Rogoźno, dnia 23 sierpnia 2021 r. PROTOKÓŁ nr 29/2021 z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego 23 sierpnia 2021 r. o godzinie 15:00 w Sali 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie Dnia 23 sierpnia 2021 r. o godzinie 15:00 w Sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie rozpoczęło się posiedzenie Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie (dalej „Komisja” lub „KGFiR”). Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji p. Bartosz Perlicjan, który przywitał zebranych radnych i gości, oraz stwierdził quorum, tj. stwierdził, że na 7 członków Komisji obecnych jest 5 radnych. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Proponowany porządek obrad KGFiR: 1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum. 2. Przyjęcie porządku obrad. 3. Przyjęcie protokołu. 4. Informacja o działalności świetlic wiejskich w Gminie Rogoźno za rok 2020. 5. Stan czystości jezior, rzek i wód gruntowych na terenie Gminy Rogoźno. 6. Omówienie projektów uchwał na najbliższe posiedzenie Rady Miejskiej w Rogoźnie. 7. Wolne głosy, wnioski i komunikaty. 8. Zakończenie posiedzenia. Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad. Porządek obrad został przyjęty po zmianie, by Pkt 4 wykreślić i udzielić głosu panu Prezesowu Witoldowi Goszczyńskiemu, który przedstawi uchwałę w sprawie zmiany regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
( Przewodniczący w tym miejscu zaproponował wykreślić pkt5. Głosowanie 4 za,1 wstrzymujący) Proponowany porządek obrad KGFiR po zmianach: 1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum. 2. Przyjęcie porządku obrad. 3. Przyjęcie protokołu. 4. Informacja o działalności świetlic wiejskich w Gminie Rogoźno za rok 2019. 5. Omówienie projektów uchwał na najbliższe posiedzenie Rady Miejskiej w Rogoźnie. 6. Wolne głosy, wnioski i komunikaty. 7. Zakończenie posiedzenia.
Ad. 3 Przyjęcie protokołu. Protokół z poprzedniego posiedzenia komisji został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący udzielił głosu panu Prezesowi Witoldowi Goszczyńskiemu, który wraz ze swoim Radcą Prawnym wyjaśnili potrzebę podjęcia następującej uchwały: - zmiany regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, projekt uchwały został przedstawiony przez pana radcę prawnego – Mateusza Nyklewicza. W związku ze zmianą ustawy prawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ustawodawca narzucił zmiany regulaminów w spółkach wodnych w czasie 1 roku, aby zapisy były zgodne z zapisem art. 19a. Pan Mecenas podkreślił, że w roku 2018 po wprowadzeniu zmian w ustawie – prawo budowlane – regulaminy tez były ujednolicane, w lepszej lub gorszej wersji. Wtedy to powstała procedura, że najpierw Rada Miejska podejmuje projekt uchwały, następnie ta uchwałe kieruje do organu regulacyjnego, którym wówczas są „Wody Polskie” i to one wtedy wydawały opinię. Z racji tego, że nie spodziewano się tego, że 2000 tysiące gmin rzucą projekty do zaopiniowania i nikt nie będzie w stanie tego przeanalizować – to opinie z reguły były pozytywne. Kolejnym organem nadzoru jest Wojewoda, który przeanalizował regulaminy i wyrazał mniej lub bardziej sensowne opinie. Przepis jednak mówi o tym, że opinie taką Rada powinna pozyskać, jednak nie jest ona w żaden sposób wiążąca. To, że obecna opinia jest w takiej formie jakiej jest, może powodować to, że jest możliwość odwołania się w ciągu 7 dni, jednak generalnie to nie ma sensu, ponieważ trafia to wtedy do Presesa „Wód Polskich”, który z reguły podtrzymuje opinię wydana wcześniej, a dodatkowo wydłuża się cała procedura. Rada Miejska ma jedynie uzyskać opinię „Wód Polskich”, w tym przypadku opinia jest i jeżeli uchwała zostanie przyjęta do dnia 19 września – obowiązek zostanie zrealizowany.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej: „u.z.z.w.”), rada gminy, na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, przygotowuje projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz przekazuje go do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. Przepis ten znajduje odpowiednie zastosowanie do zmiany regulaminu. Wobec tego Aquabellis zmienił pewne postanowienia w regulaminie, które zostały zakwestionowane przez „Wody Poslkie”.
Wypełniające tę delegację ustawową, dnia 28 maja 2021 r. Rada Miejska w Rogoźnie podjęła uchwałę Nr XLIX/461/2021 w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Projekt regulaminu został następnie przekazany do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, tj. Dyrektorowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie [dalej: „Dyrektor RZGW w Poznaniu”].
Postanowieniem Nr PO.RZT.71.37.2021.SK z dnia 6 lipca 2021 r. Dyrektor RZGW w Poznaniu zaopiniował przedłożony mu projekt regulaminu, wskazując m.in. na niezgodności z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków następujących postanowień: § 3 ust. 3, § 5 ust. 1, § 15 ust. 2, § 18 ust. 1 oraz § 26.
Rada Miejska w Rogoźnie postanowiła uwzględnić zarzut odnoszący się do § 5 ust. 1 poprzez usunięcie powtórzenia ustawowego.
W ocenie Rady z pozostałymi zarzutami Dyrektora RZGW w Poznaniu nie sposób jednak się zgodzić z następujących powodów:
1) zarzut dotyczący § 3 ust. 3 oraz § 26 projektu regulaminu
Dyrektor RZGW w Poznaniu wskazał, że § 3 ust. 3 projektu regulaminu został sformułowany z naruszeniem upoważnienia ustawowego. Z zarzutem tym nie sposób się zgodzić, bowiem przedmiotowe postanowienie projektu regulaminu odpowiada wytycznym zamieszczony w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 marca 2019 r., sygn. akt: II SA/Po 1147/18, w którym sąd wskazał, iż w przypadku wprowadzenia zapisu umożliwiającego ograniczenie w sposobie korzystania z wody należy odnieść to sytuacji mierzalnych i niebudzących wątpliwości, najlepiej do zdefiniowanych pojęć. Kwestionowany przez Dyrektora RZGW w Poznaniu zapis w pełni realizuje wytyczne wynikające z przywołanego orzeczenia.
Wątpliwości co do legalności Dyrektor RZGW w Poznaniu podniósł również w odniesieniu do przepisu § 26 projektu regulaminu. Także z tym zarzutem nie sposób się zgodzić, bowiem przepis ten jest dokładnym powtórzeniem regulacji zaproponowanej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 14 marca 2019 r. (sygn. II SA/Po 43/19). Sąd w przywołanym wyroku zaznaczył, że jego brzmienie dotyczy tylko obowiązków informacyjnych, przez co odpowiada przepisowi art. 19 ust. 5 pkt 7 i 8 u.z.z.w. Warto także odnotować, że uprzednio obowiązujący § 26 został uchylony na mocy rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Wielopolskiego nr KN-I.4131.1.109.2019.2 z dnia 5 marca 2019 r. (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z dnia 13 marca 2019 r., poz 2845), więc jego aktualna modyfikacja jest konieczna.
2) zarzut dotyczący § 15 ust. 2 projektu regulaminu
Powołane przez Organ orzecznictwo odnosi się do sytuacji, w której odbiorca usług był zobligowany do posługiwania się wzorem. Tymczasem zgodnie z par. 15 ust. 2 projektu regulaminu, przedsiębiorstwo może udostępnić wzór wniosku, ale jest zobowiązane rozpatrzyć także takie wnioski, które nie są oparte na wzorze. Dalszy paragraf (16) wskazuje zresztą, co powinny zawierać warunki przyłączenia, w związku z czym na tej podstawie można określić, jakie dane należy podać we wniosku. Trudno oczekiwać, by osoby zainteresowane miały takie wnioski sporządzać same i stąd przedsiębiorstwo może zaproponować wzór.
Należy podkreślić, przy tym, iż stosowanie takiego wzoru wniosku w stosunku z odbiorcami usług, jest w branży praktykowane i właściwie stanowi regułę. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż wzory wniosków stosowane są również w innych branżach niż wodociągowo-kanalizacyjna, a związanych z mediami, jak np. przy dostawie gazu, prądu czy też usług telekomunikacyjnych. Należy również zauważyć, iż przedsiębiorstwa stosują zazwyczaj wzory w sytuacjach, w których konieczne jest usystematyzowanie kontaktu z dużą ilością odbiorców/kontrahentów. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku wydania warunków przyłączenia, stąd udostępnianie wzoru wniosku o wydanie warunków jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, przy czym w żaden sposób nie blokuje to możliwości, aby odbiorca zwrócił się do przedsiębiorstwa z niestandardowym wnioskiem.
3) zarzut dotyczący § 18 ust. 1 projektu regulaminu
Zdaniem Dyrektora RZGW w Poznaniu postanowienia § 18 ust. 1 projektu regulaminu nie zawierają istotnych postanowień w zakresie technicznych warunków określających możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych, a tym samym nie wyczerpują dyspozycji zawartej w art. 19 ust. 5 pkt 5 u.z.z.w. Z zarzutem tym także nie sposób się zgodzić.
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć bowiem, że przepisu § 18 ust. 1 projektu regulaminu (zawartego w rozdziale dotyczącym warunków technicznych określających możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych) nie można odczytywać w oderwaniu od pozostałych postanowień regulaminu w tym zakresie, które to łącznie w pełni wyczerpują delegacje ustawową z art. 19 ust. 5 pkt 5 u.z.z.w. Określenie tych warunków w bardziej szczegółowy sposób jest niezwykle trudne z uwagi na zbyt zindywidualizowany ich charakter w odniesieniu do każdego z odbiorców usług. Bardziej szczegółowe warunki techniczne są niemożliwe do generalnego, wspólnego dla wszystkich odbiorców określenia, bowiem w każdym indywidualnym przypadku będą przybierać one inne wartości uzależnione od konkretnych warunków technicznych i geograficznych zastałych na danym terenie. Tym samym aktualnie umieszczone postanowienia w przepisie § 18 ust. 1 projektu regulaminu stanowią wystarczające wypełnienie delegacji ustawowej. Warto przy tym zauważyć, że analogicznej postanowienia regulaminowe dotychczas nie były kwestionowane nie tylko przez jakichkolwiek innych wojewodów z obszaru całego kraju, ale również sądy administracyjne.
Pan Nyklewicz przedstawił również, że w związku z poprzednim zapisem, który sąd określił jako mało czytelny, zaproponował zapis następujący, który został; wprowadzony do regulaminu. „Wody Polskie nie zgadzają się z tym brzmieniem.
1) § 26 uchwały otrzymuje następujące brzmienie: § 26. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zwolnione z obowiązku uprzedniego lub wcześniejszego informowania o przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody 1) zaistnienia awarii i konieczności jej usunięcia; 2) wystąpienia bezpośredniego zagrożenia dla życia, zdrowia lub środowiska związanego z funkcjonowaniem sieci; 3) działania siły wyższej, które uniemożliwiło dalsze świadczenie usług; 4) zagrożenia prawidłowego funkcjonowania elementów systemu kanalizacyjnego Pan Prezes Goszczyński poinformował, że pewne rzeczy w regulaminie zostały doprecyzowane, jednak nie wnoszą one zmian, aby rewolucjonizować działania spółki, nie obniża to również komfortu odbiorców.
Ad. 4. Informacja o działalności świetlic wiejskich w Gminie Rogoźno za rok 2019.
Pani Skarbnik przedstawiła materiał dotyczący rozliczenia świetlic w Gminie Rogoźno zamieszczony powyżej. Pytań nie zadano.
Ad 6. Omówienie projektów uchwał na najbliższe posiedzenie Rady Miejskiej w Rogoźnie. Członkowie komisji w tym punkcie przeanalizowali następujące uchwały:
a) wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżawy gruntów położonych na terenie gminy Rogoźno, b) wyrażenia zgody na nabycie działki gruntu nr 151/7 – obręb Gościejewo, d) ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Rogoźno na rok szkolny 2021/2022, e) przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze wsi Garbatka, Ruda – obręb Gościejewo oraz w rejonie ul. Rolnej w Rogoźnie na części obszaru 2 MN/U., f) przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulic Kościuszki i Nowej na części obszaru U-5., g) zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze miasta Rogoźna w rejonie ulicy Łąkowej, h) zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze miasta Rogoźna dla terenów położonych pomiędzy rzeką Wełną a ulicami: Kościuszki i Kotlarską, i) zmiany uchwały Nr XXXIX/354/2020 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 30 października 2020 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w obrębie ewidencyjnym Jaracz. j) zgłoszenia sołectwa Owieczki do Programu Wielkopolska Odnowa Wsi, k) przekazania petycji według właściwości, l) rozpatrzenia skargi, m) zmian w budżecie Gminy Rogoźno na rok 2021.
Ad. 7 Wolne głosy i wnioski.
Pan radny Roman Kinach zwrócił uwagę na potrzebę wyrównania lub wyrównania frezowiną odcinka drogi za stacją BP, ponieważ odcinek ten poprzez dziury i opady deszczu sprawia zgrożenie bezpieczeństwa. Przewodniczący Perlicjan zapytał kiedy będzie w Jaraczu tabliczka z nazwą nowej drogi (Hallera)? Pan kierownik Piątkowski poinformował, że właśnie w dniu dzisiejszym tabliczka przyszła do urzędu i będzie umieszczona przy nowej drodze. Pytań więcej nie zgłoszono.
Ad. 8. Zamknięcie obrad. Posiedzenie Komisji zakończono o godzinie 16:40. Protokołowała: Anna Mazur
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||