Zarządzenie Nr OR.0050.1.29.2017
Burmistrza Rogoźna
z dnia 27 lutego 2017 r.
w sprawie określenia sposobu postępowania przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej
Na podstawie art. 33 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446, zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1579) oraz art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 248) Burmistrz Rogoźna zarządza, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa:
- sposób postępowania pracowników Urzędu Miejskiego w Rogoźnie wobec działań podejmowanych przez podmioty wykonujące:
- zawodową działalność lobbingową, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa,
- czynności z zakresu zawodowej działalności lobbingowej bez wpisu do rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową, zwanego dalej „rejestrem”,
- sposób dokumentowania kontaktów podejmowanych przez podmioty, o których mowa w pkt 1.
§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- „ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 248),
- „Burmistrzu” – należy przez to rozumieć Burmistrza Rogoźna,
- „Urzędzie” – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Rogoźnie,
- „podmiocie” – należy przez to rozumieć podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową oraz podmioty wykonujące bez wpisu do rejestru czynności z zakresu zawodowej działalności lobbingowej.
§ 3.
- Pracownicy Urzędu podczas postępowania z podmiotami są obowiązani do dokumentowania podejmowanych kontaktów. Kontakty podejmowane przez podmioty mogą w szczególności dotyczyć przedkładania, w formie pisemnej lub ustnej, wniosków zmierzających do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności dokumentowanie kontaktów przez podmioty w sprawach związanych przez podmioty w sprawach związanych z przedłożeniem:
- wniosku o podjęcie określonej inicjatywy uchwałodawczej,
- opinii na temat proponowanych rozwiązań prawnych,
- propozycji spotkania w celu omówienia określonej kwestii uregulowanej prawnie lub wymagającej takiej regulacji,
- zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem uchwały lub projektem zarządzenia.
- 3. Dokumentowanie kontaktów z podmiotami polega w szczególności na sporządzeniu po każdym kontakcie, w tym po spotkaniu, pisemnej notatki, zawierającej przede wszystkim następujące dane:
- wskazanie podmiotu lub osoby, która wykonywała działalność lobbingową,
- wzmiankę o zaświadczeniu o wpisie do rejestru oraz pisemnym oświadczeniu zawierającym wskazanie podmiotów, na rzecz których wykonuje działalność,
- termin i formę wystąpienia,
- informację o sprawie, w której działalność lobbingowa była podejmowana, w tym ze wskazaniem, czy polegała ona na wspieraniu określonych projektów, czy też na występowaniu przeciwko tym projektom,
- sposób załatwienia sprawy,
- określenie wpływu jaki wywarł podmiot wykonujący działalność lobbingową w procesie stanowienia prawa w danej sprawie.
§ 4.
- Koordynowanie czynności w zakresie działalności lobbingowej należy do zadań Kierownika Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich Urzędu, zwany dalej „osobą koordynującą”, a w przypadku jego nieobecności – Zastępca Kierownika tego Wydziału.
- Pracownicy Urzędu są obowiązani do przekazywania osobie koordynującej wszelkich informacji dotyczących wystąpień podmiotów, w tym – bezpośrednio po kontakcie podmiotu – informacji o zgłoszeniach podmiotów wykonujących działalność lobbingową.
- Osoba koordynująca prowadzi ewidencję wystąpień, na podstawie informacji przekazanych przez pracowników Urzędu.
- Ewidencja wystąpień zawiera w szczególności:
- imię i nazwisko, albo firmę podmiotu,
- termin i formę wystąpienia,
- informację, jakiego projektu aktu normatywnego dotyczyło wystąpienie,
- informację, jaki jest oczekiwany przez podmiot sposób rozstrzygnięcia sprawy.
§ 5.
Pracownik, do którego wpłynęło wystąpienie, o którym mowa w § 3, dokonuje:
- sprawdzenia, czy zgłoszenie spełnia wymagania określone ustawą,
- sprawdzenia, czy podmiot, od którego pochodzi zgłoszenie, został wpisany do rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową, prowadzonego w wersji elektronicznej przez Ministra Administracji i Cyfryzacji, a w przypadku niestwierdzenia wpisu informuje ministra właściwego do spraw informatyzacji.
- weryfikacji zgłoszenia z punktu widzenia zakresu właściwości Burmistrza, a w przypadku jej niestwierdzenia, kieruje sprawę do organu właściwego z jednoczesnym zawiadomieniem o tym fakcie zgłaszającego.
- weryfikacji zgłoszenia z punktu widzenia zakresu swojej właściwości, a w przypadku jej niestwierdzenia kieruje sprawę do właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Urzędu lub do właściwej merytorycznie jednostki organizacyjnej Gminy.
§ 6.
Pracownik, po dokonaniu weryfikacji, o której mowa w § 5, po konsultacji z osobą koordynującą, o której mowa w § 4 ust. 1, udziela na piśmie odpowiedzi na zgłoszenie podmiotu wykonującego działalność lobbingową.
§ 7.
W razie potrzeby właściwy merytorycznie pracownik Urzędu może wyznaczyć termin spotkania w celu omówienia zagadnień w zgłoszeniu podmiotu wykonującego działalność lobbingową. Przebieg spotkania dokumentuje się w formie notatki, stosownie do wymagań określonych w § 3 ust. 3.
§ 8.
Osoba koordynująca opracowuje raz w roku, do końca lutego, informację o działaniach podejmowanych wobec Burmistrza w roku poprzednim przez podmioty wykonujące działalność lobbingową.
§ 9.
Wykonanie zarządzenia powierza się Kierownikowi Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich.
§ 10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. |