PROTOKÓŁ nr VII/2019 z VII Sesji VIII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 27 lutego 2019 r. o godz. 16.00
z VII Sesji VIII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w 27 lutego 2019 r. o godz. 16.00 w Sali RCK, ul. Wojska Polskiego 4 w Rogoźnie. Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Macieja Kutkę.
I. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Maciej Kutka, który trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego, otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom. Po powitaniu Pań i Panów Radnych, Pana Burmistrza, Pani Z-cy Burmistrza, Pani Skarbnik, gości przystąpiono do realizacji porządku obrad. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 15 radnych. Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Lista obecności radnych z sesji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista obecności gości z sesji stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu. Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył Wiceprzewodniczącego Rady P. Wojciechowskiego.
II Proponowany porządek obrad:
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie, po wprowadzeniu w pkt 8 uchwał w sprawie: a) odwołania skarbnika Gminy Rogoźno, b) powołania skarbnika Gminy Rogoźno.
Ad. 3 Przyjęcie protokołu z III, IV i V sesji VIII kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie. Protokół z III sesji – został przyjęty 14 glosami „za”, przy 1 glosie ‘wstrzymującym”, protokół z IV sesji został przyjęty 14 glosami „za” i 1 „przeciwnym” (H.Kuszak), protokół z V sesji został przyjęty 14 glosami „za”, przy 1 glosie ‘wstrzymującym”.
Ad. 4 Pytania do Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego oraz pytania Starosty i Radnych Rady Powiatu Obornickiego do Radnych Rady Miejskiej w Rogoźnie i Burmistrza Rogoźna. Pan radny Bartosz Perlicjan zapytał panią Przewodniczącą Rady Powiatu, czy zostanie wykonany dywanik w Jaraczu, bo póki co jest postawiony znak ograniczający prędkość ze względu na dziury? Pani Tomaszewska powiedziała, że droga wymaga gruntownego remontu, jednak w tym roku plan finansowy nie uwzględnia tej drogi, a jedynie same mosty. Pan radny Henryk Janus poprosił o podanie planu finansowego na same remonty w 2019 roku? Pani Renata Tomaszewska powiedziała, że kwoty nie pamięta, ale po zimowym przeglądzie naprawy będą wykonywane. Pan radny Zbigniew Nowak powiedział, że w sprawie dróg ma inne zdanie niż pani przewodnicząca, a mianowicie na utrzymanie jest 1 mln 750 tys, natomiast na inwestycje jest 3 mln 300 tys zł, pan radny dodał iż szkoła Kutrzeby w Obornikach nie będzie rozbudowywana, a co za tym idzie pieniądze na to przeznaczone wejdą do budżetu i będą przeznaczone na budowę dróg. Pan Nowak uzupełnił swoją informację, że na jutrzejszym zarządzie przyjmowane jest do budżetu 1 mln zł bez wskazania na konkretną drogę, dodatkowo będą jeszcze wolne środki. Pan radny powiedział, że władze Ryczywołu już przekazały środki na modernizację mostu, a co za tym idzie jeżeli Rogoźno też znajdzie środki to może będzie wykonana jakaś inwestycja wspólnymi siłami z powiatem. Pani przewodnicząca Tomaszewska zapytała skąd radny ma informację, że szkoła nie będzie rozbudowana? Pan Zbigniew Nowak powiedział, że informację posiada od redaktora Kiwertza, a redaktor przyznał się, że swoje źródło informacji powziął od władz. Po wystąpieniu pana radnego Zbigniewa Nowaka pani przewodnicząca Rady Powiatu Obornickiego Renata Tomaszewska zapytała, skąd radny posiada informację, że szkoła Kutrzeby w Obornikach nie będzie rozbudowywana? Pan Nowak powiedział, że informację posiadł od władz. W związku z rozbieżnościami informacji pomiędzy pomiędzy radnymi powiatowymi , viceprzewodniczący Rady Miejskiej Paweł Wojciechowski zadał pytanie czy Pani Starosta zamierza korzystać z zaproszeń i uczestniczyć w sesjach Rady Miejskiej w Rogoźnie. Radny wskazał, że odbywa się już 7 sesja Rady i Pani Starosta ani Pan Vice Starosta jeszcze nie uczestniczyli w obradach. Przypomniał ostatnie lata wstecz gdy Starostą był pan Olejnik i stwierdził że dobrze by było gdyby pani Starosta uczestniczyła w obradach sesji.
Ad. 5 . Funkcjonowanie Służby Zdrowia na terenie Gminy Rogoźno. W związku z pismem w sprawie przedłożenia informacji w przedmiocie funkcjonowania służby zdrowia na terenie Gminy Rogoźno, Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia przedstawia w załączeniu wykaz podmiotów leczniczych aktualnie udzielających świadczeń na tym terenie w następujących rodzajach świadczeń: podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, leczenie stomatologiczne, opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień, rehabilitacja lecznicza oraz świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze. Ponadto Oddział pragnie nadmienić, że mając na względzie zapis § 27 ust.2 Ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (DZ.U. z 2016 r. poz.1146 ze zm.) oraz uwzględniając posiadane w planie finansowym WOW NFZ na rok 2018 środki. Oddział dokonał oceny poziomu wykonania świadczeń w ramach zawartych z WOW NFZ na rok 2018 umów. W wyniku przeprowadzonych analiz w zakresie poziomu realizacji umów w okresie ich obowiązywania, Oddział przedłożył do akceptacji Świadczeniodawcom propozycje zmian wartości umów polegające na rozliczeniu świadczeń do wysokości rzeczywistej realizacji usług w roku ubiegłym, za wyjątkiem nadwykonanych świadczeń w zakresie fizjoterapii ambulatoryjnej oraz pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej. W odniesieniu do ww. zakresów świadczeń. Oddział planuje bowiem rozliczenia powstałych nad wykonań stawką degresywną w ramach ugód pozasądowych. Propozycje takich ugód zostaną przedłożone świadczeniodawcom w możliwie najszybszym dla WOW NFZ terminie. Wskazania wymaga, że wartość zrealizowanych świadczeń i nie objętych propozycją aneksu za rok 2018 w zakresie fizjoterapii ambulatoryjnej wynosi 30 653,00 zł, natomiast w zakresie świadczeń w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej 15 825,29 zł.
Pan radny Zbigniew Chudzicki wskazał, że usługi nie pokrywają zapotrzebowania – brakuje chirurga, ortopedy i diabetologa, a gabinety czekają, natomiast ludzie jeżdżący z Rogoźna do Obornik sa odprawiani z kwitkiem. Przedstawiciel NFZ powiedział, że pierwsze umowy, które zostały zawarte w 2012 roku, sa aneksowane do końca roku 2019 i dodał, że umowy te są kontraktowane na powiat a nie na gminę. Pan burmistrz Szuberski powiedział, że wielokrotnie są wysyłane pisma do funduszu z prośbą o uwzględnienie zwłaszcza chirurga i ortopedy. Pan radny Hubert Kuszak zwrócił uwagę na istniejący Program Szczepień przeciw HPV w Wągrowcu, który jest współfinansowany przez powiat i gminę i zapytał, czy w Rogoźnie byłaby szansa na taki program? Pan burmistrz powiedział, że owszem, można to przedyskutować ale oprócz rozmów muszą być finanse.
Ad.6 Stan sanitarny Gminy Rogoźno. Kolejnym sprawozdawcą w tym temacie był pan kierownik Roman Piątkowski. W odniesieniu do wiodącego tematu sesji Rady Miejskiej zaplanowanego na miesiąc luty br. zatytułowanego „STAN SANITARNY W GMINIE ROGOŹNO”, niniejszym przedkładam sprawozdanie z działań podjętych na przestrzeni minionego roku na rzecz utrzymania prawidłowego stanu czystości i porządku na terenie gminy i jego sukcesywnej poprawy. Jako wiodące czynniki w obszarze omawianych zagadnień, na przestrzeni minionego roku należy przywołać: - Gospodarka wodnościekowa - Ochrona powietrza - Gospodarka odpadami komunalnymi - Utrzymanie czystości dróg, ulic i placów - Utrzymanie zieleni
Realizacja tych zadań w bezpośredni sposób przyczynia się do podniesienia standardu życia mieszkańców Gminy Rogoźno. Zdecydowana większość nieruchomości na terenie miasta uzyskała możliwość przyłączenia do kanalizacji sanitarnej oraz wszyscy mieszkańcy gminy oraz właściciele obiektów rekreacyjnych zostali objęci systemem gospodarowania odpadami, taki stan rzeczy poza udogodnieniem warunków bytowych, w perspektywie wpływa na ogólną poprawę stanu środowiska naturalnego i czystości na terenie gminy. Wielkim powodzeniem cieszy się system dofinansowań do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz wymiany źródeł ciepła na niskoemisyjne. Przeprowadzone zostały również zabiegi rekultywacyjne na akwenach wodnych Jeziorze Rogozińskim oraz Jeziorze Budziszewskim, które maja na celu poprawę stanu wód w sposób podnoszących ich atrakcyjność pod kątem wykorzystania rekreacyjno-wypoczynkowego dla mieszkańców i turystów. Ponadto w okresie minionego roku podejmowano standardowe zadania związane z bieżącym utrzymaniem czystości, porządku i estetyki w Gminie.
Gospodarka wodnościekowa Od wielu lat priorytetem w działaniach samorządu lokalnego było podejmowanie działań zmierzających do uporządkowania gospodarki ściekowej w gminie. Podjęte przez Gminę Rogoźno zadanie związane z budową kanalizacji sanitarnej dla aglomeracji Rogoźna okazało się zadaniem niezwykle trudnym. Inwestycje służące ochronie środowiska są bardzo kosztowne i przerastają możliwości finansowe samorządów. Brak środków w budżetach gmin oraz ograniczony, szczególnie w pierwszym okresie funkcjonowania odrodzonych samorządów, dostęp do środków pomocowych, spowodował, że ambitne plany i zamierzenia należało weryfikować i dzielić na etapy. Pomimo trudności Gmina podejmowała działania zmierzające do osiągnięcia celu. Przedsięwzięcie zrealizowano w czterech etapach, zakończenie pierwszego etapu nastąpiło w 2003r, natomiast ostatniego w roku 2013. Łącznie w okresie realizacji w/w inwestycji Gmina Rogoźno wybudowała nowoczesną oczyszczalnię ścieków, blisko 55km sieci kanalizacji sanitarnej oraz prawie 1300 przyłączy. Przybliżona łączna wartość zrealizowanych inwestycji wyniosła około 54,85 mln zł. Finalny efekt realizacji ostatniego etapu inwestycji to możliwość podłączenia do sieci kanalizacyjnej budynków zamieszkałych przez ponad 3500 mieszkańców.
Wg. danych na dzień 31.12.2018r łączna liczba użytkowników kanalizacji w obszarze aglomeracji wynosiła 10895, co stanowi 96,48% liczby mieszkańców. W roku 2018 do oczyszczalni w Rogoźnie za pośrednictwem kanalizacji dopłynęło 510 649m3 ścieków. W roku 2018 kontynuowano czynności dotyczące kontroli częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych. Jest to kolejny po wybudowaniu i uruchomieniu systemu zbiorczego odbioru i oczyszczania ścieków, etap działań zmierzających do poprawy jakości wód powierzchniowych oraz ogólnego stanu środowiska. Jednym z powodów wzmożenia aktywności w tym zakresie było silne skażenie wód jeziora Nienawiszcz Mały, którego skutki udało się zneutralizować jednak wymagało to kosztownej rekultywacji. Jako główną przyczynę skażenia wskazuje się zrzut ścieków bytowych. W konsekwencji powyższego wdrażany jest ścisły monitoring bilansu wodnościekowego na terenie gminy. Obszary nie posiadające dostępu do kanalizacji sanitarnej zostały objęte programem kontroli częstotliwości opróżniania zbiorników na nieczystości ciekłe prowadzonej przez straż miejską. W celu poprawy stanu gospodarki wodnościekowej oraz wsparcia mieszkańców w modernizacji istniejących i budowie nowych urządzeń, opracowano program wsparcia finansowego z budżetu gminy na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. W tym celu Rada Miejska w Rogoźnie podjęła uchwałę Nr XLIII/410/2017 z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie części kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Rogoźno. Na podstawie powyższych dokumentów w roku ubiegłym Gmina Rogoźno rozpoczęła działania związane z realizacją przedsięwzięć zmierzających do poprawy stanu środowiska poprzez dofinansowanie udzielone mieszkańcom gminy (Wnioskodawcom) do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków zarówno chemicznych jak i biologicznych, które zastąpiły nieszczelne zbiorniki na nieczystości. Nabór na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków odbywa się w trybie ciągłym. W roku 2018 złożono 31 wniosków, z których zrealizowano 23 na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 66.304,12 zł. Środki przewidziane w budżecie Gminy Rogoźno na dofinansowania w roku 2019 wynoszą 80 000,00zł. Od początku funkcjonowania programu złożono 66 wniosków, z których zrealizowano 46 na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 129 773,08zł. W zakresie poprawy czystości wód powierzchniowych, już w roku 2016 podjęto z inicjatywy Burmistrza perspektywiczne prace nad ustaleniem stanu faktycznego, przyczyn oraz potencjalnych kierunków działań w sprawie rekultywacji jezior Rogozińskiego i Budziszewskiego oraz rzeki Małej Wełny. W ramach podjętych czynności przeprowadzono badania laboratoryjne wód, w wyniku których ustalono silne zanieczyszczenie biogenami. W poszukiwaniu metod rozwiązania problemu czystości jezior nawiązano współpracę ze środowiskami naukowo akademickimi specjalizującymi się w tej tematyce. Istotnym czynnikiem mającym wpływ na zakres działań jest fakt, że jeziora jak i rzeka nie są własnością gminy, zatem ograniczone są też możliwości bezpośredniego odziaływania na ich stan. Nie mniej stan czystości wód jest niezmiernie istotny dla samorządu gminy. Z tego też względu, zadanie o nazwie „Poprawa jakości wód Jezior Rogozińskiego oraz Budziszewskiego przez oczyszczenie, inaktywację fosforu i azotu, biomanipulację, aerację i ograniczenie dopływu substancji biogennych” wnioskiem z dnia 16.02.2017r, zgłoszono do udzielenia pomocy finansowej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. Pomimo wysokiej lokaty wniosek nie uzyskał dofinansowania z uwagi na ograniczona ilość środków w funduszu. Fundusz proponował dofinansowanie zadania w formie pożyczki, jednakże z uwagi na charakter przedsięwzięcia nie było możliwości zaciągnięcia przez Gminę Rogoźno proponowanej pożyczki, z uwagi na brak możliwości finansowania przychodami zwrotnymi wydatków bieżących (możliwość taka dotyczy wyłącznie wydatków majątkowych). W obliczu powyższego została podjęta decyzja o realizacji zadania w ograniczonym zakresie przez Gminę ze środków własnych. Pierwsze zabiegi w ramach realizacji zadania „Poprawa jakości wód Jezior Rogozińskiego oraz Budziszewskiego przez oczyszczenie, inaktywację fosforu i azotu, biomanipulację, aerację i ograniczenie dopływu substancji biogennych” prowadzone są od 2018 roku. Na realizację zadania pismem z dnia 24 maja 2017r zgody udzielił Marszałek Województwa Wielkopolskiego wykonujący zadania właścicielskie Skarbu Państwa w stosunku do jezior. Podobnie Marszałek Województwa Wielkopolskiego decyzją DSR-II-1.7322.174.2017r z dnia 29.12.2017r udzielił pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzenie do wód powierzchniowych Jeziora Budziszewskiego i Jeziora Rogozińskiego substancji hamującej rozwój glonów. W toku dotychczasowych prac sporządzono dokumenty stanowiące podstawę prowadzonych działań rekultywacyjnych: a. „Ocena stanu eutrofizacji Jeziora Budziszewskiego i Rogozińskiego wraz z ustaleniem metod ochrony i rekultywacji”, b. „Operat wodnoprawny Rekultywacji Jeziora Budziszewskiego i Rogozińskiego”, c. Opracowanie pn. „Monitoring jakości wód i osadów dennych Jeziora Rogoźno i Jeziora Budziszewskiego – etap I”. d. Opracowanie pn. „Monitoring jakości wód i osadów dennych Jeziora Rogoźno i Jeziora Budziszewskiego – etap II.
W roku 2018 wykonano szereg zabiegów mobilnej aeracji pulweryzacynej z precyzyjną inaktywacją fosforu na powierzchni Jeziora Rogozińskiego i Jeziora Budziszewskiego przy użyciu chlorku magnezu. Na rok 2018 przewidziano wykorzystanie 6.040kg chlorku magnezu, 19.500 kg preparatu inaktywującego fosfor oraz 18.120 kg siarczanu żelaza. Kolejnym działaniem w ramach prac rekultywacyjnych było wykonanie biomanipulacji poprzez zarybienie wód jezior poddawanych procesom rekultywacyjnym gatunkami drapieżnymi, które mają za zadanie w naturalny sposób ograniczyć populacje gatunków roślinożernych negatywnie wpływających na jakość wody. Efekty prac podlegają cyklicznej weryfikacji poprzez prowadzony monitoring jakości wód i osadów dennych jeziora Rogozińskiego i Jeziora Budziszewskiego. Monitoring prowadzony jest przez Zakład Ochrony Wód, Wydziału Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W podsumowaniu monitoringu z czerwca 2018. wskazano pierwsze zauważalne symptomy zmian: - zwiększenie przezroczystości wody obu jezior; - zmniejszenie stężenia azotu amonowego w toni wodnej; - stężenia fosforanów utrzymują się na niskim poziomie; - rozpoczęła się przebudowa składu fitoplanktonu z sinicowego na mieszany, z dużym udziałem złotowiciowców, okrzemek i kryptofitów; - silnie ograniczona została ograniczona liczebność sinic planktonowych; - zwiększyła się liczebność wioślarek w zooplanktonie, w tym gatunków aktywnie odżywiających się sinicami; - zmniejszeniu uległo zasilanie wewnętrzne jeziora fosforem z osadów dennych; Zmiany występujące w zbiornikach są zgodne z oczekiwaniami oraz potwierdzają prawidłowość przyjętego kierunku działań.
Ochrona powietrza W roku 2018 w skali ogólnopolskiej bardzo mocno akcentowana była kwestia zanieczyszczeń powietrza i przeciwdziałania używania w paleniskach domowych paliw złej jakości. W wyniku pogarszającego się stanu jakości powietrza spowodowanego złym stanem kotłów grzewczych w gospodarstwach domowych Rada Miejska w Rogoźnie podjęła uchwałę, Nr XLIII/411/2017 z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie zadań z zakresu poprawy jakości powietrza obejmujących wymianę źródeł ciepła w budynkach i lokalach mieszkalnych zlokalizowanych na terenie gminy Rogoźno Na podstawie powyższych uregulowań od roku 2017 Gmina Rogoźno rozpoczęła działania związane z realizacją przedsięwzięć zmierzających do poprawy stanu środowiska poprzez dofinansowanie udzielone mieszkańcom gminy (Wnioskodawcom) do wymiany starych źródeł ciepła na kotły na paliwo stałe posiadające certyfikaty klasy 5 lub kotły gazowe kondensacyjne z zamkniętą komorą spalania. Zeszłoroczny nabór wniosków na wymianę źródeł ciepła rozpoczął się dnia 01.03.2018 r. i zakończył 31.03.2018 r. W tym czasie złożono 31 wnioski, z których zrealizowano 18, przy poziomie dofinansowania z budżetu Gminy Rogoźno w wysokości 54.000,00zł. Ponowny nabór został przeprowadzony w okresie od 20.08 do 31.08.2018r, złożono 13 wniosków z których zrealizowano 5 na kwotę dofinansowania w wysokości 14 771,00zł. Od początku funkcjonowania programu złożono 68 wniosków, z których zrealizowano 34 na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 100 430,67zł. Nabór wniosków na dofinansowania będzie prowadzony od 01 do 31 marca 2019r. Środki przewidziane na ten cel w budżecie na rok 2019 wynoszą 80 000,00zł.
W roku 2019 wyemitowana została ulotka informacyjna informująca o realizowanych przez gminę programach dofinansowań na wymianę źródeł ciepła oraz budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Ponadto w treści zawarto informacje o prawach i obowiązkach mieszkańców związanych z kwestiami ochrony środowiska w zakresie gospodarki wodnościekowej oraz ochrony powietrza.
Gospodarka odpadami Od dnia 1 lipca 2013 roku podstawową zasadą w funkcjonowaniu systemu gospodarki odpadami jest prawidłowa segregacja odpadów u źródła, czyli bezpośrednio w domach, odpady segregowane gromadzone są w workach dostarczanych przez podmiot odbierający. Odpady zmieszane gromadzone są w pojemnikach (kubłach). Odbiór odpadów odbywa się na podstawie harmonogramu podanego do publicznej wiadomości. PSZOK czyli Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowany został na terenie wysypiska odpadów komunalnych w Studzieńcu, gdzie mieszkańcy Gminy Rogoźno mogą bezpłatnie zostawić niżej wymienione selektywnie zebrane odpady problemowe: chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony. Pojemniki na zużyte baterie znajdują się m.in. w obiektach użyteczności publicznej, tj. Urzędzie Miejskim w Rogoźnie, placówkach oświatowych oraz w sklepach. Pojemniki przeznaczone do zbiórki odpadów medycznych w liczbie 3 szt. rozmieszczone są w aptekach na terenie miasta. W ramach zbiórki odpadów niebezpiecznych na obszarze gminy Rogoźno prowadzona jest również zbiórka zużytych baterii i akumulatorów małogabarytowych. Ponadto organizuje się zbiórkę odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów niebezpiecznych, ogłoszenie w tej sprawie z rozkładem czasu i miejsca zbiórki podaje się do publicznej wiadomości. Przeprowadzana jest również zbiórka zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zbiórka realizowana jest przez firmę Elekrorecykilng, która zapewnia nieodpłatny odbiór i utylizacje odpadów. W ramach współpracy Gmina Rogoźno podaje do publicznej wiadomości harmonogram zbiórki. W wyniku przeprowadzonego przetargu odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w okresie od 01.01.2018 roku do 31.12.2018 roku, z terenu Gminy Rogoźno realizował Zakład Usług Komunalnych i Transportowych Henryk Siwiński z siedzibą przy ul. Boguniewskiej 8, 64-610 Rogoźno - koszt realizacji usługi 2.188 377.22 zł brutto ( wynagrodzenie całkowite). Przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów w ramach systemu gospodarki odpadami na rok 2019 otwarty w dniu 21.11.2018r został unieważniony z uwagi na niepodjęcie przez MSOK Kopaszyn uchwały zgromadzenia wspólników o zmianie cennika na rok 2019. Cena oferty wynosiła 3.340.435,68 zł brutto. Zaistniała sytuacja niejako wymusiła na gminie zmianę dotychczasowego modelu odbioru odpadów tj. odbiór i zagospodarowanie poprzez rozdzielenie usługi odbioru odpadów zmieszanych i odpadów selektywnych z zagospodarowaniem surowców wtórnych od zagospodarowania odpadów zmieszanych, w taki sposób, że aktualnie odpady zmieszane są odstawiane przez wykonawcę na składowisko MSOK a opłatę za przyjęcie do składowania ponosi gmina zgodnie z obowiązującym cennikiem. Przetarg na „Odbieranie odpadów komunalnych w 2019 roku na terenie Gminy Rogoźno” rozstrzygnięto 31.12.2018r, cena usługi wynosi 1.372.345,00zł. Wykonawcą usługi jest Zakład Usług Komunalnych i Transportowych Henryk Siwiński z siedzibą przy ul. Boguniewskiej 8, 64-610 Rogoźno.
Z uwagi na rosnące koszty i wyniki przetargów na rok 2019, koniecznym było podniesienie stawek opłat za odpady komunalne ponoszonych przez mieszkańców. Główne przyczyny wzrostu kosztów to prognozowana zmiana opłaty za przyjęcie odpadów na składowisko która ulegnie istotnej zmianie z uwagi na duży wzrost tzw. opłaty marszałkowskiej, oraz trudności oraz bardzo wysokimi kosztami związanymi utylizacją odpadów powstających w sortowni na wysypisku. Uchwałą Nr IV/48/2018 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 29 grudnia 2018 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty, wprowadzono nowe stawki w wysokościach: - od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w wysokości 18,00 zł miesięcznie za mieszkańca - określa się wyższą stawkę opłaty od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w wysokości 27,00 zł miesięcznie za mieszkańca, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
Od 2008 roku, Gmina Rogoźno we współpracy z Powiatem Obornickim realizuje program dofinansowania likwidacji i utylizacji wyrobów zawierających azbest.
Utrzymanie czystości dróg, ulic i placów Ręczne oczyszczanie miasta oraz pielęgnacja zieleni realizowane było przez Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie na podstawie umowy nr INTZ.272.16.2018 o wartości 153 930,48zł. Przedmiot zamówienia obejmuje ręczne posprzątanie wraz z usunięciem nieczystości poprzez zamiatanie, grabienie, odgarnianie itp. placów, chodników oraz parkingów na terenie miasta Rogoźna o łącznej powierzchni 51 343 m2. Zamówienie obejmuje również codzienne posprzątanie w godzinach od 600 do 800 (łącznie z sobotą i niedzielą) W zakresie utrzymania zieleni zadanie polegało na koszeniu, grabieniu, usuwaniu liści i cząstkowych remontach trawników z powierzchni 117 824m2. Ręczne oczyszczanie miasta i gminy obowiązywało będzie od momentu ustania pokrywy śniegowej do momentu uruchomienia zimowego utrzymania. Mechaniczne oczyszczanie miasta było realizowane na podstawie umowy INTZ.272.13.2018 przez ZUKIT, H. Siwińskiego 1. Opróżnianie pojemników oraz wywóz nieczystości stałych (min. 2 razy w tygodniu) z koszy na śmieci zlokalizowanych na placach i ulicach na terenie miasta (wraz z utrzymaniem czystości wokół tych pojemników). 2. Zamówienie obejmowało również opróżnianie i wywóz nieczystości pochodzących z 25 pojemników rozstawionych na terenie miasta Rogoźna, a służących do zbiórki odchodów zwierzęcych min. 1 raz w miesiącu.
Sukcesywnie odnawiane są oznakowania ulic i placów. W 2018r dokonano montażu 25 tablic z oznakowaniem nazw ulic na terenie miasta oraz kierunkowych tablic z numeracją na obszarach wiejskich.
Utrzymanie zieleni Środki budżetowe przewidziane w roku 2018 na wykonywanie nowych nasadzeń, pielęgnację zieleni i formowanie koron drzew zaplanowano na kwotę 36000,00zł. Znaczący udział w realizacji nowych nasadzeń stanowią rośliny przekazywane przez przedsiębiorstwa w ramach realizacji obowiązku zastąpienia drzew usuniętych na podstawie decyzji zezwalających na wycinkę. W roku 2018 wydano 83 decyzje w sprawie zezwolenia na usunięcie drzew oraz dokonano 98 zgłoszeń zamiaru wycinki.
W ramach realizacji zadań związanych z utrzymaniem zieleni wykonywane są następujące zadania: - nasadzenia nowych roślin w tym kwiatów - pielęgnacja zieleni istniejącej - wymiana podłoża pod nowe nasadzenia – nasadzenia uzupełniające:
Pan radny Sebastian Kupidura, zapytał co z mieszkańcami, którzy palą w swoich piecach śmieciami? Pan burmistrz odpowiedział, że możliwości sa bardzo zawężone, bo o ile mieszkaniec zezwoli na kontrolę, to wtedy może być wystawiony jedynie mandat lub upomnienie. Pan Roman Piątkowski wyjaśnił, że możliwości samorządu są mocno ograniczone, są możliwe kontrole straży miejskiej ale pod warunkiem, że zainteresowani wpuszczą strażników do domu i może to być zakończone mandatem lub upomnieniem. Pan kierownik powiedział, że uczestniczył w szkoleniu, gdzie było one poświęcone właśnie tej kwestii i w praktyce chcąc jednoznacznie udowodnić komuś, że pali w piecu materiałem nieodpowiedniej jakości gdyby ta sprawa miała się oprzeć o sąd lub inne instytucje – jedyna metoda to pobranie próbek przez laboratorium, które posiada certyfikat, a takich laboratoriów na terenie kraju jest tylko kilka. Orientacyjny koszt pobrania próbki tj ok 2 tys zł, a koszt mandatu nałożonego przez straż miejską to 500zł. Jest to zagadnienie co najmniej ryzykowne. Pan radny Krzysztof Nikodem zwrócił uwagę na to, że padła propozycja by dzieci na lekcje przychodziły w maseczkach, a pan przewodniczący Maciej Kutka dodał, że rodzice do niego zwrócili się z tym problemem, bo szkoła mieści się wokół budynków, w których pali się w piecach. Burmistrz wskazał, że owszem wokół szkoły są budynki jednorodzinne, jednak do tego czasu nie została żadna taka skarga zgłoszona. Pan radny Zbigniew Chudzicki powiedział, że na KSSOiK temat zadymienia był dyskutowany i odczytał wniosek komisji w tej sprawie: „Komisja Spraw Społecznych Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie zwraca się z prośbą do Pana Burmistrza o przeprowadzenie kontroli prewencyjnej przez Straż Miejską dotyczącej stosowanych materiałów opalowych przez mieszkańców przyległych domów do SP 3. Sprawę należy potraktować jako pilną ze względu na wysokie zanieczyszczenie powietrza w klasach i zagrożeniem zdrowia przebywających tam dzieci.”
Pani dyrektor Rzańska potwierdziła sytuację, że jest zadymienie w szkole i wokół niej w godz. od 8 – 12. Burmistrz zapytał, czy pani dyrektor gdzieś ten problem zgłosiła? Pani dyrektor odpowiedziała, że nie i dodała, że złoży w tej sprawie odpowiednie pismo. Pan Jan Stępień komendant straży powiedział, że problem jest mu znany i dodał, że czeka na odpowiedni moment by osoba została złapana na gorącym uczynku. Pan radny Zbigniew Chudzicki zapytał pana kierownika Romana Piątkowskiego jak ocenia program, który pozwala na dofinansowanie gospodarki ściekowej i wymiany pieców? Pan kierownik poinformował, że zainteresowanie programem rośnie, jednak znaczna część wniosków nie znajduje pozytywnego zakończenia, ale bilans wodno ściekowy jest lepszy, ponieważ ma to odzwierciedlenie w prowadzonych statystykach, a jeśli chodzi o piece, to są osoby które palą materiałem, który się do tego nie nadaje, ale efekty są zadawalające. Pan radny Krzysztof Nikodem zapytał, czy gmina posiada sprzęt by sprawdzać jakość dymu? Burmistrz powiedział, że gmina takiego sprzętu nie posiada, ale będzie taki sprzęt mieć Inspektorat Ochrony Środowiska. Pan Nikodem uzupełnił, że w takim razie przy wykryciu sprawcy gmina nie będzie miała podstaw do jego ukarania. Pan burmistrz dodał, że owszem gmina może mieć podstawy, bo takie badanie można wykonać za pomocą butelki z wodą. Pan Jan Stępień powiedział, że jeżeli jest duże zadymienie jest natychmiastowa reakcja i wtedy sa pouczenia, kary jak dotąd nie było. Pan Krzysztof Nikodem stwierdził, że jest to działanie bez skutku. Pan burmistrz nie zgodził się z radnym, bo podał przykład ścieków, gdzie były tylko pouczenia a efekt dziś jest bardzo wymierny. Pan radny Janus powiedział, że złożył interpelację w m-cu styczniu w sprawie zakupu zewnętrznych czujników czystości powietrza na pyły PM1, PM2,5 oraz PM10. Aktualny stan zanieczyszczenia powietrza można sprawdzić na stronie internetowej lub aplikacji, tam też jest mapa do wglądu. Dalej powiedział, że ma kontakt z firmą która sprzedaje te czujniki dobrej jakości za kwotę od 600 do 1650, a aktualny monitoring można sprawdzać bez abonamentu. Pan Sebastian Kupidura powiedział, że należy podziękować burmistrzowi, że jest w tej sprawie wywołana uchwała, jednak brakuje kontroli. Pan radny Adam Nadolny stwierdził, że jest prosty sposób na zmniejszenie zadymienia – należy zwiększyć środki na możliwość wymianę starych piecy. Radny Janus powiedział, że nawet 200 lat może 150, nie starczy by wszystkie piece zostały wymienione przy obecnym dofinansowaniu. Radny zapytał, ile wniosków na wymianę zostało złożonych? Pan kierownik Piątkowski poinformował, że 68 wniosków złożono, a 34 wnioski zostały zakwalifikowane. Pan radny Hubert Kuszak zapytał pana kierownika, czy jest możliwość, że osoba nie wiedziała o programie, a ma fv za zakup pieca? Kierownik powiedział, że nie ma takiej możliwości, ponieważ najpierw podpisywana jest umowa na dofinansowanie, potem następuje zakup pieca, i następuje weryfikacja przez powołana do tego komisję.
Ad. 7 Informacja o aktualnej sytuacji w zakresie zimowego utrzymania dróg. W odpowiedzi na pismo znak: BR.0002.7.2019 z dnia 06.02.2019 r. sprawie udzielenia informacji o aktualnej sytuacji w zakresie zimowego utrzymania dróg na terenie Gminy Rogoźno w sezonie 2018/2019 informuję co następuje: W miesiącu styczniu akcja zimowego utrzymania była prowadzona przez: Zakład Usług Komunalnych i Transportowych p. Henryka Siwińskiego z Rogoźna. Akcję prowadzono w dniach: 3, 4, 7, 26, 27, 28 i 29 stycznia, która polegała na zwalczaniu gołoledzi na drogach i ulicach oraz na przyległych do nich chodnikach. Z potwierdzonych przez pracowników Straży Miejskiej raportów wynika, że łączny czas pracy sprzętu wyniósł 46 godzin a czas pełnienia dyżuru wyniósł 117 godzin. Za wykonane czynności firma wystawiła fakturę na kwotę 48.729,46 zł. Natomiast Centrum Integracji Społecznej prowadziło akcję polegającą na zwalczaniu śliskości na chodnikach i placach w dniach 3,4,15,18,26 i 29 stycznia. Za prowadzenie akcji zostały wystawione Noty księgowe na kwotę łączną 62.577,12 zł. Powyższa kwota obejmuje zapłatę za pełnienie 148 godzin dyżurów oraz za prowadzenie akcji na powierzchni 42.010 m2, co zostało potwierdzone przez przedstawicieli Straży Miejskiej. Dotychczas z tytułu prowadzenia akcji zimowego utrzymania ulic, dróg, placów, chodników oraz miejsc postojowych w sezonie zimowym 2018-2019 łączna wartość wystawionych dokumentów płatniczych (faktur, not księgowych) wynosi 124.754,43 zł.
Ad. 8 Podjęcie uchwał w następujących sprawach:
Ad. 9 Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym. III posiedzenie posiedzenie Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie VIII kadencji odbyło 25 lutego 2019 roku w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie. W posiedzeniu uczestniczyli: Burmistrz Roman Szuberski, Sekretarz Marek Jagoda, Skarbnik Maria Kachlicka, Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogiczne – członek Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Małgorzata Kasprzak, Kierownik Paweł Andrzejczak i Roman Piątkowski, członkowie KSSOiK. W posiedzeniu Komisji uczestniczyło 8 radnych, przy nieusprawiedliwionej nieobecności radnego Adama Nadolnego i Romana Kinacha. Pierwszy temat posiedzenia było omówienie sprawozdania z Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Narkomani za rok 2018, które omówiła p. Małgorzata Kasprzak. Drugim tematem, którym na posiedzeniu zajmowała się komisja, było omówienie Sprawozdania z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2018., który również zaprezentowała p. Małgorzata Kasprzak Trzeci temat obejmował Sprawozdanie z działalności Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy w Rodzinie w roku 2018. Komisja w tym punkcie skupiła się tylko na popracowaniu ewentualnych dodatkowych pytań do sprawozdawcy. Podczas posiedzenia zaopiniowano również projekty uchwał na dzisiejszą sesję Rady Miejskiej. Na wniosek p. Burmistrza komisja:
W punkcie wolne głosy i wnioski Radni zgłosili wnioski dot. równania dróg, regulacji luster. Radny Zbigniewa Chudzicki zgłosił wniosek o nawiezienie ziemi oraz w okresie wiosennym posianie trawy na ulicy Kościuszki 51 przy wjeździe do Zespołu Szkół im. H. Cegielskiego oraz przeprowadzenie kontroli prewencyjnej przez Straż Miejską dotyczącej stosowanych materiałów opalowych przez mieszkańców przyległych domów do SP 3 w Rogoźnie. Komisja jednogłośnie poparła zaproponowane wnioski.
Posiedzenie komisji rewizyjnej odbyło się planowo w piątek 15 Lutego 2019 roku o godz Przewodniczący Krzysztof Nikodem, wiceprzewodnicząca Ewa Wysocka oraz członkowie Jarosław -Kontrola wydatkowania środków publicznych na realizacje zadań własnych Gminy przez organizacje pozarządowe (wybrane organizacje) za 2018 rok: ( RKS Wełna oraz Uniwersytet III Wieku) -Analiza wydatków projektu unijnego w wybranych jednostkach: (Projekt pt Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem ) Komisja rewizyjna po przeanalizowaniu materiałów oraz wyjaśnień jakie składały zaproszone osoby nie stwierdziła żadnych nieprawidłowości w prowadzonej dokumentacji oraz w realizacji wybranych projektów. Pan Sebastian Kupidura poinformował, iż jego sprawozdanie nie zostało przygotowane ponieważ komisja nie obradowała. Pan radny Adam Nadolny zabierając glos powiedział, że miało odbyć się spotkanie komisji 1 lutego, spotkania nie było i nie ma. Pan Kupidura powiedział, że zaszły pewne okoliczności, które spowodowały, że skarga została przekazana do rozpatrzenia wojewodzie, a poza tym to przewodniczący jest od organizowania pracy komisji. Pan Nadolny powiedział, że nie wypowiada się co do terminu komisji, jednak jeśli przewodniczący uprzedza członków, że takie spotkanie będzie to znaczy, że będzie. Pan Kupidura dodał, że jeżeli spotkanie byłoby celowe to radny zostałby poinformowany. Sprawozdanie z Komisji Gospodarki , Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej przedstawił viceprzewodniczący komisji Paweł Wojciechowski ; Komisja GfiR RM odbyła swe posiedzenie wyjazdowe 22 lutego w Kopaszynie w temacie funkcjonowania systemu gospodarki odpadami. W posiedzeniu oprócz członków komisji i urzędników uczestniczyli Prezes i kierownik Międzygminnego Składowiska Odpadów Komunalnych oraz zarządca wysypiska w Studzieńcu a zarazem właściciel firmy, która wygrała przetarg na odbiór odpadów komunalnych na 2019 rok , tj, zakład Usług Komunalnych i Transportowych Henryk Siwiński. Członkowie komisji wraz z Burmistrzem i kierownikiem wydziału Gospodarki, nieruchomości, rolnictwa i ochrony środowiska zapoznali się podczas wizytacji z obiektem MSOK oraz technologiami podczas, których ok. 70 % surowców zostaje odzyskanych o ok. 30 % pozostaje składowanych na wyznaczonych sektorach. Ponadto Prezes przedstawił historie powstania zakładu oraz omówił bieżącą sytuacje funkcjonowania systemu gospodarki odpadami. Podczas posiedzenia przeanalizowane zostały dostarczone informacje i sprawozdania w temacie: ilości odpadów dowiezionych , stawek opłaty za śmieci, cennika. Ważnym tematem poruszonym podczas obrad komisji było zamknięcie składowiska odpadów komunalnych w Studzieńcu i tocząca się sprawa pomiędzy Gminą a Zarządcą wysypiska w Studzieńcu w kwesti finansowania rekultywacji składowiska zgodnie z wydaną decyzją Marszałka Województwa. Podczas posiedzenia stwierdzono opóźnienia w terminach realizacji działań związanych z rekultywacją w stosunku do harmonogramu prac. Na posiedzeniu komisji omówione zostały projekty uchwał na najbliższą sesje Rady Miejskiej oraz wydane zostały opinie w sprawie: - aportu -przekazanie majątku spółce Aquabellis - opinia pozytywna. Komisja zasygnalizowała na uchwałę Rady Miejskiej określającą wnoszenie, cofanie i zbywanie przez Burmistrza Rogoźna udziałów lub akcji Gminy w spółkach prawa handlowego i upoważnienie w niej Burmistrza do możliwości zbycia udziałów i akcji bez zgody Rady. - opinia w sprawie propozycji ustanowienia słuzebności przesyłu linii 110 kV – opinia negatywna do propozycji Inwestora Komisja poparła stanowisko Burmistrza w dotychczasowo prowadzonych negocjacjach uznając za własciwe wynagrodzenie na poziomie opracowanej wyceny przez Rzeczoznawce. Omówione zostały również bieżące wnioski i pisma. Komisja podjęła wnioski skadane przezz Radnych: - do WZDW – o usunięcie zastoin wody i rozwiązanie opryskanych budynków na ul. Kościelnej - do władz Województwa o budowe chodnika na ul. Wągrowieckiej -do Zarządu Powiatu o określenie działań i realizacje zadania „ Przebudowy drogi powiatowej na ul. Za Jeziorem „ Do Zarządu Dróg Powiatowych o lustro przy drodze Rogoźno- Murowana Goślina , wyjazd z Międzylesia oraz uporządkowanie spływającej wody opadowej. Do Burmistrza o : odnowienie barierek na mostach na ulicy Lipowej i w Jaraczu ., podcięcie gałęzi drzew i wyrównanie placu na działce przy ul. Ogrodowa, W.Szkolna. , montaż i uzupełnienie koszy na śmieci, zabezpieczenie środków na brakujące oświetlenie, przyspieszenie wyrównania dróg gminnych
Ad. 8 Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Miejskiej. SPRAWOZDANIE BURMISTRZA ROGOŹNA z realizacji uchwał Rady Miejskiej w Rogoźnie za okres od 30.01.2011 r. do 27.02.2019 r.
Pan radny Zbigniew Chudzicki poprosił pana burmistrza o kilka słów na temat statutu, co do którego wojewoda ma zastrzeżenia? Pan burmistrz Szuberski powiedział, że owszem pismo od wojewody w tej sprawie przyszło, ale wobec tego że obecnie sekretarz przebywa na urlopie spraw będzie wyjaśniana w terminie późniejszym. Radny dopytał, czy radni zostaną poinformowani o wyniku prowadzonego postepowania przez wojewodę? Pan burmistrz odpowiedział, że oczywiście tak. Pan Chudzicki dopytał, czy podczas spotkania burmistrza z posłem Jakubem Rutnickim był poruszony temat hali sportowo – widowiskowej? Pan Szuberski powiedział, że tak i w tej sprawie zaplanowane zostało spotkanie w ciągu 2 miesięcy. Pan radny Paweł Wojciechowski zapytał, czy sytuacja w OSP Pruśce została wyjaśniona, która dotyczy wynajmu ? Burmistrz powiedział, że prezes OSP został pouczony.
Ad. 9 Interpelacje i zapytania radnych. Interpelacja Pawła Wojciechowskiego w temacie gruzowisk na Placu Powstańców Wielkopolskiech. Interpelację odczytał pan radny Paweł Wojciechowski. W związku z nierozwiązanym od lat tematem gruzowiska na Placu Powstańców Wielkopolskich (działka nr 952) zwracam się z Interpelacją do Burmistrza, o zwrócenie się pisemnym wnioskiem do właściciela gruntu o wyznaczenie terminu spotkania celem omówienia perspektywy zmian stanu zagospodarowania przedmiotowej działki. Dodam, że oprócz nieestetycznego wyglądu pozostałości budowlanych na wskazanej działce, sąsiedni prywatny budynek wpisany do rejestru zabytków ulega zniszczeniu poprzez zawilgocenie ścian i fundamentów przez wilgoć sąsiadujących gruzowisk.
W związku z nierozwiązanym od lat tematem gruzowiska na Placu Powstańców Wielkopolskich (działka nr 952) zwracam się z Interpelacją do Burmistrza, o zwrócenie się pisemnym wnioskiem do właściciela grantu o wyznaczenie terminu spotkania celem omówienia perspektywy zmian stanu zagospodarowania przedmiotowej działki. Dodam, że oprócz nieestetycznego wyglądu pozostałości budowlanych na wskazanej działce, sąsiedni prywatny budynek wpisany do rejestru zabytków ulega zniszczeniu poprzez zawilgocenie ścian i fundamentów przez wilgoć sąsiadujących gruzowisk ___________________________________________________________________________ kolejna interpelacja Wychodząc na przeciw oczekiwaniom Mieszkańców Gminy Rogoźno, składamy do Pana Burmistrza wniosek o przeanalizowanie możliwości organizacji przez Urząd Miejski (przy współpracy z RCK i innymi służbami) „Sylwestra 2019" na Placu Karola Marcinkowskiego Uważamy, że teren przestrzeni publicznej jakim jest zmodernizowany Plac Karola Marcinkowskiego w pełni zmonitorowany jest obecnie jedynym właściwym miejscem do organizacji tego typu wspólnego świętowania przywitania Nowego Roku. Interpelację podpisali: Krzysztof Nikodem, Wysocka Ewa, Kuszak Hubert, Kupidura Sebastian, Maciej Kutka, Jarosław Łatka, Janus Henryk, Paweł Wojciechowski. Interpelacja odczytana przez K. nikodem W związku z zaplanowanym remontem szaletu miejskiego na Placu Karola Kto jest właścicielem budynku? Jakie koszty poniosła Gmina w ostatnich latach na remont szaletu? Kto je wykonywał i w jaki sposób wyłonieni zostali wykonawcy tych prac? W jakich godzinach czynny jest szalet miejski i czy pobierana jest opłata od osób Kto nadzoruje funkcjonowanie szaletu, pilnuje i sprząta w nim? Czy zatrudniony jest pracownik, lub czy zawarta jest inna umowa? Kto płaci za energię, wodę i ścieki i jakie są to kwoty w ciągu roku? Interpelację podpisała grupa radnych: Nikodem Krzysztof, Wysocka Ewa, Maciej Kutka, Jarosław Łatka, Henryk Janus, Paweł Wojciechowski
Ad. 10 Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. Odpowiedzi na interpelację radnych złożone na poprzedniej sesji odczytał radny Hubert Kuszak.
W odpowiedzi na interpelację złożoną na sesji, przekazaną przez Przewodniczącego Rady Miejskiej pismem BR 0003.3 z dnia 31.01.2019r. w sprawie zabezpieczenia środków w budżecie 2019 roku na pomoc finansową dla Powiatu obornickiego na „Budowę sygnalizacji świetlnej spowalniającą ruch w Studzieńcu informuję, że w pierwszej kolejności z wolnych środków z rozliczenia 2018 roku muszą być zabezpieczone obligatoryjne zadania własne gminy. W budżecie gminy są niedoszacowane wydatki na zakup energii wynikające z zawartych umów po dacie opracowania projektu budżetu. Po przeprowadzonych postępowaniach zamówień publicznych wzrost cen wynosi dla obiektów o 67,06%, dla oświetlenia drogowego o 62,83% w stosunku do cen obowiązujących w 2018 roku. Jednocześnie informuję, że również w budżecie 2019 roku nie zabezpieczono środków na regulację (podwyżki) płac dla pracowników administracji i obsługi. Zaciąganie nowych tytułów dłużnych na sfinansowanie nie naszych zadań jest z punktu naszej sytuacji finansowej niezasadne. W związku z powyższym realizację tego przedsięwzięcia należałoby przesunąć na rok 2020.
W odpowiedzi na wniosek nr BR.0003.5.2019 z dnia 31.01.2019 r. (data wpływu do Urzędu 01.02.2019r.) dotyczącej interpelacji radnego pana Krzysztofa Nikodema informuję, że: Interpelacja nr 4/2019: a) wypadające kostki brukowe na Placu Karola Marcinkowskiego zostaną ponownie wbudowane, ponieważ powyższy Plac objęty jest gwarancją; b) szczegółowa weryfikacja przyczyny powstania luźnych kostek granitowych może zostać przeprowadzona po rozebraniu przedstawionego fragmentu ulicy; c) dodatkowo należy przypomnieć, że z uwagi na minimalizowanie utrudnień w dostępie mieszkańców drogi kołowe była dla nich systematycznie udostępnione; Interpelacja nr 3/2019: d) nie posiadamy informacji o tym kto wykonał projekt oznakowania wjazdu ul, Mała Poznańska ani kto ustawił powyższe oznakowanie; e) zapoznamy się z istniejącym problemem oznakowania i zlecimy przygotowanie projektu stałej organizacji ruchu w celu poprawy korelacji związanej z prędkością; f) jednocześnie informuję, że planowana jest przebudowa ulicy Mała Poznańska wraz ze zmianą stałej organizacji ruchu; Interpelacja nr 2/2019: g) na drodze gminnej nr 272S22P wyznaczonego i oznakowanego parkingu nie ma; h) postój odbywa się nielegalnie ale kosz został już ustawiony; Interpelacja nr 1/2019: i) montaż lampy w miejscowości Nowy Młyn musi zostać uwzględniona w budżecie Gminy jako osobne zadanie. Bieżące środki Finansowe nie przewidują dodatkowego Wydatku Finansowego.
W odpowiedzi na zapytanie do Burmistrza nr 1/01/2019, złożone przez Radnego Rady Miejskiej w Rogoźnie, Henryka Janusa, informuję, że wykaz stawek w poszczególnych miastach i gminach Międzygminnego Składowiska Odpadów komunalnych w Kopaszynie oraz termin od kiedy obowiązują przedstawione są w załączonej tabeli. Ponadto, stawki opłat za odbiór odpadów na MSOK w Kopaszynie wynikają z obowiązującego cennika załączonego do niniejszego pisma.
Wnioskowałem aby na sesji w kwietniu przedstawione były radnym uaktualnione stawki z w/w gmin
W odpowiedzi na interpelację nr 1/2019 złożoną przez Pana Łukasza Zaranka dotyczącą możliwości wystąpienia z wnioskiem w Konkursie Ofert Ministerstwa Obrony Narodowej pn. „Strzelnia w powiecie" informuję, że obecnie z uwagi na brak dokumentacji technicznej remontu strzelnicy w miejscowości Rogoźno nie ma możliwości ubiegania się o ww. dofinansowanie. Należy zaznaczyć, że obiekt strzelnicy będący przedmiotem oferty na ogłoszony przez Ministerstwo Obrony Narodowej w dniu 11.01.2019 r. konkurs na dofinansowanie zadań związanych z: budową lub remontem strzelnic umożliwiających prowadzenie zorganizowanego szkolenia strzeleckiego, w szczególności wśród dzieci i młodzieży, członków organizacji proobronnych i żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz fimkcjonariuszy formacji uzbrojonych niewchodzących w skład tych Sił musi odpowiadać minimalnym wymaganiom ujętych w warunkach technicznych zapewniających bezpieczeństwo użytkowania strzelnicy cywilnej przez wojsko (MWWT) opracowanych przez Wojskową Akademię Techniczną, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia, Zakład Badań Uzbrojenia Strzeleckiego. Jednym z warunków ww. opracowania jest obowiązek zaopiniowania przez jednostkę naukową (uczelnię, instytut badawczy lub inną jednostkę organizacyjną posiadającą osobowość prawną i siedzibę na terytorium RP, posiadającą status centrum badawczo-rozwojowego, nadany na podstawie ustawy), prowadzącą badania z zakresu balistyki zewnętrznej i końcowej opracowanej dokumentacji technicznej projektowanej przebudowy strzelnicy wraz z jej regulaminem. Termin składania ofert mija 20 lutego br. jest to niewystarczający okres do przygotowania wspomnianej dokumentacji. Jednocześnie informuję, że w bieżącym budżecie Gminy Rogoźno brak jest środków finansowych przeznaczonych na opracowanie wymaganej i koniecznej dokumentacji
W sprawie swojej interpelacji pan Krzysztof Nikodem powiedział, że co do odpowiedzi się nie zgadza, ponieważ montaż lampy jest w budżecie. Pani skarbnik poinformowała radnego, że owszem jest kwota, ale nie ma wyszczególnionego zadania, za co go przeprosiła. Kolejne pytanie radnego dotyczyło tego, czy kostki wokół placu zostały źle zrobione? Pan kierownik Paweł Andrzejczak poinformował, że beton pod kostką związuje dopiero po 28 dniach, a mieszkańcy dojeżdżając do posesji zrobili rysy w betonie i dopiero po rozbiórce będzie weryfikacja tej sytuacji. Pan radny Hubert Kuszak zgłosił zerwane łańcuchy przy Pl. Karola i poprosił o ich naprawę. Pan burmistrz powiedział, że to zadanie zostało przekazane już straży miejskiej. Pan Sebastian Kupidura zgłosił luźne płytki przy nowym krzyżu.
Ad. 11 Wolne głosy i wnioski. Pani radna Ewa Wysocka zapytała, dlaczego najczęściej w weekendy nie ma wody w Studzieńcu? Prezes Goszczyński poinformował radną, że jest to związane z przebudową stacji uzdatniania wody w Gościejewie i Słomowie, a pobór wody jest tak duży gdy są ciepłe dni, że stąd te przerwy. Pan radny Jarosław Łatka zapytał, jakie są wnioski z mediacji pomiędzy dyrektorami a nauczycielami? Pan radny Zaranek powiedział, że został poproszony do przeprowadzenia mediacji. Żądania związków związane są z podwyżkami uposażenia – dyrekcje szkół poinformowały, że nie są w stanie tych żądań spełnić. W tej sprawie zostały podpisane protokoły rozbieżności. Pan burmistrz dodał, że w gminie problem ten nie jest tak szeroki by skutkował jakimiś konsekwencjami. Pan Łatka zapytał, czy jeżeli zaistniałaby taka sytuacja, że nauczyciele by strajkowali – to czy egzaminy są zagrożone? Pan burmistrz odpowiedział, że nie ma takiej sytuacji. Pan radny Kuszak zapytał, czy w gminie któraś ze szkół strajkowała? Burmistrz poinformował, że jedynie szkoła w Pruścach prowadziła zajęcia opiekuńcze. Radny powiatu Błażej Cisowski poruszył kwestię dotyczącą tego, że w sprawozdaniu sanepidu wykazane zostało tylko jedno kąpielisko z możliwością dopuszczenia do kąpieli, i zapytał co z pozostałymi? Pan burmistrz Roman Szuberski poinformował radnego, że do Wód Polskich został projekt wysłany, a wykonanych badań dotyczących wód było w 2018 roku bardzo dużo, natomiast jeżeli chodzi o ul. Plażową to cały czas trwały prace inwestycyjne. Pan radny Henryk Janus poruszył kwestią statutów sołectw i zapytał kiedy będą nowe, gdyż nie są zgodne z ustawą o samorządzie. Radny zgłasza nowelizację statutów sołectw od prawie roku. Pan burmistrz odpowiedział, że projekty nowych sołectw są już przygotowane przez sekretarza i zostaną przekazane do konsultacji. Pan radny Sebastian Kupidura zapytał, czy wniosek w spr. ustanowienia dębu w Pruścach – pomnikiem przyrody jest zasadny? Pan radny Łukasz Zaranek poinformował, że w wolnej chwili zmierzy obwód drzewa, by upewnić się, czy wniosek złożony jest zasadny. Pan radny Sebastian Kupidura zapytał panią skarbnik, czy omawiany wniosek na KSSOiK w sprawie dofinansowania, o które proszą działkowcy jest zasadny? Pani Maria Kachlicka powiedziała, że muszą być spełnione kryteria – czyli podana kwota, kosztorys. Pan radny Hubert Kuszak zapytał, czy kosztorys powinien być od kosztorysanta z uprawnieniami? Pani skarbnik odpowiedziała, że oczywiście tak, jest to wymóg ustawowy. Radny poprosił o odpowiedź na pytanie dotyczące przekazania do użytkowania lokali socjalnych na ul. Fabrycznej? Pan burmistrz optymistycznie powiedział, że ma nadzieję iż mieszkania zostaną przekazane wkrótce, bo jedyna sprawą pozostająca do rozwiązania pozostała kwestia gazu, bo wiadomo jest to monopolista i ten czas należy odczekać. Ostatnia sprawą poruszona przez radnego był wątek dotyczący psich odchodów, radny zapytał burmistrza co w tej sprawie można zrobić? Pan komendant Jan Stępień powiedział, że na sesji padło bardzo wiele zadań, które powinna wykonać straż – a obecnie etaty są tylko dwa, a realizacja wszystkich zadań jest fizycznie niemożliwa. Komendant dodał, że kilka lat temu akcja z ulotkami, z informacją że należy sprzątać po swoim psie już była; można ją przeprowadzić kolejny raz. Radny Krzysztof Nikodem zapytał burmistrza, czy przepust w Nowym Młynie i rozwalające się przyczółki można by naprawić? Pan kierownik Paweł Andrzejczak powiedział, że pan Pilarski był na wizji i dodał, że być może w najbliższych dniach będą znane koszty naprawy. Radny kolejne swoje pytanie chciał zadać pani kierownik GOPS, której nie było już na sesji, a która usprawiedliwiła się u pana burmistrza, dodał że należałoby pomyśleć o zamianie kolejności punktów w porządku obrad, ponieważ nie wszyscy są cierpliwi i pozostają do końca obrad. Mimo wszystko radny zwrócił się do pana dyrektora Mysłka i powiedział, że jest mieszkanie w Dziewczej Strudze 9/1 – poprosił pana dyrektora o informację w jakim stanie ten lokal został przekazany obecnej rodzinie? Pan dyrektor poinformował, że owe mieszkanie rodzina oczekująca szybko zajęła bez czekania na jakiekolwiek prace ze strony ZAMK-u, czyli w stanie takim jak opuścili go poprzedni najemcy. Pan Nikodem powiedział, że jest to matka samotnie wychowująca czwórkę dzieci, rodzinę odwiedza asystent rodziny, czyli jest pod opieka GOPS-u i nikt z tych osób nie widzi warunków panujących w tym domu. Radny powiedział, że takie warunki nadają się do tego by ten dom zamknąć i podpalić – pan Nikodem zwrócił się do pana burmistrza o zainteresowanie się problemem i wskazał, by znaleźć inny lokal dla tej rodziny, lub poprawić istniejące warunki na tyle, by rodzina mogła funkcjonować. Pan Szuberski powiedział, że radny nie ma wystarczającej wiedzy na poruszony temat, bo należy wysłuchać zawsze dwóch stron a nie jednej, a w tym wypadku trzeba podejść gruntownie. Burmistrz dodał, że w owej sprawie interweniował już kilkakrotnie, pani kierownik Kowalska prowadziła rozmowy z asystentem rodziny, który sprawuje tam opiekę – i nie można wysuwać publicznie opinii tak krzywdzącej, jeżeli pan radny nie zasięgnął opinii GOPS-u. Pan burmistrz zaproponował rozmowę w tej sprawie poza kamerami sesji w ustalonym terminie przez pana radnego. Pan burmistrz uzupełnił, że osoba przejmująca to mieszkanie nie chciała żadnego odświeżenia, ponieważ zależało jej na czasie. Osoba ta dotychczas żyła z trójka dzieci na małym pokoiku bez kuchni i łazienki. Pani zaproponowała, że sama z mężem, który jest budowlańcem wyremontują sobie to lokum. Pan burmistrz dodał, że pomoc przekazywana tej rodzinie jest bardzo duża, a robienie spektaklu z takiej sprawy jest nie na miejscu, bo krzywdzące są inne osoby. Pan Mysłek powiedział, że jest to mieszkanie wyposażone w centralne ogrzewanie, a stan tego mieszkania był jaki był, bo tempo przeprowadzki było bardzo duże. Po piśmie jakie wpłynęło do ZAMK-u w sprawie grzyba na ścianie została podjęta w tej sprawie interwencja. Pracownik, który wykonywał tam prace, poinformował, że było ciepło, napalone, wymalowane – więc dyrektor nie zgodził się z wypowiedzią pana radnego. Pan radny Nikodem zapytał pana burmistrza, czy był w tym mieszkaniu? Burmistrz odpowiedział, że osobiście nie jest w stanie do każdego mieszkania dotrzeć, jednak zwrócił uwagę, że nie należy do takich spraw podchodzić zbyt emocjonalnie tak w tej chwili podchodzi pan radny. Pan Nikodem odpowiedział panu burmistrzowi by nie insynuował, że temat został wywołany pod publikę i nic nie zmienia faktu, że warunki tam panujące nie sprzyjają matce z czwórka dzieci. Pan burmistrz jeszcze raz poprosił pana dyrektora Mysłka o przedstawienie sytuacji tego budynku, czy ewentualnie nadaje się w przenośni do podpalenia? Pan Marek Mysłek powiedział, że jest to mieszkanie wspólnoty komunalnej, remonty są przeprowadzane na bieżąco, administratorem jest współwłaściciel, który tam mieszka, oczyszczalnia przydomowa jest zrobiona i ogólny stan mieszkania jest oceniany jako dobry. Pan Kupidura zwrócił uwagę, że radni na pytanie w jakim stanie to mieszkanie było odpowiedzi nie uzyskali? Pan dyrektor poinformował, że stan mieszkania określa protokół, co nie zmienia faktu że budynek przed zajęciem nowej rodziny nie był odnowiony. Pani Przewodnicząca Rady Powiatu – Renata Tomaszewska dopowiedziała, że brała udział w całym procederze przeprowadzki tej rodziny i ta rodzina mieszkała w mieszkaniu jednopokojowym 10m2 bez łazienki. Ta rodzina zapewniała, że jeżeli gmina zapewni mieszkanie to są w stanie sami sobie je doprowadzić do stanu by się tam wprowadzić, a że zaoferowane mieszkanie spełniało oczekiwania tej rodziny – to się wprowadzili. Sytuacja miała miejsce 4 lata temu, jak jest tam obecnie to trudno powiedzieć, bo nie było żadnych sygnałów. Pan Nikodem powiedział, że bardzo chętnie spotka się z burmistrzem, dyrektorem i panią kierownik w tej sprawie, ponieważ ta kobieta jest od dłuższego czasu samotna i nie ma znikąd pomocy. Pan przewodniczący Rady zobligował osoby zainteresowane tematem do podjęcia działań i wyznaczenia terminu spotkania. Pan Nikodem jako sołtys wypowiedział się na temat przeterminowanej faktury – wyjaśnił, że faktura została uregulowana ze środków własnych. Pan Maciej Kutka poinformował radnych o najpilniejszych sprawach, zaproponował zorganizowanie spotkania w sprawie ciszy, powiedział o wyniku analizy oświadczeń majątkowych, wskazał radnym, że odnośnie pism które wpłynęły od wojewody, radni w każdej chwili mogą się zapoznać z nimi w biurze rady. Przewodniczący poruszył pismo z RIO -dotyczące skargi radnych- stwierdzające o ważności uchwały w sprawie budżetu na 2019 rok oraz zapytał burmistrza o efekt spotkania burmistrza i dyrektora szkoły muzycznej w sprawie przekształcenia szkoły muzycznej w samorządową szkołę publiczną w Rogoźnie. Pan burmistrz powiedział, że jeżeli uda się ustalić termin spotkania z dyrektorem szkoły w Tarnowie Podgórnym to informacja zostanie radnym przekazana. Na zakończenie pan Maciej Kutka poprosił o szanowanie swojego czasu, radnych, gości będących na sesji, nie wywoływania sztucznych dyskusji i komentarzy i dodał, że życzyłby sobie by pozostałe sesji były merytoryczne jak ta z dnia obecnego. Pan Hubert Kuszak nie zgodził się jednak ze zdaniem pana przewodniczącego i uargumentował to, że czekanie na sesję ponad 45 minut jest niedopuszczalne i złożył wniosek by na sesji zawsze była kamera ręczna.
Ad. 12 Zakończenie. Sesja została zakończona trzykrotnym uderzeniem laski przez pana przewodniczącego o godz. 22;00. Protokołowała – Anna Mazur. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||