Zarządzenie Nr 134 /2009
Burmistrza Rogoźna
z dnia 12 sierpnia 2009 roku
w sprawie sposobu i trybu dokonywania okresowych ocen pracowników na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych
w Urzędzie Miejskim w Rogoźnie
Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz.U.Nr 223, poz. 1458) zarządzam, co następuje:
§ 1.
Wprowadzam w Urzędzie Miejskim w Rogoźnie Regulamin okresowej oceny pracowników w brzmieniu załącznika do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
- Wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego w Rogoźnie zobowiązuję do zapoznania się z w.w. Regulaminem i do przestrzegania podanych w nim zasad.
- Odpowiedzialni za prawidłową realizację postanowień zawartych w Regulaminie są bezpośredni przełożeni.
§ 3.
Traci moc Zarządzenie nr 70/2 007 Burmistrza Rogoźna z dnia 02 lipca 2007 roku.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem po 14 dniach od chwili ogłoszenia go poprzez umieszczenie na zakładowej tablicy informacyjnej.
Załącznik
do Zarządzenia nr 134/2009
Burmistrza Rogoźna
z dnia 12.08.2009r.
REGULAMIN
OKRESOWEJ OCENY PRACOWNIKÓW
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Przedmiot Regulaminu
- Regulamin przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych określa sposób i tryb dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych.
- Bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników podlegających ocenie.
- Końcowym wynikiem oceny okresowej jest wypełnienie przez oceniającego arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.
- Wzór arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego określa załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 2. Użyte w Regulaminie terminy oznaczają:
- jednostka – jednostka samorządowa, której dotyczy Regulamin,
- pracodawca samorządowy -podmiot będący stroną umowy o pracę,
- bezpośredni przełożony – osoba, która jest upoważniona do dokonania oceny, zwana w regulaminie oceniającym,
- ocena – okresowa ocena kwalifikacyjna, jakiej podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowisku urzędniczym,
- ocena pozytywna – ocena końcowa obejmująca bardo dobry, dobry lub zadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,
- ocena negatywna – ocena końcowa obejmująca niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,
- oceniający bezpośredni przełożony, który jest uprawniony do dokonania oceny,
- oceniany – pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym,
- opinia – stanowisko oceniającego, sformułowane w formie pisemnej, dotyczące wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie,
- kryteria obowiązkowe i do wyboru, określone w Załączniku nr 3 i 4 do Regulaminu, są podstawą do dokonania oceny kwalifikacyjnej.
ROZDZIAŁ II
§ 3.Tryb dokonania oceny
- Przed wyborem kryteriów oceniający jest zobowiązany zawiadomić pisemnie ocenianego o terminie rozpoczęcia i zakończenia okresu objętego oceną oraz kryteriach oceny (załącznik nr 1 do Regulaminu)
- Przy omawianiu sposobu realizacji obowiązków ocenianego pracownika oceniający analizuje, czy są one wykonywane zgodnie z obowiązkami pracownika określonymi w art. 24 i art. 25 ust.1 ustawy o pracownikach samorządowych.
- Obowiązki pracownika samorządowego określone w art. 24 i 25 ust.1 ustawy o pracownikach samorządowych to:
1/ dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,
2/ przestrzeganie prawa,
3/ wykonywanie zadań urzędu sumiennie, starannie i bezstronnie,
4/ informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,
5/ zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,
6/ zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,
7/ zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
8/ sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego, z zastrzeżeniem, iż jeżeli w przekonaniu pracownika samorządowego polecenie przełożonego jest niezgodne z prawem, pracownik ten powinien przedstawić mu swoje zastrzeżenia. W razie pisemnego potwierdzenia polecenia, pracownik powinien je wykonać zawiadamiając jednocześnie odpowiednio Burmistrza o zastrzeżeniach. Pracownikowi nie wolno wykonywać poleceń, których wykonanie według jego przekonania stanowiłoby przestępstwo lub groziłoby niepowetowanymi stratami.
- W trakcie oceny oceniający winien zapytać ocenianego o jego opinię na temat zakresu zleconych mu obowiązków, o propozycję zmiany, plany zawodowe, chęć dalszego dokształcania itp.
- Po zakończeniu rozmowy oceniający sporządza notatkę będącą podstawą do wyboru kryteriów do oceny.
§ 4. Wybór kryteriów
- Oceniający wybiera z wykazu kryteriów do wyboru nie mniej niż trzy kryteria oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego.
- Kryterium oceny jest ponadto wywiązywanie się ocenianego z obowiązków przewidzianych w art. 100 Kodeksu pracy.
- Wykaz kryteriów do wyboru określa załącznik nr 4 do Regulaminu.
- W przypadku oceny negatywnej, by zapewnić obiektywizm, kolejna ocena winna być przeprowadzona według uprzednio wybranych kryteriów.
- Wykaz kryteriów obowiązkowych oceny określa załącznik nr 3 do Regulaminu.
§ 5. Wyznaczenie terminu oceny
- Oceniający wyznacza ocenianemu indywidualny termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
- W przypadku znacznej liczby pracowników podlegających ocenie bezpośredni przełożony opracowuje harmonogram ocen z uwzględnieniem należytego wypełniania obowiązków bieżących.
§ 6. Wpis do arkusza oceny
Po wyborze kryteriów dodatkowych oraz wyznaczeniu terminu oceny na piśmie oceniający wpisuje je w części B arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego (załącznik nr 2 do Regulaminu).
§ 7. Rozmowa z ocenianym po wyborze kryteriów – rozmowa oceniająca
- Po wyborze kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić z ocenianym rozmowę oceniającą.
- Przedmiotową rozmowę oceniający powinien odbyć nie wcześniej niż na siedem dni przed sporządzeniem oceny na piśmie.
- Przedmiotem rozmowy jest omówienie wykonywanych przez ocenianego obowiązków zleconych mu w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz spełnienie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.
- W trakcie rozmowy oceniający winien zapytać ocenianego o trudności, jakie napotkał podczas realizacji zadań.
§ 8. Zmiana na stanowisku bezpośredniego przełożonego
W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzona na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.
§ 9. Sporządzenie oceny na piśmie. Sporządzenie oceny na piśmie składa się z trzech etapów.
Etap I
- W części C arkusza oceny oceniający wpisuje opinię dotyczącą wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie.
- W opinii oceniający podaje, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny.
- W przypadku gdy pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, niewynikające z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, oceniający zobowiązany jest je wskazać.
Etap II
- W części D arkusza oceny oceniający określa poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego.
- Dopuszczalne są następujące poziomy oceny:
bardzo dobrym |
|
|
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B. |
dobrym |
|
|
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B. |
zadowalającym |
|
|
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B. |
niezadowalającym |
|
|
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B. |
|
|
|
|
|
Etap III
- W części D arkusza oceny oceniający przyznaje ocenę końcową – pozytywną lub negatywną.
- Ocena pozytywna obejmuje następujące poziomy wykonywania obowiązków przez ocenianego: Bardzo dobry; dobry; zadowalający.
- Ocena negatywna obejmuje niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego.
§ 10. Poinformowanie o ocenie ocenianego
- Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia odwołania.
- Fakt zapoznania się z oceną sporządzona na piśmie oceniany potwierdza własnoręcznym podpisem w Części E arkusza oceny.
- W aktach osobowych pracownika zostaje oryginał arkusza oceny, pracownik zaś otrzymuje kopię potwierdzoną za zgodność przez bezpośredniego przełożonego.
ROZDZIAŁ III
Termin dokonania oceny
§ 11. Zasada ogólna
- Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym, dokonywanym przez bezpośredniego przełożonego.
- Ocena jest sporządzana co najmniej raz na dwa lata i nie częściej niż raz na 6 miesięcy.
§ 12. Pierwsza ocena nowego pracownikach
W sytuacji zatrudnienia pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym, bezpośredni przełożony jest zobowiązany dokonania pierwszej oceny w ciągu trzech miesięcy od dnia zdania egzaminu kończącego służbę przygotowawczą.
§ 13. Ocena kolejna przy pierwszej opinii negatywnej
- W razie przyznania przez oceniającego ocenianemu negatywnej oceny końcowej (poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego został określony jako niezadowalający) oceniający jest zobowiązany do dokonania ponownej oceny kwalifikacyjnej.
- Nie później niż w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie oceny poprzedniej oceniający jest zobowiązany:
1/ wybrać z wykazu kryteria, wg zasad określonych w Rozdziale II § 4,
2/ wyznaczyć termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok, z zastrzeżeniem, iż ponowna ocena nie może być dokonana wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od poprzedniej (załącznik nr 5 do Regulaminu).
§ 14. Zmiana terminu oceny
- W uzasadnionych przypadkach oceniający może zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.
- W przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej oceniający jest zobowiązany wyznaczyć nowy termin sporządzenia oceny na piśmie.
- W razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub istotnej zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego zgodnie z § 3 i 4 Rozdziału II Regulaminu.
- O nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego na piśmie. Wzór powiadomienia o nowym terminie oceny stanowi Załącznik nr 4 do Regulaminu.
- Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.
ROZDZIAŁ IV
§ 15. Tryb odwołania od oceny
- Ocenianemu przysługuje prawo do złożenia odwołania od oceny sporządzonej na piśmie.
- Termin na sporządzenie odwołania kończy się z upływem siedmiu dni od dnia doręczenia oceny, z zastrzeżeniem, iż przy obliczeniu terminu nie uwzględnia się dnia doręczenia oceny.
- Jeżeli koniec terminu na sporządzenie odwołania przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.
- Odwołanie należy składać do Burmistrza. Pracownikom, dla których bezpośrednim przełożonym jest Burmistrz, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
- Burmistrz jest zobowiązany do rozpatrzenia odwołania nie później niż w terminie 14 dni od jego otrzymania.
- O wyniku rozpatrzenia odwołania oceniany zostaje poinformowany pisemnie.
- Odwołanie pod rygorem jego odrzucenia musi zawierać uzasadnienie poparte dowodami.
ROZDZIAŁ V
Ponowna ocena negatywna
§ 16. Przesłanki ponownej oceny negatywnej
- W przypadku gdy oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom i w trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko wybrane przez bezpośredniego przełożonego kryteria ceny otrzymuje kwalifikacyjną ocenę negatywną.
- Ponowną ocenę negatywną oceniający doręcza ocenianemu niezwłocznie, tj. w terminie siedmiu dni od dnia sporządzenia opinii.
- Tryb odwołania od oceny negatywnej określa Rozdział IV Regulaminu.
§ 17. Skutki ponownej oceny negatywnej pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym. W przypadku wydania ponownej oceny negatywnej pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na stanowisku urzędniczym pracodawca samorządowy niezwłocznie rozwiązuje stosunek pracy za wypowiedzeniem, lub odwołuje go ze stanowiska.
ROZDZIAŁ VI
§ 18. Obowiązki dokumentacyjne
- Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych pracownika.
- Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu kopię arkusza oceny z ustaloną oceną.
- Ocena jest przechowana w części B akt osobowych ocenianego.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 19. Integralną częścią Regulaminu są załączniki:
Załącznik nr 1 - powiadomienie o przystąpieniu do oceny
Załącznik nr 2 - wzór arkusza oceny
Załącznik nr 3 - wykaz kryteriów obowiązkowych
Załącznik nr 4 - wykaz kryteriów do wyboru
Załącznik nr 5 - powiadomienie o ponownym przystąpieniu do oceny.
Załącznik nr 2
do Regulaminu
ARKUSZ OKRESOWEJ OCENY KWALIFIKACYJNEJ PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO |
|
Część A |
|
|
|
(nazwa jednostki) |
|
I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego |
Imię : |
|
Nazwisko: |
|
Komórka organizacyjna: |
|
Stanowisko: |
|
Data zatrudnienia na stanowisku urzędniczym |
|
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku |
|
|
|
II. Dane dotyczące poprzedniej oceny |
Ocena/poziom |
|
Data sporządzenia |
|
|
|
|
|
(miejscowość) |
(dzień, miesiąc, rok) |
(pieczątka i podpis osoby wypełniającej) |
|
Część B |
|
I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie |
|
|
Nr |
Kryteria obowiązkowe |
|
|
1. |
Sumienność |
|
|
2. |
Sprawność |
|
|
3. |
Bezstronność |
|
|
4. |
Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów |
|
|
5. |
Planowanie i organizowanie pracy |
|
|
6. |
Postawa etyczna |
|
|
|
|
Nr |
Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego |
|
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w |
|
|
|
(należy wpisać miesiąc, rok) |
|
|
|
|
|
(imię i nazwisko oceniającego) |
|
(stanowisko) |
|
|
|
........................................................................... |
|
(data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku) |
|
(data i podpis oceniającego) |
|
Część C |
|
Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego |
Dane dotyczące oceniającego: |
|
Imię/imiona: |
|
Nazwisko: |
|
Stanowisko: |
|
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku |
|
Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie,czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać. |
|
|
|
|
|
................................................... |
|
(miejscowość) |
(dzień, miesiąc, rok) |
(podpis oceniającego) |
|
Część D |
|
Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie okresowej oceny |
Oceniam wykonywanie obowiązków przez: |
|
Panią/Pana |
|
w okresie od do |
|
na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu): |
|
|
|
Bardzo dobrym |
|
|
|
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B. |
|
dobrym |
|
|
|
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B. |
|
zadowalającym |
|
|
|
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B. |
|
niezadowalającym |
|
|
|
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B. |
|
i przyznaję okresową ocenę: |
|
|
(wpisać pozytywną - jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną - jeżeli poziom niezadowalający) |
|
|
|
................................................... |
|
(miejscowość) |
(dzień, miesiąc, rok) |
(podpis oceniającego) |
|
Część E |
|
Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez: |
Panią/Pana |
|
|
............................... |
(miejscowość) |
(dzień, miesiąc, rok) |
(podpis ocenianego) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZAŁĄCZNIK Nr 2
do Regulaminu
Nazwa jednostki: ….......................................................
Imię i nazwisko pracownika: ...............................................
Imię i nazwisko oceniającego : .........................................................
POWIADOMIENIE
przystąpieniu do oceny
Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008r.o pracownikach samorządowych(Dz.U.Nr 223, poz. 1458), zawiadamiam, że z dniem ................... przystępuję do okresowej oceny wykonywania przez Pana/ią obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku oraz obowiązków określonych w art. 24 i 25 ust.1 ustawy o pracownikach samorządowych.
Przewidywany termin dokonania oceny ….....................................................
................................................................
imię i nazwisko osoby oceniającej
................................................................
pokwitowanie odbioru
ZAŁĄCZNIK Nr 3
do Regulaminu
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
KRYTERIA OBOWIĄZKOWE
Kryterium
Opis kryterium
|
1. Sumienność
Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie
|
2. Sprawność
Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki
|
3. Bezstronność
Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich
|
4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów
Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin
|
5. Planowanie i organizowanie pracy
Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych
|
6. Postawa etyczna
Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową
|
ZAŁĄCZNIK Nr 4
do Regulaminu
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
KRYTERIA DO WYBORU
Kryterium
Opis kryterium
|
1. Wiedza specjalistyczna
Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań
|
2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych
Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych
|
3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna)
Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:
- czytanie i rozumienie dokumentów,
- pisanie dokumentów,
- rozumienie innych,
- mówienie w języku obcym
|
4. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji
Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę
|
5. Komunikacja werbalna
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez:
- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,
- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub
zaskakujące argumenty,
- wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,
- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy
|
6. Komunikacja pisemna
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez:
- stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,
- budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie
|
7. Komunikatywność
Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez:
- okazywanie poszanowania drugiej stronie,
- próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,
- okazanie zainteresowania jej opiniami,
- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami
|
8. Pozytywne podejście do obywatela
Zaspokajanie potrzeb obywatela przez:
- zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,
- okazywanie szacunku,
- tworzenie przyjaznej atmosfery,
- umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,
- służenie pomocą
- |
9. Umiejętność pracy w zespole
Realizacja zadań w zespole przez:
- pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,
- współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,
- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,
- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania
|
10. Umiejętność negocjowania
Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki:
- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego
stanowiska,
- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,
- rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,
- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,
- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań
|
11. Zarządzanie informacją /dzielenie się informacjami
Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez:
- przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły
istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach,
- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie
|
12. Zarządzanie zasobami
Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych przez:
- określanie i pozyskiwanie zasobów,
- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów,
- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania
|
13. Zarządzanie personelem
Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez:
- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie
realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,
- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,
- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,
- określanie potrzeb szkoleniowo - rozwojowych,
- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny w sposób, zachęcający ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,
- ocenę osiągnięć pracowników,
- wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli
awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,
- dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do
potrzeb urzędu,
- inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,
- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji
|
14. Zarządzanie jakością realizowanych zadań. Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez:
- tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,
- sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
- modyfikowanie planów w razie konieczności,
- ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,
- wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków
|
15. Zarządzanie wprowadzaniem zmian. Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:
- podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,
- uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,
- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,
- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
- podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian,
- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami,
- przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,
- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu.
|
16. Zorientowanie na rezultaty pracy. Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez:
- ustalanie priorytetów działania,
- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,
- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,
- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,
- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań
|
17. Podejmowanie decyzji. Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez:
- rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,
- podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,
- rozważanie skutków podejmowanych decyzji,
- podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach,
- podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat
|
18. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych
Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez:
- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,
- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
- dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,
- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,
- informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,
- wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,
- skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian
|
19. Samodzielność. Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania
|
20. Inicjatywa
- umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich,
- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie,
- mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania
|
21. Kreatywność. Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez:
- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,
- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,
- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,
- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,
- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,
- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań
|
22. Myślenie strategiczne. Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez:
- ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,
- zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,
- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania,
- przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie,
- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,
- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,
- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,
- tworzenie strategii lub kierunków działania,
- analizowanie okoliczności i zagrożeń
|
23. Umiejętności analityczne. Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
- dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych,
- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,
- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom,
- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy,
- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania
|
ZAŁĄCZNIK Nr 5
do Regulaminu
Pan(i)
......................................................................
POWIADOMIENIE
O PONOWNYM PRZYSTĄPIENIU DO OCENY
Na podstawie art. 27 UST.8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych, informuję o ponownym przystąpieniu do oceny wywiązywania się przez Pana/nią z obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku oraz obowiązków okreslonych w art. 24 i 25 ust.1 ustawy z dniem ….........................
Przewidywany termin dokonania oceny ….....................................................
................................................................
imię i nazwisko osoby oceniającej
................................................................
pokwitowanie odbioru
|