Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony ŚrodowiskaUrzędnik: Beata Ryga-KrysiakPokój nr: 17Tel:785-009-408Znak Sprawy: GRO.6220.22.2016.RKBData:01.03.2017 r.
Obwieszczenie Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm.) w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.) zawiadamia się strony postępowania o wydanym postanowieniu nr GRO.6220.17.2016.RKB, z dnia 01.03.2017 r., o treści Postanowienie Postanawiam I. Stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na eksploatacji odkrywkowej złoża kruszywa naturalnego JARACZ MD realizowanej na działce nr ew. 217/2 położonej na gruntach wsi Jaracz, w ramach prowadzonego postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
II. Określam zakres raportu, który powinien być zgodny z art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko z uwzględnieniem podanych poniżej zagadnień: 1) opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:
2) opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym:
2a) wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, przez którą rozumie się zbiór badań terenowych przeprowadzonych na potrzeby scharakteryzowania elementów środowiska przyrodniczego, jeżeli została przeprowadzona, wraz z opisem zastosowanej metodyki; wyniki inwentaryzacji przyrodniczej wraz z opisem metodyki stanowią załącznik do raportu; 2b) inne dane, na podstawie których dokonano opisu elementów przyrodniczych; 3) opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami 3a) opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane; 3b) informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem; 4) opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia, uwzględniający dostępne informacje o środowisku oraz wiedzę naukową; 5) opis wariantów uwzględniający szczególne cechy przedsięwzięcia lub jego oddziaływania, w tym:
6) określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia dostosowania do zmian klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko; 6a) porównanie oddziaływań analizowanych wariantów na:
7) uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w pkt 6 i 6a; 8) opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:
9) opis przewidywanych działań mających na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, wraz z oceną ich skuteczności odpowiednio na etapach realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia; 11) odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia; 12) wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; 13) przedstawienie zagadnień w formie graficznej; 14) przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko; 15) analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem; 16) przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, oraz informacje o dostępnych wynikach innego monitoringu, które mogą mieć znaczenie dla ustalenia obowiązków w tym zakresie; 17) wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport; 18) streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu; 19) podpis autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - kierującego tym zespołem, wraz z podaniem imienia i nazwiska oraz daty sporządzenia raportu; 19a) oświadczenie autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - kierującego tym zespołem, o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 74a ust. 2, stanowiące załącznik do raportu; 20) źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.
III. Ponadto w raporcie należy odnieść się do zagadnień, które zostały wskazane w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – znak sprawy WOO-IV.4240.82.2017.JM.1 tj.:
Uzasadnienie W dniu 21 listopada 2016 r., Inwestor „Żwirowania Dolata” „Beton Dolata”, Agnieszka Dolata, ul. Wiejska 27, 62-070 Dąbrowa zwrócił się z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na eksploatacji odkrywkowej złoża kruszywa naturalnego JARACZ MD realizowanej na działce nr ew. 217/2 położonej na gruntach wsi Jaracz. Planowane do realizacji przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane jako § 3 ust. 1 pkt 40 a tiret trzecie i czwarte, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 71), czyli przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu może być wymagane. Inwestor pismem z dnia 5 grudnia 2016 roku został wezwany do złożenia wyjaśnień w przedmiotowej sprawie. W dniu 4 stycznia 2017 r., do tut. Urzędu wpłynęło uzupełnienie. Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku (...) (t. j. Dz.U. z 2015 r., poz. 353 ze zm.), Burmistrz Rogoźna pismem z dnia 18 stycznia 2017r., wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Pismem z dnia 03 lutego 2017 r., znak WOO-IV.4240.82.2017.JM.2 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wyraził opinię co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i określił zakres raportu. Po przeanalizowaniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwzględniając łącznie uwarunkowania zawarte w art 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz.U. z 2015 r., poz. 353 ze zm.), w szczególności rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia nałożono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia i sporządzenia raportu. Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na eksploatacji odkrywkowej złoża kruszywa naturalnego JARACZ MD na działce o nr ewid. 217/2, obręb Jaracz, na terenie gminy Rogoźno. Powierzchnia działki wynosi ok. 8,77 ha. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, przy założeniu maksymalnego dziennego wydobycia kruszywa, tj. 1136 ton natężenie ruchu pojazdów na obszarze wydobycia wyniesie ok. 76 pojazdów ciężarów, w ciągu doby. W czasie pory dziennej, w ustalonych godzinach pracy 6.00-22.00, pracować będą koparka, ładowarka i refuler. W otoczeniu złoża znajdują się: drogi, grunty orne, rów melioracyjny oraz istniejące złoże kruszywa naturalnego. Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, w tym załączonych map, wynika, że najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok. 150 m na południe od planowanego złoża. Analiza parametrów eksploatacyjnych i technologicznych przedsięwzięcia, warunków środowiskowych i terenowych przedstawionych w raporcie o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko jest niezbędna w celu dokładnego określenia wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko hydrogeologiczne oraz zasoby ilościowe oraz jakościowe wód podziemnych. Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, ze teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Dolina Wełny i Rynna Gołaniecko-Wągrowiecka, który nie ma obowiązujących zakazów oraz na obszarach Natura 2000: obszarze specjalnej ochrony ptaków Puszcza Notecka PLB300015 i obszarze mającym znaczenie dla Wspólnoty Dolina Wełny PLH300043. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na terenie użytkowanym jako grunt rolny. Powierzchnia złoża Jaracz MD wynosi 8,77 ha. Przedsięwzięcie sąsiaduje od wschodu ze zbiornikiem wodnym powstałym w miejscu wyeksploatowanego złoża JARACZ II, o powierzchni lustra wody 6,50 ha. Teren obu złóż znajduje się w widłach dwóch bardzo cennych przyrodniczo rzek w skali Wielkopolski Flinty i Wełny. Między planowaną kopalnią kruszywa, a rzeką Flintą rozciągają się łąki, które jak wynika z map topograficznych, są terenami podmokłymi. Są to siedliska i żerowiska m.in.: jarzębatki, gąsiorka, bąka, bociana czarnego i gągoła, będących przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000 Puszcza Notecka, a także: żurawia, łyski, wodnika, błotnika stawowego. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w pobliżu siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową i ich siedlisk, które uzależnione są od środowiska wodnego. Eksploatacja kruszywa naturalnego powoduje oddziaływanie na środowisko o charakterze bezpośrednim, związane ze zmianą warunków hydrologicznych, a te z kolei powodują powstanie oddziaływania pośredniego, czyli pogorszenie stanu ekosystemów w wyniku zmiany warunków hydrologicznych. Oddziaływanie to jest bardziej nasilone w przypadku wydobycia kruszywa spod powierzchni lustra wody. Z przedstawionych informacji wynika, że przedmiotowe złoże będzie złożem częściowo zawodnionym. Powstanie wyrobiska powoduje tworzenie leja depresji poprzez dopływ wód z terenów przyległych do wyrobiska ( zmiana naturalnych kierunków przepływu wód podziemnych. Wpływ ten nie kończy się z chwilą wyrównania poziomu lustra wody w wyrobisku z poziomu wód gruntowych terenów przyległych. Powstanie lustra wody powoduje większe starty wody w wyniku parowania i tym samym zmniejszenie retencji roślinnej i gruntowej. Ciągłe parowanie z lustra wody generuje potrzebę ciągłego wyrównywania poziomów wód i spływów wód gruntowych do wyrobiska, a tym samym obniżenie uwilgotnienia terenów przyległych do wyrobiska ( Martyniak K. 2011. Ważniejsze uwarunkowania przyrodnicze a wydobywanie kruszyw. Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej, Studia i materiały, vol. 132, nr 39 ss. 199-206). Wielkość powstałego leja depresyjnego zależna jest nie tylko od budowy geologicznej ale również od tempa wydobycia kruszywa. Oprócz utraty wody poprzez parowanie z powierzchni lustr, następuje mechaniczne usuwanie wody podczas procesu wydobycia kruszywa. Przyjmuje się, że podczas wydobycia 1 m³ piasku ze złoża zawodnionego, następuje również wydobycie 0,25m³ wody. W dokumentacji nie przedstawiono wyników badań botanicznych terenów sąsiednich. Zważywszy na lokalizację przedsięwzięcia nie można wykluczyć, że w sąsiedztwie przedsięwzięcia znajdują się cenne siedliska hydrogeniczne. Pełna ocena wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze na etapie karty informacyjnej przedsięwzięcia, bez przeprowadzenia obserwacji przyrodniczych w okresie wegetacyjnym roślin, nie jest możliwa. Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia, jego lokalizację w pobliżu wyeksploatowanego złoża kruszywa, występowanie w sąsiedztwie przedsięwzięcia gatunków ptaków związanych ze środowiskiem wodnym, w tym gatunków będących przedmiotami ochrony Natura 2000 Puszcza Notecka, nie można wykluczyć znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w tym na siedliska hydrogeniczne, wrażliwe na wahania poziomu wód. Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy ooś. Ustalając zakres raportu wskazano, że powinien on zawierać szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną przyrody oraz ochroną wód. Ponadto należy odnieść się do art. 81 ustawy ooś i wyjaśnienie czy planowane przedsięwzięcie może wpłynąć na nieosiągnięcie celów środowiskowych określonych w „Planie gospodarowanie wodami na obszarze dorzecza Odry”. Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji. Pouczenie Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Burmistrza Rogoźna w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. | |