PROTOKÓŁ nr 37/2018 z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 15 marca 2018 roku o godz. 16:00 w siedzibie CIS w Rogoźnie
Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Łukasz Zaranek. Przewodniczący Ł. Zaranek stwierdził, że na 7 członków Komisji w obradach bierze udział 7 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków. Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu Ponadto w obradach udział wzięli goście zgodnie z listą obecności, którą stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Przystąpiono do omówienia przedstawionego porządku obrad.
Ad. 1. Rozpoczęcie posiedzenia, przywitanie gości, stwierdzenie quorum. Posiedzenie rozpoczął przewodniczący komisji pan Łukasz Zaranek, po powitaniu gościu stwierdził, że komisja jest władna do podejmowania decyzji i wydawania opinii.
Ad. 2. Przedstawienie porządku obrad. Przewodniczący komisji przedstawił zaplanowany porządek obrad, do którego radni nie wnieśli zmian – został on jednogłośnie przyjęty.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia KSSOiK. Protokół z poprzedniego posiedzenia komisji członkowie przyjęli – 7 głosami „za”, po wycofaniu przez radnego Zbigniewa Chudzickiego wniesionej przez siebie wcześniej poprawki.
Ad. 4. Działalność Centrum Integracji Społecznej. W Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie uczestnicy zdobywają umiejętności zawodowe w warsztacie:
Z ewidencji uczestników CIS- u wynika, że:
Dodatkowo od 01 września 2017 r. GOPS przy współpracy CIS realizują projekt „Aktywniej w Rogoźnie- kompleksowy program aktywizacji dla mieszkańców Gminy Rogoźno”, który liczy 18 uczestników. Ogółem na dzień 31.12.2017 roku w reintegracji zawodowej uczestniczyły 43 osoby. W ramach reintegracji społecznej zorganizowane zostały dla uczestników wyjazdy: do kina(3x), do teatru, do Torunia, do Chudobczyc(2x). Ponadto uczestnicy wzięli udział w rajdzie rowerowym, w licznych okazjonalnych imprezach integracyjnych, pomagali przy organizacji półmaratonu w Rogoźnie, Jarmarku Świątecznego Bożonarodzeniowego, itp. Podczas uroczystości związanych ze świętami narodowymi składają wiązanki pod pomnikiem Powstańców Wielkopolskich, Solidarności itp. Na bieżąco przeprowadzane są liczne szkolenia np. spadochron(szkolenie przeprowadziły psychoterapeuci z Fundacji Pomocy Wzajemnej Barka), szkolenie dot. przetwarzania informacji i bezpieczeństwa danych osobowych i inne.
Przychody Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie: W roku 2017 przychody ogółem Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie zamknęły się kwotą1.215.766,60 zł. Największą pozycję w przychodach Centrum stanowią przychody własne z usług świadczonych przez uczestników w kwocie 751.971,22 zł. Usługi wykonywane są przez 4 grupy uczestników:
Usługi te były świadczone na rzecz następujących jednostek:
Centrum Integracji Społecznej w 2017 r.otrzymało dotację przedmiotową z budżetu gminy Rogoźno w kwocie150.000 zł rocznie. Dotacja ta przeznaczona została na pokrycie części kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników Centrum. Dotacja została wykorzystana w 100% zgodnie z jej przeznaczeniem. Kolejną grupą przychodów były środki Funduszu Pracy przeznaczone na wypłaty świadczeń integracyjnych dla uczestników reintegracji w kwocie297.447,02 zł. Środki te w całości zostały przeznaczone na pokrycie kosztów świadczeń dla uczestników wraz z pochodnymi (ZUS płatny przez zakład pracy). Przychody z tytułu równowartości odpisów amortyzacyjnych za rok 2017 wyniosły 15.741,17 zł. Ostatnia grupa przychodów to przychody finansowe w postaci odsetek naliczonych na rachunku bankowym w kwocie 607,19 zł.
Koszty Centrum Integracji Społecznej w Rogoźnie:
Koszty ogółem Centrum Integracji Społecznej w Rogoźniew roku 2017zamknęły się kwotą1.148.601,25 zł. Koszy te zostały poniesione w szczególności na:
Należności i zobowiązania Centrum Usług Wspólnych w Rogoźnie
Należności netto na dzień 31.12.2017 r. Centrum Integracji Społecznej wynosiły 1.399,52 zł – są to należności niewymagalne od kontrahentów CIS (niezapłacone faktury). Zobowiązania na dzień 31.12.2017 r. wynosiły 34.067,97 zł – dotyczą zobowiązań z tytułu naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2017 w kwocie 16.136,60 zł brutto (wypłaconego w styczniu 2018 r.) oraz pochodnych od wynagrodzeń wypłaconych w grudniu (zobowiązania wobec ZUS i US).
Stan środków obrotowych netto na koniec okresu sprawozdawczego
Pan radny Hubert Kuszak zapytał, czy jeżeli ktoś jest wyrzucony z CIS-u z własnej winy, po jakim czasie może zostać przywrócony? Pani kierownik Krystyna Gromanowska odpowiedziała, że jeżeli uczestnik otrzyma 3N-ki – czyli np. mimo wykonywanych telefonów nie odbiera i nie ma z nim żadnego innego kontaktu – to wtedy taki uczestnik jest wykreślany, ale oczywiście ma szanse powrotu, ale musi sam zrozumieć, że chce dalej uczestniczyć w CIS-ie. Radny dopytał, czy pani kierownik planuje rozszerzenie działalności? Pani Gromanowska odpowiedziała, że czeka na rozpoczęcie rozmów dotyczących dofinansowania. Pani kierownik planuje zagospodarowanie pawilonu dla rzemieślników – dekarz, zdun, ślusarz itp. Pan przewodniczący Łukasz Zaranek zapytał, czy jest lista osób oczekujących do CIS? Pani kierownik poinformowała, że nie ma takiej listy jednak jest bardzo duże zainteresowanie. Pan Maciej Kutka podsumował, że CIS jest na terenie gminy bardzo potrzebny, bo widać jak się ludzie integrują, pracują i uczą. Kiedy pomysł ten był w zalążku większość radnych podeszła do tego sceptycznie, a obecnie należą się słowa wsparcia i podziękować za tak prężną działalność – dodała pani Tomaszewska. Pani radna Katarzyna Erenc – Szpek zapytała, czy do CIS-u mógłby dołączyć wolontariat? Pani Tomaszewska powiedziała, że niestety nie.
Ad. 5 Działalność Spółdzielni Socjalnej „Opus”. 1. Dane organizacyjne 1.1. Spółdzielnia
W imieniu spółdzielni działają:
Sposób reprezentacji podmiotu – zarząd spółdzielni Oświadczenie woli w imieniu spółdzielni – dwaj członkowie zarządu lub jeden członek i pełnomocnik. Spółdzielnia została utworzona w dniu 24.08.2016r. poprzez wpis do krajowego rejestru sądowego, prowadzonym przez Sąd Rejonowy w Poznaniu IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego Poznań, ul. Grochowe Łąki 6. Spółdzielnia prowadzi działalność w zakresie zagospodarowania terenów zielonych, sprzątania i malowania.
1.2. Organy spółdzielni:
Członkami założycielami spółdzielni są:
Zarząd spółdzielni składa się z trzech członków:
2. Działalność spółdzielni 2.1. Spółdzielnia prowadzi działalność na podstawie przepisów:
2.2. Zdarzenia mające istotny wpływ na działalność spółdzielni w 2016r., a także po jego zakończeniu:
2.3. Strategia rozwoju spółdzielni W 2016roku głównymi punktami w strategii rozwoju spółdzielni socjalnej OPUS była promocja i rozwój świadczonych usług poprzez reklamę i integracje społeczną. Na 2018 rok zarząd planuje dalszy rozwój, promocje świadczonych usług, oraz pozyskiwanie nowych klientów zewnętrznych. Skupiono się również na doborze i kształceniu kadry pracowniczej. 3. Aspekty ogólne Spółdzielnia socjalna OPUS jest spółdzielnią osób prawnych, powstałą z inicjatywy władz samorządowych. Jak już pisałem jednym członkiem jest gmina, w imieniu której prawnym przedstawicielem jest Burmistrz Gminy. Gmina w spółdzielni posiada 100 udziałów po 200złotych każdy. Drugim członkiem jest stowarzyszenie ”Baranek”, w imieniu którego prawnym przedstawicielem jest Pani prezes stowarzyszenia. „Baranek” posiada jeden udział na kwotę 200zł. Słów kilka co to jest spółdzielnia socjalna. To taka osoba prawna, która ma dwa podstawowe cele: prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o zatrudnienie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, co umożliwia tym osobom aktywizację zawodową. Działalność ta prowadzona jest w oparciu o rachunek ekonomiczny. I po drugie każda spółdzielnia socjalna prowadzi działalność w zakresie reintegracji społecznej, zawodowej swoich pracowników. Ponadto każda ze spółdzielni może prowadzić działalność pożytku publicznego. Działalność ta jest działalnością społecznie użyteczną, prowadzoną w sferach zadań publicznych. Reasumując spółdzielnia socjalna z jednej strony jest przedsiębiorstwem a z drugiej organizacją pozarządową, dla której głównym celem jest osiągnięcie zysku społecznego, zwłaszcza w zakresie społecznym i zawodowym. Aktualnie w spółdzielni pracuje 6osób. Spółdzielnia dba o rozwój zawodowy swoich pracowników. Dwóch pracowników ukończyło kurs operatora pilarek łańcuchowych, jeden jest uczestnikiem kursu na prawo jazdy kat. B, wszyscy zatrudnieni są na umowę o pracę. Spółdzielnia współpracuje z gminną firmą AQUABELLIS, Zarządem Administracyjnym Mienia Komunalnego. Wykonywaliśmy takie usługi jak: malowanie pomieszczeń biurowych, odkrzaczanie dróg, prace porządkowe, rozbiórka budynków, montaż znaków drogowych i tablic z nazwami ulic, zimowe utrzymywanie chodników. W ramach integracji społecznej braliśmy czynny udział w festynie Bożonarodzeniowym. Spółdzielnia socjalna OPUS jest firmą bardzo sprawnie działającą na lokalnym rynku. Zarząd spółdzielni planuje zatrudnienie dodatkowych osób w ramach otrzymanych zleceń na prace publiczne. Pan radny Zbigniew Chudzicki powiedział, że widział ogłoszenie w gazecie i zapytał, czy jest zapotrzebowanie na prace, które wykonuje OPUS? Pani Karaś odpowiedziała, że zainteresowanie jest małe, a spowodowane jest to wysokością stawek roboczo – godzin. OPUS bazuje na zleceniach głównie z CIS-u i gminy. Pan radny Hubert Kuszak zapytał, co jest największą bolączką? Pani prezes odpowiedziała, że chyba tylko to, że spółdzielnia funkcjonuje jak zwykłe przedsiębiorstwo i jest mało konkurencyjne. Radny poprosił o informację jakie jest najniższe wynagrodzenie w spółdzielni? Pani Aneta Karaś odpowiedziała, że jest to 2.100 zł brutto. Pan radny Chudzicki poprosił o podanie składu osobowego spółdzielni? Pani prezes odpowiedziała, że jest to: Aneta Karaś, Anna Matoga, Sławomir Jamróz. Pan Jarosław Łatka zapytał, od kiedy jest zmiana? Pani prezes powiedziała, że od sierpnia.
Ad. 6 Zaopiniowanie uchwał na najbliższe posiedzenie sesji.
Ad. 7 Wolne głosy i wnioski. W tym punkcie jako pierwsza głos zabrała pani Renata Tomaszewska z-ca burmistrza w sprawie przyszłości ośrodka Za Jeziorem, poprosiła radnych aby zastanowili się nad wariantami jego wykorzystania, plany obejmują:
Pan radny Łatka zapytał jakie to są koszty? Pani Tomaszewska odpowiedziała, że to jest zatrudnienie menagera, kucharza, sprzątaczek, recepcjonistki. Pan sekretarz dodał, że na ręce burmistrza wpłynęło pismo od państwa Czarneckich na wydzierżawienie tego ośrodka na kolejne 20 lat, jednak pani z-ca dodała, że jeżeli gmina zgodzi się na taką dzierżawę to zablokuje to możliwość ubiegania się o środki zewnętrzne. Pani Renata Tomaszewska poprosiła radnych o przemyślenie tematu do najbliższej sesji. Pan radny Chudzicki zapytał, kiedy będzie sfinalizowane miasteczko ruchu drogowego? Pani Burmistrz odpowiedziała, że wtedy, kiedy będą środki z Doliny Wełny, póki co jest przygotowywany teren pod tą inwestycję. Pani Renata Tomaszewska poinformowała radnych, że z 7 Ryb gmina otrzymała środki na rewitalizację starej plaży, na której planowane jest miejsce do siatkówki, siłownia, kajaki, rowery wodne, parasole, plac zabaw itp. Na zakończenie pan radny Łukasz Zaranek zgłosił wniosek o wylanie asfaltu przy przystanku obok świetlicy oraz położenie kostki chodnikowej przy przystanku autobusowym przy lesie w Owczegłowach. Radni wniosek przyjęli.
Ad. 8 Zakończenie. Posiedzenie komisji zakończono o godz. 18:00, posiedzenie protokołowała Anna Mazur.
| |