Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej: PROTOKÓŁ nr 11 /2019 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 22 listopada 2019 roku o godz. 16.00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie, ul. Nowa 2.

PROTOKÓŁ nr 11 /2019

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 22 listopada 2019 roku o godz. 16.00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie, ul. Nowa 2.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji K. Nikodem.

Przewodniczący stwierdził, że na 5 członków Komisji w obradach bierze udział 5 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków.

Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, którą stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Przystąpiono do omówienia przedstawionego porządku obrad.

Proponowany porządek obrad:

 

  1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
  4. Kontrola działalności ŚDS.
  5. 5.      Kontrola działalności RCK – dokończenie tematu
  6. Sprawy bieżące.
  7. Wolne glosy i wnioski.
  8. Zakończenie posiedzenia.

 

 

Ad. 1 i 2 Otwarcie obrad, stwierdzenie quorum.

Przewodniczący Nikodem otworzył obrady komisji i stwierdził, że na 5 członków komisji, udział w obradach bierze 4 członków komisji.

 

Ad. 3 Przyjęcie porządku obrad.

Komisja nie wniosła zmian do porządku obrad.

 

Przystąpiono do punktu 4 – przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

Ten punkt pan przewodniczący przełożył na kolejne posiedzenie komisji.

 

Ad. 4 Kontrola działalności RCK – dokończenie tematu.

Pan przewodniczący udzielił głosu panu Pawłowi Ohradce, który przedstawił informacje po przeprowadzonej kontroli w ośrodku Za Jeziorem.

Ośrodek za Jeziorem działający w ramach Rogozińskiego Centrum Kultury funkcjonuje na podstawie planu finansowego, który to plan w trakcie 2019 roku podlegał korektom. Jednostka kontrolowana 30.07.2019 r. sporządził sprawozdanie finansowo-merytoryczne za I półrocze 2019 r. z finansowej działalności Rogozińskiego Centrum Kultury w tym z wykonania kosztów przez Ośrodek za Jeziorem na dzień 30.06.2019 r.

Z przeprowadzonej analizy wykonania głównych pozycji kosztów na dzień 30.06.2019 r. wynika,że przy sporządzaniu planu finansowego na cały 2019 rok Rogozińskiego Centrum Kultury w części dotyczącej Ośrodka za Jeziorem nie wzięto pod uwagę kilku ważnych elementów, które będą miały wpływ na wzrost kosztów utrzymania Ośrodka za Jeziorem w całym 2019 roku.

1. Przy planowaniu wysokości środków potrzebnych na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe na cały 2019 r. i określając je planie finansowym w kwocie 290.000,00 zł należało wziąć pod uwagę mniejszą ilość osób zatrudnianych w okresie pierwszych i ostatnich miesięcy roku. Natomiast okres letni cechuje się zwiększoną koniecznością zatrudniania pracowników i właśnie wtedy powinno nastąpić ewentualne zwiększenie zatrudnienia. Osoby zatrudniane w ramach umów zlecenia w okresie letnim do obsługi imprez i sklepu na plaży Ośrodka i ich wynagrodzenie zdecydowanie przewyższyło uzyskiwane przez RCK przychody. Opis dotyczący sklepu będzie przedmiotem szerszego omówienia w punkcie dotyczącym funkcjonowania tego sklepu.

2. Zakup materiałów i wyposażenia według planu finansowego określono w kwocie 95.000,00 zł. Wykonanie planu na dzień 30.06.2019 r. w wysokości 90.384,66 zł to jest 95,14 % nie pozostawia praktycznie żadnej możliwości jakichkolwiek zakupów w drugim półroczu 2019 r. Jednakże w tym miejscu należy stwierdzić, że czynione w pierwszym półroczu zakupy w większości dotyczyły nabycia niezbędnych urządzeń do kuchni i związanych z nią sprzedażą posiłków w Ośrodku za Jeziorem. Faktem jest, że urządzenia te dały możliwość produkcji i sprzedaży posiłków w ilości i jakości dotychczas nie wykonywanej. Wykonanie planu finansowego w tej pozycji na poziomie 95,14 % i jak wyżej stwierdzono zasadność poniesionych wydatków musi skutkować zwiększeniem dotacji w tym zakresie.

Ponadto zwiększenie ilości sprzedaży posiłków wiązało się z przyjazdem do Ośrodka za Jeziorem zorganizowanych grup sportowców, które jak co roku były awizowane w okresach wcześniejszych. W związku z tym można było te ilości osób w sposób dość precyzyjny wyliczyć. Reasumując nie dokonano rzetelnej oceny potrzeb zakupowych żywności w 2019 r. przy założeniu, że sprzedaż posiłków według kontrolowanego powinna znacząco wzrosnąć w porównaniu z rokiem 2018 r. Kwota 228.406,00 zł przyjęta w planie finansowym na 2019 r. okazała się całkowicie błędna i nie do zrealizowania a wartość ta przy prawidłowym założeniu wzrost sprzedaży posiłków nie miała żadnych racjonalnych podstaw. Na usprawiedliwienie kontrolowanego należy tu jednak wspomnieć, że faktyczny zakres działalności gastronomicznej Ośrodka za Jeziorem w 2019 r. nie miał odniesienia w żaden sposób do lat poprzednich.

 4. Zakup energii według plan finansowego określono w wysokości 80.000,00 zł. Wykonanie planu na dzień 30.06.2019 r. wynosi 71.626,94 zł, to jest 89,53 %. Wykonanie planu finansowego w połowie roku na takim poziomie świadczy o całkowicie błędnym określeniem potrzeb. Koszty związane z zakupem energii (prąd, woda, centralne ogrzewanie i gaz) mają charakter kosztów stałych, które co do zasady łatwo określić i wycenić. Koszty te niezależnie od ilości gości hotelowych i zakresu działalności gastronomicznej w drugiej połowie 2019 r. znaczącą nie spadną a biorąc pod uwagę okres letni i przebywanie w ośrodku znacznie większej ilości gości mogą nawet w drugiej połowie roku wzrosnąć. Jak już wspomniano mając na uwadze charakter tych kosztów winny one na etapie opracowywania planu finansowego być zdecydowanie bardziej realnie określone. W tym przypadku w przeciwieństwie do zakupu żywności należało zdecydowanie bardziej przeanalizować koszty energii poniesione przez Rogozińskie Centrum Kultury w 2018 r. z uwzględnieniem zwiększonej działalności gastronomicznej i hotelarskiej.

5. Zakup usług pozostałych według plan finansowego określono w wysokości 162.000,00 zł. Wykonanie planu na dzień 30.06.2019 r. wyniosło 146.859,37 zł, to jest 90,65 %. Wykonanie planu finansowego w połowie roku na takim poziomie świadczy o błędnym określeniem potrzeb i nie racjonalnym rozkładaniu w czasie wydatków remontowo inwestycyjnych. Niektóre wydatki inwestycyjne, które będą szczegółowo opisane w dalszej części niniejszego protokołu realizowane na rzecz Ośrodka za Jeziorem w Rogoźnie były wykonywane bez należytego nadzoru ze strony osób odpowiedzialnych.

W trakcie prowadzanej kontroli otrzymano od pani Sylwii Westfal głównej księgowej Rogozińskiego Centrum Kultury w Rogoźnie dokument wykonanie kosztów na 31.08.2019 r.

 

Wartości liczbowe i procentowe przedstawione powyżej świadczą o dalszym wzroście wydatków pomiędzy 30.06.2019 r. a 31.08.2019 r. Z przedstawionego zestawienia wynika, że Ośrodek za Jeziorem na dzień 31.08.2019 r. nie posiada środków finansowych na dalsze jego funkcjonowanie. Do końca 2019 r. będą w dalszym ciągu występować tak zwane koszty stałe, których nie da się w znaczącym stopniu zredukować a w przypadku kosztów szeroko rozumianej energii będą one nawet wzrastać. W związku z powyższym należy podjąć niezwłocznie działania mające na celu dofinansowanie działalności Ośrodka za Jeziorem, jak również wprowadzenie szeregu zmian funkcjonalno-organizacyjnych, które będą miały na celu zdecydowanie sprawniejsze zarządzanie Ośrodkiem za Jeziorem w Rogoźnie.

 W trakcie prowadzenia postępowania kontrolnego sprawdzono wszystkie faktury dokumentujące zakupy dokonywane na rzecz Rogozińskiego Centrum Kultury - Ośrodek za Jeziorem w Rogoźnie w okresie od 01.01.2019 r. do 31.08.2019 r.

Z powyżej przedstawionych faktur i umieszczonych na nich informacji dotyczących ilości możliwych stron do wydrukowania wynika, że w sumie można wydrukować przy użyciu zakupionych tonerów 21.500,00 stron tekstu. Kontrolujący wypytał pracujących w tym okresie pracowników Ośrodka za Jeziorem, czy w okresie od stycznia do sierpnia 2019 r. wykonywano wydruki kolorowe i czarne w takich ilościach jak przedstawiono powyżej. Uzyskano odpowiedź, że praktycznie nie były wykonywane wydruki kolorowe albo wykonywano je w ilościach kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk miesięcznie. Zdarzały się przypadki konieczności druku ulotek reklamowych w kolorze w małych ilościach ale usługi te jako bardzo incydentalne były zlecane firmie zewnętrznej „Szewol” z Rogoźna. W dniu 22.10.2019 r. z inicjatywy kontrolującego Dyrektor RCK zorganizował spotkanie z panią Sylwią Gruszko osobą będącą w okresie kontrolowanym kierownikiem Ośrodka za Jeziorem. Pani Sylwia Gruszko na pytanie kontrolującego nie potrafiła wyjaśnić do czego zużyto takie ilości tonerów, sugerując jednocześnie, iż mogły to być zakupy na rzecz całego Rogozińskiego Centrum Kultury. Opisane powyżej tonery zostały zaksięgowane w ciężar kosztów na rzecz Ośrodka za Jeziorem.

Ponadto na podstawie faktury nr F02087/M/19 z 19.06.2019 r. dokonano zakupu tonera do drukarki HP czyniąc to w firmie Pryzmat Poznań Sp. z o.o., ul. Grochowska 45A, 60-277 Poznań, NIP 7831290234, na wartość netto 137,00 zł, VAT w kwocie 31,51 zł., wartość brutto 168,51 zł. Drukarka ta znajduje się w Ośrodku za Jeziorem i jest wykorzystywana do bieżącej pracy, kontrolujący nie ma zastrzeżeń do wydatków związanych z tym zakupem.

Reasumując należy odpowiedź na pytanie o zasadność zakupu takiej ilości tonerów jak i sposobu ich przeznaczenia. Ponadto kontrolujący stwierdza, że drukarka o takich parametrach technicznych i kosztach jej eksploatacji nie jest potrzebna na wyposażeniu Ośrodka za Jeziorem.

2. Na podstawie poniżej wymienionych faktur Rogozińskie Centrum Kultury zakupiło usługi wykonania okresowych kontroli budynków znajdujących się na terenie Ośrodka za Jeziorem a także usługę założenia książki obiektu budowlanego dla budynku głównego z zapleczem socjalnym na terenie Ośrodka za Jeziorem:

Opisanej na fakturze nr 10/06/2019 książki obiektu budowlanego nie można odnaleźć w Rogozińskim Centrum Kultury w związku z tym nie można stwierdzić czy nie nastąpiło podwójne zapłacenie za te same czynności usługowe czyli za wykonanie przeglądu budowlanego. Natomiast brak książki w konsekwencji będzie skutkował ponownym zleceniem jej wykonania a co za tym idzie dokonaniem ponownej opłaty za jej wykonanie. Jak już wyżej wspomniano w dniu 22.10.2019 r. doszło do spotkania z panią Sylwią Gruszko, która stwierdziła, że taką książkę osobiści odebrała od wykonawcy usługi przez mającą się odbyć kontrola Straży Pożarnej i nie jest w stania odpowiedzieć gdzie ona aktualnie się znajduje.

3. Boisko piłkarskie zlokalizowane w Ośrodku za Jeziorem podległe Rogozińskiemu Centrum Kultury w drugiej połowie 2018 r. było przedmiotem prac ziemnych, które miały na celu poprawę jakości płyty boiska. Prace te były jednak prowadzone w sposób chaotyczny i bez określonego celu, który należało osiągnąć. W związku z tym na początku 2019 r. ponownie przystąpiono do naprawy płyty boiska. W tym celu Rogozińskie Centrum Kultury na podstawie niżej wymienionej faktury zakupiło usługę wykonania prac ziemnych-odbudowa płyty boiska na terenie wspomnianego Ośrodka za Jeziorem:

- faktura nr 4/03/2019 z 29.03.2019 r. wystawiona przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Adrian Radomski, Garbatka 7H, 64-610 Rogoźno, NIP 6060044582 na wartość netto 15.000,00 zł, VAT w kwocie 3.450,00 zł., wartość brutto 18.450,00 zł.

W dniu 16.10.2019 r. na prośbę kontrolującego w Urzędzie Miejskim w Rogoźnie stawił się pan Adrian Radomski świadczący usługę wykonania boiska. Kontrolujący zadał pytanie jakie prace zostały wykonane zgodnie z wystawioną fakturą nr 4/03/2019. Pan Adrian Radomski stwierdził, że za takie pieniądze, które widnieją na fakturze nie da się wykonać poprawnie płyty boiska. Ponadto stwierdził, że nie wywoził z terenu boisku żadnej ziemi stanowiącej wierzchnią warstwę boiska. Wraził również opinię, że w ziemi była bardzo duża ilość kamieni w związku z tym zasiew trawy odbywał się ręcznie. W tym momencie kontrolujący pokazał do wglądu Fakturę Proforma nr P1/03/2019 z 08.03.2019 r. załączoną do faktury nr 4/03/2019 z 29.03.2019 r. i podpisaną przez pana Adriana Radomskiego, w który stwierdza on, że zasiew trawy będzie się odbywał maszynowo. W tym momencie pan Adrian Radomski odmówił odpowiedzi na dalsze pytania i stwierdził, iż nie sporządzi dokumentu mówiącego o zakresie wykonanych usług, wstając dodał, że nie będzie odpowiadał na dalsze pytania bo nie musi.

Według oceny kontrolującego boisko po wydatkowaniu przez RCK kwoty 18.450,00 zł nie nadaje się do użytkowania przez piłkarzy i nie ma możliwości aby poszerzyć grono sportowców uczestniczących w Rogoźnie w obozach sportowych o młodych piłkarzy. Zgodnie z zamysłem grupy takie mogłyby znacząco powiększyć przychód Ośrodka za Jeziorem. W związku z tą sytuacją kontrolujący zdecydowanie stwierdza, że przeprowadzenie tych prac, które w efekcie nic nie dały dają prawo do sformułowania wniosku o zmarnowaniu środków finansowych RCK. W sytuacji tej wyraźnie widać barak jakiegokolwiek nadzoru na wykonywaniem prac na rzecz Ośrodka za Jeziorem a także całkowite pozbawienie się możliwości reklamacji wykonanej usługi. Z nieznanych dla kontrolującego przyczyn nie sporządzono pomiędzy stronami pisemnej umowy na wykonanie powyższej usługi a także nie wymagano od świadczącego usługę jakiejkolwiek specyfikacji dotyczącej wykonanych faktycznie prac (wykonanie prac ziemnych-odbudowa płyty boiska-Ośrodek za Jeziorem) i użytych materiałów. W związku z tym praktycznie pozbawiono się możliwości dochodzenia rzetelnego wykonania prac opisanych na fakturze nr 4/03/2019 z 29.03.2019 r. a także ewentualnego zwrotu środków finansowych wydatkowanych na naprawę płyty boiska.

Wnioskiem z tej sytuacji jest natychmiastowe wprowadzenie w formie zarządzenia Dyrektora Rogozińskiego Centrum Kultury obowiązku aby dokonywanie jakichkolwiek zakupów przez jednostki wchodzące w skład Rogozińskiego Centrum Kultury mających charakter inwestycyjny tak rzeczowy jak i ze szczególnym uwzględnieniem polegający na świadczeniu usług odbywały się na podstawie zawieranych pomiędzy stronami umów cywilnoprawnych ze szczególnym uwzględnieniem konieczności sporządzania dokładnej specyfikacji wykonanych prac i użytych materiałów wraz z ich dokładną wyceną. Należałoby rozważyć również uzależnienie dokonania zapłaty za otrzymaną fakturą od przedstawienia wyżej opisanej specyfikacji przez wystawcę faktury. W zarządzeniu tym powinien znaleźć się również obowiązek udokumentowania czynności polegających na szukaniu potencjalnych dostawców i wykazania przesłanek dlaczego wybrano danego oferenta. Takie dokumenty w razie konieczności pozwolą Rogozińskiemu Centrum Kultury na dochodzenie swoich praw z tytułu gwarancji jak również w razie konieczności rozstrzygania sporów przed sądami powszechnymi.

4. Rogozińskie Centrum Kultury zawarło z Zakładem Elektromechaniczno Instalatorskim Mariusz Szymański, ul. Wschodnia 3, 64-610 Rogoźno, NIP 7661317594 umowę nr 16/OK/OZJ/2019 z 26.02.2019 r. Przedmiotem wyżej przedstawionej umowy było wykonanie prac demontażu starego pomostu startowego i montaż nowego pomostu na zasadzie zachowania konstrukcji podtrzymującej i umocowania nowych desek. Wartość wykonania usługi strony umowy ustaliły na kwotę 27.141,18 zł brutto. Zgodnie z § 5 pkt 2 opisanej umowy wykonawca usługi Zakład Elektromechaniczno Instalatorskim Mariusz Szymański (zleceniobiorca) zobowiązał się do tego, że podczas odbioru prac przekaże Rogozińskiemu Centrum Kultury (zleceniodawcy) dokumentację zawierającą pełną specyfikację zastosowanych materiałów do budowy pomostu oraz gwarancję stabilności i wytrzymałości na okres minimum 5 lat. Do dnia podpisania niniejszego protokołu zleceniobiorca nie przekazał Rogozińskiemu Centrum Kultury w całości specyfikacji zastosowanych materiałów do budowy pomostu a opisaną w § 5 pkt 2 umowy nr 16/OK/OZJ/2019 z 26.02.2019 r. gwarancję pan Mariusz Szymański przekazał Dyrektorowi RCK w dniu 22.10.2019 r. podczas spotkania, które odbyło się w siedzibie RCK z udziałem kontrolującego, spotkanie to odbyło się z inicjatywy osoby przeprowadzającej kontrolę. Gwarancja ta została sporządzona z datą 09.04.2019 r. i została dostarczona do Rogozińskiego Centrum Kultury dopiero po kilkukrotnych rozmowach telefonicznych przeprowadzonych przez kontrolującego z panem Mariuszem Szymańskim. Do tego czasu RCK nie dążyła do wyegzekwowania postanowień § 5 pkt 2 umowy nr 16/OK/OZJ/2019 z 26.02.2019 r. Odbiór wykonania prac polegających na wymianie desek pomostu startowego odbył się na podstawie protokołu odbioru pomostu na terenie Ośrodka za Jeziorem z 09.04.2019 r. z udziałem pana Marcina Matuszewskiego, pani Sylwii Gruszko i pana Mariusza Szymańskiego. W uwagach do wspomnianego protokołu określono, że po sezonie letnim 2019 r. pomost zostanie zdemontowany przez zleceniodawcę i zaimpregnowany w pozostałych miejscach przez zleceniobiorcę. Pomost został zdemontowany dopiero w drugiej połowie października 2019 r. w wyniku prowadzonej kontroli i dopiero wtedy przystąpiono do jego ponownej impregnacji przed okresem zimowym. Rogozińskie Centrum Kultury zakupiło wyżej opisaną usługę wymiany desek na pomoście startowym znajdującym się na terenie Ośrodka za Jeziorem na podstawie następujących faktur:

- faktura nr FV 36/2019 z 01.03.2019 r. wystawiona przez Zakład Elektromechaniczno Instalatorski Mariusz Szymański, ul. Wschodnia 3, 64-610 Rogoźno, NIP 7661317594 dotycząca zaliczki zgodnie z umową nr 16/OK/OZJ/2019 wystawioną na wartość netto 8.130,08 zł, VAT w kwocie 1.869,92 zł, i wartość brutto 10.000,00 zł,

- faktura nr FV 53/2019 z 09.04.2019 r. wystawiona przez Zakład Elektromechaniczno Instalatorski Mariusz Szymański, ul. Wschodnia 3, 64-610 Rogoźno, NIP 7661317594 dotycząca wymiany desek zgodnie z umową nr 16/OK/OZJ/2019 wystawioną na wartość netto 13.935,92 zł, VAT w kwocie 3.2015,26 zł i wartość brutto 17.141,18 zł.

Do umowy nr 16/OK/OZJ/2019 z 26.02.2019 r. została przez zleceniobiorcę dołączona oferta wymiany desek na pomoście startowym w Ośrodku za Jeziorem z 21.02.2019 r., w której wymienione zostały materiały, które zostaną zużyte podczas wymiany desek. Zleceniobiorca w dokumencie tym dokonał również kwotowego wyliczenia wartości tych materiałów oraz przedstawił cały koszt robocizny. Cała wartość omówionej powyżej oferty opiewa na kwotę 27.141,18 zł co stanowi pełną wartość zafakturowaną w dwóch powyżej przedstawionych fakturach. Należy z tego wnioskować, że wszystkie przedstawione w ofercie z 21.02.2019 r. materiały zostały wbudowane w omawianym pomoście. W wyniku przeprowadzonej analizy dokumentów takich jak umowa nr 16/OK/OZJ/2019, gwarancji na wykonany pomost otrzymanej od zleceniobiorcy 22.10.2019 r. a także wykonanych rozmów telefonicznych z wykonawcą jak i osobistego kilkukrotnego sprawdzenia przedmiotowego pomostu a także spotkania z panem Mariuszem Szymańskim, które odbyło się z udziałem Dyrektorem RCK 22.10.2019 r., kontrolujący stwierdza, że przy naprawie pomostu startowego w Ośrodku za Jeziorem nie użyto stali wymiennej, która to stal została opisana w punkcie 7 oferty z 21.02.2019 r. z wykazaną wartość 1.500,00 zł. Kwota ta została rozliczona na fakturach FV 36/2019 i 53/2019 i zapłacona przez Rogozińskie Centrum Kultury na rzecz Zakładu Elektromechaniczno Instalatorskiego Mariusz Szymański, ul. Wschodnia 3, 64-610 Rogoźno, NIP 7661317594. W pozycji 4 oferty opisanej powyżej z 21.02.2019 r. zleceniobiorca przedstawił wartość mającego być użytego preparatu gruntującego na powierzchnię 200 m2 w wysokości 1.500,00 zł. Kontrolujący dokonał sprawdzenia cen w sklepach detalicznych prowadzących sprzedaż preparatów gruntujących drewno potrzebnych do zaimpregnowania 200 m2 desek wykorzystanych do naprawy pomostu startowego. Ceny takich preparatów w sklepach detalicznych kształtują się na poziomie około 600,00 zł dla powierzchni 200 m2 są to ceny między innymi takich preparatów jak Altax czy Vidaron. Doświadczenie życiowe i praktyka prowadzenia działalności gospodarczej wskazuje, że osoby prowadzące działalność gospodarczą generalnie nie nabywają materiałów potrzebnych im do świadczenia usług w sklepach detalicznych tylko w hurtowniach gdzie ceny są oczywiście niższe i w tym przypadku należy podkreślić, że przedstawione przykładowe środki do impregnacji należą do liderów w tej branży. Trudno oczekiwać aby pan Mariusz Szymański użył w Ośrodku za Jeziorem do impregnacji te właśnie środki. W dniu 22.10.2019 r. po przedstawieniu zleceniobiorcy w obecności Dyrektora RCK uwag dotyczących impregnatów użytych przy wymianie desek i poczynionych ustaleń jeżeli chodzi o ceny tych środków w sklepie pan Mariusz Szymański nie udzielił odpowiedzi gdzie zakupił zużyty na pomoście impregnat mówiąc, że jego producentem czy dystrybutorem jest ktoś z Rogoźna ale nie może powiedzieć od kogo go nabył „bo chyba jeździ on na Ukrainę”. Na tym spotkaniu pan Mariusz Szymański zobowiązał się do przedstawienia Dyrektorowi RCK jaki środek został użyty do impregnacji pomostu. Po rozmowie tej i kolejnej wizycie na terenie Ośrodka za Jeziorem kontrolujący stwierdził, że w drugiej połowie października 2019 r. wykonawca usługi pan Mariusz Szymański przystąpił do prac związanych z impregnacją pomostu używając do tego środka będącego najprawdopodobniej impregnatem do drewna. Dziwi zatem sytuacja, że faktycznie wykonując prace polegające na impregnacji pomostu w październiku 2019 r. w dalszym ciągu wykonawca z niewiadomych dla kontrolującego przyczyn nie chce ujawnić jakiego środka używa do tych prac i ile faktycznie ten środek kosztuje. Czyniąc przed Rogozińskim Centrum Kultury tak wielką tajemnicę mamy prawo domniemywać, że użyte do impregnacji pomostu środki mogą nie spełniać polskich norm jakościowych i mogą nawet nie mieć certyfikatu dającego możliwość sprzedaży ich na polskim rynku. W skrajnych przypadkach nikt nie jest w stanie stwierdzić czy użyte preparaty nie są szkodliwe dla zdrowia osób korzystających z tego pomostu. Do dnia podpisania niniejszego protokołu zleceniobiorca nie przedstawił Dyrektorowi RCK ani kontrolującemu informacji o zastosowanym środku a także o przyczynach ich nie przekazania. Reasumując należy stwierdzić, że kontrolujący wielokrotnie osobiście i telefonicznie zgodnie z § 5 pkt 2 umową nr 16/OK/OZJ/2019 z 26.02.2019 r. wnosił o przedstawienie faktur zakupu materiałów zużytych do remontu pomostu, w wyniku tych rozmów 16.10.2019 r. kontrolujący otrzymał drogą e-mail jedynie fakturę na zakupu drewna zużytego do naprawy pomost, którego parametry i ilość zgadzają się ze złożoną uprzednio ofertą wykonania pomostu w Ośrodku za Jeziorem. Do dnia podpisania protokołu żadnych innych dowodów na zakup materiałów kontrolujący nie otrzymał. Pan Mariusz Szymański stwierdził, że nie ma obowiązku pokazywania pozostałych faktur zakupu zużytych do naprawy materiałów bo jest to jego „tajemnica handlowa”. Stwierdzenie to stoi w oczywistej sprzeczności z § 5 pkt 2 umowy nr 16/OK/OZJ/2019 z 26.02.2019 r. jak i z gruntu jest pozbawione jakiegokolwiek sensu bo Rogozińskie Centrum Kultury jako podmiot zlecający usługę ma prawo i obowiązek wiedzieć z jakich materiałów jest wykonany pomost chociażby ze względu na bezpieczeństwo osób z niego korzystających jak i ewentualnie dla celów korzystania z gwarancji. Dlatego zdaniem kontrolujących tak ważnym elementem każdej realizowanej usługi wykonywanej na rzecz RCK i wchodzących w jej skład jednostek jest sporządzanie umów wraz z dokładnym kosztorysem robót, w którym znajdziemy rodzaje użytych materiałów i ich wartość. Problem ten został opisany w pkt. 3 niniejszego protokołu.

Załącznik nr 9 do niniejszego protokołu stanowi oferta wymiany desek na pomoście startowym w Ośrodku za Jeziorem z 21.02.2019 r., umowa nr 16/OK/OZJ/2019 z 26.02.2019 r., protokół odbioru pomostu z 09.04.2019 r., faktura nr FV 36/2019 z 01.03.2019 r., FV 53/2019 z 09.04.2019 r.

5. Rozliczenie sklepu w Ośrodku za Jeziorem.

W czerwcu 2019 r. na terenie Ośrodka za Jeziorem został uruchomiony sklep z artykułami spożywczymi w zamyśle mający prowadzić sprzedaż na plaży między innymi takich towarów jak napoje, lody słodycze i drobne przekąski jak hot-dogi itp. Pierwsza sprzedaż tego sklepu została odnotowana w dniu 14.06.2019 r. a ostatnia 23.08.2019 r. jako raporty dobowe wydrukowane ze znajdującej się w sklepie kasy fiskalnej. W poszczególnych miesiącach funkcjonowania sklepu zlokalizowanego na terenie Ośrodka za Jeziorem sprzedaż zaewidencjonowana na kasie fiskalnej na podstawie łącznych raportów miesięcznych przedstawiała się ona następująco:

- czerwiec 2019 r. – netto 5.578,66 zł, podatek od towarów i usług 485,44 zł, brutto 6.064,10 zł,

- lipiec 2019 r. – netto 8.153,45 zł, podatek od towarów i usług 761,65 zł, brutto 8.915,10 zł,

- sierpień 2019 r. – netto 4.313,40 zł, podatek od towarów i usług 359,20 zł, brutto 4.672,60 zł.

W związku z tym łączna sprzedaż sklepu za cały okres jego funkcjonowania wyniosła netto 18.045,51 zł, podatek od towarów i usług 1.606,29 zł, brutto 19.651,80 zł.

W czasie całego okresu funkcjonowania sklepu zatrudnionych do jego prowadzenie było 3 osoby i dodatkowo w okresie czerwca do lipca 2019 r. jedna osoba jako koordynator między innymi pracy w sklepie na plaży w Ośrodku za Jeziorem. Wynagrodzenie tych czterech osób wyniosło w okresie funkcjonowania sklepu 13.384,00 brutto zł natomiast przychód towarów zewidencjonowany według wydruku stany magazynowe za okres od 01.01.2019 r do 31.08.2019 dotyczące magazynu 003-sklep wyniósł 15.088,03 zł. Rozchód według tego wydruku wyniósł 11.596,82 zł, a stan końcowy wyniósł 3.491,21 zł. Na dzień zakończenia sprzedaży nie został przeprowadzony spis z natury towarów handlowych pozostałych w sklepie do dalszej odsprzedaży. W związku z tym ilość i wartość towaru handlowego pozostałego po działalności prowadzonej w sklepie nie jest możliwa do określenia chociażby z uwagi na fakt, że we wrześniu 2019 r. prowadzona była sprzedaż napojów podczas imprezy motocyklowej zorganizowanej w Ośrodku za Jeziorem, najprawdopodobniej była ona ewidencjonowana przy użyciu kasy fiskalnej znajdującej się w recepcji ośrodka. Ponadto w wyniku dokonanych ustaleń stwierdzono, że po działalności handlowej pozostały nie sprzedane lody, które według pani kierownik ośrodka powinny podlegać utylizacji ponieważ były już rozmrożone a także parówki, które nadają się jeszcze do spożycia ale nie można na dzień dzisiejszy określić momentu ich przyszłej sprzedaży z założeniem, że ten dzień nastąpi. Kontrolujący zasugerował osobie pełniącej funkcję kierownika Ośrodka za Jeziorem aby dokonano sporządzenia spisu z natury towaru pozostałego po działalności sklepu. Nie można również określić wysokości kosztów pośrednich poniesionych przez sklep w okresie swojej działalności do, których należy zużyta energia elektryczna, opłaty za wywóz śmieci, woda itp. Biorąc pod uwagę brak możliwości dokładnego rozliczenia działalności sklepu zlokalizowanego ta terenie Ośrodka za Jeziorem należy stwierdzić, że opierając się na podstawie danych, które można precyzyjnie ustalić takich jak: przychód towarów, wynagrodzenia pracownicze i zaewidencjonowana sprzedaż towarów handlowych to osoągnięty wynik finansowy sklepu przedstawia się następująco:

- sprzedaż netto 18.045,51 zł,

- wynagrodzenia pracownicze brutto – 13.384,00 zł,

- koszt zakupu towaru handlowego 15.088,03 zł.

Wynik na sprzedaży – strata 10.426,52 zł

Jak już wyżej wspomniano biorąc pod uwagę brak rozliczenia sklepu w formie spisu z natury i ewentualne doliczenie kosztów energii, które obiektywnie wystąpiły w czasie funkcjonowania sklepu wyliczona strata na pewno ulegnie dalszemu zwiększeniu.

W okresie od czerwca do sierpnia 2019 r. sklep obsługiwało trzech pracowników plus do tego dodatkowo osoba będąca koordynatorem działalności handlowej, która też w zakresie obowiązków miała również prowadzenie sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych w sklepie. W trakcie prowadzonej kontroli w wyniku dokonanej szczegółowej analizy sporządzanych przez poszczególnych pracowników zatrudnionych na umowę zlecenia dokumentów „ewidencji godzin wykonywania umowy zlecenia za lipiec 2019 r.” stwierdzono, że w przypadku 13 dni lipca 2019 r. do obsługi sklepu było wykazanych po 3 pracowników a w przypadku 12 dni lipca 2019 r. do obsługi sklepu było wykazanych po 2 pracowników. Cała sprzedaż zaewidencjonowana w lipcu 2019 r. na kasie fiskalnej wyniosła 8.915,10 zł a zatrudnieni na umowę zlecenia pracownicy w dokumentacji wykazali, że pracowali 29 dni w lipcu 2019 r. W związku z tym średnia sprzedaż sklepu na każdy z 29 dni lipca 2019 r. wykazany przez pracowników wyniosła 307,42 zł i to przy założeniu, że pracowało dwóch a nawet trzech pracowników przez większość miesiąca w poszczególnych dniach. Przedstawione dane świadczą o daleko idącej nieracjonalności zatrudnienia w omawianym punkcie sprzedaży i całkowitym braku nadzoru nad pracującymi tam osobami. Reasumując kontrolujący generalnie zgadza się z potrzebą prowadzenia w okresie letnim na terenie Ośrodka za Jeziorem w Rogoźnie punku sprzedaży artykułów spożywczych. Natomiast z przedstawionych powyżej danych wynika, że na dzień dzisiejszy wystarczającym jest aby w okresie letnim na terenie Ośrodka za Jeziorem sprzedawano w recepcji napoje chłodzące i lody jako towary, które z dużą dozą prawdopodobieństwa zostaną sprzedane i nie będą zalegać po okresie wakacyjnym. Natomiast do obsługi tej sprzedaży wystarczającym będzie aby dokonywała tego recepcjonistka na podstawie umowy zlecenia, która to osoba i tak przebywa na terenie ośrodka. W latach następnych przy założeniu, że nastąpi faktyczne zdecydowane zwiększenie ilości gości Ośrodka za Jeziorem będzie można zastanowić się nad zwiększeniem asortymentu towarowego jaki możliwości ewentualnego powrotu do koncepcji działalności sklepu.

6. Sprzedaż posiłków prowadzonych przez Rogozińskie Centrum Kultury Ośrodek za Jeziorem dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogoźnie, Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie oraz OAK Usługi opiekuńcze sp. z o.o. w Poznaniu.

Pomiędzy Rogozińskim Centrum Kultury a jednostkami wyżej wymienionymi sporządzono następujące umowy, których przedmiotem jest świadczenie usług żywienia zbiorowego:

- umowa GOPS.272.18.18 z 13.12.2018 r. sporządzona z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, ul. Kościuszki 41B, 64-610 Rogoźno,

- umowa CIS 1304/22/2018 z 27.12.2018 r. sporządzona z Centrum Integracji Społecznej, ul. Kościuszki 41, 64-610 Rogoźno, NIP 6060066997.

- umowa nr 1/10/2018 z 01.10.2018 r., sporządzona pomiędzy RCK a OAK Usługi opiekuńcze sp. z o.o., ul. Grobelnego 7, 60-177 Poznań, NIP 7792438186.

W wyniku analizy umowy zawartej pomiędzy RCK z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Rogoźnie stwierdzono w § 4, że posiłek obiadowy jednodaniowy wydawany na miejscu będzie kosztował 7,50 zł brutto natomiast taki sam posiłek, który będzie dowożony we wskazane miejsce będzie kosztował 10,00 zł brutto. Natomiast w § 7 w dziale dotyczącym kar umownych strony umowy określiły, że wykonawca zapłaci zamawiającemu karę umowną z tytułu odstąpienia od umowy w wysokości 10% wynagrodzenia. W § 4 wynagrodzenie ustalono na poziomie jednego posiłku należy więc w umowie dokładnie określić co jest podstawa do obliczenia wartości 10%. Natomiast w wyniku badania umowy zawartej pomiędzy RCK a Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie stwierdza się, że zgodnie z Centrum Integracji Społecznej 1 umowy Rogozińskie Centrum Kultury jest obowiązane na własny koszt dostarczyć posiłki do siedziby zamawiającego czyli na ul. Kościuszki 41 w Rogoźnie a posiłek kosztuje również 7,50 zł. Według kontrolującego porównując dwie omawiane powyżej umowy zawarto w nich dwa różniące się rozwiązania dotyczące dowozu posiłków. W której jedna ze stron (Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej) ponosi koszty dowozu posiłków a w drugiej przedstawionej umowie (Centrum Integracji Społecznej) takich kosztów nie ponosi a realizuje je RCK. W umowie sporządzonej pomiędzy RCK a CIS w § 6 pkt 1 stwierdzono, że „Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną z tytułu odniesienia od umowy w wysokości 100% wynagrodzenia”. Stronom umowy zapewne chodziło o odstąpienie od umowy w związku z tym wymaga to zmiany, ponadto doprecyzowania wymaga pojęcia 100% wynagrodzenia w odniesieniu o jaki okres chodzi.

Załącznik nr 10 do niniejszego protokołu stanowi umowa GOPS.272.18.18 z 13.12.2018 r. umowa CIS 1304/22/2018 z 27.12.2018 r., faktura nr FVOKJ/19/00138 z 31.07.2019 r., faktura nr FVOKJ/19/00139 z 31.07.2019 r.

W tym miejscu podsumowując działalność polegającą na produkcji posiłków kontrolujący zdecydowanie podnosi, że działalność gastronomiczna prowadzona w Ośrodku za Jeziorem w Rogoźnie w porównaniu z latami poprzednimi uległa zdecydowanej poprawie tak jak chodzi o jakość posiłków jak i zakres ilościowy tej działalności. W trakcie kontroli dokonano osobistego sprawdzenia maszyn i urządzeń zakupionych w okresie kontrolowanym będących na wyposażeniu stołówki. Stwierdzono zasadność zakupu powyższych urządzeń jak i ich racjonalne wykorzystanie w odniesieniu do zakresu prowadzenia działalności.

Załączniki do protokołu z kontroli:

1. sprawozdanie finansowo-merytoryczne za I półrocze 2019 r. r RCK z 30.07.2019 r.

2. plan finansowy instytucji kultury na 2019 r. dotyczący Ośrodka za Jeziorem z 28.11.2018 r. wraz z korektą I planu finansowego instytucji kultury na 2019 r. z 28.01.2019 r., korektą II planu finansowego instytucji kultury na 2019 r. z 28.06.2019 r., korektą III planu finansowego instytucji kultury na 2019 r. z 30.08.2019 r.,

3. wykonanie kosztów na dzień 31.08.2019 r. dokument z 23.09.2019 r.,

4. półroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka za Jeziorem z 22.07.2019 r.,

5. pismo Dyrektora RCK nr RCK-790/2019 z 17.09.2019 r. w sprawie zwiększenia dotacji dla Ośrodka za Jeziorem wraz z wydrukami przychodów i wydatków Ośrodka za Jeziorem za okres od 01.01.2019 r. do 31.08.2019 r.,

6. faktura nr S355/F000374/02/2019 z 08.02.2019 r., faktura nr S355/F000550/03/2019 z 01.03.2019 r., faktura F01357/M/19 z 16.04.2019 r., faktura F01967/M/19 z 10.06.2019 r.,

7. faktura nr 16 z 16.04.2019 r., faktura nr 36 z 14.08.2019 r.,faktura nr 10/06/2019 z 27.06.2019 r.,

8. faktura nr 4/03/2019 z 29.03.2019 r. wraz z fakturą Proforma nr P1/03/2019 z 08.08.2019 r.,

9. umową nr 16/OK/OZJ/2019 z 26.02.2019 r., ofertę wymiany desek na pomoście startowym w Ośrodku za Jeziorem z 21.02.2019 r., protokół odbioru pomostu na terenie Ośrodka za Jeziorem z 09.04.2019 r., wydruk e-mail z 16.10.2019 r. wraz z załącznikiem stanowiącym zakup tarcicy, gwarancję z 09.04.2019 r. do umowy nr 16/OK/OZJ/2019 z 26.02.2019 r., faktura nr FV 36/2019 z 01.03.2019 r. faktura nr FV 53/2019 z 09.04.2019 r.,

10. umowa GOPS.272.18.18 z 13.12.2018 r., umowa CIS 1304/22/2018 z 27.12.2018 r., faktura nr FVOKJ/19/00138 z 31.07.2019 r., faktura nr FVOKJ/19/00139 z 31.07.2019 r.

E. ZAKOŃCZENIE PROTOKOŁU

1. Kontrolę prowadzono w obecności kontrolowanego Dyrektora Rogozińskiego Ośrodka Kultury w Rogoźnie pana Marcinowi Matuszewskiemu.

2. Fakt przeprowadzenia kontroli odnotowano w książce kontroli pod pozycją nr 4.

3. Protokół z przeprowadzonej kontroli podatkowej doręczono panu Marcinowi Matuszewskiemu.

4. Protokół kontroli sporządzono na 12 stronach w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.

5. Zgodnie § 15 ust. 9 Regulaminu kontroli kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami kontroli, ma prawo w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu do złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień z jednoczesnym wskazaniem stosownych wniosków dowodowych mogących mieć wpływ na zmianę ustaleń opisanych w protokole z kontroli.

6. Zgodnie § 15 ust. 10 Regulaminu kontroli w przypadku niezłożenia wyjaśnień lub zastrzeżeń do protokołu w wyżej wymienionym terminie przyjmuje się, że kontrolowany nie kwestionuje ustaleń kontroli.

 

Pan dyrektor RCK odniósł się do postanowień zawartych w protokole w następujący sposób:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pan przewodniczący Nikodem zapytał, czy padła propozycja prowadzenia ośrodka sklepiku przez osobę z zewnątrz? Pan dyrektor powiedział, że nie.

Pan Nikodem wspomniał również o tym, że po półmaratonie, który się odbył poczęstunek nie organizowano Za Jeziorem tylko w innym miejscu, dodał, że umknął zarobek po raz kolejny.

Burmistrz powiedział, że sprawa zostanie wyjaśniona z panią Natalią.

Pan Krzysztof Nikodem powiedział, że na ośrodku brakuje zarządcy np. do wymiany żarówki, do pograbienia liści. Pani Biskupska odpowiedziała, że nie stać ośrodka na zatrudnienie spółdzielni OPUS, bo to nie wychodzi tanio, jak się wszystkim wydaje.

Pan Krzysztof Nikodem zapytał, kto polecił pani Renacie Biskupskiej funkcję kierownika?

Pani Biskupska poinformowała, że kończyła pracę jako nauczyciel i bez żadnego polecenia złożyła CV do RCK, a potem została zaproszona przez pana dyrektora na rozmowę.

Pani Biskupska powiedziała, że przychód ośrodka na imprezach do ponad 50 tys zł, obiady 28 tys zł, zakwaterowanie 9 tys - razem ponad 89 tys zł.

Na dzień dzisiejszy została pozyskana firma DWE – GRUP, która będzie cyklicznie wynajmowała pomieszczenia na szkolenia, a w zamian za darmo będzie remontowała pokoje w budynku głównym, poza tym firma ta ma plany wynajęcia pomieszczenia na biuro i za to też będą pobierane opłaty, w dalszej kolejności będą przejmowane przedszkola z obiadami. Burmistrz dodał, że będzie jeszcze kilka grup kajakarzy, którzy będą nocować i przygotowywać się do zawodów. Pan dyrektor wspomniał, że odbędzie się również Wielkopolska Rada Kultury, która odbędzie się w marcu, a po festiwalu „Wtopa” odbędą się tam warsztaty teatralne (100 osób).

Pan przewodniczący zapytał o wizje tego ośrodka?

Pani kierownik powiedziała, że w najbliższej przyszłości planuje zorganizować „Sylwestra”.

Pan radny Chudzicki wskazał, czy nie warto byłoby wyremontować dwóch, trzech pokoi by podnieść ich standard oraz czy nie warto byłoby mimo wszystko zedrzeć darń na boisku i wykonać nową by pozyskać grupy piłkarzy? Pan Ohradka wtrącił, że pomimo zmiany nawierzchni na tym się grać nie da. Burmistrz wskazał, że na tą chwilę są planowane dwa boiska i są na nie składane wnioski o dofinansowanie.

Pan Chudzicki wskazał, że na wiosnę warto już zacząć szukać, wysyłać oferty i pozyskiwać klubu sportowe, stowarzyszenia sportowe itp. Pani Biskupska wtrąciła, że są również chętni na pole namiotowe i dodała, że wystarczy wyremontować łaźnie i przywrócić je do stanu używalności. Pani kierownik wskazała, że jest łaźnia parowa, która też może być wykorzystywana, jednak należy ją sprawdzić pod względem technicznym.

 

 

Ad. 5 Kontrola działalności ŚDS.

Punkt ten zreferowała pani kierownik SDŚ – Zofia Jurszo.

 

 Plan

Wykonanie

Wykonanie %

Zostało zł

680 889,25

417 026,82

61,25%

263 862,43

680 889,25

417 026,82

61,25%

263 862,43

2 000,00

0,00

0,00%

2 000,00

243 814,00

182 806,81

74,98%

61 007,19

850,00

0,00

0,00%

850,00

41 900,00

28 286,43

67,51%

13 613,57

4 800,00

2 561,51

53,36%

2 238,49

20 000,00

2 389,61

11,95%

17 610,39

89 505,50

35 888,79

40,10%

53 616,71

25 000,00

4 170,52

16,68%

20 829,48

200,00

195,00

97,50%

5,00

242 890,75

152 982,77

62,98%

89 907,98

2 000,00

1 637,25

81,86%

362,75

2 000,00

179,13

8,96%

1 820,87

5 929,00

5 929,00

100,00%

0,00

680 889,25

417 026,82

61,25%

263 862,43

 

 

Środowiskowy Dom Samopomocy w Rogoźnie Raport wykonania za okres od początku roku do dnia 31-10-2019

Klasyfikacja budżetowa

Nazwa Plan bieżący Wydatki wykonane Pozostało w planie % realizacji planu

dział rozdział paragraf

852 Pomoc społeczna

85203 Ośrodki wsparcia

Ogólne - W3020Ogólne

852 85203 3020Ogólne Świadczenia i ekwiw. BHP - adm. i obsł. 0,00 0,00 0,00 --- %

852 85203 3020Ogólne Pozostałe z § 302 0,00 0,00 0,00 --- %

Razem paragraf 3020Ogólne 0,00 0,00 0,00 --- %

UW-ŚDS - W3020UW-ŚDS

852 85203 3020UW-ŚDS Świadczenia i ekwiw. BHP - adm. i obsł. 1 300,00 0,00 1 300,00 0,00 %

852 85203 3020UW-ŚDS Pozostałe z § 302 700,00 0,00 700,00 0,00 %

Razem paragraf 3020UW-ŚDS 2 000,00 0,00 2 000,00 0,00 %

Ogólne - W4010Ogólne

852 85203 4010Ogólne Nagrody dyrektora - adm. i obsł. 0,00 0,00 0,00 --- %

852 85203 4010Ogólne Nagrody jubileuszowe - adm. i obsł. 0,00 0,00 0,00 --- %

852 85203 4010Ogólne Odprawy - adm. i obsł. 0,00 0,00 0,00 --- %

852 85203 4010Ogólne Wynagrodzenia - adm. i obsł. 14 304,00 14 304,00 0,00 100,00 %

Razem paragraf 4010Ogólne 14 304,00 14 304,00 0,00 100,00 %

UW-ŚDS - W4010UW-ŚDS

852 85203 4010UW-ŚDS Nagrody dyrektora - adm. i obsł. 7 149,00 0,00 7 149,00 0,00 %

852 85203 4010UW-ŚDS Nagrody jubileuszowe - adm. i obsł. 0,00 0,00 0,00 --- %

852 85203 4010UW-ŚDS Odprawy - adm. i obsł. 0,00 0,00 0,00 --- %

852 85203 4010UW-ŚDS Wynagrodzenia - adm. i obsł. 222 361,00 168 502,81 53 858,19 75,78 %

Razem paragraf 4010UW-ŚDS 229 510,00 168 502,81 61 007,19 73,42 %

Ogólne - W4040Ogólne

852 85203 4040Ogólne Trzynastki - adm. i obsł. 0,00 0,00 0,00 --- %

Razem paragraf 4040Ogólne 0,00 0,00 0,00 --- %

UW-ŚDS - W4040UW-ŚDS

852 85203 4040UW-ŚDS Trzynastki - adm. i obsł. 850,00 0,00 850,00 0,00 %

Razem paragraf 4040UW-ŚDS 850,00 0,00 850,00 0,00 %

Ogólne - W4110Ogólne

852 85203 4110Ogólne ZUS - adm. i obsł. 2 459,00 2 459,00 0,00 100,00 %

Razem paragraf 4110Ogólne 2 459,00 2 459,00 0,00 100,00 %

UW-ŚDS - W4110UW-ŚDS

852 85203 4110UW-ŚDS ZUS - adm. i obsł. 39 441,00 25 827,43 13 613,57 65,48 %

Razem paragraf 4110UW-ŚDS 39 441,00 25 827,43 13 613,57 65,48 %

Ogólne - W4120Ogólne

852 85203 4120Ogólne FP - adm. i obsł. 213,00 213,00 0,00 100,00 %

Razem paragraf 4120Ogólne 213,00 213,00 0,00 100,00 %

UW-ŚDS - W4120UW-ŚDS

852 85203 4120UW-ŚDS FP - adm. i obsł. 4 587,00 2 348,51 2 238,49 51,20 %

Razem paragraf 4120UW-ŚDS 4 587,00 2 348,51 2 238,49 51,20 %

 

Jeszcze w tym roku rozpocznie funkcjonowanie pierwszy na terenie naszej gminy Środowiskowy Dom Samopomocy. W tym celu dnia 13 sierpnia br. Burmistrz Rogoźna Roman Szuberski podpisał z reprezentantem wykonawcy Krystyną Gromanowską umowę na przebudowę budynku przy ul. Małej Poznańskiej 33. Wykonawcą wyłonionym w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego zostało Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie. Umowna wartość prac wynosi 1 008 045,25 zł brutto i koszt ten w całości zostanie pokryty z pozyskanej z Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu dotacji celowej na rozwój sieci ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi w roku 2018. Udzielona przez Wojewodę dotacja opiewa na kwotę 1 151 111,00 zł, z czego kwota 1 013 101,00 zł stanowić mają wydatki inwestycyjne, a pozostała kwota dotacji w wysokości 138 101,00 zł to wydatki związane z zakupem wyposażenia dla nowo powstającej instytucji.

Projekt zakłada wydatki inwestycyjne na remont konstrukcji budynku, w tym między innymi wymianę w całości stropów między kondygnacyjnych drewnianych, wymianę pokrycia dachu wraz z konstrukcją drewnianą, remont posadzek, docieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz wydzielenie nowych pomieszczeń zgodnie z planowanym przeznaczeniem. Termin wykonania całości przedmiotu umowy przewidziany jest na dzień 5 listopada 2018 r., a zakończenie realizacji zadania nastąpić ma najpóźniej do dnia 31 grudnia 2018 r.

Środowiskowe Domy Samopomocy to instytucje ważne i potrzebne, które ze społecznego punktu widzenia niosą szereg korzyści. Przeznaczone są dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które nie wymagają leczenia szpitalnego bądź stałej opieki stacjonarnej, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. W województwie wielkopolskim funkcjonuje już 70 tego typu placówek. Działalność ŚDS finansowana jest z dotacji celowych przyznawanych przez wojewodę na bieżące prowadzenie domów, jak również na rozwój ich infrastruktury.

Środowiskowy dom samopomocy świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.

Okres korzystania z miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy nie może być jednorazowo dłuższy niż 3 miesiące, z możliwością przedłużenia do 6 miesięcy w uzasadnionych przypadkach, przy czym maksymalny okres pobytu całodobowego osoby w roku kalendarzowym nie może być dłuższy niż 8 miesięcy.

Zakres usług świadczonych w klubach samopomocy ustala właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej klub samopomocy w uzgodnieniu z wojewodą.

Odpłatność miesięczną za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi, ustala się w wysokości 5 % kwoty dochodu osoby samotnie gospodarującej lub kwoty dochodu na osobę w rodzinie, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 250 % odpowiedniego kryterium dochodowego (kryterium dla osoby samotnie gospodarującej - 634 zł, kryterium dla osoby w rodzinie - 514 zł).

ŚWIADCZONE USŁUGI

1. trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;

2. trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury;

3. trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej;

4. trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;

5. poradnictwo psychologiczne;

6. pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;

7. pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia;

8. niezbędną opiekę, w szczególności dla uczestników, o których mowa w art. 51c ust. 5 ustawy;

9. terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;

10. inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy;

ŚDS umożliwia uczestnikom skierowanym na pobyt dzienny spożywanie gorącego posiłku, przyznanego w ramach zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 3 i 14 ustawy o pomocy społecznej lub w ramach treningu kulinarnego. W przypadku braku możliwości zapewnienia posiłku w sposób, o którym mowa powyżej, dopuszcza się możliwość zakupu gorącego posiłku dla uczestników.

Radny Chudzicki zapytał dlaczego pani kierownik jako jedyna ma umowę o pracę na czas określony, a reszta pracowników na nieokreślony?

Burmistrz poinformował, że pani kierownik będzie miała umowę przedłużoną, ponieważ sprawdziła się na tym stanowisku – ośrodek działa bez zarzutów.

Pan przewodniczący zapytał, jak wygląda to od strony finansowej?

Pani Jurszo powiedziała, że kwota na 1 uczestnika to 1.700 zł, a osoba sprzężona to + 552 zł i co miesiąc wpływa to na konto SDŚ, ośrodek funkcjonuje w oparciu o pracownie, na początku było 17 uczestników, a w tej chwili jest ich już 27.

Pani kierownik wyjaśniła, że uczestnicy w tej chwili posiadają pracownię komputerową, gdzie uczą obcować się z komputerem, uczą się czytać i pisać, posługiwać się pieniądzem, wyjeżdżają do wycieczki kulturalne, czyli do kina, teatru oraz na kilkudniowy wypoczynek.

Problemem są koszty transportu, który na dzień dzisiejszy wynosi miesięcznie 17 tys zł, aby zminimalizować te koszty pani dyrektor planuje zakup samochodu, którego kosztem byłby tylko zakup paliwa.

 

Ad. 6 Sprawy bieżące.

Brak.

 

Ad. 7 Wolne głosy i wnioski.

Brak.

 

Ad. 8 Zakończenie.

Posiedzenie zakończono o godz. 19:10, protokołowała – Anna Mazur.

 

 

drukuj pobierz pdf