Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Uchwały Rady Miejskiej 2014-2018: Uchwała nr XXXIV/314/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 grudnia 2016 roku w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2017 rok w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2017 rok

Uchwała Nr XXXIV/314/2016

Rady Miejskiej w Rogoźnie

z dnia 28 grudnia 2016 roku

 

w sprawie: Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2017 rok

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) oraz art.10 ust 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (j.t.Dz.U. z 2016 roku poz. 224 z późn. zm.) i Uchwały Nr XXXII/211/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 listopada 2008 roku w sprawie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Rogoźnona lata 2008-2020.

Rada Miejska w Rogoźnie uchwala,co następuje:

§ 1. Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na 2017 rok stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Załącznik do Uchwały Nr XXXIV/314/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie w sprawie: Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2017 rok

 

GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA 2017 ROK

 

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

  1. Preliminarz zadaniowy do Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2017 rok.
  2. Diagnoza problemów zażywania środków psychoaktywnych na terenie gminy Rogoźno i istniejące zasoby do realizacji zadań.
  3. Działania w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów związanych z narkomanią.
  4. Harmonogram realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania narkomanii na 2017 rok.
  5. Podsumowanie

 

Wprowadzenie

1. Podstawy prawne.

Przeciwdziałanie i zwalczanie narkomanii jest zadaniem własnym gminy, którego realizacja wynika z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446.) oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 224 ze. zm.

W myśl powyższej ustawy przeciwdziałanie narkomanii realizuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, gospodarczej, oświatowo – wychowawczej i zdrowotnej, a w szczególności przez:

  1. Działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i zapobiegawczą,
  2. Leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych,
  3. Ograniczenie szkód zdrowotnych i społecznych.

Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii formułując zasady, tryb postępowania w zakresie przeciwdziałania narkomanii określiła zadania jednostek samorządu terytorialnego w ww. obszarze. Zgodnie z art. 10 ustawy przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy obejmujących:

  1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem.
  2. Udzielenia rodzinom, w których występują problemy narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej.
  3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.
  4. Wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów narkomanii.

Podstawę do zadań w zakresie przeciwdziałania narkomanii stanowi Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii.

Niniejszy dokument stanowi kontynuację i rozwinięcie działań prowadzonych w latach ubiegłych przez Gminę Rogoźno.

2. Priorytety Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.

Celem głównym Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii jest, podobnie jak w latach poprzednich, „ograniczenie używania narkotyków i związanych z tym problemów społecznych i zdrowotnych”. Realizowany jest on w pięciu obszarach:

  1. Profilaktyki.
  2. Leczenia, rehabilitacji, ograniczania szkód zdrowotnych i reintegracji społecznej.
  3. Ograniczenia podaży.
  4. Współpracy narodowej.
  5. Badań monitoringu.

Głównym wykonawcą Krajowego Programu jest Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Biorąc pod uwagę, iż gminne programy przeciwdziałania narkomanii winny być dostosowane do potrzeb i możliwości poszczególnych gmin, w Gminie Rogoźno zasadnym będzie koncentracja na dwóch pierwszych obszarach, czyli profilaktyce oraz leczeniu, rehabilitacji oraz ograniczaniu szkód zdrowotnych i reintegracji społecznej.

Profilaktyka rozumiana będzie jako całość, czyli profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca.

 

I. Preliminarz zadaniowy do Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2017 rok.

Dochody: 8.400 zł

Wydatki: 8.400 zł

  1. Zwalczanie narkomanii – prowadzenie profilaktyki i działalności edukacyjno – zdrowotnej w zakresie przeciwdziałania narkomanii –8.400 zł

 

II. Diagnoza problemów zażywania środków psychoaktywnych na terenie Gminy Rogoźno i istniejące zasoby do realizacji zadań.

1. Diagnoza problemu

Badania europejskie wykazały, iż obniża się wiek osób zażywających środki psychoaktywne oraz, że około 40% dzieci szkół ponadgimnazjalnych eksperymentowało.

Na terenie województwa wielkopolskiego problem zażywania środków psychoaktywnych dotyczy różnych grup społecznych. Dystrybucja środków tych odbywa się głównie w lokalach i dyskotekach jak również na terenach przyszkolnych.

Najczęstszym środkiem psychoaktywnym stosowanym przez młodzież jest nikotyna, marihuana i haszysz.

Badanie tego problemu na terenie naszego powiatu przeprowadzone przez UAM w Poznaniu w roku 2002 wykazały, iż 43,4% uczniów, ma kontakt z tytoniem, 13% uczniów szkół podstawowych deklaruje znajomość w swoim otoczeniu osób zażywających środki psychoaktywne, wśród gimnazjalistów jest to 22%, natomiast szkół ponadgimnazjalnych 45%. Używanie substancji wziewnych deklaruje 5% uczniów szkół podstawowych, 8% uczniów szkół gimnazjalnych i 6,9% szkół ponadgimnazjalnych. Głównym miejscem, gdzie można nabyć narkotyki uczniowie wskazują:

7,4% PUB, dyskotekę, ulicę

2,9% szkołę

3,4% dostawcami są koledzy

Uczniowie twierdzą, iż najczęściej pierwszy kontakt z narkotykiem to czas przebywania w grupie przyjaciół, spotkań i podczas wakacji.

Aktualne badania wykazują również, iż najczęstszymi motywami zażywania środków psychoaktywnych jest:

  • Ciekawość
  • Przynależność do nieformalnej grupy rówieśniczej
  • Poszukiwanie ciekawych przeżyć
  • Szukanie odprężenia i relaksu

Czynnikiem powodującym sięganie po narkotyki jest głównie dysfunkcjonalność rodziny w zakresie prawidłowego realizowania jej funkcji tj. tworzenia właściwego klimatu emocjonalnego do realizowania podstawowych potrzeb psychicznych (miłości, bezpieczeństwa, bliskości, kontaktu werbalnego i niewerbalnego i właściwego ukształtowania świata wartości).

Wiadomym jest również, że zachowania przestępcze młodzieży (szczególnie zachowania agresywne) są również związane z zażywaniem narkotyków i innych środków psychoaktywnych.

Diagnoza problemu uzależnień od narkotyków z terenu gminy.

  1. Rodzaje substancji – marihuana, haszysz
  2. Czynniki ryzyka
    • dysfunkcyjność rodzin, zwiększająca się problemowość rodzin,
    • z danych GOPS w Rogoźnie wynika, iż 358 rodziny objęte są pomocą socjalną z powodu ubóstwa. Z danych tych wynika również, że zwiększa się problemowość rodzin otrzymujących pomoc. Rodziny takie są rodzinami ryzyka jeśli chodzi o zażywanie środków psychotropowych.
    • złe funkcjonowanie dziecka w roli ucznia na terenie szkoły – 518 uczniów wymaga różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie trudności szkolnych i wychowawczych. Czyli 20% do 30% uczniów bardzo wcześnie wykazuje zakłócenia w sferze emocjonalnej i społecznej (lęk przed szkołą, symptomy depresji szkolnej, zachowania antyspołeczne, zażywanie substancji psychoaktywnych w tym nikotyny, leków, alkoholu).

 2. Zasoby

  1. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
  2. Punkt Informacyjno – Konsultacyjny ds. Uzależnień i przemocy mieszczący się w budynku na ul. Fabrycznej 5 w Rogoźnie, w miejscu tym:
    • pełni dyżur prawnik,
    • pełni dyżur psycholog, który diagnozuje, udziela porad, a także prowadzi terapię grupową,
    • spotykają się grupy wsparcia dla rodzin z problemem uzależnień lub z problemem przemocy,
    • spotyka się grupa terapeutyczna dla dzieci – ofiar przemocy,
    • funkcjonuje grupa wsparcia dla młodzieży chorej, nie uczącej się i nie pracującej,
    • spotykają się grupy samopomocowe AA (Przemysław i Odnowa, ALANON)
    • 2x w tygodniu dyżurują członkowie Ruchu AA
  3. Zasoby instytucjonalne:
    • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
    • Policja i Straż Miejska,
    • Szkoły podstawowe, gimnazjalne, ponadgimnazjalne i przedszkola,
    • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna,
    • Biblioteka,
    • Rogozińskie Centrum Kultury,
    • Służba Zdrowia,
    • Parafie,
    • Monar w Rożnowicach
  4. Członkowie gminnej komisji uczestniczyli w szkoleniu nt: „Monitorowanie zjawiska narkomanii”, w ramach projektu współfinansowanego ze środków Departamentu Ochrony Zdrowia i Przeciwdziałania Uzależnieniom Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.

 

III. Działania w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów związanych z narkomanią

1. Cel główny:

Ograniczenie problemu narkomanii na terenie gminy Rogoźno ze szczególnym uwzględnieniem problemu „dopalaczy”

2. Cele szczegółowe:

  • Zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od narkotyków,
  • Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej,
  • Prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii w szczególności dla dzieci, młodzieży i nauczycieli,
  • Włączenie do wspólnych działań terapeutycznych Stowarzyszenia Monar w Rożnowicach,
  • Pomoc społeczna osobom uzależnionym i ich rodzinom, osobom dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym, integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontaktu socjalnego,
  • Zintensyfikowanie pracy z rodzicami w zakresie poprawiania umiejętności wychowawczych (Szkoła dla rodziców).

 

IV. Podsumowanie

Środki finansowe na realizację zadań określi Rada Miejska w ramach Uchwały w sprawie budżetu gminy Rogoźno.

Realizacja programu odbywa się we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołami, policją, sądem, prokuraturą, służbą zdrowia, parafiami, Monarem oraz osobami fizycznymi, które posiadają odpowiednie kwalifikacje do realizacji zleconych im zadań. Realizację programu monitoruje na bieżąco przewodnicząca komisji oraz wiceprzewodnicząca sprawdzając m. in. Dzienniki zajęć, hospitując zajęcia, analizując sprawozdania realizatorów programu.


Uzasadnienie

Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Rogoźno na 2017 rok przedstawia zadania własne Gminy wynikające z art. 10 ust 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2016 roku poz. 224 z późn. zm.).

 

drukuj pobierz pdf