UCHWAŁA NR LIV/500/2017
RADY MIEJSKIEJ W ROGOŹNIE
z dnia 27 grudnia 2017 r.
w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół dworca kolejowego Rogoźno Wlkp
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5, art. 40 ust.1 i art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) Rada Miejska w Rogoźnie uchwala, co następuje:
§ 1.
- Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół dworca kolejowego Rogoźno Wlkp., zwany dalej „planem”, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno”, uchwalonego Uchwałą Rady Miejskiej w Rogoźnie nr XLVI/324/2009 z dnia 25 listopada 2009 r.
- Granicę obszaru objętego planem miejscowym określa rysunek planu.
- Integralnymi częściami uchwały są:
- rysunek planu, zatytułowany „Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół dworca kolejowego Rogoźno Wlkp.” wraz z wyrysem ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno – w skali 1:1000 – załącznik nr 1;
- rozstrzygnięcie Rady Miejskiej w Rogoźnie w sprawie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wyłożonego do publicznego wglądu, stanowiące załącznik nr 2;
- rozstrzygnięcie Rady Miejskiej w Rogoźnie o sposobie realizacji zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania, stanowiące załącznik nr 3.
ROZDZIAŁ 1 Przepisy ogólne
§ 2. Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:
- budynku garażowo-gospodarczym – należy przez to rozumieć budynek garażowy, gospodarczy lub garażowo-gospodarczy;
- dachu stromym – należy przez to rozumieć dach o kącie nachylenia połaci dachowych powyżej 12º;
- nieprzekraczalnej linii zabudowy – należy przez to rozumieć linię określoną rysunkiem planu, wyznaczającą obszar, na którym dopuszcza się usytuowanie zabudowy;
- powierzchni zabudowy – należy przez to rozumieć, wyrażony w procentach, stosunek powierzchni zabudowanej budynkami do powierzchni działki;
- przepisach odrębnych – należy przez to rozumieć przepisy ustaw wraz z aktami wykonawczymi.
§ 3. Następujące oznaczenia graficzne na rysunku planu są obowiązującymi ustaleniami planu:
- granica obszaru objętego planem;
- linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania;
- przeznaczenie terenów oznaczone symbolami graficznymi i literowymi;
- nieprzekraczalne linie zabudowy;
- obiekty wpisane do gminnej ewidencji zabytków.
§ 4. Ustala się następujące przeznaczenie terenów:
- teren kolejowy, oznaczony symbolem kk;
- teren parkingu publicznego, oznaczony symbolem KD-Lt;
- teren drogi publicznej – klasa główna, oznaczony symbolem KD-G;
- teren drogi publicznej – klasa dojazdowa, oznaczony symbolem KD-D;
- tereny zabudowy usługowej, oznaczone symbolami 1U, 2U, 3U, 4U;
- teren zieleni, oznaczony symbolem ZO.
§ 5. W zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego ustala się:
- lokalizację budynków zgodnie z wyznaczonymi na rysunku planu nieprzekraczalnymi liniami zabudowy, przy czym:
- od strony dróg żadna część budynku nie może przekroczyć wyznaczonej linii zabudowy w kierunku linii rozgraniczającej drogę o więcej niż:
- okap, gzyms, balkon, zadaszenia nad wejściami – 1,5 m,
- taras, schody zewnętrzne, pochylnia – odległość wynikającą z przepisów odrębnych, określających odległości obiektów budowlanych od krawędzi jezdni;
- dopuszcza się nadbudowę i przebudowę istniejących budynków lub ich części położonych przed wyznaczonymi na rysunku planu liniami zabudowy,
- dopuszcza się rozbudowę istniejących budynków z zachowaniem ustaleń planu dotyczących linii zabudowy,
- dopuszcza się lokalizację urządzeń infrastruktury technicznej przed wyznaczonymi na rysunku planu liniami zabudowy, przy czym na terenach położonych w sąsiedztwie drogi wojewódzkiej wyłącznie przy zachowaniu odległości określonych dla lokalizacji obiektów budowlanych od zewnętrznej krawędzi jezdni wynikających z przepisów odrębnych oraz w sposób nieograniczający widoczności i czytelności oznakowania dla uczestników ruchu drogowego;
- zakazuje się sytuowania tymczasowych obiektów budowlanych, z wyjątkiem lokalizacji obiektów tymczasowych wyłącznie na czas trwania budowy, przy zachowaniu odległości określonych dla lokalizacji obiektów budowlanych od zewnętrznej krawędzi jezdni wynikających z przepisów odrębnych oraz w sposób nieograniczający widoczności i czytelności oznakowania dla uczestników ruchu drogowego;
- ustala się ogólne zasady podziału terenów:
- minimalne powierzchnie nowo wydzielanych działek budowlanych zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały,
- nie obowiązują minimalne powierzchnie i szerokości frontu nowo wydzielanych działek budowlanych w przypadku:
- realizacji sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- wydzielania dojść i dojazdów,
- regulacji granic pomiędzy nieruchomościami i powiększenia działki budowlanej.
§ 6. W zakresiezasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu ustala się:
- zakaz lokalizowania przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko określonych w przepisach odrębnych z wyjątkiem inwestycji celu publicznego;
- w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego – nakaz wytwarzania energii dla celów grzewczych wyłącznie na bazie paliw charakteryzujących się najniższymi wskaźnikami emisji, z dopuszczeniem odnawialnych źródeł energii;
- w zakresie ochrony przed hałasem – nakaz ograniczania emisji hałasu z terenów objętych planem w sposób zapewniający zachowanie akustycznych standardów jakości środowiska na terenach podlegających ochronie akustycznej zlokalizowanych w sąsiedztwie;
- w zakresie gospodarowania odpadami – nakaz gromadzenia i zagospodarowania odpadów zgodnie z regulaminem utrzymania porządku i czystości w gminie oraz przepisami odrębnymi;
- w zakresie zagospodarowania mas ziemnych:
- nakaz wykorzystania mas ziemnych, spełniających standardy jakości gleb lub ziemi, uzyskanych w wyniku prac ziemnych na terenach ich powstawania do ukształtowania terenu, w tym dla urządzania zieleni towarzyszącej inwestycjom,
- dopuszczenie usuwania nadmiarów mas ziemnych poza obszary planu zgodnie z przepisami odrębnymi.
§ 7. W zakresie zasad kształtowania krajobrazu ustala się nakaz kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały.
§ 8. W zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, w tym krajobrazów kulturowych, oraz dóbr kultury współczesnej ustala się:
- w zakresie ochrony zabytków:
- nakaz zachowania obiektów zabytkowych ujętych w gminnej ewidencji zabytków, oznaczonych na rysunku planu:
- budynku dworca kolejowego,
- domu pracowników kolei, ul. Dworcowa 1,
- domu pracowników kolei, ul. Dworcowa 11,
- budynku magazynowego PKP, ul. Dworcowa 11a,
- domu dróżnika PKP, ul. Dworcowa 12,
- dwóch nastawni PKP,
- lokomotywowni PKP,
- trzech wodociągowych wież ciśnień,
- nakaz uwzględnienia wytycznych konserwatorskich dla obiektu ujętego w gminnej ewidencji zabytków:
- zachowanie bryły budynku i kształt dachu,
- zakaz zastosowania zewnętrznego ocieplenia ścian budynków z elewacjami ceglanymi lub z dekoracją architektoniczną,
- nakaz zachowania lub odtworzenia elewacji zewnętrznych na podstawie zachowanych elementów lub ikonografii detalu architektonicznego, a także układu elewacji oraz kształtu okien,
- zakaz stosowania blachy imitującej dachówkę lub gontu papowego jako pokrycia dachu,
- nakaz dostosowania kolorystyki elewacji do historycznych tendencji kolorystycznych występujących na danym terenie;
- nie określa się zasad ochrony dóbr kultury współczesnej z uwagi na brak takich obiektów na obszarze objętym planem.
§ 9. W zakresie wymagań wynikających z potrzeby kształtowania przestrzeni publicznych na terenach oznaczonych symbolami KD-Lt, KD-G, KD-D ustala się nakaz kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały.
§ 10. Nie określa się granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie na podstawie przepisów odrębnych, w tym terenów górniczych, a także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, obszarów osuwania się mas ziemnych, krajobrazów priorytetowych określonych w audycie krajobrazowym oraz planach zagospodarowania przestrzennego województwa.
§ 11. Nie określa się szczegółowych zasad i warunków scalania i podziału nieruchomości objętych planem miejscowym w rozumieniu przepisów odrębnych.
§ 12. W zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy, ustala się nakaz zgłaszania do Szefostwa Służb Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP wszelkich projektowanych budowli o wysokości równej i większej niż 50,0 m n.p.t. przed wydaniem pozwolenia na budowę.
§ 13. W zakresiezasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej ustala się:
- W zakresie komunikacji:
- nakaz zachowania istniejącego układu komunikacyjnego z dopuszczeniem jego rozbudowy zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały i przepisami odrębnymi,
- obsługę komunikacyjną terenów objętych planem:
- dla terenu oznaczonego symbolem KD-Lt – poprzez zjazdy z drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczonej symbolem KD-D,
- dla terenu oznaczonego symbolem kk – poprzez zjazdy z drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczonej symbolem KD-D,
- dla terenów oznaczonych symbolami 2U, 3U, 4U – poprzez zjazdy z drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczonej symbolem KD-D,
- dla terenu oznaczonego symbolem 1U – poprzez istniejące zjazdy z drogi publicznej klasy głównej oznaczonej symbolem KD-G;
- wyznaczenie stanowisk postojowych na terenie parkingu publicznego oznaczonego symbolem KD-Lt służącego do obsługi stacji kolejowej,
- minimalną liczbę stanowisk postojowych dla samochodów osobowych zlokalizowanych w obrębie własnej działki na terenach oznaczonych symbolami 1U, 2U, 4U – 5 stanowisk postojowych – na każde 100 m² powierzchni użytkowej lokali usługowych,
- nakaz wyznaczenia odpowiedniej ilości stanowisk postojowych dla pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową zgodnie z przepisami odrębnymi;
- W zakresie zaopatrzenia w wodę:
- zaopatrzenie w wodę z sieci wodociągowej,
- zachowanie istniejącej sieci wodociągowej, z możliwością jej przebudowy oraz rozbudowy,
- nakaz zapewnienia wody dla celów przeciwpożarowych;
- W zakresie odprowadzenia ścieków:
- odprowadzenie ścieków do kanalizacji sanitarnej,
- zachowanie istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej, z możliwością jej przebudowy oraz rozbudowy,
- dopuszczenie lokalizacji lokalnych przepompowni ścieków;
- W zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych:
- docelowe odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej,
- dopuszczenie zagospodarowania wód opadowych i roztopowych na własnym terenie do czasu budowy kanalizacji deszczowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami odrębnymi;
- W zakresie zaopatrzenia w gaz – docelowe podłączenie terenów objętych planem do sieci gazowej;
- W zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną:
- zachowanie istniejącej sieci elektroenergetycznej, z możliwością jej przebudowy oraz rozbudowy,
- dopuszczenie lokalizacji nowych linii elektroenergetycznych,
- dopuszczenie lokalizacji stacji transformatorowych z zapewnieniem dostępu do drogi publicznej.
- W zakresie infrastruktury technicznej związanej z obsługą linii kolejowej – dopuszczenie lokalizacji nowych oraz zachowania istniejących sieci i urządzeń, z możliwością ich przebudowy oraz rozbudowy.
§ 14. Nie określa się sposobu i terminu tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów.
§ 15. W zakresie granic terenów zamkniętych i ich stref ochronnych ustala się położenie części obszaru objętego planem oznaczonego na rysunku planu w granicach terenu zamkniętego wyznaczonego przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie przepisów odrębnych.
ROZDZIAŁ 2 Przepisy szczegółowe
§ 16. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem kk:
- zachowuję się fragment istniejącej linii kolejowej nr 354 Poznań POD – Piła Główna wraz z obiektami i urządzeniami wchodzącymi w skład stacji kolejowej „Rogoźno Wlkp.” z możliwością ich przebudowy, rozbudowy i nadbudowy przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie i wymogów wynikających z przepisów odrębnych;
- dopuszcza się lokalizację obiektów budowlanych i urządzeń technicznych przeznaczonych do obsługi linii kolejowej oraz przewozu osób i rzeczy, w tym w szczególności:
- peronów wraz z zadaszeniami,
- przejść nadziemnych i podziemnych,
- przejazdu kolejowego,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- dojść, dojazdów i placów manewrowych,
- ekranów akustycznych;
- ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
- wskaźnik intensywności zabudowy:
- maksymalny – 0,20,
- minimalny – 0,001,
- maksymalna powierzchnia zabudowy – 20%,
- minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki – 10%;
- ustala się zasady sytuowania i parametry zabudowy:
- maksymalna wysokość – nie więcej niż 10,0 m,
- dowolna geometria dachu,
- pokrycie dachów stromych: dachówka, materiały imitujące dachówkę w kolorach od brunatnego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy.
§ 17. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem KD-Lt:
- ustala się lokalizację parkingu publicznego służącego do obsługi stacji kolejowej,
- dopuszcza się lokalizację:
- miejsc postojowych dla samochodów osobowych i rowerów,
- dojazdów, chodników i ścieżek rowerowych,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- zieleni urządzonej;
- zakazuje się lokalizacji budynków;
- ustala się minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki – 0%.
§ 18. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem KD-G:
- ustala się szerokość w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu;
- dopuszcza się lokalizację:
- chodników i ścieżek rowerowych,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- zieleni urządzonej.
§ 19. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem KD-D:
- ustala się szerokość w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu;
- dopuszcza się lokalizację:
- chodników i ścieżek rowerowych,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- miejsc postojowych,
- zieleni urządzonej.
§ 20. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolami 1U:
- dopuszcza się zachowanie istniejących budynków i z możliwością ich przebudowy, rozbudowy i nadbudowy przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie i wymogów wynikających z przepisów odrębnych;
- dopuszcza się lokalizację:
- budynków usługowych,
- budynków garażowo-gospodarczych,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- dojść, dojazdów i miejsc postojowych;
- ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
- wskaźnik intensywności zabudowy:
- maksymalny – 0,70,
- minimalny – 0,18,
- maksymalna powierzchnia zabudowy – 25%,
- minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 20%;
- ustala się zasady sytuowania i parametry projektowanych budynków:
- maksymalna wysokość:
- budynku usługowego – nie więcej niż 12,0 m,
- budynku garażowo-gospodarczego – nie więcej niż 4,0 m,
- maksymalna liczba kondygnacji:
- dla budynku usługowego – trzy kondygnacje nadziemne,
- dla budynku garażowo-gospodarczego – jedna kondygnacja nadziemna,
- dopuszcza się podpiwniczenie budynków,
- geometria dachu:
- dla budynku usługowego – dachy strome dwu- lub wielospadowe o nachyleniu 12° – 22°,
- dla budynku garażowo-gospodarczego – dowolna,
- pokrycie dachów stromych: dachówka, materiały imitujące dachówkę w kolorach od brązowego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy,
- pokrycie elewacji:
- elewacje wykończone tynkiem, drewnem, cegłą,
- zakaz stosowania na elewacji paneli z tworzyw sztucznych i blach,
- kolorystyka elewacji budynków w odcieniach bieli oraz kolorów szarych, piaskowych, beżowych,
- nakaz stosowania jednakowej kolorystyki nowych obiektów w obrębie działki budowlanej;
- ustala się minimalną powierzchnię nowo wydzielanej działki budowlanej – 400 m2.
§ 21. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem 2U:
- dopuszcza się zachowanie istniejących budynków i z możliwością ich przebudowy, rozbudowy i nadbudowy przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie i wymogów wynikających z przepisów odrębnych;
- dopuszcza się lokalizację:
- budynków usługowych,
- budynków garażowo-gospodarczych,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- dojść, dojazdów i miejsc postojowych;
- ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
- wskaźnik intensywności zabudowy:
- maksymalny – 0,60,
- minimalny – 0,25,
- maksymalna powierzchnia zabudowy – 30%,
- minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 30%;
- ustala się zasady sytuowania i parametry projektowanych budynków:
- maksymalna wysokość:
- budynku usługowego – nie więcej niż 12,0 m,
- budynku garażowo-gospodarczego – nie więcej niż 4,0 m,
- maksymalna liczba kondygnacji:
- dla budynku usługowego – dwie kondygnacje nadziemne,
- dla budynku garażowo-gospodarczego – jedna kondygnacja nadziemna,
- dopuszcza się podpiwniczenie budynków,
- geometria dachu:
- dla budynku usługowego – dachy płaskie lub strome o nachyleniu 22° – 45°,
- dla budynku garażowo-gospodarczego – dowolna,
- pokrycie dachów stromych: dachówka, materiały imitujące dachówkę w kolorach od brązowego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy,
- pokrycie elewacji:
- elewacje wykończone tynkiem, drewnem, cegłą,
- zakaz stosowania na elewacji paneli z tworzyw sztucznych i blach,
- kolorystyka elewacji budynków w odcieniach bieli oraz kolorów szarych, piaskowych, beżowych,
- nakaz stosowania jednakowej kolorystyki nowych obiektów w obrębie działki budowlanej;
- ustala się minimalną powierzchnię nowo wydzielanej działki budowlanej – 400 m2.
§ 22. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem 3U:
- zachowuję się istniejący budynek dworcowy stacji kolejowej „Rogoźno Wlkp.” ujęty w gminnej ewidencji zabytków z możliwością jego remontu przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie i wymogów wynikających z przepisów odrębnych;
- dopuszcza się lokalizację:
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- dojść, dojazdów i placów manewrowych;
- ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
- wskaźnik intensywności zabudowy:
- maksymalny – 1,20,
- minimalny – 0,65,
- maksymalna powierzchnia zabudowy – 50%,
- minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 1%;
- ustala się zasady sytuowania i parametry zabudowy:
- maksymalna wysokość – nie więcej niż 12,0 m,
- maksymalna liczba kondygnacji – trzy kondygnacje nadziemne,
- geometria dachu – dachy strome dwu- lub wielospadowe o nachyleniu 12° – 22°,
- pokrycie dachów stromych: dachówka w kolorach od brunatnego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy.
§ 23. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem 4U:
- dopuszcza się zachowanie istniejących budynków i z możliwością ich przebudowy, rozbudowy i nadbudowy przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie i wymogów wynikających z przepisów odrębnych;
- dopuszcza się lokalizację:
- budynków usługowych,
- budynków garażowo-gospodarczych,
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- dojść, dojazdów i miejsc postojowych;
- ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
- wskaźnik intensywności zabudowy:
- maksymalny – 0,60,
- minimalny – 0,25,
- maksymalna powierzchnia zabudowy – 30%,
- minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 40%;
- ustala się zasady sytuowania i parametry projektowanych budynków:
- maksymalna wysokość:
- budynku usługowego – nie więcej niż 10,0 m,
- budynku garażowo-gospodarczego – nie więcej niż 4,0 m,
- maksymalna liczba kondygnacji:
- budynku usługowego – dwie kondygnacje nadziemne,
- dla budynku garażowo-gospodarczego – jedna kondygnacja nadziemna,
- dopuszcza się podpiwniczenie budynków,
- geometria dachu:
- dla budynku usługowego – dachy strome dwu- lub wielospadowe o nachyleniu 22° – 45°,
- dla budynków garażowo-gospodarczego – dowolna,
- pokrycie dachów stromych: dachówka, materiały imitujące dachówkę w kolorach od brązowego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy,
- pokrycie elewacji:
- elewacje wykończone tynkiem, drewnem, cegłą,
- zakaz stosowania na elewacji paneli z tworzyw sztucznych i blach,
- kolorystyka elewacji budynków w odcieniach bieli oraz kolorów szarych, piaskowych, beżowych,
- nakaz stosowania jednakowej kolorystyki nowych obiektów w obrębie działki budowlanej;
- ustala się minimalną powierzchnię nowo wydzielanej działki budowlanej – 400 m2.
§ 24. W zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolemZO:
- zachowuje się istniejącą zieleń nieurządzoną;
- zakazuje się lokalizacji budynków i miejsc postojowych;
- dopuszcza się lokalizację:
- ścieżek rowerowych i ciągów pieszych,
- placów zabaw dla dzieci;
- sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;
- ustala się minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki – 80%.
ROZDZIAŁ 3 Przepisy końcowe
§ 25. Ustala się stawkę służącą naliczaniu jednorazowych opłat, o jakich mowa w art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) w wysokości 30%.
§ 26. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rogoźna.
§ 27. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
UZASADNIENIE DO UCHWAŁY NR LIV/500/2017 RADY MIEJSKIEJ W ROGOŹNIE z dnia 27 grudnia 2017 r.
Prace nad planem wykonano w oparciu o Uchwałę Nr XXV/238/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół dworca kolejowego Rogoźno Wlkp.
Przedmiotem planu miejscowego jest ustalenie przeznaczenia oraz zasad zagospodarowania terenów położonych w rejonie węzła przesiadkowego Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na obszarze miasta Rogoźna. W planie wyznaczono teren kolejowy, tereny parkingów publicznych, teren drogi publicznej – klasa główna, teren drogi publicznej – klasa dojazdowa, tereny zabudowy usługowej oraz teren zieleni.
Plan zawiera część tekstową, graficzną oraz rozstrzygnięcia i uzasadnienie. Plan nie narusza ustaleń „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno”, uchwalonego Uchwałą Rady Miejskiej w Rogoźnie nr XLVI/324/2009 z dnia 25 listopada 2009 r., i jest zgodny z przepisami odrębnymi. Czynności formalno-prawne udokumentowane są w sporządzonej dokumentacji prac planistycznych.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wymogi określone w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073):
- wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;
- walory architektoniczne i krajobrazowe – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, maksymalnej i minimalnej intensywność zabudowy jako wskaźnika powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, minimalnego udziału procentowego powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalnej wysokości zabudowy oraz linii zabudowy i gabarytów obiektów;
- wymagania ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu;
- wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, w tym krajobrazów kulturowych, oraz dóbr kultury współczesnej;
- wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby osób niepełnosprawnych – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy;
- walory ekonomiczne przestrzeni – poprzez ustalenie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem prognozy skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego;
- prawo własności – poprzez ustalenie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem stanu prawnego gruntów;
- potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy;
- potrzeby interesu publicznego – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie wymagań wynikających z potrzeby kształtowania przestrzeni publicznych;
- potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej, w szczególności sieci szerokopasmowych – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
- zapewnienie udziału społeczeństwa w pracach nad studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz planem zagospodarowania przestrzennego województwa, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej – poprzez zapewnienie możliwości składania wniosków i uwag do projektu planu miejscowego zgodnie z wymogami art. 17 ust. 1 i 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073);
- zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych – poprzez przeprowadzenie procedury planistycznej zgodnie z wymogami art. 17 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073);
- potrzeby zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody, do celów zaopatrzenia ludności – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wymogi określone w art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) dotyczące ustalania przeznaczenia terenu lub określania potencjalnego sposobu zagospodarowania i korzystania z terenu z uwzględnieniem:
- interesu publicznego i prywatnego, w tym zgłaszanych w postaci wniosków i uwag, zmierzających do ochrony istniejącego stanu zagospodarowania terenu, jak i zmian w zakresie jego zagospodarowania – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem potrzeb realizacji inwestycji celu publicznego oraz rozstrzygnięcie wniosków i uwag składanych do projektu planu miejscowego zgodnie z wymogami art. 17 ust. 1 i 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073);
- analiz ekonomicznych, środowiskowych i społecznych – poprzez sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko i prognozy skutków finansowych z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnej w zakresie wyznaczania nowych terenów przeznaczonych pod zainwestowanie.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wymogi określone w art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) dotyczące uwzględnienia wymagań ładu przestrzennego, efektywnego gospodarowania przestrzenią oraz walorów ekonomicznych przestrzeni w przypadku sytuowania nowej zabudowy w zakresie:
- kształtowania struktur przestrzennych przy uwzględnieniu dążenia do minimalizowania transportochłonności układu przestrzennego – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej do dróg publicznych;
- lokalizowania nowej zabudowy mieszkaniowej w sposób umożliwiający mieszkańcom maksymalne wykorzystanie publicznego transportu zbiorowego jako podstawowego środka transportu – przedmiotem planu miejscowego nie jest wyznaczania nowych terenów zabudowy mieszkaniowej;
- zapewniania rozwiązań przestrzennych, ułatwiających przemieszczanie się pieszych i rowerzystów – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenów pod drogi publiczne i parking z uwzględnieniem chodników i ścieżek rowerowych;
- dążenia do planowania i lokalizowania nowej zabudowy na obszarach o w pełni wykształconej zwartej strukturze funkcjonalno-przestrzennej, w granicach jednostki osadniczej w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141), w szczególności poprzez uzupełnianie istniejącej zabudowy – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów na obszarach zainwestowanych położonych w obrębie miasta Rogoźna.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wyniki analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy Rogoźno, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073), przyjętej Uchwałą Nr XXX/280/2016 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 21 września 2016 r. w sprawie: oceny aktualności Studium i Planów Miejscowych w Gminie Rogoźno, zgodnie z którą „Rada Miejska w Rogoźnie stwierdza (…) potrzebę sporządzania nowych i aktualizacji części z obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z założeniami Oceny aktualności Studium i Planów Miejscowych w Gminie Rogoźno”.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono ponadto wpływ na finanse publiczne, w tym budżet gminy, poprzez sporządzenie prognozy skutków finansowych, w której określono spodziewane dochody własne i wydatki gminy, w tym na wpływy z podatku od nieruchomości oraz na opłaty i odszkodowania, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) oraz wydatki związane z realizacją inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, która należą do zadań własnych gminy. |