Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Rogoźnie
Bip - Strona główna

PREZENTACJA GMINY

ORGANY

PRAWO LOKALNE

URZĄD MIEJSKI

RADA MIEJSKA 2006-2010

RADA MIEJSKA 2010-2014

RADA MIEJSKA 2014-2018

RADA MIEJSKA 2018-2024

BUDŻET GMINY

OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE »

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA »

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego »

ZAŁATWIANIE SPRAW

SPRZEDAŻ/NAJEM/UŻYCZENIE NIERUCHOMOŚCI

REJESTRY I EWIDENCJE

POŻYTEK PUBLICZNY

KONSULTACJE SPOŁECZNE

OGŁOSZENIA

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ

WYBORY

Wykaz Stowarzyszeń i Związków Członkowskich, w których członkiem jest Gmina Rogoźno »

Ogłoszenia CUW

Ogłoszenia GOPS

Ogłoszenia RCK

Ogłoszenia ŚDS

Ogłoszenia ZAMK

Interpelacje Radnych Rady Miejskiej »

SKARGI, WNIOSKI, PETYCJE, INFORMACJA PUBLICZNA

Analiza Stanu Gospodarki Odpadami »

Zgromadzenia publiczne »

Planowanie Przestrzenne

Komunalizacja mienia »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa: Protokół nr 7/2015 z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 22 czerwca 2015 roku o godz. 16:15 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie

PROTOKÓŁ nr 7 /2015

z posiedzenia Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 22 czerwca 2015 roku o godz. 16:15 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie, ul. Nowa 2.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Adam Nadolny.

Przewodniczący A. Nadolny stwierdził, że na 8 członków Komisji w obradach bierze udział 7 członków Komisji. Komisja jest władna do podejmowania prawomocnych wniosków.

Lista obecności członków Komisji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

 

Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia KGFiR.
  5. Informacja o działalności finansowej spółek gminnych Aquabellis i Megawat
  6. Omówienie projektów uchwał i materiałów na najbliższą sesję Rady Miejskiej w Rogoźnie.
  7. Wolne głosy i wnioski.
  8. Zamknięcie obrad.  

Przewodniczący wniósł poprawkę do porządku obrad, aby po pkt 4., zreferował temat pan Breziński pełnomocnik pana Wybieralskiego dot: z. p. z. p w m. Jaracz.

Przystąpiono do głosowania.

Pkt. 3 Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 7 ,,za” w obecności 7 radnych.

 

Pkt. 4 Protokół został przyjęty jednogłośnie 7 ,,za” w obecności 7 radnych.

Pan Breziński poinformował, iż przybył z materiałem, który dotyczyłby aby dokonać zmiany zagospodarowania przestrzennego przedstawionego terenu w m. Jaracz.

Po przedstawieniu materiału radny A. Nadolny stwierdził, iż zmiana planu terenu przeznaczonego pod zieleń czy projektowane zalesienie lub projektowany ekosystem na cele zabudowy mieszkaniowej oraz zmiana planu polegająca na podziale działek na mniejsze, spowoduje wydzielenie nowych dróg, które wyniku podziału będą obciążać budżet gminy. Więc zapytał jaką powierzchnię przewiduje spółka do wykupu pod drogi?

Pan Breziński odpowiedział, że rys graficzny nie był robiony i nie były robione żadne pomiary. Więc na chwilę obecną nie jest w stanie odpowiedzieć.

Radny A. Nadolny poprosił żeby na następnie spotkanie żeby spółka przedstawiła projekt całej inwestycji ponieważ na chwilę obecną radni nie posiadają żadnych danych.

 

Pkt. 5. Informacja o działalności finansowej spółek gminnych Aquabellis i Megawat

Jako pierwszy informację przedstawił pan prezes ,,AQUABELLIS” W. Dulko.  

 

Sytuacja finansowa.

Spółka nie posiada zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek.

 

Spółka posiada zdolność do terminowego regulowania swoich zobowiązań. Wartość aktywów obrotowych na dzień 21.12.2014, wyniosła 1.066.558,90 zł, w tym środki pieniężne w kasie i na rachunkach 339.267,72 zł, należności z tytułu dostaw i usług wynosiły 535.153,03 zł, a zobowiązania krótkoterminowe 794.620,81 zł. Rok obrotowy 2014 zamknięto dodatnim wynikiem finansowym netto o wartość 339.170,03 zł.

W roku 2014 zanotowano wzrost przychodów ze sprzedaży o 17,29% w stosunku do roku 2013, a wzrost kosztów sprzedanych produktów, towarów i materiałów wyniósł 14,36%.

Ocena uzyskiwanych efektów

Ocenę uzyskiwanych efektów przedstawiają wybrane wskaźniki, przedstawione w poniższej tabeli.

Wskaźniki efektywności w ls.te.ch 2003 - 2014

Nazwa wskaźnika

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Wskaźnik zyskowności sprzedaży

6,50%

-8,70%

1,24%

-3,59%

-14,40%

1,83%

-0,37%

3,74%

7,34%

-3,87%

-3,76%

5,87%

Wskaźnik obrotu należności (w dniach)

51,21

46,27

37,54

42,45

38,51

34,40

36,21

39,92

49,37

43,23

45,30

35,83

Wskaźnik obrotu należności (w razach)

7,13

7,83

9,72

8,60

9,48

10,61

10,08

9,14

7,97

7,95

7,81

.   10,09

Wskaźnik bieżący

4,0

2,1

2,5

3,0

1,6

2,3

1,6

1,8

2,2

1,6

1,02

1,35

 

Wskaźnik zyskowności sprzedaży to procentowy udział zysku netto w sprzedaży netto. W stosunku do 2013 roku uległ poprawie z wartości: 3,76% do wartości: 5,87% w 2014 roku.

Wskaźnik obrotu należności w dniach – wskaźnik ten daje informację na temat cyklu oczekiwania firmy na uzyskanie należności za swoją sprzedaż kredytową lub inaczej, ile razy w ciągu badanego okresu nastąpił dopływ gotówki od odbiorców.

 Wskaźnik rotacji należności w dniach obliczany jest jako iloraz stanu należności netto pomnożony przez 360.

Optymalna wartość tego wskaźnika zależy od rodzaju działalności przedsiębiorstwa. Wskaźnik obrotu należności w dniach należy do wskaźników sprawności zarządzania majątkiem obrotowym i przedstawia długość cykli inkasa (spływu należności) wyrażonego w dniach. Wartość tego wskaźnika w 204 roku uległa zmianie o 9,74 dnia w porównaniu z jego wartością w 2013 roku. Sprawność zarządzania majątkiem obrotowym uległa znacznej poprawie, bo o 20,91%.

Wskaźnik bieżący należy do grupy wskaźników chrakteryzujących płynność finansową przedsiębiorstwa. Wskaźnik ten pokazuje stopień pokrycia krótkoterminowych zobowiązań majątkiem obrotowym przedsiębiorstwa. Daje on odpowiedź na pytanie, czy firma mogłaby spłacić wszystkie zobowiązania bieżące, gdyby stały się natychmiast wymagalne. Jego wartość powinna się mieścić w granicy <1,2-2,0. W przypadku gdy jego wartość spada poniżej 1,0, może to wskazywać na kłopoty przedsiębiorstwa z regulowaniem zobowiązań w terminie, ale też świadczyć o agresywnym., nastawionym na szybkie zwiększanie się zysków planie rozwoju realizowanym przez dane przedsiębiorstwo.

W 2014 roku wartość tego wskaźnika wyniosła 1,35, czyli uległa zwiększeniu o 0,33 w stosunku do jego wartości w 2013 roku.

 

Zagrożenia

Zagrożeniem dla wyników finansowych Spółki są wystąpienia właścicieli nieruchomości, przez które przebiegają sieci wodociągowe, o odpłatne ustanowienie służebności przesyłu oraz zapłatę wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości. Wartość roszczeń wniesionych w 2014 roku wynosiła: 325 154,00 zł. Jednak na dzień sporządzenia sprawozdania zarządu wartość ta nie ma potwierdzenia w postaci wycen dokonanych przez biegłych.

 

Przewidywany rozwój Spółki

Spółka Aquabellis, zgodnie z aktualnym „Wieloletnim planem rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2013 - 2016", powinna przeprowadzić w 2015 roku następujące inwestycje:

  • Sieć wodociągowa SUW Rcooźno - Cieśle
  • Odpłatne przejęcie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Jaraczu
  • Modernizacja SUW Rogoźno - projekt
  • Odpłatne przejęcie sieci we Pociągowych i kanalizacyjnych w Rogoźnie, ul. Kościuszki i Paderewskiego, oraz w Cieślach
  • Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w Rogoźnie, ul. Olchowa (od ul. Leśnej) - projekt + wykonanie
  • Sieć wodociągowa do działki 444/3 w Józefinowie nr 6
  • Sieć wodociągowa do działek 1277/7, 1277/6, 1276/9, 1276/8 przy ul. Sobolewskiego w Rogoźnie
  • Sieć wodociągowa do dziatek w Budziszewku dz. Nr 228/7, 228/6 i 228/5
  • Sieć wodociągowa do c&atefc nr 209/3, 209/4, 209/5, 210/1, 210/2, 210/5, 210/6, 210/7, 227/1, 227/2, 227/3, 227/4, 231 w Międzylesiu – projekt

Radny P. Wojciechowski zapytał czy kadencja poprzedniej Rady Nadzorczej zakończyła się?

Prezes odpowiedział, że nie zakończyła się. Rada została odwołana zdobnie z przepisami, że rada może być odwołana w każdej chwili.

Radny P. Wojciechowski zapytał o zmniejszenie kosztów zarządu o około 20% w porównaniu do zeszłego roku. Czym to jest spowodowane?

Prezes odpowiedział, że koszty ogólnego zarządu to nie tylko w postaci obywatela prezesa ale także koszty administracyjne funkcjonowania spółki. Uległby one zmniejszeniu w stosunku do roku 2013, a wpływ na to miały różne składniki zmniejszenia.

Radny R. Kinach zapytał, jakie spółka podjęła działania aby zachować takiego klienta jak ,,Chłodnia MARIA”?

Prezes odpowiedział, że odbyły się w tym temacie dwa spotkania lecz niestety sytuacja prawna jest takka, że spółka Aquabellis nie może zastosować niższej taryfy dla dużego odbiorcy.

Radny S. Kupidura zapytał, że jeżeli jest sieć kanalizacyjna to czy ta tej budowie może powstać droga lub parking?

Prezes wyjaśnił, że nie ma konkretnych przepisów, które mówiły być o określonej długości od sieci.

 

Następnie informację przedstawił pan prezes ,,MEGAWAT” P. Gruszczyński.

SYTUACJA GOSPODARCZA SPÓŁKI Produkcja, przesył i dystrybucja ciepła

Działalność ta realizowana była z ośmiu źródeł ciepła:

  • kotłowni gazowo-olejowej o mocy 13,8 MW przy ulicy Fabrycznej 7,
  • kotłowni gazowej w Muzeum Regionalnym o mocy 92 kW,
  • kotłowni gazowej w SP nr 2 przy ulicy W. Poznańskiej 36 o mocy 82 kW,
  • kotłowni gazowej w O W „Za jeziorem" o mocy 175 kW,
  • kotłowni gazowej w Urzędzie Miasta o mocy 59 kW,
  • kotłowni gazowej przy PI. K. Marcinkowskiego 12 o mocy 59 kW,
  • kotłowni gazowej w Liceum Ogólnokształcącym o mocy 100 kW,
  • kotłowni gazowej w sali gimnastycznej LO o mocy 40 kW.

Łącznie sprzedano 31.740,9 GJ energii cieplnej. Jest to sprzedaż aż o 16,2 % mniejsza niż w roku poprzednim, czego powodem były znacząco wyższe temperatury zewnętrzne.

W ciągu roku sprzedano 29.443 GJ energii cieplnej, tj. o 5.742 GJ mniej, niż w roku poprzednim, a udział poszczególnych grup odbiorców przedstawiał się następująco:

  • budownictwo mieszkaniowe 19.564,1 GJ tj. 66,5 % (S.M., wspólnoty)
  • instytucje użyteczności publicznej 8.047,1 GJ tj. 27,3 % (szkoły, przedszkola. ZOZ. RCK, telekomunikacja, apteka, policja)
  • przemysł, usługi 1.831,8 GJ    tj.   6,2% (BROEN. Jarmoliński. Biedronka. SANET, DIPOL)

Największym odbiorcą jest Spółdzielnia Mieszkaniowa, która zużyła 18.836,8 GJ energii cieplnej, tj. 64 % całej sprzedaży z tej kotłowni.

 

STAN  I  KIERUNKI  ZMIAN  W  ZAKRESIE   WYPOSAŻENIA   SPÓŁKI W SKŁADNIKI MAJĄTKU TRWAŁEGO

Stan majątku trwałego na dzień 31  grudnia 2014 roku wynosił 7.700.397,44 zł, przy umorzeniu 5.699.639,31  zł.  W stosunku do 2013  roku nastąpiło zmniejszenie wartości ewidencyjnej  o łączną kwotę 71.091,36 zł, wynikające z likwidacji środków trwałych o wartości 87.622,71 i z przyjęcia na stan nowych środków trwałych o wartości 16.531,35 zł. W roku sprawozdawczym nie miały miejsca żadne zmiany własności gruntów.                 

Radny R. Kinach zapytał jakie działania podjęła spółka Megawat aby obniżyć cenę ciepła? Prezes odpowiedział, że działania jakie było podjęte to jest ,,Akacja promocyjna polskiego górnictwa naftowego i gazownictwa”, w której spółka załapał się jako 40 podmiot w kraju, w zakresie promocyjnej ceny gazów. Jest podpisana umowa na okres od kwietnia do grudnia, gdzie cena wartości gazu będzie niższa około 8 procent, natomiast ceny przesyłowe pozostają bez zmian.

 

Pkt. 6. omówienie projektów uchwał na najbliższą sesję.

  1. wyrażenia zgody na sprzedaż działki nr 815/4, położonej w Rogoźnie przy ul. Fabrycznej w trybie bezprzetargowym oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży przedmiotowej nieruchomości - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  2. wyrażenia zgody na sprzedaż działki nr 1677/3, położonej w Rogoźnie przy ul. Wąskiej w trybie przetargowym - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  3. wyrażenia zgody na sprzedaż działek nr: 2422/4, 2422/5, 2422/6, 2422/8, 2422/9, 2422/10, położonych w Rogoźnie w rejonie ul. Południowej w trybie przetargowym - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  4. wyrażenia zgody na sprzedaż działki nr 2385/2, położonej w Rogoźnie w rejonie ul. Szarych Szeregów w trybie przetargowym - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  5. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowych w trybie przetargowym - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  6. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej w trybie bezprzetargowym - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  7. zmieniająca uchwałę nr L/360/2010 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 24 lutego 2010 roku w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Rogoźno - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  8. wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości gruntowej, tj. działki nr 1329, położonej w Rogoźnie przy ul. Asnyka, przeznaczonej do zbycia na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  9. wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżawy gruntów położonych na terenie Gminy Rogoźno - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  10. przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Rogoźno - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  11. zmieniająca uchwałę nr V/34/2011 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 26 stycznia 2011 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze części miasta Rogoźno – rejon „Wójtostwo” - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  12. wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu lokalu użytkowego - projekt przedstawił Kierownik R . Piątkowski,
  13. udzielenia dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków - projekt przedstawiła Z-ca skarbnik I. Kaniewska,
  14. wyrażenia woli kontynuacji członkostwa Gminy Rogoźno w Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Rybacka „7 Ryb” w okresie programowania 2014-2020 - projekt Wiceprzewodniczący Rady M. Kutka,
  15. zmiany planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2015 rok - projekt przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej K. Erenc - Szpek,
  16. zmiany planu pracy Komisji Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury na 2015 rok - projekt przedstawił Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury Ł. Zaranek.
  17. nadania nazwy ronda w miejscowości Ruda – projekt przedstawił wiceprzewodniczący M. Kutka.

 

Pkt. 7 Wolne głosy i wnioski.

  1. Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie w załączeniu przekazuje wniosek złożony na komisji z dnia 22.06.2015 r., dot: oznakowania drogi krajowej S11 w miejscowości Jaracz oraz poszerzenie i uzupełnienie masą bitumiczną zjazdu z drogi krajowej S11 do miejscowości Parkowo. W związku z otrzymaniem od Państwa odpowiedzi na powyższe wnioski pragnę nadmienić, iż nie będzie to generować kosztów wydzielenia pasa lewo skrętu z drogi S11 w kierunku Parkowa, ponieważ w chwili obecnej zostało wykonane frezowanie, po którym trzeba będzie wykonać oznaczenie poziome, którego w tej chwili nie ma. W związku z powyższym jak wyżej wspominałem, nie spowoduje to dodatkowych kosztów dla GDDK i A.
  2. Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie wnioskuje do GDDK i A o wybudowanie ścieżko pieszo - rowerowej od miejscowości Rożnowo do miejscowości Jaracz. W tym celu poprawiło to bezpieczeństwo dla pieszych, który się poruszają drogą S11.
  3. Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie wnioskuje do ZDP o wykoszenie pobocza rowu w miejscowości Parkowo przy drodze z Parkowa do Słomowa przy skrzyżowaniu z drogą gminną tzw. Boguniewską oraz zaklejenie masą bitumiczną dziury w jezdni na przepuście przy posesji pana M. Kuczaka w Parkowie.

Posiedzenie zakończono o godz. 22:30

Protokół sporządziła: D. Ślachciak

Rogoźno, dnia 9 lipiec 2015 r.

 

drukuj pobierz pdf