PROTOKÓŁ nr LXII/2018
z LXII Sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 25 kwietnia 2018 r. o godz. 16.00
LXII Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady Miejskiej p. Henryka Janusa na dzień 25 kwietnia 2018 roku, na godz. 16.00 w Sali Rogozińskiego Centrum Kultury w Rogoźnie, ul. Wojska Polskiego 4.
Proponowany porządek obrad:
Ad. 2. Przyjęcieporządkuobrad.Porządek został przyjęty jednogłośnie przez wszystkich obecnych radnych, po wycofaniu z porządku obrad ppkt e) pomocy finansowej dla powiatu obornickiego i ppkt f) pozostawienia środków obrotowych za rok 2017 samorządowego zakładu budżetowego Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie. Ad. 3 Przyjęcieprotokołów. Protokoły z sesji nr : - LIX – został przyjęty 11 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym”, - LX – został przyjęty 10 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących”, - LXI – został przyjęty 10 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących”, Ad. 4. Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna. Brak Ad. 5. Ocena działalności finansowej podległych jednostek GOPS, ZAMK, ZEAPO, RCK.Materiały z informacjami sprawozdawczymi stanowią załącznik do niniejszego protokołu.Do sprawozdania pani kierownik Eweliny Kowalskiej z GOPS-u radni nie zgłosili uwag i pytań.Do sprawozdania pana dyrektora Marka Mysłka pan radny Hubert Kuszak zgłosił pytanie, co wchodzi w skład w wykazanym zestawieniu należności lokali użytkowych, co to za lokale? Pan dyrektor odpowiedział radnemu, że może to być np. garaż, sklep, ciastkarnia itp. Radny zapytał, dlaczego zadłużenie trwa ponad 12 m-cy? Pan dyrektor odpowiedział, że niektóre z tych spraw są skierowane do sądu i wynika to z czasu rozpatrzenia takiej sprawy w sądzie. Do sprawozdania CUW, które przedstawiła pani Małgorzata Makowska radni nie zgłosili uwag i pytań. Do sprawozdania RCK, które przedstawił pan dyrektor Marcin Matuszewski, radni nie zgłosili uwag, jednak pan radny Hubert Kuszak zwrócił uwagę na brak informacji o patronce muzeum – na co pan dyrektor wskazał właściwe miejsce na stronie muzeum.
Ad. 6. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:
Wszystkie uchwały wraz z autopoprawkami zostały przyjęte przez radnych jednogłośnie.
Ad. 7. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Rogoźnie o udziale w spotkaniach i działaniach podejmowanych w okresie od 21 marca do 25 kwietnia 2018 roku.
W zastępstwie:
Do informacji Przewodniczącego Rady Miejskiej o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym .
W zastępstwie Przewodniczącego RM - Paweł Wojciechowski
Ostatnie posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbyło 19 kwietnia 2018 roku wSzkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Budziszewku. W posiedzeniu uczestniczyli: Burmistrz Roman Szuberski, Zastępca Burmistrza Renata Tomaszewska, Sekretarz Marek Jagoda, Skarbnik Maria Kachlicka, Dyrektor Szkoły Mirosława Niemier oraz Kierownik Wydziału Roman Piątkowski.
Komisja obradowała w pełnym składzie. Tematem posiedzenia było zapoznanie członków Komisji z funkcjonowaniem Szkoły Podstawowej w Budziszewku. Temat zreferowała i na pytania radnych odpowiadała Pani Dyrektor Mirosława Niemier. Podczas posiedzenia zaopiniowano projekty uchwał na dzisiejszą sesję Rady Miejskiej. Członkowie Komisji wydali także negatywną opinię dotyczącą sprzedaży nieruchomości gminnej umiejscowionej przy Pl.K.Marcinkowskiego.
Dnia 17.04.2018r odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej, której tematem była analiza dofinansowań wybranych Organizacji Pożytku Publicznego. W posiedzeniu brali udział członkowie Komisji Rewizyjnej w pełnym składzie. Po przeanalizowaniu materiałów dotyczących udzielonych dotacji wybranych podmiotów, sprawozdań końcowych z wykonania zadań publicznych, umów o wsparcie realizacji zadań, ofert oraz zestawienia dokumentów – faktur, rachunków, umów o dzieło Komisja Rewizyjna stwierdziła co następuje :
WOPR Woj. Wielkopolskiego Oddziału Miejsko- Powiatowego w Rogoźnie, otrzymał dotacje do realizacji zadań:
Towarzystwo Przyjaciół Rogoźna – otrzymało dotacje do realizacji zadań:
UKS Dwójka – otrzymała dotacje do realizacji zadań:
Klub Żeglarski „Kotwica” – otrzymał dotacje do realizacji zadań:
Ponad to Komisja Rewizyjna zwróciła uwagę na:
Pan radny Hubert Kuszak poprosił pana wiceprzewodniczącego Pawła Wojciechowskiego o informację, czego dotyczył zjazd przewodniczących ? Wiceprzewodniczący poinformował, że spotkanie dotyczyło nowych regulacji w prawie wodnym
Ad. 8 Sprawozdanie i stopień zaawansowania prac związanych z przebudową Pl. Karola Marcinkowskiego w Rogoźnie. Temat streścił i przedstawił pan kierownik Paweł Andrzejczak. Kierownik powiedział m.in., że odebrano już połowę prac w muzeum, obecnie prace są prowadzone zgodnie z przyjętym harmonogramem. Gotowa jest już sala etnograficzna – po wymianie elektryki, parkietu i okna, malowaniu; sala wystaw czasowych – obecnie trwają prace remontowe; sala ślubów – położony parkiet, wymiana okien, elektryki; klatka schodowa – szpachlowanie, malowanie; Pl. Karola – zakończone prace szczelności gazociągu, instalacji wodociągowej i elektrycznej. Radny Kuszak zapytał, kiedy będzie postawiony pomnik w miejscu ściętego drzewa przy SP2 ? Pan burmistrz poinformował radnego, że krzyż Sybiracko – Katyński będzie wykonany wg projektu i zamontowany do połowy września. Radny dopytał co z drugim pomnikiem ? Burmistrz poinformował, że wzór jest nieco inny niż zakładano pierwotnie, jednak członkowie „Solidarności” wzór zaakceptowali i termin założony jest to połowy września.
Ad. 9. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady.
SPRAWOZDANIE BURMISTRZA ROGOŹNA z realizacji uchwał Rady Miejskiej w Rogoźnie za okres od 21.03.2018 r. do 25.04.2018 r.
Pan radny Zbigniew Chudzicki zapytał pana burmistrza, czy był obecny na spotkaniu Klubu Sportowego „Wełna”? Pan Roman Szuberski odpowiedział, że nie uczestniczył w tym spotkaniu, ponieważ nie otrzymał zaproszenia.
Ad. 10. Interpelacje i zapytania radnych. Pan radny Hubert Kuszak złożył interpelację: „W związku z wieloma pytaniami mieszkańców oraz innych zainteresowanych osób, proszę o zajęcie stanowiska i konkretną odpowiedź na pytanie czy w Rogoźnie na Jeziorze Rogozińskim obowiązuje strefa ciszy? Ze względu na rozpoczynający się sezon proszę o szybką odpowiedź.”
Pan radny Zbigniew Chudzicki złożył interpelację: „W związku z pozytywną odpowiedzią na mój wniosek złożony na posiedzeniu Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury, dnia 19 października 2017 roku, dotyczący rozważenia możliwości organizacji płatnej strefy kibica podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej, które odbędą się w Rosji od 14 czerwca do 15 lipca 2018 r. przez Rogozińskie Centrum Kultury. Zwracam się z uprzejmą prośbą o podjęcie niezbędnych działań w celu uzyskania licencji wydawanej przez TYP. Telewizja Polska przygotowała ofertę dla Stref Kibica w całym kraju. Nie tylko dla największych podmiotów, ale naprawdę dla wszystkich, którzy chcą wspólnie świętować sukcesy polskiej drużyny narodowej. Oferta jest skierowana do samorządów, agencji reklamowych, jednostek kultury czy innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Stefa Kibica może być organizowana na placach i skwerach oraz w ośrodkach kultury, pubach i restauracjach, Każda Strefa Kibica, która uzyska stosowne pozwolenie i licencję, zostanie wpisana na Oficjalną Listę Stref Kibica. O niezbędne dla Stref Kibica licencje i zgody można ubiegać się tylko do 9 maja 2018 (włącznie). Ostateczny termin zgłoszeń dla zgody sygnałowej do 31.05.2018 (włącznie). Wszelkie informacje i formularz zgłoszeniowy dostępne są na specjalnej stronie internetowej www.licencje.tvp.pl. Koszt zgody sygnałowej TYP na wszystkie spotkania MŚ wynosi 2000 zł netto, a koszt licencji FIFA dla publiczności pokazu niekomercyjnego i komercyjnego do 1000 osób - 1000 USD. W związku z powyższym wnoszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Ad. 11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. Brak
Ad. 12. Wolnegłosyiwnioski. Pan przewodniczący w tym punkcie poinformował radnych o terminie kolejnej sesji oraz o braku qurum na Kapitule, która tego dnia poprzedzała obrady sesji. Pan Henryk Janus powiedział, że kolejne zebrania Kapituły będą odbywały się po komisjach w Urzędzie Miejskim. Pan przewodniczący podziękował za udział w rajdzie z udziałem burmistrza i radnych oraz pani Katarzynie Erenc – Szpek za obsługę. Pan radny Adam Nadolny podziękował radnemu: Perlicjanowi, Kinachowi, Zarankowi, Chudzickiemu, Kolanowskiej, Erenc – Szpek za wprowadzenie poprawki do budżetu w spr. zwiększenia kwoty na zabytki. Radny dodał, że być może kolejni radni w nowej kadencji będą mieli inne podejście do tej sprawy. Pan Nadolny powiedział, że dziwi się co niektórym radnym, którzy noszą sztandar, na którym jest napis „Bóg, Honor, Ojczyzna” . Pan przewodniczący Rady miejskiej odniósł się do powyższej wypowiedzi, tłumacząc iż jeżeli złożony wniosek parafii z Parkowa, był o wartości wyższej niż kosztorys, to nawet nie powinien być rozpatrywany, natomiast takie remonty jak remont dachu w Pruścach – wykonuje się całościowo. Natomiast jeżeli chodzi o malowanie, to budynek maluje się w całości, a nie połowę budynku, żeby nie było różnic, dlatego radni byli za 100% dotacja dla Prusiec. Część środków parafia już posiadała, natomiast o tyle ile prosił ksiądz we wniosku tyle otrzymał, żeby wykonać to w jednym roku a nie w dwóch. Pan radny Paweł Wojciechowski dodał, że zabytki nie znajdują się tylko w ?Parkowie, ale też w Rogoźnie, w Wełnie, w Pruścach i taki podział środków jaki został obecnie dokonany jest w końcu sprawiedliwy i nie jest tak jak przy drogach, że Parkowo jest na czele w porównaniu z innymi miejscowościami. Pan radny Nadolny powiedział, że porównując swój okręg do okręgu pana radnego Kuszaka – to radny Nadolny „jest ubogim krewnym”. Radny zwracając się do wypowiedzi pana Henryka Janusa, zwrócił uwagę, że chodziło mu o 30 tys, które pani radna Erenc – Szpek zaproponowała by dołożyć – bo jeżeli było by to 40 tys i proboszcz zorganizowałby drugie 40 tys można by malowanie wykonać. Natomiast jeżeliby tych środków nie było, ksiądz w ogóle by do tematu nie podszedł. Pan radny dodał, że zabrakło dobrej woli, ponieważ znajdują się środki na różne „pierdoły” – kiełbaski, festyny, zespoły, które inkasują 40-50 tys zł i dodał, że będzie inna rada i to ona będzie decydowała. Pan przewodniczący Janus odniósł się do wypowiedzi pana Nadolnego, wskazując że nie słyszał by kiedykolwiek w Gminie Rogoźno był zespół za 50 tys zł, natomiast jeżeli chodzi o pikni czy festyny to sołectwo decyduje jaką kwotę na to przeznacza. Natomiast jeżeli chodzi o kościół to Pruśce otrzymały dotację po raz pierwszy, a ksiądz brakującą kwotę potrafił zorganizować przed złożeniem wniosku. Pan radny Krzysztof Nikodem zwrócił uwagę panu radnemu Adamowi Nadolnemu, by nie obrażał radnych, ponieważ w głosowaniu nikt z radnych nie kierował się niechęcią do proboszcza z Parkowa, a jedynie walorami ekonomicznymi. Pan radny Maciej Kutka również odniósł się do tego tematu i wyjaśnił, że jakiś czas temu powstała niepisana umowa, że wnioski o dofinansowanie nie będą składały parafie, które już wcześniej taka pomoc uzyskały. Pan radny Nadolny też za tym pomysłem podniósł rękę i pan Kutka dodał, że chodzi tu o zasadę i podziękował radnym, którzy nie zostali wymienieni przez radnego Nadolnego, za to że byli zgodni w imię zasady ustalonej w roku 2017. Pan radny Nikodem zwrócił się z prośba do pana Nadolnego, by informował księdza o faktach, a nie przekręcał informacje. Pan Nadolny zapytał, co pan Nikodem ma na myśli, ponieważ żadnej rozmowy z księdzem nie było. Pan radny Sebastian Kupidura zaznaczył, że parafia w Parkowie nie jest taka biedna, ponieważ otrzymała już 107 tys zł., a parafia ducha Św. 77,5 tys zł. Pan radny Kutka powiedział, że motywem jego głosowania było, to by być fair w stosunku do proboszczów z parafii w Rogoźnie, którzy dotrzymali słowa i zastosowali się do zasad ustalonych z przed roku. Pan radny Wojciechowski dodał, że obecny podział środków jest najbardziej sprawiedliwy. Pan Adam Nadolny odpowiedział radnemu, że jest innego zdania. Pan sołtys Zbigniew Nowak poprosił o wyjaśnienie funkcji sołtysa w szacowaniu strat w prawie łowieckim – czy sołtys będzie angażowany? Pan sekretarz Marek Jagoda wyjaśnił, że przedstawiciele jednostek pomocniczych zostali wyznaczeni do udziału w szacowaniu strat, druga rzecz to sa w tym zakresie wątpliwości, które są wyjaśniane np. osoby, które miałyby wspomóc sołtysów. Pan wiceprzewodniczący Wojciechowski zapytał, czy są już złożone wnioski, bo jak wiadomo komisja szacująca ma na to 7 dni? Pan Piotr Płoszczyca wyjaśnił, że w obecnej chwili obowiązuje stare rozporządzenie, które ma się nijak do nowych przepisów, z treści nie wynika jak szkody powinny być szacowane – pan Płoszczyca dodał, że nie ujmując wiedzy sołtysom nie są oni rzeczoznawcami w tej kwestii. Pan burmistrz dodał, że nadleśnictwo w niedługim czasie będzie prowadziło w tym zakresie szkolenia, na które wydelegowany zostanie kierownik lub pracownik wydziału ochrony środowiska i wtedy zostanie wydana opinia na ile ta wiedza jest wystarczająca by wspomóc pracę sołtysa w szacowaniu strat. Pan sołtys Zbigniew Nowak powiedział, że jego zamiarem nie jest wywoływanie dyskusji w tym temacie, a jedynie uzyskanie wiadomości jaki charakter ma mieć funkcja sołtysa w szacowaniu i dodał, że z jego informacji wynika iż sołtys to jedynie osoba nadzorująca, która nie musi posiadać dokładnych wiadomości z zakresu prawa łowieckiego. Pan radny Hubert Kuszak zgłosił apel by wnętrze skatparku wyłożyć matą lub miękkim tworzywem. Pan kierownik Paweł Andrzejczak odpowiedział, że będzie to wykonane w najbliższym czasie. Pan radny Chudzicki powiedział, że już wiadomo – iż gmina przejęła ośrodek „za jeziorem” i zapytał, kto będzie zarządzał i jak to będzie wyglądało? Pan burmistrz Roman Szuberski powiedział, że obiekt został przejęty w dniu 25 kwietnia przez komisję powołana zarządzeniem burmistrza. Do końca maja osoby nadzorującej będzie pełniła pani Krystyna Górzna, która jest podległa dyrektorowi RCK. W porozumieniu z panem dyrektorem są przyjęte pierwsze osoby np. do recepcji, a 29 kwietnia przyjedzie pierwsza grupa kajakarzy. Na zakończenie pan burmistrz dodał, że ma nadzieję, iż za jakiś czas kiedy ośrodek zostanie odnowiony zacznie spełniać swoją rolę by przyciągnąć jak najwięcej turystów.
Ad. 13. Zakończenie. Posiedzenie sesji zakończono o godz. 19.00 trzykrotnym uderzeniem laski przez pana przewodniczącego Henryka Janusa – protokołowała Anna Mazur.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||