PROTOKÓŁ nr XXVI/2020 VIII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 24 lutego 2020r. o godz.7.45
Sesja zwołana została w trybie nadzwyczajnym przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Łukasza Zaranka na wniosek pana burmistrza Romana Szuberskiego.
I.Otwarciesesjiistwierdzeniequorum. Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Łukasz Zaranek, który trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego, otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom.
Po powitaniu Pań i Panów Radnych, Pana Burmistrza, Pani Skarbnik, przystąpiono do realizacji porządku obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 15 radnych. Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.
Listaobecnościradnychzsesjistanowizałączniknr1doniniejszegoprotokołu.
II Proponowany porządek obrad: 1. Otwarcie obrad sesji oraz stwierdzenie quorum. 2. Przyjęcie porządku obrad. 3. Rozpatrzenie i podjęcie projektów uchwał w sprawach: a) zmian w budżecie gminy Rogoźno na rok 2020, 4. Wolne głosy i wnioski. 5. Zamknięcie obrad.
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad. Porządek obrad został zmieniony po wprowadzeniu uchwały w ppkt b). Programu współpracy Gminy Rogoźno z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2020. Pan Przewodniczący przekazał radnym, że wprowadzenie tej uchwały na dzisiejsze posiedzenie sesji jest konkluzją z posiedzenia KSSOiK i jednocześnie prośbą pana inspektora Dolatowskiego celem przyspieszenia naboru wniosków. Pan radny Wojciechowski zwrócił uwagę w sprawie technicznej odbywania się sesji, by przyszłościowo wykorzystać do tego salę w RCK – pan przewodniczący poinformował, że weźmie to pod uwagę. Pan Janus wskazał, że burmistrz obiecał, iż system nagłaśniający będzie zakupiony nowy i będzie można sesje w Sali nr 20 prowadzić normalnie. Burmistrz poinformował, że za 1,5 miesiąca system zostanie zakupiony nowy do RCK, a z RCK przeniesiony do Sali UM. Po tej dyskusji porządek został przyjęty – jednoglośnie „za” 15 radnych.
1. Otwarcie obrad sesji oraz stwierdzenie quorum. 2. Przyjęcie porządku obrad. 3. Rozpatrzenie i podjęcie projektów uchwał w sprawach: a) zmian w budżecie gminy Rogoźno na rok 2020, b) Programu współpracy Gminy Rogoźno z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2020.
4. Wolne głosy i wnioski. 5. Zamknięcie obrad.
Ad. 3 Rozpatrzenie i przyjęcie uchwały w sprawie: a) ) zmian w budżecie gminy Rogoźno na rok 2020, - autopoprawka nr 1 - na wniosek Kierownika Wydziału Rozwoju Gospodarczego z dnia 18 lutego 2020 roku w związku z potrzebą wykonania wewnętrznej instalacji telewizyjnej i satelitarnej w bloku mieszkalnym przy ul. Fabrycznej i brakiem środków finansowych w ZAMK wnioskuje o wyrażenie zgody na przeznaczenie na ten cel środków w dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa zwiększyć o kwotę 10.000. Pan radny Wojciechowski zapytał, dlaczego nie było to zaplanowane w pierwotnej wersji przy robieniu projektu przy modernizacji tego budynku? Burmistrz poinformował, że jest to po to by zachować ciągłość tego projektu i aby osoby tam zamieszkujące nie robiły tego indywidualnie. Radny Kupidura zwrócił uwagę, że w dokumentach można zauważyć, że ZAMK posiada nadwyżkę w wysokości 14 tys zł i mógł wykonać to okablowanie z własnych środków. Pan Henryk Janus wyjaśnił, że po obliczeniach okablowanie wychodzi 300 zł na mieszkańca i zapytał, w jaki sposób zostanie to rozliczone? Pan Andrzejczak odpowiedział, że to czy to było w planie tej inwestycji to nie zmienia jej zakresu, a wg ustaleń to środki mają wrócić do ZAMK-u. Autopoprawka została przyjęta 14 głosami „za” przy 1 „wstrzymującym się” - autopoprawka nr 2 - . dotycząca ogłoszenia programu „Sportowa Polska - Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej - EDECYJA 2020”. Pan Andrzejczak wyjaśnił na prośbę radnego Wojciechowskiego, że chodzi tu o remonty obiektów przyszkolnych, sportowych, a dokładniej chodzi o salę sportową SP3 w Rogoźnie. Radny Wojciechowski zapytał, czy jest to równoznaczne z rezygnacją wymiany parkietu? Pan kierownik wskazał, że sama wymiana parkietu nic nie da – bo należy to zrobić gruntowanie od sieci ciepłowniczej, po belki, ściany i elewację. Pan Kupidura zapytał o koszt przewidywalny? Kierownik wskazał, że minimum 600 tys zł, jednak okres realizacji przypadłby na 2021 rok. Burmistrz powiedział, że gmina działa według swojego planu finansowego, w tej chwili pojawiła się możliwość pozyskania środków zewnętrznych i urząd z tego korzysta. Pan Janus zapytał, jaka kwota została ujęta na remont parkietu w sP3, w związku z wnioskiem złożonym przez wiceprzewodniczącego Chudzickiego? Pani skarbnik wskazał, że jest to kwota ok 10 tys zł. Pan Przewodniczący zarządził 5 minut przerwy. Po przerwie pani skarbnik przedstawiła, że plan w szkole nr 3 jest rozbity na zakup materiałów i wyposażenia, a na wykonanie usługi jest kwota 7,5 tys zł. Pan Janus podsumował, iż wynika z tego że wniosek radnego Chudzickiego nie jest ujęty w budżecie. Radny nawiązał też, do zdjęcia środków z paragrafu związanego z zielenią, gdzie miały być wykonane nasadzenia z drzew miododajnych. Pan Andrzejczak odpowiedział, że jest to chwilowe, ponieważ wykonanie projektu nie trwa dwa dni. Radny Adam Nadolny powiedział, że wypowiedzi pana radnego Janusa to żenada i dodał, że na inwestycje zawsze brakowało środków, a jeżeli brakuje to należy dołożyć. Pan Janus wyjaśnił, że można znaleźć inny paragraf, ponieważ później na zieleń brakuje. Pan Szuberski wskazał, że budżet nie jest niczym stałym, a w tej chwili jest to czasowe zdjęcie tych środków i zależy to od sytuacji, które wynikną. Pan Wojciechowski złożył wniosek o 5 minut przerwy, jednak nie został on przyjęty przez radnych. Pan Zbigniew Chudzicki potwierdził, że jako jedyny złożył wraz z panią dyrektor wnioski o remont parkietu w SP3 i wniosek ten nie zawierał kwoty i dofinansowanie 50/50 jest ogromnym zastrzykiem dla budżetu. W głosowaniu nad autopoprawką nr 2 było 13 radnych, przy 3 „wstrzymujących się” i 1 „przeciw”. - autoporawka nr 3 - w związku otrzymana Uchwałą Nr 4/225/2020 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 12 lutego 2020 roku na podstawie art. 12 ust.1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2019 r. poz.2137) w związku z art. 91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminy (Dz.U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.) wnioskuje o wyrażenie zgody na dokonanie zmian uchwały budżetowej na 2020 rok poprzez poprawne ustalenie kwot przedsięwzięć w uchwale budżetowej, poprawne ustalenie kwot wydatków w załącznikach przywołanych w uchwale celem wyeliminowaniu wewnętrznych sprzeczności w uchwale. Autopoprawka została przyjęta 15 głosami „za”. Zmian w budżecie gminy Rogoźno na rok 2020 – pan Janus zwrócił uwagę, że w momencie przystępowania sołectw do programu Odnowy Wsi, sołectwa te miały swój wkład, a z informacji wynika, że sołectwo Studzieniec tych środków nie ma i jest 35 tys zł i jaki jest podział na sołectwo Studzieniec i Garbatkę? Pani radna Wysocka poinformowała, że są zabezpieczone środki 2,5 tys zł na ten cel.. Pan kierownik Andrzejczak wyjaśnił radnym tą sytuację – 23 tys środki gminne i 30 tys dotacja, natomiast 11 tys Garbatka. Całość uchwały została przyjęta jednogłośnie.
b) programu współpracy Gminy Rogoźno z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2020. Projekt przybliżył radnym pan inspektor Jarosław Dolatowski. Pan Janus poprosił o możliwość przełożenia tej uchwały na sesję w środę. Pan przewodniczący wskazał, że uchwała ta była już podejmowana w listopadzie, a pan Dolatowski dodał, że treść uchwały się nie zmieniła, a jedynie paragraf 7 został uzupełniony o kwotę. Pan Janus wskazał, że jest to nowa uchwała i powinna zostać przełożona na środę. Pan Dolatowski przypomniał, że uchwała została uchylona przez Nadzór Wojewody i dlatego jest procedowana na nowo. Pan Kutka zauważył, że taka informacja powinna być przekazana radnym na początku procedowania. Pan Nadolny złożył kontrwniosek o przegłosowanie uchwały. Pan Janus powiedział, że w takim razie komisje są niepotrzebne. Pan przewodniczący poddał pod glosowanie wniosek pana Henryka Janusa o przełożenie głosowania uchwały na środę 26 lutego. Radni odrzucili wniosek radnego w glosowaniu jawnym – 4 radnych „za”, przy 10 przeciw” i 1 nieobecnym. Pan przewodniczący przeszedł do glosowania całości uchwały – radni przyjęli uchwałę 12 glosami „za”, przy 1 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”.
Ad 4. Wolne głosy i wnioski. Pan radny Janus zaproponował, że w związku brakiem możliwości zapoznania się z projektem uchwały z ppkt b) należy wykreślić ze statutu komisje i wykonywać wszystkie sprawy na sesji. Radny Kutka dodał, że jest to działanie uniemożliwiające przedyskutowanie tego na komisji. Pan Henryk Janus zapytał, jak zaplanowane są konsultacje społeczne dotyczące statutów sołectw, bo jest to dobry moment ponieważ odbywają się zebrania wiejskie? Burmistrz wskazał, że jest to sprawa, którą prowadzi sekretarz, który obecnie przebywa na urlopie, jednak z informacji przekazanej statuty będą przedstawione na sesji w kwietniu. Pan Kupidura dodał, że jeżeli chodzi o uniemożliwienie radnemu Janusowi wniesienia poprawki do projektu uchwały, to w przypadku napisania skargi byłaby ona pewnie zasadna. Burmistrz wskazał, że zmiana w tej uchwale jest tylko jedna i żadna inna, poza tym projekt tej uchwały był już dyskutowany. Radny Janus podkreślił, że projekt tej uchwały został umieszczony dzisiaj na e-sesji i komisja nie mogła się z nią zapoznać, ponieważ będzie miała swoje posiedzenie po południu. Pan Dolatowski podkreślił, że projekt został przesłany radnym zgodnie z regulaminem na więcej niż 7 dni przed terminem sesji. Pan Janus zaznaczył, że w planie sesji nadzwyczajnej tej uchwały nie było.
Ad. 6 Zakończenie. Posiedzenie sesji zakończył Przewodniczący trzykrotnym uderzeniem laską Przewodniczącego o godz. 8:55, protokołowała Anna Mazur.
| |