PROTOKÓŁ nr II/2018 z II Sesji VIII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 29 listopada2018 r. o godz. 16.00
z II Sesji VIII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w 29 listopada2018r. o godz. 16.00 w Sali Rogozińskiego Centrum Kultury w Rogoźnie, ul. W.P.1. Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Macieja Kutkę.
I.Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Maciej Kutka, który trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego, otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 15 radnych. (pan radny Łukasz Zaranek przyszedł o godz. 16.20) Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Listaobecnościradnychzsesjistanowizałączniknr1doniniejszegoprotokołu. Listaobecnościgościzsesjistanowizałączniknr2doniniejszegoprotokołu. Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył Wiceprzewodniczącego Rady P.Wojciechowskiego.
II Proponowany porządek obrad:
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad. Pan przewodniczący zaproponował – na wniosek burmistrza- wprowadzić kolejne uchwały w porządku następującym:
oraz zamienić kolejność pkt 5a staje się pkt 5b i odwrotnie. Zaproponowany porządek został przyjęty.
Ad. 3. Przyjęcieprotokołów nr XLVIII, XLIX, L - VII kadencji RadyMiejskiejwRogoźnie. Protokół z I sesji (z poprawkami) został przyjęty jednogłośnie przez wszystkich radnych.
Ad 4. Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna. Brak
Ad. 5 Podjęcie uchwał w następujących sprawach: a) powołania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, Pan przewodniczący poinformował, że do dnia dzisiejszego akces do pracy w tej komisji wyrazili radni Sebastian Kupidura oraz Henryk Janus. Pan radny Adam Nadolny zapytał, czy ta komisja jest stała? Pan przewodniczący Maciej Kutka odpowiedział, że jest to komisja ustawowa, stała. Pan radny Kinach zgłosił swoja kandydaturę do powyższej komisji. Pan radny Adam Nadolny również zgłosił swoja kandydaturę do powyższej komisji odwrotnie!. Pan radny Zbigniew Chudzicki zapytał w jakich odstępach czasu będą spotykać się członkowie komisji i kto będzie zwoływał komisję? Pan przewodniczący odpowiedział, że spotkania komisji zwołuje przewodniczący komisji. Pan Chudzicki uściślił, że chodzi mu o to, z jaką częstotliwością będzie spotykała się komisja? Pan radny Janus odpowiedział, że jest to nowa komisja i jej zakres powinien być określony w statucie, a w związku z tym, że nie mamy jeszcze nowego statutu, obowiązuje ustawa, a w niej nie ma ani słowa o regulaminie komisji. Pan radny Paweł Wojciechowski złożył wniosek by komisja składała się z 3 członków, natomiast pan radny Zbigniew Chudzicki złożył kontrwniosek by komisja składała się z 4 członków. Pan radny Janus powiedział, że wymóg jest taki, by każdy klub w komisji miał swojego przedstawiciela, a jeżeli są trzy kluby, to każdy klub może, ale nie musi zgłosić kandydata . Radca Prawny pan Piotr Płoszczyca poinformował radnych, że Pan radny J. Łatka stwierdził że Klub „Dla Dobra Naszej Gminy” nie zgłasza kandydata do tej komisji. Pan radny Adam Nadolny i pan radny Roman Kinach zrezygnowali z członkostwa w Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Pan radny Henryk Janus zaproponował panią radną Longinę Kolanowską, która nie zgodziła się na swoja kandydaturę. Następnie pan wiceprzewodniczący Wojciechowski zapytał o przedstawiciela z Klubu „Rogoźno – Nasza Gmina”. Przewodniczący tego klubu poinformował, że nie zgłasza żadnego przedstawiciela. Pan radny Jarosław Łatka zgłosił wniosek formalny o 5 minut przerwy. Wniosek został przyjęty 12 głosami „za” i 3 głosami wstrzymującymi: B. Perlicjan, Z. Chudzicki, Ł. Zaranek). Po przerwie pan radny Adam Nadolny zgłosił utworzenie nowego klubu pn. „Nasza Gmina – Rogoźno”,- którego przewodniczącym został pan Zbigniew Chudzicki. Skład klubu Pan wiceprzewodniczący Paweł Wojciechowski zapytał, czy wobec tego kluby składają kandydatów do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Pan radny Nadolny zgłosił siebie, natomiast pan radny Chudzicki zgłosił pana radnego Romana Kinacha. Pan radny Janus złożył wniosek formalny o powiększenie składu komisji do 4 osób. Natomiast pan wiceprzewodniczący Hubert Kuszak zapytał, czy nowo założony klub nie powinien być zgłoszony przed obradami sesji ? Pan sekretarz Marek Jagoda zacytował: „§ 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, określane dalej jako "Kluby" według kryteriów przez siebie przyjętych. § 2. 1. Warunkiem ustanowienia Klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej trzech radnych. 2. Powstanie Klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady. 3. W zgłoszeniu podaje się: nazwę klubu, listę członków, imię i nazwisko przewodniczącego Klubu. W razie zmiany składu Klubu lub jego rozwiązania przewodniczący Klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady. § 3. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr Klubów.”
Wniosek pana radnego Henryka Janusa w spr. rozszerzenia składu komisji do 4 członków uzyskał 15 głosów „za”. Pan radny Zbigniew Chudzicki wskazał, że trzeba było tak postąpić od razu bo nie można uniemożliwiać radnemu udziału w pracach komisji. Pan radny Henryk Janus zgłosił wniosek formalny o 5 minut przerwy. Za wnioskiem zagłosowali członkowie Klubu „Nasza Gmina”, 6 głosów „przeciw (A. Nadolny, K. Erenc – Szpek, L. Kolanowska, B. Perlicjan, Ł. Zaranek, R. Kinach) 1 „wstrzymujący się” – Z. Chudzicki.
Po przerwie pan radny Łukasz Zaranek zaproponował przegłosowanie do komisji wszystkich kandydatów jednocześnie. Rada przegłosowała jednogłośnie zgłoszonych członków do KSWiP:
b) powołanie Komisji Rewizyjnej. Pan radny Krzysztof Nikodem zaproponował 5 osobowy skład komisji. Pan radny Roman Kinach zaproponował 4 osobowy skład komisji, jednak po chwili wniosek swój wycofał. W głosowaniu za wnioskiem pana radnego Nikodema wzięli wszyscy radni i przyjęli go jednogłośnie. Kandydatami Komisji Rewizyjnej zostali:
c) powołanie Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa. Na samym początku tego punktu pan radny Adam Nadolny i pan radny Roman Kinach zrezygnowali z kandydowania na członków tej komisji. Członkami komisji zostali:
Propozycja została przyjęta 15 głosami „za”.
d) Powołanie Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Kandydatami KSSOiK zostali:
Propozycja została przyjęta 15 głosami „za”.
e) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej Pan przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował 5 minut przerwy na dokonanie wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród członków komisji. Po krótkiej przerwie członek komisji pani Ewa Wysocka zaproponowała na przewodniczącego pana Krzysztofa Nikodema, natomiast pan radny Jarosław Łatka zaproponował panią Ewę Wysocką na wiceprzewodniczącą komisji. Kandydaci wyrazili zgodę. Za podanymi kandydatami opowiedziało się 5 radnych z klubu „Nasza Gmina”, 3 radnych klubu „Dla Dobra Naszej Gminy” przeciw głosowało 4 członków klubu „Rogoźno – Nasza Gmina” oraz 3 członków „Nasza Gmina – Rogoźno”.
f) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, Pan przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował 5 minut przerwy na dokonanie wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród członków komisji. Pan radny Henryk Janus zaproponował na przewodniczącego pana Sebastiana Kupidurę, natomiast pan radny Kupidura zaproponował na wiceprzewodniczącego pana radnego Henryka Janusa. Za podanymi kandydatami opowiedziało się 5 radnych z klubu „Nasza Gmina”, 3 radnych klubu „Dla Dobra Naszej Gminy” przeciw głosowało 4 członków klubu „Rogoźno – Nasza Gmina” oraz 3 członków „Nasza Gmina – Rogoźno”.
g) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa, Pan przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował 5 minut przerwy na dokonanie wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród członków komisji. Po przerwie pan radny Paweł Wojciechowski poinformował, że jedynym kandydatem na przewodniczącego komisji był pan radny Henryk Janus, natomiast pan radny Krzysztof Nikodem powiedział, że kandydatem na wiceprzewodniczącego komisji jest Paweł Wojciechowski. Za podanymi kandydatami opowiedziało się 5 radnych z klubu „Nasza Gmina”, 3 radnych klubu „Dla Dobra Naszej Gminy” przeciw głosowało 4 członków klubu „Rogoźno – Nasza Gmina” oraz 3 członków „Nasza Gmina – Rogoźno”.
h) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury, Pan przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował 5 minut przerwy na dokonanie wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród członków komisji. Po przerwie pan przewodniczący Maciej Kutka powiedział, że na przewodniczącego komisji zgłoszono dwie kandydatury, pierwsza to pan Jarosław Łatka, a druga to pan Łukasz Zaranek. Pan radny Jarosław Łatka zapytał radcę, czy w takim wypadku może głosować sam na siebie? Radca Prawny odpowiedział, że nie widzi przeszkód, ponieważ nie ma tu konfliktu personalnego. Pierwsze glosowanie dotyczyło kandydata pana Jarosława Łatki – „za” 5 radnych z klubu „Nasza Gmina” i 3 radnych klubu „Dla Dobra Naszej Gminy”, 5 głosów „przeciw” (Nadolny, Zaranek, Kolanowska, Kinach, Erenc-Szpek) i 2 głosy „wstrzymujące” (Chudzicki i Perlicjan). W kolejnym głosowaniu za kandydaturą na wiceprzewodniczącego Huberta Kuszaka było 5 radnych z klubu „Nasza Gmina”, 3 radnych klubu „Dla Dobra Naszej Gminy” , przeciw głosowało 4 członków klubu „Rogoźno – Nasza Gmina” oraz 3 członków „Nasza Gmina – Rogoźno”.
i) upoważnienia wiceprzewodniczących Rady Miejskiej do wystawiania polecenia służbowego dla przewodniczącego Rady, Uchwała została przedstawiona przez pana przewodniczącego Kutkę i przyjęta 14 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się” (Katarzyna Erenc – Szpek)
j) wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości w trybie bezprzetargowym – części działki nr 1807/6 wraz z budynkiem gospodarczym, obręb Rogoźno, Projekt uchwały został przedstawiony i omówiony przez pana kierownika Romana Piątkowskiego. Uchwała została przyjęta jednogłośnie w obecności 14 radnych (chwilowo nieobecny radny Adam Nadolny).
k) wyrażenia zgody na nabycie działki gruntu nr 41/1 – obręb Rogoźno, Projekt uchwały został przedstawiony i omówiony przez pana kierownika Romana Piątkowskiego. Uchwała została przyjęta jednogłośnie w obecności 14 radnych (chwilowo nieobecny radny Adam Nadolny).
l) zawarcia porozumienia międzygminnego dotyczącego realizacji zadania w zakresie zapewnienia opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności na rok 2019, Projekt uchwały został przedstawiony i omówiony przez pana kierownika Romana Piątkowskiego. Uchwała została przyjęta jednogłośnie w obecności 14 radnych (chwilowo nieobecny radny Adam Nadolny).
m) zmieniająca uchwałę nr LVII/528/2018 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 lutego 2018 roku w sprawie pomocy finansowej dla Gminy Rogoźno, Projekt uchwały przedstawiła pani skarbnik Maria Kachlicka, uchwała została przyjętaprzyjęta jednogłośnie w obecności 14 radnych (chwilowo nieobecny radny Adam Nadolny).
n) zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2018 rok, Projekt uchwały przedstawiła pani skarbnik Maria Kachlicka wraz z:
Do powyższej uchwały pan radny Janus zgłosił pytanie dotyczące co wchodzi w skład oprogramowania i co zostało już zakupione do obsługi e-sesji? Pani skarbnik odpowiedziała, że umowa na obsługę nie jest jeszcze podpisana a wydatki przeniesione zostały z majątkowych do bieżących, dlatego że ich wartość jest niższa niż 10 tys zł. Całość uchwały została przyjęta 1 głosem „za” (S. Kupidura) i 14 głosami „wstrzymującymi się”.
o) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Rogoźno na lata 2018-2037. Projekt uchwały przedstawiła pani skarbnik Maria Kachlicka wraz z:
Całość uchwały została przyjęta 10 głosami „za” i 5 głosów wstrzymujących się (radny Kutka, Łatka, Nikodem, Kupidura, Janus).
p) nadania nazwy ulicy, Projekt uchwały przedstawił pan kierownik Roman Piątkowski, uchwała została przyjęta jednogłośnie, w obecności 15 radnych.
q) zmiany uchwały nr LXIX/596/2018 RM z dn 26.09.2018 w spr. utworzenia ŚDS w Rogoźnie i nadania mu statutu, Projekt uchwały przedstawił i omówił pan sekretarz Marek Jagoda, uchwała została przyjęta jednogłośnie w obecności 14 radnych (chwilowo nieobecny radny Zaranek).
r) Programu współpracy Gminy Rogoźno z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2019. Projekt powyższej uchwały przedstawił pan inspektor Jaroslaw Dolatowski – uchwała została przyjęta 14 głosami „za” i 1 „wstrzymującym się” (Henryk Janus).
s) zmieniająca uchwałę nr LVII/529/2018 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 lutego 2018 roku w sprawie pomocy finansowej dla Powiatu Obornickiego, Projekt uchwały został omówiony przez panią skarbnik Marię Kachlicką. Pan radny Paweł Wojciechowski powiedział, że z ubolewaniem będzie głosował za przyjęciem tej uchwały i dodał, że dużym zaangażowaniem wykazał się pan wicestarosta Andrzej Okpisz, jednak nic z tego nie wyszło, jednak pomimo to można z nadzieją spoglądać w przyszłość. Za przyjęciem tej uchwały głosowali wszyscy radni.
t) wprowadzenia zwolnień w podatku od nieruchomości, Projekt tej uchwały przedstawiła również pani skarbnik Maria Kachlicka, uchwala została przyjęta jednogłośnie, w obecności wszystkich radnych.
Ad. 6. Interpelacje i zapytania radnych. Klub „Nasza Gmina” złożył interpelację następującej treści:
„Jesteśmy zbulwersowani zachowaniem Radcy Prawnego zatrudnionego w Urzędzie Miejskim w Rogoźnie, Pana Piotra Płoszczycy. Pan Piotr Płoszczyca publicznie popiera i komentuje wpisy mieszkańców, na portalu społecznościowym Facebook, dotyczące i jednocześnie obrażające radnych Rady Miejskiej, cieszących się dużym poważaniem mieszkańców po ostatnich wyborach samorządowych. Potwierdzanie przez rogozińskiego Radcę Prawnego publicznie słów o „prostytucji politycznej" w rogozińskiej polityce jest daleko nieetyczne i niestosowne. Wpisy te budzą wątpliwości co do niezależności Pana Radcy Prawnego. Jednocześnie zwracamy się z pytaniem do Pana Burmistrza dotyczącym warunków na jakich zatrudniony jest Pan Piotr Płoszczyca z wyszczególnieniem zakresu obowiązków, wymiaru czasu pracy i pobieranymi z tego tytułu zarobkami.”
Ad. 7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. BRAK
Ad. 8. Wolnegłosyiwnioski. Ten punkt rozpoczął pan burmistrz prosząc radnych o wybranie jednej z dwóch dróg do wniosku o dofinansowanie z funduszu rolnego – zaproponował by była to jedna z dróg w Grudnie lub Dziewczej Strudze. Pan radny Adam Nadolny zaproponował by wystąpić z wnioskiem na dwie drogi jednocześnie, ponieważ jedna z nich ma 200m długości a druga 600m. Pan radny Wojciechowski zapytał, czy w międzyczasie we wrześniu były nabory z programu „Przebudowy dróg lokalnych” na drogi Seminarialna i Długa? Pan burmistrz wskazał, iż będzie zmiana w dokumentacji i zrobione odwodnienie w 2019r. oraz, że będzie szukać takich rozwiązań, żeby koszty modernizacji tej inwestycji były jak najniższe. Pan radny Krzysztof Nikodem zwrócił się z pytaniem do pana burmistrza, kiedy był wykonany projekt na drogę w Grudnie? Pan Roman Szuberski odpowiedział, że projekt ten ma ok roku. Radny Nikodem dodał, że projekt na drogę w Dziewczej Strudze ma już 11 lat i należałoby się tym zająć. Radny Nadolny przekazał radzie, że dobrym zwyczajem jest kończyć to co zaczęło się w poprzedniej kadencji, stonować nastroje ponieważ rada robi to dla mieszkańców i ważne jest to by obie drogi były zrobione. Pan burmistrz zwrócił uwagę na to, że 15 tys zł jest dopłaty do każdych 100 m drogi i należy to przemnożyć, a wartości kosztorysowe są obecnie przekroczone o 50%. Pan radny Perlicjan powiedział, że o drogę w Grudnie mieszkańcy wnioskują już od 8 lat i należy iść za ciosem i dokończyć ją. Pan radny Krzysztof Nikodem dodał, że Program Dróg Samorządowych rusza w przyszłym roku i jest tam 80% dofinansowania, a obecnie należy zrobić tę drogę krótszą. Radni 8 głosami „za” (5 radnych z klubu „Nasza Gmina”, 3 radnych klubu „Dla Dobra Naszej Gminy”) przyjęli, że będzie wykonywana jedna droga, natomiast w następnym głosowaniu, którą z dróg wykonać – radni przyjęli, że będzie to droga w Dziewczej Strudze (5 radnych z klubu „Nasza Gmina”, 3 radnych klubu „Dla Dobra Naszej Gminy” ). Pan radny Zbigniew Chudzicki zwrócił uwagę panu przewodniczącemu, iż nie dokończył głosowania i zapytał, czy pan przewodniczący jest przewodniczącym całej rady, czy tylko jej części? Pan Maciej Kutka odpowiedział, że całej rady. Pan radny Błażej Cisowski zabierając głos, poprosił o informację jakie będą losy projektu uchwały o studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego, ponieważ są tym zainteresowani mieszkańcy Parkowa. Pan burmistrz odpowiedział, iż w ciągu dwóch miesięcy projekt zostanie przedstawiony, ponieważ jest to dokument planistycznie ważny, to należy go dokładnie przeanalizować. W grudniu będzie spotkanie z urbanistą, z którym zostaną przedyskutowane wszelkie wątpliwości. Pan radny Jarosław Łatka zapytał o wykaz wniosków budżetowych. Pan burmistrz odpowiedział, że przed pierwszymi komisjami taki wykaz każdy z radnych otrzyma. Pan radny Janus zapytał, czy istnieje możliwość zainstalowania terminala płatniczego w kasie urzędu, pan sekretarz poinformował że istnieje taka możliwość, rozmowy trwają już od końca września jednak dokładniejsze informacje radni mogę uzyskać poza obradami sesji. Kolejne pytanie radnego dotyczyło parkingu za urzędem, bo większość rady jest za tym by taki parking powstał za urzędem, zamiast boiska, czy placu zabaw. Pan radny uściślił, że łatwo w tamtym miejscu o wypadek, ponieważ uczestnikami ruchu pomiędzy urzędem a budynkiem straży pożarnej są piesi i rowerzyści, a widoczność cofającego auta jest ograniczona, tym bardziej że brak jest oznakowania. Nie wiadomo czy jest tam ścieżka rowerowa czy ciąg pieszo-rowerowy czy parking. Że tam nie doszło jeszcze do wypadku to jest chyba cud. Również przejście dla pieszych od osp w kierunku ul. Kotlarskiej nie ma żadnego oznakowania, tylko są Pasy namalowane. Radny Janus uważa że to przejście (pasy) powinno dla bezpieczeństwa zostać zlikwidowane albo należy zająć się odpowiednim oznakowaniem. Pan Janus zakończył swoją wypowiedź wnioskiem, iż jest za tym by przy urzędzie parking został zamknięty nawet z drogą jednokierunkową. Pani z-ca burmistrza Renata Tomaszewska poinformowała, że zgodzi się z każdą kwestią wypowiedzianą przez poprzednika, bo jest niebezpiecznie, ciasno i należy tą sytuację uregulować, natomiast jeżeli chodzi o parking za urzędem to częściowy parking już jest, a problem polega na tym, że nie wszyscy z tego parkingu chcą korzystać, ponieważ wszyscy chcą parkować jak najbliżej wejścia budynku. Natomiast zagospodarowanie terenu za urzędem przewiduje parking w kolejnej części i otwartą strefę aktywności. A problem polega na tym, że został zgłoszony projekt – otwartą strefę aktywności urząd otrzymał i dokładnie z tą lokalizacją została zawarta umowa i byłby problem, żeby tą lokalizacje zmienić. Pan kierownik Paweł Andrzejczak uzupełnił, że urząd nie dostanie zgody na zmianę lokalizacji otwartej strefy aktywności, ponieważ w postępowaniu przetargowym taka lokalizacja została zatwierdzona. Pan Janus dodał, że gdyby parking przed urzędem został zamknięty, to większość osób parkowałaby za urzędem. Pan przewodniczący zapytał, ile może być miejsc parkingowych na zaplanowanym terenie za urzędem ? Pan kierownik Andrzejczak powiedział, że są pewne ograniczenia w przepisach, np. musi być odpowiednia szerokość miejsca parkingowego, długość, poza tym to będzie miejsce postojowe. Pan radny Sebastian Kupidura odnosząc się do tego tematu, stwierdził, że największym niebezpieczeństwem są zaparkowane auta wzdłuż urzędu, które tworzą tzw. rybią oś, do tego jeszcze piesi i rowerzyści. Radny dodał, że jego zdaniem powinien być zakaz parkowania przy urzędzie i zlikwidowana OSA. Pani radna Erenc – Szpek zabierając głos, nie zgodziła się z panem Kupidurą, ponieważ mieszkańcy z bloków Paderewskiego bardzo czekają za miejscem przeznaczonym dla swoich dzieci, by miały gdzie spędzać wolny czas. Pan radny Kupidura dodał, że jako przewodniczący wspólnoty Paderewskiego 25 – może przekazać, że mieszkańcy chcą otwarcia drogi pomiędzy urzędem a budynkiem straży. Pan wiceprzewodniczący Kuszak powiedział, że jeżeli powstanie tam plac zabaw lub strefa aktywności, to dojdzie do jeszcze większego paradoksu, bo zwiększy się ilość pieszych, dzieci, samochodów. Pan radny Nadolny powiedział, że jeżeli chodzi o parking to właśnie radni powinni dawać przykład, gdzie parkują. Pan burmistrz Roman Szuberski powiedział, że ta sprawa wymaga przedyskutowania - a wykonanie ruchu jednokierunkowego mocno skomplikuje sprawę, bo powstały gabinety specjalistyczne, ludzi jest coraz więcej i zaproponował osobne spotkanie dotyczące tego problemu. Pan radny Kupidura kończąc wątek powiedział, że problem jest i należy coś z tym zrobić, a parkujące auta podnoszą rangę niebezpieczeństwa, jednak w dalszej perspektywie należy patrzeć szerzej na możliwość odblokowania tej drogi. Pan radny Łatka wspomniał o wnioskach składanych na zamontowanie lustra na ul. W.Poznańskiej oraz o tym czy będzie jeszcze równanie dróg? Pan burmistrz odpowiedział, że jeżeli chodzi o lustro to informacja taka poszła do Zarządu Dróg Powiatowych, natomiast jeżeli chodzi o równanie dróg to prace takie będą w najbliższym czasie wykonane. Pan kierownik dodał, że lustro do końca marca powinno być zawieszone po uzgodnieniach z ZDP i starostwem. Pan radny Zbigniew Chudzicki zgłosił się z kwestią swoich wniosków do budżetu – pierwszy dotyczący budowy i koncepcji hali widowiskowo – sportowej, dokończenie realizacji budowy inwestycji ulicy Długiej i Seminarialnej i rozpoczęcie projektu budowy ulicy Południowej i Poprzecznej - w tych sprawach zwrócił się z pytaniem do pana burmistrza, czy przewiduje pozyskanie środków zewnętrznych na te inwestycje? Pan Roman Szuberski wskazał, że na część pytań już udzielił informacji, ale powtórzył, że na część inwestycji zostaną złożone wnioski do wojewody z Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, czy innych. Natomiast jeżeli chodzi o halę widowiskowo – sportową zakupiony został grunt i zostanie spłacony w ciągu dwóch lat. Pan radny Krzysztof Nikodem zapytał pana burmistrza o to, czy kosz na śmieci w Dziewczej Strudze został zamontowany? Pan kierownik Roman Piątkowski powiedział, że gmina ustala pewne szczegóły odbioru tych śmieci i wielkości kosza. Radny dopytał, czy zostaną wyrównane drogi, które jeszcze w tym roku nie doczekały się równania? Pan burmistrz poinformował radnego, że tak i dodał, że nawet środki zostały dołożone. Wobec tego pan radny poprosił o ubicie kruszywa oraz wyrównanie dróg od ul. Konieczyńskich do boiska. Pani radna Ewa Wysocka zgłosiła ustny wniosek o uzupełnienie dziur w Studzieńcu na odcinku ok. 100m. w kierunku do pana Sukiennik. Pan radny Zbigniew Chudzicki zwrócił się do pana przewodniczącego z kwestią źle przeprowadzonego głosowania nad wyborem ile dróg ma być zmodernizowanych i jaka droga będzie modernizowana – jego zdaniem przewodniczący powinien przeprosić za źle przeprowadzone głosowanie i przeprowadzić je ponownie. Dodał, że klub do którego należy nie jest klubem opozycyjnym, a koalicyjnym, w którym radni są przy burmistrzu. Natomiast ostatnią sprawę jaką poruszył pan Chudzicki było pytanie, kiedy radni wyciągnęli rękę, kiedy odbyło się spotkanie z klubem by porozmawiać na temat stanowisk ? Pan wiceprzewodniczący Hubert Kuszak zapytał pana burmistrza, czy wystarczy głosowanie w tej postaci jakie przeprowadził pan Maciej Kutka by wniosek został złożony na drogę w Dziewczej Strudze? Pan Roman Szuberski odpowiedział, że to było zapytanie i oczekiwał wskazania radnych by nie było niepotrzebnego konfliktu i faktycznie 8 radnych zagłosowało, że to ma być droga w Dziewczej Strudze, a czy glosowanie jest poprawnie przeprowadzone to należałoby cofnąć nagranie. Pan radny Henryk Janus zapytał pana radnego Chudzickiego, czy on wyciągnął rękę po 21 października do pozostałej części rady ? Pan Chudzicki odpowiedział, że usłyszał tak w kuluarach. Pan radny Nadolny zgłosił wniosek ustny o wytyczenie drogi obok państwa Mazur w Słomowie i drugą sprawę załatania dziur na tym samym odcinku, oraz przyjrzenia się drodze Brzozowej w Parkowie bo środek drogi został wzruszony. Radny odniósł się także do sposobu wyboru do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, ponieważ jego zdaniem demokracja została sponiewierana, bo starano się odmówić co niektórym radnym pracy w tej komisji i powiedział, że dobrze byłoby gdyby na przyszłość taka sytuacja się nie powtórzyła. Pan radny Janus odpowiedział, że rada ma prawo ustalić ilość członków komisji – a tym bardziej jeżeli radny Nadolny nie pamięta o tym by do takiej komisji się zgłosić, to uznano, że lepiej jak komisja będzie 3 osobowa, natomiast jeżeli chodzi o gruz w Parkowie to droga Brzozowa powinna być już zrobiona, ale jeżeli Pan ten gruz kierował na inne drogi bez wiedzy urzędu, to Pan może sobie zarzucić że ta droga nie jest zrobiona. Pan Nadolny odpowiedział: „uderz w stół a nożyce się same odezwą”. Pan burmistrz na zakończenie dodał, że w miarę możliwości drogi zostaną naprawione, jednak ostatnie lata spowodowały że stan dróg polnych jest znacznie lepszy niż w latach pozostałych. Radny Janus powiedział, że rzeczywiście w tej kadencji 2014-2018 nakłady na drogi gruntowe były największe jakie pamiętam, na wycinanie krzewów, przycinanie drzew, wykaszanie poboczy, wyrównywanie gruzobetonem oraz równanie równiarką. Pan radny Kinach zgłosił uskok na moście przy ul. Lipowej z prośbą o wykonanie nakładki, która by to wyrównała. Pan burmistrz podziękował za tą uwagę i dodał, że pan kierownik Andrzejczak o sprawie już wie i pewnie zajmie się tym problemem. W kolejnej części tego punktu radni uczcili minutą ciszy odejście wybitnego nauczyciela prof. Zygmunta Lika. Pani radna Ewa Wysocka zgłosiła potrzebę uzupełnienia dziury w szosie do Międzylesia od strony Murowanej Gośliny. Pan radny Chudzicki poprosił pana burmistrza o kilka informacji na temat Środowiskowego Domu Samopomocy m.in. o wybór dyrekcji. Pan burmistrz poinformował, że komisja konkursowa wyłoniła taką osobę – wszelkie informacje są dostępne na stronie internetowej – natomiast praca w ŚDS-ie ruszy już w połowie grudnia a w tej chwili prowadzony jest nabór na różne stanowiska specjalistyczne. Pan Roman Szuberski podziękował za chodnik, który niebawem będzie zamontowany przed budynkiem ŚDS-u i pracy jaką wykonał CIS. Pan radny Nadolny zgłosił potrzebę naprawy dziury w asfalcie przy stawie w Parkowie. Pan burmistrz poinformował, że póki ta sprawa nie zostanie rozwiązana to poprosi komendanta straży by zabezpieczył to miejsce. Pan radny Sebastian Kupidura zwrócił się o uprzątnięcie liści przy przedszkolu na ul. Krótkiej, ponieważ przy tych warunkach atmosferycznych, które teraz są jest tam niebezpiecznie. Pan burmistrz powiedział, że poprosi pracowników CIS-u o uprzątnięcie.
Ad. 9. Zakończenie. Obrady Sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie zakończył pan przewodniczący Maciej Kutka trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego, o godz. 20:00. Protokołowała; Anna Mazur. Obrady sesji dostępne są on-line. https://www.youtube.com/channel/UCLKeDkyvDxiDmcojf9x0qGw | |