje, że jest 100% odzysk z biomasy. Pani radna Katarzyna Erenc – Szpek zapytała, czy w naszej gminie istnieje podział na odpady suche i mokre? Pan kierownik odpowiedział, że nie stosuje się tego podziału w naszej gminie. Dalej pani przewodnicząca Erenc – Szpek zapytała, czy zgodnie z informacją w pkt 7 istnieje lista, lub wykaz, gdzie konkretnie ludzie mogą znaleźć pojemniki na zużyte baterie? Pan kierownik Roman Piątkowski odpowiedział, że takie pojemniki znajdują się we wszystkich jednostkach gminnych, np. przedszkola, budynek urzędu – jednak w innych miejscach gmina nie ma wpływu, czy takie pojemniki, są czy mogą być, ale wykazu ani listy nie ma podanego do wiadomości publicznej, ale gmina może podjąć działania by taka lista znalazła się na stronie urzędu. Pani radna Kolanowska zapytała, czy upomnienia są wysyłane tylko do osób prywatnych, czy również do instytucji? Pani skarbnik Kachlicka odpowiedziała pani radnej, że upomnieniami są objęte tylko osoby fizyczne. Problemy wspólnoty i np. spółdzielni mieszkaniowych gminy nie dotyczą – jest to ogólna deklaracja na podstawie, której gmina otrzymuje środki. Pan radny Bartosz Perlicjan zauważył, że w informacji jest różnica pomiędzy meldunkiem a złożoną deklaracją od mieszkańców, jak to się ma do ewidencji ilości nieruchomości? Pan kierownik Piątkowski odpowiedział, że liczba nieruchomości powstała na skutek złożonych deklaracji – a adres automatycznie był rejestrowany jako nieruchomość. Liczba nieruchomości jest wtórna do złożonych deklaracji. Pan Perlicjan dopytał, czy na tą chwile są takie nieruchomości, gdzie właściciel nie złożył deklaracji? W obecnej chwili te osoby, które nie złożyły deklaracji na bieżąco były „ścigane” do spełnienia tego obowiązku. Pan burmistrz dodał, że w tym roku pierwszy raz jest sytuacja z działkami rekreacyjnymi, które też zostały zobowiązane do płacenia za śmieci. Jest to kwota 250 zł na rok. Na tej płaszczyźnie powstała bardzo duża kontrowersja, ze względu na wysokość tej opłaty i z tymi nieruchomościami, które nie zgadzają się z wysokością tej opłaty może być problem. Należy pomyśleć nad zmianami, ale one będą na przyszły rok. Pan Perlicjan zapytał, jakie działania można podjąć wskutek rosnących zaległości rocznie w kwocie 100 tys. zł. Pani skarbnik odpowiedziała, że w tej chwili sukcesywnie wysyłane są tylko upomnienia, żeby wysłać nakaz zapłaty i wysłać do naczelnika urzędu skarbowego, należy przeprowadzić wywiad, czy takiej osobie jest z czego te pieniądze ściągnąć, czy ma rentę, emeryturę itp – przy jednej osobie wykonującej te czynności, nie jest się w stanie zrobić czynności dochodzeniowych. Pan radny zaproponował, by zatrudnić dodatkową osobę chociaż na pół etatu? Pani skarbnik poinformowała, że owszem rosną zaległości, minimum o 100 tys. rocznie jednak fizycznie nie ma miejsca na umieszczenie jeszcze jednej osoby w wydziale finansowym poza tym straż miejska nie ma takich kompetencji żeby mogła upominać mieszkańców. Koszt wysłania upomnienia jest tylko minimalnie niższy, od najniższej zaległości, a wynosi 11,60 zł. Pan radny Perlicjan zaproponował, że komornik, czy inna osoba zatrudniona czy na pół etatu, czy na umowę – zlecenie jest tańszy, niż wysyłanie i przygotowanie upomnień. Pani radna Erenc – Szpek zapytała o kwestie sprzętu jaki posiada urząd do prac porządkowych i o kwestię porządkowania zimowego? Pani skarbnik odpowiedziała, że jeżeli chodzi o sprzęt do znajduje się on w garaży są to haczki, grabie, kosiarki i podkosiarki, a pracami dysponuje straż miejska, natomiast prace porządkowe zimą – tym dysponuje wydział inwestycyjny, a każdy mieszkaniec powinien zadbać osobno o wjazd na swoja posesję. Dalej radna zapytała jak wygląda sprawa psów? Pani skarbnik odpowiedziała, że każdy mieszkaniec jest zobowiązany sprzątać po swoim psie, kocie czy innym zwierzęciu, natomiast żadnych miejsc wytyczonych nie ma a tabliczki są dodatkowym kosztem dla gminy.
6. Sprawy bieżące. Brak.
7. Wolne głosy i wnioski. Brak.
8. Zakończenie. Posiedzenie komisji zakończono o godz. 18:00, protokołowała Anna Mazur. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||