Uchwała Nr XXXIX/277/2013 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 listopada 2013 r.
w sprawie: Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2014 rok Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2013 roku, poz. 594) oraz art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (j.t. Dz. U. z 2012 roku, poz. 124 ze zmianami) oraz Uchwała Nr XXXII/211/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Rogoźno na lata 2008-2020 Rada Miejska uchwala: § 1. Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na 2014 rok stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały. § 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna. § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rogoźnie Załącznik Uchwały Nr XXXIX/277/2013 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 listopada 2013r. Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014 Rogoźno, dnia 26 września 2013 r. PRELMINARZ ZADANIOWY DO GMINNEGO PROGRAMU NARKOMANII NA ROK 2014 Dochody - 5.000,00 Wydatki - 5.000,00 Prowadzenie profilaktyki i działalności edukacyjno – zdrowotnej , informacyjnej dla dzieci w zakresie przeciwdziałania narkomanii 5.000,00
II. Diagnoza problemów zażywania środków psychoaktywnych na terenie gminy Rogoźno i istniejące zasoby do realizacji zadań. 1. Diagnoza problemu Badania europejskie wykazały , iż obniża się wiek osób zażywających środki psychoaktywne oraz, że około 40 % dzieci szkół ponadgimnazjalnych eksperymentowało . Na terenie województwa wielkopolskiego problem zażywania środków psychoaktywnych dotyczy różnych grup społecznych . Dystrybucja środków tych odbywa się głównie w lokalach i dyskotekach jak również na terenach przyszkolnych. Najczęstszym środkiem psychoaktywnym stosowanym przez młodzież jest nikotyna. Badanie tego problemu na terenie naszego powiatu przeprowadzone przez UAM w Poznaniu w roku 2002 wykazały, iż 43,4 % uczniów ma kontakt z tytoniem, 13 % uczniów szkół podstawowych deklaruje znajomość w swoim otoczeniu osób zażywających środki psychoaktywne, wśród gimnazjalistów jest to 22% , natomiast szkół ponadgimnazjalnych 45 % . Używanie substancji wziewnych deklaruje 5 % uczniów szkół podstawowych, 8 % uczniów szkół gimnazjalnych i 6,9% szkół ponadgimnazjalnych. Głównym miejscem gdzie można nabyć narkotyki uczniowie wskazują : 7,4 % PUB, dyskotekę, ulicę 2,9 % szkołę 3,4 dostawcami są koledzy Uczniowie twierdzą , iż najczęściej pierwszy kontakt z narkotykiem to czas przebywania w grupie przyjaciół, spotkań i podczas wakacji. Aktualne badania wykazują również , iż najczęstszymi motywami zażywania środków psychoaktywnych jest : - ciekawość - przynależność do nieformalnej grupy rówieśniczej - poszukiwanie ciekawych przeżyć - odprężenia i relaksu Czynnikiem powodującym sięganie po narkotyki jest głównie dysfunkcjonalność rodziny w zakresie prawidłowego realizowania jej funkcji tj. tworzenia właściwego klimatu emocjonalnego do realizowania podstawowych potrzeb psychicznych ( miłości , bezpieczeństwa, bliskości, kontaktu werbalnego i niewerbalnego i właściwego ukształtowania świata wartości ). Wiadomym jest również ,że zachowania przestępcze młodzieży (szczególnie zachowania agresywne ) są również związane z zażywaniem narkotyków i innych środków psychoaktywnych. Diagnoza problemu uzależnień od narkotyków z terenu gminy.
§ 87 osób odwieziono do Izby Wytrzeźwień w Poznaniu § 99 osób zatrzymano w sytuacji kierowania samochodem i rowerem w stanie nietrzeźwym
§ dysfunkcjonalność rodzin, zwiększająca się problemowość rodzin, § - Z danych GOPS w Rogoźnie ( z roku ) wynika, iż 422 rodziny objęte jest pomocą socjalną z powodu ubóstwa. Z danych tych wynika również, że zwiększa się problemowość rodzin otrzymujących pomoc. Rodziny takie są rodzinami ryzyka jeśli chodzi o zażywanie środków psychotropowych. § Złe funkcjonowanie dziecka w roli ucznia na terenie szkoły – 518 uczniów wymaga różnych form pomocy psych- ped. w zakresie trudności szkolnych i wychowawczych Czyli 20% do 30% uczniów bardzo wcześnie wykazuje zakłócenia w sferze emocjonalnej i społecznej ( lęk przed szkołą, symptomy depresji szkolnej, zachowania antyspołeczne, zażywanie substancji psychoaktywnych w tym nikotyny, leków alkoholu)
Pedagodzy Psycholog Pracownik Socjalny Pracownicy Urzędu Miejskiego
W miejscu tym : - pełni dyżur prawnik - pełni dyżur psycholog, który diagnozuje , udziela porad a także prowadzi terapię grupową - spotykają się grupy wsparcia dla rodzin z problemem uzależnień lub z problemem przemocy - spotyka się grupa terapeutyczna dla dzieci – ofiar przemocy - funkcjonuje grupa wsparcia dla młodzieży chorej, nie uczącej się i nie pracującej. - spotykają się grupy samopomocowe AA ( Przemysław i Odnowa , ALANON) - 2 x w tygodniu dyżurują członkowie Ruchu AA
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Policja i Straż Miejska Szkoły podstawowe, gimnazjalne, ponadgimnazjalne i przedszkola Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Biblioteka Rogozińskie Centrum Kultury Służba zdrowia Parafie Monar w Rożnowicach 4. Członkowie gminnej komisji uczestniczyli w szkoleniu nt: „Monitorowanie zjawiska narkomanii ”, w ramach projektu współfinansowanego ze środków Departamentu Ochrony Zdrowia i Przeciwdziałania Uzależnieniom Urzedu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu
III Działania w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów związanych z narkomanią Cel główny: Ograniczenie problemu narkomanii na terenie gminy Rogoźno ze szczególnym uwzględnieniem problemu dopalaczy 1. Cele szczegółowe § Zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od narkotyków § Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej § Prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii w szczególności dla dzieci, młodzieży i nauczycieli
§ Włączenie do wspólnych działań terapeutycznych Stowarzyszenia Monar w Rożnowicach § Pomoc społeczna osobom uzależnionym i ich rodzinom, osobom dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym , integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego § Zintensyfikowanie pracy z rodzicami w zakresie poprawiania umiejętności wychowawczych (Szkoła dla rodziców) i redukcji zachowań przemocowych (praca korekcyjno terapeutyczna) IV Harmonogram realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania narkomanii na rok 2014 1. Podstawy prawne programu: - Ustawa o Przeciwdziałaniu Narkomanii (Dz.U.2012 poz. 124 j.t.) - Ustawa o Wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi (Dz.U.2012 poz. 1356 j.t.) - Ustawa o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie z dnia 29 lipca 2005r. ( Dz. U. Nr 180 poz. 1493) - Rozporządzenie z dnia 17.11.2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 nr 228 poz. 1487) - Ustawa o Postępowaniu w Sprawach Nieletnich (Dz. U. z 2010 Nr 33 poz. 178 ze zmianami) - Rozporządzenia MEN i S z dnia 31.01.2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami (Dz. U. Nr 26 z 2003r.) - Ustawa o Działalności Pożytku Publicznego i o Wolontariacie (Dz. U. z 2010 Nr 234 poz. 1536 ze zmianami) - Zgodnie z przepisami obowiązującego prawa prowadzenie działań związanych z profilaktyką i przeciwdziałaniem narkomanii należy do zadań własny gminy. - Środki finansowe na realizację zadań określi Rada Miejska w ramach Uchwały w sprawie budżetu gminy Rogoźno. - Realizacja programu odbywa się we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołami, policją, sądem, prokuraturą, służbą zdrowia, parafiami, Monarem oraz osobami fizycznymi, które posiadają odpowiednie kwalifikacje do realizacji zleconych im zadań. 2.1 Zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od narkotyków
2.2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej
2.3 Prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii w szczególności dla dzieci , młodzieży i nauczycieli
2.4. Włączenie do wspólnych działań terapeutycznych Stowarzyszenia Monar w Rożnowicach
2.5. Pomoc społeczna osobom uzależnionym i ich rodzinom, osobom dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym, integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego
V. Zarządzanie, monitoring, ewaluacja programu 1. Za realizację programu odpowiada - GKRPA składająca się z 6 osób tj. psychologa, pedagoga pracujący w PPP w Rogoźnie oraz pedagoga pracującego w GOPS w Rogoźnie, 2 pracowników Urzędu Miasta odpowiadającego za sprawy finansowe, oraz policjanta Komisja współpracuje ze wszystkimi instytucjami na terenie gminy w tym z policją , służbą zdrowia oraz placówkami oświatowymi. 2. Monitoring – realizację programu monitoruje na bieżąco przewodnicząca Komisji oraz wice przewodnicząca sprawdzając min. Dzienniki zajęć, hospitując zajęcia, analizując sprawozdania realizatorów programu. 3. Ewaluacja Ewaluacji dokonuje się w systemie półrocznym, rocznym lub po zakończeniu programu i przedstawia się Burmistrzowi, Radnym Rady Miejskiej
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||