Zarządzenie Nr OR.0050.1.338.2016 Burmistrza Rogoźna z dnia 29 grudnia 2016 roku
w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Rogoźno na lata 2016-2026
Na podstawie art. 232 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 z późniejszymi zmianami) Burmistrz Rogoźna zarządza, co następuje:
§ 1. Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XX/172/2015 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rogoźno na lata 2016-2026 otrzymuje brzmienie załącznika Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
OBJAŚNIENIA PRZYJĘTYCH WIELKOŚCI W WIELOLETNIEJ PROGNOZIE FINANSOWEJ GMINY ROGOŹNO NA LATA 2016-2026
1. Wstęp Zgodnie z art. 226-231 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do posiadania wieloletniej prognozy finansowej (WPF). Prognozę tę opracowano w celu przeprowadzenia oceny sytuacji finansowej jednostki samorządu terytorialnego przez instytucje finansowe, organy nadzoru, a także mieszkańców gminy i inne zainteresowane podmioty. Wieloletnia prognoza finansowaumożliwiadokonanie oceny zdolności kredytowej oraz wskazuje możliwości inwestycyjnegminy Rogoźno, w tym skuteczną aplikację środków finansowych z Unii Europejskiej. Wieloletnia prognoza finansowa definiująca, z jednej strony możliwości pozyskania dochodów, z drugiej - kierunki ich wydatkowania, pozwoli na usystematyzowanie procesu realizacji inwestycji planowanych w perspektywie do 2026 roku, umożliwi długofalowe i racjonalne zaplanowanie wydatków, umożliwia także rozpoczęcie z odpowiednim wyprzedzeniem działań związanych z regulacjami terenowo- prawnymi, uzyskaniem wymaganych prawem decyzji oraz pozyskaniem środków finansowych ze źródeł zewnętrznych. W wieloletniej prognozie finansowej uwzględnione zostały zadania:
Wielkości budżetowe na zadania przewidziane do finansowania w latach 2016-2026 zostały wyszacowane w oparciu o:
Zasada jedności polega na tym, że w wieloletniej prognozie finansowej ujęte zostały wszystkie dochody i wydatki podmiotów publicznych, finansowanych z budżetu i objętych budżetem, Zasada równowagi polega na tym, że w przypadku występowania deficytu, konieczne jest wskazanie źródeł jego pokrycia, natomiast w przypadku nadwyżki budżetowej – wskazanie jej przeznaczenia, Zasada zupełności i szczegółowości – w wieloletniej prognozie finansowej ujęte zostały wszystkie dochody i wydatki oraz przychody i rozchody w pełnych kwotach, ze szczegółowością wynikającą z przepisów prawa, Zasada realności to oparcie wieloletniej prognozy finansowej na pełnych, realnych i wyczerpujących przesłankach o charakterze ekonomicznym. Prezentowana Wieloletnia Prognoza Finansowa jest zgodna z projektem budżetu na 2017 rok oraz prognozą budżetową na lata następne. WPF jest sporządzana na okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. Część obowiązująca WPF spełnia wymogi ustawy o finansach publicznych. Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Rogoźno na lata 2016 – 2026 stanowi załącznik Nr 1 do uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rogoźno na lata 2016-2026. W „Objaśnieniach do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rogoźno na lata 2016-2026” prezentowane są założenia do prognozy, objaśnienia przyjętych wartości zarówno po stronie dochodów jak i wydatków, przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia. Dochody bieżące i wydatki bieżące zostały pogrupowane. W związku z tym wyróżniono następujące grupy dochodów:
Przyjęte założenia co do kształtowania się poszczególnych grup dochodów oraz źródeł dochodów zostaną przedstawione w dalszej części. W wydatkach zostały omówione wydatki bieżące i majątkowe. Ponadto w wydatkach bieżących wyodrębniono:
W zakresie dochodów majątkowych przyjęto wielkości dochodów ze sprzedaży mienia uwzględniające istniejący zasób majątku Gminy. Przyjęto horyzont Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) pozwalający na prognozę sytuacji budżetu Gminy do momentu spłaty wszystkich istniejących oraz przyszłych zobowiązań dłużnych. Założono, iż kredyty będą zaciągane do 2017 r. włącznie. Od 2018 r. przychody z tytułu kredytów przyjęto na poziomie zerowym.
2. Założenia do Wieloletniej Prognozy Finansowej 2.1. Założenia makroekonomiczne Jednostki samorządu terytorialnego działają w określonej rzeczywistości gospodarczej. Sytuacja ekonomiczna wpływa w sposób bezpośredni i pośredni na poziom dochodów oraz wydatków samorządu. Dane ekonomiczne określające zdarzenia ekonomiczne przeszłe pozwalają na ocenę pozycji finansowej jednostki oraz elementów mających zasadniczy wpływ na kierunki jej rozwoju. Taka wiedza, powiązana z założeniami makroekonomicznymi na lata przyszłe, umożliwia zbudowanie realnej prognozy finansowej w horyzoncie kilku lat. Założenia makroekonomiczne mają szczególne znaczenie dla oszacowania wpływów z tytułu udziału w podatkach PIT i CIT, głównego obok subwencji i dotacji, źródła dochodów własnych. W kwietniu 2016 roku Rada Ministrów przyjęła zaktualizowany Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2016 -2019 (WPFP). Od 2015 roku Wieloletni Plan Finansowy Państwa składa się z dwóch części: - Programu konwergencji, - określenia celów głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji. Zatem WPFP na lata 2016 – 2019 jest dokumentem przygotowanym według nowego układu a aktualizacja zawartego w WPFP na lata 2016-2019 Programu konwergencji posłuży jako podstawa przygotowania ustawy budżetowej na rok 2017. Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw wg aktualizacji z 5 października 2016 roku prezentuje poniższa tabela. PROGNOZA PODSTAWOWYCH ZAŁOŻEŃ MAKROEKONOMICZNYCH W LATACH 2016– 2026
2.2. Założenia przyjęte do prognozy dochodów budżetu gminy DOCHODY BIEŻĄCE Założenia dotyczące kształtowania się najistotniejszych grup i źródeł dochodów bieżących Gminy w kolejnych latach zostały ustalone w oparciu o historyczną analizę poszczególnych źródeł ich przewidywane wykonanie oraz prognozę wskaźników makroekonomicznych. PODATKI I OPŁATY LOKALNE W skład grupy „Podatki i opłaty lokalne” zostały włączone następujące źródła dochodów:
W latach historycznych dynamika dochodów tej grupy była zmienna co wynikało ze zmienności bazy objętej opodatkowaniem. Kolejne lata wskazują na dalszy ich wzrost. W roku 2016 założono dochody z tego tytułu w kwocie 13.337.790,81 zł (wzrost o 5% w stosunku do roku 2015 na podstawie projektów uchwał podatkowych na 2016 rok). W 2017 r. założono dochody z tego tytułu w kwocie 13.846.988,67 zł (wzrost o 3,87% w stosunku do roku 2016 na podstawie uchwał podatkowych na 2017 rok i zmianą powierzchni do opodatkowania), od 2018 założono ich wzrost o ok.2,5 %. Podatek od nieruchomości: Spadek wpływów z tytułu podatku od nieruchomości osób prawnych o 3,16% w stosunku do planu 2015 jest następstwem zwolnienia przedmiotowego gruntów i budynków stanowiących własność gminy. Do obliczenia planowanych wpływów do roku 2016 uwzględniono również wygaśnięcie zwolnienia z tytułu uchwały o pomocy de minimis. W przypadku podatku od nieruchomości na rok 2017zaplanowano wzrost o 5,06% od osób prawnych, natomiast od osób fizycznych spadek o 0,88%, biorąc pod uwagę zmniejszenie udzielonych ulg i zwolnień na podstawie uchwał Rady oraz przewidywanego wykonania dochodów na koniec roku. Obliczenia podatku dokonano na podstawie uchwalonych stawek na 2017 rok. Wzrost podatku od nieruchomości zarówno od osób prawnych jak i fizycznych w Wieloletniej Prognozie Finansowej w lata 2018-2026przyjęto bez uwzględnienia spłaty należności z lat poprzednichod 2% do 3%. Dla pozostałych podatków i opłat lokalnych na rok 2016 stanowiło przewidywane wykonanie roku 2015. Bazę wyjściową dla pozostałych dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych stanowi przewidywane wykonanie w budżecie 2016 r. Zanotowano spadek dochodów z tytułu podatku leśnego. Na dochodach z tytułu podatku od środków transportu planuje się wzrost w osobach prawnych, a spadek w osobach fizycznych o następujące wielkości.
Powodem jest zwiększenie bazy zarejestrowanych pojazdów od osób fizycznych i prawnych. Wielkości, które zostały ujęte są iloczynem ilości zarejestrowanych pojazdów i uchwalonych stawek na 2016 i 2017 rok. Dochody z tytułu opłaty targowej w 2016 roku są niższe o 16,67% w stosunku do roku 2015, a w 2017 roku zaplanowano niższe o 50% w stosunku do planu z 2016 roku. Spadek jak najbardziej zasadny ze względu na wykonanie dochodówza III kwartały br. i przewidywanego wykonania dochodów na koniec bieżącego roku. Mimo prowadzonej promocji nowo oddanego targowiska miejskiego „Mój Rynek”, nie osiągnięto założonego celu, mimo stworzenia sprzyjającej bazy dla handlujących. Wpływy z tytułu opłaty skarbowej po analizie dotychczasowego wykonania i przewidywanego wykonania na koniec roku zaplanowano w wysokości 50.000 zł. W kolejnych latach założono, iż dochody z w/w tytułów będą średnio wzrastać o wskaźnik ok. 2,5 - 3%. UDZIAŁ GMINY WE WPŁYWACH Z PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB FIZYCZNYCH I PRAWNYCH (PIT ,CIT) Przyjęto, że udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych będą wzrastały odpowiednio w powiązaniu z prognozowanym wskaźnikiem inflacji oraz częściowo wskaźnikiem wzrostu gospodarczego. Bazą do prognozy PIT jest otrzymane zawiadomienie Ministra Finansów o udziałach w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na 2016 rok wynoszą 8.525.358 zł, natomiast na rok 2017 stanowią kwotę9.801.438 zł, którą zaplanowanow projekcie budżetu 2017 roku i jest wyższy o 14,97% w stosunku do planu 2016 roku. W kolejnych latach założono, iż wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych będą wzrastały w następujący sposób: w 2018 r. 6% w stosunku do 2017 roku, natomiast w 2019 i 2020 r. 3% w stosunku do roku poprzedniego. Podatek dochodowy od osób prawnych CIT na rok 2016 zaplanowano po zmianach w wysokości 1.400.000 zł.Po analizie wykonania za III kwartały 2016 i przewidywanego wykonania zaplanowano na 2017 rok 1.200.000 zł tj.na poziomie niższym niż o 14,29%, co w roku 2016. W latach 2018 roku zaplanowano wzrost o 4,17% w latach następnych od 1% - 2,5% w stosunku do roku poprzedniego. Dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe. WPŁYWY Z PODATKÓW POBIERANYCH PRZEZ URZĘDY SKARBOWE NA RZECZ GMINY We wpływach z podatków pobieranych przez urzędy skarbowe ujęte zostały dochody z następujących tytułów:
Podatek od czynności cywilnoprawnych Analiza lat poprzednich wykazuje dużą zmienność podatku od czynności cywilnoprawnych. W 2017 r. planuje się osiągnięcie wpływów z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie obowiązujących ustaw oraz wykonania dochodów w 2016 roku. Przyjęto znaczny wzrost w przypadku osób fizycznych tj. o 13,64% biorąc pod uwagę wykonanie za trzy kwartały br. i prognozowane dochody na koniec 2016 roku. Natomiast od osób prawnych zaplanowano spadek o 26,67% tj. na podstawie wykonania dochodów za trzy kwartały 2016 roku.W kolejnych latach zaplanowano w tej grupie nieznaczny wzrost w granicach 2,5%. Podatek od spadków i darowizn Planuje się wpływy po zmianach z tego podatku na poziomie 30.000 zł oraz w tej samej wysokości w 2017 r. Dochody te oszacowano na podstawie wykonania za 2016 rok z uwzględnieniem należności, które wynosiły 5.291,07 zł. W latach 2018 – 2020 założono wzrost od 3%. Historyczna analiza kształtowania się dochodów z tego tytułu wykazuje ogromne zróżnicowanie wpływów w poprzednich latach, której nie da się przewidzieć ze względu na specyfikę tego podatku, która nie jest od nas zależna. Karta podatkowa W roku 2016 zaplanowano po zmianach dochody w wysokości 47.000 zł. W 2017 r. założono realizację dochodów z tego tytułu na poziomie 60.000 zł tj. o 27,66% wyższe niż w 2016 roku. Wzrost ten podyktowany jest uwzględnieniem wykonania 2016 roku.Dla kolejnych lat 2018 – 2020 przyjęto 2,5% wskaźnik wzrostu. SUBWENCJA OGÓLNA Z BUDŻETU PAŃSTWA Bazą do prognozy poziomu subwencji ogólnej jest przyjęty plan na 2017 r. na podstawie dysponenta - Ministerstwo Finansów. Dochody wzrosły w porównaniu z planem 2016 roku o 9,35%. W dłuższej perspektywie ustalono prognozowany 5% wzrost. DOCHODY Z DOTACJI CELOWYCH Z BUDŻETU PAŃSTWA NA ZADANIA BIEŻĄCE Dochody z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa na zadania własne, zlecone zostały oszacowane w latach 2018-2026z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu o 3 %. W wymienionych latach z powodu wypłacanych od kwietnia 2016 roku świadczeń wychowawczych na podstawie ustawy z dnia 11 lutego 2016 roku o pomocy państwa w wychowaniu dzieci przyjęto wzrost dochodów o 13.000.000 zł. Do kalkulacji wzrostu dochodów z tego tytułu przyjęto wartość wydanych decyzji w 2016 roku. Dotacje celowe z budżetu państwa zostały przyjęte na poziomie zgodnym z informacjami Wojewody Wielkopolskiego i Krajowego Biura Wyborczego dotyczącą wysokości dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej i dotacji na realizację zadań własnych na 2016 i 2017 rok oraz prognozowane udziały w dochodach związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej. POZOSTAŁE DOCHODY W grupie tej zostały ujęte dochody na 2016 rok nie przypisane do wyżej opisanych grup dochodów, które zaplanowano na podstawie wykonania w 2015 roku oraz jednorocznych planowanych dochodów z tytułu zwrotu podatku naliczonego w związku z korektą deklaracji VAT za 2014 rok od zmodernizowanych świetlic wiejskich, które służą realizacji zadań własnych jak również sprzedaży opodatkowanej. Zaplanowano również dochody z tytułu wpłaty dywidendy – zysku od gminnej spółki ciepłowniczej.W 2017 roku zaplanowano dochody w tej grupie na podstawie przewidywanego wykonania w 2016 roku dochodów bez uwzględnienia jednorocznych wpływów, których nie można przewidzieć za wyjątkiem zwrotu po centralizacji podatku VAT w gminie. DOCHODY MAJĄTKOWE DOCHODY ZE SPRZEDAŻY MAJĄTKU Dokonano oceny posiadanego przez Gminę mienia komunalnego przeznaczonego na sprzedaż w kolejnych latach. Ujęto w Wieloletniej Prognozie Finansowej uprawdopodobnione wielkości dochodów ze sprzedaży mienia. Dochody ze sprzedaży, na które złożyły się dochody ze: zbycia działek, lokali mieszkalnych. W roku 2016 i 2017 planowane dochody ze sprzedaży mienia to 1.000.000 zł. Realność wpływów w tej grupie dochodów jest bardzo duża. Plany w zakresie dochodów ze sprzedaży mienia opieramy na podstawie przyjętych założeń: 1) Poprawa koniunktury na rynku nieruchomości, 2) Utrzymanie minimalnego poziomu cen gruntów przeznaczonych pod zabudowę na poziomie 30-40 zł/netto/m2, 3) Sprzedaż gruntów rolnych Sprzedaż mienia wg wykazu po uwzględnieniu zbytych nieruchomości przedstawiono w n/w tabeli:
Prognoza nie zakłada wpływów ze sprzedaży majątku od 2018 r. DOCHODY MAJĄTKOWE Z TYTUŁU DOTACJI I ŚRODKÓW POZYSKANYCH NA INWESTYCJE W roku 2016 zaplanowano dochody po zmianach w ogólnej kwocie 935.292 zł w tym: 123.000 zł z tytułu otrzymanej pomocy finansowej zgodnie z zawartą umową dofinansowującą przebudowę drogi dojazdowej do pól; 20.000 zł z tytułu realizacji projektu z „Odnowy Wsi”; 3.200 zł jako zwrot wydatków poniesionych w ramach funduszu sołeckiego w 2015 roku w formie dotacji celowej z budżetu państwa oraz 789.092 zł z tytułu otrzymanego dofinansowania z budżetu państwa do „Przebudowy ulicy Fabrycznej” w ramach Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej. W WPF na lata 2017 – 2026 nie zaplanowano dochodów z tego tytułu. 2.3. Założenia przyjęte do prognozy wydatków budżetu Prognoza wydatków w kolejnych latach oparta została na wykonaniu wydatków bieżących w 2016r oraz ustawy z dnia 11 lutego 2016 roku o pomocy państwa w wychowaniu dzieci przy uwzględnieniu nieznacznego ich wzrostu w kolejnych latach WPF. A to za sprawą działań rządu, które polegają między innymi na mechanizmie ograniczającym wzrost wydatków publicznych. Prognozę wydatków oparto na założeniu art.242 ust.1 ustawy o finansach publicznych, w świetle którego nie można uchwalić budżetu w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące ewentualnie powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki. GRUPY WYDATKÓW: 1. Wynagrodzenia i składki od nich naliczane: Całość wydatków ponoszonych z budżetu na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń to kwota 21.363.043,49zł w 2016 r. z tego:
Natomiast na rok 2017 zaplanowano kwotę 22.392.100,48 zł z tego:
W 2017 roku zaplanowano 3% wzrost wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi oraz 1,3 % dla nauczycieli. W następnych latach założono wzrost wydatków na wynagrodzenia o 2%. 2. Wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego, Do wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem organów jednostki samorząduterytorialnego zaliczono wydatki z rozdziałów 75022 i 75023. W 2016 roku to kwota 4.105.555,31 zł, a w 2017 r. suma wydatkówbieżących na ww. rozdziały to kwota 4.321.917,10 zł. W roku 2018 zaplanowano wzrost o 3,44% ze względu na konieczność częściowej wymiany sprzętu komputerowego. W następnych latach tj. 2019-2026 założono systematyczny wzrost na przedziale 2%. 3. Wydatki bieżące, Wydatki bieżącezaplanowano po zmianach na 2016 rok na kwotę 62.917.316,85 zł, a na 2017 rok kwotę 64.033.773,61 zł w tym odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek w 2016 roku - 342.475 zł, a w roku 2017 - 326.000 zł. Przyjęto globalny poziom wydatków bieżących, na poziomie ich wykonania w 2016 roku z uwzględnieniem zwiększenia dotacji na realizację zadania zleconego w zakresie wypłaty świadczeń wychowawczych realizowanych na podstawie ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci. Przy planowaniu wzięto pod uwagę przeprowadzone i zakończone postępowanie w zakresie zakupu energii elektrycznej na rok 2017 przez Grupę Zakupową w wyniku, którego cena za 1 MWh dla lokali i obiektów jest wyższa o 1,15%, a dla potrzeb oświetlenia ulicznego spadek o 0,48% w porównaniu do cen obowiązujących w 2016 roku. Zaplanowane wydatki bieżące na rok 2017 zapewniają realizację zadań obligatoryjnych. Wzrost wydatków bieżących wykazano w latach 2018-2019 na poziomie od 1,79 - 3,2% w latach 2020 – 2023 2,5%; w latach 2024 - 2026 na poziomie od 2 - 2,9%. 4.Wydatki majątkowe, do których zalicza się:
Nakłady na wydatki majątkowe zaprezentowane poniżej, ponoszone będą zgodnie z przyjętymi harmonogramami ich realizacji oraz uzależnione są od poszczególnych zatwierdzonych etapów przedsięwzięć i dofinansowania z innych źródeł. Ich wzrost nie jest uzależniony od wskaźnika inflacji czy żadnych obowiązujących wartości makroekonomicznych. Kształtują się w poszczególnych latach następująco:
Wykaz realizowanych przedsięwzięć: Zadania bieżące:
Łączne nakłady finansowe zadań bieżących wynoszą 5.258.017,20 zł, limit wydatków w roku 2015 - 25.916 zł, na rok 2016 – 2.606.789,43 zł, limit wydatków na rok 2017 – 2.625.311,77 zł. Zadania majątkowe:
„Dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej nr 2030P na odcinku ul. Za Jeziorem w Rogoźnie na długości 0,7 km”
Łączne nakłady finansowe zadań majątkowych wynoszą 9.117.268,86 zł, a limit wydatków roku 2016 – 3.247.621,65 zł, roku 2017– 2.896.382,38 zł. Różnicę w 2016 roku wynikającą z wykazu przedsięwzięć przedstawionych w załączniku do Wieloletniej Prognozy Finansowej, a wydatkami majątkowymi ujętymi w Wieloletniej Prognozie Finansowej stanowią nakłady na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane tylko w jednym roku. W roku 2016 różnicę stanowi wydatek majątkowy w formie dotacji celowej dla Powiatu obornickiego z przeznaczeniem na dofinansowanie Przebudowy drogi powiatowej nr 2029P Rogoźno – Murowana Goślina na odcinku 989,73m od ul. Boguniewskiej do ul. Plażowej w miejscowości Rogoźno na kwotę 424.000 zł – na podstawie Uchwały Nr XVII/149/2015 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 19 października 2015 roku zmienionej Uchwała Nr XXVI/248/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 31 maja 2016 roku oraz zakupy inwestycyjne na łączną kwotę 199.448 zł, i wykonanie w 2016 roku za kwotę 40.000 zł - projektu przebudowy budynku na lokale socjalne przy ulicy Fabrycznej nabytego w 2015 roku oraz za kwotę 17.700 zł – przyłącza do kanalizacji podciśnieniowej przy ul. Lipowej w Rogoźnie, przebudowy chodników i dróg za kwotę 1.293.000 zł; budowy oświetlenia za kwotę 70.004 zł oraz realizacja projektów w ramach Odnowy Wsi za kwotę 159.500 zł, dofinansowanie do zakupu samochodu dla OSP Gościejewo 65.000 zł, zestawu hydraulicznego dla OSP Pruśce 12.000 zł, dotacji inwestycyjnej dla Centrum Integracji Społecznej 105.118,50 zł. Różnicę w 2017 roku wynikającą z wykazu przedsięwzięć przedstawionych w załączniku do Wieloletniej Prognozy Finansowej, a wydatkami majątkowymi ujętymi w Wieloletniej Prognozie Finansowej stanowią nakłady na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane tylko w jednym roku. W roku 2017 różnicę stanowi wydatek majątkowy w formie dotacji celowej na pomoc finansową dla Gminy Oborniki i Ryczywół w kwocie 182.022,59 zł, zakupy inwestycyjne na łączną kwotę 203.000 zł, wykonanie w 2017 roku za łączną kwotę 775.000 zł - przebudowy i budowy dróg w m. Jaracz, Stare, ul. Smolary, parkingów przy. ul. Kościuszki oraz budynkami ul. Seminarialnej i Osiedlem Przemysława oraz wykonanie projektu budowy ul. Kochanowskiego. Budowy oświetlenia za kwotę 20.000 zł przy ul. Wąskiej, projektu w ramach Odnowy Wsi za kwotę 10.000 zł; monitoring wizyjny w Parku Zwycięstwa i Rondzie Melzera i budynku Urzędu Miejskiego i parkingu – 60.000 zł oraz modernizacje pionów kanalizacyjnych i toalet w SP nr 3 w Rogoźnie – 175.762 zł; opracowanie projektu termomodernizacyjnego budynku gminnego przy ul. II Arii WP za kwotę 30.000 zł. Wartość jednorocznych zadań oszacowano na łączną kwotę 1.455.784,59 zł. 2.4. Przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia Zgodnie z art. 217 ust. 1 ustawy o finansach publicznych różnica pomiędzy dochodami, a wydatkami stanowi wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Dodatnia różnica to nadwyżka budżetowa, ujemna - to deficyt budżetu. W roku 2016 zaplanowano deficyt w wysokości 1.281.733,01 zł. W roku 2017 zaplanowano deficyt w kwocie 1.623.200 zł. W latach 2018-2026 planuje się budżet z nadwyżką przeznaczoną na spłatę rat kredytów i pożyczek. Zgodnie z obowiązującym prawem Gmina korzystała i od 2018 roku nie planuje korzystać z instrumentu finansowego jakim jest dług publiczny. W roku 2017 zaplanowano przychody z tytułu kredytu w wysokości 3.300.000 zł na pokrycie części wydatków majątkowych. Dług publiczny, które rozumie się jako zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do:
Ustawa o finansach publicznych nie określa maksymalnego poziomu zadłużenia. Sztywne ograniczenie zadłużenia zastąpione zostało jednym wskaźnikiem zadłużenia opartym na wyniku części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stanowiącym różnicę pomiędzy dochodami bieżącymi i wydatkami bieżącymi. W nowej formule wskaźnika kategoria nadwyżki bieżącej powiększona została o dochody ze sprzedaży majątku, co ma na celu promowanie aktywnych form zarządzania majątkiem samorządowym. Relacja ta dla każdej jednostki samorządowej kształtować się będzie na innym poziomie, w zależności od zdolności generowania nadwyżki na działalności bieżącej, a także możliwości pozyskania dochodów ze sprzedaży majątku. W latach 2016-2026 ustawowe wymogi, w zakresie wielkości wskaźników zostały spełnione. Dla zobowiązań istniejących w momencie opracowywania prognozy podstawą określenia harmonogramów ich spłaty były obowiązujące umowy kredytowe i umowa pożyczki. Dla wszystkich zobowiązań wynikających z podpisanych umów kredytowych określono różne stopy procentowe, różny okres spłaty oraz warunki płatności odsetek i spłaty kapitału. Analogicznie postąpiono w przypadku zobowiązań wynikających z obowiązującej umowy pożyczki. Poniżej przedstawiono kształtowanie się rozchodów związanych ze spłatą rat kapitałowych oraz odsetek wraz z łączną kwotą długu na koniec każdego roku. Do obliczenia wysokości odsetek przyjęto WIBOR średnio roczny w wysokości 1,9% plus marżę wynikającą z zawartych umów. Wysokość oprocentowania: dla kredytów - od 2,5 – 3,5 %, dla pożyczek - 3,0% Od 2018 roku nie założono przychodów z tytułu kredytów. Tabela 1 Zestawienie wielkości zadłużenia w latach 2016-2026 (po zmianach)
Spłaty rat kredytów i pożyczek zostaną sfinansowane z powstałej nadwyżki w latach 2018-2026. Relacje wynikające z art.243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych zostają zachowane i dają możliwość uchwalenia budżetu w wyznaczonych ramach dochodów i wydatków. Tabela 2 Zestawienie wskaźników dla Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2016-2026
Dopuszczalny wskaźnik obsługi zadłużenia został obliczony zgodnie z wzorem określonym w art. 243 Ustawy o finansach publicznych. Wskaźnik uwzględnia spłaty kredytów i pożyczek. W całym okresie prognozy długu wskaźniki zadłużenia i jego obsługi nie zostały przekroczone. Należy jednak nadmienić, że uksztaltowanie się wskaźnika w przedziale 5% - 10% może ograniczyć możliwości rozwoju gminy. Sytuacja finansowa gminy w latach objętych prognozą w znaczący sposób może ulec zmianie w wyniku m.in. zmian koniunktury gospodarczej kraju, zmian w przepisach prawnych warunkujących dochody budżetu gminy, jak również otwarcia możliwości aplikowania o środki Unii Europejskiej. Wówczas zajdzie konieczność dostosowania wieloletniej prognozy finansowej do nowej sytuacji ekonomiczno - finansowej. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||