PROTOKÓŁ nr XXIV/2016 z XXIV Sesji VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 30 marca 2016 r. o godz. 16.00
XXIV Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady Miejskiej p. Henryka Janusa na dzień 30 marca 2016 roku, na godz. 16.00 w Sali Rogozińskiego Centrum Kultury w Rogoźnie, ul. II Armii Wojska Polskiego 4.
Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Henryk Janus, który trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego, otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom.
Po powitaniu Pań i Panów Radnych, Pana Burmistrza, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych, radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz zaproszonych gości, przystąpiono do realizacji programu sesji.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 15 radnych. Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych z sesji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista obecności sołtysów z sesji stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu. Lista obecności gości z sesji stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył Wiceprzewodniczącego Rady P. Wojciechowskiego
Proponowany porządek obrad: 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. 2. Przyjęcie porządku obrad. 3. Przyjęcie protokołu z XXII sesji i XXIII sesji nadzwyczajnej VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie. 4. Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna. 5. Stan dróg w Gminie Rogoźno ( w tym planowana budowa obwodnicy Rogoźna). a) wystąpienia gości, oraz dyskusja 6. Informacja o aktualnej sytuacji w zakresie zimowego utrzymania dróg. 7. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wsparcia rodziny oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją tego zadania. 8.Podjęcie uchwał w następujących sprawach:
9.Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym. 10.Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady. 11. Interpelacje i zapytania radnych. 12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. 13. Wolne głosy i wnioski. 14. Zakończenie.
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad. Porządek został przyjęty jednogłośnie przez wszystkich obecnych radnych po wniesieniu do porządku obrad dodatkowej uchwały w ppkt k – w sprawie uchylenia uchwały intencyjnej w sprawie wyrażenia woli udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Obornickiego.
Ad. 3 Przyjęcie protokołu z XXII sesji oraz XXIII sesji zwołanej w trybie nadzwyczajnym VII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie. Protokoły z poprzednich posiedzeń sesji zostały przyjęte jednogłośnie w obecności 15 radnych.
Ad. 4. Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna. W tym punkcie swoje pytanie do pana Starosty Olejnika zadał pan Sebastian Kupidura, najpierw radny podziękował za zestawienie, o które prosił na ostatniej sesji, a następnie powiedział, że to zestawienie go poraziło, uzasadnił to brakiem inwestycji w latach 2011, 2012 z powiatu w Gminę Rogoźno, brakiem w zestawieniu oddania sali gimnastycznej, dodał że jeśli połączyć to z inwestycją przebudowy drogi do Stobnicy w wysokości 4 mln zł – to jest to brak słów. Pytanie radnego dotyczyło czy środki, które zostaną zaoszczędzone na inwestycji ul. Wielkiej Poznańskiej i Plażowej, to czy starosta może zagwarantować, że zostaną przekazane na inną inwestycję w Gminie Rogoźno? Pan starosta Adam Olejnik, odpowiedział radnemu, że nie tak dawno powiat zwrócił się do gminy o wsparcie finansowe z koniecznością rozbudowy i modernizacji szpitala by dostosować go do wymogów unijnych, a powiat w latach poprzednich łącznie z gminą Oborniki, Ryczywół dokonał wsparcia już na kwotę 8 mln 360 tys. zł i to jest pierwszy etap rozbudowy szpitala, przed powiatem jest dalsza rozbudowa szpitala przewidziana na ten rok, gdzie jest już ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji, a warunki przetargu przeszły najśmielsze oczekiwania, bo ta kwota jest rzędu 8 mln 263 tys. zł. Powiat nie stać na tak wysokie wydatki względem szpitala więc musiały zostać ograniczone zamierzenia w zakresie rozbudowy szpitala i w tej chwili trwa przeróbka dokumentacji projektowej, żeby umniejszyć kwotę by spiąć to finansowo, w tym celu też był wielokrotny apel do radnych w Gminie Rogoźno, o wsparcie finansowe. W trudnych czas kwota deklarowana przez Gminę Rogoźno, na pewno będzie bardzo przydatna, ze względu na to że będzie ją można wydatkować na powyższe cele. Odpowiadając na pytanie radnego, pan starosta odpowiedział również, że celowo zrobił taki wstęp, ta kwota która została zaoszczędzona ona była przewidziana na drogę na ul. Wielką Poznańską, ale to nie jest kwota która dodatkowo sobie leży w budżecie. Biorąc się za rozbudowę szpitala powiat zastanawiał się nad koniecznością wyemitowania obligacji, ewentualnie kredytu, dlatego też kwoty zaoszczędzone nie można bezpośrednio przenosić, one zostają z ulicy Wielkiej Poznańskiej i one są do wykorzystania – ale pan starosta dodał, że niczego nie może zapewnić ponieważ nie jest od zatwierdzania budżetu, tylko radni. Pan radny Kupidura odniósł się do wypowiedzi pana starosty, że jeżeli należy tak bardzo oszczędzać to rozbudowę szpitala, to Gmina Rogoźno chętnie przyjęłaby dotacje celową na własne drogi od powiatu, którą powiat przekazał w wysokości 700 tys. zł Gminie Oborniki. Pan starosta odpowiedział, że radny Kupidura analizuje jedna stronę, a należałoby spojrzeć tez w druga stronę, a to są inwestycje realizowane wspólnie i jeżeli gmina w ramach partnerstwa partycypowała w inwestycjach powiatu to „vice versa” powiat również – należy wziąć stronę przychodową i rozchodową to dopiero wtedy wyjdzie saldo na 0. Radny odpowiedział, że jakby nie patrząc jest bardzo mało inwestycji gdzie partycypuje powiat i nie ma partnerstwa. Pan starosta odpowiedział, że właśnie o to chodzi, trzeba być partnerem w przedsięwzięciach inwestycyjnych, ponieważ za to są punkty, a nikt się nie zwracał w tej sprawie, żeby Gmina Oborniki była partnerem Gminy Rogoźno. Radny Maciej Kutka zapytał pana starostę, o to że po przetargu wyszło ponad 8 mln zł na szpital i ze względu na to, żeby dopiąć tą inwestycję powiat musiał zrezygnować z pewnych rzeczy, i zapytał czy to są jakieś istotne zmiany? Pan Olejnik odpowiedział, radnemu że wprowadzane są zamienniki, nie obniżając standardu szpitala kosztorys musi być doprowadzony do takiego stanu, żeby powiat było na tą inwestycje stać.
Ad. 5. Stan dróg w Gminie Rogoźno ( w tym planowana budowa obwodnicy Rogoźna). a) wystąpienia gości, oraz dyskusja W tym punkcie pan przewodniczący zaproponował rozpoczęcie tego punktu od zreferowania sytuacji dróg wojewódzkich, ze względu na planowaną budowę obwodnicy i zabranie głosu przez pana burmistrz Romana Szuberskiego. Pan burmistrz powiedział, że ponad 30 lat trwają starania Gminy Rogoźno o budowę obwodnicy. Corocznie wzrasta ilość pojazdów przejeżdżających przez centrum Rogoźna zwłaszcza drogą wojewódzka nr 241. Znaczna część drogi przebiega przez zabytkową część miasta m.in. ul. Kościelna, Wielka Poznańska, Kotlarska, Kościuszki – w związku z tym niszczone są elewacje, jest to efekt dużego natężenia ruchu. W 2011 roku stowarzyszenie „Komunikacja” podjęło starania o opracowanie koncepcji rozbudowy - obwodnicy północnej części – została ona zaopiniowana pozytywnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, przez Wojewódzki Zarząd Dróg, przez stowarzyszenie „Komunikacja”, oraz Gminę Rogoźno. Oficjalne przyjęcie koncepcji nastąpiło w 2003 roku. W 2008 roku w studium zabezpieczono miejsce pod obwodnicę. Przez cały czas czyniono starania o wpisanie jej do WPI Województwa Wielopolskiego, wciąż jest obserwowane niezadowolenie mieszkańców z powodu istniejącego stanu dróg. Przekroczone są normy hałasu. W dniu 13 października wicemarszałek Jankowiak zapewnił, że obwodnica zostanie zakwalifikowana jako jeden z priorytetów do realizacji przy współudziale środków Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Zostało podjęte szereg spotkań, pism łącznie z panem przewodniczącym Henrykiem Janusem by obwodnica stała się rzeczą realną. Z ostatniej korespondencji z WZDW wynika, że zostało rozstrzygnięte postępowanie na przygotowanie koncepcji obwodnicy Rogoźna i wydanie decyzji środowiskowej. Powyższe dokumenty maja zostać opracowane do końca br. Dalej w tej sprawie głos zajęła pani Przewodnicząca Sejmiku Województwa Wielkopolskiego Pani Mirosława Rutkowska – Krupka. Poinformował, że Radni Województwa Wielopolskiego podjęli uchwałę w sprawie strategicznego dokumentu, a mianowicie planu transportowego województwa wielopolskiego w perspektywie do roku 2020. W tym dokumencie zostały zapisane dwie rzeczy, a mianowicie budowa obwodnicy w drodze nr 241 na kwotę 37,5 mln zł, i droga nr 241 w miejscowości Rogoźno, rzeka Mała Wełna remont mostu na kwotę 3,5 mln zł. Pani wiceprzewodnicząca powiedziała w imieniu radnych, że ten podjęty dokument nie może być już zmieniony bez udziału radnych Województwa Wielopolskiego, a zatem zapis który w nim się znajduje jest zapisem aktualnym do realizacji. Potwierdzeniem tego, że obwodnica będzie realizowana jest fakt, zapisany w piśmie, że do końca br. następuje proces przygotowania i w roku następnym, jeśli będzie komplet niezbędnych dokumentów, koncepcji i opinii środowiskowych, będzie ta inwestycja wprowadzona do realizacji do budżetu przy udziale środków unijnych. Kolejna informacja pani Rutkowskiej – Krupki dotyczyła, informacji że 21 marca została podjęta uchwała w sprawie finansowania dróg polnych i dla Gminy Rogoźno została zapisana kwota 123 tys. zł na ten rok. Następnie pani wiceprzewodnicząca poinformowała, że radni pracują nad dwoma ważnymi dokumentami, nad Programem Rozwoju Turystyki, oraz Programem Gospodarki Odpadami. Pani Krupka zwróciła jeszcze uwagę na Program Transportu Środkami Publicznymi, który wejdzie w życie od 01 stycznia 2017 roku, gdzie będą finansowane ulgi do biletów oraz w kwietniu będzie podejmowana uchwała w sprawie dofinansowania wniosków, które dotyczą ochrony zabytków. Jest na to przeznaczona kwota ponad 900 mln zł – a na chwile obecną wpłynęło ponad 120 wniosków. W sprawie obwodnicy Pani Wiceprzewodnicząca dodał, że jest po rozmowach z panem Jankowiakiem i panem Katarzyńskim i planowana obwodnica będzie wchodziła od strony Piły po lewej stronie na skrzyżowaniu mniej więcej z Czarnkowem i omijała lewą stroną Rogoźno i wychodziła poza miastem. Następnie środowiskowe opinie muszą zatwierdzić ten pomysł i musi być wykonana koncepcja ażeby można było dalej o obwodnicy rozmawiać. Następnie pan przewodniczący Janus poprosił radnego Macieja Kutkę o odczytanie pisma z WZDW w tej sprawie, o której mówiła pani Wiceprzewodnicząca Rutkowska – Krupka wcześniej. Pismo brzmi następująco: W odpowiedzi na pismo o sygnaturze BR.0002.24.2016 z dnia 21 marca 2016 r., Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu informuje, Ze budowa obwodnicy Rogoźna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241 planowana jest do realizacji przy udziale środków z Unii Europejskiej w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Celem przygotowania przedmiotowej inwestycji do realizacji zleciliśmy, z terminem wykonania w grudniu 2016 r., opracowanie koncepcji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Zadaniem koncepcji ma być przedstawienie sposobu poprowadzenia obwodnicy Rogoźna położonej w województwie wielkopolskim, powiecie obornickim, w gminie Rogoźno. Planowana obwodnica powinna być usytuowana po północnej stronie miasta, zaczynając od drogi wojewódzkiej nr 241 przecinając rzekę Wełnę, linię kolejową 354 Poznań - Piła, z włączeniem do istniejącej drogi krajowej nr 11. Przedmiotowa inwestycja ma rozwiązać istniejące problemy i przyczynić się do:
Jednocześnie informujemy, że realizację ww. inwestycji przewidujemy w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Ponadto nadmieniamy, że opracowana przez Miasto Rogoźno w 2003 r. koncepcja projektowa budowy obwodnicy Rogoźna jest bardzo dobrym materiałem wyjściowym, jednakże w związku z tym iż zmieniły się uwarunkowania prawne w zakresie uzyskania decyzji środowiskowej konieczne jest opracowanie nowej koncepcji. Informujemy również, że w planie zadań na rok 2016 ujęta jest przebudowa chodnika wzdłuż ulicy Kościuszki (odcinek od ul. Sądowej do ronda) w m. Rogoźno. Wartość szacunkowa tego zadania wynosi ok. 150 000 zł. Następnie głos zabrał pan radny Sejmiku – Jarosław Berendt, który nie chcąc powtarzać słów pani Krupki, poinformował iż ma nadzieję że tą obwodnicą niedługo mieszkańcy będą jeździć. Dodał, że pomimo różnych opcji politycznych, pomimo różnych podziałów politycznych – radni, którzy reprezentują teren północnej wielkopolski m.in. powiat obornicki, pilski i cały ten region jednoznacznie są na „tak”. Pan przewodniczący zaproponował w tym miejscu dyskusję na powyższy temat. Głos zabrał pan radny Paweł Wojciechowski, który zapytał panią Rutkowską – Krupkę o to, na kiedy przewidziane są prace w terenie w sprawie budowy obwodnicy po zatwierdzeniu spraw związanych z koncepcją i opiniami środowiskowymi oraz jakie działania miałby podjąć samorząd rogoziński na obecna chwilę, aby pomóc przy realizacji tej inwestycji? Pani Krupka odpowiedziała, że kolejność działania jest następująca – będzie koncepcja, będzie środowisko i jeżeli nie będzie przeszkód – to strony powinny włączyć się w wykup terenu i budując projekt budżetu na 2017 rok ta inwestycja powinna być w tym budżecie już choćby w części ujęta. Pani wiceprzewodnicząca sejmiku w swojej informacji przekazała, że na obwodnicę przekazana jest kwota 37 mln zł i 3,7 mln zł na modernizację mostu na rzece Wełnie. Pan Wojciechowski zapytał w tej kwestii, czy jest na to sporządzony już jakiś kosztorys? Pani Krupka odpowiedziała, że wstępnie tyle pieniędzy jest wpisane do programu transportu, a przetarg pokaże ile będzie pieniędzy na to musiało być przeznaczone – bo przetarg może być mniejszy. Pan radny Wojciechowski zapytał, czy taka kwota jest realna, ponieważ obwodnica Wągrowca, która była ostatnio oddana, odcinek ok 2 km kosztował ok 40 mln zł, w Rogoźnie jest ten odcinek trzy razy dłuższy? Pani wiceprzewodnicząca odpowiedziała radnemu, że nie będzie się w tej kwestii wypowiadała, ponieważ nie zna się na kwestiach technicznych i przekazuje jedynie to co jest zapisane w dokumentach. Pani wiceprzewodnicząca kończąc swoją wypowiedź poinformowała, że na bieżąco będzie informowała i odwiedzała Gminę Rogoźno o przebiegu prac nad budową obwodnicy. Dalej pan radny Adam Nadolny podziękował pani wiceprzewodniczącej I wszystkim innym, którzy wspierają budowę obwodnicy, podziękował również za umieszczenie w planie transportowym – zaznaczył, że radni będą naciskać na powstanie tej obwodnicy, bo jest jedynym racjonalnym wyjściem. Również pan burmistrz złożył podziękowania na ręce pani wieceprzewodniczącej Mirosławie Rutkowskiej – Krupce, jak również pod adresem stowarzyszenia “Komunikacja”, które wspiera budowę obwodnicy. Dalej pan przewodniczący przeszedł do omawiania dróg krajowych i jeszcze raz powitał pana inspektora Zbigniewa Brychczyńskiego z oddziału w Chodzieży. W pierwszej kolejności pan Brychczyński podziękował za zaproszenie, dalej poinformował, że ilość dróg jest to nieznaczny procent, co do pozostałych – bo ponad 18 km, natomiast natężenie ruchu które występuje na tym odcinku jest znaczne, ponieważ ostatni pomiar który był przeprowadzony w 2010 to było ponad 12 tys. pojazdów na dobę, tegoroczny pomiar wskazuje na 15 procent pojazdów więcej. Co do inwestycji, które prowadzi GDDKiA to jest tylko remont mostu na rzece Wełnie i kładka rowerowo – piesza, inwestycja ta powinna być zakończona na koniec maja lub początek czerwca br. Natomiast pozostałe sprawy związane z inwestycjami nie są optymistyczne, ponieważ program Dróg Krajowych, który został przyjęty z perspektywą do 2025 r. uchwałą Rady Ministrów przewiduje nowe odcinki dróg expresowych, w Gminie Rogoźno chodzi o drogę nr 11, która będzie poza dotychczasowym przebiegiem tej drogi. W związku z tym, wszelkie inwestycje, większe inwestycje związane z przebiegiem drogi krajowej nr 11, na dzień dzisiejszy nie są przewidziane w budżecie, ewentualnie docelowo małe remonty, które wynikają z bieżącego utrzymania dróg. Swoją sprawę do pana Brychczyńskiego skierowała pani sołtys Elżbieta Świtniewska, która poprosiła o wykonanie inwestycji, która była rozpoczęta w latach 2008/2009 I beznadziejnie wykonana, ponieważ w dalszym ciągu nie ma chodników, szczególnie jadąc w kierunku Piły na skrzyżowaniu z drogą powiatową od Zespołu Szkół, tam dociera dwoje małych dzieci – i te dzieci idą rowem. Poza tym brak jest ciągów pieszo – rowerowych, żeby dotrzeć na dworzec PKP w Tarnowie, ponieważ pasy dla pieszych za miejscowością Tarnowo – są ewentualnie do przyjęcia, ale brak jest możliwości obejścia wysepek zwężających te pasy ruchu. Pan radny Adam Nadolny zapytał o to, czy są jakieś realne działania w sprawie obwodnicy Obornik, a drugie pytanie dotyczyło lewoskrętu z drogi S11 w kierunku Parkowa żeby umieścić to w planie jeżeli nie tegorocznym to przyszłorocznym. Pan inspektor GDDKiA odpowiedział, że trudno jest mu się odnieść do pytań radnego, ponieważ wszelkie decyzje związane z inwestycjami i finansowaniem nie są podejmowane na poziomie rejonu w Chodzieży, natomiast są podejmowane w oddziale w Poznaniu. Natomiast odnośnie obwodnicy poinformował, że prace koncepcyjne i środowiskowe są daleko posunięte. Jest to na takim etapie, który będzie niejako pierwszy realizowany by przedłużyć istniejącą drogę s 11 tzw. Zachodnia obwodnice Poznania – i ma to właśnie dotyczyć nie tylko budowy obwodnicy Obornik, ale także jest kilka miejscowości, przez które ten ruch tranzytowy niejako zostanie odsunięty – jest to Piła, Ujście, Jastrowie, Okonek. Pani Wiceprzewodnicząca Krupka uzupełniła wypowiedź pana Brychczyńskiego i poinformowała, że programie rządowym ani droga S10, ani droga S11 nie znalazły się w planie finansowania. Monitowanie marszałka Marka Woźniaka spowodowało że w drugiej wersji, ostatecznej kontraktu terytorialnego te drogi znalazły się na liście podstawowej do realizacji. Okazało się, że w tym roku, w programie Dróg Krajowych I Autostrad aktualna wersja ostatnia nie zakłada do roku 2023 ani drogi S10, ani S11. Jest natomiast wpisana obwodnica Ujścia w przebiegu drogi S11 I z drugiej strony Poznania będzie Jarocin I Ostrów Wielopolski i na północ Szczecinek. Pani wiceprzewodnicząca swoją wypowiedź zakończyła konkluzją, by z wszystkich stron wymóc, by była presja na realizowanie drogi S11. Pan radny Perlicjan zapytał pana z GDDKiA o skrzyżowanie z drogi S11 do Parkowa i kwestie przejścia dla pieszych przez tą drogę, ewentualnie sygnalizację świetlną ? Pan Brychczyński odpowiedział radnemu, że jeżeli chodzi o warunki techniczne na wykonie takiej inwestycji, to nie ma żadnych przeciwskazań, natomiast był tam przeprowadzony pomiar ruchu osób przechodzących w tym miejscu – jednak brak jest wyników do dnia dzisiejszego. Natomiast wszelkie zadania tego typu wykonywane są przez oddział w Poznaniu, nie w Chodzieży. Kolejna osobą, która zabrała głos w tym punkcie był pan dyrektor Bogdan Andrzej Jeran, który po krótce przedstawił swoją informację. Materiały stanowią załącznik do niniejszego protokołu. W trakcie wystąpienia pana dyrektora o głos poprosił pan sołtys Zbigniew Nowak, który zwrócił uwagę na problem zakrzaczenia, wystających gałęzi, usunięcia drzew w Budziszewku, Owczychglowach. Pan dyrektor Jeran odpowiedział sołtysowi, że to o co wnosi jest już wykonane. Natomiast jeżeli chodzi o przycinkę drzew, to pan dyrektor odpowiedział, że drogi powiatowe odpowiadają standardom obowiązującym. Na temat dróg gminnych w Gminie Rogoźno głos zabrał pan Tadeusz Zygmunt, który zajmuje stanowisko specjalisty ds. kanalizacji i dróg. Na dzień 31.12.2015 r. zgodnie z ewidencją Gmina Rogoźno zarządzała drogami zaliczonymi do dróg kategorii gminnych o łącznej długości 134,925 km, z tego :
bitumiczną 41,206 km betonową 1,758 km kostki brukowej 1,85 km
brukową 1,603 km tłuczniową 12,183 km żwirową 1,699 km
Na obszarze wiejskim drogi o nawierzchni asfaltowej są w większości w dobrym stanie. Do takich dróg można zaliczyć drogi wybudowane lub przebudowane w ostatnich latach: - Nr 272511P w Gościejewie o długości 1,49 km, - Nr 272513P Owieczki -Owieczki Małe o długości 3,1 km, - Nr 272537P w Parkowie o długości 0,476 km, - Nr 273537P Jaracz – Jaracz Młyn o długości 1,15 km, - Nr 273520P w m. Gościejewo na odcinku od OSP w kier. Trzech Gór o długości 2,25 km, - Nr 2772530P w Budziszewku o długości 1,25 km, - Nr 272525P Boguniewo – Józefinowo o długości 2,15 km, - drogę w Studzieńcu łączącą drogi powiatowe nr 2029P z nr 2039P wraz z dojazdem do bloku nr 17b o długości 0,51 km, - Nr 272522P Dziewcza Struga etap I o długości 0,477 km, Ważność posiadanej dokumentacji wygasa w roku bieżącym.
Do dróg o nawierzchni asfaltowej, o najgorszym stanie technicznym należą drogi: - Nr 272509P na odcinku od stacji paliw Dąbrowskich do Ciesiel. oraz droga Nr 272525P na odcinku o długości ok. 0,5 km w m. Józefinowo. Nawierzchnie twarde ulepszone (głównie asfaltowe, betonowe, kostki brukowej lub z trylinki) na terenie Rogoźna posiada ok. 13 km dróg. Stan większości ulic o nawierzchni asfaltowej uległ zasadniczej poprawie w wyniku prowadzonych robót odtworzeniowych związanych z realizacją budowy I i II etapu kanalizacji sanitarnej. Na ternie miasta ulicą o nawierzchni bitumicznej będącą w najgorszym stanie technicznym jest ul. Fabryczna. Jej szybka przebudowa będzie możliwa w przypadku pozyskania pomocowych środków zewnętrznych, o które Gmina wystąpiła z wnioskiem Drogi o nawierzchni nieulepszonej występujące na terenie Gminy posiadają nawierzchnie wykonane z łupka węglowego, tłucznia i gruzobetonu. W roku 2015 na utwardzenie dróg zakupiono i wbudowano łącznie 5749,8 t gruzobetonu. Pozostałe drogi gminne mają nawierzchnię gruntową, które w ramach bieżącego utrzymania są okresowo równane. W roku 2015 łączna powierzchnia dróg podanych temu procesowi wyniosła 328 880,50 m2. Gmina w zarządzie swym posiada również następujące obiekty mostowe :
Większość mostów wybudowanych zostało w latach 60 – tych ubiegłego wieku. Ze względu na stan techniczny most na Rudce w Olszynie został wyłączony z użytkowania, Urząd posiada opracowane wcześniej ważne dokumentacje projektowe na zadania, których realizacja przebiega etapowo w miarę zadysponowania w budżecie Gminy środków na ten cel. Należą do nich następujące projekty:
(II etap – parking przy budynku Czarnkowska 17 został zrealizowany
gdzie dotychczas zrealizowano dwa etapy: I – ul. Nowa, II – ciąg pieszo-jezdny od ul. W. Poznańskiej do ul. Nowej oraz odcinek o dł.198 mb ul. Długiej) W bieżącym roku wygasa pozwolenie na budowę.
został wykonany w 2013 roku. We wrześniu br. wygasa pozwolenie na budowę . Ze środków budżetu 2016 roku kontynuowana będzie przebudowa chodników i miejsc postojowych przy Przychodni „Lekarzy Rodzinnych” - ul. II Armii Wojska Polskiego 4 w Rogoźnie. Planowana jest również budowa drogi gminnej nr 272520P w miejscowości Gościejewo, dla której zakończone zostały procedury związane z wyłonieniem wykonawcy robót oraz inspektora nadzoru inwestorskiego. W ramach bieżącego utrzymania prowadzona jest „Akcja zimowego utrzymania” prowadzona na drogach i ulicach. Z uwagi na łagodny przebieg zimy ‘’’akcja” absorbuje środki mniejsze niż zaplanowano w tegorocznym budżecie. Po raz pierwszy przystąpiono w okresie zimowym do wycinki krzewów zarastających pobocza naszych dróg. Z uwagi na łagodny przebieg tegorocznej zimy, nie wszędzie udaje się osiągnąć zakładany efekt. Dużym utrudnieniem przy prowadzonej wycince są zalegające W dalszej kolejności zostaną wykonane: - profilowanie dróg i ulic o nawierzchni gruntowej, - remonty cząstkowe ulic i dróg o nawierzchni bitumicznej, oraz oznakowanie poziome. W ramach zadysponowanych w budżecie środków planuje uzupełnienie i wymianę oznakowania pionowego dróg i ulic. Po przedstawionym temacie, pan radny Adam Nadolny zapytał pana Zygmunta, kiedy zostanie rozstrzygnięty przetarg na równanie dróg? Pan Zygmunt odpowiedział radnemu, że w poniedziałek mija termin składania ofert i potem pozostaje kwestia tygodnia, jeżeli będą oferty kompletne i powinien zostać wybrany wykonawca. W dalszej kolejności głosu pan przewodniczący udzielił radnemu Zbigniewowi Chudzickiemu, który zgłosił prośbę, wniosek odnośnie drogi Seminarialnej, aby na tym newralgicznym odcinku utwardzić tą drogę. Pan Zygmunt odpowiedział, że stan tej drogi jest wszystkim znany – jest przewidziane w ramach tych wszystkich procesów równania dróg, objąć tymi pracami i ten odcinek. Pan radny Krzysztof Nikodem zapytał o sprawę podwyższonych studzienek, które prowadzą na Bielawy? Pan Zygmunt odpowiedział, że jeśli chodzi o te studzienki, to będzie to wykonane w ramach prac wykonywanych przez gminę.
Ad. 6. Informacja o aktualnej sytuacji w zakresie zimowego utrzymania dróg. Pan Tadeusz Zygmunt przekazał, że w miesiącu lutym , z uwagi na występowanie dodatnich temperatur i brak opadów śniegu prowadzenie akcji zimowego utrzymania zostało zawieszone. Dlatego wykonawca tego zamówienia–Zakład Usług Komunalnych i Transportowych p. Henryk Siwiński z Rogoźna nie miał podstaw do wystawienia faktury za ten okres. W miesiącu marcu br. opady śniegu, które wystąpiły w dniach 1 i 9 marca spowodowały wznowienie akcji, za co faktury należy się spodziewać na koniec miesiąca marca br.
Ad. 7. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wsparcia rodziny oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją tego zadania. Ten temat przedstawiła pani kierownik GOPS-u Ewelina Kowalska. W ramach wykonania Programu realizowane są następujące zadania.
CEL SZCZEGÓŁOWY I PROMOWANIE WARTOŚCI RODZINY
CEL SZCZEGÓŁOWY II WSPIERANIE RODZINY W JEJ PRAWIDŁOWYM FUNKCJONOWANIU
CEL SZCZEGÓŁOWY III INICJOWANIE l ROZWÓJ RÓŻNORODNYCH DZIAŁAŃ NA RZECZ DZIECI I MŁODZIEŻY
SZCZEGÓŁOWY IV WDRAŻANIE NOWOCZESNYCH METOD PRACY Z RODZINĄ I DZIECKIEM
Analizując zebrany materiał można stwierdzić, że Program realizowany jest zgodnie z założeniami. W Gminnym Ośrodku Pomocy w Rogoźnie zatrudnionych jest 3 asystentów rodziny, z czego 2 wykonuje czynną pracę. Żadna z rodzin potrzebujących wsparcia nie jest pozostawiona bez pomocy, nie notuje się rodzin oczekujących na podjęcie współpracy z asystentem rodziny. Należy zwrócić uwagę, że w wielu rodzinach występuje problem alkoholowy. Niezbędnym do dalszej, kompleksowej realizacji Programu oraz kompleksowej pomocy rodzinie będzie prowadzenie specjalistycznej terapii uzależnień. Oddziaływania specjalistyczne rozumiane są przez zatrudnienie terapeuty ds. uzależnień lub utworzenia przychodni leczenia uzależnień. Do powyższego tematu radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań.
Ad. 8. Podjęcie uchwał w następujących sprawach: a) uchwała w sprawie Gminnego Programu Opieki nad Zwierzętami Bezdomnymi oraz zapobiegania Bezdomności Zwierząt na terenie Gminy Rogoźno w 2016 roku. Głos zabrał kierownik Roman Piątkowski, który przedstawił projekt uchwały, wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi i uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia. Uwag nie wniesiono. Głosowanie odbyło się jednogłośnie, gdzie przyjęto uchwałę. b) uchwała w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku. Ustalono stawkę 250 zł od domku letniskowego za gospodarowanie odpadami komunalnymi w sposób selektywny, natomiast za gospodarowanie odpadami, które nie są segregowane, stawkę ustalono w wysokości 390 zł za rok. Opłatę należy uiścić do 15 września każdego roku na rachunek bankowy lub w kasie Urzędu. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Głos zabrał Sebastian Kupidura pytając się czy w uchwale są ujęte domki na ogródkach działkowych? Pan Roman Piątkowski odpowiedział, że domki na ogródkach działkowych nie są ujęte, ponieważ chodziło tu o nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowe, za które płaci się podatki. Więcej uwag nie wniesiono. Głosowanie odbyło się jednogłośnie gdzie przyjęto uchwałę. c) uchwała w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe przez część roku. Kontynuując pan Roman Piątkowski odczytał treść uchwały, wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Pytanie zadał przewodniczący Rady Miejskiej pan Henryk Janus jak będzie dostarczana informacja dla mieszkańców? Pan Roman Piątkowski odpowiedział, że pocztą dla wszystkich zainteresowanych. Więcej uwag nie wniesiono. Głosowanie odbyło się jednogłośnie gdzie przyjęto uchwałę. d) uchwała w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości gminnej w trybie bezprzetargowym. Pan Roman Piątkowski odczytał treść uchwały, wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi i uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia. Uwag nie wniesiono. Głosowanie odbyło się jednogłośnie gdzie przyjęto uchwałę. e) uchwałą w sprawie powołania Rady Muzeum przy Muzeum Regionalnym im. Wojciechy Dutkiewicz, wchodzącym w skład Rogozińskiego Centrum Kultury. Głos zabrał Sekretarz Marek Jagoda, który odczytał treść uchwały gdzie powołano 12 osobowy skład Rady Muzeum. Dodatkowo wraz z Radcą Prawnym panem Piotrem Płoszczycą w ramach ostrożności sugerują, aby radni którzy są powołani do Rady Muzeum wyłączyli się z głosowania, ponieważ można uznać w tym interes własny. Więcej uwag nie wniesiono. Głosowano następująco: 11 za podjęciem uchwały, 0 przeciw, 0 wstrzymanych, 3 wyłączyło się z głosowania, 1 nieobecny. Uchwała została przyjęta. f) uchwała w sprawie zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do przedszkoli i szkół na terenie Gminy Rogoźno. Głos zabrała pani Burmistrz Renata Tomaszewska, która wygłosiła treść uchwały. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Głos zabrał pan Jarosław Łatka pytając o dzieci, które nie są z obwodu a dojeżdżają do szkół czy te będą zabierane? Pani Burmistrz odpowiedziała, że te dzieci są zabierane przez autobus, natomiast nie jest to uwzględnione w ustawie. Następnie pyta się czy takie dzieci otrzymują bilety oraz czy nie można dopisać kolejnego paragrafu do uchwały odnośnie dzieci dojeżdżających spoza obwodu? Pan Radca Prawny odpowiedział, że dopóki ustawodawca nie zmieni zapisu, my nie będziemy wychodzić przed szereg. Pani Burmistrz dodała, że dzieci są dowożone i otrzymują bilety. Więcej uwag nie wniesiono. Głosowanie odbyło się jednogłośnie gdzie przyjęto uchwałę. g) uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Piła. Głos zabrała pani Skarbnik Maria Kachlicka, która przedstawiła treść projektu uchwały, gdzie uchwala się pomoc Gminie Piła w formie dotacji celowej w kwocie 6479 zł z przeznaczeniem na podejmowanie czynności wobec osób nietrzeźwych z terenu Gminy Rogoźno. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi i uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia. Uwag nie wniesiono. Głosowanie odbyło się jednogłośnie gdzie przyjęto uchwałę. h) uchwała zmieniająca Uchwałę Nr XIX/157/2015 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 25 listopada 2015 roku w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych. Pani Skarbnik Maria Kachlicka wygłosiła treść uchwały. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Głosowanie odbyło się jednogłośnie gdzie przyjęto uchwałę. i) uchwała w sprawie poboru podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości w drodze inkasa oraz określanie inkasentów i wynagrodzenie za inkaso. Kontynuując pani Skarbnik wygłosiła projekt uchwały. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Pytanie zadał radny Paweł Wojciechowski czy sołtys jako inkasent może odmówić poboru podatku od mieszkańca? Nie, sołtys ma obowiązek przyjąć wpłatę podatku, ale podatnik może wpłacić podatek w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy. Więcej uwag nie wniesiono. Głosowanie odbyło się jednogłośnie gdzie przyjęto uchwałę. j) uchwała w sprawie udzielenia dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały, gdzie udziela się dotacji celowej z budżetu Gminy Rogoźno w wysokości 30 tys zł z przeznaczeniem na dofinansowanie robót budowlanych w zakresie odnowienia elewacji zewnętrznej Kościoła Parafii Rzymskokatolickiej pw. Ducha Świętego w Rogoźnie. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi i uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia. Głos zabrał pan Nikodem pytając czy te prace konserwatorskie są przy udziale środków zewnętrznych? Pani Skarbnik odpowiedziała, że we wniosku są ujęte środki własne i dofinansowanie z Gminy Rogoźno. Dodatkowo głos zabrał radny Nadolny informując, że ciężko zdobyć dofinansowanie np. z Urzędu Marszałkowskiego. Następnie pan radny Chudzicki stwierdził, że ta uchwała jest dobrze przygotowana przez Burmistrza. Proboszcz Parafii dba o Kościół, który jest wpisany do rejestru zabytków i tym samym nie dopuszcza do niszczenia budynku Kościoła. Kilka inwestycji Gmina wspierała jak wymiana terakoty, złocenie ołtarza, wymiana ławek. Więcej uwag nie wniesiono. Głosowanie odbyło się jednogłośnie gdzie przyjęto uchwałę. k) uchwała w sprawie uchylenia uchwały intencyjnej Pani Skarbnik przedstawiła treść uchwały. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi i uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia. Chodzi tutaj o fakt, że w obrocie prawnym zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej są dwie uchwały. Podjęto uchwałę o udzieleniu pomocy finansowej do rozbudowy oddziału Szpitala w Obornikach, a w tej pierwotnej uchwalę dodane było rozbudowa budynków A i B Szpitala w Obornikach. Zasugerowano nam, żeby uchylić tą pierwszą uchwałę tak aby się nie powielały zadania. Uwag nie wniesiono. Głosowanie odbyło się jednogłośnie gdzie przyjęto uchwałę.
Ad. 9. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym. Informacje o udziale Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w Rogoźnie, w okresie międzysesyjnym od 25.02.2016 – 30.03.2016 roku w następujących spotkaniach i wydarzeniach: 25.02 - Sesja Rady Powiatu w Obornikach 26.02 - Pierwsze Rogozińskie Obchody Dnia Żołnierzy Wyklętych w Rogoźnie (również P. Wojciechowski) 26.02 - Zebranie Walne Sprawozdawczo-Wyborcze OSP w Rogoźnie (również P. Wojciechowski) 29.02 - Forum Rolnicze Powiatu Obornickiego 01.03 - Zebranie Sołeckie w Parkowie 02.03 - Wykład „Pierwsza pomoc w praktyce” prezentowany przez Romana Szuberskiego - zorganizowany przez Rogoziński Uniwersytet III Wieku w RCK 03.03 - Zebranie Sołeckie w Jaraczu (również P. Wojciechowski) 05.03 – M. Kutka – Dzień Kobiet w Pruścach, zorganizowany przez Sołtysa i Radę Sołecką 05.03 – Dzień Kobiet w Gościejewie - zorganizowany przez Stowarzyszenie „Gościnianka” oraz Sołtysa i Radę Sołecką 06.03 – M. Kutka – Dzień Kobiet w Rudzie zorganizowany przez Sołtysa i Radę Sołecką 07.03 – Zebranie Sołeckie w Budziszewku (również M. Kutka) 07.03 – Spotkanie z przedstawicielami Spółki Enea Oświetlenie 09.03 – Zebranie Sołeckie w Tarnowie (również P. Wojciechowski) 09.03 – Rada Sołecka w Gościejewie 10.03 – Zebranie Sołeckie w Pruścach (również P. Wojciechowski) 11.03 – Uroczystość z okazji Dnia Sołtysa w Laskowie zorganizowana przez Gminne Stowarzyszenie Sołtysów 12.03 – Dzień Kobiet w Owieczkach i Karolewie - zorganizowany przez Sołtysów i Rady Sołeckie 14.03 – P. Wojciechowski - Zebranie Sołeckie w Boguniewie 15.03 – Szkolenie w sali RCK – Kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Nowe zapisy prawa dotyczące m. in. wygaszania zezwoleń 15.03 – Zebranie Sołeckie Sołectwa Kaziopole w Grudnej (również P. Wojciechowski) 16.03 – Spotkanie w Starostwie Powiatowym w Obornikach dotyczące podjęcia wspólnych działań w zakresie ewidencji dróg gminnych i powiatowych 16.03 – Posiedzenie Rady Społecznej SP ZOZ w Obornikach 16.03 – P. Wojciechowski – Walne Zebranie Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolskich w Poznaniu. 16.03 – Zebranie Sołeckie w Karolewie (również P. Wojciechowski) 17.03 – Zebranie Sołeckie w Owieczkach 18.03 – Zebranie Gminnej Spółki Melioracyjnej w Rogoźnie (również P. Wojciechowski) 19.03 – K. Erenc – Walne Zebranie Sprawozdawcze ROD im. Przemysława w Rogoźnie. 22.03 – XXIII Sesja Rady Miejskiej w Rogoźnie. 22.03 – M. Kutka – Zebranie Sołeckie w Rudzie. 23.03 – Zebranie Sołeckie w Gościejewie (również P. Wojciechowski) 24.03 – Posiedzenie KSSOiK (również P. Wojciechowski) 24.03 – Posiedzenie KGFiR (również M. Kutka) Pierwsze sprawozdanie dotyczyło Komisji Rewizyjnej, które przedstawiła pani Przewodnicząca Katarzyna Erenc – Szpek. Dnia 17.03.2016r odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej, w której zajęto się dwoma tematami :
Komisja Rewizyjna w temacie pierwszym stwierdziła, że środki z funduszu sołeckiego w wyżej wymienionych sołectwach, wydatkowano prawidłowo według przedsięwzięć uchwalonych przez zebrania oraz zgodnie z zadaniami własnymi Gminy. W drugim temacie analizowano przychody z wynajmu pomieszczeń gminnych w wybranych sołectwach Gościejewo, Jaracz, Studzieniec .
Utworzony fundusz poszczególnych sołectw zaspakaja zbiorowe potrzeby lokalnych mieszkańców, integruje ich i powoduje wzrost zaangażowania. Jako drugi swoje sprawozdanie przedstawił pan Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa. Poinformował, że komisja odbyła się w czwartek dnia 24 marca br. Na komisji uczestniczyli: pan burmistrz, pani skarbnik, pan sekretarz, pan kierownik Piątkowski, pan dyrektor ZAMK-u Marek Mysłek i pan Tadeusz Zygmunt. Tematem przewodnim były drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne i w związku z tym że tematem tej sesji jest ten sam temat odstąpiono od omawiania go na komisji. Następnie głos zabrał pan dyrektor ZAMK-u przedstawiając sytuacje w zasobach komunalnych. Następnie radni zgłosili kilkanaście wniosków, które zostaną przesłane wg kompetencji. Następnie sprawozdanie Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury za nieobecnego Przewodniczącego Łukasza Zaranka przedstawił pan wiceprzewodniczący Jarosław Łatka. Ostatnie posiedzenie Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury odbyło się 24 marca w Urzędzie Miejskim. W obradach uczestniczył Burmistrz Roman Szuberski, Burmistrz Renata Tomaszewska, Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej oraz pracownicy Urzędu. Komisja obradowała w pełnym składzie. Tematami marcowego posiedzenia były: Analiza działań promocyjnych Gminy Rogoźno, przedstawiona przez p. Aleksandra Fajok oraz ład, czystość i porządek w gminie. Estetyka miasta, stan utrzymania zieleni, ten temat omówił kierownik Roman Piątkowski. Podczas posiedzenia przedstawione zostały także projekty uchwał na dzisiejsza sesję Rady Miejskiej. Komisja zarekomendowała p. Renatę Tomaszewską, radną Katarzynę Erenc-Szpek oraz radnego Jarosława Łatkę do Rady Muzeum. Ponadto przyjęto wniosek przewodniczącego Łukasza Zaranka w sprawie wymiany tablicy w Biniewie.
Ad. 10. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady. SPRAWOZDANIE BURMISTRZA ROGOŹNA z realizacji uchwał Rady Miejskiej w Rogoźnie za okres od 24.02.2016 r. do 30.03.2016 r.
SPRAWOZDANIE BURMISTRZA ROGOŹNA z realizacji uchwał Rady Miejskiej w Rogoźnie za okres od 22.03.2016 r. do 30.03.2016 r.
Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym 27 lutego 2016r. - udział w obchodach Dnia Żołnierzy Wyklętych - udział w zebraniu sprawozdawczo- wyborczym OSP Rogoźno 28 lutego 2016r. - udział w „Biegu Tropem Wilczym 2016” poświęconym Pamięci Żołnierzy Wyklętych 1 marca 2016r. - udział w Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa -udział w wiejskim zebraniu sprawozdawczym w Parkowie 3 marca 2016r. - udział w spotkaniu z panem Ryszardem Gawrońskim z Centrum Kompetencji- Grupa Szkoleniowo- Doradcza 5 marca 2016r. - udział w Walnym Zebraniu Sprawozdawczo- Wyborczym OSP w Parkowie - udział w uroczystości z okazji Dnia Kobiet Stowarzyszenia Gościnianka 6 marca 2016r. udział w uroczystości z okazji Dnia Kobiet w Rudzie 7 marca 2016r. - udział w spotkaniu z Panem Tomaszem Kapucynem- ENEA 9 marca 2016r. - udział w spotkaniu sołeckim w Tarnowie 11 marca 2016r. - udział w posiedzeniu Zarządu oraz w Zwyczajnym XVI Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia Jednostek Samorządu Terytorialnego „Komunikacja” - udział w uroczystych obchodach Dnia Sołtysa w Laskowie 12 marca 2016r. - udział w turnieju szkół ponadgimnazjalnych w tenisa stołowego w RCK - udział w obchodach Dnia Kobiet w Owieczkach, Karolewie oraz w Studzieńcu 13 marca 2016r. - udział w zawodach wędkarskich o Puchar Rogoźna 14 marca 2016r. - udział w zebraniu sołeckim w Boguniewie 15 marca 2016r. - udział w spotkaniu szkoleniowym nt. kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych w RCK - udział w zebraniu sołeckim w Kaziopolu 16 marca 2016r. - wizyta u notariusza w Obornikach - udział w spotkaniu dot. podjęcia wspólnych działań w zakresie ewidencji dróg gminnych i powiatowych oraz nadzoru sprawowanego przez Starostę nad organizacją ruchu na drogach gminnych i powiatowych w Starostwie Powiatowym w Obornikach - udział w zebraniu sołeckim w Karolewie 17 marca 2016r. - udział w Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie - udział w zebraniu sołeckim w Owieczkach 18 marca 2016r. - udział w Walnym Zgromadzeniu Delegatów Gminnej Spółki Wodno- Melioracyjnej w Rogoźnie 19 marca 2016r. - udział w spotkaniu wielkanocnym z osobami niepełnosprawnymi - udział w zebraniu sprawozdawczym Bractwa Kurkowego „Rogoża” - udział w Finale V Edycji Gminnej Ligii Piłki Siatkowej - udział w Walnym Zebraniu Sprawozdawczo- Wyborczym OSP w Słomowie 22 marca 2016r. - udział w sesji Rady Miejskie w Rogoźnie - udział w zebraniu sołeckim w miejscowości Ruda 23 marca 2016r. - udział w posiedzeniu Komisji Społecznej- Rada Powiatu Obornickiego - udział w zebraniu sołeckim w Gościejewie 24 marca 2016r. -udział w Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury - udział w Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa 29 marca 2016r. - udział w Sesji Rady Powiatu Obornickiego 30 marca 2016r. - udział w Sesji Rady Miejskiej
Pan radny Chudzicki zapytał pana burmistrza Szuberskiego, że z uwagi na niemożliwość wzięcia udziałuw szkoleniu dotyczącego wygaszania zezwoleń w spr. alkoholi, poprosił o zreferowanie w kilku zdaniach tej kwestii i druga sprawa dotyczyła spotkania z przedstawicielami spółki ENEA w sprawie oświetlenia, czy były poruszane tematy oświetlenia gminnego? Pan burmistrz odpowiedział, że jeżeli chodzi o oświetlenie, to spotkał się z panem Tomaszem Kapucynem, z radnymi i omawiana była sprawa oświetlenia w gminie oraz realizacja zadań w tym zakresie na rok 2016/2017. Ustalono, że zostanie wykonana mapa potrzeb w sprawie najpotrzebniejszego oświetlenia, która w najbliższym czasie powinna być zrealizowana. Natomiast jeśli chodzi o szkolenie to odbywa się ono co 3 lata, by przypomnieć sprzedawcom o zasadach sprzedaży alkoholu, prowadzącą to spotkanie była pani Teresa Kobrzyńska. Wypowiedź pana burmistrz uzupełniła pani Przewodnicząca Maria Stachowiak, która dodała że przepisy zasadniczo się nie zmieniły, ale zmieniły się w szczegółach, m.in. odnośnie reklamy alkoholu, uiszczania podatków, kiedy może skontrolować policja. Pan radny Chudzicki zapytał panią Stachowiak, czy na tym spotkaniu była poruszana sprawa sprzedaży alkoholu nieletnim i spożywania alkoholu w obrębie sklepu? Pani Stachowiak odpowiedziała, że owszem temat był poruszany i co niektórzy uczestnicy protestowali. Pan Krzysztof Nikodem na zakończenie zwrócił uwagę, że mimo podjęcia tematu picia alkoholu przy sklepie w Tarnowie obok szkoły – temat nadal jest nierozwiązany.
Ad. 11. Interpelacje i zapytania radnych. Swoją interpelację odczytał wiceprzewodniczący Paweł Wojciechowski, która brzmi: „W związku z otrzymanymi informacjami od mieszkańców o ograniczonej możliwości korzystania z obiektu sportowego Orlik, proszę o udzielenie informacji na temat ilości godzinowej zgłaszanego zapotrzebowania od zorganizowanych grup na korzystanie z obiektu, a możliwościami jego funkcjonowania. Uprzejmie proszę o przedstawienie informacji na jakich zasadach odbywają się rezerwacje boiska (do gry w piłkę nożną) przez zorganizowane grupy, oraz przeanalizowanie na jakim poziomie dostęp do użytkowania obiektu zwłaszcza w godzinach popołudniowych i wieczornych mają grupy nie związane ze szkołami, klubami czy organizacjami sportowymi. Równocześnie zwracam się z wnioskiem o przeanalizowanie zasadności i możliwości finansowych na wykonanie rekultywacji płyty boiska, oświetlenia i przygotowania do funkcjonowania boiska na terenie SP3 (za Orlikiem).
Ad. 12Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. Pan radny Maciej Kutka odczytał odpowiedź na interpelacje pana Pawła Wojciechowskiego, która brzmi: W związku z interpelacją Radnego Rady Miejskiej Rogoźna - Pawła Wojciechowskiego (data wpływu 11. 03. 2016 r.) przekazuję następujące informacje: Program „Moje boisko-Orlik 2012” został stworzony w celu aktywizacji najmłodszych oraz stworzenia im jak najlepszych warunków i możliwości do rozwijania swoich sportowych pasji i umiejętności. Hasło przewodnie tego programu „ZDROWE I UŚMIECHNIĘTE DZIECI NAJWAŻNIEJSZE!!!”. 1.W miesiącu marcu „Orlik” dysponuje 74 godzinami zaś zgłaszane zapotrzebowanie na ten miesiąc wyniosło około 110 godzin (dotyczy wyłącznie boiska piłkarskiego). 3. Regulaminu obiektu (w załączeniu) przewiduje możliwość rezerwacji boiska u instruktora. Aby dokonać rezerwacji należy zgłosić to instruktorowi, ustalić dzień i godzinę oraz zebrać wystarczającą liczbę osób (minimum 10). Zgodnie z ideą „ ZDROWE I UŚMIECHNIĘTE DZIECI NAJWAŻNIEJSZE”, pierwszeństwo podczas rezerwacji mają szkoły oraz miejscowe kluby 5.W dni robocze rezerwuje się dwa, trzy terminy dla dzieci zrzeszonych w klubach oraz akademiach oraz jeden wieczorny dla grup nie związanych z klubami oraz akademiami. W zależności od potrzeb i możliwości rezerwacje wynoszą 60, 75 i 90 minut. 6.W soboty i niedziele rezerwuje się czas od 13.00 do 15.00 dla dzieci nie związanych z klubami oraz na przeprowadzenie turniejów piłkarskich od 15.00 do 20.00 (rezerwacje grup nie związanych z klubami). Od kwietnia będzie to 10.00 - 15.00 dla dzieci nie związanych z klubami oraz organizacje turniejów 15.00 - 21.00 rezerwacje dla grup nie związanych z klubami. Rezerwacje są stałe. W razi rezygnacji z terminu kierownicy drużyn informują o tym fakcie instruktora, co stwarza możliwość skorzystania z danego terminu przez inne grupy. 7.Instruktorzy dokładają wszelkich starań, by wszystkie grupy sprawiedliwie korzystały z boiska „Orlik”. Pan radny Paweł Wojciechowski dopowiedział, że ideą tej interpelacji było korzystanie z Orlika przez grupy niezrzeszone, w związku z tym dopytał czy istnieje jakiś harmonogram lub regulamin, który tą sytuacje reguluje? Pani wiceburmistrz Tomaszewska odpowiedziała radnemu, że rozmawiała z panią dyrektor Iwona Rzańską i wiele kwestii zostało przedyskutowanych i wyjaśnionych – ponieważ Orlik jest przeznaczony dla tych najmłodszych i to oni w pierwszej kolejności mają dostęp, natomiast osoby dorosłe, jeżeli pozwalają na to terminy. Pan przewodniczący Janus zapytał, czy w związku z takim dużym zainteresowaniem nie można by przedłużyć godzin funkcjonowania? Pani Tomaszewska odpowiedziała, że owszem Orlik może być czynny nawet całą noc, ale to kosztuje ponieważ muszą być opłaceni instruktorzy, oświetlenie – i zwiększa się ogólne koszty utrzymania Orlika. Po odczytaniu regulaminu funkcjonowania boiska Orlik przez wiceprzewodniczącego Kutkę - radny Wojciechowski stwierdził, że regulamin jest fikcją i nie jest przestrzegany. Jego zdaniem regulamin wyraźnie mówi w pkt 5b, że dostęp do orlika mają" wszyscy chętni " i regulamin w żadnym punkcie nie precyzuje kto ma pierwszeństwo w rezerwowaniu boiska na co powołuje się w odpowiedzi na interpelację że zgodnie z ideą: „ZDROWE I UŚMIECHNIĘTE DZIECI NAJWAŻNIEJSZE”, pierwszeństwo podczas rezerwacji mają szkoły oraz miejscowe kluby i akademie zrzeszające dzieci w wieku szkolnym 4-12 lat zwane dalej Orlikami, Żakami, Skrzatami. Pan Chudzicki prosząc o głos, zgodził się z wypowiedzią pani burmistrz Tomaszewskiej – mówiąc, że Orlik jest dla dzieci i to oni mają pierwszeństwo w korzystaniu, łącznie z dziećmi z poza terenu Rogoźna, a to że trenerzy otrzymują wynagrodzenie to jest zupełnie inna sprawa. Radny Chudzicki dodał, że w tych godzinach nikt nie został pokrzywdzony, a grupy niezrzeszone mogą przychodzić na boisko i grać. Pan Hubert Kuszak zapytał, czy regulamin przewiduje odpłatność za godzinę korzystania z Orlika grup niezrzeszonych w godzinach np. od 23 do 24? W odpowiedzi na pytanie pana Kuszaka został odczytany przez pana radnego Kutkę regulamin korzystania z boiska Orlik, w którym nie było odpowiedzi na temat odpłatności.
W dalszej części odczytano odpowiedzi na interpelacje radnego Krzysztofa Nikodema, które brzmiały: W odpowiedzi na interpelację z dnia 24.02.2016 w sprawie zakupu i montażu tablic informacyjnych z numeracją posesji w miejscowości Garbatka uprzejmie informuję, że tablice o wnioskowanych treściach zostały ujęte w wykazie tablic do zamówienia na rok 2016. Zamówienie zostanie wykonane po ustaleniu pełnego wykazu, przewidywany termin realizacji - II-III kwartał 2016r. W odniesieniu do wniosku z dnia 30.09.2015 załączonego do interpelacji informuję, że wniosek został złożony po wyczerpaniu środków budżetowych przewidzianych na realizację zadania w 2015r, o czym był Pan informowany ustnie. Oraz została odczytana odpowiedź na interpelację pana Przewodniczącego Henryka Janusa z dnia 24.02.2016. w sprawie możliwości kupna budynku poczty o powierzchni 130,50 m2 położonej na działce 404 o pow. 727 m2 stanowiącej własność Skarbu Państwa, zawiadamiam iż do dnia dzisiejszego Poczta Polska nie ogłosiła przetargu na sprzedaż wnioskowanej nieruchomości. Po rozmowie z panem Szymonem Wachowskim pracownikiem Poczty Polskiej SA powzięto informację, iż obecnie Poczta Polska oczekuje na wydanie zgody właścicielskiej przez zarząd spółki na sprzedaż ww. nieruchomości wraz z podjęciem decyzji co do ustalenia ceny wywoławczej sprzedaży. Podana przez pana cena wywoławcza na kwotę 87 tys. zł jest ceną orientacyjną. Po przeanalizowaniu orientacyjnej ceny wywoławczej stwierdza się, że wzięcie udziału Gminy Rogoźno w przetargu na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości jest nieuzasadniona z uwagi na zbyt wysoka cenę. Należy zwrócić uwagę, iż Gmina Rogoźno w roku 2015 nabyła od Eurogamy Sp. z o.o. trzy lokale użytkowe położone w Rogoźnie, przy ulicy Fabrycznej 10. Jednocześnie nadmieniam, iż w budżecie gminy na rok 2016 w dziale 700, rodz.705 wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych, Gmina nie posiada środków pozwalających na zakup wnioskowanej nieruchomości. Pan przewodniczący odniósł się jeszcze do udzielonej odpowiedzi, tłumacząc, że jest to budynek w bardzo dobrym stanie, zaopatrzony w instalacje gazową, energie elektryczną, telefon, z parkingiem i nie należy tego porównywać z tym co zostało zakupione na ulicy Fabrycznej.
Ad. 13. Wolne głosy i wnioski. W tym punkcie na samym początku pan przewodniczący odczytał pismo od pani Poseł Janyski z życzeniami skierowanymi do sołtysów z okazji ich święta. Dalej pan rady Jarosław Łatka podziękował za odpowiedź na swoją interpelację, informując że tym tematem zajmie się na posiedzeniu swojej komisji oraz zadał pytanie panu burmistrzowi, czy gmina występowała z wnioskiem o 900 mln na odnowę zabytków? Pan burmistrz odpowiedział, że jako gmina nie wystąpiono z wnioskiem o te środki, analizowana sprawa była wspólnie z kierownikiem, a sama płyta która będzie kładziona na Pl. Karola nie wchodzi w zakres dofinansowania, wchodziłyby tylko budynki, które w niewielkiej ilości są gminne. Pan radny Hubert Kuszak poprosił panią prezes Aquabellisu o wyjaśnienie sprawy studzienek z ostatniej sesji? Pani prezes Sass – Nowak odpowiedziała, że sprawa przedstawia się następująco: tak jak zostało na ostatniej sesji powiedziane w pierwszym etapie kanalizacji studzienki wszystkie były wykonywane na koszt gminy, istnieje tylko pięć przypadków, gdzie nastąpiła rozbudowa sieci kanalizacyjnej w latach 2007-2016 i finansowanie ich przedstawiało się w różny sposób. Na ulicy Boguniewskiej rozbudowa została wykonana na własny koszt, ul. Nowa, Targowisko Miejskie – rozbudowa sieci w ramach inwestycji, ulica Lipowa – rozbudowana została sieć na własny koszt prywatnego inwestora i ulica Lipowa 47a – rozbudowa na własny koszt w porozumieniu z gminą, ulica Wąska została rozbudowana sieć finansowana przez gminę. Pan radny Łatka zapytał panią prezes o planowane inwestycje na ulicy Południowej i Wschodniej ponieważ poprzednik deklarował, że będzie inwestycja odkupiona od pana Szewczaka? Pani Sass – Nowak odpowiedziała, że na tą chwilę ta inwestycja nie jest realizowana. Następne pytanie radnego dotyczyło, jakie inwestycje w tym roku planuje spółka? Pani prezes odpowiedziała, że w roku 2016 jest przewidziany – podjęty uchwałą z dnia 29 czerwca – plan, który w jakiejś części będzie musiał ulec modyfikacji i być realizowany. W tym planie jest ujęta kwota 1 mln 700 tys. zł, jaką spółka na tą chwile nie dysponuje. Pan radny powiedział, że ma informacje od poprzedniego prezesa, że będzie to finansowane w formie kredytów? Pani prezes powiedziała, że średni zysk firmy z 4 – 5 lat plasuje się na poziomie 300 – 400 tys. zł i gdyby został zaciągnięty kredyt to spółka ma związane ręce. Pan radny Paweł Wojciechowski skierował swoje pytanie do pana prezesa spółki Megawat – dotyczące obniżki cen ciepła, gdzie taryfa zmienia się od 01 marca br , w związku z tym radny zapytał czy zmiana ceny jest inicjatywą prezesa, czy rady nadzorczej, jakie są przyczyny tej obniżki i jak to się przeniesie na stan finansowy w spółce w 2016 roku? Pan prezes Gruszczyński odpowiedział, że obniżka która weszła w życie 16 marca br nie była to nowa taryfa, a korekta siedemnastej taryfy, która zaczęła obowiązywać od sierpnia 2015 r. Korekty taryf dokonuje się albo w górę, albo w dół – ostatnio w spółce dokonano obniżki w dół dwa razy, w tym roku korekta została dokonana z inicjatywy prezesa, ze względu na obniżkę kosztów, a przede wszystkim na spadek kosztów gazu. Ta obniżka dla odbiorców sieciowych w skali roku wynosi 8,8 %. Natomiast jeśli chodzi o wynik finansowy w roku 2016, to takiego wyniku się nie planuje, ponieważ trudno jest zaplanować cos co jest zależne od warunków pogodowych. Natomiast pan Gruszczyński poinformował radnego, jak ten wynik wygląda za dwa miesiące – 296 tys. 197 zł zysku brutto. Radny Wojciechowski, dopytał, jak ta sytuacja będzie wyglądała przy obniżce stawek? Pan Gruszczyński odpowiedział, że jak opracowywuje się taryfę, to robi się taryfę do pewnej planowanej wartości sprzedaży i jest to sprzedaż średnia z pięciu ostatnich lat i wtedy zasada jest taka, że planowanymi przychodami należy pokryć wszystkie planowane koszty, przy tej planowanej sprzedaży dokładając tzw. zwrot z kapitału. Ten zwrot z kapitału w ostatniej taryfie wynosił 50 tys. zł. W związku z tym gdyby spółka wykonała sprzedaż planowaną, to powinna na działalności energetycznej zanotować te 50 tys. zł zysku. Pan radny Maciej Kutka zapytał jak wyglądał zysk za rok 2015? Pan prezes odpowiedział, że za cały rok 611 tys. 601 zł. Pan radny zapytał skąd wynika różnica, skoro za dwa miesiące jest ponad 200 tys, a za cały rok 2015, tylko nieco ponad 600 tys zł? Pan prezes odpowiedział, że w zeszłym roku za te same dwa miesiące był zysk brutto 147 tys. 499 zł i ta różnica, która w tym roku jest, wynika z tego, że ceny gazu są dużo niższe niż ceny które były kalkulowane w sierpniu. Pan przewodniczący Henryk Janus, zapytał czy obniżka była obowiązkowa, celowa, oraz czy wpłynie na zmniejszenie dywidendy dla gminy? Pan prezes odpowiedział, że na zmniejszenie dywidendy za rok 2015 nie wpłynie, natomiast nie wiadomo jaki będzie wynik finansowy za rok 2016, a każda obniżka cen powoduje spadek przychodów. Pan radny Adam Nadolny, zapytał czy pan prezes nie obawia się sytuacji, w której spada sprzedaż, a wzrastają koszty – i wtedy taryfa będzie podniesiona? Pan prezes odpowiedział, że nie będzie podnosił taryfy, jeśli nie będzie to uzasadnione czynnikami niezależnymi, jeżeli np. wzrosłaby cena gazu to możliwe jest tylko teoretycznie w opłatach przesyłowych, ponieważ cena na gaz jako nośnik jest zapisana w umowie stałej. Pan Paweł Wojciechowski, zapytał o wysokość środków finansowych, jakie spółka posiada na lokatach? Pan Gruszczyński odpowiedział, że na dzień dzisiejszy lokaty bankowe nie przynoszą już tak dużego zysku jak kiedyś, ze względu na niskie stopy procentowe, ale w poprzednich latach były to dość znaczne pieniądze. Wolne środki, którymi spółka dysponuje, są to środki które generuje się głównie z amortyzacji, a za zeszły rok była to kwota 331 tys. i środki które spółka pozyskiwała likwidując stare obiekty, stare rurociągi – i kwota tych wolnych środków, która może leżeć na lokatach to 3,5 a 4 mln zł. Pan radny Adam Nadolny zapytał, jak wygląda pozyskiwanie nowych klientów? Pan prezes odpowiedział, że pozyskiwanie nowych klientów zależy od tego, jakie klienci otrzymali warunki zabudowy. Na nowo powstałych blokach ta sytuacja wygląda tak, że są indywidualne źródła ogrzewania i spółka nie ma na to wpływu. Dopiero w zeszłym roku pojawił się nowy klient, to jest inwestor nowo budowanej willi Bergamo, jednak w roku 2016 zanotowano wzrost potencjalnych klientów. Na koniec pan radny Sebastian Kupidura zgłosił wniosek, żeby wyrównać masą bitumiczną dziury na ul. Krótkiej. Pan burmistrz odpowiedział radnemu, że w tym miejscu są już prace rozpoczęte. Pani burmistrz na zakończenie zaprosiła wszystkich radnych i gości do wzięcia udziału w Turnieju Gminnej Ligii Piłki Nożnej 03 kwietnia na stadionie RKS Wełna.
Ad.14. Zakończenie. Posiedzenie sesji zakończono o godz. 21:05. Protokołowała Anna Mazur.
| |